راستش من کلا خوشم نمیاد بحثی را زیادی کشش بدم اما لازم دیدم در این مورد یک توضیحاتی بدم
این مقاله ماله 13 نوامبر 2006 هست که کاملا جدیده ... اطالاعتش هم از یک منبع خاص گرفته نشده که بگیم حرف فلان شخصیت را بازگو کرده ... در صفحه ی 10 میتونی منابع این مقاله را ببینی
http://dpad.gotfrag.com/portal/story/35372/?spage=10
انکار کردن هر چیزی خیلی راحته اما بهتره انکار کردن ما بر اساس دلیل موجهی باشه ...
میتونم بپرسم مثلا کدوم یک از مطالب گفته شده در این مقاله نادرسته که میگی ارزش تکنیکی نداره ...
من به همه پیشنهاد میکنم این مقاله را خودشون بخونند و قضاوت کنند ..
من خودم صد در صد تاییدش میکنم
1. فکر کنم منم گفتم مطالب قدیمی رو به صورت دیگه بازگو کرده. اگه یکمی زحمت بکشی و به لینکهایی که داده بری خواهی دید که همشون تاریخشون ماله n ماهه پیشه. اصلا خنده داره که من دارم برای قدیمی یا جدید بودن این مطالب دلیل میارم در حالیکه عکس بالای صفحه اول این مقاله، عکس دسته ایه که سونی توی E3 2005 نشون داد (بومرنگی) و خیلی وقته که اونجوری نیست. :laughing:
2. فکر نمیکنم از نظر فنی در حدی اطلاعات داشته باشی که چنین مقاله ای رو بخواهی تایید یا رد کنی. پس اون جمله آخر یکمی خنده دار بود.
3. این مقاله توی خیلی از زمینه ها اونقدر خنده داره که اصلا دلیل آوردن و رد کردنشم مضحکه، این یعنی خوندن 9 صفحه مقاله و آوردن دلیل برای هر کدوم از ادعاهای مقاله فقط برای اینکه FUD ای که این بابا میخواسته ایجاد کنه رو رد کنم در حالیکه همون روز اولی که این مقاله منتشر شد هر کسی که 2 ریال توی این زمینه ها اطلاعات داشت بهش خندید.
اما از اونجایی که یادم بود قبلا با شروین در مورد سرعت خوندن اطلاعات توسط BD ROM بحث می کردیم، همون چیزی که اونجا برای شروین گفتم رو اینجا کپی می کنم.
"1. سرعت خوندن اطلاعات توسط یک DVD ROM 12x توی بالاترین حالت یعنی برای OD یا لایه های بیرونی دیسک (outer disc) حدود 15.84 مگابایت بر ثانیه هست. برای ID یا لایه های درونی دیسک (inner disc) این مقدار تا 5x یعنی 6.6 مگابایت بر ثانیه افت می کنه.
2. نکته بسیار مهم دیگه ای که وجود داره اینه که DVD ROM کنسول 360 دی وی دی های دو لایه رو با حد اکثر سرعت 8x میتونه بخونه. پس یه نسبت ساده بگیر و جای اون 12 بگذار 8 تا ببینی اوضاع چقدر بدتر میشه. در صورتیکه BD ROM کنسول PS3 یک دی وی دی دو لایه رو هم با همون سرعت 8x میخونه. BD رو هم که با همون سرعت 2x میخونه که مقدار دقیقش 8.57 مگابایت بر ثانیه هستش. از اونجایی که تقریبا همه بازی های 360 روی دی وی دی دو لایه عرضه میشن خیلی سادست فهمیدن این مطلب که از این نظر وضعیت PS3 بدتر که نیست هیچ، تازه بهتر هم هست."
چون اونجا این موضوع گفته شده بود، من دیگه بازگو نکردم اما لازمه بگم که BD ROM ها در حال حاضر حالت CLV = constant linear velocity دارن در نتیجه سرعت خوندن اطلاعات تغییر نمیکنه و برای BD Rom کنسول PS3 هم 2x توی همه لایه ها باقی میمونه.
اما فقط به طور مختصر در مورد بعضی موارد دیگه:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
در مورد OS فقط همینقدر بگم که PS3 تایید شده که 64 مگابایت رم رو بهش اختصاص داده نه 96 مگابایت.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
از نظر fillrate درسته که پردازنده گرافیکی 360 قویتره اما از نظر shader ops پردازنده گرافیکی PS3 هیولاست (عین کلمه 20 تا بازیساز مختلف، "beast") و خیلی قویتره.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
در مورد پردازنده اصلی که دیگه چی بگم، همون حرفهای major nelson رو زده که حتی وقتی حین E3 2005 این حرفها رو زده بود، IGN Xbox 360 گفتش این مقاله رو به هیچ وجه تایید نمیکنیم و کاملا مشخصه که اطلاعاتش نادرسته :laughing:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Thanks to the efficiency of the 360 GPU’s unified shader architecture and this 10MB of EDRAM the GPU is able to achieve 4XFSAA at no performance cost."
تماما BS
هنوز حتی یک بازی هم روی 360 نیومده که توی رزولوشن 720p اجرا بشه و 4xAA داشته باشه، چون اگه اینکارو بکنن به هیچ عنوان at no performance cost نیست و فریم ریت به شدت افت میکنه. الان تازه یکی از سازندگان بازی splinter cell برای 360 گفته که توی شماره بعدی می خواهند بازی رو 720p و با 4xAA اجرا کنن که توی فریم ریت مشکل دارن هنوز و نمیتونن فریم ریت رو روی 30 بیارن (تازه این بازی ماله نسل n امه بازیهای 360 خواهد بود و تا یک سال دیگه هم نمیاد، تازه به اون صورت اکشنهای سنگین توی بازی نداره و بازی تقریبا یک بازی آرومه (سبک stealth) پس نباید خیلی افت فریم داشته باشه اما داره)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
"but if 360 developers wanted to get serious about 1080p, thanks to Xenos, could actually outperform the ps3 in 1080p"
جالبه که این بابا چنین ادعایی کرده در حالیکه بازیسازها با همین 720p هم مشکل دارن رو 360 و بازیهاشون رو توی رزولوشن پایین تر رندر میکنن و بعدش upscale میکنن :laughing:
نمونه اخیرش هم بازیهای activision که جدیدا اومدن، call of duty 3 و THP8 که هیچکدومشون 720p نیستن چون اگه بودن افت فریمشون خیلی بیشتر از نسخه PS3 میشد.
هنوز ما بازی ای که 720p باشه و anti aliasing خوبی استفاده کنه و با فریم ریت مناسب هم اجرا بشه توی 360 ندیدیم (نگی GoW چون اون اصلا AA نداشت یعنی UE3 با AA مشکل داره کلا)
رندر کردن بازی توی 1080p به صورت native چیزی نیست که به این سادگیها روی 360 قابل اجرا باشه، حتی بدون AA (میشه اما نه به سادگی، اما روی PS3 این موضوع کاملا فرق داره)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
و ووو که دیگه حس و حال خوندن همه مقاله و جواب دادن به تک تک حرفهاشو ندارم.
اما از لحن نوشتن مقاله به طور کامل مشخصه که جریان از چه قراره، من بعید میدونم کسی به صفحه 4-5-6 این مقاله برسه و نفهمه که شدیدا در طرفداری از یک جناح و به طور نادرست نوشته شده.
بهرحال اون چیزی که مشخصه اینه که PS3 کنسول قویتریه (اینو حتی بازیسازهای 360 هم تایید کردن، از جمله dennis dyack, john carmack, itagaki , ...) پس اون جمله صفحه قبلت هم یکمی ایراد داشت که گفتی: "به تمام دوستانی که هنوز در این مبحث که سخت افزار کدام یک از کنسول های Xbox 360 و یا PS3 قویترند !!! گیر کردند پیشنهاد میکنم حتما این مقاله را بخونند چون جوابشون را میگیرند"
اشکال کار اینجاست که جوابی که این بابا به این سؤال داده حتی با جواب بازیسازهای خود مایکروسافت هم یکی نیست (جواب به این سؤال به قدری واضح و روشنه که حتی اونها هم نتونستن این موضوع رو انکار کنن) پس لطفا دیگه به اینجور مقاله ها استناد نکن و ارزش تکنیکیشون رو هم تایید نکن!!
اینم یک مثال دیگه از این قبیل مقاله ها (که جدیدا مایکروسافت شدیدا داره اینور و اونور پخش میکنه) که از نظر تکنیکی ارزششون در حد صفره:
http://www.itvidya.com/playstation_3_vs_xbox_360
و البته نتیجه گیری هم مثل همیشه معلومه که چجوری بوده :laughing: