فیل اسپنسر و رفقا معلومه جنس اعلا میزننا
اون موقع که نینتندو کنسول بازی تولید میکرد مایکروسافت کجا بود اصن بعد الان یه درصد فکر کن نینتندو قبول کنه چنین چیزی رو
من در مورد خرید نینتندو ار لحاظ گیمری نظرم را میگم نه از لحاظ حقوقی که موضوع من بارها شفاف گفته شده ابدا چیزی به نام مونوپولی شرکت های خصوصی وجود ندارد وارد شدن به این بحث به تناقضات بسیار می انجامد
از لحاظ گیمری حتی تلاش برای این خرید اتلاف وقت هست چه برسد به خریدش که اتلاف منابع هست توضیح میدم چرا
اضافه شدن نینتندو به اکوسیستم xbox باعث کاهش محبوبیت و کاهش نمره ی این بازی ها سر کنسول وار میشود حتی دیگر تریک نینتندو سر اینکه چون کنسول ضیعف است پس گرافیک سرش گرده هم کارساز نیست گمان کنم برای همه واضح هست که اگر زلدا را مایکروسافت یا سونی عرضه میکرد نمره و استقبال از این بازی ها به این شدت نبود
حالا یک تبصره هست اگر مایکروسافت بتواند نینتندو را راضی کند که بازی هایش را پس از یک مدت زمانی به صورت انحصاری روی فروشگاه های خودش پورت کند هر چقدر هزنیه کنند به نظرم بسیار مثبت هست
نکته بعدی که ایناحایز اهمیت هست این است که امکان ندارد فرهنگ گیمر های نینتندو را به اکوسیستم ایکس باکس اورد و توقع داشت پس از تغییر مالکیت دوباره ان کاربران انچنان به اکوسیستم جدید وفادار بمانند
حالا بریم سر اینکه چرا خرید نینتندو اتلاف منابع هست
برای خرید نینتندو دستکم باید بیش از 150 میلیارد دلار هزینه کرد که خودش رقمی است که میتوان همین الان کارهای جدی ای انجام داد چند نمونه میگم
1. با یک هزارم این پول میشود کل بازی های SE را از انحصار سونی خارج کرد و هم SE را از ان فلاکت بی انتها درآورد
2. سرمایه گذاری روی ناشران کوچک با موقعیت بازی های مانندwitcherوBG3 بر همه واضح است که این صنعت چقدر پویا ست با سرمایه گذاری روی این ناشران میشود فن بیس ایکس باکس را گسترش و ارزش game pass را بالا برد همان کاری با استاکر کرذند همان کاری که باید با رمدی و لاریان میکردند که نکردند همان کاری در نسل پیشین باید دو جین استدیوی خوب میکردند که نکردند
3.گسترش استدیو ها هر استدیو فرهنگ کاری خاصی دارد که قابل احترام و یونیک هست با این پول میتوانند تمام تیم ها را گسترش دهند نخستین نتیجه ی این میتواند این باشد که استدیو های مانند rare از این کثافتی که الان هستند خارج میشوند استدیو rare یک استدیو با ارزش هست اینکه این استدیو شدهصرفا یک استدیو ی پشتیبان واقعا دردناک هست دقیقا اتفاقی که برای تمامی استدیو های راکاستار افتاد و همچین استدیو های اکتیویژن. اگر هر استدیو دو الی سه تیم داشته باشد میتوانند با ان فرهنگ منحصر به فرد کاری خود بازی های مختلف با یک استاندارد بسازند.
4. تلاش برای توسعه تیم های فنی و ارزیابی بازی ها که این حلقه ی گم شده ی استدیو های xbox هست یکی از دلایل موفقیت بازی های سونی این سات که این استدیو ها موتور های گرافیکی منحصر به فردی دارد که سال ها روی ان کار فنی انجام شده حالا مثلا من توقع ندارم ابسیدن یا نینجا تئوری یا ارکین انجین اختصاصی داشته باشند ولی کن اگر توانایی این را ندارد که ایده یشان را در انریل انجین پیاده سازی کنند مشکلشان باعث ضربه دیدن روند توسعه ی بازی شود
یا نمونه ی دیگر موتور بازیسازی بتسدا ست که شاید من برای sf یک سری نواقض فنی را بپذیرم ولی بدون شک از tes 6 توقع یک چشم نواز گرافیکی بدون محدودیت های فنی را دارم یعنی بازی باید مود 60 فریم داشته باشد و همچین استاندارد های دیگری که امروز در صنعت گیم برای بازی های جهان باز نقش فرینی مورد قبول هست
5. سرمایه گذاری برای ایجاد ساختار و رویه هایی که یک باعث همکاری بیش از بیش استدیو ها شود که نتیاج ان بهتر شدن اجزای مختلف بازی و همین تسریع روند بازی سازی میشود و دو این که بازی ساز درگیر devlopment hell نشن که این هم مورد مهمی است
ساختاری که امروز در استدیو های xbox وجود دارد شبیه مدیریت جهادی هست بدون هیچ نظراتی بر تک تک مراحل ساخت و توسعه ی بازی که نهایتا با یک فاجعه مانند ردفال روبرو میشیم و یا اینکه زمانی که بستدا نمایش اولیه را نشان میدهد تازه میفهمند بازی مشکل دارد و باب میل طرفداران نیست که این یعنی باز فاجعه مدیریتی حالا اینکه اسپنسر مرام گذاشت و بازی را یک سال تاخیر زد قابل تقدیر هست ولی من این لوتی گری ها را در شاخصه ی یک سازمان حرفه ای نمی ببینم
موارد دیگر نیز زیاد هست اگر دقت کرده باشید هزینه ی تمامی این 5 مورد کمتر از 4 میلیارد دلار (من بسیار دست بالا حساب کردم) در هر نسل خواهد شد ولی نتیجه اش شکفت انگیز هست در اینجا هیچ خریدی انجام نشد هیچ بازی از پلفترم رقیب حذف نشد ولی کلی ارزش افزوده به جیب xbox ریخته شد
الان هم میگم از لحاظ گیمری خرید هیچ استدیو یا ناشری الزامی نیست ( مگر این استدیو های غربی SE که زیر دست AG ممکن است تعطیل شوند که حقیقتا حیف هست) تعداد ای پی های که تا اخر نسل xbox عرضه منتشر میکند بیش از 30 تا هست تا اخر نسل فقط 21 فصل مانده تلاش برای اجرای این موارد میتواند کیفیت و سرعت ساخت بازی را بیشتر کند ان پول هم بزارن در جیبشان وقتی تواسنتند این به سازمان منجسم برسند انموقع میتوانند هر انچه که خواستند بخرند ولی الان اصلا امکانش نیست
اما اما اگر از لحاظ حقوقی من حتی اگر مایکروسافت سونی را بخرد یا برعکس ابدا هیچ ایرادی نمی ببینم باز اینجا بیایید روضه بخوانید سیاه بازی کنید مونوپولی مونوپولی بگید از هر خریدی توسط سونی/مایکروسافت و.... دفاع میکنم چون دفاع از ازادی بازار دفاع از انسان ازاد هست حتی اگر به زیانمان باشد