کنفرانس مایکروسافت در سمپوزیوم Hot chips درباره Xbox one

  • Thread starter Thread starter DieDie
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

DieDie

کاربر سایت
72862424939951705014.jpg


بیست و پنجمین سمپوزیوم Hot chips امسال به رسم هر سال با نام HC25 برگزار میشه و مایکروسافت در این سمپوزیوم کنفرانسی داره که پیرامون چیپ به کار رفته در کنسول Xbox one هست. محل برگزاری این کنفرانس دانشگاه استنفرد هست و مایکروسافت به همراه AMD و اینتل در این کنفرانس که پیرامون SoC ها هست برنامه ای رو تحت عنوان XBOX One Silicon ارائه میده John Sell و Pat O’Connor از مایکروسافت برگزار کنندگان این کنفرانس هستن مدت این کنفرانس 1 ساعت و نیم هست و در اون به ترتیب AMD با موضوع Kabini APU SoC و مایکروسافت با موضوع XBOX One Silicon و اینتل با موضوع Clover Trail+ – Intel’s Next Atom SoC پیرامون آخرین تکنولوژیها در SoC صحبت میکنن.
این کنفرانس از این جهت جالبه که مدتی قبل کاربری در نئوگاف که لینک پروفایلش در Linkedin تایید میکنه که طراح GPU در AMD هست ادعا کرده که APU/dGPU رو در Xbox one تست میکرده هنوز مشخص نیست منظور این شخص از dGPU چی بوده به همین دلیل ممکنه در این کنفرانس مایکروسافت بخشی از مشخصات سخت افزاری Xbox one رو به صورت واضح تری تشریح کنه.

Beyond3D Forum - View Single Post - Xbox One (codename Durango) technical hardware investigation (news and rumours)

http://cn.linkedin.com/in/vinberlei

Hot Chips: A Symposium on High Performance Chips | Sponsored by the IEEE Technical Committee on Microprocessors and Microcomputers in Cooperation with ACM SIGARCH
 
من یه جا خوندم esram باعث پیچیدگی زیاد کنسول میشه؟ واقعا اینجوریه؟
اتفاقا من چند وقت پیش تو یه سایتی میخوندم ESRAM نه تنها پیچیدگی رو زیاد نمیکنه، یه جاهایی باعث آسون تر شدن کار بازیساز هم میشه:دی چون مموری استاتیک ـه و فوق العاده latency پایینی داره و کاربردش خیلی زیاده.
الان هم پیدا نمیکنم سایته رو. Techradar بود، Beyond3D بود یا جای دیگه درست یادم نیست:دی
 
اون 15 تا special purpose processor یا پردازنده مخصوص که در کنار CPU و GPU توی این SoC جا دادن برای محاسبه فیزیک و انجام کارای گرافیکی هست.

The graphics section of the main processor has 15 special processors that can handle things like graphics or physics processing

Microsoft discloses details on Xbox One and Kinect chips ***8212; and how they should avoid the ***8216;Red Ring of Death***8217; | GamesBeat

- - -ویرایش - - -

ترافلاپس جیه؟:دی
واحد ممیزی شناور که برای محاسبه قدرت خام ازش استفاده میکنن.

- - -ویرایش - - -

مرسی :دی

یه مقدار دلیل هم بدید بد نیست.

پ.ن: با این تفاسیر اختلاف اصلا در حد و اندازه های نسل قبل هم نیس.رقابت پایاپایی هست

اون دوستمون پرسیده روی کاغذ کدوم قویتره منم جواب دادم PS4 دلیلشم GPU قویتر و مقدار حافظه بیشتر با پهنای باند بالاتر هست.
 
XBO_diagram_WM.jpg


با توجه به چند تا عکس گذاشته شده و مخصوصا عکس بالا :
ماکروسافت سعی کرده با یه سری کمک پردازنده بار اصلی رو روی cpuوgpu کم کنه.
مثلا اومده برای فشرده سازی اطلاعات یا خارج کردنشون از حالت فشرده اومده از یه سری کمک پردازنده استفاده کرده.یا برای انکود و دیکود کردن ویدیو و غیره.
چیزی که توجه منو جلب کرد عملکرد esram هست که چند نفری هم گفتن پهنای باند به چه دردی میخوره.ESRAM خودش تشکیل شده از 4 تا حافظه 8 مگابایتی پرسرعت که هر کدوم از این چیپهای 8 مگابایتی میتونن با اینترفیس یا ساده تر دروازه ورودی 256 بیتی اطلاعات رو بنویسن یا بخونن
esram در حالت عادی با نرخ 109GB/S میتونه اطلاعات رو انتقال بده ولی در حالت پیک یا ماکزیمم میتونه با نرخ 204GB/S اطلاعات رو انتقال بده.

حالا پهنای باند به این زیاد و با این حجم ذخیره سازی اطلاعات کم به چه درد میخوره؟
یه سری موارد در پردازش گرافیک و مخصوصا رابطه GPU و رم هست که به پهنای باند زیادی احتیاج دارن مثل رنگ و الفا و....
ولی اگر شما بخوای پیکسل تصویر رو افزایش بدی یا ساده تر بخوای رزلوشن رو ببری بالاتر باعث میشه این سری موارد در واقع روی مسیر ارتباط GPU با رم تاثیر زیادی بزارن به این ترتیب که مسیر انتقال اطلاعات رو کامل اشباع میشه و اطلاعات مورد نیاز با تاخیر زیاد به میرسه به GPU و افت شدید فریم پیش میاد .حالا ماکروسافت بجای اینکه بیاد پول برای 1یا 2 گیگ حافظه پرسرعت جدا برای GPU بده اومده کارها رو طوری تقسیم کرده که GPU از چند جا اطلاعات رو بگیره تا پهنای باند مورد نیاز تامین بشه.و دیگه نیازی به شلوغ کاری و هزینه بیشتر نباشه.
خلاصه میگم
ESRAM ظرفیت بسیار کمی داره و بیشتر برای مواردی استفاده میشه که نیاز به پهنای باند بالا دارن .
تاثیر این مورد بیشتر بدرد رزلوشن بالاتر میخوره.
32 مگابایت محدوده و برای مواردی مثل فیزیک و تکسچر و ابجکتها جوابگو نیست.
اصل اطلاعات مربوط به تکسچرها و ابکتها و فیزیک و غیره در 8 گیگ رم کنسول ذخیره میشه که حداکثر 68GB/S پهنای باند مشترک بین GPUوCPU داره و در برابر 176GB/Sپلی4 عدد کمی هست.
منتها برای جبران کمبود پهنای باند ماکروسافت اومده با استفاده از memory management unit (MMU) بین CPU وGPU و رم کنسول یک رابطه ایی برقرار کرده و با کمک اون چند تا کمک پردازنده که در اینده مشخص میشه واقعا به چه اندازه تاثیر دارن در بازیها اینطوری تصمیم گیری کرده.

به صورت ساده تر
اگر پردازنده اصلی کنسول رو شما یک کارخونه در نظر بگیرید سونی اومده جاده ایی که وصل میشه به کارخونه رو تا تونسته در عرض گسترش داده تا ترافیک به وجود نیاد وبارها در رفت و امدشون اختلای ایجاد نشه.

ولی ماکروسافت اومده از چند جاده باریکتر استفاده کرده برای این کارخونه .

حالا اینم باز جای بحث بسیار زیاد داره که ایا روش سونی میتونه برای پیشرفت گرافیک بهتر جواب بده یا روش ماکروسافت؟
زمان همه چیز رو مشخص میکنه.

اون 15 تا special purpose processor یا پردازنده مخصوص که در کنار CPU و GPU توی این SoC جا دادن برای محاسبه فیزیک و انجام کارای گرافیکی هست.
نه مثل اینکه قضیه جالب شد.
اطلاعات اضافی دیگه ندادن؟توان پردازش؟نوع پردازنده؟
 
آخرین ویرایش:
نه مثل اینکه قضیه جالب شد.
اطلاعات اضافی دیگه ندادن؟توان پردازش؟نوع پردازنده؟

نه فعلا همین البته گفته یه مصاحبه با دو تا مهندس مایکروسافت بعد از کنفرانس انجام دادن ولی بعدا مشروحش روی سایت قرار میگیره.

I'll provide more details about the paper and design later, including interviews with the two Microsoft engineers presenting the chips

سایت PCWorld فعلا یه مقاله نوشته:

xbox ones massive custom cpu can pick you out of a lineup



یه چیز عجیب تو مقاله اینه که PC World میگه:

the Xbox One is possibly the largest chip manufactured to date, with a comparable number to Intel’s 64-core Xeon Phi coprocessor for supercomputers, and easily topping Intel’s 8-core “Poulsen” Itanium that the chip maker launched in 2012.

ظاهرا چیپ گرافیکیشم مخصوص Xbox one ساخته شده جالبه که میگه بیشتر از یه CPU قدرت پردازش داره!

“DirectX 11.1+” chip, as it contains optimized graphics processing unique to the Xbox One. “There’s more than a CPU’s worth of processing in there,” Sell said


Xbox One's massive, custom CPU can pick you out of a lineup | PCWorld
 
آخرین ویرایش:
نه فعلا همین البته گفته یه مصاحبه با دو تا مهندس مایکروسافت بعد از کنفرانس انجام دادن ولی بعدا مشروحش روی سایت قرار میگیره.

Xbox One's massive, custom CPU can pick you out of a lineup | PCWorld

اگر واقعا حقیقت داشته باشه خیلی کمک میکنه به GPU.
چون الان برای پردازش فیزیک از GPU استفاده میکنن و همین امر باعث میشه پدر کارت گرافیک روی PC در بیاد اگر قراره خودش تنها این کار رو انجام بده .برای بهتر شدن پردازش فیزیک از یه کارت دیگه که قدرت کمتری داره در کنار کارت اصلی استفاده میکنن .{بحث کمک به پردازش فیزیک توسط یه پردازنده دیگه }
یعنی اگر قراره 400 یا 500GFLOP از قدرت GPU پلی4 بره برای پردازش فیزیک اینجا که 15 تا پردازنده داخل X1 مجانی این کار رو انجام میدن بدون دخالت GPU.
حالا ماکروسافت چرا این اطلاعات رو با احتیاط میده بیرون؟:d
من که حدس میزدم اون 5 میلیارد ترانزیستور حساب کتاب داشته باشن همینطور نیست یه دفعه 1.5 میلیارد رو فقط برای یه حافظه پرسرعت تلف کنی.:d

the Xbox One is possibly the largest chip manufactured to date, with a comparable number to Intel’s 64-core Xeon Phi coprocessor for supercomputers, and easily topping Intel’s 8-core “Poulsen” Itanium that the chip maker launched in 2012

تعداد ترانزیستور واقعا بالا هست به نکته خوبی اشاره کرده احتمال زیاد اون 15 تا کمک پردازنده به همراه CPUوGPU بیشترین تعداد ترانزیستور رو به خودشون اختصاص دادن.
 
آخرین ویرایش:
معلوم شد چرا مایکروسافت توضیح نمیداده در مورد قدرت کنسولش :دی
نگو بنده خدا نمیتونسته منظورش رو برسونه :دی
نمیشه این مباحث رو به مردم بفهمونی که :دی
با خودش گفته بهتره فقط بگم 5 بیلیون ترانزیستور داره تا بفهمن کنسول قوی هست :دی
 
معلوم شد چرا مایکروسافت توضیح نمیداده در مورد قدرت کنسولش :دی
نگو بنده خدا نمیتونسته منظورش رو برسونه :دی
نمیشه این مباحث رو به مردم بفهمونی که :دی
با خودش گفته بهتره فقط بگم 5 بیلیون ترانزیستور داره تا بفهمن کنسول قوی هست :دی
البته طبق گفته دوستان این 5 میلیارد ترانزیستور "عمله خفه کن" ـه:)) باید وسط کنفرانس معرفی کنسول میومدن یک ساعت و نیم جزئیات فنی کنسول رو توضیح میدادن. اونم به مردم عام>:d
 
البته طبق گفته دوستان این 5 میلیارد ترانزیستور "عمله خفه کن" ـه:)) باید وسط کنفرانس معرفی کنسول میومدن یک ساعت و نیم جزئیات فنی کنسول رو توضیح میدادن. اونم به مردم عام>:d
قضیه عمله خفه کن چیه؟ مگه با ترانزیستور دیوار میسازن یا ملات سیمان درست میکنن؟ :d
 
معلوم شد چرا مایکروسافت توضیح نمیداده در مورد قدرت کنسولش :دی
نگو بنده خدا نمیتونسته منظورش رو برسونه :دی
نمیشه این مباحث رو به مردم بفهمونی که :دی
با خودش گفته بهتره فقط بگم 5 بیلیون ترانزیستور داره تا بفهمن کنسول قوی هست :دی

دقيقا !:))
=====

جالب اينجاست هرچقدر سونی تلاش ميکنه سيستم کنسولش نزديک بشه به pc بر عکس
ماکروسافت داره قضيه را پيچيده تر ميکنه انقدر پيچيده که 1 روز کامل وقت ميبره تا در مورد سخت افزارش
شفافسازی کنه
 
اینجور که مشخصه xbone راهه ps3 رو می ره و یه سخت افزاره پیچیده داره با این تفاوت که در نهایت قدرت سخت افزاری پایین تری می ده , البته روی کاغذ

منتظر مقاله DF می مونیم
در نهایت یعنی چی esram کار بازی ساز رو راحت می کنه!!!!!! یه چیزای عجیبی می گینا
 
اینجور که مشخصه xbone راهه ps3 رو می ره و یه سخت افزاره پیچیده داره با این تفاوت که در نهایت قدرت سخت افزاری پایین تری می ده , البته روی کاغذ

منتظر مقاله DF می مونیم
در نهایت یعنی چی esram کار بازی ساز رو راحت می کنه!!!!!! یه چیزای عجیبی می گینا

پیچیدگی سخت افزار ربطی به سازنده بازی نداره

در نهایت این SDK و ابزارتوسعه هست که سازنده باهاش کار می کنه و مهم اینه که مایکروسافت تا چه قدر مثل دو نسل گذشته این ابزار رو ساده سازی می کنه
قرار نیست شما 15 co-processor + gpu + cpu + dram + esram و ... رو مدیریت کنی . این وظیفه OS هست که این کار رو بکنه و در نهایت شما با SDK سر و کار داری نه سخت افزار

شما از کجا می دونی esram کار رو راحت نمی کنه! هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد نحوه کار با esram اصلا لیک نشده، شاید esram توسط خود os هندل بشه و اصلا بازی ساز باهاش کاری نداشته باشه در کل شما هم چیز عجیبی می گی
 
یکی از دوستانم گفته بود که esram برای رزولویشن و این چیزا استفاده میشه که سازنده باید روش مدیریت داشته باشه:bighug: ولی به نظر esram کارو سخت کرده ولی صبر کنید تا یه مقاله درست حسابی بیاد بفهمیم چه خبره:dچیزایی که به دانشجو های آمریکا میگن اگه به استاد های ما بگن هنگ میکنن و آمپرشون میره بالا)x
 
خیلی ساده براتون بیان کنم که مهمترین دلیلی که این 32 مگ با این سرعت رو گذاشت کم کردن بار رزولوشن های بالا مثل 1080هست!!!!
یه جورایی الان x1 تنها کنسولی هست که تو رزولوشن بالا مشکلی نداره

اینجور که مشخصه xbone راهه ps3 رو می ره و یه سخت افزاره پیچیده داره با این تفاوت که در نهایت قدرت سخت افزاری پایین تری می ده , البته روی کاغذ
مایکروسافت غول نرم افزاریه میدونه چیکار کنه که از سخت افزارش بهترین نحو استفاده کنه!
بعد هم بازیسازانی که dev kit رو دریافت کردن خیلی راضی بودن!
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or