سریال The Last of Us

قسمت پایانی فصل یک سریال The Last of Us حدود ۸.۲ میلیون بیننده داشت، این در حالی است که قسمت آخر فصل دوم حدود ۳.۷ میلیون بازدید کننده داشته است که کاهشی 55 درصدی نسبت به قسمت آخر فصل یک سریال را نشان می دهد.:)
طبیعتا این کاهش 55 درصدی که همشون مخالفان بلارمزی یا هیترهای tlou2 که نبودن. کاهش امتیاز منتقدا و همزمان کاهش مخاطب نشون دهنده افت کلیه سریاله.

.​
 
البته HBO گفته که دلیل کاهش میزان بینندگان این اپیزود، پخش در روز Memorial Day در آمریکا بوده. (کاملاً منطقیه؛ پخش برخی از اپیزودها در روزهای خاص، روی تعداد بینندگان تأثیر می‌گذاره؛ از روز پاک و کریسمس گرفته تا شب Super Bowl)

پ.ن: هیچ‌وقت عبارت یا چیزی که در متن مبدا به نفع‌تون نیست رو در حین ترجمه، حذف نکنید. 🦢 :D
 
:D:D البته HBO گفته که دلیل کاهش میزان بینندگان این اپیزود، پخش در روز Memorial Day در آمریکا بوده. (کاملاً منطقیه؛ پخش برخی از اپیزودها در روزهای خاص، روی تعداد بینندگان تأثیر می‌گذاره؛ از روز پاک و کریسمس گرفته تا شب Super Bowl)

پ.ن: هیچ‌وقت عبارت یا چیزی که در متن مبدا به نفع‌تون نیست رو در حین ترجمه، حذف نکنید. 🦢 :D
شما هم هیچ وقت بدون اطلاع و از رو باد قسمت هایی از بدن صحبت نکنید. منبعی که بنده از اون مطلب رو نقل کردم یه کانال تلگرامی بوده و این قسمتی که شما گفتید رو نذاشته.

میتونستید خیلی نرمال و بدون تیکه انداختن، متهم کردن و استفاده از عکس پرندگان هم این مساله رو گوشزد کنید:D

.​
 
این نوع اپیزود بستن به شیوه «پایان‌بندی باز» (اصطلاحاً می‌گن Ending by Cliffhanger)، یک متودِ پیش‌پاافتاده و تاحدودی تفرقه‌برانگیز (Controversial) است؛ بخش عمده تفرقه‌برانگیزبودن آن اینکه بیننده را برای تماشای رویداد نامشخص تا فصل آینده در حالت استندبای نگه می‌دارد و از طرفی، این بیننده این نگرانی را دارد که با این Cliffhanger، سریال موردعلاقه‌اش کنسل نشود (قطعاً دیده‌اید که نزدیک 60 درصد سریال‌های کنسل‌شده با چنین پایان‌بندی خداحافظی می‌کنند که آب یخی روی سر بیننده است.)

در مجموع، من این شکل پایان‌بندی را دوست ندارم، یه ورژن بی‌حال‌تر از اپیزود Last Day on Earth (اپیزود شانزدهم، فصل ششم) سریال TWD بود (حرکت نیگان با چوب بیسبال لوسی و دوربین در حالت POV). از طرفی، کلاً این فصل ساختار اپیزودیک ضعیفی داشت؛ مثلاً در همین اپیزود، اکتِ پنجم رو با نمایش «ابی» به‌صورت فلش‌بک به پایان رسوند؛ درحالی‌که باید آن سکانسِ «ابی» را در «تیزر» یا «کولداوپن» اپیزود قرار می‌دادند که حضور چند ثانیه‌ای او در اکت چهارم، منطقی به چشم بیاید. یه فصل معمولی برای یک سریال آخرالزمانی معمولی. به یاد گذشته، سکانسِ درگیری نفس‌گیر اپیزود خفن Claimed از سریال The Walking Dead را برایتان می‌گذارم:


پ.ن: یه چنین درگیری هیجان‌انگیز و استرس‌آوری مثل همین یک دقیقه تو بین اپیزودهای 4 تا 7 نداشتیم. 🦢 :D
ابی رو داخل cold open اپیزود قرار میداد که چی بشه؟ :D هدف از نشون دادن اون صحنه اخر اپیزود اینه که مخاطب بفهمه فصل بعدی تمام این اتفاقات (از روز اول سیاتل) از دید ابی می‌بینیم.
 
ابی رو داخل cold open اپیزود قرار میداد که چی بشه؟ :D هدف از نشون دادن اون صحنه اخر اپیزود اینه که مخاطب بفهمه فصل بعدی تمام این اتفاقات (از روز اول سیاتل) از دید ابی می‌بینیم.

اینکه ابی Out of Nowhere می‌آد تو تئاتر و سه تا گلوله حروم می‌کنه؛ قابل‌باور نیست؛ از کجا اومد؟ Fast Travel زده؟ (یاد شخصیت ماهون در سریال Prison Break افتادم که برای گرفتن برادرها، ظرف سه‌سوت از شیکاگو می‌رفت به یوتا؛ اونم با ماشین نه با جت شخصی:D 🦢 )؛ مگه فاصله زمانی بازگشت الی به تئاتر چقدر بوده که ابی سوسکی می‌آد و این‌ها نمی‌فهمن؟! باید یه Introduction بزاری که مخاطب بدونه این اپیزود قراره به‌صورت متخصر به ابی مربوط بشه؛ حالا می‌خواد «روز اول سیاتل» باشه یا «روز N سیاتل»! شش اپیزود قبلی «کولداوپن» داشت؛ برای این اپیزود که خوابشون برده بود؟
کولد اوپن یکی از ارکان جدای‌ناپذیر سریال‌های عصر حاضر باید باشه.

شخصیت الی در فصل اول با فصل دوم ۵ سال فاصله داره ، ولی این پختگی اصلا به چشم نیومد! تنها تفاوت این بخش فقط با تتوی روی دست هست.
بعضی جاهای سریال خیلی کات های عجیبی داره و یهو از یه موقعیت عجیب و غریب با ی کات عبور کردن.

کجای تدوین مشکل داشت؟! دقیقاً کدام سکانس و کدام پلان؟ چون از معدود نکات مثبت سریال، بخش تدوین بود (اوجش اپیزود Through of the Valley). اگه منظورت Cut to Blackها بود که باید بگم در سریال‌های تلویزیونی یه امر رایج هست؛ اگر فیلم‌نامه سریال بخونی؛ پیش از پایان هر اکت (Act)، نویسنده Cut to Black/ Fade Out می‌زنه؛ این Cut to Black/ Fade Out گهگاهی به استراحت میان‌پرده‌ای یا پخش آگهی تلویزیون منتهی می‌شه (البته شبکه‌های پریمیوم خیلی کم آگهی پخش می‌کنن). پس این چیزِ بدی نیست. نمونه: نویسنده پیش از پایان پرده اول اپیزود پایلوت Sneak Pete که Fade Out می‌زنه.

Annotation 2025-05-27 212341.jpg

تو فصل اول، یه دوربین روی دست به‌شدت تهوع‌آور داشت که در فصل دوم کلاً از این متود دوری کردند. در مورد فاصله زمانی؛ من قبلاً گفتم که شورانرها می‌تونستند فرایند فیلم‌برداری هر فصل رو شبیه به سریال Stranger Things جلو ببرند (اگر افزایش سن کاراکترها در اولویت هست).
 
  • Smile
Reactions: IMANOKA
اینکه ابی Out of Nowhere می‌آد تو تئاتر و سه تا گلوله حروم می‌کنه؛ قابل‌باور نیست؛ از کجا اومد؟ Fast Travel زده؟ (یاد شخصیت ماهون در سریال Prison Break افتادم که برای گرفتن برادرها، ظرف سه‌سوت از شیکاگو می‌رفت به یوتا؛ اونم با ماشین نه با جت شخصی:D 🦢 )؛ مگه فاصله زمانی بازگشت الی به تئاتر چقدر بوده که ابی سوسکی می‌آد و این‌ها نمی‌فهمن؟! باید یه Introduction بزاری که مخاطب بدونه این اپیزود قراره به‌صورت متخصر به ابی مربوط بشه؛ حالا می‌خواد «روز اول سیاتل» باشه یا «روز N سیاتل»! شش اپیزود قبلی «کولداوپن» داشت؛ برای این اپیزود که خوابشون برده بود؟
کولد اوپن یکی از ارکان جدای‌ناپذیر سریال‌های عصر حاضر باید باشه.
همه اینا رو داخل فصل 3 میبینی.
اپیزود 2 cold open نداشت
 
  • Smile
Reactions: IMANOKA
البته HBO گفته که دلیل کاهش میزان بینندگان این اپیزود، پخش در روز Memorial Day در آمریکا بوده. (کاملاً منطقیه؛ پخش برخی از اپیزودها در روزهای خاص، روی تعداد بینندگان تأثیر می‌گذاره؛ از روز پاک و کریسمس گرفته تا شب Super Bowl)

پ.ن: هیچ‌وقت عبارت یا چیزی که در متن مبدا به نفع‌تون نیست رو در حین ترجمه، حذف نکنید. 🦢 :D
وقتی این قضیه بیشتر کاملا منطقی میشه که قسمت اول‌سیزن دوم نسبت به قسمت اول سیزن اول افزایش بیننده ۱۰٪ داره علی رغم نمرات پایین منتقدا و نمرات منفی مخاطبین
 
  • Smile
Reactions: IMANOKA
من حقیقتا از گیر دادنا به قیافه بلارمزی متنفرم و به نظرم واقعا کار انسانی‌ای نیست و باید این گیر رو به مزین و دراکمن داد. بلارمزی به نظرم تو فصل اول خیلی خوب بود و کاملا تونسته بود نقش الی رو دربیاره ولی توی فصل دوم واقعا افتضاح بود که بخش عمده‌ای از بد بودنش به خاطر نویسندگی هم هست جدا از فیزیک نامناسبش برای فصل دوم.
من فکر می‌کردم مخاطب‌های سریال از میانگین سنی بالاتری برخوردار باشن و به همین دلیل مشکلی با اتفاقات دارک و‌ خشن تلو دو نداشته باشن ولی آقای مزین احمق و دیگر نویسنده‌ها اومدن به شدت over explain انجام دادن و جدا ازون به شدت هم فضای سریال رو soft کردن که یجورایی کابوس‌وار بودن فصل دوم رو تقلیل دادن به یه داستان تینیجری با تم انتقام.
اینا اگه قراره با این کیفیت نویسندگی، اکتینگ و کارگردانی جلو برن به نظرم بهتره سریال همینجا کنسل بشه چون بیشتر داره به برند ضربه میزنه تا چیز دیگه. حتی تدوین هم یه جاهایی خیلی فاجعس.
 
با امیر موافقم. این بیش از حد توضیح دادن و تاکید کردن رو مسائل خیلی ضربه زده به سریال. توی بازی شما همه چیو خودت میبینی و میفهمی و حس میکنی، حالا اینکه درکش بکنی و واست قابل قبول باشه یا نه، واسه هر کی متفاوته. اما تو سریال بارها توسط افراد مختلف از همون ابتدای فصل تاکید میشه که جول بابای ابی رو کشته. یا جول هم آدم بدیه و یه قهرمان نیست. سکانس یوجین هم در راستای همین موضوع بود (شخصیت یوجین رو توی بازی نمیبینیم اما جوری که توصیفش میکنن قشنگ تبدیل به یه شخصیت جالب و باحال میشه اما داخل سریال کلا یه چیز دیگس). ولی توی بازی به نظرم یه سری چیزایی نشونت میدن و واست توضیح میدن اگه قشنگ وقت بذاری و بخونی و دقت کنی و در نهایت میتونی برداشت خودتو داشته باشی از شخصیتا. حالا سریال چیزی به عنوان گیم‌پلی نداره ولی خب میتونستن پخته‌تر و بالغ‌تر سریال رو پیش ببرن. دنیای بازی تو این مورد واقعا بی‌نظیر عمل کرده. دوس دارم بدونم فصل سوم چه میکنن با ابی و گروهش. همینطور سرافایت‌ها. ببینیم یه فلش‌بک به زمانی که رهبرشون زنده بود میزنن یا نه. در نهایت لِو و یارا دوتا شخصیت مهم بازی بودن خصوصا لِو که خیلی روی ابی تاثیر داشت در طول بازی. امیدوارم از پتانسیلشون برای فصل سوم استفاده کنن. البته رت کینگ هم خیلی کنجکاوم ببینم چطور طراحیش میکنن. چپتر بیمارستان تلوپ ۲ یکی از بهترین‌های گیمینگ بود :D
 
وقتی این قضیه بیشتر کاملا منطقی میشه که قسمت اول‌سیزن دوم نسبت به قسمت اول سیزن اول افزایش بیننده ۱۰٪ داره علی رغم نمرات پایین منتقدا و نمرات منفی مخاطبین

مدام می‌گید نمرات پایین منتقدان؟! نمرات پایین منتقدان یعنی میانگین بشه در حالت overwhelmingly negative؛ مجموع نقدها نسبتاً مثبت (Mainly Positive) بوده (میانگین راتن تومیتو 85 بوده). مخاطبین کلاً پس از اپیزود سوم، آب سریال رو قطع کردند. (ینی تکلیفشون رو مشخص کردند؛ چه دیده و چه ندیده دیس دادند و رفتند.)

View attachment 381593
اقا جدا داستان این سلاح چی شد؟ یه تیر باهاش در نشد:D ! فیلمنامه اصول پی ریزی و برداشت رو هم نتونسته رعایت کنه!

ایراد کلاً درست و به‌جایی است؛ یک سکانس تأکید داشته روی اسلحه؛ اصلاً هم ندیدیم که الی/دینا با این اسلحه شلیک کنن. یعنی یه مشت آدم‌های کم‌تجربه نشستند روی این سریال کار کردند؛ فقط مایک مایلود گلیم خودش رو از آب کشید بیرون. مازین هم فکر کنم که دست و پاشو بخاطر محدودیت‌ها بستن؛ عملکردش در «چرنوبیل» نشون داده که هم دیالوگ‌نویسی خوبیه و کشمکش خوبی در قصه ایجاد می‌کنه.

پ.ن: گیلیگان می‌آد از یه حرف کوچولوی «کار لالو بود!» توی Breaking Bad، یه شرور خفن در BCS خلق می‌کنه تا ارتباط معنایی و روایی بین دو سریال ایجاد بشه. کجایی تو؟ :D 🦢
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or