بابا ما چه گناهی کردیم....خود Lich King گفت که این موضوع رو براش بهتره که یم تاپیک جداگانه درست کنیم....باور ندارین ! خودتون ببینین :
البته دوست عزیز این تاپیک جای تحقیق در مورد مسائل نیست. اینجا فقط برای نقل آخرین اخبار و جدیترین د عکس های فقط کنسول های next-gen هست. شما می تونی درمورد تحقیقاتت اگه فکر می کنی مفیده تاپیک جداگانه ایجاد کنی!
به نظر من این موضوع خیلی مهم هست که بدونیم کنسولهای نسل بعدی چه API هایی رو Support میکنن....قابل ارتقا هستن یا نه ؟! گرافیکی بیشتر از این گیر ما میاد یا نه ؟!
مطمئنا نسل بعد بازیها توی گرافیک MGS یا 8 Days خلاصه نمیشه...انتظارات بروبچ کنسول باز بعد از دیدن Crysis خیلی خیلی بیشتر از قبل شده...اگه قرار باشه کنسولهای نسل بعد به همون DirrectX 9 یا Open GL 2 متکی باشند دیگه به چه دردی میخورن ؟!
برای مثال دو بازی که از نظر بصری تقریبا قابل مقایسه با هم هستن Turok و Crysis هستن (گفتم تقریبا !!! ) هر دوی این بازیها توی جنگل اتفاق میافتن ... ولی با یک تفاوت فاحش : گرافیک Crysis خیلی واقع گرایانه تر هست ! چرا ؟! یکی از مهمترین عواملش API یی هست که دو بازی ازش استفاده میکنن...
عکسی که بالا میبینین برای Turok هست...مطمئنا متوجه تفاوت فاحش این بازی با یک بازی ساخته شده بر اساس API نسل بعد Microsoft هستین...حالا یه چیزه دیگه که احتمالا دشمنهای زیادی رو برای من درست میکنه...تا حالا به عکسهای جدید MGS یک نگاهی انداختین ؟! (لازم به ذکره که من طرفدار PS3 هستم ولی نه از نوع متعصب !) توی یکی از عکسها یک فرد خاورمیانه ایی هست که یک RPG دستش گرفته و آماده شلیک به یک Gekkou هست....اگه بخوایم قبول کنیم که در MGS قسمت چهارم با طرز دیدی مانند Splinter Cell طرف هستیم و از این به بعد شخصیت از پشت نشان داده میشود میشود این عکس رو با ضریب خطای بسیار بالا یک حالتی از بازی در نظر گرفت...خواهش میکنم توجه کنین ! دوربین بازی درست پشت سر این یارو هست که RPG داره ! و اگه بخوایم فرض کنیم که HUD یی وجود نداره اونوقت میشه این حالت رو قسمتی از بازی در نظر گرفت....(باز هم میگم : تقریبا !)
حالا خودتون قضاوت کنین ! به نظرتون حتی MGS بر اساس Open GL 2 و مشابه با بازیهایی که دز DX 9 استفاده میکنن ساخته نشده ؟! (میدونم که DirectX فقط بصورت انحصاری برای XBOX و PC هست ! فقط مثالی از بازی بر اساس DX زدم !)
این فرد RPG دار یک چیزی مثل عبا انداخته روی دوشش که قسمت زیادی از پشتش رو پوشونده ! نمیدونم که Blood Money رو بازی کردین یا نه ولی این حالت لباس این یارو و سایه زنی عباش منو یاد لباسهای مامور 47 میاندازه ! بطور خیلی تابلویی معلومه که بازی داره از Shader Model نسخه سوم استفاده میکنه ! چرا ؟! من نظرم رو قدری غیر تخصصی میگم : این طرز سایه زنی از DX 9 و Open GL 1.5 مورد استفاده قرار گرفته....چرا ؟! برای اینکه در Shader Model نسخه سوم سایه زنیها بر دو اساس پردازش میشه....سایه زنی ایی که ما در این عکس مشاهده میکنیم از سایه زن پیکسلی استفاده خیلی زیادی کرده....بر این اساس هر پیکسلی در Z Buffer دارای یک سایه فقط و فقط برای خودش میشود و در نتیجه سایه زنیهای واقعی تری بوجود میاد...Blood Money از این تکنولوژی استفاده زیادی کرده بود و خود شما هم وقتی که لباسهاتون رو عوض میکردین با سایه های روی لباس خیلی حال میکردین (شما رو نمیدونم ولی من خیلی شاد میشدم !!!!) حالا به سایه زنی روی عبای این بارو توجه کنین ! دقیقا متوجه میشین که بر اساس Shader Model 3 سایه زنی صورت گرفته ! حالا چرا بر اساس یکی بهتر صورت نگرفته ؟! اگه میخواین بدونین برین یکی از تریلرهای Crysis رو دوباره نگاه کنین....حالا به سایه هایی که روی صورت دشمنها دستها و لباسهاشون نقش میبنده بیشتر توجه کنین....تفاوت رو میبینین ؟؟!!!! این سایه زنی بر اساس Shader Model 4 هست که فعلا فقط روی DirectX وجود داره....پس با این حساب حتی MGS هم که دیگه خدای گرافیک توی PS3 هست ( حتی میشه گفت که گرافیک این بازی در مقایسه با بازیهای ساخته شده بر اساس UE 3.0 یک سرو گردن بالاتر هست !!! به طرفدارهای Gears Of War : آقا ما شوخی کردیم !!!) داره از API های نسل فعلی استفاده میکنه (البته اینها همش احتمالات مزخرفی هست که بنده میدم ! اصلا خودتونو ناراحت نکنین !!!)...ما طرفدارهای PS3 و شما طرفدارهای 360 توی یک موضوعی اتفاق نظر داریم : گرافیک یکی از مهمترین فاکتورهای بازیهاست (شاید این مورد برای طرفدارهای Wii کمتر اهمیت داشته باشه ولی به قول یک قشر عجیب غریب جامعه : داداش ! ژغال خوب هم بی تاثیر نیست...ژغال = گرافیک !!!!!!!)تا اینجا تقریبا مطمئن شدیم که 360 به احتمال 95 درصد نخواهد توانست که DirectX 10 رو پشتیبانی کنه و در نتیجه ما ممکنه که با بازیهایی با گرافیک Crysis روی این کنسول کمتر مواجه بشیم (یا شاید هیچوقت !) برای Ps3 هم هنوز همه توی شک هستن که میتونه Open GL 3 رو Support کنه یا نه ؟! این جوابیه که Sony جان برای سوالم به من دادن :
بلا گفته شده بود که سخت افزار xbox360 فقط توانماییsupport
dx9 را داره ps3 هم همینطور چون هنوز سری جدید کارت گرافیک dx10 که تقریبا اسم سری هشتم nvidia رو روش گذاشتن وارد بازار نشدن اما ps3 گفته شده امکان ارتقاع داره مثل pc (فعلا نه گفته شده در اینده) اگه ارتقاع پیدا کنه ممکنه بتونه با Open GL 3 سازگاری داشته باشه ولی طبق مستندات فعلا هیچ گونه هماهنگی با هم ندارن
----
دوستن عزیز احتیاجی به زدن توپیک نبود بهتر بود در تاپیک nng می پرسیدی جوابت رو میدادم به نظرم بهتره دیگه این تاپیکک قفل بشه!
متشکرم Sony (من حافظه ام ضعیفه ! دیر اسمها رو یاد میگیرم ! ببخشید ...)
حالا من دوباره یک دونه از اون سوالهای به درد نخور توی مغزم اومده ! تا چند ماه دیگه Crysis میاد و توقع ما از بازیها به طور خوفناکی بالا میره ! تا اینجا تقریبا مطمئنیم که 360 نخواهد توانست که DX 10 رو پشتیبانی کنه و به احتمال زیاد با بازیهایی مثل Crysis درش مواجه نخواهیم شد...حتی Halo 3 هم درست مثل مثالی که برای MGS زدم چنان گرافیک بالایی نداره ! با اینکه در سال 2007 خواهد اومد و اون سال تقریبا دومین ( یا بهتر است بگوییم سومین) سال عرضه 360 هست ولی همچین گرافیکی حتی در تریلرش مشاهده نشده....به نوشته های حمید رضا دشتی در بازیرایانه نمیشه مطمئن شد...چونکه یکی از طرفداران سرسخت Halo هست و این موضوع حتی با طرز توضیحش در مورد Halo قابل تامل هست....چون برای MGS یک مثال بدرد نخور ناقص زدم برای Halo هم میشه زد : تریلر رو یک بار دیگه نگاه کنین.... اولا به لبه اجسام توجه زیادی داشته باشین....ثانیا به کیفیت Texture ها یک توجه عمیق ! داشته باشین...وقتی که دوربین از سطح زمین دور میشه ضایع بودن کیفیت Texture ها کاملا قابل رویت هست...این دو مثال هم باز نشون دهنده ضعیف بودن بازیهای نسل دوم و سوم 360 هست...
اگه قراره که من یک PS3 بخرم و بعد از چند وقت وقتی بازیهای PC دوباره شاخ بشن مجبور بشم که برم توی اینترنت و با چشمان گریان به عکسهایی از بازیهای ساخته شده بر اساس DX 10 یا Open GL 3 نگاه کنم , اونوقت ما (منظورم خریداران PS3 هست)چرا پول PS3 رو برای یک Geforce 8 همراه با تجهیزات دیگر نگه نداریم ؟!
میدونم که PS3 نسبت به چیزهایی که داره خیلی خیلی ارزون هست و از خریدنش کسی ضرر نمیکنه ولی بالاخره RSX کارتی نسل هفتمی هست و محدودیات خودش رو داره...این سوال رو به صورت تئوری از خودتون بپرسین و جوابش رو بگین...نظرهای شما برای بقیه خیلی مهم هست...
خب ! تمام این چیزها برای این مطرح شد تا من بتونم بپرسم : کدوم کنسول کدوم API رو Support خواهد کرد ?!
P.S : یک چیزی که من توی این سایت خوب یاد گرفتم اینه که نقل قولهای پشت سر هم کار رو به جایی نمیبره...یکی یه چیزی رو از کاربری نقل میکنه , اون یکی برای اینکه کم نیاره میاد یه چیزه دیگه توی نوشته های اون پیدا میکنه تا دوباره از همون اولی نقل کنه و به عبارتی کم نیاره....من این نوشته رو با توجه به اون چیزهایی که تا الان متوجه شده ام نوشتم و 100 در صد مطمئنم که اشکالات زیادی درش هست که بروبچ آماده هستن موقعی که خوندن این مزخرفات رو تموم کردن شروع به اشکال زدایی ! بکنن !!!! اگه به نظرتون این نوشته باعث به وجود اومدن مشکل و در نتیجه پاک کردن صورت مسئله بشه (باعث قفل شدن یک تاپیک دیگه بشه !!!) به خودم بگین تا در اسرع وقت پاکش کنم...انگار نه انگار !!! من فقط این رو نوشتم تا بتونم اشاره ایی به یک مشکل نه چندان کوچک در خریدن یک کنسول اشاره کرده باشم...بالاخره هممون میدونیم که گرافیک چیزی نیست که بشه پشت گوش انداختش و همیشه افرادی هستن که به دنبال گرافیک بهتر و جزئیات بیشتر میگردن...به نظرتون این موضوع (همون API ها ) یه یک مشکل حاد تبدیل میشه ؟!
متشکرم...Nemesis