مقایسه سخت افزاری XBOX One و PlayStation 4

این پسته شما فنبازی از کدوم مدل هست ؟! مدل جدیده ؟! مایکروسافت و سونی هر دو داده بودن IBM براشون CPU بسازه و همه هم قبول دارند که CPU داخل PS3 قویتر بود فقط پیچیده تر بود چیزی که تو 360 بهتر بود GPU بود و در کل بازیسازی اسون تر . سونی پاش را گذاشته بود تو یک طراحی و معماری کاملا متفاوت هرچی تا حالا ساخته شده بود و به علت پیچیدگی و ناشنایی بازیسازها با چنین سخت افزاری به مشکل برخورد .

چیزی که الان مشخصه سونی و مایکروسافت هر دو دادن AMD براشون GPU بسازه و هر دو هم تقریبا از نسل جدید AMD هستند الان سوال اینجاست کسی که سرمایه گذاریه بیشتر انجام بده ضعیفتر تحویل بگیره ؟! دو حالت وجود داره یا سونی بیشتر از مایکروسافت باید هزینه کرده باشه یا حالت دومش این خبر دروغ محض باشه ! از این دو حالت خارج نیست .
نه فرخ جان بحث فن بازی نیست برای گیر دادن به خیلی چیزای دیگه میشه گیر داد (مثل شکلش!)
بحث من اینه که اینقدر که روی 3 میلیارد و 5 میلیارد ترانزیستور مانور و تاکید میکنی ممکنه چاقوی 2لبه باشه...از کجا معلوم وقتی مایکرو اومده معماری جگوار رو تغییر داده و شاید کلیم قویش کرده پیچیده تر از حالت عادیش نکرده باشه؟خوب مطمئن اونطوری وقتی یک سازنده میخواد بازی بسازه میاد PC رو میازهر Base کار و اونو پورت میکنه روی PS4 وXOne و دیگه نمیاد از اون قابلیت هایی که مایکرو گذاشته استفاده کنه فقط به خاطر یک کنسول!
این برای GPU هم صادقه...اینطور که هی اخبار میاد در حالت نرمال هم CPU هم GPU ضعیف ترن اما خوب شاید با اون تغییرات مایکرو و استفاده از اونها قوی ترم بشه از کنسول سونی اما چه دلیلی هست مثل همین نسل سازنده ها به خودشون زحمت بدن که ازش استفاده کنن؟
خوب CPU هم ضعیف تر بود ما خبر نداشتیم !!؟
yahoo_13.gif

رفته رفته همه چیز داره ضعیف تر میشه و اینکه شماها این اخبار رو از کجا میارید خدا میدونه !
yahoo_16.gif

میگم نکنه پورت های USB3 هم ضعیف تر شده باشه و شده USB2 ؟اگر شده بگید ما آمادگیش رو داریم - فکر کنم تا روزی که کنسول عرضه بشه سیم برقش دست مارو بگیره
yahoo_26.gif

به لطف دوستان هروز داره یه چیزی از کنسول ماکروسافت کم میشه.
ای بابا شلنگ رسما!
رسما بحث یه چیز دیگست کلی میگردین یه کلمه پیدا کنین گیر بدین!؟بعد میان مظلوم نمایی و هوار هوار ترول شدیم!!!
ایشالا وقتی اومد آمادگیشو داشته باشی آخه یکی بود آمادگیشو نداشت خلاصه!
 
آخرین ویرایش:
نه فرخ جان بحث فن بازی نیست برای گیر دادن به خیلی چیزای دیگه میشه گیر داد (مثل شکلش!)
بحث من اینه که اینقدر که روی 3 میلیارد و 5 میلیارد ترانزیستور مانور و تاکید میکنی ممکنه چاقوی 2لبه باشه...از کجا معلوم وقتی مایکرو اومده معماری جگوار رو تغییر داده و شاید کلیم قویش کرده پیچیده تر از حالت عادیش نکرده باشه؟خوب مطمئن اونطوری وقتی یک سازنده میخواد بازی بسازه میاد PC رو میازهر Base کار و اونو پورت میکنه روی PS4 وXOne و دیگه نمیاد از اون قابلیت هایی که مایکرو گذاشته استفاده کنه فقط به خاطر یک کنسول!
این برای GPU هم سادقه...اینطور که هی اخبار میاد در حالت نرمال هم CPU هم GPU ضعیف ترن اما خوب شاید با اون تغییرات مایکرو و استفاده از اونها قوی ترم بشه از کنسول سونی اما چه دلیلی هست مثل همین نسل سازنده ها به خودشون زحمت بدن که ازش استفاده کنن؟

خوب CPU هم ضعیف تر بود ما خبر نداشتیم !!؟ :-o
رفته رفته همه چیز داره ضعیف تر میشه و اینکه شماها این اخبار رو از کجا میارید خدا میدونه !b-)
میگم نکنه پورت های USB3 هم ضعیف تر شده باشه و شده USB2 ؟اگر شده بگید ما آمادگیش رو داریم - فکر کنم تا روزی که کنسول عرضه بشه سیم برقش دست مارو بگیره:-b
به لطف دوستان هروز داره یه چیزی از کنسول ماکروسافت کم میشه.
 
اینکه خیلی ازدوستان میگن قرار مشخصات کامل کنسول توی E3 رائه بشه یا اینکه فعلا مشخصات دقیقی از کنسول در دسترس نیست پس این که دست ایناست یا اینجا نوشته چیه؟؟...برای خودم هم واقعا سوال شده!!

البته این حرفها تا حد زیادی منطقی ولی مگه در کش یا بافر ها بیشتر اطلاعات ایستا و ثابت استفاده نیمشه که نیاز به تغییر دهی مداوم آدرس نداره،چون حجمشون خیلی بالا نیست؟؟
با توجه به اینکه معماری کنسولهای این نسل خیلی شبیه به PC هست و توی PC معمولا اطلاعات ایستا توی پردازش گرافیک نداریم یعنی اینکه به طور دائم رم گرافیک در تغییرات ناگهانی محیط تقریبا به طور کامل رفرش میشه(اگه یه نرم افزار خوب با قدرت رفرش اطلاعات در کسری از ثانیه و یه گرافیک قدرتمند داشته باشید این قضیه به طور کامل توی بازی محسوسه یعنی مثلا وقتی یه درب رو باز میکنید یا از یه محیط به محیط دیگه میرید رم گرافیک بر خلاف رم سیستم تقریبا به یکباره تا حد زیادی خالی و دوباره پر میشه که میزان افت فریم لحظه ای شما در اون لحظه به شدت به پهنای باند گرافیک شما بستگی داره)که نشون میده توی بازی در بخش پردازش گرافیک بر خلاف فیزیک بازی اطلاعات ایستا نداریم که به نظر من دلیل اصلی اینکه کمپانیهای ساخت گرافیک هرگز از این ترفند توی تولیداتشون استفاده نمیکنند همینه چون میتونه تا حد زیادی هزینه تولید رو براشون کاهش بده ولی خوب به شرطی که عملا به درد بخوره!...به خاطر همینه که میگم این ESRAM قرار نیست خیلی به درد GPU بخوره...

درسته که به esram گاهی به دلیل سرعت بسیار بالا به دلیل تراکم بسیار زیاد ترانزیستور ، گفته می شه مثل کش عمل می کنه
اما بیشتر اسم embeded memory در موردش به کار برده شده یعنی که یک رم هست
البته هنوز جایگاه و نقش دقیق این قطعه دقیق معلوم نیست ،جز بازیسازها که خود مایکروسافت بیاد و براشون بگه تا بتونن از قابلیتهاش نهایت استفاده رو برای ساخت بازی بکنن
اما این esram هر چی هست تقریبا یک سوم ترانزیستورهای کل xbox one در اون جمع شده و این یعنی این که جزء قطعات کلیدی و مهم این کنسوله در کنار gpu و cpu و قراره در این دستگاه نقش مهمی رو ایفا کنه و نباید نادیده گرفته بشه (به اندازه یه پردازنده high end ترانزیستور داره)
شاید تاکید مایکروسافت روی 5 بیلیون ترانزیستور،بیشتر نشونه اش به همین قطعه باشه ،چیزی که مابه التفاوت مایکروسافت با کنسول رقیب و حتی pc است
توجه دارید که کار اصلی کنسول پردازش گرافیکی هست و و جود پهنای بسیار بالایی در حد 100 گیگ برای esram ،بعیده جز برای گرافیک مورد استفاده اصلی دیگه ای داشته باشه
به علاوه ، درapu ها مخصوصا از نوع نسل جدید ، پردازنده گرافیکی و پردازنده سیستم با هم در تعاملند و هر دو به رم هم دیگه دسترسی دارند و esram علی القاعده رو این حساب می تونه مورد استفاده هر دو قراربگیره
اما خوب حتی اگه به لحاظ پهنای باند به کمک esram ، کنسول مایکروسافت بتونه به پای سونی برسه ،تفاوت قدرت پردازنده گرافیکی این دو کنسول چی میشه؟
مگه این که بگیم این 1.2 ترافلاپس قدرت xbox one صرفا از ذهن تحلیل گرها بر اساس برخی محاسبات در اوومده و به طور دقیق تفاوت قدرت گرافیک این دو کنسول هنوز معلوم نیست که البته این هم خودش حرفیه
اما خوب اگه اشتباه نکنم یه جا یکی ( از بازی سازها تجربه خودش و )گفته بود که هر چی رو که ایکس باکس وان اجرا می کرد سونی 4 به راحتی اجرا می کرد اما بعضی از چیزهایی که سونی 4 اجرا می کرد برای این که راحت رو ایکس وان بیاد باید یه کم توییک و دستکاری می کردیم وکیفیتشو می آوردیم پایین تا راحت اجرا بشه بر خلاف نسل قبل که بر عکس بود(عبارت ایشون)
البته شاید این قضیه به خاطر این بوده که هنوز اول نسله و بازیسازها با ساختار سفارشی تر x one و مخصوصا قابلیت esram آشنا نبودن این قضیه پیش میومده
 
درسته که به esram گاهی به دلیل سرعت بسیار بالا به دلیل تراکم بسیار زیاد ترانزیستور ، گفته می شه مثل کش عمل می کنه
اما بیشتر اسم embeded memory در موردش به کار برده شده یعنی که یک رم هست
البته هنوز جایگاه و نقش دقیق این قطعه دقیق معلوم نیست ،جز بازیسازها که خود مایکروسافت بیاد و براشون بگه تا بتونن از قابلیتهاش نهایت استفاده رو برای ساخت بازی بکنن
اما این esram هر چی هست تقریبا یک سوم ترانزیستورهای کل xbox one در اون جمع شده و این یعنی این که جزء قطعات کلیدی و مهم این کنسوله در کنار gpu و cpu و قراره در این دستگاه نقش مهمی رو ایفا کنه و.......................
بازم حرفهای شمام منطقی ولی منظور من توی اون پست بیشتر تاکید بر امکان استفاده عملی این تکنولوژی در GPU بود وگرنه هر چیزی که شما یا من بگم میتونه به راحتی توسط یه نفر دیگه توسط یه سری استدلال دیگه رد یا تائید بشه چون به واقع مشخصات دقیق سخت افزاری این کنسول معلوم نیست پس همینور که دو پست قبل هم گفتم تا واقعا مشخصات دقیق کنسول و مخصوصا نحوه ارتباط قطعات اصلی(GPU,CPU,RAM,ESRAM) معلوم نشه نمیشه به طور قطع در مورد این کنسول نظر داد،فقط فعلا چیزی که مشخصا اینه که تموم کارشناسها به این نتیجه رسیدند که این کنسول هر چی هم که باشه در ضعیفتر بودن اون نسبت به PS4 شکی نیست پس در نهایت قدرتش شاید بتونه خروجی در حد و اندازه PS4 بده که با این حساب میشه حدود قدرت نسل بعد رو از همین الان حدس زد!!
++++++
ضمنا دوستان توجه کردین تو این عکس APU کنسول واقعا کوچیکه!!!
درسته تکنوژی 28 نانومتری هست ولی به عنوان یه مدار مجمتع(CPU،GPU)واقعا ریزه میزه میزنه:d
20130514-XBOX-ONE-TEARDOWN-015_575px.jpg
 
دقیقا نسل قبلم دیدیم که همش میگفتن PS3 از Xbox 360 قویتره ولی نهایتا همه دیدیم کنسول مایکرو پا به پای کنسول سونی اومد و خودشو در بین گیمرها جا داد.
واقعا قضیه Xbox One و PS4 هم تکرار همون بحث های حاشیه ای قدیمیه.

 
آخرین ویرایش:
دقیقا نسل قبلم دیدیم که همش میگفتن PS3 از Xbox 360 قویتره ولی نهایتا همه دیدیم کنسول مایکرو پا به پای کنسول سونی اومد و خودشو در بین گیمرها جا داد.
واقعا قضیه Xbox One و PS4 هم تکرار همون بحث های حاشیه ای قدیمیه.


بله ...و همین طور هم گرافیک انحصاری های سونی به مراتب بالا بود .. و سونی معماری پردازشی انتخاب کرده بود که برا بازی سازا نا اشنا بود ولی مثل اینکه تو پلی استیشن 4 این مشکلو رفع کرده و از CELLاستفاده نکرده ...
ضمنا پردازش هر دوشون جاگوار هستش و فرقی نداره ولی تو پردازنده گرافیکی سونی بهتر عمل کرده .. تو بازی هم گرافیک حرف اولو میزنه ضمنا از 8 گیگ رم سونی 7 گیگشو در اختیار بازی سازا قرار داده و لی اون طور که خوندم این مقدار برای ایکس وان کمتره.
 
سخت افزار ps 4 فک کنم قوی باشه نسبت به ایکس باکس وان

ولی به هر حال تو برخی تاپیکا که گفته شد 40 درصد x1 ضعیفتره امکان نداره

اگه منطقی باشیم اختلاف 40 درصد خیلی بالاست اونم در حالتی که کنسولای جدید نیومده با این سیستمشون بازم حرفی برای گفتن مقابل پی سی ندارن

مایکروسافت اصولا خودش بهتر از ما خبرا رو میخونه و اطلاع داره و اگه مطمینا همچین چیزی بود ( 40 درصد) حتما می اومد و راه حللی می اندیشید .. و طبق گفته خودشون از ps4 هم نگران نیستن

ولی مشخصه که ps4 از ایکس باکس وان قوی هستش بایدم قوی باشه .. چون سونی انحصاری های قوی ای داره نسبته به مایکرو

ولی اختلافشون زیاد نیست
 
حالا اینم توجه کنید که به تنهای esram میتونه 192 گیگ پهنای باند ایجاد کنه ! یعنی 88 درصد بیشتر ! با پنهای باند ddr3 به کار برده شده در کنسول که 68 گیگ هست جمع کنید مقدارش میشه 260 گیگ پهنای باند ! فردا خیلی منتظرم نظرات بازیسازها را ببینم !
 
حالا اینم توجه کنید که به تنهای esram میتونه 192 گیگ پهنای باند ایجاد کنه ! یعنی 88 درصد بیشتر ! با پنهای باند ddr3 به کار برده شده در کنسول که 68 گیگ هست جمع کنید مقدارش میشه 260 گیگ پهنای باند ! فردا خیلی منتظرم نظرات بازیسازها را ببینم !

176 ـه Ps4 و 192 و 68 ـه One پیکشون هست. امکان نداره تو هیچکدوم به این پیک برسن. بعد همین ESRAM برای بازی تو One به خاطر معماریش بیشتر کاربرد داره و نمیشه جمعش کرد. ولی خب بازم خیلی زیادش کردن :d
 
176 ـه Ps4 و 192 و 68 ـه One پیکشون هست. امکان نداره تو هیچکدوم به این پیک برسن. بعد همین ESRAM برای بازی تو One به خاطر معماریش بیشتر کاربرد داره و نمیشه جمعش کرد. ولی خب بازم خیلی زیادش کردن :d

امير علي جون :d اين پهناي باند كه از 102 رسيده به 192 تقريبا ٢ برابر افزايش تنها براي esram داخلي هست و پهناي باند بخش هاي ddr3 memory interface لحاظ نشده كه خود اونها هم حدود 68gb/s فراهم ميكنن.

Esram بيشتر جاي يك complex compute queue كه در ps4 حدودا 8 برابر xbox one ((اگر front end اش مشابه GCN architctyre موجود در PC ها باشه )) رو ميگيره وجلوي Insane SW scheduling scoreboard نسخه هاي PC و PS4 رو ميگيره( sw منظور بخش software هست كه در pc ها توسط كامپايلر سعي در پيش بيني و ايجاد instruction scoreboard موثر ميكنه تا از latency بسيار وحشتناك چند هزار clock cycle خارجي ddram كه يكي از عوامل اصلي performance limited هست فائق بياد)

Esram طوري طراحي شده تا براي 2 ماژول جگوار و 12 GCN CU core كفايت كنه اما سوني همچين چيزي نداره براي همين در بخش front end GPU يكسري تغييرات تكنيكي كرده كه بتونه به عنوان كنسول قدرت خودشو نشون بده و تفاوتش با PC رو حفظ كنه.

جفت كنسول ها بي نظيرن ان و هركدوم خواص خودشون رو دارن كه باعث ميشه هر كدوم از استدويو هاي اين دو غول جور خاصي از همه توان تراشه هاشون بهره ببرند و به ما حال دنيوي و اخروي بدن :d
 
استفاده از همچین چیزی باید تو انجین هایی مثل Unreal ، Cry Engine قابل استفاده باشه ، اونم به راحتی ! وگرنه فقط به درد بازی های اختصاصی Xone می خوره ، اونم شاید آخر نسل بهش برسن
 
نمیدونم کسی اینو گفته یا نه ولی برای بخش صدا ایکس باکس hardware جدا داره که زیاد از CPU استفاده نکنه و نمیدونم PS4 هم همچین چیزی داره یا نه ولی اگه نداشته باشه یه برتری برای ایکس باکس به حساب میاد چون صدا خودش به تنهایی خیلی از قدرت CPU میکشه.

Xbox One's powerful custom audio hardware - dubbed SHAPE (Scalable Hardware Audio Processing Engine) - should do a fantastic job for HD surround, a task that sucks up lots of CPU time on current-gen console. How does PS4 compare there? And just how much impact does the GDDR5 memory - great for graphics - have on CPU tasks compared to Xbox One's lower-latency DDR3?

Xbox One (Durango): Sound of Tomorrow - VGLeaks
 
نمیدونم کسی اینو گفته یا نه ولی برای بخش صدا ایکس باکس hardware جدا داره که زیاد از CPU استفاده نکنه و نمیدونم PS4 هم همچین چیزی داره یا نه ولی اگه نداشته باشه یه برتری برای ایکس باکس به حساب میاد چون صدا خودش به تنهایی خیلی از قدرت CPU میکشه.



Xbox One (Durango): Sound of Tomorrow - VGLeaks

PS4 یه پردازنده جدا برای صدا داره توی مصاحبه مارک سرنی با سایت gamasutra اینو تایید کرد.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or