همه چیز در مورد Project Scorpio [اطلاعات کامل در پست اول]

Donger Reborn

کاربر سایت
Mar 21, 2017
1,414
014_xbox-project-scorpio-logo.jpg

در کنفرانس E3 2016، مایکروسافت از جدیدترین عضو خانواده Xbox، با نام فنی Project Scorpio رونمایی کرد.

به گفته مایکروسافت، این کنسول قویترین کنسول ساخته شده در تاریخ بوده و قرار است به هنگام تعطیلات آخر سال 2017 عرضه شود. مایکروسافت با این کنسول قول گیمینگ با کیفیت 4K و تجربه گرافیکی بالا در واقعیت مجازی، بدون قربانی کردن کیفیت اجرایی بازی‌ها را داده است.

هر سه کنسول Xbox One ،Xbox One S و Project Scorpio همگی با یکدیگر تطبیق داشته و تمامی بازی‌ها و وسایل جانبی کنسول Xbox One بر روی هر سه محصول قابل استفاده خواهند بود.

در تاریخ 6/4/2017، دیجیتال فاندری وابسته به یوروگیمر، به صورت رسمی از مشخصات سخت افزاری Project Scorpio پرده برداری کرد

مشخصات کلی سخت افزار:
مشخصات کلی سخت افزاری کنسول به صورت زیر است:

SoC اصلی کنسول که شامل پردازنده اصلی و پردازه گرافیکی می شود، همانند قبل با همکاری AMD طراحی شده و توسط TSMC با معماری 16nm FinFET ساخته می شود و شامل 7 میلیارد ترانزیستور و 40 واحد پردازشی سفارشی سازی شده از نوع Radeon می باشد

از این SoC با عنوان Scorpio Engine یاد می شود.
اندازه سطح این SoC، برابر 360 میلی متر مربع است.

پردازنده اصلی - CPU:
بر خلاف شایعات، این کنسول از معماری پردازنده های Ryzen استفاده نکرده و کماکان از معماری Jaguar که در کنسول های Xbox One,Xbox One S,PS4, PS4 Slim و PS4 Pro استفاده می شود، استفاده می کند. البته با توجه به بازه زمانی، از همان ابتدا بعید به نظر می رسید که پردازنده های Ryzen آماده قرار گیری درون Project Scorpio باشند.
مایکروسافت معتقد است که استفاده نکردن از Ryzen نگرانی ای برای آن ها نبوده و آن ها به هرچه که که در پردازنده Project Scorpio می خواستند، با سفارشی کردن پردازنده رسیده اند.
پردازنده به طور کامل توسط مایکروسافت سفارشی سازی شده و دارای 8 هسته پردازشی می باشد که با فرکانس 2.3Ghz کار می کنند.
در واقع پردازنده کنسول، نسخه Upclock شده پردازنده Xbox One می باشد.
هشت هسته پردازشی در دو کلاستر به همراه 4 مگابایت کش لایه 2 قرار دارند تا در کنار کارایی حداکثری، کنسول جدید به طور کامل از نسل قبلی خود یعنی Xbox One و Xbox One S پشتیبانی کند.
پردازنده خود وظایف اصلی را به عهده دارد و پردازش های متفرقه بر عهده پردازنده های جانبی می باشد که درون SoC تعبیه شده اند.
در نهایت پردازنده مورد استفاده، 31% سریعتر از پردازنده Xbox One عمل می کند و به لطف سفازشی سازی، تاخیر آن نیز کمتر شده است.

پردازنده گرافیکی - GPU:
پردازنده گرافیکی، 40 واحد محاسباتی Radeon می باشد که سفارشی سازی شده اند و این پردازنده گرافیکی با فرکانس کاری 1172Mhz کار می کند. فرکانس کاری این پردازنده گرافیکی فقط 94Mhz از بالاترین فرکانس کاری پردازنده گرافیکی RX480 کمتر است در حالی که RX480 تعداد 36 واحد پردازشی دارد.
پردازنده گرافیکی توان پردازشی 6 ترافلاپ را داراست که 4.6 برابر کنسول Xbox One می باشد.
مایکروسافت می گوید که در Project Scorpio به Direct3D 12 مهاجرت و این مهاجرت باعث ارتباط فوق العاده بهینه بین بازی و پردازنده گرافیکی می شود. از دیدگاه مایکروسافت استفاده از D3D12 یک برد بزرگ برای هر دو مایکروسافت و توسعه دهندگان است چرا که طبق گفته های توسعه دهندگان،آن ها تواسنته اند میزان بار پردازشی CPU برای Rendering را به نصف کاهش دهند.
به گفته مایکروسافت، بخش قابل توحهی از پردازش CPU مربوط به دستور به GPU برای ترسیم خروجی به هدر می رود که این مقدار می تواند بین صد ها تا هزارات دستور پردازشی باشد و این مقدار در Project Scorpio به 11 دستور برای ترسیم و 9 دستور برای تغییر وضعیت کاهش پیدا کرده است.
همچنین مایکروسافت از AMD Detal Colour Compression (DCC) برای ذخیره بخشی از اطلاعات گرافیکی درون رم استفاده می کند که باعث ذخیره پهنای باند و حجم مصرفی حافظه می شود.

حافظه اصلی - RAM:
در ابتدا باید گفت که ESRAM درون کنسول به طور کامل حذف شده است.
مایکروسافت مدعی است که با توجه به پهنای باندی که حافظه کنسول در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد، دیگر نیازی به ESRAM نیست.
حافظه 32 مگابایتی ESRAM اکنون به صورت یک حافظه مجازی و به صورت فیزیکی آدرس دهی می شود تا بازی های قدیمی ای که از آن استفاده می کنند، در اجرا با مشکل مواجه نشوند
حافظه اصلی کنسول از نوع GDDR5 می باشد و بر خلاف شایعات، کنسول از حافظه GDDR5X استفاده نمی کند.
در مجموع کنسول شامل 12 گیگابایت رم می شود که میان پردازنده اصلی و پردازنده گرافیکی مشترک بوده و با اینترفیس 384 بیتی پهنای باند 326GB/s را فراهم می آورند. حافظه ها در 12 کانال 32 بیتی کار می کنند و فرکانس کاری هر واحد 6.8Ghz می باشد. به عبارتی حافظه اصلی کنسول پهنای باند 1.6 برابری را نسبت به ESRAM کنسول Xbox One در اختیار سازندگان قرار می دهد. به گفته مایکروسافت، این پهنای باند، نیاز پدازنده گرافیکی را برای اجرای بازی ها با رزولوشن 4K به صورت Native به صورت کامل برطرف می سازد.
8 گیگابایت از حافظه در اختیار توسعه دهندگان است و 4 گیگابایت آن برای خود کنسول رزرو شده است، در مقایسه با Xbox One این کنسول 1 گیگابایت رم رزرو شده بیشتری دارد و مایکروسافت دلیل آن را اجرا کردن داشبورد و سیستم عامل بر روی رزولوشن 4K به صورت Native می داند.

هارد - HDD:
هارد کنسول، یک هارد 2.5 اینچی با ظرفیت 1 ترابایت می باشد که 50% پهنای باند بیشتری به نسبت هارد کنسول Xbox One دارد.
هارد کنسول در قسمتی قرار می گیرد که شامل لرزه گیر است.

سیستم صوتی:
Project Scorpio علاوه بر سخت افزاری پردازشی، در زمینه صوت نیز خود نمایی می کند.
پردازنده صوتی Xbox One به Project Scorpio کوچ کرده و ویژگی های جدیدی به آن اضافه شده است.
پردازنده صوتی از صدای 7.1 کاناله پشتیبانی می کند و پشتیبانی از آخرین تکنولوژی Dolby با نام Dolby Atmos بزای گیمینگ و هدفون نیز به آن اضافه شده است. همچنین فرمت صوتی ابداعی توسط تیم هولولنز با نام HRTF نیز توسط پردازنده صوتی پشتیبانی می شود.

سیستم تهویه:
با توجه به فرکانس کاری پردازنده گرافیکی، کنسول نیاز به یک سیستم تهویه بسیار قوی برای خنک سازی دارد.
مدل سیستم تهویه، هیت سینک محفظه بخار است. این مدل تهویه در کارت گرافیک های High End همانند GTX 1080 و GTX 1080 Ti مورد استفاده قرار می گیرد.
در کنسول از شریان های لوله های مسی استفاده شده که درون آن ها خلاء بوده و محتوی آب مقطر می باشند. گرما جذب آب شده و بعد از تبخیر، آب به باله های هیت سینک می رود و در آنجا با از دست دادن گرما مجددا به آب مایع تبدیل می شود.
برای خنک سازی هیت سینک از یک فن با طراحی سفارشی که از طراحی فن گریز از مرکز اقتباس شده است، استفاده شده است.

سیستم تغذیه:
منبع تغذیه کنسول به صورت داخلی بوده و یک منبع تغذیه واحد (بدین معنی که هر دو ولتاژ 220 و 110 ولت را پشتیبانی می کند) با توان 245 وات برای کنسول تعبیه شده است.

درایو نوری:
درایو نوری کنسول، Ultra HD Blu-ray Drive می باشد.
این درایو از لحاظ ساختار در واقع همان درایو درون Xbox One S می باشد که تغییرات جزئی برای قرار گیری درون کنسول داشته است.

پورت های دستگاه:
در بخش پشتی دستگاه، چینش پورت ها همانند Xbox One S می باشد. دلیل چینش پورت ها همانند Xbox One S، مهاجرت راحت کاربرانی که در حال حاضر از Xbox One S استفاده می کنند و کابل های خود را بر اساس آن چینش کرده اند، به Project Scorpio می باشد.
فیش برق دستگاه از نوع figure-eigth می باشد (همانند فیش برق PS4)، پورت کینکت همانند Xbox One S در کنسول وجود ندارد و باید از آداپتور USB برای اتصال کینکت استفاده کرد، ورودی HDMI کماکان وجود دارد.
همچنین پورت خروجی HDMI 2.1 برای پشتیبانی از رزولوشن 4K با فریم ریت 60، قابلیت HDR و گستره طیف رنگ وسیع بر روی کنسول تعبیه شده است.

طراحی و ساخت کنسول:
طراحی نهایی کنسول که با نام ID شناخته می شود، در E3 به صورت نهایی نمایش پیدا می کند.
در طراحی کنسول از روش طراحی ماژولار استفاده شده است. همچنین تکنیک های تولید پیشرفته باعث شده اند تا بتوان از فضا، حداکثر استفاده را برد.
در ساخت کنسول، از روشی به نام Hovis Method استفاده شده است. در این روش مادربورد هر کنسول به صورت مجزا با توجه به پردازنده ای که بر روی آن قرار گرفته است به صورت دقیق کالبیره می شود تا حداکثر کارایی را فراهم آورد.
مایکروسافت برای رسیدن به کارایی حداکثری و تولید گرمای حداقلی، هر جیپ را به صورت دقیق ولتاژ دهی می کند.
به جای استفاده از یک پروفایل تنظیم برای برد همه قطعات، هر پردازنده بعد از تولید یک پروفایل مصرفی منحصر به فرد دارد که برد کنسول بر اساس آن تنظیم می شود.

پشتیبانی از نسل های پیشین:
Project Scorpio به صورت کامل از بازی های Xbox One, Xbox One S و Xbox 360 پشتیبانی می کند.
تمامی لوازم جانبی Xbox One نیز بر روی Project Scorpio پشتیبانی می شوند.

Project Scorpio در عمل:
به گفته مایکروسافت، هر بازی ای که با رزولوشن 900P به بالا بر روی کنسول Xbox One اجرا می شود، توانایی اجرا شدن به صورت 4K Native با HDR و طیف رنگ وسیع، بدون تاثیر بر فریم ریت، بر روی Project Scorpio را دارد.
استادیو Turn10، سازنده عنوان Forza Motosport در مدت 2 روز انجین Forza را بر روی Project Scorpio پورت کردند. عنوان Forza Motosport با تنظیمات گرافیکی ای مشابه Xbox One فقط با استفاده از بین 60 تا 70 درصد GPU، به صورت 4K Native با فریم ریت 60 فریم بر ثانیه به صورت ثابت بر روی Project Scorpio به اجرا در آمد در حالی که این عنوان 90% پردازنده گرافیکی را بر روی Xbox One برای اجرا در رزولوشن 1080P استفاده می کند. با تغییر تنظیمات گرافیکی به بالاترین حد این مقدار به 88% رسید.

علاوه بر عناوین جدید، تمامی قدرت کنسول در اختیار عنوان قدیمی و بازی های Xbox 360 نیز هست تا این بازی ها نیز فریم دهی حداکثری و بدون screen tearing داشته باشند.
عناوینی همانند Doom, Halo 5,... که از رزولوشن متغییر استفاده می کنند، با بالاترین رزولوشن قابل احرا بر روی Project Scorpio به اجرا در می آیند.
تمامی بازی های Xbox One و Xbox 360 بر روی Project Scorpio اجرا می شوند با 16x AF (anisotropic filtering) به اجرا در می آیند.
لودینگ بازی های Xbox One و Xbox 360 سریع تر شده است و مقدار رم باقی مانده در زمان اجرای بازی ها به کش کردن IO های تکراری اختصتص میابد تا سرعت هرچه بیشتر را فراهم کند.

کنسول از AMD media block بهره می برد. بخش DVR آپدیت شده و اکنون قابلیت پشتیبانی از رزولوشن 4K با کدک HEVC به همراه HDR را داراست. همچنین ویژگی ای با نام retroactive screen capture نیز به کنسول اضافه شده که با نمایش فریم به فریم فیلم گیم پلی ذخیره شده، امکان عکس گرفتن از بهترین صحنه را فراهم می آورد.

Project Scorpio قابلیت پشتیبانی از Freesync را نیز داراست و این کنسول از Freesync 2 پتشیبانی می کند تا با استفاده از آن، screen tearing در بازی ها به صفر برسد.
Project Scorpio در رزولوشن 1080P:
مایکروسافت اعلام کرده که فارق از رزولوشن صفحه نمایش، بهبود های Project Scorpio در تمامی رزولوشن ها در دسترس است حتی در رزولوشن 1080P.
در زمان اجرای بازی بر روی یک صفحه نمایش با رزولوشن 1080P، شما دو حالت را برای اجرا دارید که یکی باعث افزایش پرفورمنس بازی می شود و دیگری با supersample کردن تصویر 4k به 1080p (تمامی Texture ها به صورت 4k رندر شده و سپس supersample می شوند.) تصویری فوق العاده به نمایش می گذارد، و تصویر خروجی به صورتی است که انگار AA(anti-aliasing) حداکثری را داراست. این کار را خود کنسول انجام داده و نیازی به پیاده سازی از سمت توسعه دهنده نیست.

وجه تمایز Project Scorpio با PC:
مایکروسافت می گوید که کامپایلر سایه زن آن ها برای استفاده در Project Scorpio بسیار بهینه تر از نمونه مورد استفاده در PC است.
همچنین API آن ها برای دسترسی مستقیم به سخت افزار و گستره های مختص کنسول پردازنده های گرافیکی، باعث برتری یک سخت افزار ثابت می شود.
در نهایت نرم افزار بهینه سازی آن ها با نام PIX(Performance Investigator for Xbox)، ابزاری برای بهینه سازی بازی ها بر روی کنسول می باشد، بهینه سازی موردیست که با توجه به سخت افزارهای مختلف PC، به راحتی به دست نمی آید.

قیمت Project Scorpio:
قیمت این کنسول رسما اعلام نشده اما Digital Foundry قیمت آن را 499$ می داند.
 
آخرین ویرایش:

reydge

کاربر سایت
Feb 19, 2012
1,011
نام
محمد
اسکورپیو ۱۰۰۰ درصد هم قدرت بیشتری داشته باشه تا وقتی که لیست انحصاری های سونی اینجوری سر به فلک میزنه و مایکروسافت اینجوری کمبود داره، بازم این قدرت هیچ فایده ای نداره. الان روی پلتفرم های سونی برای انواع و اقسام سلیقه ها بازی انحصاری خوب یا عالی هست. چیزی که به هیچ وجه روی پلتفرم مایکروسافت نمی بینیم. این E3 امسال قراره چنین و چنان هم بشه بیشتر وعده سر خرمنه. 2014 هم قرار بود سونیو بکشن=))
عضو تحریره ی سایت اینجوری حرف می زنه از بقیه چه انتظاری میره [-(

دوستان ایا ماکروسافت خودش گفته که اسکورپیو بازی اختصاصی نسبت به وان نداره؟! یعنی بازی که برای اسکورپیو میاد برای وان هم خواهد اومد؟
من موندم این چه جور بین نسلی هست وان که خودش 30 درصد از ps4 ضعیتره حالا اسکورپیو حدود 50 درصد از ps4 pro قویتره!! به نظرم اگه فرضا دو سال بعد بازی شاخی بیاد که رو اسکورپیو 1080p اجرا شه روی one احتملا 480p بتونه اجرا شه!!!!
بله از زمان معرفی اسکورپیو در e3 پارسال چپ و راست گفتن که هیچ محتوای انحصاری برای اسکورپیو در کار نخواهد بود
مگه انحصاری های مایکروسافت چی کم داره از سونی ؟ یعنی Forza Horizon 3 و Quantum Break و Gears of War 4 اینا کشک هستن ؟! فقط مال سونی خوبه ؟ :|
اینطور به نظر میرسه :-?
 

mehrdadb3

کاربر سایت
Nov 15, 2007
644
به نظر من هم سونی این سری بهتر عمل کرده بخاطر بازی هایی که داده تو بازار
من خودم xbox360 دارم ولی هنوز ترغیب نشدم به سمت x1 برم دقیقا بخاطر اینکه بازیهای سونی بهتر هستن تا الان
مگر اینکه با معرفی کامل اسکورپیو چنتا بازی خوب هم معرفی کنه
صرفا قدرت زیاد دلیل نمیشه سمت یک کنسول کشیده بشی بلکه بازیهایه اونن که سبب میشن
 

The Fade

Winds Howling
کاربر سایت
Jul 6, 2011
1,434
نام
David
شرمنده میشه دونه به دونه بلایایی که قرار برود سونی به سرتون بیاره رو ذکر کنی ....
سونی فقط قیمت کنسولش گرون بود ... اونم فقط به خاظر اینکه کلی خرت و پرت و تکنولوژی جدید و گرون ریخته بود توش .... اون وقت چه بلای اسمونی قرار بود به سر ما نازل شه ؟؟؟ اگه بلایی سال 2006 سر گیمرا نازل شد همون 3 چراغه شدن کنسولا بود .

و مقایسه اش با اون برنامه های استبدادی مایکرو مثل شوخی میمونه ...

بیخیال. طعنه زدم به اون طرز دیدگاه. دیدگاهی که فلانی یک سیاستی در گذشته و بخاطرش باید تا آخر عمر تنبیه بشه. این دیدگاه رو سال 2012 فن های مایکروسافت نسبت به سونی داشتند!
وگرنه اونجا رقابت توی مارکت موج میزنه و همین برنامه های استبدادی مایکرو هم هیچوقت عملی نشد. کسی بلایی سر کسی نمیاره، شما مشتری هستی! کالا رو ورانداز میکنی، اگه خواستی میخری. والسلام.
 
  • Like
Reactions: pbgame and vaan 2

Spartan AR

کاربر سایت
Jun 10, 2013
401
نام
علی
مگه انحصاری های مایکروسافت چی کم داره از سونی ؟ یعنی Forza Horizon 3 و Quantum Break و Gears of War 4 اینا کشک هستن ؟! فقط مال سونی خوبه ؟ :|
دوست من بحث سر این چیزا نیست اخه...
بالاخره یه چیزی میمونه که سرش بخوان بحث راه بندازن...
اول سر رزولوشن و دیزاین کنسول بود,بعد اینکه مال من بیشتر فروخته,الان سخت افزار و انحصاری,پس فردا لابد سر قیمت,بعد هم خدا داند
یکسری هنوز تو فاز اول نسل بسر میبرن...
خودشون هم ضرر میکنن البته,ما هم کنسولمون رو میخریم بیشترین لذتمون رو هم با بازیا انحصاری و بازی های ترد پارتی میبریم
استادان گرامی هم از صبح تا شب تو فروم ها ترول میکنن چیزی هم نصیبشون نمیشه جز اینکه بیشتر تو باتلاقی که درش هستن فرو میرن...
 
  • Like
Reactions: qaqaj

mehdish

کاربر سایت
Mar 23, 2009
506
نام
مهدی
بله ما هم توی سال 2006 دیدیم که اگه مایکرو نبود، سونی میخواست چه بلایی سر صنعت گیم و گیمرها بیاره ...
اصلا معیار برای خریدن یک کنسول نباید اینجور چیزها باشه. باید دید که کدوم گزینه ی بهتریه برای خرید. یک زمان فلانی خوبه، یک زمان بد. برای رقیبش هم این اتفاق میفته. اصلا این تز و آنتی تز باعث میشه طرف پیشرفت کنه.
دیدگاه لولوی دیروز، قهرمان امروز اصلا درست نیست برای خرید یک وسیله ی چند صد دلاری.
یادآوری میکنی سال 2006 رو؟. البته همیشه خرید هر دو کنسول بر همه واجب هست، من خودم به هیچ وجه نمیتونم از بازیهای انحصاری سونی بگذرم گزینه اول من انحصاری سونی هست دوم مولتی با کیفیت ولی نسل قبل دیدیم که شرکتهای تردپارتی از توان 100 درصد کنسول استفاده نمیکنن.کنسولی که گاد تلو گیرز و هیلو داشت به مولتی که می رسید تفاوتها با ذره بین هم قابل تشخیص نبود چند تا چمن بیشتر چند تا پیکس بیشتر یا کمتر. از قدرت بیشتر کنسول هم همیشه استقبال میشه ولی میان نسلی به نفع شرکتها و ضرر گیمرهاست. من نوعی که اول نسل پرو یا وان گرفتم سه چهار سال بعد کنسول میان نسلی با سه چهار برابر قدرت گرافیکی بیشتر معرفی بشه توهین به گیمر کنسولی نیست؟
 
  • Like
Reactions: mahdi-ps4

mehdish

کاربر سایت
Mar 23, 2009
506
نام
مهدی
بیخیال. طعنه زدم به اون طرز دیدگاه. دیدگاهی که فلانی یک سیاستی در گذشته و بخاطرش باید تا آخر عمر تنبیه بشه. این دیدگاه رو سال 2012 فن های مایکروسافت نسبت به سونی داشتند!
وگرنه اونجا رقابت توی مارکت موج میزنه و همین برنامه های استبدادی مایکرو هم هیچوقت عملی نشد. کسی بلایی سر کسی نمیاره، شما مشتری هستی! کالا رو ورانداز میکنی، اگه خواستی میخری. والسلام.

منم اون پست رو برای ترول دوستمون تو امضاش نوشتم
بله هیچ برندی رو نباید پرستید یا بی عیب دونست
طرف نوشته 4k fake :D:D
 

Madridista

کاربر سایت
Feb 2, 2008
2,948
نام
حسين
اسکورپیو ۱۰۰۰ درصد هم قدرت بیشتری داشته باشه تا وقتی که لیست انحصاری های سونی اینجوری سر به فلک میزنه و مایکروسافت اینجوری کمبود داره، بازم این قدرت هیچ فایده ای نداره. الان روی پلتفرم های سونی برای انواع و اقسام سلیقه ها بازی انحصاری خوب یا عالی هست. چیزی که به هیچ وجه روی پلتفرم مایکروسافت نمی بینیم. این E3 امسال قراره چنین و چنان هم بشه بیشتر وعده سر خرمنه. 2014 هم قرار بود سونیو بکشن=))

برای انواع و اقسام سلیقه ها بازی انحصاری هست ؟

چهارسال از نسل میگذره توی سبک ریسینگ و شوتر جز درایوکلاب و کیلزون و اُردر با اون متاهای درخشان چه بازی انحصاری داشته سونی ؟

در حالی که مایکروسافت توی سبک شوتر Halo 5 Gears of War 4 و Titanfall 1

توی سبک ریسینگ دوتا Forza MotorSport و دوتا Forza Horizon داشته !
 

Sobhan_23

کاربر سایت
May 31, 2009
4,198
نام
سبحان
مگه انحصاری های مایکروسافت چی کم داره از سونی ؟ یعنی Forza Horizon 3 و Quantum Break و Gears of War 4 اینا کشک هستن ؟! فقط مال سونی خوبه ؟ :|
آقا جان چی میگی واسه خودت؟کلا مایکرو توی این نسل تا الان انحصاری خوب همین 3 تایی رو که گفتی به علاوه 3-4 تای دیگه داره!
Recore
Halo 5
sunset Overdrive
که بجز Forza و Gears 4 بقیه هم عناوین شاهکاری نیستن و فقط خوب هستن!
از اونور انحصاری های سونی رو بخوام بشمارم قشنگ معادل 20 تا هست که یکی از یکی قشنگ تر و شاهکارترن!
بیاین یکم خودمون رو گول نزنیم!!!!!!
 

Oakenshield

Fire and Cold Ashes
کاربر سایت
Jan 23, 2015
3,013
نام
محمد
برای انواع و اقسام سلیقه ها بازی انحصاری هست ؟

چهارسال از نسل میگذره توی سبک ریسینگ و شوتر جز درایوکلاب و کیلزون و اُردر با اون متاهای درخشان چه بازی انحصاری داشته سونی ؟

در حالی که مایکروسافت توی سبک شوتر Halo 5 Gears of War 4 و Titanfall 1

توی سبک ریسینگ دوتا Forza MotorSport و دوتا Forza Horizon داشته !
بله اشتباه از من بود. تصحیح و تکمیل می کنم: بر روی پلتفرم سونی به جز شوتر برای هر سلیقه ای بازی عرضه شده یا در حال ساخت هست. در حالی که روی پلتفرم مایکروسافت به جز شوتر و ریسینگ کلا بازی نیست=))
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر