مشاوره در امر خرید و ارتقاء قطعات

سلام
کارت گرافیک 2060 حدود قیمت 14 میلیون گیر میاد.
به نظرتون بگیرم یا ارزون تر هم میشه؟

میتونم رو مادربورد H310 ببندمش؟

نمیشه پیش بینی کرد که از این هم ارزونتر میشه یا نه و اگر هم بشه احتمالا مدت زیادی، مثلا تا پایان سال طول خواهد کشید. به نظرم اگر با این قیمت در دسترس بود بخرید.
روی مادربردتون هم قابل نصب هست. فقط پاور 600 وات معتبر براش داشته باشید.


سبک ترین سیستمی که میشه بست برای کار اداری صرفا حسابداری و مرورگر چی میشه بست؟ بدون گرافیک.

قیمتمدلنام قطعه
سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومانIntel Core i3 10100 BOXCPU
سه میلیون و ۴۵۰ هزار تومانASUS PRIME H410M-KMotherBoard
دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومانGSkill AEGIS 2*8GB DDR4 3000-16GBRAM
--VGA
۹۴۰ هزار تومانWD Blue 1TB 7200Rpm 64MBHDD
۹۵۰ هزار تومانWD Green 240GBSSD
۴۴۰ هزار تومانASUS 24X SATAODD
دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومانGREEN GP480A-EUDPower
دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومانGREEN Z1Case
 
سلام دوستان. من مانیتور رو تستش کردم. خداروشکر مشکلی نداشت و همون چیزی بود که فکر می‌کردم. اولاً که اون بحث 144 هرتز نبودن توی ویندوز رو نمی‎‌دونم طرف از کجاش در اورده بود.


اینم دو تا عکس از جلو و عقب پنل:



چند تا نکته بگم. اول اینکه چند ساعت زمان بُرد تا به رزولوشن پایینتر عادت کردم. ولی خیلی زود عادی شد و احساس پایین بودنِ رزولوشن زیاد اذیتم نکرد. البته ممکنه بعضی‌‎ها حساس‌تر باشن.

مورد بعدی اینکه این مانیتور Freesync Premium هست، یعنی قابلت LFC داره و وقتی فریم خارج از محدوده فری سینک باشه، با تولید چند باره فریم اونو با رفرش ریت مانیتور سِت می‌کنه که خب نبودش خیلی بده و باعث می‌شه خارج از محدوده فری سینک خروجی خیلی بدی بده.

یه نکته دیگه اینه که وقتی فریم شما زیر 60 میاد، به جای این که رفرش ریت دقیقاً با فریم یکی بشه، دقیقاً دو برابر اون می‌شه. مثلاً اگرم فریم شما به 50 برسه، رفرش ریت روی 100 هرتز تنظیم می‌شه. اونجوری که من دستگیرم شد علتش اینه که اگه رفرش ریت تو رنج 40-120 مُدام بالا پایین شه ممکنه فلیکر ایجاد شه و این که تنظیمات Overdrive باید بسته به فریم تغییر کنه. 99% مانیتورای فری سینک به صورت اتوماتیک تنظیمات Overdriveـشون تغییر نمی‌کنه (برای Gsync تغییر می‌کنه که خیلی هم بدردبخور هست این نکته)، اینطور مانیتور همیشه تو هرتزِ بالای 60 کار می‌کنه و می‌تونید با یه تنظیم ثابت Overdrive خروجی خوبی بگیرید. به نظر من بهترین تنظیم Fast هست که برای رنج 60 تا 144 هرتز خروجی خوبی می‌ده. اگر هم قصد دارید همواره 120-144 هرتز بازی کنید، گزینه Fastest خروجی بهتری می‌ده.

همراه مانیتور یه کابل HDMI بود و یه کابل USB. کابل USB یک طرفش تایپ A هست و طرف دیگش تایپ B. کاربرد این کابل اینه که شما یه طرفش رو به مانیتور وصل می‌کنید و طرف دیگش به کامپیوتر. بعد نرم افزار MSI OSD Gaming رو دانلود می‌کنید و می‌‎تونید تنظیمات مانیتور رو نرم‌افزاری انجام بدید.

پشت مانیتور یه جوی استیک هست که برای تنظیمات می‌تونید ازون هم استفاده کنید و استفاده ازش خیلی راحته.

بلافاصه بعد از بالا اومدن سیستم و رفتن به کنترل پنل Nvidia ، پنل رو به عنوان یه مانیتور Gsync Compatible شناخت و بعد از فعال کردن Gsync توی کنترل پنل همه چی به خوبی پیش رفت.

از نظر متریال ساخت به نظرم خوبه، مشخصه مانیتور High End نیست، ولی اصلاً هم چیپ نیست.

بعد از فری سینک بهترین نکته مانیتور برای من کیفیت رنگ‌ها بود که فوق‌العاده راضی کننده بود. مانیتور قبلی من Samsung s27a850t بود که چون یه مانیتور مخصوص ادیت بود از نظر رنگ عالی بود، می‌تونم بگم 99% خروجی رنگش در حد مانیتور قبلیم هست که خیلی راضی بودم ازش.

از نظر کنتراست در حد یه پنل IPS خوبه، ولی خوب به OLED یا VA نمی‌رسه. به شخصه برای من طیف رنگ مهمتر از کنتراست هست ولی خب سلیقه ها متفاوته.

مشکل IPS Glow رو خدا رو شکر خیلی خیلی کم داره. در حدی که بعد از کار کردن اصلاً بهش فکر نمی‌کنید.

نکته بعدی که الان متوجه شدم اینه که فیلمای FHD روی این مانیتور بهتر از مانیتور قبلیم به نظر میان که 1440p بود. که البته با توجه به این که آپ اسکیل کردن از 1080 به 1440 پیچیده هست، طبیعیه.

موقع بازی کردن به نظرم توی اکثر بازیهای جدید که TAA وجود داره، احتیاج به Sharpening دارید. خود مانیتور هم این تنظیم رو داره می‌تونید میزان شارپ بودنِ تصویر رو توی OSD تغییر بدید.

مورد آخر تست کردن بازی‌ها. شاید بگم بهترین آپگریدی که توی دوران کار کردنم با کامپیوتر داشتم خرید همین مانیتور بوده. تمام بازی‌هایی که بخاطر فعال بودن VSync دچار استاتر بودن بدون مشکلی اجرا شدن. بالای 20 تا بازی رو تست کردم و به جز یکی دو مورد که استاتر مربوط به خود انجینِ بازی بود خیلی بدون مشکل اجرا شدن. تقریبا تا 50 فریم متوجه افت فریم نمی‌شید که خیلی خیلی خوبه. از طرفی اینپوت لَگِ مربوط به Vsync رو ندارید. مورد بعدی اینه که اکثر بازی‌ها با فعال شدن Vsync افت پرفرمنس دارن که این مورد هم اینجا وجود نداره.
خیلی راحت بازی AC Unity رو روی 75 فریم قفل کردم و همه تنظیمات رو (حتی MSAA 4X) بُردم تا آخر و بازی با 60-75 فریم اجرا می‌شد. شما تقریباً متوجه تغییر فریم نمی‌شید. فوق‌العاده بود.

در آخر بگم که حتماً و حتماً وقتی می‌‌خواید Gsync به بهترین شکر عمل کنه، از تنظیمات کارت گرافیک Vsync رو به طور عمومی فعال کنید. چون مانیتورهای VRR فقط وقتی توی محدوده VRR هستن عمل می‌کنن و فعال کردنِ Vsync باعث می‌شه اگه مثلاً فریمتون از 144 رد کَرد مشکل Tearing بوجود نیاد. از طرفی با نرم افزار RTSS یا هر نرم افزاری که خودتون می‌‌دونید فریم رو به 139-138 قفل کنید (برای 144 هرتز) که اگر لحظه ای فریم لیمیتر عمل نکرد و فریم یکی دو تا بالاتر رفت هنوز تو محدوده FreeSync باشید.
 
آخرین ویرایش:
سلام دوستان
یه پایه خنک کننده لپتاپ میخواستم بگیرم! برای یه لپتاپ با صفحه 14 اینچی ( فکر کنم نت بوک میشه ). چه مدلایی خوب هستن؟ یه سرچی زدم، مدلای زیادی هستن و من هم هیچ اطلاعی ندارم که برای خرید باید چه نکاتی رو چک کنم! ممنون میشم که راهنمایی بکنید!
پیشاپیش ممنون.
 
سلام دوستان. من مانیتور رو تستش کردم. خداروشکر مشکلی نداشت و همون چیزی بود که فکر می‌کردم. اولاً که اون بحث 144 هرتز نبودن توی ویندوز رو نمی‎‌دونم طرف از کجاش در اورده بود.


اینم دو تا عکس از جلو و عقب پنل:



چند تا نکته بگم. اول اینکه چند ساعت زمان بُرد تا به رزولوشن پایینتر عادت کردم. ولی خیلی زود عادی شد و احساس پایین بودنِ رزولوشن زیاد اذیتم نکرد. البته ممکنه بعضی‌‎ها حساس‌تر باشن.

مورد بعدی اینکه این مانیتور Freesync Premium هست، یعنی قابلت LFC داره و وقتی فریم خارج از محدوده فری سینک باشه، با تولید چند باره فریم اونو با رفرش ریت مانیتور سِت می‌کنه که خب نبودش خیلی بده و باعث می‌شه خارج از محدوده فری سینک خروجی خیلی بدی بده.

یه نکته دیگه اینه که وقتی فریم شما زیر 60 میاد، به جای این که رفرش ریت دقیقاً با فریم یکی بشه، دقیقاً دو برابر اون می‌شه. مثلاً اگرم فریم شما به 50 برسه، رفرش ریت روی 100 هرتز تنظیم می‌شه. اونجوری که من دستگیرم شد علتش اینه که اگه رفرش ریت تو رنج 40-120 مُدام بالا پایین شه ممکنه فلیکر ایجاد شه و این که تنظیمات Overdrive باید بسته به فریم تغییر کنه. 99% مانیتورای فری سینک به صورت اتوماتیک تنظیمات Overdriveـشون تغییر نمی‌کنه (برای Gsync تغییر می‌کنه که خیلی هم بدردبخور هست این نکته)، اینطور مانیتور همیشه تو هرتزِ بالای 60 کار می‌کنه و می‌تونید با یه تنظیم ثابت Overdrive خروجی خوبی بگیرید. به نظر من بهترین تنظیم Fast هست که برای رنج 60 تا 144 هرتز خروجی خوبی می‌ده. اگر هم قصد دارید همواره 120-144 هرتز بازی کنید، گزینه Fastest خروجی بهتری می‌ده.

همراه مانیتور یه کابل HDMI بود و یه کابل USB. کابل USB یک طرفش تایپ A هست و طرف دیگش تایپ B. کاربرد این کابل اینه که شما یه طرفش رو به مانیتور وصل می‌کنید و طرف دیگش به کامپیوتر. بعد نرم افزار MSI OSD Gaming رو دانلود می‌کنید و می‌‎تونید تنظیمات مانیتور رو نرم‌افزاری انجام بدید.

پشت مانیتور یه جوی استیک هست که برای تنظیمات می‌تونید ازون هم استفاده کنید و استفاده ازش خیلی راحته.

بلافاصه بعد از بالا اومدن سیستم و رفتن به کنترل پنل Nvidia ، پنل رو به عنوان یه مانیتور Gsync Compatible شناخت و بعد از فعال کردن Gsync توی کنترل پنل همه چی به خوبی پیش رفت.

از نظر متریال ساخت به نظرم خوبه، مشخصه مانیتور High End نیست، ولی اصلاً هم چیپ نیست.

بعد از فری سینک بهترین نکته مانیتور برای من کیفیت رنگ‌ها بود که فوق‌العاده راضی کننده بود. مانیتور قبلی من Samsung s27a850t بود که چون یه مانیتور مخصوص ادیت بود از نظر رنگ عالی بود، می‌تونم بگم 99% خروجی رنگش در حد مانیتور قبلیم هست که خیلی راضی بودم ازش.

از نظر کنتراست در حد یه پنل IPS خوبه، ولی خوب به OLED یا VA نمی‌رسه. به شخصه برای من طیف رنگ مهمتر از کنتراست هست ولی خب سلیقه ها متفاوته.

مشکل IPS Glow رو خدا رو شکر خیلی خیلی کم داره. در حدی که بعد از کار کردن اصلاً بهش فکر نمی‌کنید.

نکته بعدی که الان متوجه شدم اینه که فیلمای FHD روی این مانیتور بهتر از مانیتور قبلیم به نظر میان که 1440p بود. که البته با توجه به این که آپ اسکیل کردن از 1080 به 1440 پیچیده هست، طبیعیه.

موقع بازی کردن به نظرم توی اکثر بازیهای جدید که TAA وجود داره، احتیاج به Sharpening دارید. خود مانیتور هم این تنظیم رو داره می‌تونید میزان شارپ بودنِ تصویر رو توی OSD تغییر بدید.

مورد آخر تست کردن بازی‌ها. شاید بگم بهترین آپگریدی که توی دوران کار کردنم با کامپیوتر داشتم خرید همین مانیتور بوده. تمام بازی‌هایی که بخاطر فعال بودن VSync دچار استاتر بودن بدون مشکلی اجرا شدن. بالای 20 تا بازی رو تست کردم و به جز یکی دو مورد که استاتر مربوط به خود انجینِ بازی بود خیلی بدون مشکل اجرا شدن. تقریبا تا 50 فریم متوجه افت فریم نمی‌شید که خیلی خیلی خوبه. از طرفی اینپوت لَگِ مربوط به Vsync رو ندارید. مورد بعدی اینه که اکثر بازی‌ها با فعال شدن Vsync افت پرفرمنس دارن که این مورد هم اینجا وجود نداره.
خیلی راحت بازی AC Unity رو روی 75 فریم قفل کردم و همه تنظیمات رو (حتی MSAA 4X) بُردم تا آخر و بازی با 60-75 فریم اجرا می‌شد. شما تقریباً متوجه تغییر فریم نمی‌شید. فوق‌العاده بود.

در آخر بگم که حتماً و حتماً وقتی می‌‌خواید Gsync به بهترین شکر عمل کنه، از تنظیمات کارت گرافیک Vsync رو به طور عمومی فعال کنید. چون مانیتورهای VRR فقط وقتی توی محدوده VRR هستن عمل می‌کنن و فعال کردنِ Vsync باعث می‌شه اگه مثلاً فریمتون از 144 رد کَرد مشکل Tearing بوجود نیاد. از طرفی با نرم افزار RTSS یا هر نرم افزاری که خودتون می‌‌دونید فریم رو به 139-138 قفل کنید (برای 144 هرتز) که اگر لحظه ای فریم لیمیتر عمل نکرد و فریم یکی دو تا بالاتر رفت هنوز تو محدوده FreeSync باشید.

ی مدل دیگه هم هست MSI Optix G27CQ4
که فقط از رزولوشن 1440p پشتیبانی میکنه
اما نه HDR داره نه پورت DVI نه VGA نه DisplayPort نه پورت USB نه Microphone In 3.5mm نه Digital Optical Audio Out نه Analog Audio Out RCA رسما هیچی نداره !!!!
و 2 م گرونتر از این مدلی هست که شما گرفتی .

به نظر همینو بگیرم یا مدل CQ4 رو !!!
خودت اگه بودی کدوم رو انتخاب میکردی ؟
چون بعد از این مدل دیگه سایز میره روی 32 اینچ !

شیرازی واااار :))
حس نگاه کردن به جای جایِ صفحه رو ندارم روی 27 چه برسه به 32 :-s:|
 
آخرین ویرایش:
سلام

برای این لپتاب میشه SSD اضافه کرد؟ اگه آره چه چیزی پیشنهاد می‌کنید؟
صد البته که میشه .
بعضی از مدلها جای اضافه برای SSD در نظر گرفتن ولی در اکثر مواقع باید قید CD-ROM رو بزنید و درش بیارید و به جاش SSD رو قرار بدید .
 
  • Like
Reactions: Madridista
سلام
این سیستم رو یکی از دوستانم روی کاغذ جمع کرده میخواستم بدونم قطعاتش مشکلی نداره و با هم مچ هستن ؟

مادربرد : Asus Prime B550M-A Wifi

سی پی یو : AMD Ryzen 5 3600xt

گرافیک : Asus Dual RTX2060 O6G

رم : Corsair Vengeance LPX 8Gb*2 3200

خنک کننده : Thermaltake Water 3.0 120 ARGB

هارد : WD Blue 2T

اس اس دی : Samsung 980 Pro NVMe M2 250GB

پاور : Corsair RM650 Plus Gold

کیس : Thermaltake H200 TG
 
آخرین ویرایش:
سلام دوستان
یه پایه خنک کننده لپتاپ میخواستم بگیرم! برای یه لپتاپ با صفحه 14 اینچی ( فکر کنم نت بوک میشه ). چه مدلایی خوب هستن؟ یه سرچی زدم، مدلای زیادی هستن و من هم هیچ اطلاعی ندارم که برای خرید باید چه نکاتی رو چک کنم! ممنون میشم که راهنمایی بکنید!
پیشاپیش ممنون.

مدل که زیاده و چیزی نیست که بشه اینجا برای همه توصیه کرد، اما بسته به ابعادش میتونید از برند Deepcool انتخاب کنید.
نکاتش اینه که کیفیت ساخت بالا و دوام مناسب داشته باشه، وگرنه معیار مشخص دیگه ای نمیشه براش ذکر کرد.



مانیتور تو رنج 5-6 تومن برای گیمینگ چی پیشنهاد میکنید؟

مدل گیمینگ نمیشه با این بودجه خرید، اما SAMSUNG LF24T350FH توصیه میشه. مدلهای برند داخلی رو هم خریداری نکنید.



سلام قویترین پردازنده برای گیم تا ده میلیون از نظر شما چیه؟ سوکت و پلتفرم مهم نیست برام

اگر مادربردش رو داشته باشید، Core i7 -10700K



سلام
این سیستم رو یکی از دوستانم روی کاغذ جمع کرده میخواستم بدونم قطعاتش مشکلی نداره و با هم مچ هستن ؟

مادربرد : Asus Prime B550M-A Wifi

سی پی یو : AMD Ryzen 5 3600xt

گرافیک : Asus Dual RTX2060 O6G

رم : Corsair Vengeance LPX 8Gb*2 3200

خنک کننده : Thermaltake Water 3.0 120 ARGB

هارد : WD Blue 2T

اس اس دی : Samsung 980 Pro NVMe M2 250GB

پاور : Corsair RM650 Plus Gold

کیس : Thermaltake H200 TG

اصل قضیه بودجه هست که نگفتید جمعش چقدر باید باشه.
پردازنده رو بهتره 5600X در نظر بگیرید. یا کلا اینتل و Core i5 11400F.
 
اصل قضیه بودجه هست که نگفتید جمعش چقدر باید باشه.
پردازنده رو بهتره 5600X در نظر بگیرید. یا کلا اینتل و Core i5 11400F.
کل بودجه حدودا ۴۵ تا ۵۰ تومان هست که میخواد یه هدست و کیبورد هم بخره

برای 11400f یه مادربورد مناسب و به صرفه معرفی میکنید

پاور ۶۵۰ کافیه برای این قطعات؟
 
آخرین ویرایش:
کل بودجه حدودا ۴۵ تا ۵۰ تومان هست که میخواد یه هدست و کیبورد هم بخره

برای 11400f یه مادربورد مناسب و به صرفه معرفی میکنید

پاور ۶۵۰ کافیه برای این قطعات؟


این تقریبا همون بودجه مدنظر شماست که میشه پردازندش رو 11400/11500 هم در نظر گرفت:

قیمتمدلنام قطعه
هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
(نه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان)
(هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان)
Intel Core i5 11600K
(AMD Ryzen 5 5600X)
(Intel Core i5 10600K)

CPU
سه میلیون و ۲۵۰ هزار تومانThermalRight True Spirit 120MCOOLING
هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
(چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان)
(هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان)
ASUS PRIME Z590-V
(ASUS PRIME B550-PLUS AM4)
(ASUS PRIME Z490-A)

MotherBoard
دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومانGSkill AEGIS 2*8GB DDR4 3000MHz -16GBRAM
بیست میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
(سی میلیون تومان)
ASUS STRIX RTX 2060 A6G 6GB GDDR6
(ASUS TUF RTX 3060 O12G GAMING OC 12G GDDR6)
VGA
۹۴۰ هزار تومانWD Blue 1TB 7200Rpm 64MBHDD
یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
-
SAMSUNG 980 PRO M.2 250GB
(ADATA Ultimate SU800 256GB)
SSD
--ODD
دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومانGREEN GP600-HPPower
سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومانGREEN GRIFFIN G6Case
پنجاه و دو میلیون و ۹۰ هزار تومانجمع کل‌ (تومان)


پاور 600 وات هم کافیه.
 
سلام
کامپیوترهای all in one برای استفاده اداری، چه مدلی رو پیشنهاد میدید؟ و اینکه آیا صرفه اقتصادی داره یا همون دسکتاپ بهتره؟ اگه دسکتاپ ها ارزونتر هستند و بخوایم یه مقایسه هزینه انجام بدیم، به طور میانگین چند درصد ارزونتر یا گرونتر هستند؟ (درصورت مشابه بودن تقریبی سیستم ها)
ممنون.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or