فرشاد 15 یه استثنا شاهکار بودالان Ni no Kuni و کل سری Tales و بازیای دیگه مثل Digimon و Nier و Kingdom Hearts و FF هایی مثل تایپ 0 و Crisis Core و هزار تا بازی JRPG دیگه که نوبتی نیستن افتضاحن؟
فرشاد 15 یه استثنا شاهکار بودالان Ni no Kuni و کل سری Tales و بازیای دیگه مثل Digimon و Nier و Kingdom Hearts و FF هایی مثل تایپ 0 و Crisis Core و هزار تا بازی JRPG دیگه که نوبتی نیستن افتضاحن؟
فرشاد 15 یه استثنا شاهکار بودیکی از بیخود ترین گیمپلی های غیر نوبتی را داشت. خیلی تصمیم گیری ها و پیاده سازیا اشتباه داشتن.
بنظر من به جای زجر دادن پلیر بگیم سختی بیخود یا کاذب بهتره .یعنی یه کسانی مثله من که عادت دارن بیشتر کوئست های فرعی رو برن حتما دیوانه میشن .اینا به جای اینکه بشینن روی سختر کردن بازی از جهات معقول کارکنن اومدن ر..دن تو بازی12 رو بازی کردی؟وقتی میگم هیچ کاری لازم نیست بکنی واقعا منظورم اینه که هیچ کاری لازم نیست بکنی
من شده ساعت ها اصلا به دکمه های سمت راست کنترلر دست نزدم و فقط کاری که میکردم زاویه دوربین رو عوض میکردم و شخصیت رو راه میبردم
تو 15 یکم جَو میدین وگرنه دقیقا جوریه که یه بازی اکشن باشه دکمه میزنی کومبو میزنه دیگه
ولی این دکمه نمیخواد اصلا بزنی
والا من زجر دادن پلیر رو چیز خوبی نمیدونم مخصوصا اینکه تعداد NPC ها زیاده و یه سری لوکیشنا بزرگن و خیلی خیلی خیلی چیزای مهمی میشه از این ساید کوئست ها گرفتآخه حتی وقتی هم یه ساید کوئست رو شروع میکنی جایی نیست تو بازی بنویسه مثلا تو الان فلان کوئست رو داری برا همین اگه یکی رو شروع کنی و بزاری برا بعد یادت بره راهی نیست ببینی چیا رو داشتی میرفتی
بعد ساید کوئست ها میتونن آیتم های خیلی خاص رو بدن یا Dungeon های مخفی باز بکنن که Esper های دیگه توشون هستن و . . .
بعد بقیه ایراد هاش رو چی میگی؟کلا بازی تعداد ایراد هاش خیلی بیشتر از نقاط مثبتشه. نقاط مثبتش هم درست و حسابی کامل تازه نیستن :\
نه اتفاقا بازی هایی که نام بردی جزو بهترین هاست و با خیلیاشون خاطره دارم اما بحث فاینال ۱۵ جداست یکی از اشغال ترین بازی هایی بود که بازی کردم .از سر لجبازی هم نمیگم زیاد jrpg بازی میکنم اما ۱۵ اصلا بهم نچسبید.کلا بازی سلیقه ای هستش شما خودت الان از ۱۲ راضی نیستی اما از ۱۵ راضی هستی به نظرم گیم پلی ۱۲ شبیه ترین فاینال نسبت به ۱۵ هستش البته فاینال ۱۱ و ۱۴ را حساب نمیکنم چون انلاین بازی نمیکنم اطلاعاتی هم ازش ندارم.الان Ni no Kuni و کل سری Tales و بازیای دیگه مثل Digimon و Nier و Kingdom Hearts و FF هایی مثل تایپ 0 و Crisis Core و هزار تا بازی JRPG دیگه که نوبتی نیستن افتضاحن؟
نه اتفاقا بازی هایی که نام بردی جزو بهترین هاست و با خیلیاشون خاطره دارم اما بحث فاینال ۱۵ جداست یکی از اشغال ترین بازی هایی بود که بازی کردم .از سر لجبازی هم نمیگم زیاد jrpg بازی میکنم اما ۱۵ اصلا بهم نچسبید.کلا بازی سلیقه ای هستش شما خودت الان از ۱۲ راضی نیستی اما از ۱۵ راضی هستی به نظرم گیم پلی ۱۲ شبیه ترین فاینال نسبت به ۱۵ هستش البته فاینال ۱۱ و ۱۴ را حساب نمیکنم چون انلاین بازی نمیکنم اطلاعاتی هم ازش ندارم.
مثلا خود من بهترین فاینال یا بهتر بگم بهترین بازی عمرم تا الان فاینال ۱۰ بود شاید تو این سایت ۲ نفرم با من هم عقیده نباشن.کلا من با نوبتی بیشتر حال میکنم اکثر jrpg های شاخم مثل فاینال ۷ تا ۱۰ یا سری دراگون کوئست یا شین مگامی یا اسپین افش سری پرسونا شادو هارتس لجند اف دراگون همه نوبتی بودن در ضمن نی نو کونی هم که گفتی شماره اولش کاملا نوبتی بود الان تو این شماره جدید عوضش کردن
در جواب اعتراض به 15 پست زدیمن الان 15 رو تو پستم آورده بودم؟![]()
در جواب اعتراض به 15 پست زدی![]()
به نظر من همه ی سریهای final fantasy عالین ولی واسه زمان خودشون
XII رو باید همون روز اولی که اومد بازی میکردین الان سالها ازش گذشته
اون زمان فکر نکنم اصن بازی بود که جای side quest هاش رو نشون میداد یا اگرم بوده انقدر مسخره بوده که من بازیش نکردم الان دارین ff XII رو با بازی های جدید مقایسش میکنین که با اینکه تمام نکته های مهم و محل دقیق quest هاش رو کامل نشون میده انقدر مسخره و خسته کنندس که حتی حاضر نیستیم تا قسمتی که نشون داده رو بریم...
اصن نیاز به اینترنت نداشتیم خودمون کشف میکردیم که چی به چیه 3:XII با استاندارد زمان خودش بدتر هم بوده 3: چون اون زمان دیگه اینترنت درست و حسابی نبوده که بتونیم راحت تو نت ببینیم چی به چیه
منی که اینترنت رو جوییدم برا این و تک تک قدم هام با گاید بوده (اولین بازیه که از اول با گاید رفتم چون بازی رسما توضیح دادنش آشغاله و هر اشتباهی جبرانش غیر ممکنه) بازم همچین موردای مسخره ای بهم میخوره
بازی اگه در حد فقط تموم کردن بخش داستانی بخوای بگی آره بازی بدی نیست. بازی عالی نیست
ولی بخوای وقت بزاری برا هرچیزی و تهش رو در بیاره گند کاریاشون معلوم میشه برا همینم هست که مطمعنم نمره هاش انقدر بیش از لیاقتش بالا شده فکر نکنم هیچ منقدی سعی کرده درست و حسابی چندتا کار خفن جدای بخش داستانی بکنه
اصن نیاز به اینترنت نداشتیم خودمون کشف میکردیم که چی به چیه 3:
با نهایت احترام داری مثل نوبا و کژاوال گیمرا حرف میزنیخیلی ایراد داره اون یکی از ایرادای احمقانه بازیه
الانم یه ایراد دیگه بازی بهش برخوردم یعنی واقعا سازنده هاش احمق به تمام معنا هستن
بدون شک هر منتقدی هم که بازی رو نقد کرده از اول تا آخرش سریع بخش داستانی رو رفتن و فوقش یه Dungeon اضافی رفتن و تمام
بخوای وقت برا بازی بزاری رفته رفته میفهمی بازی چه فاجعه مسخره ایه
اگه کسی هیچ ارزشی برا وقتش نداره و براش مهم نیست 100-200 یا بیشتر براش وقت بزاره و بار ها و بار ها وقتش تلف بشه بازی ممکنه براش خوب باشه
بماند که سیستم گمبیت یه جوری شمشیر 2 لبست
از طرفی میتونه فارم کردنارو خیلی خیلی برات راحت کنه ولی از طرفی اکثر بازی رو برات خسته کننده میکنه چون هیچ کاری لازم نیست بکنی خود شخصیتا برات میجنگن
بعد سیستم لایسنس بازی مسخره ترین سیستم Skill Tree مانندیه که تو عمرم دیدم
تو تقریبا همه بازیای RPG که Skill Tree دارن شما یا هر کلاس و Jobی رو میتونی انتخاب بکنی و تمام Skill هاش رو بگیری یا اگه همه کلاس هارو نمیتونی بری اونایی که برمیداری رو باز میتونی همرو آزاد بکنی
ولی این بازی اینجوری نیست. اول اینکه همون اوایل بازی شما میتونی هر 2 جاب رو انتخاب بکنی و بازی هیچ توضیح و کمکی نمیکنه برا همین اگه مثلا به فکر این باشید که یکی رو هم Black Mage هم White Mage بکنید خیلی خفنه (که واقعا هم باید خفن بشه) کاملا در اشتباهید چون همه Mage ها HP کمی بهشون میخوره و لایسنس HPی کمی دارن برا همین خیلی خیلی به ضررتون میشه ولی بازی اصلا اینارو نمیگه. هیچ کمکی نمیکنه
همه اینا وقتی بدتر میشه که بدونید به هیچ وجه راه برگشت ندارین بعد انتخاب یعنی انتخاب بکنید Job هارو بعد 100-200 هزار 10 هزار ساعت یا هرچقدر بعد بفهمید ترکیب Job بندیتون خوب نیست (که وحشتناک هم مهمه وگرنه در حد Game Breaking شدن میشه بازی) هیچ جوره نمیتونید دوباره انتخاب بکنید Job هارو مگر اینکه دوباره از اول بازی رو برید
تازه به اینجا تموم نمیشه شما همه گزینه های لایسنس بورد Job خودتون رو هم نمیتونید داشته باشیدبرای مثال Shikari یا همون هانتر 4 تا لایسنس استفاده از Ninja Sword هارو داره ولی شما فقط 3 تای اونارو میتونید بهشون دسترسی داشته باشی و به هیچ وجه نمیتونی 4 تارو باهم داشته باشی
فکرشو بکنید هانتر باشید نتونید از همه سلاح هاتون استفاده بکنید
و باز هم اینجا هیچ راه برگشتی ندارین
بازی که خودش هیچ توضیح خاصی نمیده بعد اگه شما به اشتباه 3 تارو انتخاب بکنی بعد ببینی اون یکی سلاح ها خیلی گولاخ ترن دیگه هیچ جوره نمیتونی اونارو آزاد بکنی حتی راهی نیست که دوباره مثلا لایسنس هارو انتخاب بکنی
مثل دفعه اولی که من رفتم تا چند روز پیشاز اول بازی عشق اینو داشتم که Yagyu Darkblade رو بگیرم که گولاخ ترین سلاح Shikariئه و بعد 30-40 ساعت بازی و بدبختی مخصوصا گرفتن خود سلاحه اومدم استفاده بکنم ازش که فهمیدم همون اول بازی من اون 3 تا لایسنس دیگه رو گرفته بودم و لایسنس استفاده از این سلاح رو دیگه نمیتونم داشته باشم
بازی رو دوباره انجام دادم
و اما سیستم بازار بازی.
تو نگاه اول جالبه. اینجوریه که شما هر Lootی که از دشمنا میگیری و به هر فروشنده ای بفروشی بسته به آیتم هایی که فروختی بازار یه سری آیتم هارو آماده میکنه برا فروش که یه سریاش خیلی خوبن مثل قوی ترین کاتانای بازی که خیلی خفنه فقط از این راه میشه گرفت
ولی مشکلش اینه که Recipe هییییییچ کدوم از آیتمای بازار رو بازی بهتون نمیگهفقط مجبورید تو اینترنت ببینید
مثلا هیچ جوره خودتون تو بازی نمیفهمید که همین کاتانا رو با فروش چه Loot هایی میشه گرفت
بعد حالا بماند اینا من امروز خودمو کشتم گفتم همه آیتمای لازم برا اون کاتانا رو میگیرم و بعد کلی ساعت وقت گرفتمشون و فروختمشون ولی به بازار هیچ چیزی اضافه نشدگفتم شاید حالا یدونه از یه آیتم رو کم دادم برا همین از هرچیزی که میخواست یکی دیگه فارم کردم (که وحشتناک وقت گیره) و فروختم بازم هیچی اضافه نشد
حتی History هیچی نداره که ببینی چه کوفتی رو فروختی و چیا کم داری که بدیبا اینکه من مطمعنم همه آیتمای لازم برا اون کاتانا رو دادم ولی بازم هیچ راهی نیست که ببینم چیا تاحالا فروختم مخصوصا برا این جوری چیزا که لازمه
اگه مثل بقیه بازیا فرقی نداشت چی میفروشی و فقط برا گرفتن پول بود اشکالی نداره لازم نیست ببینی چیا تاحالا فروختی ولی برا همچین سیستم بازاری واجبه
کلا شرط میبندم خود سازنده های بازی تاحالا یه بار به صورت کامل بازی رو انجام ندادن
بازی خیلی خیلی ایراد داره اونم ایرادای بزرگ و وحشتناک وقت تلف کن
مشکلای به نسبت این فاجعه ها کوچیکتر هم داره مثل چجوری نشون دادن Map بازی و . . .
این چیزایی که داری میگی نه تنها نشون دهنده نقش افرینی هارد کور و این چیزا نیست، بلکه صد در صد از مشکلات یه بازیه. یه بازی بالفرض اگه قراره یه ماموریت را به بازیکن بده موظفه حتی اگه نمیخواد مستقیما به ابجکتیو، لوکیشنش، دیتیلش و... اشاره کنه، باید حداقل در قالب هینت های پراکنده بهش اشاره های دور و نزدیکی بکنه. حداقل باید امکان این باشه که مخاطب با صحبت با npc ها یا جست و جوی محیط ها و استنباط از صحبت ها و وقایع به نتایجی برسه که به لوکیشن حدودی ابجکتیو دست پیدا کنه. اینکه یه بازی چنین چیزایی را نداشته باشه و شما مجبور باشی متر متر بازیو بگردی و هر کاری که به فکرت میرسه را بکنی تا به نتیجه دلخواه برسی اصلا نشون دهنده هاردکور بودن نیست. و کم کاری سازنده را نشون میده. مثل این میمونه که تو ویچر فلان مانستر را ماموریت پیدا کنی بزنی، اما لوکیشنو خودت مجبور باشی پیدا کنی، از npc ها هم نتونی اطلاعات خاصی بدست بیاری. خب این رسما میشه زجر دادن مخاطب.اخرین کاری که تو بازی بود یه گروه هانتر یه سری ماموریت بهتون میدن که یه سری مانستر کمیاب رو بکشید ! هیچ هینتی از اینکه از چه دسته ایه ... کجاست و چطور میشه پیداش کرد بهتون نمیدن و شما باید تک تک مپ های بازی رو دنبالشون بگردید و هر جنبنده ای دیدید بگشید ! تازه شاید بعضی هاشون ظاهر نشن بار اول !
برادر من اینا ایراد نیست ! اینا نشونه های یه rpg هاردکوره که هر کسی از پس چالش هاش بر نمیاد تازه اون موقع نت و اینها هم در دسترس ماها نبود که بریم توش دربیارم
______________________________________
مثلا پرسونا 5 سوالاتی که تو مدرسه میپرسه ! دسته گل هایی که باید سر کار درست کنی ! هدایایی که به باید به بقیه بدی هیچ توضیحی نمیده ! و برای جواب درست بری تو نت ! مثلا من چه میدونم که چه کسی تو ژاپن لقب دزد جوانمرد رو داره !!! الان اینن یعنی پرسونا هم بد و افتضاحه ؟؟؟
این ایرادات شما دقیقا مثل ماجرای من بود تو فاینال فانتزی 9 که قویترین سلاح بازی تو یه جزیره ای بود که یه بار هم گذرت بهش نمی افته و حدود 70 درصد بازی که میگذره اون جزیره نابود میشه و دیگه اون سلاح هم در دسترس نیست هیچ راهنمایی و توضیح و اینکه چه کار باید کرد تا گرفتش هم درموردش نیست! خوب چون من حتی نرفتم درست حسابی اون جزیره رو چک کنم تقصیر بازیه ؟؟؟
این چیزایی که داری میگی نه تنها نشون دهنده نقش افرینی هارد کور و این چیزا نیست، بلکه صد در صد از مشکلات یه بازیه. یه بازی بالفرض اگه قراره یه ماموریت را به بازیکن بده موظفه حتی اگه نمیخواد مستقیما به ابجکتیو، لوکیشنش، دیتیلش و... اشاره کنه، باید حداقل در قالب هینت های پراکنده بهش اشاره های دور و نزدیکی بکنه. حداقل باید امکان این باشه که مخاطب با صحبت با npc ها یا جست و جوی محیط ها و استنباط از صحبت ها و وقایع به نتایجی برسه که به لوکیشن حدودی ابجکتیو دست پیدا کنه. اینکه یه بازی چنین چیزایی را نداشته باشه و شما مجبور باشی متر متر بازیو بگردی و هر کاری که به فکرت میرسه را بکنی تا به نتیجه دلخواه برسی اصلا نشون دهنده هاردکور بودن نیست. و کم کاری سازنده را نشون میده. مثل این میمونه که تو ویچر فلان مانستر را ماموریت پیدا کنی بزنی، اما لوکیشنو خودت مجبور باشی پیدا کنی، از npc ها هم نتونی اطلاعات خاصی بدست بیاری. خب این رسما میشه زجر دادن مخاطب.
________________________________________
نه کی گفته برا این چیزا باید بری تو نت؟
مثلا سوالایی که پرسیده میشه را اگه نمیدونی میتونی جوابشو توی تیوز گیلد ببینی.
این چیزی که داری میگی با چیزی که فرشاد داره میگه زمین تا اسمون فرق داره! اینجا این تو بودی که نرفتی بگردی تا بتونی فلان ایتم خفن که هیدن هست را پیدا کنی. در واقع اون ایتم را سازنده گذاشته بوده برای بازیکنایی که اهل جست و جو کامل محیط های بازی هستن. اینجا اگه مثلا توی 30% اولیه بازی برسی به مکان اون سلاح و بیخیال باشی از دستش میدی و سازنده هم دوست داره که امکان دستیابی بهشو با پیشروی در بازی ازت بگیره.(البته اینجا فاکتور شانس هم تا حدودی دخیله)
اما چیزی که فرشاد میگه کم کاری سازندست که تو بازیش هیچ راهی نیست که بفهمی چی به چیه. و حتی وقتی تموم محیطارو شخم میزنی نتونی یه ابجکتیو را بهش دست پیدا کنی.