کدام API برای کدام Console ?!

Nemesis

کاربر ویژه
کاربر سایت
Apr 9, 2006
398
نام
محمد مهدی حاجی اسمعیلی
کمبود خبر در این مورد هست ! چه API یی چه کنسولی را Support میکند ؟! Open GL 3 و یا DirectX 10 دو کنسول PS3 یا XBOX 360 را Support میکنند یا نه ؟!
 

pandora tomorrow

True Blue
مدیر انجمن
Sep 23, 2005
40,792
نام
امین
نوشته شده توسط Nemesis:
کمبود خبر در این مورد هست ! چه API یی چه کنسولی را Support میکند ؟! Open GL 3 و یا DirectX 10 دو کنسول PS3 یا XBOX 360 را Support میکنند یا نه ؟!
فقط میدونم 360 از dx9 استفاده کرده (چه قدر بلدی امین:) )
ولی این یه سوال کوچیک بود که هر کی اطلاع داشته باشه در 1 پست میشه جوابت رو داد و فکر نمیکنم احتیاجی به زدن تاپیک داشته باشه:blushing:
 

Ehsan

Loyal Member
Nov 23, 2005
1,323
نام
احسان
بلا گفته شده بود که سخت افزار xbox360 فقط توانماییsupport
dx9 را داره ps3 هم همینطور چون هنوز سری جدید کارت گرافیک dx10 که تقریبا اسم سری هشتم nvidia رو روش گذاشتن وارد بازار نشدن اما ps3 گفته شده امکان ارتقاع داره مثل pc (فعلا نه گفته شده در اینده) اگه ارتقاع پیدا کنه ممکنه بتونه با Open GL 3 سازگاری داشته باشه ولی طبق مستندات فعلا هیچ گونه هماهنگی با هم ندارن
----
دوستن عزیز احتیاجی به زدن توپیک نبود بهتر بود در تاپیک nng می پرسیدی جوابت رو میدادم به نظرم بهتره دیگه این تاپیکک قفل بشه!
 

Nemesis

کاربر ویژه
کاربر سایت
Apr 9, 2006
398
نام
محمد مهدی حاجی اسمعیلی
بابا ما چه گناهی کردیم....خود Lich King گفت که این موضوع رو براش بهتره که یم تاپیک جداگانه درست کنیم....باور ندارین ! خودتون ببینین :

البته دوست عزیز این تاپیک جای تحقیق در مورد مسائل نیست. اینجا فقط برای نقل آخرین اخبار و جدیترین د عکس های فقط کنسول های next-gen هست. شما می تونی درمورد تحقیقاتت اگه فکر می کنی مفیده تاپیک جداگانه ایجاد کنی!

به نظر من این موضوع خیلی مهم هست که بدونیم کنسولهای نسل بعدی چه API هایی رو Support میکنن....قابل ارتقا هستن یا نه ؟! گرافیکی بیشتر از این گیر ما میاد یا نه ؟!
مطمئنا نسل بعد بازیها توی گرافیک MGS یا 8 Days خلاصه نمیشه...انتظارات بروبچ کنسول باز بعد از دیدن Crysis خیلی خیلی بیشتر از قبل شده...اگه قرار باشه کنسولهای نسل بعد به همون DirrectX 9 یا Open GL 2 متکی باشند دیگه به چه دردی میخورن ؟!

برای مثال دو بازی که از نظر بصری تقریبا قابل مقایسه با هم هستن Turok و Crysis هستن (گفتم تقریبا !!! ) هر دوی این بازیها توی جنگل اتفاق میافتن ... ولی با یک تفاوت فاحش : گرافیک Crysis خیلی واقع گرایانه تر هست ! چرا ؟! یکی از مهمترین عواملش API یی هست که دو بازی ازش استفاده میکنن...
t1.JPG

عکسی که بالا میبینین برای Turok هست...مطمئنا متوجه تفاوت فاحش این بازی با یک بازی ساخته شده بر اساس API نسل بعد Microsoft هستین...حالا یه چیزه دیگه که احتمالا دشمنهای زیادی رو برای من درست میکنه...تا حالا به عکسهای جدید MGS یک نگاهی انداختین ؟! (لازم به ذکره که من طرفدار PS3 هستم ولی نه از نوع متعصب !) توی یکی از عکسها یک فرد خاورمیانه ایی هست که یک RPG دستش گرفته و آماده شلیک به یک Gekkou هست....اگه بخوایم قبول کنیم که در MGS قسمت چهارم با طرز دیدی مانند Splinter Cell طرف هستیم و از این به بعد شخصیت از پشت نشان داده میشود میشود این عکس رو با ضریب خطای بسیار بالا یک حالتی از بازی در نظر گرفت...خواهش میکنم توجه کنین ! دوربین بازی درست پشت سر این یارو هست که RPG داره ! و اگه بخوایم فرض کنیم که HUD یی وجود نداره اونوقت میشه این حالت رو قسمتی از بازی در نظر گرفت....(باز هم میگم : تقریبا !)
حالا خودتون قضاوت کنین ! به نظرتون حتی MGS بر اساس Open GL 2 و مشابه با بازیهایی که دز DX 9 استفاده میکنن ساخته نشده ؟! (میدونم که DirectX فقط بصورت انحصاری برای XBOX و PC هست ! فقط مثالی از بازی بر اساس DX زدم !)
این فرد RPG دار یک چیزی مثل عبا انداخته روی دوشش که قسمت زیادی از پشتش رو پوشونده ! نمیدونم که Blood Money رو بازی کردین یا نه ولی این حالت لباس این یارو و سایه زنی عباش منو یاد لباسهای مامور 47 میاندازه ! بطور خیلی تابلویی معلومه که بازی داره از Shader Model نسخه سوم استفاده میکنه ! چرا ؟! من نظرم رو قدری غیر تخصصی میگم : این طرز سایه زنی از DX 9 و Open GL 1.5 مورد استفاده قرار گرفته....چرا ؟! برای اینکه در Shader Model نسخه سوم سایه زنیها بر دو اساس پردازش میشه....سایه زنی ایی که ما در این عکس مشاهده میکنیم از سایه زن پیکسلی استفاده خیلی زیادی کرده....بر این اساس هر پیکسلی در Z Buffer دارای یک سایه فقط و فقط برای خودش میشود و در نتیجه سایه زنیهای واقعی تری بوجود میاد...Blood Money از این تکنولوژی استفاده زیادی کرده بود و خود شما هم وقتی که لباسهاتون رو عوض میکردین با سایه های روی لباس خیلی حال میکردین (شما رو نمیدونم ولی من خیلی شاد میشدم !!!!) حالا به سایه زنی روی عبای این بارو توجه کنین ! دقیقا متوجه میشین که بر اساس Shader Model 3 سایه زنی صورت گرفته ! حالا چرا بر اساس یکی بهتر صورت نگرفته ؟! اگه میخواین بدونین برین یکی از تریلرهای Crysis رو دوباره نگاه کنین....حالا به سایه هایی که روی صورت دشمنها دستها و لباسهاشون نقش میبنده بیشتر توجه کنین....تفاوت رو میبینین ؟؟!!!! این سایه زنی بر اساس Shader Model 4 هست که فعلا فقط روی DirectX وجود داره....پس با این حساب حتی MGS هم که دیگه خدای گرافیک توی PS3 هست ( حتی میشه گفت که گرافیک این بازی در مقایسه با بازیهای ساخته شده بر اساس UE 3.0 یک سرو گردن بالاتر هست !!! به طرفدارهای Gears Of War : آقا ما شوخی کردیم !!!) داره از API های نسل فعلی استفاده میکنه (البته اینها همش احتمالات مزخرفی هست که بنده میدم ! اصلا خودتونو ناراحت نکنین !!!)...ما طرفدارهای PS3 و شما طرفدارهای 360 توی یک موضوعی اتفاق نظر داریم : گرافیک یکی از مهمترین فاکتورهای بازیهاست (شاید این مورد برای طرفدارهای Wii کمتر اهمیت داشته باشه ولی به قول یک قشر عجیب غریب جامعه : داداش ! ژغال خوب هم بی تاثیر نیست...ژغال = گرافیک !!!!!!!)تا اینجا تقریبا مطمئن شدیم که 360 به احتمال 95 درصد نخواهد توانست که DirectX 10 رو پشتیبانی کنه و در نتیجه ما ممکنه که با بازیهایی با گرافیک Crysis روی این کنسول کمتر مواجه بشیم (یا شاید هیچوقت !) برای Ps3 هم هنوز همه توی شک هستن که میتونه Open GL 3 رو Support کنه یا نه ؟! این جوابیه که Sony جان برای سوالم به من دادن :

بلا گفته شده بود که سخت افزار xbox360 فقط توانماییsupport
dx9 را داره ps3 هم همینطور چون هنوز سری جدید کارت گرافیک dx10 که تقریبا اسم سری هشتم nvidia رو روش گذاشتن وارد بازار نشدن اما ps3 گفته شده امکان ارتقاع داره مثل pc (فعلا نه گفته شده در اینده) اگه ارتقاع پیدا کنه ممکنه بتونه با Open GL 3 سازگاری داشته باشه ولی طبق مستندات فعلا هیچ گونه هماهنگی با هم ندارن
----
دوستن عزیز احتیاجی به زدن توپیک نبود بهتر بود در تاپیک nng می پرسیدی جوابت رو میدادم به نظرم بهتره دیگه این تاپیکک قفل بشه!

متشکرم Sony (من حافظه ام ضعیفه ! دیر اسمها رو یاد میگیرم ! ببخشید ...)
حالا من دوباره یک دونه از اون سوالهای به درد نخور توی مغزم اومده ! تا چند ماه دیگه Crysis میاد و توقع ما از بازیها به طور خوفناکی بالا میره ! تا اینجا تقریبا مطمئنیم که 360 نخواهد توانست که DX 10 رو پشتیبانی کنه و به احتمال زیاد با بازیهایی مثل Crysis درش مواجه نخواهیم شد...حتی Halo 3 هم درست مثل مثالی که برای MGS زدم چنان گرافیک بالایی نداره ! با اینکه در سال 2007 خواهد اومد و اون سال تقریبا دومین ( یا بهتر است بگوییم سومین) سال عرضه 360 هست ولی همچین گرافیکی حتی در تریلرش مشاهده نشده....به نوشته های حمید رضا دشتی در بازیرایانه نمیشه مطمئن شد...چونکه یکی از طرفداران سرسخت Halo هست و این موضوع حتی با طرز توضیحش در مورد Halo قابل تامل هست....چون برای MGS یک مثال بدرد نخور ناقص زدم برای Halo هم میشه زد : تریلر رو یک بار دیگه نگاه کنین.... اولا به لبه اجسام توجه زیادی داشته باشین....ثانیا به کیفیت Texture ها یک توجه عمیق ! داشته باشین...وقتی که دوربین از سطح زمین دور میشه ضایع بودن کیفیت Texture ها کاملا قابل رویت هست...این دو مثال هم باز نشون دهنده ضعیف بودن بازیهای نسل دوم و سوم 360 هست...
اگه قراره که من یک PS3 بخرم و بعد از چند وقت وقتی بازیهای PC دوباره شاخ بشن مجبور بشم که برم توی اینترنت و با چشمان گریان به عکسهایی از بازیهای ساخته شده بر اساس DX 10 یا Open GL 3 نگاه کنم , اونوقت ما (منظورم خریداران PS3 هست)چرا پول PS3 رو برای یک Geforce 8 همراه با تجهیزات دیگر نگه نداریم ؟!
میدونم که PS3 نسبت به چیزهایی که داره خیلی خیلی ارزون هست و از خریدنش کسی ضرر نمیکنه ولی بالاخره RSX کارتی نسل هفتمی هست و محدودیات خودش رو داره...این سوال رو به صورت تئوری از خودتون بپرسین و جوابش رو بگین...نظرهای شما برای بقیه خیلی مهم هست...
خب ! تمام این چیزها برای این مطرح شد تا من بتونم بپرسم : کدوم کنسول کدوم API رو Support خواهد کرد ?!

P.S : یک چیزی که من توی این سایت خوب یاد گرفتم اینه که نقل قولهای پشت سر هم کار رو به جایی نمیبره...یکی یه چیزی رو از کاربری نقل میکنه , اون یکی برای اینکه کم نیاره میاد یه چیزه دیگه توی نوشته های اون پیدا میکنه تا دوباره از همون اولی نقل کنه و به عبارتی کم نیاره....من این نوشته رو با توجه به اون چیزهایی که تا الان متوجه شده ام نوشتم و 100 در صد مطمئنم که اشکالات زیادی درش هست که بروبچ آماده هستن موقعی که خوندن این مزخرفات رو تموم کردن شروع به اشکال زدایی ! بکنن !!!! اگه به نظرتون این نوشته باعث به وجود اومدن مشکل و در نتیجه پاک کردن صورت مسئله بشه (باعث قفل شدن یک تاپیک دیگه بشه !!!) به خودم بگین تا در اسرع وقت پاکش کنم...انگار نه انگار !!! من فقط این رو نوشتم تا بتونم اشاره ایی به یک مشکل نه چندان کوچک در خریدن یک کنسول اشاره کرده باشم...بالاخره هممون میدونیم که گرافیک چیزی نیست که بشه پشت گوش انداختش و همیشه افرادی هستن که به دنبال گرافیک بهتر و جزئیات بیشتر میگردن...به نظرتون این موضوع (همون API ها ) یه یک مشکل حاد تبدیل میشه ؟!

متشکرم...Nemesis
 

pandora tomorrow

True Blue
مدیر انجمن
Sep 23, 2005
40,792
نام
امین
سلام.
واقعا استفاده کردیم
74.gif

فقط من میگم که اصلا به فکره ارتقا ps3 نباشین که همش کشکه!!!
در ضمن من فکر میکنم 360 بتونه از dx10 استفاده کنه ;) چون همین چند روز پیش نمیدونم کی ولی یکی از افراد ati بود که گفت میشه با یک ارتقا 360 هم داری dx10 بشه ولی چند روز بعد این خبر توسط ati تکذیب شد;) من فکر میکنم این ترفنده بود . و الان نمیخوان روش کنن و بعدا که احتیاج بشه ms دایرکت ایکس 10 رو برای 360 رومیکنه. و اون حرف نمیدونم چه کاره ی ati هم فکر میکنم از دهنش در رفته و بالاخره جوری بوده که نباید میگفته ولی گفته!!!!


راستی برای halo3 فکر فقط 1 تریلر اومده باشه;) و باید صبر کنی به قوله خودت ساله 2007 میاد پس تا اون موقع خیلی جای کار بیشتری داره!!!
 

R.I.P

Father
کاربر سایت
Jun 5, 2006
3,217
به نظره من هم 360 ميتونه dx10 رو پشتيباني كنه.unified shader-wgf2
بيشتر به خاطر wgf2 چون مختص ويستا و dx10 هستش.ولي از يه طرفي هم ميبينم كه كدنيم پردازنده r520 هست ولي با پيكسل شيدر بيشتر نسبت به 520 روي كامپيوتر.حالا بايد صبر كرد و منتظر بود ولي چيزي كه مشخصه قدرت گرافيك نسل اينده دسته pc هست.
اين 2 تا عكس از كرايسس رو ببينيد تفاوت بين dx10 و dx9
در ضمن كرايسس اول به صورت dx9 وارد بازار ميشه چون ويستا تا 2007 نمياد.ولي بعد از اين كه اومد كرايسس هم با يه پچ dx10 رو اجرا ميكنه مثله فاركراي.
تا حالا كه ما سخت افزاري كه بتونه dx10 رو ساپورت كنه كه نداشتيم پس به احتماله زياد كرايسس هم تابهحال رو dx9 ديديم.
http://i4.tinypic.com/25qwuqg.jpg
http://i6.tinypic.com/25qx5du.jpg
 

{ehsan}

کاربر سایت
Nov 29, 2005
2,177
نام
ehsan
البته اینکه Xenos (نه Xenox که به اشتباه توی تاپیک Next Gen اسم برده شده )
از یک سری تکنیک های Dx10 استفاده میکنه هیچ شکی نیست
 

R.I.P

Father
کاربر سایت
Jun 5, 2006
3,217
به نظرم اگه api 360 رو بخوايم چيزي در نظر بگيريم بين dx9 و dx 10 هستش.همون dx9 پيشرفته كه گفتين به نظرم خيلي مناسبه.ولي ps3 همون سري g71 هست ولي با يه تفاوت كه ميتونه از cell كمك بگيره براي رندر كردن.
به نظره من از نظره قدرت gpu 360 از نظر تكنيك بالاتره ولي از نظره سرعت ps3 چون از سل كمك ميگيره.
ولي اين كه dx9 هم باشن باعث نميشه كه تا 5 سال ديگه كيفيت بدي ببينيم.همي xbox كه از يك پردازنده ي پنتيوم 3 و يك geforce 4 استفاده ميكرد تا حالا دووم اورده و بازيهارو بدون در نظر گرفتن hdr خوب اجرا كرده
 

Esikhafan

کاربر سایت
Jul 5, 2006
1,353
نام
احسان
به نظرم اگه api 360 رو بخوايم چيزي در نظر بگيريم بين dx9 و dx 10 هستش.همون dx9 پيشرفته كه گفتين به نظرم خيلي مناسبه.ولي ps3 همون سري g71 هست ولي با يه تفاوت كه ميتونه از cell كمك بگيره براي رندر كردن.
به نظره من از نظره قدرت gpu 360 از نظر تكنيك بالاتره ولي از نظره سرعت ps3 چون از سل كمك ميگيره.
ولي اين كه dx9 هم باشن باعث نميشه كه تا 5 سال ديگه كيفيت بدي ببينيم.همي xbox كه از يك پردازنده ي پنتيوم 3 و يك geforce 4 استفاده ميكرد تا حالا دووم اورده و بازيهارو بدون در نظر گرفتن hdr خوب اجرا كرده
یه مدت پیش رسما اعلام شد که x360نمیتونه از dx10استقاده کنه:cool:
 

shervinrs

کاربر ویژه
کاربر سایت
Mar 9, 2006
401
نام
شروين
مسائل جالبي رو مطرح ميكني. در اين رابطه اطلاعات من ناقص (يعني امكان داره اشتباهات فاحشي كنم)، اما خيلي دوست دارم كه توي بحث شركت داشته باشم (البته بيشتر به عنوان شنونده). ضمنا شما يك مقدار زيادي تند رفتي!​
اول بايد اين نكته رو به خاطر داشته باشي كه كنسول، كنسول و هر كنسولي بازي هاي اختصاصي خودش رو داره (پس PC نمي تونه با گرافيك بالاتر جاش رو بگيره). گرافيك هم مسئله خيلي مهمي، اما بازي هاي نسل بعد نمايش هاي خيلي خوبي داشتند كه مي تونه همه رو تا چند سال ديگه ارضا كنه. و فكر مي كنم كه اون دوران PS2 و Xbox و GC به پايان رسيده باشه كه سخت افزار دست بازي سازها رو به مقدار زيادي بسته بود (و بازيها خيلي از واقعيت دور بودند). البته روي همين كنسول هاي نسل حاضر هم بازيهايي منتشر شده كه واقعا آدم رو به شك مي اندازه كه آيا اين همون PS2 كه سال 2000 منتشر شد. نمونش Shadow of the Colossus كه با بوجود آوردن Fake HDR و خيلي افكت هاي غير ممكن ديگه روي اون سخت افزار (كه مقاله خوبي ازش پيدا كردم و اگر عمري بود به طور كامل ترجمش مي كنم) تونسته بود نمايش بسيار خوبي داشته باشه. پس اينكه PS3 و X360 از چه API پشتيباني ميكنن نمي تونه خيلي راه رو براي بازيسازها محدود كنه، چون اونها بازهم مي تونن به صورت هاي مختلف تقلب (!) كنن.

Shadow%20of%20the%20Colossus.jpg

و اما درباره Crysis و Turok بايد حتما اين نكته رو در نظر بگيري كه Crytek يك استوديوي انجين ساز و CryEngine2 رو فقط با توجه به Crysis (كه ويژگي هاي خاص خودش رو داره و براي PC در نظر گرفته شده) ساخته. در حالي كه سازندگان Turok بازي ساز هستند و لايسنس انجيني رو تهيه كردند كه براي كنسول هاي مختلف و براي سبك هاي مختلف در نظر گرفته شده و ميبايستي كه در همه زمينه ها كارايي لازم رو داشته باشه. اينكه جنگل موجود در Turok هم مثل جنگل Crysis به نظر نميرسه تا حدود زيادي از اينجا ناشي ميشه. و ضمنا تيم Crytek بسيار با تجربه هستند و خيلي خوب مي دونند كه بايد چطور از انجينشون استفاده كنند در حالي كه اين موضوع درباره تيم سازنده Turok خيلي صدق نميكنه و نميشه اين بازي رو نماينده كاملي از UE3 به حساب آورد. البته هنوز براي اظهار نظر درباره اين بازي كمي زود هست ولي بازهم عكس ها نمايانگر خيلي چيزها هستند (مخصوصا Draw Distance افتضاح).

Crysis.jpg

و اما درباره مثال هايي كه درباره MGS و Crysis زدي بايد بگم كه خيلي مشكل كه بشه از روي تريلر تشخيص داد كه يك بازيي مثل MGS4 داره از چه ويژگي هايي استفاده ميكنه. به نظرم بهتره بحث رو از روي منابع معتبر تر ادامه بديم چون فكر مي كنم بشه به اندازه كافي مطالب درباره اين جور مسائل (موضوع تاپيك منظورم) پيدا كرد. مثلا هنوز چيزي به نام Shader Model 4.0 توسط كارت هاي Nvidia و ATI پشتيباني نميشه پس (اين سوال براي من پيش مياد كه) چجوري كه نمايش هاي Crysis از SM4.0 استفاده مي كنند! (كه نمي كنند!!) البته افكت هايي مثل Volumetric clouds و Depth of Field و Dynamic Soft Shadows و ... هم وجود داره كه اين انجين از اولين نمايشش (در كنفرانس مايكروسافت) اون ها رو نشون داده و تا جايي كه مي دونم ارتباطي به پشتيباني كردن يا نكردن كارت گرافيك (يا API) ندارند و از ويژگي هاي خود انجين به حساب مي آيند (چون روي سري هفتم Geforce كار مي كنند). ضمنا پورت كردن Crysis‌ به كنسول هاي نسل بعد هم فكر نمي كنم كار غير ممكني باشه (البته به تازگي Crytek در اظهار نظري در سايت Gametrailers گفته بود كه به لحاظ Complexity of gameplay نميشه اين بازي رو روي كنسول ها عرضه كرد و تا جايي كه مي دونم Crytek هيچ وقت از غير ممكن بودن عرضه بازي رو كنسول هاي نسل بعد صحبت نكرده).

Metal%20Gear%20Solid.jpg

اون مثال درباره Halo 3 هم بيشتر مربوط به نيمه خالي ليوان ميشه. كيفيت Textureها يكي از مسائلي كه هميشه در حين ساخت بازي پيشرفت ميكنه و نميشه براي بازيي كه خيلي تا زمان انتشارش مونده ملاك به حساب بياد (ضمنا ارتباطي به نوع API نداره). با 490 مگ رم موجود X360 (يا بقولي 480 مگ :-" (شما همون 490 مگ در نظر بگيريد)) فكر نمي كنم نگراني بابت كيفيت Textureها بوجود بياد. شما مي تونستيد Draw Distance رو نگاه كنيد كه قدرت كنسول رو براي بازيهاي آينده نشون ميداد (و البته اين مثال ربطي به موضوع تاپيك نداره)(و من هم فهميدم كه شما فقط مي خواستيد Halo رو ضايع كنيد :p).

Halo.jpg

مسئله بعدي مربوط به پشتيباني نكردن كامل X360 از DX10 كه ATI‌ هم به تازگي تاييدش كرده (لينك). نبود DX10 در كنسول هاي نسل بعد نمي تونه مانع غير قابل عبوري براي بالا رفتن گرافيك بوجود بياره (همونطور كه در كنسول هاي نسل حاضر هم نتونست بوجود بياره). ضمنا هنوز چيزي به نام OpenGL 3.0 وجود نداره (حتي به صورت تئوري، يا من نديدم :confused:).​
همچنين (تا جايي كه مي دونم) تمام چيزهايي كه تا به حال به عنوان DX10 نشان داده شده (مثل Flight Simulator X و دموي Crysis كه Gamespot ازش صحبت كرده بود و هنوز نشون داده نشده) همگي Pre Render هستند و فقط براي نمايش بازي با DX10 بكار برده شدند.​

اما بحث اصلي .... تا جايي كه متوجه شدم PS3 (بر خلاف PS2 كه از API ساخته شده خود سوني استفاده مي كرد) از APIي به نام OpenGL ES2.0 استفاده ميكنه كه توسط Khronos تهيه شده. سري OpenGL ES براي استفاده در تلفن هاي همراه،‌ PDAها و كنسول ها تهيه شده و تفاوت هايي با OpenGL اصلي داره (كه بررسيشون خارج از سطح اطلاعات من). (طبق گفته سايت رسمي) نسخه OpenGL ES 1.0 معادل OpenGL 1.3 و OpenGL ES 1.1 معادل OpenGL 1.5 و OpenGL ES 2.0 معادل OpenGL 2.0 است. توضيحات مربوط به اين API‌ رو در اينجا مي تونيد مشاهده كنيد.
بر خلاف API قبلي (كه مال PS2 بود)، API استفاده شده در PS3 در دسترس تر است و محدوديت (دسترسي) API قبلي را ندارد (چون سوني API قبلي را به نوعي به صورت انحصاري و براي بازيسازهاي PS2 ساخته بود و حالت لايسنس داري داشت).​
درباره X360 هم همونطور كه گفته شد از DX9 استفاده خواهد كرد و البته (مثل اينكه) دسترسي به بعضي از قسمت هاي DX10 هم وجود خواهد داشت. البته XNA هم در اين كنار وجود خواهد داشت.​
در هر حال فكر مي كنم اظهار نظر درباره اينجور مسائل (تاثير API در آينده كنسول ها :eek:) ‌يك مقداري مشكل باشه چون ما ها بازي ساز نيستيم و با طرز كار كنسول ها و APIها به طور كامل آشنايي نداريم. اما من مطمئنم كه نبود DX10‌ يا OpenGL بعدي مشكلي ايجاد نخواهد كرد و همونطور كه بازيها (در كنسول ها) از سال 2000 تا به حال پيشرفت گرافيكي داشته در آينده هم به پيشرفت خودشون ادامه خواهند داد.

فكر مي كنم اسم تاپيك رو هم خوب انتخاب نكردي. حداقل مطالبي كه خودت گفتي (و موضوع جالبي بودن) چندان ربطي به "كدام API براي كدام كنسول" نداشت!

گرافیکی بیشتر از این گیر ما میاد یا نه ؟!
بدون شك توانايي كنسول هاي نسل بعد خيلي بيشتر از چيزي كه حالا داريم مي بينيم.

مطمئنا نسل بعد بازیها توی گرافیک Eight Days خلاصه نمیشه...
دموهاي Pre Render‌ به حساب نميان :D. و البته شايد هيچ وقت نشه پمپ بنزيني رو مثل ED بصورت Real Time‌ به آتيش كشيد.

Eight%20Days.jpg


سال 2007 تقریبا دومین ( یا بهتر است بگوییم سومین) سال عرضه 360 هست.
اوه، نه بابا. چقدر عمر زود ميگذره. با اين حساب PS2 هم حتما 60 سالش شده :p.
به نوشته های حمید رضا دشتی در بازیرایانه نمیشه مطمئن شد...چونکه یکی از طرفداران سرسخت Halo هست.
اون اول طرفدار يه چيز ديگست، بعد Halo كه در ارتباط به اون چيزست :D!

اونوقت ما (منظورم خریداران PS3 هست)چرا پول PS3 رو برای یک Geforce 8 همراه با تجهیزات دیگر نگه نداریم ؟!
چون هيچ Geforce 8 ي نمي تونه MGS 4‌ رو اجرا كنه.

میدونم که PS3 نسبت به چیزهایی که داره خیلی خیلی ارزون هست و از خریدنش کسی ضرر نمیکن.
بله به اندازه 6000 بستني ميهن = و سه دستگاه كنسول Wii = و يك عدد خودروي ژيان. حالا اين PS3 كه ميگين چيا داره :p.

یک چیزی که من توی این سایت خوب یاد گرفتم اینه که نقل قولهای پشت سر هم کار رو به جایی نمیبره.
نگو كه حالش به همين قسمتش. منم طبق توصيه اكيد شما سعي كردم جلوي خودم رو بگيرم ولي نشد كه نشد:-".
 

shervinrs

کاربر ویژه
کاربر سایت
Mar 9, 2006
401
نام
شروين
مثل اينكه Crytek با ديدن پست بالا :cheesygri سريعا بيانيه اي صادر كرده تا همه چيز رو رد كنه لينك. جناب Bernd Diemer كه Game designer بازي Crysis هستند در نمايشگاه GC گفتند كه كنسول هاي نسل بعد قدرت كافي رو براي اجراي Crysis ندارند و يكي از دلايلي كه براي حرفشون آوردن اينه كه كنسول هاي نسل بعد از ويژگي هاي DX10 پشتيباني نمي كنند و براي همين نمي تونند اون چيزي رو كه انتظار دارند در كنسول هاي نسل بعد پياده سازي كنند (آخه بلد نيستين پياده كنين چرا آسمون ريسمون ميبافين :p). ايشون براي بار هزارم تاكيد كردند كه Crytek در حال حاضر فقط بر روي نسخه PC كار مي كند.
فكر مي كنم همه صنعت سخت افزار پشت اين بازين تا (با عرضه بازي رو PC) همه رو مجبور كنند كه سال ديگه كامپيوترشون رو براي اجراي اين بازي ارتقا بدن :cheesygri.
 

pandora tomorrow

True Blue
مدیر انجمن
Sep 23, 2005
40,792
نام
امین
به نظر من عکس های Turok بیشتر به artwolrk شبیه هست تا به گیم پلی بازی به نظر من الان زوده در باره ی Turok بحث کنیم!!
با تشکر از شروین:love:
 

Nemesis

کاربر ویژه
کاربر سایت
Apr 9, 2006
398
نام
محمد مهدی حاجی اسمعیلی
ایول ! با همین نظرهای توپتون حال میکنم....از شروین جان هم متشکرم که یک چیزی رو به من متذکر شدن :
ونوقت ما (منظورم خریداران PS3 هست)چرا پول PS3 رو برای یک Geforce 8 همراه با تجهیزات دیگر نگه نداریم ؟!
و جواب ایشون :
چون هيچ Geforce 8 ي نمي تونه MGS 4‌ رو اجرا كنه.

البته همونطور هم که قبلا گفتم من هیچ دوست ندارم که نوشته کسی رو نقل کنم ولی این یکی جواب خیلی توپی به من بود !!!!!

فکر کنم که یک موضوع بد جا افتاد....تکنیک های DirectX 10 در حال حاضر در کارتهای گرافیکی نسل حاضر قابل استفاده هستند ولی .....
سایه زن نسخه چهارم همونطوری که در دو عکس Crysis هم میتونین ببینین به خوبی ازش استفاده شده ولی....
کارتی به اسم Geforce 8 هنوز به بازار عرضه نشده و نمونه های Proto type اون هنوز در معرض کلی دید عموم قرار نگرفته ولی.....

کارت گرافیکی Geforce 7900 قابلیتهای جدیدی با خودش داره که باعث میشه بتونه از برخی تکنیکهای DX10 استفاده کنه....ولی FPS بازی بصورت وحشتناکی پایین میاد....دقیقا مثل وقتی که Geforce 5200 داشتی و میخواستی باهاش F.E.A.R رو اجرا کنی...سری پنجم Geforce میتونست DX 8.1 رو پشتیبانی کنه نه DX 9.x رو .... ولی باهاش میتونستی F.E.A.R رو اجرا کنی....به خاطر اینکه این کارت قابلیت Shader Model نسخه سوم رو در خودش نداشت فقط میتونست بر اساس الگوریتمهای تعریف شده قبلیش که به کمک DirectX 8.1 اجرا میشد بازی رو اجرا کنه که نتیجه اش برابر بود با FPS یی حدود 4 ! لازم به ذکره که PC مورد استفاده در اون زمان خیلی قوی بود و فقط از نظر کارت گرافیکی ضعیف بود : CPU ش AMD 64 Atlon FX بود و 2048 mb Ram داشت و یک سری تجهیزات دیگه...البته لازم به ذکره که این حالت روی PC های دیگه هم امتحان شد و در نهایت حداقل سیستمی که تونست اجراش کنه و تقریبا راحت راحت میشد باهاش بازی کرد PC ایی بود که یک کارت سری 6 (6200) داشت....ولی هم CPU ش و هم Ram ش در پایینترین حالت ممکن قرار داشتند....این حالت برای Crysis هم صدق میکنه....و همونطوری که توی عکسها قبلا دیدید و در این صفحه هم میتونین ببینین فقط عکسهای بازی با DX10 گرفته شده اند چونکه Frame Rate بازی وقتی که بر اساس تکنیکهای DX10 رندر میشه بسیار پایین میاد طوری که فقط میشه عکسهاشو نشون داد....ولی از منظر دیگه حق با شماست و هنوز نمیشه Crysis رو با DX 10 بصورت روان و بدون مشکل بازی کرد....حداقل تا وقتی که سری جدید کارتهای گرافیکی به بازار بیاد....

Xenos و RSX میتونن تا حدی این تکنیکها رو پشتیبانی کنن و از این منظر RSX بخاطر دارا بودن عملیات سایه زنی بیشتر دارای قدرت بیشتری خواهد بود....لطفا توجه داشته باشین که میزان حافظه بیشتر به کیفیت بهتر بافتها کمک میکند و درصد تاثیر گذاری آن روی سرعت رندر کردن حدود 7.6 درصد هست و به این خاطر RSX که از نظر حافظه ضعیفتر از Xenos هست دارای سرعت پردازش بیشتری خواهد بود که بیشتر به خاطر دو عامل Clock و Shader Operation بیشتر این GPU نسبت به Xenos هست....

برای OpenGL ES 2 , PSGL هم اینها رو پیدا کردم :

PSGL is a 3D computer graphics API based on OpenGL ES for the Sony PlayStation 3. A previous version of PSGL was available for the Sony PlayStation 2 but was largely unused.

OpenGL ES (OpenGL for Embedded Systems) is a subset of the OpenGL 3D graphics API designed for embedded devices such as mobile phones, PDAs, and video game consoles. It is defined and promoted by the Khronos Group, a graphics hardware and software industry consortium interested in open APIs for graphics and multimedia.
هر دو از Wikipedia

در پایان از شروین جان هم بخاطر اطلاعات توپش تشکر میکنم...
همونطور هم که میدونین این مزخرفاتی که من نوشتم الان پر از اشکالات هست و منتظر شماست که بیاین و هی پشت سر هم یک نقل از یک تیکه اش بکنین و بعد توی سرم بزنین که این چرا اینجاش اونجوریه ؟!!!!
برای احتیاط دوباره یه چیزی رو اینجا میارم...امیدوارم که تبدیل به یک روتین بشه....

یک چیزی که من توی این سایت خوب یاد گرفتم اینه که نقل قولهای پشت سر هم کار رو به جایی نمیبره...یکی یه چیزی رو از کاربری نقل میکنه , اون یکی برای اینکه کم نیاره میاد یه چیزه دیگه توی نوشته های اون پیدا میکنه تا دوباره از همون اولی نقل کنه و به عبارتی کم نیاره....من این نوشته رو با توجه به اون چیزهایی که تا الان متوجه شده ام نوشتم و 100 در صد مطمئنم که اشکالات زیادی درش هست که بروبچ آماده هستن موقعی که خوندن این مزخرفات رو تموم کردن شروع به اشکال زدایی ! بکنن
!!!!

باز هم از همکاری توپ و نظرهاتون متشکرم...Nemesis
 

R.I.P

Father
کاربر سایت
Jun 5, 2006
3,217
من با اون قسمت كه پره اشكاله موافقم:D
اخه مرده حسابي الان هيچ جوري نميتونن اين كارتا dx10 رو ساپورت كنن.
geforce fx هم از dx9 پشتيباني ميكرد.
در ضمن قدرت سايه پردازاي زنوس خيلي بيشتر از rsx هست.چون rsx همون g71 هست و زنوس r520 متفاوت از روي pc.
كلا معماريه زنوس قويتره.
اينم يه باره ديگه ميگم نسل گرافيك اينده دسته pc است.
كنسول فقط قدرت برنامه نويسي و مانور دادن روي اون براش بالاس.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر