فرصتی دست داد که جدی نشستم پای بازی و تقریبا 18 ساعتی جلو رفتم. البته با 3 بار ازمون و خطا در مورد کلاس ها. 2 بار از انتخابم زیاد راضی نبودم تا اینکه بار سوم
به توصیه یکی از دوستان که چند صفحه قبل نوشته بود کلاس pyromancer رو برداشتم و انصافا کلاس خیلی خوبی برای شروع هست.هم قدرت جادوگری با اتش با damage بالا برای دشمنای
حتی سخت ابتدای بازی داره و هم قدرت بدنی مناسبی داره و با چند تا اپگرید ساده روی strength میشه اسلحه نسبتا سنگینی مثل Drake sword که قدرت بالایی هم داره رو یک دستی
نگه داشت که وحشتناک کمک می کنه. این شمشیر با قطع کردن دم اژدها با تیر و کمون همون اوایل بهتون داده میشه.اگه یه تیر و کمون هم بخرید برای این کلاس قدرت های خوب و متعادلی
از نظر جنگ تن به تن و همینطور نبرد در فاصله دور خواهید داشت.
تجربه من این شد که دیدم اتفاقا برای کسی که زیاد وارد نیست مثل خودم انتخاب کلاس جادوگر چندان مناسب نیست.مهم ترین دلیلش هم اینه که قدرت بدنی و توان جسمی افتضاحی داره که
دردسر سازه چون اوایل شما اون اندازه توان انجام جادو ندارید که بدون اتکا به قدرت بدنی بتونید جلو برید.حتی نمی تونه یه شمشیر معمولی رو نگه داره تا اپگرید نکنید قدرت بدنیتون رو.
اینجاست که pyromancer به دادم رسید.در اصل یه جورایی جادوگره اما با اتیش و یه دستکش مخصوص که وحشتناک حتی تا باس سخت Bell Gorgoyles که جزو باسای سخت اوایل بازی هست
کار رو جلو می بره و از اونجا هم با افزایش تدریجی vitality و endurance اوضاع بهترم میشه.قدرت مبارزه تن به تن قابل قبولی هم داره.
--------------------------------------------------------------------------
یه توضیحاتی هم بدم اگه کسی خواست شروع کنه معرفی هر کلاس رو بر اساس راهنمای رسمی خود بازی عینا می نویسم که باعث میشه درست انتخاب کنید :
1 - Warrior ( مبارز ): یکی از انتخاب های خوب دیگه هست برای شروع کار چون از همون ابتدا strength و dexterity بالایی داره و در مبارزات تن به تن هم قدرت کافی در همون ابتدای کار داره.
مزیتش اینه که چون streanght و dexterity بالایی داره می تونید از همون اول از کلی سلاح خوب بدون ارتقای توانتون استفاده کنید و یه گام جلو باشید و بتونید روح هایی رو که
به دست میارید بیشتر صرف افزایش vitality ( جون ) و endurance ( مقاومت به خستگی ) کنید. درجه inteligence ( جادو ) و faith ( معجزه ) مناسبی هم داره بنابراین بخواید در طول بازی
چاشنی جادو هم اضافه کنید اینجا بهش فکر شده.سپر قدرتمند Heater shield در این کلاس از همون ابتدای بازی این قدرت رو به شما می ده که 100% حملات و ضربات وارده در درگیری های
فیزیکی و تن به تن رو بلاک و دفع کنید بدون اینکه از این حملات صدمه ببینید. زره قدرتمند همراه این کلاس از همون ابتدای بازی به همراه مقاومت به مسمومیت و نفرین مناسب,
این کلاس رو هم برای تازه کارها مناسب می کنه هم برای کسایی که می خوان استراتژی تدافعی و صبر رو در بازی در دستور کارشون قرار بدن.
( که واقعا هم توی این بازی بهترین استراتژی بوده برای من تا حالا )
2 - Knight ( شوالیه ): از نظر جون و مقاومت به خستگی در شروع کار از همه کلاس های دیگه در سطح بالاتری قرار داره و کمی جون سخت تره.
vitality ( جون ) و endurance ( مقاومت به خستگی ) از شروع کار در سطح نسبتا بالایی قرار داره که کمک می کنه زودتر بتونید این 2 تا رو ارتقا بدید به اعداد بالاتر.
از نظر استفاده از تجهیزاتم در سطح خوبی قرار داره.همین حمل تجهیزات بیشتر باعث می شه اهسته حرکت کنه و به همین دلیل موقع نبرد باید با حواس جمع کار کرد
و انتظار نوش جان کردن ضرباتی رو داشت! کلاس شوالیه طوری هست که اکثریت مطلق سلاح ها رو می تونه بهش مجهز بشه و ازشون به شکل خوبی استفاده کنه.
چون سطح faith قابل قبولی از ابتدای کار داره میشه ایتم های معجزه مخصوص بازیابی جون از دست رفته رو خریداری و ازشون در این راه استفاده کرد که خیلی توی بازی مهمه.
اما نقطه ضعف این کلاس نسبت به کلاس Warrior برای تازه کارها این هست که strength کافی نداره اول کار و توی نبردهای تن به تن موقع زوم کردن روی یه دشمن خاص
مشکل ایجاد می کنه تا زمانی که strength رو چند واحدی افزایش بدید.برای همین مشکل به ظاهر کوچیک بیشتر این کلاس برای افراد سطح متوسط مناسبه تا تازه کار ها.
اما در هر حال جزو کلاس هایی هست که زیاد استفاده میشه.
3 - Wanderer ( ولگرد ): اینم کلاسی هست که تقریبا مثل کلاس Warrior از چند قابلیت خوب از ابتدای کار برخورداره با این تفاوت که بیشتر توانش متمرکز شده روی سرعت عمل بالا
و همینطور قدرت جاخالی دادن خوب. یعنی مثل کلاس Warrior استراتژی تدافعی نداره و ترجیح می ده با جاخالی دادن و فرار کردن با قسمتی از خطرات برخورد کنه.
متاسفانه vitality ( جون ) در این کلاس از ابتدا در سطح نسبتا پایینی قرار داره که مخصوصا توی باس فایت ها دردسر سازه و حتی اگه در ابتدای بازی ارتقا هم داده بشه بازم
به کمتر از چیزی می رسه که میشه مثلا با کلاس Warrior بهش رسید.همین باعث میشه بعضی از دشمنا هم با یه ضربه که به هدف بخوره کارش رو بسازن.
چون dexterity مناسبی در همون ابتدای کار داره Scimitar سلاح خوبی برای شروع کار با این کلاس هست. سرعت حمله بالایی رو موقع جنگیدن باهاش تجربه می کنید به نسبت کلاس های دیگه.
قدرت خوبی که این کلاس و این اسلحه همراهش می دن اینه که به سرعت می تونید به دشمن نزدیک بشید و قبل از اینکه بتونه به شما ضربه بزنه شما پیش دستی کنید
و ضربتون رو بزنید و سریع عقب نشینی کنید و با این تکنیک دشمن رو از پا دربیارید.از دور هم می تونید با تهیه یه تیر کمون کار کنید یا به لطف درجه inteligence ( جادو ) و
Attunement (تعداد فضای طلسم های قابل حمل ) قابل قبول این کلاس از جادو و طلسم هم جلوتر در طول بازی استفاده کنید.
4 - Thief ( دزد ): بیشتر میشه گفت کلاسی هست برای لذت بردن از ماجراجویی مخصوصا وقتی سرعت عمل بالای حملاتش با خنجر هم به یادمون بیاد.
این کلاس برای شروع تازه چنین بازی اصلا مناسب نیست و نیاز به تبحر و تجربه داره. از همون ابتدای کار هم جونش کمه و هم خیلی زود خسته میشه توی درگیری ها
و هم strength پایینی داره که باعث میشه با استفاده از اکثر سلاح های بازی مشکل داشته باشه.بنابراین این کلاس دست یه تازه کار مثل من یک طعمه فوق العاده
اسون برای دشمنای داخل بازی هست.البته اگه کسی تبحر توی بازی داشته باشه با قالیت بالای خنجرزنی کلاس دزد می تونه کارهای جالبی انجام بده و ضربات مهلکی بزنه.
که البته باید از قابلیت سریع بودن این کلاس و همینطور قابلیت های جا خالی دادنش بتونید به خوبی استفاده کنید تا بتونید با خنجر مواجه بشید با دشمن.
بزرگ ترین مزیت این کلاس هم اینه که از ابتدا ایتم Master Key همراه این کلاس هست که باعث میشه زمان انتخاب Gift در شروع بازی بتونید یه چیز دیگه به جاش انتخاب
کنید و انگار که 2 تا gift دارید در اصل!
5 - Bandit ( راهزن ): تخصص این کلاس ضربات مهلک و قدرتمند در نبردهای تن به تن هست.با تبرها و straight sword ها هم خیلی خوب می تونه ضربات کاری بزنه.
یه تبر خیلی خوب همون اول کار در اختیار داره که فوق العاده قوی هست برای مراحل اولیه بازی یعنی جایی که شما توان انچنانی ندارید و خیلی حیاتیه که با کمترین تعداد ضرباتتون
دشمن رو از پا دربیارید. endurane و strength بالایی که داره باعث میشه از همه کلاس های دیگه در مراحل ابتدایی بازی دمیج (damage) بالاتری بده و دیرتر از همشون خسته بشه.
وضعیت جادو در این کلاس به صورت خودمونی فاجعه هست و بهتره که کسی رفت سراغ این کلاس روح های خودش رو حروم بخش جادوگری نکنه چون از اول این قابلیت در این کلاس خیلی خیلی
پایینه و ارتقاع هم بدید باز نمیرسه به حد مطلوب که میشه از بعضی کلاس های دیگه گرفت.اگرم قراره اصرار باشه که اینجا هم از جادو استفاده بشه بهتره تعداد زیادی ارتقا اما فقط روی
یه حالت جادو انجام بشه.وضع زره و سپرش هم ابتدای کار چنگی به دل نمیزنه اما این یکی مشکلی نداره و می تونید خیلی راحت در حین بازی با هر چیز بهتری که پیدا کردید جایگزینشون کنید.
به علت ضعف جادویی این کلاس که زیاد هم ضعف داره در این قسمت برای شروع این بازی انتخابش الارقم اینکه توان فیزیکی بالایی داره توصیه نمیشه برای تازه کارها چون ماها نیاز داریم ترکیب
متعادلی از قدرت جادویی و قدرت بدنی رو از همون ابتدای کار در اختیار داشته باشیم.
6- Hunter ( شکارچی ): قدرت جنگیدن با تیر و کمون رو در سطح بالایی داره چون dexterity ش از اول بالا هست.به جز این تمام قابلیت های دیگش در سطح متوسطه.
البته dexterity بالا بهش اجازه می ده با نیزه ها و Rapier ها هم خوب مبارزه کنه. چون زیاد خرت و پرت با خودش حمل نمی کنه می تونه سریع روی زمین این ور و اونور بپره و جاخالی بده.
برای همین باید سلاح هایی رو باهاش به کار برد که سبک باشن و زود ضربه بزنن و بعدش شما سریع عقب نشینی کنید که ضربه دشمن به شما نخوره.
اون اوایل با این کلاس روی هیچ رغم جادویی حساب باز نکنید اما اگه strength رو چندتایی ارتقا بدید می تونید قابلیت استفاده از چند تا سلاح بهترم توی چند ساعت اول بازی به دست بیارید.
بهترین تاکتیک این کلاس اینه که اول از دور با تیر و کمون سبک دشمن رو ضعیف بکنید و بعد که ضعیف شد با یه حمله قوی کارش رو بسازید.
ایده خوبیه اما مشکل اینجاست که زیاد تیر در اختیار نیست و باید بخرید از فروشنده های معدودی که داخل بازی هستن و البته تیرها در مجموع خیلیم ارزون نیستن و مقدار قابل توجهی روح
برای خرید در تعداد بالا نیاز دارید در حالی همین روح ها رو باید خرج ارتقای قدرت ها و level up خودتون هم بکنید.
7 - Sorcerer ( جادوگر ): اگه روی این حساب کردید که شلیک طلسم و جادو سلاح اولیه و اصلی شما در تهاجم به دشمنا باشه این کلاس برای شماست.
طلسم soul arrow جادوی اولیه ای هست که همراه شماست. فقط 30 تا ازش دارید و باید برای ضعیف کردن دشمن در ابتدای بازی به کار بگیریدش.
چون از اول inteligence و Attunement در سطح خوبی هست هم جادوی معمولی و هم جادوی با اتش از ابتدای بازی قابل به کارگیری هست.
قدرت بدنی و قدرت مبارزات تن به تن و قدرت حمل سلاح در این کلاس در وضعیت افتضاح قرار داره و همین بزرگترین نقطه ضعف این کلاس هست.جادوها محدود هست و بدون
قدرت بدنی متعادل , خصوصا ساعت های اول بازی به شکنجه می تونن تبدیل بشن.تقریبا اوایل به جز یه خنجر از چیزی نمی تونید استفاده کنید تا زمانی که حداقل چندین
مورد ارتقا روی strength بدید که چون هم زمان میشه با تلاشتون برای ارتقای vitality و endurance کار رو مشکل می کنه.
dexterity البته وضعش خوبه و می تونید به جای شمشیر از نیزه استفاده کنید و همین طور تیر و کمون و مجبورید که این کارو بکنید چون با 30 تا دونه طلسم از پس گله دشمن
بر نمیاید.البته این 30 تا طلسم در هر bonefire ( محل های استراحت و save ) دوباره شارژ میشه اما فاصله رسیدن به bonefire در بازی زیاده.
بنابراین بدون توانایی جنگ تن به تن کار درست پیش نمی ره.پس حداقل باید یه نیزه خوب همیشه در اختیار داشت.
8 - Pyromancer ( جادوگر اتش ): اینم در اصل یه جادوگر دیگه هست که در ابتدا از طریق یه دستکش مخصوص , جادوی اتش از طریق 8 تا fireball انجام میده که وحشتناک قدرتشون بالا هست.
البته اوایل نهایتا تا 2 متر می تونید این جادو رو پرتاب کنید و بردش کمه اما بازم به شدت کارا هست.چون قدرت بدنی خوبی داره این کلاس برخلاف کلاس جادوگر که از این نظر ضعیفه
یه شمشیر خوب رو همون اول می تونید استفاده کنید و یه تبر خیلی خوبم همون اول داره.اون شمشیر معروف Drake رو هم اولش که بگیرید می تونید 2 دستی استفاده کنید.2 تا
ارتقا به strength هم بدید می تونید یه دستی نگهش دارید و همرمان با سپر ازش استفاده کنید.جالب اینجاست که این همه خوبی که از اول این کلاس داره اما تنها کلاسی در بازی هست
که بازیکن از لول 1 وارد محیط بازی میشه که نکته جالبیه. برای دشمنای متوسط بازی می تونید فیزیکی درگیر بشید و جادوی اتش رو بزارید برای جون سخت ها.چند تا warrior فوق العاده قدرتمند
همون اوایل بازی با همین جادوی اتش پودر می شن و شمشیرهای فوق العاده قوی و حلقه ها و کلید های خاص ازشون دراپ میشه که کارایی بالایی در ادامه بازی دارن.
این کلاس واقعا اعتماد به نفس منو خیلی بالا برد توی این بازی و برای تازه کارها وحشتناک انخاب خوبیه.من هر دو رو امتحان کردم و با Pyromancer خیلی بیشتر از جادوگر معمولی پیش رفتم.
البته بعد از زدن Capra Demon که حدودا برای من 13 ساعتی کشید رسیدم بهش به محیطی می ریم که یه جادوگر رو ازاد می کنیم و چوب جادو هم از همونجا برمی داریم و حالا جادوگر
معمولی هم هستیم با این تفاوت که قدرت بدنی بالایی هم داریم.
9 - Cleric ( کشیش ): کشیش کلاسی هست که چون از همون ابتدا faith خوبی داره و مجهز به ایتم Talisman هست می تونه از معجزه برای جبران کاهش جونش در بازی بهره بگیره.
نکته جالب اینکه تقریبا همه قابلیت های دیگشم در وضع ok و خوب قرار داره پس راحت می تونید ازادانه بعد از چند تا level up هر سلاحی که می خواید ازش استفاده کنید.
Dexterity پایین البته کمی خراب کرده کار رو. ولی استفاده از hammer ها و Mace ها می تونه مسئله رو جمع و جورش کنه.چون کشیش بیشتر به این سلاح ها مسلط هست
و مشکل این سلاح ها کند بودنشونه پس دائما ضربه از دشمن نوش جان می کنید و اینجاست که معجزه Healing به کارتون میاد.اما وقتی مبارزه می کنید از estus flask
استفاده کنید که جونتون تا حدی برگرده و وقتی مبارزه تموم شد از معجزه کمک بگیرید که خط جون پر بشه چون معجزه کند هست و طول می کشه تا کامل بشه و نمی شه
وسط کتک کاری ازش استفاده کرد و اگه همچین اشتباهی بکنید بدون دفاع در برابر ضربات دشمن قرار گرفته و به سرعت هر چه تمام تر کشته خواهید شد.
10- Deprived ( محروم ): این کلاس فقط به درد حرفه ای های این بازی می خوره و بس. بقیه خودمون رو الاف نکنیم سرش. lineup فاجعه بار و افتضاح این کلاس 10 ساعت اول بازی رو به
شکنجه روحی بیشتر تبدیل می کنه. سلاح و زره نامناسب شروع این کلاس تا زمانی که در طول بازی جایگزین نشن اجازه درست پیشروی کردن رو نمی دن.
پس شروع خیلی سخت تر از چیزی که باید باشه می شه.
سودی که حرفه ای ها با انتخاب این کلاس می برن اینه که از همون ابتدای کار تمام قابلیت هاشون روی عدد 11 قرار داره بدون استثنا.بنابراین به سرعت می تونن با مهارت خودشون
ساعت های اولیه بازی رو رد کنن و سریع کارکترشون رو به هر کلاسی که صلاح دونستن تبدیل کنن و بهش جهت دهی کنن.اوایل این کار سخته چون damage و ضربه درست و حسابی
نمی شه زد و کار خیلی کند پیش می ره بنابراین دیگه همه چیز بستگی پیدا می کنه به تجربه و مهارت بازیکن.
-----------------------------------------------------------------
امیدوارم که معرفی اجمالی کلاس های بازی که به کمک راهنمای رسمی بازی انجام دادم کمی کمک کنه به پاسخ دهی به این سوال که با توانایی و مهارتی که هر کس داره
به سراغ چه کلاسی بره در شروع مواجه شدنش با این بازی تا شانس پیشرویش افزایش پیدا بکنه و این سوال رو در مورد نوع کلاس انتخابی اول بازی راحت تر بتونه بهش پاسخ بده.
در پایان تکرار می کنم به عنوان یه تازه کار در این بازی کلاس Pyromancer خیلی بهم کمک کرد که 18 ساعت جلو رفتم در حالی که من هماهنگ نبودم با جادوگر و به درد نگاه من به بازی نمی خورد.
پس بهتره که با فکر انتخاب کنن تازه کارها که راحت تر جلو برن بسته به توانایی هاشون.
---------------------------------------------
به نظر میاد کسی می خواد شروع کنه بره یکی دو روزی درباره بازی مطالعه کنه و اطلاعات جمع کنه.مطالعه کردن در موردش کمک می کنه.
حداقل از یکی از راهنماهای زیر کمک بگیرید.باس فایت ها رو جداگانه و مفصل توضیح دادن.نقاط ضعف رو گفتن.اولویت انجام کارها رو گفتن.ایتم های مهم رو گفتن
چه طوری بگیرید و کلی نکات دیگه که ادم می خونه علاقه مند میشه.متن این راهنما ها هم پیچیده نیست و به زبان ساده نوشته شده.:
راهنما ها
1- راهنمای بسیار جامع و کامل و رسمی خود بازی که ناشر بازی عرضه کرده :
Code:
http://50.7.161.234/may/Guides/Dark%20Souls%20The%20Official%20Guide%20-%20Future%20Press.pdf
2- راهنمای جامع gamepressure :
Code:
http://guidesftp.gamepressure.com/a126/Dark.Souls.GAME.GUIDE.(gamepressure.com).zip
3- راهنمای کامل
Dark.Souls.Complete.Strategy guide _ Grundle release
Code:
http://dfiles.eu/files/vaufvc1m3
4- mini guide نسخه کالکتور بازی که فقط قسمت های مهم تر رو توضیح داده :
Code:
http://www.mediafire.com/?5yb9g1kyix57a75
اینم نقشه بزرگ محوطه کلی برج و باروی قلعه های بازی هست مخصوص نسخه کالکتور که برای مسیریابی کلی خوبه :