خوب بازی رو بعد از ۲۱ ساعت تموم کردم، و راستش رو بگم نمیدونم دقیق در موردش چه فکری کنم

Deathloop از طرفی برای من فان ترین بازی آرکین هست و نتونستم تا وقتی که تموم بشه از فکرش بیام بیرون و مدام اشتیاق داشتم بازی رو ادامه بدم، و از طرف دیگه هم به نظر من ضعیف ترین و کم عمق ترین بازی آرکین از نظر طراحی یه بازی immersive sim هست. به این معنی نیست که بازی خودش به تنهایی عمق نداره و بازی ضعیفیه، ولی در مقایسه با Prey و Dishonored 2+Death of the outsider و حتی Dishonored 1 این کمبود مشخصه. از یه طرف آرکین یه پروژه ی پر ریسک رو به عمل آورده و یه بازی کامل و با شروع و پایان مشخص رو تحویل داده که توی دنیای کم ریسک AAA الان، خیلی قابل احترامه، ولی از طرفی هم توی بعضی از قسمت های مهم به نسبت بهترین ساخته های آرکین عقب گرد داشته.
بازی هایی که بهشون اشاره کردم جزء بهترین بازی ها از نظر آزادی عمل دادن به پلیر، لول دیزاین و world building هستن، ولی مثلا در مقایسه، ساختار Deathloop خطیه. بعد از یه قسمت آموزشی طولانی، بازی بالاخره بهت میگه آموزشی تموم شد و دیگه Handholding هم نداریم، برو سرنخ ها رو دنبال کن تا راهی برای کشتن چند تا visionary همزمان پیدا کنی. مشکل اینجاست که handholding تموم نشده و بازی تمام سرنخ هایی که پیدا می کنی(که این هم شامل دنبال کردن objective marker تا محل مورد نظر و بعد نگاه کردن به اطراف میشه) رو کامل تفسیر می کنه و کنار هم میچینه و وقتی اینقدر سرنخ داری تا راه حل رو بتونی به دست بیاری هم میاد راه حل رو صاف و راست بهت میگه و حتی با کات سین های هنریش(که از طراحی هنریشون واقعیتش خیلی خوشم میاد) هم میکنه توی چشمت که مبادا نگرفته باشی. هیچ معمایی توی مسیر داستان اصلی نیست که لازم باشه خودت حل کنی و این مثل بچه رفتار کردن بازی با پلیر برای من خیلی روی اعصاب بود. و بزرگترین کمبودی که بازی توی دیزاین کلی اش داره اینه که فقط یک راه برای کشتن این ۸ عدد visionary توی یه loop وجود داره و همون طور که گفتم، وقتی تمام سرنخ ها رو دنبال کردی هم کل روند فرآیندی که باید طی کنی رو هم با جزئیات بهت میگه. فکر می کنم هم من و هم اکثرمون مخصوصا به دلیل سابقه ی آرکین توی آزادی عمل دادن به پلیر انتظار داشتیم مثلا بشه از فلان روش، نفر A و B رو همزمان کشت، یا از فلان روش A و C، یا از این یکی روش B و D و E رو همزمان کشت و یا حتی از اون یکی روش فوق سخت هر هشت نفر رو همزمان کشت، ولی اصلا چنین چیزی نیست و فقط یک مسیر مشخص براش وجود داره. حدس می زنم تیم سازنده هم اول کار همین قصد رو داشتن ولی بعدا scale پروژه به دلیل کمبود زمان یا ناتوانی کوچیک شده، ولی به هر صورت این مورد برای من ناامید کننده هست. این مورد یه مشکل دیگه هم ایجاد کرده، قابلیت تکرار بازی نابود شده. چه لذتی توی تکرار کردن روند حل معمایی که فقط یک راه حل داره و راه حلش رو پلیری که یک بار بازی کرده میدونه ولی باید به colt توی روند بازی بفهمونه هست؟ لذت تکرار Prey و Dishonored ها رفتن از راه های متفاوت و تصمیمات متفاوت گرفتن هست ولی اینجا توی طول بازی نه تصمیم گیری وجود داره نه رفتن از راه متفاوتی
در مورد لول دیزاین هم که همیشه از آرکین انتظار زیادی میره، به نظر من مرحله ی مغز ذوب کنی مثل clockwork mansion یا عمارت آرامیس از Dihonored 2 که بین دو دنیای قدیم و جدید جا به جا میشی یا مرحله ی بانک از Dishonored Doto یا گلخانه ی Prey نداریم و اگر مراحلش رو از نظر لول دیزاین با مقیاس آرکین بسنجیم معمولی و حتی کوچیک حساب میشن و از نظر ظاهری هم بسنجیم تنوع آنچنانی هم ندارن. کلی مرحله توی مخفی گاه های زیرزمینی خسته کننده داریم، چند عدد هم مراحل شهری که مشابه محیط شهری Dishonored ها با ارتفاع کمتر هستن و کلی مناطق کنار ساحل. شاید به یادموندنی ترین مکان بازی مقر Frank باشه که حسابی رنگارنگه و class pass ای که برای ورود عادی بهش نیاز هست یه مقدار نحوه ی بازی کردن رو عوض می کنه، ولی همین مکان هم وقتی بهش فکر می کنم آنچنان ساخته ی خارق العاده ای نیست و به شخصه انتظار بیشتری از آرکین داشتم.
از نظر گیم پلی بازی پر از محدودیت های عجیبه، مثلا یکی از محدودیت هایی که بازی اعمال می کنه استفاده از فقط دو عدد از قدرت هاست، که به نظر من حرکت خیلی اشتباهی بوده و دست پلیر رو می بنده، و از اونجا که shift به شدت کاربردیه همیشه یکی از اسلات ها رو هم پر کرده و یعنی فقط یه اسلات دیگه مونده تا از قدرت دیگه ای استفاده بشه. این که چند عدد از قابلیت ها رو پشت سر هم کمبو کنی یکی از باحال ترین قسمت های Dishonored هاست. این هم در نظر بگیرم که تقریبا تمام قابلیت ها از Dishonored به اینجا کپی پیست شدن و قابلیت جدید سورپرایز کننده ای هم وجود نداره. یا این که فقط چهار عدد perk میتونی روی کاراکتر اعمال کنی هم خیلی کم هست و یه کاری کرده که به سختی حس می کنی کاراکتر قوی تری شدی، درحالی که به نظر من دلیل خاصی برای محدودیت استفاده از دو قدرت و کم بودن تعداد perk ها به غیر از بالانس کردن بخش مولتی پلیر نیست، که جالبه هر چی از تجربیات ملت هم در مورد بخش PvP میخونم از غیربالانس بودنش و one shot شدن از ناکجاآباد می نالن، پس اگر دلیل قرار دادن این محدودیت ها واقعا بالانس کردن بوده در نهایت ناموفق هستن
حس طنز خوبی توی دیالوگ ها در جریانه و تمام صداپیشگی ها فوق العاده انجام شدن، که مدال بهترینش هم میرسه به صداپیشه ی colt که عالیه و امیدوارم تو بازی های بیشتری صداش رو بشنویم

همه ی کاراکتر ها شخصیت های جالب و مختلفی دارن به غیر از julianna که تا آخر بازی one note تشریف دارن و خیلی چیزی به اسم شخصیت پردازی براش وجود نداره و دیالوگ هاش به مسخره کردن colt ختم میشه و به نظر من پتانسیل بیشتری به نسبت فقط یه کاراکتر trash talker داشت. تمام Visionary ها به عنوان روانی های عوضی و نوچه هاشون eternalist ها به عنوان روانی های احمق نوشته شدن و خبری از مردد بودن پلیر توی کشتنشون و فکر کردن به این که آیا حقشون مردن هست و کلا چیزی به اسم خاکستری بودن کاراکتر ها وجود نداره که البته لزوما نکته ی منفی نیست چون توی concept کلی بازی، پلیر نباید توی کشتن این ۸ تا visionary و درنتیجه شکوندن loop شکی داشته باشه. در کل به نظر من داستان سرایی و دیالوگ ها و شخصیت پردازی یکی از نقاط قوت بازی هست به استثنای شخصیت جولیانا و پایان های بازی که زیاد راضی کننده نیستن. مثلا یه نمونه از writing هوشمندانه ی بازی که توی همین چند تا خط میشه از نوشته هاش و حتی از یوزر نیم اش فهمید کاراکتر چه شخصیتی داره و داره به چه اتفاقی توی بازی اشاره می کنه و در عین حال خنده دار هم هست
View attachment 225417
خوب پس چرا به نظر من بازی این قدر فانه؟ برای من نحوه ی بازی کردن بازی های آرکین همیشه مخفی کاری بوده، و عادت کردن به این که هر ۳۰ ثانیه یک بار F5 زده بشه تا به محض این که جایی خراب کاری بشه دکمه ی F9 آماده و آخرین سیو لود بشه. از طرفی با این که همیشه دوست داشتم از قابلیت های غیر مخفی کاری(که همیشه خفن ترین ها هم هستن!) استفاده کنم سیستم chaos و ذهنیت این که با مخفی کاری نکردن و کشتن، پایان بد بازی رو میبینم همیشه توی فکرم هست و مانعم میشه. حالا با تغییراتی مثل نبود سیستم Chaos، نبود سیو کردن که مانع از save scumming میشه و فان بودن شوتینگ، نحوه ی بازی کردن متحول شده. چند ساعت اول محض عادت، همیشه با مخفی کاری مرحله رو شروع می کنی و آروم آروم و با پیش بینی چند قدم جلوتر حرکت می کنی، ولی در صورتی که جایی خراب کاری بشه، این بار باید مسئولیتش رو بپذیری و جمعش کنی، که معنیش improvise کردن و استفاده از اسلحه های پر سر و صداست

بعد از مدتی بازی کردن هم متوجه میشی که اکثر مواقع دلیلی برای مخفی کاری نیست و با شوتینگ هم لذت بیشتری خواهی برد و هم سریعتر مرحله رو به جلو میبری و هم این که چون هیچ پنالتی ای مثل chaos وجود نداره، عملا مخفی کاری وقت تلف کردن حساب میشه، حتی با وجود اسلحه های مخفی کاریِ overpowered مثل SMG ای که بعد از مدتی پیدا می کنی و هم اسنایپریه واسه خودش هم مسلسل و هم بی صداست، که پلیر رو از یواش رفتن به پشت دشمن ها و یکی یکی شکوندن گردنشون بی نیاز می کنه. از طرفی هم بازی بی نهایت ساده هست و colt غیر از این که بیش از ۱۰ نفر همزمان بریزن روی سرش خود به خود کاراکتر قدرتمندیه، علاوه بر این توی هر مرحله(اونم نه هر لوپ) دو جون اضافی داره و حتی اگر توی یه مرحله هم از دستشون بده با کشتن جولیانا میتونه جون هاش رو دوباره برگردونه که به نظرم بازی بیش از حد در این مورد بخشنده هست، بنابراین به نظرم نیاز به وجود درجه ی سختی احساس میشه. در کل همه ی این موارد باعث شده بازی رو با شوتینگ و اکشن بیشتری پیش ببری و خوب.... شوتینگ بدون وجود هیچ عواقبی فانه
چه قدر مدل آیتم های خوراکی توی بازی با کیفیته
View attachment 225405View attachment 225406View attachment 225407View attachment 225408View attachment 225409
یه مورد دیگه هم این که دنیای بازی پر از دستگاه های arcade هست که اسم بازیهاشون هم به بازی های Bethesda اشاره دارن. از Doom و Wolfenstein و Dishonored و Skyrim گرفته تا Arx Fatalis!
View attachment 225410View attachment 225411View attachment 225412View attachment 225413View attachment 225414View attachment 225415View attachment 225416
واقعا منطقی نیست ولی حدس می زنم عددی که بازی توی تنظیمات نشون میده رو اینجا نوشتن که تقریبا همیشه به اشتباه میگه تمام Vram در حال استفاده هست. قبلا Digital foundry هم بهش اشاره کرده بود.