قشنگ معلومه دلت میخواسته برات اسپویل بشه
تو صفحه کاراکترا فقط اسپویل هست نه چیز دیگه ، من خودم هر موقع میرم تو صفحه یه کاراکتر یا در موردش از قبل میدونم ، یا میخوام برا خودم اسپویل کنم چیزی رو.
نه به جان خودم اصلا فکرش رو نمیکردم با همچین صحنه ای مواجه بشم! قسمت بستگان رو میخواستم بخونم فقط، هیچی از متن اصلی نخوندم
مشابهش تو imdb مثلا وقتی میبینی یکی از بازیگر ها فقط تو 2 فصل بازی کرده به طور مثال، و فصل سوم نیست! اونم از عمد نیست دیدنش ولی خب میفهمی جریان چیه!
نه به جان خودم اصلا فکرش رو نمیکردم با همچین صحنه ای مواجه بشم! قسمت بستگان رو میخواستم بخونم فقط، هیچی از متن اصلی نخوندم
مشابهش تو imdb مثلا وقتی میبینی یکی از بازیگر ها فقط تو 2 فصل بازی کرده به طور مثال، و فصل سوم نیست! اونم از عمد نیست دیدنش ولی خب میفهمی جریان چیه!
بالاخره بعد از مدت ها انتظار و زجر کشیدن برای بلوری انیمه....بالاخره آمد و نگاش کردم.
کارگردانی انیمه شاهکار بودش، زاویه بندی دوربین و قرارگیری اون حتی از بهترین فیلم سینمایی های واقعی هم بهتر کار شده بود و حیرت زده میشد از این همه دقت.
ریتم داستان یه مقدار کُند بود و ببینده رو جون مرگ میکنه تا روی مسیر خودش بیاد...ولی در کل از این نظر خیلی نمیتونم ایراد بگیرم، ولی ریتم فیلم قبلی رو بیشتر دوست داشتم.
موسیقی، گرافیک، بکگراند ها، انیمیشن ها، دوبله، صداگذاری و هر چیزی که فکرش رو کنید در سطح کهکشانی خوب بودش...و واقعاً ارزشش رو داشت که این همه صبر کنم تا بلوری ـش بیاد.
ویرایش:
زیرنویس فارسی AW رو برای بلوری تنظیم کرده بودم....میذارم شاید کسی نیازش شد
بالاخره بعد از مدت ها انتظار و زجر کشیدن برای بلوری انیمه....بالاخره آمد و نگاش کردم.
کارگردانی انیمه شاهکار بودش، زاویه بندی دوربین و قرارگیری اون حتی از بهترین فیلم سینمایی های واقعی هم بهتر کار شده بود و حیرت زده میشد از این همه دقت.
ریتم داستان یه مقدار کُند بود و ببینده رو جون مرگ میکنه تا روی مسیر خودش بیاد...ولی در کل از این نظر خیلی نمیتونم ایراد بگیرم، ولی ریتم فیلم قبلی رو بیشتر دوست داشتم.
موسیقی، گرافیک، بکگراند ها، انیمیشن ها، دوبله، صداگذاری و هر چیزی که فکرش رو کنید در سطح کهکشانی خوب بودش...و واقعاً ارزشش رو داشت که این همه صبر کنم تا بلوری ـش بیاد.
ویرایش:
زیرنویس فارسی AW رو برای بلوری تنظیم کرده بودم....میذارم شاید کسی نیازش شد
اوه اوه چه قسمت سوم خوبی داشت موشوکو تنسه... مخصوصا اوپنینگش
فکر نمی کردم آخرش اون صحنه رو نشون بدن، چون تو رمان خیلی جلوتر می فهمیم چی میشه اون جا
ولی یکم بهتره بیشتر جزئیاتشو بگم
این تیکه آخرش خیلی تیکه جالب و مهمیه. هم به لحاظ اتفاقی که می افته هم شخصیت هایی که معرفی میشن. زمینه سازی خوبیه واسه اتفاقات خیییلی جلوتر داستان.
اما قبلش
وقتی Mana Disaster اتفاق می افته، عملا کل شهر منهدم میشه و هر کسی به یه جایی تلپورت میشه. چون رودئوس تماس فیزیکی با اریس داشته اینا با هم منتقل میشن از یه گوشه دنیا به یه گوشه دیگش (و تازه به نظرم اریس و رودئوس شانس خر داشتن که پست شون خورد به پست رویجرد، دخالت های هیتوگامی هم بی تاثیر نیست البته)
دو قسمت دیگه احتمالا برسیم به جایی که خیلی بهتر خود انیمه توضیح بده که چه اتفاقاتی افتاد بعد Mana Disaster ولی طرف خاندان بورآس اینا، خلاصه اش اینه که سائوروس جای خیلی دوری نمی افته و تو چند ماه میتونه برگرده به عمارتش
مسئله اینجاست نه عمارتی مونده نه ایالت Fittoa ـی... همش رفته هوا و میزان خسارت ها هم به شـــــدت سنگینه.
حالا این جاش جالبه. اگه یادتون باشه خاندان گریرات ها از چهار تا خانواده تشکیل میشدن. نوتوس ها، بورآس ها، زفیرها و یکی دیگه که یادم رفت اصن اسم شون چی بود خیلی مهم نیستن
یه نزاع داخلی ای بین اینا هست همیشه و خب نوتوس ها قدرت بیشتری به نسبت سه تای دیگه دارن و حزبشون توی کل امپراتوری یکی از مهم ترین حامی های شاه به حساب میان.
بعد این فاجعه و زیر بار حسارت رفتن بورآس ها، اینا درجا از فرصت سوء استفاده می کنن و با شاه و وزیرش داریوس (این یــــَــــک حرومی ایه) پرونده سازی می کنن علیه سائوروس و میگن "حاجی تو ریدی اســــاسی، یا باید کل ایالت Fittoa رو از مالکیت بورآس های به دردنخور و بی مسئولیتی مثل تو درآریم و بدیم بین نوتوس ها و زفیر ها تقسیم اش کنیم (که یعنی کل ایالت به فاک میره) یا مسئولیت این همه خسارت رو قبول می کنی و گردنت رو میزنیم (که دوباره توش ایالت به فاک میره)
سائوروس هم میگه سگ خورد. با این که همه نوه های پسریش رو خاندان نوتوس جذب خودشون کردن (تو فصل یک اشاره میشه) و معلوم نیست دختر و دامادش کجان، امیدشو می بنده به این که اریس بتونه هر وقت برگشت وضع Fittoa رو درست کنه و تن نمیده به خواسته های خاندان های سلطنتی
و خب این جا می بینیم که در جا گردن شو میزنن
تو این سکانس البته برای بار اول آریل و لوک و فیتس سنپای هم می بینیم، اهمیت اینا بره واسه یه روز دیگه
در همین حد بگم که حداقل برای نشون دادن Cameo ـی اینا قبل معرفی اصلی شون بهترین جای ممکن رو انتخاب کردن
اون مرد مو بلونده که بغل داریوس وایساده تو اون صحنه، داداش کوچیکه ی پاول ـه. من فکر کنم الان میتونید بفهمید چرا پاول با این که به صورت رسمی وارث خاندان نوتوس ها بوده زده زیرش و کشیده بیرون و ترجیح داده طرد شه تا قاطی این بازی ها شه. اینم به نظرم بهتر معلومه که چرا حتی وقتی پاول میخواسته از ارتباطاتش واسه پیدا کردن کار واسه رودئوس استفاده کنه دوباره جای نوتوس ها که خاندان پدریش بوده رفته سراغ بورآس ها.
قشنگی این انیمه اینه که با وجود تمام کثافت کاری هایی که الان بین مهره ها گفتم خود بورآس ها همچین قدیس نیستن
همین قسمت خیلی واضح و مبرهن بود که اکثر سرقت و سوء قصد هایی که به دهکده Beastman ها میشه به خاطر اینه که یه مشتری پر و پا قرص واسه این مدل قاچاق ها هست
و طبیعتا یه دو دو تا چهار تا کنید می بینید بزرگترین این مشتری ها به وضوح همین خاندان بورآس هان
فیلم وایولت اورگاردن به معنای واقعی کلمه شاهکار بود! اگر حتی از کارگردانی و جلوه های بصری مغز و چشم ذوب کن اش بگذریم! از لحاظ احساسی قشنگ مچاله که چه عرض کنم...له و لورده میشید!!!
تنها ایرادی که میتونم بگیرم اول فیلم حس انچه گذشت میداد، یکم طول میکشه داستان روی غلطک بیوفته با این بطرز معرکه ایی داستان رو تمام کردن.
واقعا ارزش این همه صبر رو داشت.(قشنگ پیرمون کردند)
استدیو سازنده هم Bones هست و اعضای کلیدی ساخت فصل های قبل هم حضور دارن گویا، در کل از همین الان انتظار براش سخت شد! یکی از بهترین خبر های این چند وقت اخیر....
یامادا نائوکو و تا حد حتی کمتر ریکو یوشیدا اسم هایی اند که به استثناء مازیار (@vaan 2) انتظار ندارم برای هیچ کس دیگه آشنا به نظر برسه
خودمم حقیقتا بیشتر با "اون دو تا خانومه که انیمه های موئه ی توپ میسازن" میشناسم شون
اینا همون جور که گفتم یه زوج انیماتور/نویسنده ای اند که تقریبا میشه گفت یکی از مهم ترین مغز متفکرهای KyoAni ای اند که امروز میشناسیم شون
البته ریکو یوشیدا بیشتر پورتوفیلوش خارج از KyoAni ـه. ولی تن این دو تا بانو موقع ساخت Tamako Market و دنباله اش، Violet Evergarden و اثر ابرتاریخی ژانر موئه، K-ON به هم خورده (یامادا نائوکو تو بقیه کارهای Kyo-Ani تو مسئولیت های مختلف دیگه دخیل بوده ولی یوشیدا دیگه نبوده اون جاها)
کم آدم هایی نیستن، ولی خب مثل اکثر استعدادهای صنعت انیمه اسم این ها هم خیلی با کلیت Kyo-Ani مخلوط شده.
منم به غیر از خیلی وقت پیش سر آتیش سوزی KyoAni و صحبت های کارمنداش چیزی در مورد یامادا نائوکو نمیدونستم و بعدش هم خیلی پیگیر نبودم
این دو تا آدم حالا تو این یه سال اخیر کـــــــاملا خارج از رادار من، برای بار چهارم تن شون خورده به تن هم
ولی این بار خارج از KyoAni و تو استدیوی Science Saru (دویل من - پینگ پنگ - ایزوکن - یوجوهان تایکه و...)
و برای یه انیمه ای که یه جورایی با تعاریف فعلی صنعت اورجیناله. مانگا یا رمان خاصی رو از این صنعت اقتباس نمی کنه، در عوض یه اقتباس خیلی آزاد از یه داستان کهن ژاپنی به همین اسم ـه. Heike Monogatari
تا جایی که میدونم این داستان، اصــــــلا داستان شیرینی نیست (و سه قسمتی اولی که از انیمه دیدم هم کامل تایید می کنه حرفم رو)
ولی برخلاف پورتوفیلوی موئه موئه ی این دو نفر با یه کار به شدت پر سوز و تاب و بی ادا و اطواری طرفیم، تا جایی که تو ترکیب با آرت استایلش منو ناجور یاد Tale of Princess Kaguya ـی گیبلی انداخت
در این حــــد خوبه
زیاد از داستان نمیگم، چون خیلی تخلیص پذیر نیست و صدجور اتفاق می افته هر قسمت اش. ولی کلیت داستان حول کشمکش های سیاسی دوره Heian ژاپنه که از دید یه دختری به اسم Biwa روایت میشه
یه نخود المان های تخیلی هست تو داستان (که اگه اشتباه نکنم اورجینال انیمه است) و به شدت ابزار داستان گویی محشری اند تو ابعاد بزرگ روایتی که اکثرش به شدت واقع گرا و تیره و تاره
موسیقی و آرت استایل و علی الخصوص ساند دیزاین انیمه تو ترکیب با پس زمینه هاش، می برتت 1200 سال پیش قشنگ
و نوع صحنه پردازی ها و دیالوگ نویسی ها واسه یه کار تاریخی/شاعرانه وحشتناک خوبه
خلاصه که کلا کارگردانی این انیمه تو سه قسمت اولش منو هیپنوتیزم کرده
از اون جا که دیدم نمره کار تو MAL حول و حوش 7.50 ـه (که وقتی پارت شیش لوپن سانسه هم از لحاظ امتیاز وراست میشه مهر دیگری در بی سلیقگی کامیونیتی انیمه فصلی بین MAL ـه )
و تقریبا هیچ جا دیده نشده و تو هیچ کدوم از چارت های فصل ردیت و توییتر ندیدمش میتونم نتیجه بگیرم که
This is indeed a Certified Hidden Gem
یه امتحانش کنید. پنج قسمت ازش اومده. سه قسمت اولی که من دیدم واقعا محشر بود. تنها مشکلش اینه که نباید با انتظار روایت دقیق از وقایع تاریخی برید سراغش. اکثر اتفاقاتی که خارج از دید Biwa اتفاق می افتن تو انیمه خیلی سریع شرح داده میشه میره جلو. کامل روایت شخصیت محوره با این که داستان کلفتی داره. من خوشم میاد از رویه ای که گرفته به شخصه ولی صرفا خواستم گفته باشم اینشو.
چقدر مرگ تدریجی شیگموری دردنااااک بود
یعنی از همون جا که بیوا دید شعله زندگیش ازش جدا شد قلبم شکست کامل
چقدر این بشر از قسمت اول جور همه رو کشید
اون سکانس قایق ـه که از جزیره فاصله می گیره هم خیلی فاکدآپ بود
من برای هیچ کدوم از اون شخصیت ها ارزنی ارزش قائل نبودم، ولی اصن جوری که اون صحنه به تصویر کشیده شد.... آآآیییی... چقدر داغون کننده بود
ادیت: اوه کلا فراموش کردم
بهترین اوپنینگ فصل رو داره این انیمه