با توجه به چند تا عکس گذاشته شده و مخصوصا عکس بالا :
ماکروسافت سعی کرده با یه سری کمک پردازنده بار اصلی رو روی cpuوgpu کم کنه.
مثلا اومده برای فشرده سازی اطلاعات یا خارج کردنشون از حالت فشرده اومده از یه سری کمک پردازنده استفاده کرده.یا برای انکود و دیکود کردن ویدیو و غیره.
چیزی که توجه منو جلب کرد عملکرد esram هست که چند نفری هم گفتن پهنای باند به چه دردی میخوره.ESRAM خودش تشکیل شده از 4 تا حافظه 8 مگابایتی پرسرعت که هر کدوم از این چیپهای 8 مگابایتی میتونن با اینترفیس یا ساده تر دروازه ورودی 256 بیتی اطلاعات رو بنویسن یا بخونن
esram در حالت عادی با نرخ 109GB/S میتونه اطلاعات رو انتقال بده ولی در حالت پیک یا ماکزیمم میتونه با نرخ 204GB/S اطلاعات رو انتقال بده.
حالا پهنای باند به این زیاد و با این حجم ذخیره سازی اطلاعات کم به چه درد میخوره؟
یه سری موارد در پردازش گرافیک و مخصوصا رابطه GPU و رم هست که به پهنای باند زیادی احتیاج دارن مثل رنگ و الفا و....
ولی اگر شما بخوای پیکسل تصویر رو افزایش بدی یا ساده تر بخوای رزلوشن رو ببری بالاتر باعث میشه این سری موارد در واقع روی مسیر ارتباط GPU با رم تاثیر زیادی بزارن به این ترتیب که مسیر انتقال اطلاعات رو کامل اشباع میشه و اطلاعات مورد نیاز با تاخیر زیاد به میرسه به GPU و افت شدید فریم پیش میاد .حالا ماکروسافت بجای اینکه بیاد پول برای 1یا 2 گیگ حافظه پرسرعت جدا برای GPU بده اومده کارها رو طوری تقسیم کرده که GPU از چند جا اطلاعات رو بگیره تا پهنای باند مورد نیاز تامین بشه.و دیگه نیازی به شلوغ کاری و هزینه بیشتر نباشه.
خلاصه میگم
ESRAM ظرفیت بسیار کمی داره و بیشتر برای مواردی استفاده میشه که نیاز به پهنای باند بالا دارن .
تاثیر این مورد بیشتر بدرد رزلوشن بالاتر میخوره.
32 مگابایت محدوده و برای مواردی مثل فیزیک و تکسچر و ابجکتها جوابگو نیست.
اصل اطلاعات مربوط به تکسچرها و ابکتها و فیزیک و غیره در 8 گیگ رم کنسول ذخیره میشه که حداکثر 68GB/S پهنای باند مشترک بین GPUوCPU داره و در برابر 176GB/Sپلی4 عدد کمی هست.
منتها برای جبران کمبود پهنای باند ماکروسافت اومده با استفاده از
memory management unit (
MMU) بین CPU وGPU و رم کنسول یک رابطه ایی برقرار کرده و با کمک اون چند تا کمک پردازنده که در اینده مشخص میشه واقعا به چه اندازه تاثیر دارن در بازیها اینطوری تصمیم گیری کرده.
به صورت ساده تر
اگر پردازنده اصلی کنسول رو شما یک کارخونه در نظر بگیرید سونی اومده جاده ایی که وصل میشه به کارخونه رو تا تونسته در عرض گسترش داده تا ترافیک به وجود نیاد وبارها در رفت و امدشون اختلای ایجاد نشه.
ولی ماکروسافت اومده از چند جاده باریکتر استفاده کرده برای این کارخونه .
حالا اینم باز جای بحث بسیار زیاد داره که ایا روش سونی میتونه برای پیشرفت گرافیک بهتر جواب بده یا روش ماکروسافت؟
زمان همه چیز رو مشخص میکنه.
اون 15 تا special purpose processor یا پردازنده مخصوص که در کنار CPU و GPU توی این SoC جا دادن برای محاسبه فیزیک و انجام کارای گرافیکی هست.
نه مثل اینکه قضیه جالب شد.
اطلاعات اضافی دیگه ندادن؟توان پردازش؟نوع پردازنده؟