100 بازی برتر تاریخ از نگاه مجله معتبر EDGE

( Layken )

عضو تحریریه
مجله معتبر EDGE در یک رتبه بندی جدید به گردوآوری 100 بازی برتر تاریخ اقدام کرده که با هم مرور میکنیم:

super-mario-galaxy-656x370.jpg


در این رتبه بندی مجله سعی کردند تا در سری بازی یک عنوان رو انتخاب کنن و رویکرد مدرن رو داشتن.

In compiling the list, we worked to simple criteria: all formats – console, PC, portable, coin-op, touchscreen – were eligible; we could include only a single entry from any series that features straight-up sequels; and each game had to stand up today rather than making the cut for reasons of nostalgia or historic significance.”

100 – WarioWare Inc – GBA
99 – Spec Ops: The Line
98 – Papers, Please
97 – DriveClub
96 – Braid
95 – Super Hexagon
94 – Her Story
93 – Super Monkey Ball
92 – Final Fantasy XII
91 – Prince of Persia: The Sands of Time
90 – Katamari Damacy
89 – Animal Crossing: New Leaf
88 – Resogun
87 – Puzzle Bobble
86 – F-Zero GX
85 – The Sims 3
84 – R-Type Final
83 – Elite: Dangerous
82 – Bomberman
81 – Starcraft II
80 – Pac-Man Championship Edition
79 – BioShock
78 – CoD 4: Modern Warfare
77 – Puzzle & Dragons
76 – Tearaway
75 – League of Legends
74 – Super Meat Boy
73 – Xenoblade Chronicles
72 – Titanfall
71 – Outrun 2006: Coast 2 Coast
70 – Left 4 Dead 2
69 – Counter-Strike Global Offensive
68 – Civilization IV
67 – Rez
66 – Battlefield 4
65 – Metroid Prime
64 – Hearthstone
63 – Castlevania SotN
62 – Limbo
61 – Towerfall: Ascension
60 – Earthbound
59 – Batman: Arkham Knight
58 – Transistor
57 – Puyo Puyo
56 – FTL Advanced Edition
55 – Persona 4 Golden
54 – Mass Effect 2
53 – Okami
52 – The Stanley Parable
51 – XCOM: Enemy Unknown
50 – Monster Hunter 4 Ultimate
49 – The Witcher III
48 – Far Cry 4
47 – LittleBigPlanet 3
46 – Trials Fusion
45 – Nidhogg
44 – Fez
43 – Super Mario 3D World
42 – Journey
41 – Fire Emblem: Awakening
40 – Dead Space
39 – Dota 2
38 – Vanquish
37 – Super Mario Maker
36 – Shadow of the Colossus
35 – Halo 3
34 – Legend of Zelda: Majora’s Mask
33 – Spelunky HD
32 – Destiny
31 – Legend of Zelda: A Link to the Past
30 – Kerbal Space Program
29 – Dishonored
28 – Splatoon
27 – Legend of Zelda: Wind Waker
26 – Rock Band 3
25 – Skyrim
24 – Drop7
23 – Uncharted 2
22 – Ico
21 – Super Metroid
20 – Demon’s Souls
19 – Advance Wars
18 – Mario Kart 8
17 – Ultra Street Fighter IV
16 – MGS V: The Phantom Pain
15 – Super Mario World
14 – Red Dead Redemption
13 – Super Mario 64
12 – Portal
11 – Bayonetta 2

10 – Minecraft
9 – Resident Evil 4
8 – Legend of Zelda: Ocarina of Time
7 – Super Mario Galaxy 2
6 – Tetris
5 – Half-Life 2
4 – Bloodborne
3 – The Last of Us
2 – GTA V
1 – Dark Souls
منبع
 
آخرین ویرایش:
کوته فکرترین حرفی که میشه در مورد این بازی زد اینه که اونو مصداق grind کردن بدونید. تو این بازی یه مسیر رو ممکنه 100 بار طی کنی و بری به سمت boss ولی همه اون 100 بار مبارزه نفس گیرن و چالش بزرگی توشون هست که بازیکن رو مجبور میکنه تمرکز کنه، یادبگیره و راه های مختلف رو امتحان کنه. تا اینکه بالاخره اون boss رو شکست بده. لذتی که بعد از کشتن اون boss و پشت سر گذاشتن چالش هست رو با grind کردن مقایسه می کنید. smh

تو سری Souls علاوه بر اینکه کاراکترتون level up میکنه، خودتون هم level up میکنید، یعنی هر چی جلوتر میرید بازی کردن شخص خودتون بهتر میشه. چیزی که تو بازی های دیگه مصداق به ندرت پیدا میشه.
در مورد این‌که گفتی بازیکن مجبوره با دقت بازی کنه، یاد بگیره و راه‌های مختلف رو امتحان کنه کاملاً باهات موافقم و این یکی از نکات مثبت بازیه و خیلی هم عالیه اما ربطش به Grinding چیه آخه؟! مثلاً با 20 بار کشتن مداوم تمام Undeadـهای منطقه‌ی Lower Undead Burg یاد می‌گیری چه‌طوری Capra Demon رو بکشی؟! نه. کشتن 100 باره‌ی Undeadـهای تکراری هیچ ربطی به نحوه‌ی مبارزه‌کردن با Capra Demon نداره (این‌که نسبت به آتش ضعف داره و این‌که فرضاً اول باید سگ‌هاش رو بکشی و بعد بری سراغ خودش و ...). روش کشتن باس‌ها به قول خودت با امتحان‌کردن و آزمایش‌کردن راه‌های مختلف (زمانی که باهاشون روبه‌رو شدی) به دست میاد نه با Grinding.


نکته‌ی بعدی این‌که چالش‌داشتن همیشگی بازی (از ثانیه‌ی اول تا ثانیه‌ی آخر) چیزیه که سرش بحثه بین JRPG بازها و CRPG بازها. در واقع اگه قراره بازی از اول تا آخر، همه‌چیزش (یعنی کشتن تک‌تک دشمن‌های عادی و باس‌ها) سخت باشه پس حس Progression چی می‌شه این وسط؟! دیگه برای چی قراره Level Up بشیم و Statـهامون رو بالا ببریم وقتی چالش بازی همچنان قراره حفظ بشه؟!
 
کاری به بحث‌های مربوط به گیم‌پلی و ساختار مراحل سولز ندارم ولی این گیر دادن به داستان سولز (مخصوصاً دارک سولز 1) دیگه انصافاً اصلاً حرکت جالبی نیست... بارها راجع به این قضیه بحث شده ولی هنوزم خیلی‌ها باهاش مشکل دارن، نمیدونم چرا؟! :d

راجع به لور و خود داستان بازی که بحثی نیست و یه فکته که لور و داستان بازی از بهترین‌های نسل 7 بوده (حالا اگه بهترین نباشه)
میمونه روایت که بنظرم میازاکی بهترین نوع روایت رو انتخاب کرده، احد قبلاً خیلی خوب راجع به بازی توضیح داده بود که هر کسی اندازه تلاشش از داستان بازی سر درمیاره، قبل از اینکه حمله کنید بگم که اصلاً قصدم این نیست که بگم شما داستان بازی رو نفهمیدید و من فهمیدم و خیلی هاردکورم و فلان و بیسار.
منظورم اینه که واقعاً تو سری سولز همونقدری که تلاش کنی متوجه داستان میشی و همین مسئله از مهمترین و تاثیرگذارترین المانهای بازی بحساب میاد که مثال براش خیلی زیاده، تقریباً متوجه شدن داستان و سرگذشت تمام NPCهای بازی رابطه مستقیمی با میزان تلاش و پیگیری شما داره برای همین تاثیرگذاری پی بردن به نکات داستانی خیلی بیشتر از بازیهای دیگه است.

یعنی روایت داستان با کات‌سن و صحنه‌های سینمایی یا حتی روایتی شبیه به بازی‌هایی مثل هاف لایف بنظرم اصلاً برای سولز مناسب نبوده و نمیتونست انقدر تاثیر داشته بشه، تاجایی که من هنوز که هنوزه وقتی سرگذشت NPCهای بازی و داستانشون مثل Siegmeyer یادم میفته قلبم از شدت درد میخواد بیاد تو دهنم.

------------------------

راجع به لیست هم که نظری ندارم و کلاً انتخاب بهترین بازی تاریخ یه مسئله کاملاً شخصی و سلیقه‌ایه، من حتی با انتخاب چند تا بازی به عنوان بهترین‌های تاریخ هم مشکل دارم چون خود من چند تا از بهترین بازیهای عمرم میانگین نمرات خیلی پایینی (5-6) دارن و خیلی از سایتهای معروف آفتابه رو گرفتن بهشون ولی برای من و خیلیهای دیگه جزو بهترین‌های تاریخ‌ان... همین مسئله نشون دهنده اینه که کلاً دادن یه لیست بعنوان بهترین بازیهای تاریخ عملاً غیر ممکنه و هر کسی یا هر مجموعه‌ای فقط از دیدگاه خودش میتونه این کارو انجام بده... درست مثل همین لیست اج که با اینکه از نظر من خیلی مشکل داره ولی نظر اونا اینه و کاملاً قابل درکه.

------------------------

داستان رو که فی‌نفسه همه‌ی بازی‌ها دارن؛ Mario هم داستان داره، Super Meat Boy هم داستان داره، Teslagrad و ... هم داستان دارن. ندارن؟! اما بحث این‌جاست که داستان‌شون چیه؟ من همیشه گفتم اصلی‌ترین چیز واسه‌م توی بازی داستان، روایت، NPCـهاست و دیالوگ‌هاست. اتفاقاً من کاملاً داستان Dark Souls رو فهمیدم و می‌گم این بازی اصلاً داستان خاصی نداره یا بهتر بخوام بگم، اون چیزی که داره رو من اسمش رو نمی‌ذارم یه داستان کامل و پُرجزئیات و پُرپیچ‌ و خم. برخلاف چیزی که گفتی هم بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بخش داستانی Dark Souls توی همون CG ابتدای بازی هستش که هرکسی بهش دقت نکنه رسماً هیچی از داستان نمی‌فهمه و در ضمن خودِ Miyazaki هم باهات مخالفه چون توی DS3 می‌خواد 1 ساعتِ تمام کات‌سِن بذاره؛ دلیلش هم اینه که خودش هم به این مسئله پی برده که ارائه‌ی داستان به شیوه‌ی قبلی کار بی‌خودیه. این که می‌گی هرچه‌قدر بری دنبال داستان، بیش‌تر ازش می‌فهمی هم بیش‌تر از این‌که حقیقت داشته باشه صرفاً چیزیه که زیاد توی فضای مجازی پخش شده و افتاده رو زبون طرفدارای بازی. این در حالیه که این بازی از لحاظ داستانی واسه‌ی من کاملاً یه زنگ تفریح بود (نسبت به نقش‌آفرینی‌های غربی)؛ من تا آخرین کلمه‌ای که می‌شد رو از توی حلق تک‌تک NPCـها در آوُردم اما واقعاً هیچ‌کدوم (به‌جز یه‌تعداد خیلی کمی) هیچ حرفی واسه‌ی گفتن نداشتن که مهم باشه. انصافاً دارید از کدوم NPCـها حرف می‌زنید اصلاً؟ 95% از NPCـهای بازی یا Covenant Leader بودن (که به‌درد بخش چندنفره می‌خوره فقط) یا Vendor بودن یا Blacksmith و هیچ‌کدوم هم هیچ نقشی توی داستان اصلی نداشتن. بعضی از شخصیت‌های مهم داستان رو فقط اسم‌شون رو می‌شنیدید و مابقی هم به محض این‌که می‌دیدن‌تون، باهاتون وارد مبارزه می‌شدن بدون یک کلمه حرف‌زدن! :| حتی Gwyn هم به اون مهمی یه کلمه حرف نمی‌زنه و مستقیماً بهتون حمله می‌کنه. کدوم NPC آخه؟!
کل داستان بازی رو از توی کل Item Descriptionـها در بیاری و بذاری کنار هم به اندازه‌ی یه‌دونه از Noteـهای Dragon Age حرف واسه‌ی گفتن نداره.

دوست عزیز این پست شما کاملاً بنده رو قانع کرد که شما اصلاً متوجه داستان بازی نشدی... منم کلاً اهل بحث و کل کل و «جنگ جنگ تا پیروزی» نیستم.
پس بهترین پیشنهادی که برات دارم اینه که یکبار دیگه بازی رو انجام بدی.
 
آخرین ویرایش:
Titanfall-72
Bioshock-79
نمیخوام زیاد به لیست ایراد بگیرم چون این هم یک نظر شخصی هست و به هیچ وجه فکت نیست..
(اون Halo 3 رو گذاشتن اونجا طبیعی کنن فقط lel)
 
یعنی حجم بی اطلاعی و مخرب‌تر از اون اطلاعات غلط در این تاپیک چنان غلظتش بالاست که من غصه کسی رو میخورم که تا حالا سولز بازی نکرده و این پست‌ها رو بخونه و نتیجه گیری کنه :دی نمونه پست 50 خطی کاربر dragonslayer که نکته زیباش اینه که اولش میگه خواهش میکنم بیاین واقع بین باشیم بعد کاملا وارد دنیای وهم و تخیل میشه :دی اون گرایند دیگه هدشات بود،میازاکی قماربازه هم تیر به زیر گلو :دی
 
چه‌قدر بد شد. جواب یکی از دوستان رو دادم و خودم اشتباهی بعد از کلی تایپ‌کردن پاکش کردم. :((
کاری به بحث‌های مربوط به گیم‌پلی و ساختار مراحل سولز ندارم ولی این گیر دادن به داستان سولز (مخصوصاً دارک سولز 1) دیگه انصافاً اصلاً حرکت جالبی نیست... بارها راجع به این قضیه بحث شده ولی هنوزم خیلی‌ها باهاش مشکل دارن، نمیدونم چرا؟! :d

راجع به لور و خود داستان بازی که بحثی نیست و یه فکته که لور و داستان بازی از بهترین‌های نسل 7 بوده (حالا اگه بهترین نباشه)
میمونه روایت که بنظرم میازاکی بهترین نوع روایت رو انتخاب کرده، احد قبلاً خیلی خوب راجع به بازی توضیح داده بود که هر کسی اندازه تلاشش از داستان بازی سر درمیاره، قبل از اینکه حمله کنید بگم که اصلاً قصدم این نیست که بگم شما داستان بازی رو نفهمیدید و من فهمیدم و خیلی هاردکورم و فلان و بیسار.
منظورم اینه که واقعاً تو سری سولز همونقدری که تلاش کنی متوجه داستان میشی و همین مسئله از مهمترین و تاثیرگذارترین المانهای بازی بحساب میاد که مثال براش خیلی زیاده، تقریباً متوجه شدن داستان و سرگذشت تمام NPCهای بازی رابطه مستقیمی با میزان تلاش و پیگیری شما داره برای همین تاثیرگذاری پی بردن به نکات داستانی خیلی بیشتر از بازیهای دیگه است.

یعنی روایت داستان با کات‌سن و صحنه‌های سینمایی یا حتی روایتی شبیه به بازی‌هایی مثل هاف لایف بنظرم اصلاً برای سولز مناسب نبوده و نمیتونست انقدر تاثیر داشته بشه، تاجایی که من هنوز که هنوزه وقتی سرگذشت NPCهای بازی و داستانشون مثل Siegmeyer یادم میفته قلبم از شدت درد میخواد بیاد تو دهنم.
داستان رو که فی‌نفسه همه‌ی بازی‌ها دارن؛ Mario هم داستان داره، Super Meat Boy هم داستان داره، Teslagrad و ... هم داستان دارن. ندارن؟! اما بحث این‌جاست که داستان‌شون چیه؟ من همیشه گفتم اصلی‌ترین چیز واسه‌م توی بازی داستان، روایت، NPCـهاست و دیالوگ‌هاست. اتفاقاً من کاملاً داستان Dark Souls رو فهمیدم و می‌گم این بازی اصلاً داستان خاصی نداره یا بهتر بخوام بگم، اون چیزی که داره رو من اسمش رو نمی‌ذارم یه داستان کامل و پُرجزئیات و پُرپیچ‌ و خم. برخلاف چیزی که گفتی هم بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بخش داستانی Dark Souls توی همون CG ابتدای بازی هستش که هرکسی بهش دقت نکنه رسماً هیچی از داستان نمی‌فهمه و در ضمن خودِ Miyazaki هم باهات مخالفه چون توی DS3 می‌خواد 1 ساعتِ تمام کات‌سِن بذاره؛ دلیلش هم اینه که خودش هم به این مسئله پی برده که ارائه‌ی داستان به شیوه‌ی قبلی کار بی‌خودیه. این که می‌گی هرچه‌قدر بری دنبال داستان، بیش‌تر ازش می‌فهمی هم بیش‌تر از این‌که حقیقت داشته باشه صرفاً چیزیه که زیاد توی فضای مجازی پخش شده و افتاده رو زبون طرفدارای بازی. این در حالیه که این بازی از لحاظ داستانی واسه‌ی من کاملاً یه زنگ تفریح بود (نسبت به نقش‌آفرینی‌های غربی)؛ من تا آخرین کلمه‌ای که می‌شد رو از توی حلق تک‌تک NPCـها در آوُردم اما واقعاً هیچ‌کدوم (به‌جز یه‌تعداد خیلی کمی) هیچ حرفی واسه‌ی گفتن نداشتن که مهم باشه. انصافاً دارید از کدوم NPCـها حرف می‌زنید اصلاً؟ 95% از NPCـهای بازی یا Covenant Leader بودن (که به‌درد بخش چندنفره می‌خوره فقط) یا Vendor بودن یا Blacksmith و هیچ‌کدوم هم هیچ نقشی توی داستان اصلی نداشتن. بعضی از شخصیت‌های مهم داستان رو فقط اسم‌شون رو می‌شنیدید و مابقی هم به محض این‌که می‌دیدن‌تون، باهاتون وارد مبارزه می‌شدن بدون یک کلمه حرف‌زدن! :| حتی Gwyn هم به اون مهمی یه کلمه حرف نمی‌زنه و مستقیماً بهتون حمله می‌کنه. کدوم NPC آخه؟!
کل داستان بازی رو از توی کل Item Descriptionـها در بیاری و بذاری کنار هم به اندازه‌ی یه‌دونه از Noteـهای Dragon Age حرف واسه‌ی گفتن نداره.
 
نمیدونم تو کدوم قسمت پستم وارد دنیای تخیل و وهم شدم ؟! این که بازی مشکلات تکنیکی زیادی داره ،دروغه ؟ این که frame rate بازی افتضاح هست ،توهمه ؟! این که گرافیک فنی به قدری ضعیفه که بیشتر به بازی های دوران ps2 میخوره ، جز تخیلاته؟! این که داستان بازی در سطح بازی هایی مثل pillars of eternity نیست ، یاوه هست ؟! این که طریقه ی روایت داستان توی این بازی به شدت سلیقه ایه و ممکنه به مذاق خیلی ها خوش بیاد ولی خیلی ها از این شیوه ی روایت خوششون نیاد ، حرف مفته ؟! یا این که این بازی در حد بازی مثل divinity : original sin تاکتیکی نیست ، یک شوخی بی مزست ؟!
شاید هم معنی تخیل و وهم و دروغ عوض شده ، من نمیدونم ؟!
 
دوست عزیز این پست شما کاملاً بنده رو قانع کرد که شما اصلاً متوجه داستان بازی نشدی... منم کلاً اهل بحث و کل کل و «جنگ جنگ تا پیروزی» نیستم.
پس بهترین پیشنهادی که برات دارم اینه که یکبار دیگه بازی رو انجام بدی.
دوست عزیز چرا ناراحت می‌شی؟ خب توی فروم وقتی یه بی‌خبری مثل من یه چیزی رو بلد نیست و به قول دوستان مدام داره اطلاعات غلط به دیگران می‌ده، میاد این‌جا حرفش رو می‌زنه تا کسایی که بلدن اشتباهش رو تصحیح کنن. منم می‌خواستم اشتباهاتم رو بدونم که دیگه اطلاعات غلط به دیگران ندم. ;)
هدفم هم گفتگوی دوستانه است نه جنگ، جنگ تا پیروزی. :)
 
آره میازاکی که رسالتش اینه که دنیای بازیش داستانش رو بگه و به نقل از خودش کاتسین روح بازی رو در خودش اسیر میکنه یهو میفهمه که تو کل دوران بازی سازیش داشته اشتباه میکرده و تو هم از این سر دنیا به این مسئله پی بردی :دی نکنه فکر کردی اون 60 دقیقه کاتسین این طوریه که طرف از منطقه A بره به B این وسط ده دقیقه کات سین پخش میشه؟:دی
 
یعنی حجم بی اطلاعی و مخرب‌تر از اون اطلاعات غلط در این تاپیک چنان غلظتش بالاست که من غصه کسی رو میخورم که تا حالا سولز بازی نکرده و این پست‌ها رو بخونه و نتیجه گیری کنه :دی نمونه پست 50 خطی کاربر dragonslayer که نکته زیباش اینه که اولش میگه خواهش میکنم بیاین واقع بین باشیم بعد کاملا وارد دنیای وهم و تخیل میشه :دی اون گرایند دیگه هدشات بود،میازاکی قماربازه هم تیر به زیر گلو :دی
نمونه؟ مدرک؟ دلیل؟ مثال؟
 
اینکه DS لیاقت داره بهترین بازی تاریخ بشه یا نه رو نمیدونم.(تعداد بازی‌های کم نقص تو تاریخ نسبتا زیاد هست و هر کدوم هم اون قدر نقطه قوّت دارن که بشه بهشون لقب بهترین بازی تاریخ رو داد.)اما اینکه میاین به هر کسی‌ که انتقاد می‌کنه تهمت متوهم بودن می‌زنین و جوری رفتار می‌کنین که انگار با یه بچه دو ساله طرف هستین که DS اولین‌RPG ای بوده که بازی کرده،به حرف‌هاتون اعتبار نمیبخشه.
انتقاد‌هایی‌ که به دارک سولز شده کاملا به جا هستن،اینکه نسل قبل بازی‌های زیادی داشتیم که مشکلات فنی داشتن باعث نمی‌شه که افت فریم و چیز‌های دیگه رو به عنوان مشکل در نظر نگرفت. در مورد داستان هم به عنوان کسی‌ که یه مدت (حدودا دو ماه) کل کارم شده بود گشتن ویکی دارک سولز و خوندن درباره داستانش ,می‌تونم با اطمینان کامل بگم که بازی روایت و Lore منحصر به فردی داره (نه اینکه چیزی بدی باشه) و کاملا پتانسیل داره که نصف کسایی‌ که میخوان برن دنبالش رو از خودش متنفر کنه،نمیدونم این همه تیکه انداختن به کسایی‌ که طرز داستان نویسی رو دوست ندارن چیه دیگه؟کسی‌ که Lore و روایت کلاسیک RPG رو دوست داره احتمال داره داستان رو کم عمق بدونه.
گیمپلی DS هم نسبتا مثل داستانش هست و برا کسایی‌ که دید Boxy و منطقی‌ تر و تاکتیکال تری به سبک دارن احتمالا خوشایند نباشه.
در کّل من با اینکه قسمتی‌ ازReputation بالای این سری بخاطر تجربه جدیدی بود که در زمان خودشون ارایه میداد و ادامه ارایه این تجربه تو شماره‌های بعدی هست, موافقم.میازاکی با دارک سولز به چیزی که میخواسته رسیده،ولی‌ به نظر من DS ابدا بازی‌ای نیست که از انتقاد مبرا باشه و بدون هیچ بحثی‌ بگیم حق داره که بهترین بازی تاریخ باشه.
و اینکه به قول خودتون یه نفر که فن بازی نباشه و کلا ندونه دارک سولز چی‌ هست, با خوندن این مطالب فکر می‌کنه کسایی‌ که فن دارک سولز هستن چون هیچ Argument درست حسابی‌‌ای ندارن جواب نمیدن. اگه فکر می‌کنین چیزایی که گفته شده از پایه غلط هست دلیل بیارین،اگر هم نه قبول کنین که به بازی انتقاداتی وارد هست و هر کسی‌ حق داره اونارو نادیده بگیره یا نگیره.
 
آخرین ویرایش:
دیزاین Dark Souls یه چیز اسطوره ای و تاریخیه. از اون بهتر هم لول دیزاینش هست. من کاری به اینکه چرا DS اوله ندارم. یعنی احتمالا اگه خودم بخوام همچین لیستی بدم برای رتبه اول بین Mario Galaxy و Zelda دو به شک بمونم. اما حتم به یقین میشه تو صدتا لیست دیگه هم DS رو بهترین بازی تاریخ دونست، بدون اینکه کسی متهم به بزرگ نمایی بشه.

مشکل اینه خیلی ها به دلیل سختی زیاد اصلا DS بازی نکردن! برای همین فکر میکنن همه این تعریفات اغراق و زیاده گویی هست. اما فقط کسایی که ان ساعت DS‌ بازی کردن میدونن چقد بازی خوبی هست. حتی به سخت بودنش هم نمیشه گیر داد. و این بامبول جدید Grind کردن! اتفاقا چند وقت پیش با سینا سر همین موضوع بحث میکردیم. تو DS شاید مجبور بشی 100 بار یه تیکه رو بازی کنی. اما انقدر این اتفاق خوب میفته که عین صدبار حاضری قسم بخوری بخاطر ضعف خودت بوده که مردی و اگه یبار دیگه تلاش کنی حتما میتونی ردش کنی. و بازی انقدر تورو مجبور به تکرار میکنه که در نهایت میتونی بی نقص بازی کنی. کنار امدن با همچین دیزاینی اصلا راحت نیست اما قبل نقد DS حتما باید به یه مساله توجه بشه. وقتی یه بازی این همه سخت و تخیلی طراحی میشه حکم کسیو داره که روی لبه تیغ راه میره. فقط کافیه یه ذره بلغزه تا با مخ بیاد زمین. DS سر سوزنی دیزاین بد داشت به بدترین شکل ممکن گنگ بنگ میشد و وقتی با وجود این درجه سختی مرگ آور باز همه جلوش تعظیم میکنن یعنی واقعا بی نقص کارشو انجام میده!

تازه به نظر من عظمت DS تا حدی هست که مثلا Bloodborne هم نصفش نیست! (نظر شخصی)
 
اولا به نظر من چیزی به عنوان بهترین بازی تاریخ وجود نداره بلکه بهترین ها وجود دارند.
ثانیا مسلما هیچ بازی کامل نیست. خیلی راحت میشه این لاجیک رو به همه بازی های تاریخ ربط داد. مثلا آقای X میتونه ایراد به گیم پلی torment بگیره یا بگه خوندن شونصد هزار خط نشد نحوه روایت داستان ولی مسلما این باعث نمیشه نگیم یکی از بهترین بازی های تاریخ هستش. یا آقای Y میتونه بگه RE4 داستان ضعیف و نحوه روایت افتضاحی داره ولی مسلما اون ایراداتش در مقابل pacing بدون ایراد و encounter design شاهکارش ب چشم نمیاد و RE4 تبدیل میشه به تاثیر گذارترین TPS این صنعت.
ثالثا ایرادات تکنیکی و گرافیک high End نداشتن مانع شاهکار شدن بازی نیستش اگر اینطور بود از ocarina of time، ICO بگیر تا همین ویچر 3( که به نظر من بهترین بازی ساخته شده امساله و یکی از بهترین RPG های تاریخ) که کلا باید برند قاطی باقالیا. این که بگیم یک بازی به خاطر ایراد فنی نمیتونه جزو بهترین بازی های تاریخ بشه مغرضانست
 
حالا پول بازی دادین نتونستین انجامش بدید دلیل نمیشه گند بگیرید به هیکل عنوان تحسین شده ایی مثل Souls.
کساییم که به نحوه روایت داستان گیر میدن ظاهرا سبکی به اسم مینیمالیسم در داستان نویسی و هنر آشنایی ندارن.

پ.ن: من خودم به علت نداشتن حوصله و ضعف اعصاب و عدم علاقه به سبک نقش آفرینی بازیای این سری رو زیاد بازی نکردم ولی همون چند تا امتحانی که کردم به نظرم یه چیزی اومد که با بقیه فرق داره.
 
آخرین ویرایش:
این جور بحثا بین ما به نظر بی نتیجه میاد. البته بحث همیشه قرار نیست به نتیجه برسه، همین گفتگو ها و اختلاف نظرهاس که باعث پویایی انجمن میشه ولی بعضی وقتا نمیدونم چرا بعضی ها محل دیالوگ و گفتگو بین افرادو با میدون جنگ اشتباه گرفتن. بزرگترین سلاح افرادم شده این که بگه تو تا حالا در مورد فلان قضیه در جهالت محض بسر میبردی، بجای اینکه بگیم این نظر تو هست و من باهاش مخالفم به این دلیل. این دو تا با هم خیلی فرق دارن. همین باعث میشه که خیلی از ما دیگه وارد اینجور بحثا نشیم. اختلاف نظرهای ما نسبیه نه مطلق و در مرور زمان هم ممکن تغییر کنه. یعنی حداقل خود من اینجوری هستم و باور قطعی به چیزی ندارم. (یا صفر یا صد، سیاه یا سفید، آشغال یا شاهکار، etc)

عرض آخر: به نظر من سری Souls لول دیزاین قوی داره، اتمسفر بسیار سنگین و گیرایی داره، (فضاها و معماری گوتیک) lore قوی هم داره ولی روایت قوی، فکر نمیکنم. (یادمه وقتی Dragon age origin بازی میکردم احساس میکردم دارم تو دنیای تالکین قدم برمیدارم.) آزمون و خطا در این بازی زیاد وجود داره مگر اینکه یکی واقعا خیلی حرفه ای باشه که بگه من تا حالا تو این سری بازی اصلا نمردم.
در مورد Grinding هم از اونجا که به jrpg ها علاقه شدیدی دارم پس مشکلی باهاش ندارم.
 
آره میازاکی که رسالتش اینه که دنیای بازیش داستانش رو بگه و به نقل از خودش کاتسین روح بازی رو در خودش اسیر میکنه یهو میفهمه که تو کل دوران بازی سازیش داشته اشتباه میکرده و تو هم از این سر دنیا به این مسئله پی بردی :دی نکنه فکر کردی اون 60 دقیقه کاتسین این طوریه که طرف از منطقه A بره به B این وسط ده دقیقه کات سین پخش میشه؟:دی
کاری به موضوع بحث ندارم . اما لطفا سعی کن یکم از شیرینی پست‌هات کم کنی که یه شخص سومی میاد بحثتون رو میخونه سرش رو نکوبه به مانیتور.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or