معرفي نويسندگان بازي رايانه

لپ کلام رو در مورد کرایسیس شهریار عزیز گفت.
یعنی توی اون جریان 11 سپتامبر که ملت خودشون رو از n طبقه پرت می‌کردن پائین تا نسوزن همشون احمق بودن؟‌
واقعا عجب مثال جالبی! از این نظر تا حالا دقت نکرده بودم ولی فکر هم نکنم چیزی از حماقت NPC های اون بازی و ادمهایی که در برجهای دوقلو زندگی میکردن کم بشه!
 
ولی فکر هم نکنم چیزی از حماقت NPC های اون بازی و ادمهایی که در برجهای دوقلو زندگی میکردن کم بشه!

به این حماقت نمیشه گفت. تصمیم‌گیری در لحظه‌ی آخره. یا به عبارتی انتخاب نوع مرگ :دی

به شخصه ترجیح می‌دم چشمام رو ببندم و از ارتفاع بیفتم پائین تا اینکه توی آتیش بسوزم یا با نارنجک تیکه پاره بشم!
 
فکر کنم سازنده های اون بازی هم با توجه به این موضوع هوش مصنوعی رو نوشتن.یعنی افتادن بهتر از تیکه پاره شدن!
ولی راست میگی خیلی جالبه.منم الان که فکر میکنم سوختن و تیکه پاره شدن رو دوست ندارم ولی خودکشی رو بیشتر دوست ندارم! و ترجیح میدم تیکه پاره بشم تا اینکه خودکشی کنم!
از این نظر بنظر من سامورایی های JAPANی اوضاشون خیلی خرابه چون تا یکی بهشون میگه تو, سریع میرن برای هاراکیری:laughing:
چه مبحث پیچیده ای شد این هوش مصنوعی TURNING POINT!
بنظرم یاشار باید یه مثال دیگه بزنه چون هوش مصنوعی این بازی اینطور که بوش میاد خیلی با حماقت های انسانی گره خورده و شباهت زیادی به این موضوع داره!
واقعا خنده داره.......(عجب بازیه پیشرفته ای بود و ما خبر نداشتیم!!!)
 
البته این کار که خودتو پایین بندازی بهتره شاید هم زنده بمونی ولی این بازی اونطور که بازی رایانه ازش تعریف کرده بود مالی نیست
خیلی جالبه تا اینجا بحثی از uncharted نشده این بازی به نظر من یکی از خوش ساخت ترین بازی های تاریخ هست که به نظر بهترین گرافیک تو تمام کنسولها رو داره و واقعا باید از سازنده های بازی تشکر و قدردانی را به جا اورد سری قبلی که بچه ی های بازیرایانه یه توکیو رفته بودند از دوربین بد این بازی مینالیدند من نمیدونم اونجا چه طوری بوده ولی تو بازی اصلی خیلی عالی بود تو صحنه های شلوغ و سرعتی هم هیچ وقت جا نمیموند و توی صحنه های لازم هم خیلی قشنگ پوشش میداد انمیشن های بازی هم که یه معجزه بودن برای هر کاری که شما فکر بکنید یه انمیشن وجود داره فقط کافیه که به لبه ی یک سطح برین تا حدودی که یه پا رو هوا و یه پا روی سطح توی بازی های دیگه کاراکتر بازی همونجور میمونه یا اصلا یه اون لبه نمیره توی این بازی دریک خیلی زیبا و طبیعی دستاشو با بالا میگیره واسه حفظ تعادل و یه پاشم به سمت بالا هنگام دویدن هم به هنر این استدیو پی میبرین در زمینه ی انمیشن .این بازی به نظر من بهترین بازی سال 2007 بود بهترین گرافیک هم بود سطح اب ها عالی شما فقط کافیه به اونجایی که اون زیر دریایی المانها اونجا مدفون شده برسید تا واقعا فقط 20 دقیقه مات و محبوط بشید...
 
آخرین ویرایش:
یک توضیح کوچولو

آقا همه برین کنار آنتی کرایسیس داره میاد (این لقبیه که آقای عبدالهی به من داده)!

ولی مثلا کرایسیس اونقدرها هم که سهیل منفورش میدونست بد نبود و در مورد ایراداتعدیده ای که به بخش های مختلف بازی میگرفت مثل هوش مصنوعی هم اونقدرها شاهد ایرادنبودیم!

سلام همگی! اولاً باید بگم من از کرایسیس نفرت ندارم. به نظر من کرایسیس یک بازی اول شخص خوبه ولی هیچ نوع خلاقیت قابل توجهی در زمینه گیم پلی نداشته و یک عنوان کاملاً تکراری با گرافیک پیشرفته است؛ اما به هیچ وجه یک بازی عالی نیست. ارزش سر و صدایی رو که به پا کرد نداره و به هیچ وجه نباید تحت عنوان یکی از FPS های قابل توجه تاریخ طبقه بندی بشه. اون چیزی که این بازی رو گنده کرد فقط گرافیک بالا، تبلیغات EA و امتیاز های غیر منطقی سایت های فاسدی مثل Gamespot بود که کاملاً مشخص بود رشوه گرفته و 95 درصد امتیاز به این بازی متوسط داده. هیجان بی مورد یک عده آدم زود باور فراموش نشه. اما من انقدر تا حالا بازی های متنوع دیدم که دیگه این حرف ها منو هیجان زده نمی کنه. در مورد ارزیابی کلی بازی، نظر من اینه یک بازی باید در همه زمینه ها تعادل رو رعایت کنه. وقتی یک عنوان جنجالی مثل کرایسیس در زمینه گیم پلی، داستان و هوش مصنوعی از بازی های متوسط هم عقبه، آیا داشتن گرافیک خوب کافیه تا این بازی رو جزو عناوین عالی طبقه بندی کنیم؟ مثل یک آدم بالغ می مونه که سر و بدن و دست هاش اندازه یک بچه هستند ولی پاهاش اندازه یک غول! گیم پلی که تکرار Farcry و Instincts و Predator بود تو همون جزیره و همون قدرت ها و همون آدم ها و ... داستان که انقدر کلیشه ای بود خستم کرد مخصوصاً صحنه ای که فرمانده کره ای می خواد با بدست آوردن قدرت صخره جادویی، دنیا رو فتح کنه ولی معلوم میشه با گشودن راز صخره جادویی، یک Evil باستانی رو Unleash کرده! حالم به هم خورد. مخصوصاً من با پایان "ادامه دارد" تو بازی ها خیلی مخالفم و به نظر من صرفاً راهی برای آدم های پولدوسته تا ما ها رو سرکیسه کنند تا به قول کن لیواین بازی Crysis رو فتوکپی کنند به اسم کرایسیس 2 و 3 و 10 و 500 به خورد من و شما بدند در حالی که داستان تو همین بازی می تونست تموم بشه. در زمینه AI ای کاش می شد با هم بازی کنیم تا هوش مصنوعی پر نقص این بازی رو نقد کنم چون معتقدم هوش مصنوعی این بازی از زمان Farcry تقریباً به طور دست نخورده باقی مونده. مثلاً رفتار عجیب سر باز های کره ای هنگام مبارزه رو در رو با یک سوپر سرباز ترسناک که به سمت اون می دوند! یا مرغ های باران کنار اقیانوس که وقتی به سمتشون حرکت می کنی فقط این ور اون ور می دوند و پرواز نمی کنند. یا راننده ماشین که وقتی سرباز پشت تیر بار رو می کشی بی حرکت باقی می مونه! و موارد بسیار زیاد دیگر ... در زمینه گرافیک هم من با حرف ها و نظر یاشار جان کاملاً موافقم. علاوه بر من معتقدم گرافیک این بازی فقط در Indoor و در Outdoor هنگام شب قابل توجه بود و روز هنگام هم از لحاظ هنری و هم از لحاظ تکنیکی مخصوصاً نورپردازی افت می کرد به طوری که جنگل های بازی هنگام روز اصلاً حس بازی های قدیمی مثل Oblivion رو ایجاد نمی کردند و اصلاً طبیعی نبودند جلوه های گلوله های بازی روی در و دیوار هم که حتی از Half Life 2 ضعیف تر بود (این رو هم بگم گرافیک بازی نهایی از با اسکرین شات های اولیه خیلی فرق داشت، مثلاً جلوه ویژه دیده شدن نور از پشت برگ ها که خیلی هم روش تبلیغ کردن در بازی نهایی وجود نداشت). در ضمن، این بازی در زمینه گرافیک هنری خیلی هم قابل توجه نیست.
اما اونچه در مورد Crysis نظر من رو جلب کرد:
1- گیم پلی متنوع در شرایط مختلف. انفرادی. تیمی تاکتیکی. گروهی جنگی. مخفی کاری. Indoor و Outdoor . در محیط استوایی. در محیط یخ زده. مرحله داخل سفینه فضایی هم خیلی جالب بود ولی تکراری می شد. وسایل نقلیه متنوع. بر علیه سرباز های کره ای. بر علیه موجودات فضایی با تجهیزات متنوع. گیم پلی بازی هر چند متنوع بود، ولی تاکید می کنم عالی نبود.
2- طراحی عالی موجودات فضایی. افرادی که با تکامل و پالئواکولوژی آشنایی دارند می دونند موجودات این بازی از دیدگاه زیست شناسی تکاملی صرف، عالی طراحی شده بودند (بر عکس موجودات بازی هایی مثل Mass Effect که از لحاظ ظاهری بسیار زیبا هستند ولی طراحی اونها از لحاظ علمی کاملاً غیر منطقیه و احتمال به وجود آمدن چنین موجوداتی یا اصلاً وجود نداره یا بسیار کمه). علاوه بر این هیچ نوع تفاوت مورفولوژیک قابل توجه بین اعضای مختلف گونه وجود نداشت (آفرین، آفرین، آفرین)؛ ولی Crytek برای ایجاد تنوع بین وموجودات فضایی از وسایل نقلیه متنوع برای اونها استفاده کرده بود. این عمل انصافاً قابل تحسینه.
اما آخر سر بذارید یک فرمول به شما بگم تا در مورد بازی هایی از این دست استفاده کنید. سال 2004 چند تا FPS گنده به طور همزمان عرضه شدند. دوم 3، فار کرای، ریدیک و هف لایف 2 (این رو هم بگم من قبل از عرضه HL2 دشمن این بازی بودم). من و یکی از دوستام سر اینکه کدوم بازی بهتره بحث می کردیم و اون اصرار داشت Farcry و Doom3 بازی های عالی هستند ولی من می گفتم یک بازی عالی بازییه که در تمام زمینه ها خوب یا عالی باشه نه اینکه فقط گرافیکش عالی باشه. ایشون بازی ها رو روی کامپیوتر من با یک Geforce6800Gt بازی می کرد. وقتی رفت شهر خودشون و مجبور شد همه بازی ها رو روی Geforce5200 خودش بازی کنه (ریدیک رو هم نتونست چون تنها بازی بود که رو کامپیوترش اجرا نشد) یک شب به من زنگ زد و گقت حالا که با گرافیک پایین بازی می کنم Farcry و Doom3 به نظر من بازی های خیلی متوسط (و حتی شاید پایین تر از متوسط) و کلیشه ای هستند و تنها بازی که خوشم اومد HL2 بود. حالا شما همین کار رو با Crysis بکنید. تنظمیات بازی رو روی حد اقل بذارید و بازی کنید؛ خدا وکیلی ببینید این بازی اصلاً ارزش این حرف ها و القاب (مثل بازی که ژانر اول شخص رو متحول کرد، انقلابی عظیم در بازی های کامپیوتری، برترین بازی اول شخص تاریخ یا بهترین بازی سال 2007) رو داره؟
 
سلام و عید همه مبارک.
Red_yashar عزیز با این که میدونم fallout3 از خیلی از جهات احتمالا بهتر از fable2 میشه ولی من از همین الان موضع گیری کرده و اگر در یک روز عرضه میشدند اول fable2 را میخریدم.
دوست دارم نظر بقیه و شما رو هم بدونم:biggrin1:
 
بازی که ژانر اول شخص رو متحول کرد، انقلابی عظیم در بازی های کامپیوتری، برترین بازی اول شخص تاریخ یا بهترین بازی سال
2007
امیدوارم منو ببخشی که اسمتو نمیدونم ولی این القابی که به کرایسیس دادی ما کجا بکار بردیم؟!
من میدونم که نظر شما از منظر یک بازیباز حرفه ای داده شده خصوصا با بخش هایی مثل طراحی جالب و گرایش به واقع گرایی (که خدیگه خیلی تکرارش کردم!) در طراحی این موجودات و خصوصا تنوع بخشیدن بوسیله ابزار الات نه حالات مختلف از یک نوع موجود کاملا موافقم و حرفی درش نیست ولی اینکه این بازی رو یک بازی عقب تر از متوسط بخونیم واقعا نامردیه!
امن خودم این بازی دوبار در حالت تنظیمات high و یکبار هم در حالت minimum تموم کردم و کاملا قبول دارم که اصل لذت بازی در گرافیک زیابی اونه ولی حتی در حالت تنظیمات پائین هم کرایسیس هیچوقت عقبتر از یک بازی متوسط نمیره.در مورد افت کیفیت گرافیک هم باید بگم که طبعا برای optimize کردن گرافیک روی سخت افزارهای فعلی نیاز به کم کرد از بعضی افکت ها بود که در اون مورد بخصوص مثال واقعا خوبی زدی که اتفاقا من هم بابت حذف شدن اون افکت که سازنده خیلی هم ازش تعریف میکرد ناراحت شدم (انشال.. FARCRY2!) ولی در بدترین حالت هم گرافیک کرایسیس یک سر و گردن بالاتر از هرعنوان در دسترس دیگه ای هستش!
از منظر طراحی هنری و خیره کنندگی هم من یه بحث مفصل با دوستان داشتم و نظرمو گفتم که اگر براتون جالب بود میتونید برید و بخونیدش ولی در کل منظور من این بود که اولا هنوز طراحی هنری عناوینی مثل GOW خیلی بهتره و دوما CRYTEK نتونسته قدرت انجینش رو با عنوانی از هر نظر خیره کننده به رخ بکشه و از منظر گرافیک هم خیلی از محیطهای بازی زیادی رئال هستند و جذبه زیادی برای بازیباز عام که به دنبال بهت زده شدن از این منظر بودن نداشت!
در مورد بهترین های سال هم فقط از منظر گرافیکی این عنوان رو لایق کرایسیس میدونم و بس!
هوش مصنوعی هم یکی از جنبه هایی بود که واقعا سنگین کار شده بود ولی بازهم اثار عجله ناشر درش بچشم میخورد.
ایراداتی که گرفتی همه بغیر از پرواز پرنده نوک دراز که نمیتونه پرواز کنه قبول! ولی اگر به سبک بازی دقت کرده باشی همونطوری که من چندین بار بهش اشاره کردم در تمامی بازی هایی که به نوعی در رده بازی های FREE ROAMING قرار میگیرند ایرادات هوش مصنوعی دیگه به جزئی از این بازی ها تبدیل شدن!(نمونه های sandbox مثل gta و AC و در RPG ها OBLIVION و تا دلت بخاد بازی های دیگه و در بازی های نزدیک به کرایسیس هم عناوینی نظیر boiling point و بازی زیبای stalker همه ایرادات در AI رو از زیاد تا حد انفجار داشته و دارن!)
البته منکر این نمیشم که بخاطر واقع گرایی زیاد در کرایسیس ناخوداگاه از NPC ها توقع هوش مصنوعی بالایی میره که کرایسیس نتونسته کاملا به اون سطح برسه ولی در همین حد هم هوش مصنوعی بسیار پیشرفته محسوب میشه.
اما چهار بازی مثال زدی که به ترتیب DOOM3 یک بازی که با استفاده از المان های ساده و تکیه به گرافیک خصوصا نورپردازی بازیباز رو میترسوند و بازی بدی هم نبود.
FARCRY عنوانی زیبا بود که بواسطه گرافیکش به دل مینشست و چون نواوری هایی رو هم داشت از بازی های مطرح شد و ایکاش کرایسیس سیر تقلیدی پیش نمیگرفت (هرچند Ubi هم برای فارکرای 2 روند تقلیدی از دوبازی crysis و stalker رو پیش گرفته و فقط خدا کنه این کار رو خوب انجام بده!)
RIDICK هم بنظرم بهترین عنوان در ارتباط با یک فیلم هستش که قطعا از دو بازی بالا بیشتر بهم چسبید و خیلی دوستش دارم و اصلا starbreeze با این عنوان بود که شد starbreeze!)
HL2 که نسخه یک اون رو من در همون اوائل عرضه بازی کردم و بدون اینکه به منبعی برای اینکه بفهممم این بازی اصلا چی هست دسترسی داشته باشم عاشقش شدم و اصولا این بازی رو ناجی سبک اول شخص میدونم! و نسخه دو اون قطعا یکی از بهترین اول شخص های تاریخه که از ته دل میپرستمش و به جرات میتونم بگم از هر سه بازی بالا یک سر و گردن بهتره!
در اخر بازم این حرف رو تکرار میکنم:
کرایسیس اونقدرها هم که سهیل منفورش میدونست بد نبود و در مورد ایراداتعدیده ای که به بخش های مختلف بازی میگرفت مثل هوش مصنوعی هم اونقدرها شاهد ایرادنبودیم!

iwes عزیز در مورد UNCHARTED بر منکر خوبی این بازی لعنت! اصلا مگه میشه ND یه بازی بسازه و بد باشه!؟
ولی از اونجایی که من و خیلی از عزیزان دیگه دسترسی به PS3 نداریم برامون تجربه این بازی میسر نشده وگرنه من که از خدامه!
من به شخصه توانایی خرید بازی اریجینال ندارم و با توجه به اپدیت های مکرر PS3 به سبک PSP بعید میدونم فعلا ها هم مشکل ما حل شه.
البته نمیگم شما PS3 أارها مرفحین بی درد هستید بلکه خیلیهاتون وضعیت مالیتون مشابه من و شاید فقط کمی بهتر باشه ولی خوب نوع خرج کردن پول بستگی به شرایط هم داره که فعلا برای من این نوعش ممکن نیست.
اما تا اونجایی که من از این بازی سراغ دارم این بازی یکی از زیباترین بازی های PS3 خصوصا از منظر گرافیک هستش که بدرستی از قدرت انجین UE3.0 استفاده کرده و در کنار اون با تکیه به گرافیک هنری درجه یک خودش این بازی رو از این منظر دیدنی کرده (من اصلا موندم واقعا خوب مشکلات UE3.0 با کنسول PS3 حل شده و نتیجه انقدر خوب از کار درومده!) ولی در کل از منظر گرافیکی حتی این بازی هم پا رو نمیتونه از استانداردهایی که برای PS3 متصور بودم فراتر بزاره و بیشتر مبحث هنری گرافیک بازی هست که قوی کار شده وگرنه در بهترین حالت uncharted از نظر تکنیکی و هنری بتونه به GOW برسه.در کل من اگر روزی PS3 بخرم یکی از بازهایی که میرم دنبالش همین uncharted هستش.
DONTE عزیز بنظر من fallout3 بچسب تر از FABLE2 هستش هرچند هردو رو واقعا دوست دارم.دلیلش این هستش که کلا با اتمسفر مدرن و یا فوتو رئالیستی بیشتر ارتباط برقرار میکنم تا با اتمسفر فانتازی مبتنی بر رمان های تخیلی قدیمی چون تا حدودی مچ گیری ازشون بخاطر گذشت زمان ساده تر شده و منشاء پیدایش کاراکترها قابل حدس تره ولی برای طراحی موجودات در بازیی مثل fallout نیاز به خلاقیت بسیار بیشتر هستش و الگو برداری از موجودات و قوانین مثلا D&D که در OBLIVION و سری TES بکار رفته واقعا میتونه اسیب رسان باشه.(هر چند من بیشتر OBLIVION رو باعث روی گردان شدنم از تم فانتازی تاریخی میدونم نه اتمسفر و ساختار هرچند زیبای FABLE2 رو!)
 
درود ب همه، سال خوبی براتون ارزو میکنم
KINDMAN جان در مورد uncharted باید بگم که این بازی رو با Engine اختصاصی خودش ساختن نه UE.3. البته افتخار تجربه این بازی رو داشتم. در واقع زیبای و حالت بینهایت جذابش فقط در گرافیک خلاصه میشه و بس.
و این هم بهترین چیزی که میشه گفت در مورد Uncharted
خوبه ولی هیچ نوع خلاقیت قابل توجهی در زمینه گیم پلی نداشته و یک عنوان کاملاً تکراری با گرافیک پیشرفته است؛
دوست دارم نظر بقیه و شما رو هم بدونم:biggrin1:
جُفتش رو میخریدم ولی اول Fable 2 رو امتحان میکنم :cheesygri.
 
My name is not Earl

امیدوارم منو ببخشی که اسمتو نمیدونم ولی این القابی که به کرایسیس دادی ما کجا بکار بردیم؟!

ولی اینکه این بازی رو یک بازی عقب تر از متوسط بخونیم واقعا نامردیه!

من که نگفتم شما این القاب رو به بازی دادید. منظورم شخص خاص نبود؛ بیشتر در مورد نشریات و سایت هایی مثل Gamespot گفتم که با وجود عناوینی مثل BioShock و COD4 اومده عنوان PC Game of the Year رو به این بازی داده. اگه Review این سایت رو بخونید منظورم رو متوجه می شید. در ضمن شعار معروف "اغراق در انتقاد جایز است!" رو فراموش نکنیم! اتفاقاً بحث شما زیاد جانبدارانه نبود، من برای رفع سو تفاهم در مورد نظر خودم پست دادم. در ضمن شما که اینطوری از برداشت از حرف ها تون ناراحت می شید؛ چرا نظر ارایه نشده دیگران رو از قولشون می نویسید؟
هر چند فکر می کنم از پست قبلی ام کاملا مشخصه، من همون سهیل منصوری هستم که شما گفتید کرایسیس از نظرش یک بازی منفوره در حالی که من هرگز هیچ جا نگفتم این بازی از نظر من منفوره. از دید کلی کرایسیس رو یک بازی خوب (گرافیک عالی- گیم پلی و داستان تکراری و نه چندان درخشان) ارزیابی اش می کنم. امیدوارم از این حرفم نارحت نشید؛ ولی مگه شما غیب گو هستید که نفرت من رو از این بازی اینجا می نویسید در حالی که من قبلاً هیچوقت نگفتم کرایسیس از نظر من یک بازی منفوره؟
امن خودم این بازی دوبار در حالت تنظیمات high و یکبار هم در حالت minimum تموم کردم و کاملا قبول دارم که اصل لذت بازی در گرافیک زیابی اونه ولی حتی در حالت تنظیمات پائین هم کرایسیس هیچوقت عقبتر از یک بازی متوسط نمیره.
من فکر می کنم این نظر شما دقیقاً با نظر من یکیه. کاملاً موافقم، اگه کرایسیس رو به طور کلی ارزیابی کنیم بازی خوبیه. تکرار: عالی نیست. عالی با خوب فرق داره. شاهکار هم با عالی فرق داره.
در مورد افت کیفیت گرافیک هم باید بگم که طبعا برای optimize کردن گرافیک روی سخت افزارهای فعلی نیاز به کم کرد از بعضی افکت ها بود که در اون مورد بخصوص مثال واقعا خوبی زدی که اتفاقا من هم بابت حذف شدن اون افکت که سازنده خیلی هم ازش تعریف میکرد ناراحت شدم (انشال.. FARCRY2!)
پس چرا انقدر روی همین افکت تبلیغ کردن و ملت رو گول زدن؟
ولی در بدترین حالت هم گرافیک کرایسیس یک سر و گردن بالاتر از هرعنوان در دسترس دیگه ای هستش!
در این مورد اصلاً موافق نیستم. بازی های موتور UE3 خودشون رو روی سیستم های ضعیف و در تنظیمات پایین نشون می دن. دلیل اصلی موفقیت این موتور توانایی های بالای اون نبود؛ بلکه قابلیت اجرای عالی با مصرف حد اقل منابع سیستمی بود که اون رو برای PC های ضعیف و کنسول ها به گزینه ای عالی تبدیل کرد. کرایسیس حتی در پایین ترین تنظیمات هم از تنظیمات بالای این موتور منابع بیشتری مصرف می کنه و سنگین تره (گرافیک کرایسیس در تنظیمات پایین رو با UT3 در تنظیمات بالا مقایسه کنید).
از منظر طراحی هنری و خیره کنندگی هم من یه بحث مفصل با دوستان داشتم و نظرمو گفتم که اگر براتون جالب بود میتونید برید و بخونیدش ولی در کل منظور من این بود که اولا هنوز طراحی هنری عناوینی مثل GOW خیلی بهتره و دوما CRYTEK نتونسته قدرت انجینش رو با عنوانی از هر نظر خیره کننده به رخ بکشه
من اول نظرای شما رو کامل خوندم بعد پست دادم. در مورد گرافیک هنری با شما کاملاً موافقم.

هوش مصنوعی هم یکی از جنبه هایی بود که واقعا سنگین کار شده بود ولی بازهم اثار عجله ناشر درش بچشم میخورد. ایراداتی که گرفتی همه بغیر از پرواز پرنده نوک دراز که نمیتونه پرواز کنه قبول!
خدا رو شکر! در مورد اون پرنده نوک دراز (!) هم اگه شما هم مثل من چهار سال از زندگی تو روی تحقیق در باره این پرنده و انصار و اعوانش هدر می دادی، این حرف رو نمی زدی!!!
ولی اگر به سبک بازی دقت کرده باشی همونطوری که من چندین بار بهش اشاره کردم در تمامی بازی هایی که به نوعی در رده بازی های FREE ROAMING قرار میگیرند ایرادات هوش مصنوعی دیگه به جزئی از این بازی ها تبدیل شدن!(نمونه های sandbox مثل gta و AC و در RPG ها OBLIVION و تا دلت بخاد بازی های دیگه و در بازی های نزدیک به کرایسیس هم عناوینی نظیر boiling point و بازی زیبای stalker همه ایرادات در AI رو از زیاد تا حد انفجار داشته و دارن!)

در مورد مبارزه های Sandbox هیچ مثالی بهتر از F.E.A.R نمی تونم بیارم (نکته: منظروم بازی اصلیه نه بسته های الحاقی که به جای سیستم Sandbox از Point to Point Combat استفاده می کردند). پس چرا هوش مصنوعی اون بازی خیلی بهتر از کرایسیس بود؟
با اینکه البته منکر این نمیشم که بخاطر واقع گرایی زیاد در کرایسیس ناخوداگاه از NPC ها توقع هوش مصنوعی بالایی میره که کرایسیس نتونسته کاملا به اون سطح برسه ولی در همین حد هم هوش مصنوعی بسیار پیشرفته محسوب میشه.
قبول ندارم.
اما چهار بازی مثال زدی که به ترتیب DOOM3 یک بازی که با استفاده از المان های ساده و تکیه به گرافیک خصوصا نورپردازی بازیباز رو میترسوند و بازی بدی هم نبود.
من نگفتم بد بود. با HL2 مقایسه اش کردم.
FARCRY عنوانی زیبا بود که بواسطه گرافیکش به دل مینشست و چون نواوری هایی رو هم داشت از بازی های مطرح شد و ایکاش کرایسیس سیر تقلیدی پیش نمیگرفت
موافقم.
 
OSOS عزیز من بازم بنظرم اومد uncharted از UE3.0 استفاده کرده ولی بازم بازی بدی نیست و دوستش دارم (بواسطه سازندش یعنی ND)
البته داستان انچارتد هم خیلی زیبا بود.در زمینه گیم پلی هم بازی خیلی خوب بود .
انشال... این نظر باشه برای وقتی که من هم این بازی رو انجام دادم ولی همینطوریشم تقریبا این حرفو قبول دارم!

خوب سهیل عزیز (این عزیز رو همه میگن که طرف فکر نکنه زود باهاش خودمونی شدی پس امیدوارم ازش بدت نیاد ولی من دوست دارم در نت kindman صدام کنن بدون هیچ پسوند و پیشوندی!) خوب شد اسمتو گفتی چون الان دقتمو بیشتر کردم که حرف مفت از دهنم درنیاد.
در اینکه شما استاد مایی شکی نیست بی اغراق!
اما در مورد اون پرنده بنظرم اومد که همون پرنده سواحل استوایی باشه که از حشرات ریز میون شنهای خط ساحل و دریا تغذیه میکنه و توان پرواز نداره ولی خوب اینطور که گفتی من اشتباه کردم پس excuse.

در مورد ناراحت شدن, من اخلاقم طوریه که در مباحثی که در نت بهشون میپردازم هیچوقت حتی یک ذره هم ناراحت نمیشم.اصلا در اخلاق من ناراحت شدن نیست مگر در مواقع رو در رو و فشارهای عصبی که اینجا صدق نمیکنه.اگر بد حرف زدم باز هم معذرت میخام چون منظور من توهین نبوده.ضمنا من اصلا روی گیم تعصبی نیستم حتی روی بهترین بازی عمرم یعنی SOTC چه برسه به CRYSIS...
اگر هم نقل قولی از تو نوشتم دلیلش یک اینه که تو مجله نظرت رو خوندم و فهمیدم با ایرادات کرایسیس اساسی مشکل داری و دو اینکه میخاستم منبع معتبری رو مثال زده باشم.
همینجا بگم که من اصلا از حرفای کسی ناراحت نشدم و امیدوارم کسی هم از حرفای من ناراحت نشده باشه.

گرافیک عالی- گیم پلی و داستان تکراری و نه چندان درخشان
اینها همه برازنده کرایسیس هستش و تو درست گفتی ولی باز هم میگم این بازی هیچ وقت از حد متوسط پائینتر نرفت! با این حال من هم میدونم و کاملا موافقم که با یک شاهکار طرف نیستیم چون ایرادات این بازی کم هم نبود خصوصا افتادن بازی به ورطه تکرار و داستان نه چندان خوشایندش.
اما در مورد تبلیغات روی افکتهای گرافیکی باید بگم که من همونطور که گفتم از این مبحث ناراحتم و نبود افکت مزکور در بازی نهایی خیلی روی اعصابم راه رفت ولی EA رو که شما بهتر میشناسیدش.حتی اگر احتمال بودن یک افکت در بازی نهایی یک میلیونیوم درصد هم باشه کار خودشو میکنه!

در مورد رعایت performance در کنار زیبایی گرافیکی بنظرم نمونه های بهتری از UE3.0 وجود داره.نمونه های افتضاحی مثل VEGAS نشون از سختی OPTIMIZE کردن و استفاده از این انجین گرانقیمت داره که با توجه به سطح گرافیکی GOW و CRYSIS هردو تا جای ممکن OPTIMIZE شده هستن و از این منظر شاهکار محسوب میشن ولی CRYSIS بازم جا داشت!(در GOW نه سایه زنی و نه نورپردازی و خیلی چیزهای دیگه اصلا در سطح CRYSIS نبود خصوصا نبود یک فیزیک درست و حسابی که خیلی تو ذوق میزد! و اگر گرافیک فوق زیبای هنری اون نبود الان با کمی اغراق سرنوشتی بهتر از وگاس از منظر گرافیکی نداشت!)
من شدیدا با قیمت و کارایی UE3.0 مشکل دارم و این انجین رو به زحمت بهتر از انجین مبتنی بر renderware بازی BLACK میدونم! اگر قرار باشه کوهی از افکت های FAKE رو مثال بزنیم چرا همون BLACK رو با CRYSIS مقایسه نکنیم!؟!
من منکر اشتباهات CRYTEK در Optimize کردن cry engine 2 نیستم چون بنظرم EA باز هم در انتشار این بازی عجله کرده و حالا CRYTEK مجبوره برای Optimize کردن بیشتر انجینش با سیستم های فعلی پچهای 140 و حتی بالای 300 مگی رو منتشر کنه که شاید در بهترین حالت 10 فریم به فریم ریت بازی اضافه کنه اما هنوز اگر لیست افکتهای این بازی رو کنار هم بزارید اجرای اون روی این بستر سخت افزاری فعلی که مقام دوم گرافیکیش در دست GOW هستش کم از معجزه نداره هرچند درسته که ایکاش به جای استفاده از این سطح افکتهای سنگین کمی هم رویه UE3.0 و یا بازی BLACK در پیش گرفته میشد تا علاوه بر حفظ زیبایی گرافیکی سیستم مورد نیاز این بازی انقدر فضایی نباشه!

من اول نظرای شما رو کامل خوندم بعد پست دادم. در مورد گرافیک هنری با شما کاملاً موافقم
ممنون که خوندی و تعجبا که بالاخره در یک مورد توافق داشتیم!:laughing:(شوخی بود)

در مورد FEAR کاملا باهات موافقم خصوصا در مورد تغییر رویه FEAR:EP و FEAR:PM که این اخری به غیر از صحنه در ابتدا گیج کننده و غمگین اخریش هیچ چیز جالبی نداشت.من با هوش مصنوعی و سبک مبارزات FEAR بقدری حال کردم که نمونه دیگه ای نمیتونم براش مثال بزنم ولی اگر بخام مقایسه بکنم باید بگم که الگوی هوش مصنوعی در FEAR بر اساس رسوندن به اوج یک بازی شوتر معمولی نوشته شده بود که در عین حال باید از گیم پلی تقریبا خطی بازی پیروی میکرد پس از این منظر پیشرفت داده شده بود و نتیجه انقدر که دیدیم جذاب از کار درومد ولی الگوی هوش مصنوعی CRYSIS بر اساس تعامل با محیط و گیم پلی به مراتب غیر خطی تر نوشته شده بود.از منظر مبارزات هنوز هوش مصنوعی با FAER فاصله داشت ولی همونطور که گفتم در FEAR وسعت محیط و گیم پلی اصلا با کرایسیس قابل قیاس نیست.در کرایسیس نوع عکس العمل کراکترها در صورت ناپدید شدن کاراکتر اصلی و یا به سرعت فرار کردن اون و یا در شب و روز و یا در محیطهای مختلف و غیره تغییر میکرد که نیاز به سطح برنامه نویسی بسیار بالاتر و بیشتری از FEAR در اون هست ولی قبول دارم که میتونست خیلی بهتر کار بشه تا انقدر زود از این عنوان که بواسطه خیلی از چیزها خصوصا تبلیغات مزخرف EA انتظار زیادی میرفت اینطور مچ گیری نشه.

با اینکه البته منکر این نمیشم که بخاطر واقع گرایی زیاد در کرایسیس ناخوداگاه از NPC ها توقع هوش مصنوعی بالایی میره که کرایسیس نتونسته کاملا به اون سطح برسه ولی در همین حد هم هوش مصنوعی بسیار پیشرفته محسوب میشه
.
منظور کلی من از این حرف بازیبازهای کمتر حرفه ای بودن نه شما.
ضمنا این حرف تا حدودی درسته.وگرنه چرا از بازی های دیگه توقع عکس العمل های انسانی رو نداریم! چرا هوش مصنوعی GOW انقدر مورد نقد و بررسی قرار نگرفت.صرفا بخاطر اینکه کمتر ایراداتش به چشم اومد دلیل بر برتری AI در اون بازیه!؟
اگر مارکوس و لوکاست ها رو در محیط کرایسیس قرار میدادیم نتیجه چی میشد؟!
حقیت اینه که بنظر منGOW بازی بمراتب بهتری از CRYSIS هستش ولی همونطور که گفتم من هم عین تو تعصبی نیستم.
بنظرم رویه ای که کرایسیس در پیش گرفت باعث به رخ کشید شدن ضعف های اون شد و به بازی لطمه زد در صورتی که زیرکی EPIC و کلیف بلزینسکی در همه جای GOW از گرافیک تا هوش مصنوعی مشهود بوده و هست.
ای EA............

من نگفتم بد بود. با HL2 مقایسه اش کردم.
منم نگفتم چیزی گفتی ولی اتفاقا در مقایسه با سه بازی دیگه ای که اسم بردی DOOM3 بدترین بود (گیم پلی خطی و تکراری و داستان بسیار پیش پا افتاده و باز هم تکراری که اگر برخی المانهای جذاب درش بکار نرفته بود میگفتم که ویترین تبلیغاتی IDTECH4 محسوب میشده!)

در اخر سعی کردم درست حرفمو برسونم چون ادم نیمه منطقیی هستم و اگر جایی چیزی بنظرم نرسه اصلا حرف نمیزنم! با این حال اگر جایی بد حرف زدم برای سومین بار از همگی معذرت میخام!

راستی پسر وبلاگ Gamesmanship برام خیلی جالب بود هرچند معلوم بود از مهر 86 و بعد از نوشتن حرفات دیگه بهش سر هم نزدی ولی علاوه بر حرفای جالبی که تو همون یه نوشته زده بودی کلی با نوع تفکر تو اشنا شدم که البته تا حدود زیادی هم بهت حق میدم.
الان فهمیدم چطور با اون اندام تونستی از گروگان گیری به سبک STAR WARS تو نمایشگاه GC لایپزیک (البته فکر کنم) جون سالم بدر ببری!(بازم شوخی بود)
ولی بعد از GC بهم ثابت شد که حق دارم از TGS بدم بیاد.(کاری به کشور JAPAN ندارم ولی اونی که من از مجلات برداشت کردم نمایشگاه مزخرفی بوده)
 
آخرین ویرایش:
در اخر سعی کردم درست حرفمو برسونم چون ادم نیمه منطقیی هستم و اگر جایی چیزی بنظرم نرسه اصلا حرف نمیزنم! با این حال اگر جایی بد حرف زدم برای سومین بار از همگی معذرت میخام!
دلیلی برای عذرخواهی وجود نداره.
راستی پسر وبلاگ Gamesmanship برام خیلی جالب بود هرچند معلوم بود از مهر 86 و بعد از نوشتن حرفات دیگه بهش سر هم نزدی ولی علاوه بر حرفای جالبی که تو همون یه نوشته زده بودی کلی با نوع تفکر تو اشنا شدم که البته تا حدود زیادی هم بهت حق میدم.
دیگه آبروم رو نبر! ایشالا اون وبلاگ نیست و نابود بشه هر چه زودتر! واقعیت اینه من وقت و حوصله وبلاگ نویسی ندارم. ایجادش کردم ولی دیگه خودم هم توش نرفتم!!!
الان فهمیدم چطور با اون اندام تونستی از گروگان گیری به سبک STAR WARS تو نمایشگاه GC لایپزیک (البته فکر کنم) جون سالم بدر ببری!(بازم شوخی بود)
این شایعات کاملاً دروغه. کسی اونجا من رو گروگان نگرفته بود؛ من Darth Vader رو گروگان گرفته بودم. فکر کردید خرج سفرمون از کجا در اومد؟؟؟
ولی بعد از GC بهم ثابت شد که حق دارم از TGS بدم بیاد.(کاری به کشور JAPAN ندارم ولی اونی که من از مجلات برداشت کردم نمایشگاه مزخرفی بوده)
بود.
 
این شایعات کاملاً دروغه. کسی اونجا من رو گروگان نگرفته بود؛ من Darth Vader رو گروگان گرفته بودم. فکر کردید خرج سفرمون از کجا در اومد؟؟؟
:laughing: من عاشق گیم و نمایشگاه گیم هستم ولی تو نمایشگاه های ایرانی اصلا چیزی به این اسم پیدا نمیشه!
مجلات هم که خدا بده برکت همه از این نظر قطع امید کردن و دست از حمایت کشیدن و همین بازی رایانه که تو یکی دوتا نمایشگاه اخری خصوصا نمایشگاه مطبوعات حضور پیدا کرده بود یه غرفه الکی با کلی مجله از رده خارج چیده بود توش و فقط سرکار خانم رضوی! زحمت کشیده بودن اونجا برای دقایقی موند و غرفه رو انداخت گردن ما و رفت من هم نامردی نکردم و هرچی مجله اضافی مونده بود 300-400 تومن دادم رفت!(البته با هماهنگی بعدی!!!) و پولشم دادم به خانم رضوی و گفتم برو همینم خدارو شکر کن! بقیه وقت رو هم مشغول بازی کردن با نوتبوک رفیقم بودم و یا مشغول جواب دادن به یه گروه از طرفدارای بینوای مجله که ازم توضیح در مورد بازی ها و یا ادرس سایت بازیرایانه! و بروشور مجله و قیمت تبلیغات و غیره میخاستن ولی من به غیر از توضیح بازی چیزی نداشتم که بدم!:cheesygri
کلا تو ایران خیلی به گیم بی توجهی میشه و کسی هم سعی نمیکنه جلوی این رویه رو حتی با یک حرکت کوچیک بگیره (من که هرکاری از دستم بر میومده کردم.از زدن وبلاگ با اون وضعیت تا دادن مجله 400 تومنی!:cheesygri)
امیدوارم از این به بعد دیگه شاهد همچین وضعیت هایی نباشیم و حمایت شاخه های مختلف صنعت گیم در ایران همه جانبه و محکم باشه.
راستی سهیل عزیز تا یادم نرفته از بابت حضور سبزت!!!:)در وبلاگم تشکر کنم.واقعا ممنون.افتخار دادی....
ولی همونطور که گفتی بعضا اختلاف نظرهایی داریم که البته در خیلی از موارد حق باتوئه مثلا همین عدم بهینه سازی کنترل GOW برای پلتفرم PC که کاملا حق باتو هستش ولی من به غیر از یک موقعیت کوتاه که برام پیش اومد شانس تجربه کردن GOW رو روی 360 و با کنترلر اون نداشتم پس نظرم رو به عنوان کسی که اولین تجربش در مورد این بازی هست نوشتم.
در کل امیدوارم از وبلاگم بدت نیومده باشه چون در شان کسانی مثل تو و یاشار و شهریار و بقیه عزیزانی که عمری رو در عرصه گیم استخون ترکوندن!!! نبوده و نیست ولی در کل سعیمو کرده و میکنم که در ایران و در بین وبلاگ های ایرانی بین 10 تای اول باشم!!!(عجب ادعای مزخرفی کردم ولی چه کنم روم زیاده!:cheesygri)
اون اهنگ CHRONO CROSS رو هم تقدیم میکنم به تو و بقیه دوستانی که افتخار دادن و از وبلاگ من دیدن کردن!
امیدوارم ازش خوشتون بیاد......:love:
 
من دو روز بن شده بودم فقط خواننده بودم.
مي‌بينم كه بحث در مورد كرايسيس و UNCHARTED بالا گرفته و هنوز ادامه داره.
نظر كلي من در مورد كرايسيس: كراي‌تك بعد از اين كه از يوبي جدا شد و سورس ‌هاي كراي انجين 1 رو هم تقريبا با خودش برداشت سعي كرد با نمايشي قدرتمند موتور گرفيكي خودش رو نمايش بده و به نظر من هم تونست به بهترين وجه ممكن تكنيك‌هاي جديدي رو تو صنعت بازي باب كنه، حالا بعد از اين همه كه سازندگان روي گرافيك مانور دادن مسلما انتظار اين نمي‌رفت كه گيم‌پلي بازي چيز جديدي رو ارايه كنه و اگر موردي غير از اين بود بايد شك مي‌كرديم، البته در مورد گيم‌پلي كرايسيس با باز كردن المان‌هاي جديدي مثل قدرت جادويي كاراكتر‌ها حرف‌هايي براي گفتن داشت ولي به خوبي نتونست بازي‌اي روان و راحت رو عرضه كنه. سازندگان آنقدر سرگرم به نمايش درآوردن قدرت بصري و تكنيكي بازي بودن كه مسايل زيادي از دستشون دررفت.
UNCHARTED هم بازي‌اي خوبي براي استارت ps3 بود و به اعتقاد من جهشي براي بيدار كردن اژدهاي درون اين كنسول بود كه از لحاظ بخش گرافيكي مسلما غني و از لحاظ گيم‌پلي ساده و پراشتباه بود. گيم‌پلي بازي در مواردي دست شما را كاملا مي‌بست و ادامه پيشروي را نمي‌داد، مثلا در بازي شاهد اين بوديم كه بخش سلاح‌ها واقعا بد و اغراق آميز كار شده بود و اسلحه‌ي غالب شما كلت بود و براي headshot كردن افراد از فواصل دور بايد از كلت خود استفاده مي‌كرديد! و يا مثلا اسلحه‌ي ak-47 آن‌چنان لگدي داشت كه تير شما در اغلب موارد به هدف نمي‌خورد. در ضمن در لوكيشن‌هايي تعداد دشمنان آن‌قدر زياد مي‌شد كه (در اين قسمت عمده‌ترين ضعف گيم‌پلي نمود پيدا مي‌كرد) شما با كمبود سلاح روبرو مي‌شديد و بايد براي كسب سلاح بدون هيچي به سمت دشمن مي‌رفتيد و سلاح اون رو بر‌ميداشتيد كه غير منطقي به نظر مي‌رسيد. دوربين بازي هم در بعضي مواقع خوب عمل نمي‌كرد و مثلا مي‌خواستيد دو تا طناب رو مي‌گرفتيد بايد كلي دردسر مي‌كشيديد در كل UNCHARTED چيز جديدي در مورد گيم‌پلي عرضه نكرد! و براي استارت كنسول ps3 عنواني خوب بود
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or