نسخه بعدی DOOM در کنفرانس ایکسباکس ۹ ژوئن (۲۰ خرداد) معرفی خواهد شد...
والا چیزی که نباید بتونی باهاش کنار بیای اینه که چرا Doom 3 بجا اینکه یه شوتر خفن فان باشه survival horror بودمن هنوز نتونستم کنار بیام که اون محیط های دارک ترسناک DOOM 3 با اون تم جدی که بعدا الهام بخش بازی مثل DEAD SPACE شد الان تغییر کنه به یک بازی فان مثل این بازی
نه اشتباه نکن Doom 3 با اون اتمسفر موفقترین بازی استدیو و جز شاهکارهای قرن هست البته جدای از ترسناکی موفق ترینه بازی این استدیو هستوالا چیزی که نباید بتونی باهاش کنار بیای اینه که چرا Doom 3 بجا اینکه یه شوتر خفن فان باشه survival horror بود
چون تازه از 2016 برگشتن به ریشه های اصلی سری که شوتر پر سرعت بودن باشه، که خب جوابم داد چون رسما هیچی تو بازار مشابهش نیست که حتی نزدیکش باشه از نظر کیفیت.
مراحل آخر Doom Eternal بنظرم نقطه اوج عناوین شوتر بود، من هنوز شوتری در این حد نفس گیر و پر هیجان تجربه نکردم.
قطعا اینطور نیستنه اشتباه نکن Doom 3 با اون اتمسفر موفقترین بازی استدیو و جز شاهکارهای قرن هست البته جدای از ترسناکی موفق ترینه بازی این استدیو هست
در اینکه DOOM 3 بسیار بازیه خاصی بوده و هست شکی نیست منتها نسخه های جدید به لحاظ فرم و ساختار شوتر فرسنگ ها ازش فاصله دارن. من خودم عاشق نسخه ۳ هستم و به لحاظ تم و تون و ساختار ترس و بقا محور بودنش مورد علاقه ترین عنوان من در این سری هست منتها نسخه های جدید مخصوصا اترنال و احتمالا دارک ایج سطح جدیدی از گیم پلی و گیم دیزاین رو تعریف و ارائه کردن که میشه گفت نمونه نداره.من هنوز نتونستم کنار بیام که اون محیط های دارک ترسناک DOOM 3 با اون تم جدی که بعدا الهام بخش بازی مثل DEAD SPACE شد الان تغییر کنه به یک بازی فان مثل این بازی
تریلر چطور بود نظرو جلب کرد و راضی کننده بود بجای quake ، این معرفی شد؟دو مورد توی تریلر نظرمو جلب کرد اولی طراحی imp ها هست که با اینکه خیل واضح توی تریلر مشخص نیست ولی اگر با کیفیت 4k بتونید تریلر رو ببینید مشخص هستن دو سه جای تریلر، طراحیشون بسیار بسیار شبیه نسخه های کلاسیک دراومده. شاید بتونم بگم این طراحی نزدیکترین طراحی به imp های کلاسیک هست، رنگ پوستشون قهوه ای هست، قد و قامتشون و سایزشون هم تقریبا همون اندازه هست و اون حالت سریع و خمیده نسخه های قبلی رو ندارن و طراحیش کاملا منطبق شده با نسخه های کلاسیک و اصلی. کلا طراحی دشمنان مخوف تر از قبل به نظر میاد و حال و هوای همون نسخه های کلاسیک رو داره.
دومین مورد هم shield دووم اسلیر هست که یکی دو جا توی تریلر منو یاد Wingstich بازی Rage انداخت. کاربردی شبیه به وینگستیک نسخه 1 Rage هم داره تا حدودی.
به جای Quake که نه، هیچی جای اونو نمیتونه بگیره مگر خودش. اینکه لوگوی Quake میومد و بعدش یدونه shambler یا fiend رو میدیدم که دارن له له میزنن تا مارو تیکه پاره کنن به کل فرنچایز doom میارزید برای من . ولی حالا جدا از شوخی من خودمم سورپرایز شدم واقعا، گفتم اگر چیزی از doom معرفی بشه احتمالا باید شبیه eternal باشه چون خیلی سخت بود چیزی بهتر از اون رو متصور بشم، ولی اینا آدمیزاد نیستن بخدا، کارایی دارن با این فرنچایز میکنن بعد از 30 سال که آدم مبهوت میمونه. کمتر فرنچایزی رو توی تاریخ ویدئو گیم سراغ دارم که بعد از اینکه 30 سال از عمرش بگذره در این حد از کیفیت باقی بمونه و خودش رو در رتبه اول نگه داره و روز به روز به مخاطبینش هم اضافه بشه.تریلر چطور بود نظرو جلب کرد و راضی کننده بود بجای quake ، این معرفی شد؟
بنظرم quake رو شاید نمیتونستن تنوع مبارزات رو تا این حد توش بگنجونن.
اون سپره حس و حال باحالی به بازی داده بود و قشنگ یه حس متفاوت رو با ایترنال تجربه میکردی.
تا حدی آره ولی یه نکته هست. ما یه بازه از فاصله میگفتیم که هر یکی دو سال یه عنوان میومد. الان از دوم قبلی تا بعدی 5 سال فاصله هست، یعنی این وسط بخوای فاصله بندازی میشه ده سال.به جای Quake که نه، هیچی جای اونو نمیتونه بگیره مگر خودش. اینکه لوگوی Quake میومد و بعدش یدونه shambler یا fiend رو میدیدم که دارن له له میزنن تا مارو تیکه پاره کنن به کل فرنچایز doom میارزید برای من . ولی حالا جدا از شوخی من خودمم سورپرایز شدم واقعا، گفتم اگر چیزی از doom معرفی بشه احتمالا باید شبیه eternal باشه چون خیلی سخت بود چیزی بهتر از اون رو متصور بشم، ولی اینا آدمیزاد نیستن بخدا، کارایی دارن با این فرنچایز میکنن بعد از 30 سال که آدم مبهوت میمونه. کمتر فرنچایزی رو توی تاریخ ویدئو گیم سراغ دارم که بعد از اینکه 30 سال از عمرش بگذره در این حد از کیفیت باقی بمونه و خودش رو در رتبه اول نگه داره و روز به روز به مخاطبینش هم اضافه بشه.
از روز نمایش دارم با خودم میگم چطوری یک سال دیگه صبر کنیم براش.
منتها تنها چیزی که باقی میمونه اینه که این استودیو نباید تا این حد وابسته به فرنچایز Doom بمونه، امیدوارم بعد از این بازی واقعا شیفت کنن روی یک اثر دیگه تا هم مدتی بهش استراحت بدن هم جهان های جدیدی رو از باقی بازی هاشون خلق کنن.
از این لحاظ درست میگی، واقعا فاصله زمانی عرضه نسخه های دووم هیچوقت خیلی فشرده و سالانه نبوده و هربار هم که نسخه جدیدی داده یه تغییر و تحول عجیب در رویکردش برای ارائه به مخاطب داشته واقعا.تا حدی آره ولی یه نکته هست. ما یه بازه از فاصله میگفتیم که هر یکی دو سال یه عنوان میومد. الان از دوم قبلی تا بعدی 5 سال فاصله هست، یعنی این وسط بخوای فاصله بندازی میشه ده سال.
استراحت یه عنوان سالیانه بیشتر لازمشه و تا زمانی که خلاقیت بهش بتونن تزریق کنن، به نظرم قشنگ و باحاله.
ولی id جدا یه استودیو عجیب غریبه 34 ساله که داره بازی تولید میکنه خالق ولف و دوم و quake و بهتر بگیم، استودیوهای نادری وجود دارن که 34 سال تونسته باشن با فرمولشون، مخاطب جذب کنن، اونم تو ژانر شوتر و هنوزم بی نظیرن. کلا، زنیمکس یه همچین حالتی داره.
راستشو بگو دیگه، سالیانه بهانه هست و برا دل خودم میگممنتها خب لا به لاش یه quake هم بگنجونن که ما هم حسرت به دل از این دنیا نریم.
تنها valve رو میتونم در این جایگاه قرارش بدم البته تا زمانی که فقط fps میساخت، این سال ها بازی های عجیب غریب زیاد میسازه مثل اون artifact و این deadlock .
دیگه نمیخواستم رازم بر ملا بشه که شد.راستشو بگو دیگه، سالیانه بهانه هست و برا دل خودم میگم
بنظرم بجز بتسدا، ماکرو باید سعی کنه تیم id هم دو تا کنه تا بتونن تو یه بازه 5-6 ساله دو تا عنوان ریلیز کنن.
________
خواستم خودمم بنویسم فقط والو تو این سطحه ولی گفتم داغ دلمو تازه نکنم که کردی
2 دهه هست تو حسرت هاف لایفیم.الیکس بد نبود و واقعا قشنگ بود ولی دیدن عدد 3 پشت هاف لایف یه حس دیگه داره. نمیدونم جدا عمو گیب، بالاخره ما رو به آرزومون میرسونه.
از یه طرف آدم دوست داره بگو والو خیر نبینی این همه عنوان سوم رو ول کردی، هاف لایف،پورتال، l4d و ...
ولی میگه استیم کاره والوه. یه ابر قهرمانی ساخته مولتی که تریلرش اخیرا لیک شد، داغ دل آدمو تازه میکنه.
چقدر نسخه مود شده هاف لایف ریختیم و بازی کردیم ولی 3 میخوایم. این طلسم 3 کی میشکنه