ببخشید پشت سر هم پست میدم ولی واقعا حیف آرشیو این تایپیک ـه که خوابیده بمونه ، راستی مقاله با ذکر منبع میشه گذاشت ؟
بازي RPG يا نقش آفريني به طور کلي به بازيهايي گفته ميشود که کاراکتر قابل کنترل در طول بازي پيشرفت کند
"1" اين پيشرفت و يا تغيير ميتواند در زمينه جسمي (قدرت، چابکي و هوش) ، رواني (ميزان انسانيت و پاکدامني) و يا از نظر اجتماعي (شهرت ، محبوبيت و قانونمداري) و يا موارد ديگر باشد
"2" در 3 دهه اخیر اين تعاريف بارها دستخوش تغيير شده ولي در مواردي هم انواع قديمي Role Playingـها هنوز در حال رقابت با گونه هاي جديد هستند ، نگاهي گذرا به سير تکامل اين سبک بازي:
Rougelike
1975-1989
شايد برايتان جالب باشد که اولين RPGـها در واقع بازيهاي فکري (Board Games) بودند ، براي همين اولين نسل اين بازيها در کامپيوتر شباهت زيادي به بازيهاي مقوایی داشت ، Rouge يکي از محبوبترين و اولين بازيهاي اين سبک بود تا حدي که روي نام ژانر هم تاثير گذاشته، عکس پاييني از اين بازي:
براي تصور بهتر اين سبک را کمي پيچيده تر از بازي PacMan فرض کنيد ، روند بازي بصورت نوبتي در فاصله زمانهاي کوتاه هست، همينطور که ميبينيد گرافيک در اين بازيها مفهومي نداشت، کاراکتر ها و محيط بازي با حروف الفبا يا کدهاي ASCII مشخص ميشدند لازم به توضيح است که در آن زمان نقش آفريني در بازيها به معناي بوجود آوردن يک محيط افسانه اي و پذيرفتن يکي از نقشهاي اين دنيا توسط گيمر بود ، بنابراين صرف وجود کلمات اژدها و سياهچال و ديگر اصطلاحات دنياي تالکين کافي بود تا اين بازي نقش آفريني به حساب بيايد، در واقع با استانداردهاي کنوني اين ژانر RPG نیست ولي بخاطر نوآوري هاي زياد (از جمله سيستم inventory) پدر چندين سبک بحساب مي آيد
وضعيت کنوني: در سال 98 و با وجود پيشرفت روزافزون گرافيک بازيها اين سبک منسوخ به حساب مي آمد ولي 8 سال بعد (2006) شرکت ناآشناي Bay 12 Games بعد از چند بار شکست بالاخره Slaves to Armok II: Dwarf Fortress را منتشر کرد، طراحان هنوز در حال عمق دادن به بخشهاي ترکيبي استراتژيک و Rougelike هستند ( نسخه نهايي 25 تيرماه امسال ريليز شد ) ، سبک Rougelike شايد بطور رسمي مرده نباشد ولي از آن انتظار تکاپوي زياد را هم نميتوان داشت
Traditional RPG
؟؟؟؟-1982
مرزهاي اين دوره با بقيه دوران ها و سبک ها کاملا روشن نيست، خيلي از بازيهاي قبل 1990 و يا بعد 2005 قسمتي از خصوصيات اين ژانر را دارند ، ولي براي يک تعريف دقيق ميتوان گفت اين سبک با 3 واقعه تقريبا همزمان متولد شد: تلاش کمپاني نوپا (و حالا غول صنعت بازيها) ي EA براي ايجاد گرافيک 3بعدي در Bard's Tale، گيم پلي متفاوت سري Ultima با انواع مختلف Rougelikeـها (نسخه هاي ارتفا يافته بعضي از اين قوانين بعدها استانداردهاي نقش آفريني شدند) و استفاده از موس و صداي 3بعدي و روند بازي همزمان (Real-Time) براي اولين بار در Dungeon Master
وضعيت کنوني: تا به حال بيش از 130 عنوان بازي با زاويه ديد Isometric ، کنترل Point & Click و با قابليت پيشرفت خصوصيات جسمي کاراکتر عرضه شده
"3" ولي در تمام اين سالها عناوين ارزشمند به 10 عدد هم نميرسند (به غير از سري Fallout همگي ساخته بليزارد هستند و يا بر اساس قوانين D&D ) ، و هيچکدام اينها بعد 2005 نيستند ... اينطور که به نظر مي آيد اين سبک ديگر حرف زيادي براي گفتن ندارد ولي نبايد زود قضاوت کرد! 2 عنوان قرار هست تا 2010 بيايد و هر 2 طرفداران خاص خود را دارند ، Dragon Age که بر اساس جديدترين نسخه قوانين Dungeon & Dragons بنا شده و ديابلو 3 ، يک would be شاهکار ديگر از Blizzard
Action RPG
؟؟؟؟-1987
براي تشخيص مرز باريک بين اين ژانر و همتاي Traditional خود اول از همه ژانر مستقل اکشن را تعریف میکنیم: بازيهاي Action در درجه اول بازيهايي هستند که سرعت عمل در طول بازي و براي پيروزي مهمترين فاکتور هست ، البته سرعت عمل در استراتژيک و Traditionalـها هم مهم هست ولي براي آنها به تريتيب تاکتيک و هماهنگي و Balance بين اعضاي تيم در اوليت مي باشد
"4"جالب است بدانيد خيلي از بازي هاي اکشن به تازگي المنتهاي RPG را به بازيها اضافه ميکنند و در طرف ديگر Action-RPGـها علاوه بر گسترش خصوصيات کاراکتر سعي در جذاب کردن مبارزات و افزودن قسمت اکشن دارند ، اينطور که به نظر مي آيد مرزهاي اين 2 سبک در حال محو شدن هست ...
وضعيت کنوني: تا قبل از 2004 اين سبک هم همانند همتاي Traditional خود ميرفت تا سراشيب انحطاط را طي کند پيشرفت کاراکتر در RPGـها منحصر به خصوصيات جسماني ميشد، بازيهاي D&D هم در مورد فاکتورهاي اخلاقي تقسيم بندي بچگانه اي و کليشه اي داشتند
"5" تا بعد از مدتها انتظار Vampire Bloodlines بيش از دهها موقعيت براي شکل دادن شخصيت بازيکن فراهم کرد، بعد از آن Fable، BioShock، Mass Effect و Witcher عرضه شدند که همگي داراي همين سيستم انتخاب ديالوگ و اثرگذاري بر داستان بازي و شخصيت بازيکن بودند، در حال حاضر هر 4 سازنده با فروش خوبي که داشتند در حال طراحي عوامل جدید و يا بهينه سازي اين سبک هستند
----------------
پاورفي:
1: استفاده از واژه "تغيير" به جاي "پيشرفت" صحيح تر هست
2: فاکتورهاي داخل پرانتز شامل همه موارد نميشود ، فقط براي مثال آورده شده
3: خصوصيات سبک Traditional RPG
4: اين تعريف در در صورتي درست هست که بازيهاي ورزشي را سبک محسوب نکنيم
5: بر اساس انتخابهاي درون بازي و کلاس کاراکتر ، شما ميتوانيد يکي از 3 نوع شخصيت Neutral, Good و Evil داشته باشيد
**********
توضيحات:
ASCII: مخفف American Standard Code for Information Interchange ، تعدادي کد شامل حروف الفبا و علائمي مانند $ يا #
Blizzard Entertainment: کمپاني بازيسازي که به داشتن کادر فني متمرکز و حرفه اي معروفه ، هر کدام از بازيهاي اين شرکت در نوع خود شاهکاره ( مثل سري بازيهاي Warcraft ، Diablo ، Starcraft و World of Warcraft ) در سال 1991 با نام Silicon & Synapse تاسيس شد که بعدها تغيير نام داد
Codex: تاریخچه
D&D: مخفف Dungeon & Dragons یکسری قوانین برای بازهای RPG که تا حد زیادی از آثار تالکین الهام گرفته( برای توضیحات بیشتر کلیک )
Isometric: زاويه ديد شبیه سوم شخص منتها بالاتر از آن، بطوريکه خط امتداد ديد ما با قامت کاراکتر و افق زاويه برابر داشته باشند (برای دیدن نمونه کلیک)
Point & Click: نوعي کنترل که براي رفتن به هر محل و در بعضي موارد چرخش دوربين از موس استفاده ميشود
RPG: مخفف Role Playing Game ، بازيهاي نقش آفريني
المنت: Element ، فاکتور، المان، خصوصيت
تالکين: معروفترين نويسنده رمانهاي تخيلي در قرن بيستم، از جمله آثار او: ارباب حلقه ها، هابيت و سيلماريون
ریلیز: Release ، انتشار بازی
ژانر: Genere ، سبک
منبع :
:biggrin1:
پی نوشت: این متن هنوز کامل نیست، 2 نوع استراتژیک RPG رو بعدا اضاف میکنم در ضمن بخاطر اینکه بعضی توضیحات ابتدایی هست ببخشید، اولین بار این رو توی یه فروم n00b گذاشته بودم