والا تا اونجا که من خبر دارم قیمت RX 1800 GTO حدودا 30 - 40 دلاری از 7600 GT گرون تره !
و تفاوت کارایی هم نداره . بعضی جاها بهتر . بعضی جاها بدتر
من نگفتم اين دو هم قيمتن نوشتم كه در سطح قيمتي 7600GT
اون اختلاف قيمتي كه با اندكي قيمت بالاتر برا x1800gto هست دلايل زيادي رو شامل ميشه كه وقتي به داخل اين مشخصه بريم مشخص ميشه كه x1800gto چيزي فراتر از قيمتش تحويل ميده
اول از همه اينكه الان اين اختلاف 30-40 دلاري وقتي مقايسه ارزونترين برندهاي هر دو كارت گرافيك رو انجام ميديدم مشخص ميكنه كه الان اختلاف به ماكزيمم 20 دلار رسيده
براي مقايسه سايت pricewatch.com و قيمت
x1800gto و
7600gt
همونطور كه قبلا بارها اشاره كردم معماري radeon x1000 كاملا يه دگرگوني نسبت به سلف خودش سري x800 بوده از كنتلر حافظه نوين ring bus بگير تا موتور پردازش تقسيم گر پيكسلي dispatch , موتور ويديويي avivoو...
اگه يه نگاه به تعداد ترانزيستور هاي هر دو هسته گرافيكي 7600GTو x1800gto بكنيم تا حدودي جاي تعجب داره x1800gto داراي 321 ميليون ترانزيستور در مقابل 170 ميليون ترانزيستور 7600GT قرار ميگيره!
اين تعداد رقم بيشتر برا x1800gto كه نزديك به 2 برابر 7600GT هست به چه كاري مياد؟
حتي سرعتهاي كلاك هسته/حافظه 7600GT به ترتيب 560/1400 در مقابل 500/1000 برتري داره
اول اينكه x1800gto از 8 موتور پردازش راسي استفاده ميكنه در مقابل 5 تا از اونا در 7600GT نكته ديگه چون x1800gto يه محصول از خانواده x1000 هست خوب مشخصا از مشتقات اين معماري به حساب مياد بنابراين از تمام ويژگيهاي جديد اين سري كه در بالا بهش اشاره كردم استفاده ميكنه خيلي از جاها به اين نكته اشاره كردن كه در صد خيلي زيادي از اين ترازنزيستورها در سري x1000 به همين كنترلر حافظه انقلابي 512 بيتي ring bus مربوطه تا بتونه يكي از منابع تامين كننده فول shader model 3.0 باشه موتور dispatch هم مطمئنا تعداد نسبتا زيادي ديگه رو به خودش اختصاص داده اما اين مشخصه اصلا چرا طرح شدن تا معماري x1000 و يه نمونه از اين خانواده يعني x1800gto متحول كنن؟ Advanced Image Quality
اين چيزيه كه معماران ATI مهمترين هدفشون در x1000 بوده
چيزي كه در قلب خودش بكارميگيره high dynamic range و فعال سازي همزمان اون با anti-aliasing هست
high dynamic range يا HDR كه برا همه مشخصه يه تكنيك نورپردازي شبه واقعي و تاثيرات اون در محيطهاي متفاوت روي اشيا’ از منبع نوري با توجه به قدرت منبع نور
استفاده همزمان HDR با anti-aliasing چيزيه كه بشدت به قدرت پردازش چيپ گرافيكي وابسته هست در واقع يه GPU BOUND واقعي
ATI مدهاي متفاوتي برا نمايش HDR بكارگرفته:
FP16 - 64-bit floating point
Int16 - 64-bit integer
Int10 - 32-bit 10-10-10-2
Custom formats (eg Int10+L16)
فرمتهاي 64 بيت در بالا بالاترين كيفيت توصيري در زمان بكارگيري HDR محيا ميكنن در حاليكه بشدت به پهناي باند حافظه خسارت عملكردي ميزنن در واقع يه خورنده پهناي باند هستن در هر حال هر يك از اين مد ها رو كاملا ميشه با anti-aliasing همزمان در محصولات x1000 بكار گرفت و خروجي يه كيفيت تصوير superior رو در تصوير تحويل گرفت!
در حالي كه به لطف معماري قدرتنمدش اونو در يه سرعت فريم قاب قبول داشت
معماري nvidia G70 و محصول 90 نانو متري 7600GTشده از اين معماري چيزيه كه مشابه بقيه محصولات ديگه از سري geforce 7 ناتوان از بكار گيري HDR در كنار anti-aliasing هستن ومحدوديتهاي عملكردي اين اجازه رو نميده تا بتونن اين قابليتو بكار بگيرن حتي در برخي بازيا كه جديدترينشون half-life2:episode one هست بكارگيري اين قابليت در صورتي برا geforce 7 قابل دسترسي بود كه نوع مد نمايشي HDR در پايينترين حد كيفيت نمايشي خودش(مدهاي فاقد 64 بيت) بكارگرفته شده تا بتونه همراه با anti-aliasing اونو در يه سرعت عملكردي قابل بازي بكاربگيره
در هر حال x1800gto زماني ميتونه فاصله عملكردي خودشو با 7600GT زياد كنه كه يه عنوان بازي shader model 3 براي رندرينگ مطرح بشه و ومطمئنا به اين دليل در برخي بازيا اختلاف عملكرديش با 7600GT در يه سطح يا اندكي پايينتره كه يا اون بازي يه بازيه shader 3.0 bound يا استفاده كننده شديد از منابع سايه زنها نيست يا اينكه عكس العمل زيادي رو كلاكهاي هسته/حافظه بالاتر داره كه با توجه به كلاكهاي بالاتر 7600GT
اين وضعيت تا حدودي عملكرد بهتر رو به نفع اين كارت مشخص ميكنه
بهرحال همه اين برتري ها براي x1800gto تا زماني كه اين كارت در دسترس نباشه و يا اقت قيمتي كه توبازار جهاني براي رقابت شديدتر با 7600GT درش انجام شده در بازار ما هيچ دخلي نداشته باشه همچنان 7600GT با بردسازا والبته وارد كنندهاي بيشتر خودش يه انتخاب از روي اجبار حساب ميشه:confused: