همه چیز در مورد Project Scorpio [اطلاعات کامل در پست اول]

Donger Reborn

کاربر سایت
Mar 21, 2017
1,414
014_xbox-project-scorpio-logo.jpg

در کنفرانس E3 2016، مایکروسافت از جدیدترین عضو خانواده Xbox، با نام فنی Project Scorpio رونمایی کرد.

به گفته مایکروسافت، این کنسول قویترین کنسول ساخته شده در تاریخ بوده و قرار است به هنگام تعطیلات آخر سال 2017 عرضه شود. مایکروسافت با این کنسول قول گیمینگ با کیفیت 4K و تجربه گرافیکی بالا در واقعیت مجازی، بدون قربانی کردن کیفیت اجرایی بازی‌ها را داده است.

هر سه کنسول Xbox One ،Xbox One S و Project Scorpio همگی با یکدیگر تطبیق داشته و تمامی بازی‌ها و وسایل جانبی کنسول Xbox One بر روی هر سه محصول قابل استفاده خواهند بود.

در تاریخ 6/4/2017، دیجیتال فاندری وابسته به یوروگیمر، به صورت رسمی از مشخصات سخت افزاری Project Scorpio پرده برداری کرد

مشخصات کلی سخت افزار:
مشخصات کلی سخت افزاری کنسول به صورت زیر است:

SoC اصلی کنسول که شامل پردازنده اصلی و پردازه گرافیکی می شود، همانند قبل با همکاری AMD طراحی شده و توسط TSMC با معماری 16nm FinFET ساخته می شود و شامل 7 میلیارد ترانزیستور و 40 واحد پردازشی سفارشی سازی شده از نوع Radeon می باشد

از این SoC با عنوان Scorpio Engine یاد می شود.
اندازه سطح این SoC، برابر 360 میلی متر مربع است.

پردازنده اصلی - CPU:
بر خلاف شایعات، این کنسول از معماری پردازنده های Ryzen استفاده نکرده و کماکان از معماری Jaguar که در کنسول های Xbox One,Xbox One S,PS4, PS4 Slim و PS4 Pro استفاده می شود، استفاده می کند. البته با توجه به بازه زمانی، از همان ابتدا بعید به نظر می رسید که پردازنده های Ryzen آماده قرار گیری درون Project Scorpio باشند.
مایکروسافت معتقد است که استفاده نکردن از Ryzen نگرانی ای برای آن ها نبوده و آن ها به هرچه که که در پردازنده Project Scorpio می خواستند، با سفارشی کردن پردازنده رسیده اند.
پردازنده به طور کامل توسط مایکروسافت سفارشی سازی شده و دارای 8 هسته پردازشی می باشد که با فرکانس 2.3Ghz کار می کنند.
در واقع پردازنده کنسول، نسخه Upclock شده پردازنده Xbox One می باشد.
هشت هسته پردازشی در دو کلاستر به همراه 4 مگابایت کش لایه 2 قرار دارند تا در کنار کارایی حداکثری، کنسول جدید به طور کامل از نسل قبلی خود یعنی Xbox One و Xbox One S پشتیبانی کند.
پردازنده خود وظایف اصلی را به عهده دارد و پردازش های متفرقه بر عهده پردازنده های جانبی می باشد که درون SoC تعبیه شده اند.
در نهایت پردازنده مورد استفاده، 31% سریعتر از پردازنده Xbox One عمل می کند و به لطف سفازشی سازی، تاخیر آن نیز کمتر شده است.

پردازنده گرافیکی - GPU:
پردازنده گرافیکی، 40 واحد محاسباتی Radeon می باشد که سفارشی سازی شده اند و این پردازنده گرافیکی با فرکانس کاری 1172Mhz کار می کند. فرکانس کاری این پردازنده گرافیکی فقط 94Mhz از بالاترین فرکانس کاری پردازنده گرافیکی RX480 کمتر است در حالی که RX480 تعداد 36 واحد پردازشی دارد.
پردازنده گرافیکی توان پردازشی 6 ترافلاپ را داراست که 4.6 برابر کنسول Xbox One می باشد.
مایکروسافت می گوید که در Project Scorpio به Direct3D 12 مهاجرت و این مهاجرت باعث ارتباط فوق العاده بهینه بین بازی و پردازنده گرافیکی می شود. از دیدگاه مایکروسافت استفاده از D3D12 یک برد بزرگ برای هر دو مایکروسافت و توسعه دهندگان است چرا که طبق گفته های توسعه دهندگان،آن ها تواسنته اند میزان بار پردازشی CPU برای Rendering را به نصف کاهش دهند.
به گفته مایکروسافت، بخش قابل توحهی از پردازش CPU مربوط به دستور به GPU برای ترسیم خروجی به هدر می رود که این مقدار می تواند بین صد ها تا هزارات دستور پردازشی باشد و این مقدار در Project Scorpio به 11 دستور برای ترسیم و 9 دستور برای تغییر وضعیت کاهش پیدا کرده است.
همچنین مایکروسافت از AMD Detal Colour Compression (DCC) برای ذخیره بخشی از اطلاعات گرافیکی درون رم استفاده می کند که باعث ذخیره پهنای باند و حجم مصرفی حافظه می شود.

حافظه اصلی - RAM:
در ابتدا باید گفت که ESRAM درون کنسول به طور کامل حذف شده است.
مایکروسافت مدعی است که با توجه به پهنای باندی که حافظه کنسول در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد، دیگر نیازی به ESRAM نیست.
حافظه 32 مگابایتی ESRAM اکنون به صورت یک حافظه مجازی و به صورت فیزیکی آدرس دهی می شود تا بازی های قدیمی ای که از آن استفاده می کنند، در اجرا با مشکل مواجه نشوند
حافظه اصلی کنسول از نوع GDDR5 می باشد و بر خلاف شایعات، کنسول از حافظه GDDR5X استفاده نمی کند.
در مجموع کنسول شامل 12 گیگابایت رم می شود که میان پردازنده اصلی و پردازنده گرافیکی مشترک بوده و با اینترفیس 384 بیتی پهنای باند 326GB/s را فراهم می آورند. حافظه ها در 12 کانال 32 بیتی کار می کنند و فرکانس کاری هر واحد 6.8Ghz می باشد. به عبارتی حافظه اصلی کنسول پهنای باند 1.6 برابری را نسبت به ESRAM کنسول Xbox One در اختیار سازندگان قرار می دهد. به گفته مایکروسافت، این پهنای باند، نیاز پدازنده گرافیکی را برای اجرای بازی ها با رزولوشن 4K به صورت Native به صورت کامل برطرف می سازد.
8 گیگابایت از حافظه در اختیار توسعه دهندگان است و 4 گیگابایت آن برای خود کنسول رزرو شده است، در مقایسه با Xbox One این کنسول 1 گیگابایت رم رزرو شده بیشتری دارد و مایکروسافت دلیل آن را اجرا کردن داشبورد و سیستم عامل بر روی رزولوشن 4K به صورت Native می داند.

هارد - HDD:
هارد کنسول، یک هارد 2.5 اینچی با ظرفیت 1 ترابایت می باشد که 50% پهنای باند بیشتری به نسبت هارد کنسول Xbox One دارد.
هارد کنسول در قسمتی قرار می گیرد که شامل لرزه گیر است.

سیستم صوتی:
Project Scorpio علاوه بر سخت افزاری پردازشی، در زمینه صوت نیز خود نمایی می کند.
پردازنده صوتی Xbox One به Project Scorpio کوچ کرده و ویژگی های جدیدی به آن اضافه شده است.
پردازنده صوتی از صدای 7.1 کاناله پشتیبانی می کند و پشتیبانی از آخرین تکنولوژی Dolby با نام Dolby Atmos بزای گیمینگ و هدفون نیز به آن اضافه شده است. همچنین فرمت صوتی ابداعی توسط تیم هولولنز با نام HRTF نیز توسط پردازنده صوتی پشتیبانی می شود.

سیستم تهویه:
با توجه به فرکانس کاری پردازنده گرافیکی، کنسول نیاز به یک سیستم تهویه بسیار قوی برای خنک سازی دارد.
مدل سیستم تهویه، هیت سینک محفظه بخار است. این مدل تهویه در کارت گرافیک های High End همانند GTX 1080 و GTX 1080 Ti مورد استفاده قرار می گیرد.
در کنسول از شریان های لوله های مسی استفاده شده که درون آن ها خلاء بوده و محتوی آب مقطر می باشند. گرما جذب آب شده و بعد از تبخیر، آب به باله های هیت سینک می رود و در آنجا با از دست دادن گرما مجددا به آب مایع تبدیل می شود.
برای خنک سازی هیت سینک از یک فن با طراحی سفارشی که از طراحی فن گریز از مرکز اقتباس شده است، استفاده شده است.

سیستم تغذیه:
منبع تغذیه کنسول به صورت داخلی بوده و یک منبع تغذیه واحد (بدین معنی که هر دو ولتاژ 220 و 110 ولت را پشتیبانی می کند) با توان 245 وات برای کنسول تعبیه شده است.

درایو نوری:
درایو نوری کنسول، Ultra HD Blu-ray Drive می باشد.
این درایو از لحاظ ساختار در واقع همان درایو درون Xbox One S می باشد که تغییرات جزئی برای قرار گیری درون کنسول داشته است.

پورت های دستگاه:
در بخش پشتی دستگاه، چینش پورت ها همانند Xbox One S می باشد. دلیل چینش پورت ها همانند Xbox One S، مهاجرت راحت کاربرانی که در حال حاضر از Xbox One S استفاده می کنند و کابل های خود را بر اساس آن چینش کرده اند، به Project Scorpio می باشد.
فیش برق دستگاه از نوع figure-eigth می باشد (همانند فیش برق PS4)، پورت کینکت همانند Xbox One S در کنسول وجود ندارد و باید از آداپتور USB برای اتصال کینکت استفاده کرد، ورودی HDMI کماکان وجود دارد.
همچنین پورت خروجی HDMI 2.1 برای پشتیبانی از رزولوشن 4K با فریم ریت 60، قابلیت HDR و گستره طیف رنگ وسیع بر روی کنسول تعبیه شده است.

طراحی و ساخت کنسول:
طراحی نهایی کنسول که با نام ID شناخته می شود، در E3 به صورت نهایی نمایش پیدا می کند.
در طراحی کنسول از روش طراحی ماژولار استفاده شده است. همچنین تکنیک های تولید پیشرفته باعث شده اند تا بتوان از فضا، حداکثر استفاده را برد.
در ساخت کنسول، از روشی به نام Hovis Method استفاده شده است. در این روش مادربورد هر کنسول به صورت مجزا با توجه به پردازنده ای که بر روی آن قرار گرفته است به صورت دقیق کالبیره می شود تا حداکثر کارایی را فراهم آورد.
مایکروسافت برای رسیدن به کارایی حداکثری و تولید گرمای حداقلی، هر جیپ را به صورت دقیق ولتاژ دهی می کند.
به جای استفاده از یک پروفایل تنظیم برای برد همه قطعات، هر پردازنده بعد از تولید یک پروفایل مصرفی منحصر به فرد دارد که برد کنسول بر اساس آن تنظیم می شود.

پشتیبانی از نسل های پیشین:
Project Scorpio به صورت کامل از بازی های Xbox One, Xbox One S و Xbox 360 پشتیبانی می کند.
تمامی لوازم جانبی Xbox One نیز بر روی Project Scorpio پشتیبانی می شوند.

Project Scorpio در عمل:
به گفته مایکروسافت، هر بازی ای که با رزولوشن 900P به بالا بر روی کنسول Xbox One اجرا می شود، توانایی اجرا شدن به صورت 4K Native با HDR و طیف رنگ وسیع، بدون تاثیر بر فریم ریت، بر روی Project Scorpio را دارد.
استادیو Turn10، سازنده عنوان Forza Motosport در مدت 2 روز انجین Forza را بر روی Project Scorpio پورت کردند. عنوان Forza Motosport با تنظیمات گرافیکی ای مشابه Xbox One فقط با استفاده از بین 60 تا 70 درصد GPU، به صورت 4K Native با فریم ریت 60 فریم بر ثانیه به صورت ثابت بر روی Project Scorpio به اجرا در آمد در حالی که این عنوان 90% پردازنده گرافیکی را بر روی Xbox One برای اجرا در رزولوشن 1080P استفاده می کند. با تغییر تنظیمات گرافیکی به بالاترین حد این مقدار به 88% رسید.

علاوه بر عناوین جدید، تمامی قدرت کنسول در اختیار عنوان قدیمی و بازی های Xbox 360 نیز هست تا این بازی ها نیز فریم دهی حداکثری و بدون screen tearing داشته باشند.
عناوینی همانند Doom, Halo 5,... که از رزولوشن متغییر استفاده می کنند، با بالاترین رزولوشن قابل احرا بر روی Project Scorpio به اجرا در می آیند.
تمامی بازی های Xbox One و Xbox 360 بر روی Project Scorpio اجرا می شوند با 16x AF (anisotropic filtering) به اجرا در می آیند.
لودینگ بازی های Xbox One و Xbox 360 سریع تر شده است و مقدار رم باقی مانده در زمان اجرای بازی ها به کش کردن IO های تکراری اختصتص میابد تا سرعت هرچه بیشتر را فراهم کند.

کنسول از AMD media block بهره می برد. بخش DVR آپدیت شده و اکنون قابلیت پشتیبانی از رزولوشن 4K با کدک HEVC به همراه HDR را داراست. همچنین ویژگی ای با نام retroactive screen capture نیز به کنسول اضافه شده که با نمایش فریم به فریم فیلم گیم پلی ذخیره شده، امکان عکس گرفتن از بهترین صحنه را فراهم می آورد.

Project Scorpio قابلیت پشتیبانی از Freesync را نیز داراست و این کنسول از Freesync 2 پتشیبانی می کند تا با استفاده از آن، screen tearing در بازی ها به صفر برسد.
Project Scorpio در رزولوشن 1080P:
مایکروسافت اعلام کرده که فارق از رزولوشن صفحه نمایش، بهبود های Project Scorpio در تمامی رزولوشن ها در دسترس است حتی در رزولوشن 1080P.
در زمان اجرای بازی بر روی یک صفحه نمایش با رزولوشن 1080P، شما دو حالت را برای اجرا دارید که یکی باعث افزایش پرفورمنس بازی می شود و دیگری با supersample کردن تصویر 4k به 1080p (تمامی Texture ها به صورت 4k رندر شده و سپس supersample می شوند.) تصویری فوق العاده به نمایش می گذارد، و تصویر خروجی به صورتی است که انگار AA(anti-aliasing) حداکثری را داراست. این کار را خود کنسول انجام داده و نیازی به پیاده سازی از سمت توسعه دهنده نیست.

وجه تمایز Project Scorpio با PC:
مایکروسافت می گوید که کامپایلر سایه زن آن ها برای استفاده در Project Scorpio بسیار بهینه تر از نمونه مورد استفاده در PC است.
همچنین API آن ها برای دسترسی مستقیم به سخت افزار و گستره های مختص کنسول پردازنده های گرافیکی، باعث برتری یک سخت افزار ثابت می شود.
در نهایت نرم افزار بهینه سازی آن ها با نام PIX(Performance Investigator for Xbox)، ابزاری برای بهینه سازی بازی ها بر روی کنسول می باشد، بهینه سازی موردیست که با توجه به سخت افزارهای مختلف PC، به راحتی به دست نمی آید.

قیمت Project Scorpio:
قیمت این کنسول رسما اعلام نشده اما Digital Foundry قیمت آن را 499$ می داند.
 
آخرین ویرایش:

HalfLife G

کاربر سایت
Feb 21, 2009
3,804
نام
مراد حلیمی
@HalfLife G
بجای مزه پرونی نحوه ی محاسبه ی اون 30% ات رو بگو استاد.

من تو پستم اختلاف این دو عدد رو به درصد گفتم .........نه اختلاف درصد دو عدد.

اگه اختلاف درصد دو عدد مد نظرت بوده حرف شما راست و میشه 50 درصد :)و گرنه اگه منظور اختلاف دو تا عدد به درصد بوده باشه میشه چیز دیگه ای
 
  • Like
Reactions: PEDRAMGOLCHIN

vivanred

کاربر سایت
Oct 26, 2008
7,163
نام
Alireza
واقعا آدم میمونه چی بگه که نگفتنش بهتر چیزی گفتنش واقعا یه لحظه فکر کردم تابستان شده .
ریاضی نابود کردین بحث سلیقه و نظر شخصی به فنا دادین احترام به نظر متقابل به .... دادین مال من بهتر دوباره شروع شد ابداع و تحول در تاریخ و... هم که باز شروع شد واقعا خسته نمیشین ؟.
در اینکه مشخصا کنسول خوبیه و 4k برای کسایی مثل من که TV 4K تهیه کردن مورد نیازه اصلا شکی نیست و خیلی هم عالیه اما خیلی ها هم که اصلا نیازی به 4k نمیبینن میتونن با کنسول های قدیمی همون بازی ها رو انجام بدن و این که مال من بهتر فقط مثل بچه ها تو سر هم بزنین از طرف دیگه کنسول بازی اول از همه به قیمتش دوم به بازی انحصاری با کیفیت و بازی های مولتی وگرنه زمان PS2 هم Xbox قویتر بود اما چی شد ؟ .
منم امید وارم ماکروسافت ازش خوب پشتیبانی کنه این دفعه و یک قیمت درست درمون بزنه روش که ارزش خرید داشته باشه .
 

Forgotten

Legend of Death
کاربر سایت
Sep 20, 2012
164
حالا کاری با هیچکدوم از پست ها ندارم...ولی هم 30 درصد درسته و هم 44 درصد...بستگی داره که کدوم رو به عنوان پایه محاسبات در نظر بگیرید.
یعنی اگه اسکورپیو رو به عنوان پایه در نظر بگیرید اختلاف 30 درصد میشه ولی اگر پرو رو به عنوان پایه در نظر بگیرید اختلاف 44 درصد میشه
 
  • Like
Reactions: shahriyar_pc

SAEED_TAJ

کاربر سایت
Sep 30, 2011
759
بابا فاصله میشه 30 درصد .......آبرومونو بردین که:D:Dعوض اینهمه بازی کردن یکمی هم به فکر درس و مشق بودین همچین فجایعی رو نمیدیدیم:D

.
دوست عزیز خودتو خسته نکن...دوستان بخاطر تعصب بی مورد زیر بار نمیرن...
من با فرمول و نحوه محاسبه براشون توضیح دادم ولی قبول نمیکنن...
همیشه تو محاسبه اینجور مسائل عدد بزرگتر مبنای 100 میشه و عدد کوچکتر بر مبنای اون محاسبه میشه...
این اصل در درس آمار و مدلسازی پایه متوسطه اومده..
ولی متاسفانه دوستان قبول نمیکنن...
بدون شک همون 30 درصد درسته...
 

SAEED_TAJ

کاربر سایت
Sep 30, 2011
759
حساب کردنتون فوق العادست @-)#-o
بگذریم بر طبق این چند صفحه گفت و گو دو حالت پیش میاد
1.اگر پرو می تونه 4k بده خوب اسکورپیو که قوی تره هم میتونه 4k بده
2.اگر اسکورپیو نتونه 4k بده پرو هم نمی تونه اینکارو انجام بده با توجه به ضعیفتر بودن
دوستان لطف کنن موضع خودشونو مشخص کنن:>
داداش شک نکن اسکورپیو توانایی اجرای 4k رو داره و تو خیلی از بازیها میتونه خودشو نشون بده...اصلا بحث ما این نیست...بحث ما اعداد و ارقامی هست که دوستان میدن..
مگه میشه کنسولی که تازه معرفی شده و سخت افزارش مشخص هست نتونه بعضی بازیها رو 4k اجرا کنه..حتمن میتونه..همونطور که پرو هم این توانایی رو داره...
 

Terova

No Trolls
Gold User
Dec 1, 2007
13,165
نام
محمد امین
به نظرم یک تاپیک VS بین کنسول ها بزنین دوستان اونجا ترول هاشون رو ادامه بدن بعد حتما که نباید جواب همه کاربرها رو بدین بعضی ها هستن فقط برای ترول میان و هیچ هدف دیگه ای رو دنبال نمیکنن مثلا این دوستمون SAEED_TAJ نه XO داره نه قصد خرید داره ولی 40 پست تو این تاپیک داده همش هم تخریب و ترول ماکروسافت!
 

SAEED_TAJ

کاربر سایت
Sep 30, 2011
759
شاخه جدیدی از علم ریاضیات در اینجا آشکار شد!
پیش نیازش هم آمار و مدلسازی دبیرستان هست.

پ.ن: این همه اصرار و پافشاری رو اشتباه من تابحال ندیده بودم.
واقعا مشخص شد که آموزش و پرورش چقدر ضعیف شده که دوستان تو یک درصد گیری ساده مشکل دارن.خدا آینده مملکتو به خیر کنه انشالا.
منم دیگه بحثو ادامه نمیدم.
انشالا دوستان با اعداد و ارقامشون خوش باشن.
به امید اینکه دوستان از هر دستگاهی که دارن لذت ببرن.


Sent from my SM-A710F using Tapatalk
 

mahdi-ps4

کاربر سایت
Nov 13, 2015
757
به نظرم یک تاپیک VS بین کنسول ها بزنین دوستان اونجا ترول هاشون رو ادامه بدن بعد حتما که نباید جواب همه کاربرها رو بدین بعضی ها هستن فقط برای ترول میان و هیچ هدف دیگه ای رو دنبال نمیکنن مثلا این دوستمون SAEED_TAJ نه XO داره نه قصد خرید داره ولی 40 پست تو این تاپیک داده همش هم تخریب و ترول ماکروسافت!
شما با این امضاتون بدترین نوع ترول دارید انجام میدید بعد از بقیه چه انتظاری دارید؟
 

Amin.AP

کاربر سایت
Dec 31, 2016
2,404
نام
امین
لول مگه من گفتم همه بازيا رو 4k/60 مياره
گفتم خيلي زور بزنه بازي هاي فرست پارتي كه روي وان 1080/30 بودن رو با كلي بهينه سازي شايد 4k/60 اجرا كنه
شما هم كه ماشالله از مهندسين مايكروسافت بيشتر ميفمي
،پس ١ سال ديگه نبايد انتظار داشته باشيم كلا هيچ بازي 4k اجرا شه رو اسكورپيو
در مورد اون صحبت هم كه بازي هاي روز رو1080/60 هم نميتونه اجرا كنه اسكورپيو حرفي ندارم،به كشورم افتخار ميكنم كه همچين مردمان با سوادي دارم كه طرف سوادش از جادوگرهاي مايكروسافت بيشتره
#Iran
Sent from my iPhone using Tapatalk
چرا مهمل میگی عزیز دل برادر ؟ این شرور های مهندسین مایکروسافت و 1 سال دیگه نباید انتظار بازی 4k داشته باشیم از کجا درآوردی ؟ مایکروسافت کجا ادعای 60فریم برای بازی ها داشته که شما اینجوری جو گیر شدی ؟
هدف مایکرو و سونی برای عرضه کنسول های بین نسلی فقط و فقط رزولوشن هست نه چیز دیگه وگرنه نمیومدن از همون CPU های جگوار با 20-30درصد عملکرد بهتر نسبت به کنسول های پایه استفاده کنن! شما 6ترافلاپ gpu پولاریس AMD که هیچ 12ترافلاپ gpu پاسکال از Nvidia ام داشته بااشی با جگوار نمیتونی 1080p 60fps بگیری چه برسه به 4k 60 چون همونجوری که گفتم فریم ریت به شدت CPU Demanding هست.
 

armin_shadow

A New Era Begins
ناظم انجمن
Mar 18, 2006
3,233
نام
آرمين
واقعا مشخص شد که آموزش و پرورش چقدر ضعیف شده که دوستان تو یک درصد گیری ساده مشکل دارن.خدا آینده مملکتو به خیر کنه انشالا.
منم دیگه بحثو ادامه نمیدم.
انشالا دوستان با اعداد و ارقامشون خوش باشن.
به امید اینکه دوستان از هر دستگاهی که دارن لذت ببرن.


Sent from my SM-A710F using Tapatalk
وقتی می گیم مثلا قدرت اسکورپیو از روی آمار 50% بیشتر از کل قدرت پرو هست، نمی دونم چزا قبول نمی کنید نوع محاسبه رو.

خیلی ساده، قدرت پرو رو شما 4 در نظر بگیر، وقتی اسکورپیو 50% قدرت بیشتری از قدرت خود پرو داره، یعنی قدرت اون میشه قدرت پرو + 50% قدرت پرو. قدرت پرو که هست 4، 50% عدد 4 هم می شه 2. جمع این دو هم 6. اشتباه هست؟!

(حالا این بحث قدرت از روی مشخصات سخت افزاری هست، بهتره برای کارایی و خروجی واقعی صبر کنیم)
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر