آقای John Carmack امسال 90 دقیقه در نمایشگاه QuakeCon بدون هیچ وقفه ای صحبت کرد و اطلاعات زیادی را در مورد بازی Rage گویا شد.
Carmack گفت : بازی Rage در Xbox حجمی معادل 20 گیگ خواهد داشت .پس اگر میخواهید این بازی را تجربه کنید بهتر است هارد خود را چک کنید. او در ادامه گفت: این برای اولین بار نیست که یک بازی بر روی Xbox 360 نیاز به همچین فضایی داشته باشد.همچنین بازیهای زیادی بوده اند که فضای زیادی را اشغال میکرده اند مثل Final Fantasy XIII ، Lost Odyssey و غیره ...
همچنین اضافه کرد: که دیسک های Blu Ray از DVD بدتر است! حداقل در PS3 !! منبع
دانته جان این ادم با ارزش تر از این حرفهاست، کارمک کسی هستش که اون رو با افسانه های برنامه نویسی کامپیوتر چون Alan Turing و John W. Backus فقید و اقای John McCarthy مقایسه میکنن . واقعا اگر یه کسی رو نمیشناسید لطفا در موردش اینطور صحبت نکنید .
اگر John Romero و John Carmack مغزشون کار نمیکرد و در سال 91 بازی Castle Wolfenstein 3D رو خلق نمیکردند الان شماها سنگ بازیهای MW و BF و ژانر FPS رو به سینه نمیزدید .
این استاد انگار زیادهم استاد نیست...
اگه استاد بود عین آدم کارشو میکرد انقد هم غر نمیزد. santa monica اومد یه gow3 ساخت با اون گرافیک خفن و محیط شلوغ و فریم ریتی که زیر 50 نمیومد یه کلمه نگفتن ps3 ما رو محدود کرده حالا این...
این بهانه کردن بلوری هم که دیگه آخر نوب بازی بود :d
مگه کرایسیس2 که شما ها میگین بهترین گرافیک کنسولی هست رو ps3 نسب میشد؟؟؟؟
هیچ وقت یه بازیه fixed camera با محیط pre calculate و خطی رو با یه بازی فول ریل تایم full 3d و open world مقایسه نکن gow3 بازیه خیلی قشنگیه ولی ثابت بودن دوربینش کمک میکنه تا نور پردازیها به صورت online رندر نشه واسه همین زاویه نور پردازی و رفلکشن و هزاران چیز دیگه از قبل رندر میشن و احتیاج به پردازش سریع و پویا ندارن.
بامزه خوشمزه کارمک گفته دیسک های Blu Ray از DVD بدتر است اصلا حرفی از هارد و نصب نزده که! یعنی فقط را بیوفتی تو تاپیک برای همه قصه تعریف کنیا کار دیگه ای ازت بر نمیاد که!
آخه مشکل اینه من اصلا به ریختن رو هارد کاری ندارم چون قبول دارم بازی وقتی کامل ریخته شه رو هارد بهتره ! اما سرعت اجرا و ا سرعت خوندن از رو دیسک مسخرس! یعنی واقعا اینکه بگی دی وی دی بهتر از بلوریه جوکه!
کارمک از بلو ری ایراد نگرفته مشکل از بلو ری پلیری هست که سونی تو PS3 استفاده میکنه که فکر میکنم 2 سرعته هست و سرعتش موقع خوندن اطلاعات از DVD دوازده سرعته XBOX360 کمتره.
منظور کارمک اینه:
12X DVD Drive بهتر از 2X Blue ray drive که درستم هست چون حجم داده هایی که یک dvd 12X انتقال میده بیشتر از Blu ray دو سرعته هست.
کلا نظرات هوشمندانه دوستان رو میخونم حال میکنم ...یه طنز از روشون بنویسیم جالبه میشه...mehdihoo همه چیزو کامل توضیح داد دیگه فکر نکنم نیاز باشه بیش از این نظرات هوشمندانه بدین
من كه از همون اول می دونستم و اينم می دونستم كه دليل اين اينستال اختياری بهتر لود شدن تكسچرهای با كيفيت بازی هست كه نقطه قوت انجين ريجه.پستامم بخونيد می فهميد.الكی مظلوم نمایی راه نندازيد،تاپيك داره می شه محكوميت هتك حرمت كارمك و وضعش خنده دار می شه...مشكل بلوری كه ايشون گفتن هم می شد حلش كرد،آيه نازل نشده كه همه بازی ها حتما بايستی روی يه بلوری بيان! (البته اين چيزی از ايشون كم نمی كنه چون احتمالا اين بحث ريختن تكسچرها روی هارد چيزی بوده كه از اواسط كار متوجه ش شدن)
كسی هم نيومد بگه ايشون چيزی بارش نيست،بحث سر چيز ديگه ایه.RAGE از يه موتور كاملا جديد استفاده می كنه و تا همينجا هم با اينهمه زحمتی كه براش كشيده عالی اومده جلو.بحث سر همين مسئله اجرا از روی هارد بعلاوه مشكلاتی كه كارمك قبلا اشاره كرد بود نسخه PS3 بازی داره،بودش.
ضمنا خيلی از 360 ها همون طور كه فرخ گفت هارد ندارن.ممكنم هست بعضی از اونایی كه 360 با هارد دارن يا هاردشون كافی نباشه و يا نخوان هاردشون رو پاك كنن تا جا برای اين بازی باز شه.
همين موضوع به احتمال زياد تو نسخه PS3 باعث پايين اومدن كيفيت بافت ها،دراو ديستنس كمتر،لود نشدن يا با تاخير لود شدن تكسچر ها ممكنه بشه،تو 360 هم بدون ريختن روی هارد امكان مواجه شدن با اين مشكلات هست.
پ.ن: فقط موندم از 22 گيگ حجم بازی چقدر حجم تكسچرهاشه كه نمی شه رو هارد PS3 ريختشون...
پ.ن2: اگه اشتباه نكنم درايو بلوری PS3 بلوری 4X (برای فيلم،اونم قبل اينكه سونی اين قابليت رو برداره) هم می خونه...درسته يا اشتباه می كنم؟بعد نمی شه سونی با فريمور جديد سرعت درايو بلوری رو ببره بالاتر؟
دانته جان این ادم با ارزش تر از این حرفهاست، کارمک کسی هستش که اون رو با افسانه های برنامه نویسی کامپیوتر چون Alan Turing و John W. Backus فقید و اقای John McCarthy مقایسه میکنن . واقعا اگر یه کسی رو نمیشناسید لطفا در موردش اینطور صحبت نکنید .
اگر John Romero و John Carmack مغزشون کار نمیکرد و در سال 91 بازی Castle Wolfenstein 3D رو خلق نمیکردند الان شماها سنگ بازیهای MW و BF و ژانر FPS رو به سینه نمیزدید .
بله من این چیزا رو میدونم کوچکترین کار کارمک طراحی همین اکشن اول شخص مدرن هست.
من واقعا به این آدم احترام میزارم و واقعا دوسش دارم با تمام وجود.همچین آدم هایی خیلی خیلی خیلی کم پیدا میشن!
فرهاد جان آدم هایی هستن که فقط به کنسولشون نگاه میکنن و کنسول رو به آدمهای بزرگی چون جان کارمک ترجیح میدن!
من همیشه برای کارمک احترام قائلم و همیشه اون رو مورد ستایش قرار میدم!
استاد کارش درسته! خوشبختانه ایشون فن کنسول محبوب 360 هستن و به نظر میرسه شاهکاری رو قراره روی این جعبه ناشناخته ببینیم.
VIVA Carmack,VIVA 360
راستی خبری از ساپورت کینکت تو این بازی نیست؟
جدا نمیدونم چرا برخی از دوستان قبل از مطالعه و اینکه ببینن مسئله چیه فقط یه نوشته (ترجمه ناقص) رو میگیرن و پشت بندش هی ادامه میدن.
اصلِ داستان اینه که با تکنیکِ جدید و نوآوری کارمک روشی برای بارگزاریِ بدون محدودیتِ تکسچر ها تو موتورِ چدیدشون بوجود آوردن ، به این صورت که به جای بارگزاری ( Load ) همه تکسچر ها ( که پر شدن حافظه و محدودیت رو به دنبال داره) این موتورِ پیشرفته تکسچر هارو به صورتِ دائم ( Stream ) میکنه. یعنی تکسچر ها یکباره بارگزاری نمیشن و به صورت جریانِ داده ها به محیط بازی فرستاده میشن. خب این مستلزمِ سریعتر خوندن از مدیائی هست که تکسچر ها روی اون هستن. بنا به گفته ایشون از روی بلوری تو PS3 این روالِ خوندن با تاخیر همراهه. اشتباه نشه !!! سرعتِ خوندنِ اطلاعات از بلوری بالاتر از دی وی دی هست ولی مهم اینه که از زمانی که شما دستور خونده شدن رو به درایو میدی چقدر طول میکشه تا روالِ خوندن شروع بشه و ظاهرا این تاخیر ( Latency ) تو درایوِ بلوریِ PS3 بیشتره و روی درایوِ دی وی دیه 360 این اتفاق سریعتر میفته. بدیهیه که اگر از روی هارد دیسک بخواید بخونید این تاخیر دهها بار کمتره.حالا هارد هر کدوم میخواد باشه ولی بازهم بنا به گفته ایشون نمیشه همه تکسچر ها رو روی هارد PS3 ریخت! این برای من عجیبه ولی خب لابد نمیشه که اینطوری میگه.
حالا با توجه به تکنیکِ کارمک این تاخیر روی PS3 براش محدودیت ایجاد کرده ولی من ندیدم جائی بگه که این مسئله به کیفیتِ بازی لطمه زده.
کلا دوستان رفتن تو یه وادیه دیگه و مقایسه بازی های دیگه و....
فارغ از همه اینا این تکنیکِ کارمک مزیتِ عمدش اینه که میتونه بهترین استفاده رو از حافظه محدود کنسول ها ببره و با کیفیت ترین تکسچر ها رو بارگزاری کنه ولی قطعا معایبی هم همراهش هست.( مثلا همین نکته و وابسته به سخت افزار شدنِ اجرای بازی)
مشکلِ دیگه ای که کم و بیش رو این موتور دیدم ( دنبالش نرفتم ببینم واقعا هست یا نه و اینکه چقدر اتفاق میافته) Texture pop-up هست که مثلا وقتی شما به صورتِ ناگهانی زاویه دیدتون رو به مقدار زیاد عوض میکنید ( مثلا 180 در جه بر میگردید) تکسچر های جدیدی که باید Stream و بارگزاری بشن زیاد میشه و بعضی تکسچر ها که اولویتِ کمتری دارن (نما های دور) یکدفعه ظاهر میشن ( فرخ اگر یادش باشه یه بار تو ثانیه 1:29 یکی از تریلر های اولیه این اتفاق میافتاد که تو پ.خ با هم دیگه در موردش صحبت کردیم). البته این مورد مربوط به تریلرهای اولیه بود و به احتمالِ زیاد تا حالا رفع یا بهتر شده.
کلا اینقدر به خودتون سخت نگیرید و تکنیک این برنامه نویس ها و بازیسازهای بزرگ رو با هم مقایسه نکنید. وقتی روش کارشون رو دقیق مطالعه نکردید و برتری یا عیبِ تکنیکشون رو نمیدونید همه چیز و همه کَسِ کنسولی که ندارید (یا دوستش ندارید) رو زیر سوال نبرید.
شک هم نکنید که مثل همیشه یه سری برتری رو پلتفرم 360 داره که تو این بازی هم خواهید دید و یکسری برتری های دیگه رو هم PS3 داره که اون رو هم خواهید دید ، با اینحال قول میدم که اونی رو که دوست دارید قبول خواهید کرد و حرفِ همدیگه رو حتی بعد از ریلیزه بازی تایید نخواهید کرد.
با همه حرفات موافقم به جز او یه تیکش که قرمز کردم:
سرعت خوندن یک بلوری پلیر 1X از سرعت خوندن یک DVD 1X بالاتر هست ولی بلوری درایوی که سونی تو PS3 استفاده میکنه 2X هست ولی DVD Drive 360 12X هست برای همین در نهایت سرعت درایو 350 بالاتر میشه.
هیچ وقت یه بازیه fixed camera با محیط pre calculate و خطی رو با یه بازی فول ریل تایم full 3d و open world مقایسه نکن gow3 بازیه خیلی قشنگیه ولی ثابت بودن دوربینش کمک میکنه تا نور پردازیها به صورت online رندر نشه واسه همین زاویه نور پردازی و رفلکشن و هزاران چیز دیگه از قبل رندر میشن و احتیاج به پردازش سریع و پویا ندارن.
با همه حرفات موافقم به جز او یه تیکش که قرمز کردم:
سرعت خوندن یک بلوری پلیر 1X از سرعت خوندن یک DVD 1X بالاتر هست ولی بلوری پلیری که سونی تو PS3 استفاده میکنه 2X هست ولی DVD Drive 360 12X هست برای همین در نهایت سرعت درایو 350 بالاتر میشه.
خب منم با اجازت مخالفت میکنم
این اعداد برای تمامِ حالات نیست.
سرعت خوندنه دی وی دی تک لایه با 12X بالاتر از بلوری 2X هست ولی اکثر (اگر نگیم تمامِ ) بازی های 360 روی دی وی دی 2 لایه هستن و متوسط سرعتِ خوندن دی وی دی دو لایه از بلوری پائین تره.
محلی که اطلاعات ازش خونده میشن هم موثره : بلوری تو نواحی نزدیک به مرکزِ مدیا سریعتره همچنین سرعتِ خوندن از لایه دوم (حالا نزدیک به مرکز یا دور از اون ) تو دی وی دی 12X کند تره.
در ضمن نوع مدیا هم مهمه و در واقع شما با Mastered DVD ها به این سرعت های ماکزیمم تو دی وی دی میرسید.
حالا جای بحثش اینجا نیست ولی صرفا ضرائب تاثیر گزار نیستن و عوامل دیگه ای هم هست. بسته به نوع خوندن و محل دیتا و نوع مدیا فرق میکنه.
من كه از همون اول می دونستم و اينم می دونستم كه دليل اين اينستال اختياری بهتر لود شدن تكسچرهای با كيفيت بازی هست كه نقطه قوت انجين ريجه.پستامم بخونيد می فهميد.الكی مظلوم نمایی راه نندازيد،تاپيك داره می شه محكوميت هتك حرمت كارمك و وضعش خنده دار می شه...مشكل بلوری كه ايشون گفتن هم می شد حلش كرد،آيه نازل نشده كه همه بازی ها حتما بايستی روی يه بلوری بيان! (البته اين چيزی از ايشون كم نمی كنه چون احتمالا اين بحث ريختن تكسچرها روی هارد چيزی بوده كه از اواسط كار متوجه ش شدن)
كسی هم نيومد بگه ايشون چيزی بارش نيست،بحث سر چيز ديگه ایه.RAGE از يه موتور كاملا جديد استفاده می كنه و تا همينجا هم با اينهمه زحمتی كه براش كشيده عالی اومده جلو.بحث سر همين مسئله اجرا از روی هارد بعلاوه مشكلاتی كه كارمك قبلا اشاره كرد بود نسخه PS3 بازی داره،بودش.
ضمنا خيلی از 360 ها همون طور كه فرخ گفت هارد ندارن.ممكنم هست بعضی از اونایی كه 360 با هارد دارن يا هاردشون كافی نباشه و يا نخوان هاردشون رو پاك كنن تا جا برای اين بازی باز شه.
همين موضوع به احتمال زياد تو نسخه PS3 باعث پايين اومدن كيفيت بافت ها،دراو ديستنس كمتر،لود نشدن يا با تاخير لود شدن تكسچر ها ممكنه بشه،تو 360 هم بدون ريختن روی هارد امكان مواجه شدن با اين مشكلات هست.
پ.ن: فقط موندم از 22 گيگ حجم بازی چقدر حجم تكسچرهاشه كه نمی شه رو هارد PS3 ريختشون...
پ.ن2: اگه اشتباه نكنم درايو بلوری PS3 بلوری 4X (برای فيلم،اونم قبل اينكه سونی اين قابليت رو برداره) هم می خونه...درسته يا اشتباه می كنم؟بعد نمی شه سونی با فريمور جديد سرعت درايو بلوری رو ببره بالاتر؟
ینی شما متصل میشید به PSN یا XBL ، و ازونجا نور پردازی میشه براتون
God Of War III مثلا چونکه Online نیست و فقط Single Player داره ، فلذا از نورپردازی Online بی بهره هست .
ینی شما متصل میشید به PSN یا XBL ، و ازونجا نور پردازی میشه براتون
God Of War III مثلا چونکه Online نیست و فقط Single Player داره ، فلذا از نورپردازی Online بی بهره هست .
چرا همه چیو با هم قاتی می کنید ! منظورش از نورپردازی Online اینه که باید در همان لحظه انجام شه! حالا من از نظر علمی نمیدونم اسمشو میشه گفت نورپردازی Online یا اسم دیگه ای داره ولی منظور ایشون این بود
سعی کنید یه کم بزرگ شید.
کارمک بچه 15-16 ساله نیست که طرفدار یه کنسول باشه و بیاد براش فن بازی دربیاره، اونم تو یه همایشی مثل Comic-con که کل بازیسازها دنبالش میکنن. کارمک 20 و خورده ای ساله فقط داره انجین میسازه.
کلا یه سری از فن های PS فکر میکنن که جهان به دو دسته فن بوی 360 و فن بوی PS3 تبدیل میشه، اون وسط ما چیزی نداریم یا اینوری، یا اونوری.
ماشاا... خدا قوت ! چقدر تاپیک جلو رفته ! آقا بابک الان این چی بود ؟! مثلاً من بچه ام ؟! اینی که میگی هیچ ربطی به بچه بودن یا بزرگ بودن نداره ! یعنی اگه یه نفر توی دنیا به چیزی علاقه داشته باشه بچه به حساب میاد ؟! پس هیچ کس نباید علاقه ای به هیچ وسیله , برند یا ... داشته باشه دیگه ؟ یا مثلاً دیوید کیج که میاد ps3 در آغوش میگیره ( ) عکس میندازه بچه 15-16 ساله ـس یا کلیفی که میگه من به فلان دلایل از ps بدم میاد بچه 15-16 ساله ـس ؟! حالا اینجا بحث در مورد کنسول و بازیه هر کی یه جور ابراز علاقه میکنه دیگه توی بخش اخبار اون اوایل صحبت های استاد هم موجوده ! دوست داشتن و علاقه یه چیز ذاتیه که هر کس به هر دلیلی از یه چیزی (از خوردنی بگیر تا کنسول و ... ) خوشش میاد ! حالا شاید ربط علاقه و بچه بودن مدل جدیده ما بی خبریم ؟! اگه علاقه = فن بوی ـه باشه ما هم فن بوی !
چرا همه چیو با هم قاتی می کنید ! منظورش از نورپردازی Online اینه که باید در همان لحظه انجام شه! حالا من از نظر علمی نمیدونم اسمشو میشه گفت نورپردازی Online یا اسم دیگه ای داره ولی منظور ایشون این بود
هیچ وقت یه بازیه fixed camera با محیط pre calculate و خطی رو با یه بازی فول ریل تایم full 3d و open world مقایسه نکن gow3 بازیه خیلی قشنگیه ولی ثابت بودن دوربینش کمک میکنه تا نور پردازیها به صورت online رندر نشه واسه همین زاویه نور پردازی و رفلکشن و هزاران چیز دیگه از قبل رندر میشن و احتیاج به پردازش سریع و پویا ندارن.
ینی شما متصل میشید به PSN یا XBL ، و ازونجا نور پردازی میشه براتون
God Of War III مثلا چونکه Online نیست و فقط Single Player داره ، فلذا از نورپردازی Online بی بهره هست .
جدا نمیدونم چرا اینو گفتن!!! البته منظورشون هم Pre-baked در مقابلِ Real-time بود. یعنی نور پردازی و سایه های از قبل ساخته شده به جای نورپردازیه هم زمان .
اِنی وِی : GoW3 از تکنیکِ Realtime radiosity که یه نوع نوپردازیه پویا هست و توسط میان افزاره Enlighten ایجاد میشه استفاده کرد و نوپردازیِ پویا داشت، جالبه که بدونید Frosbite 2.0 و Battlefield 3 هم از همین تکنیک و ابزار استفاده خواهد کرد و 3 سال بعد از ساخته شدنِ GoW3 به این قابلیتش ( به درستی) مینازه.
بی خیال ،دوستان بعضی مواقع دیگه خیلی کم لطف میشن...
شرمنده بابت Off-Topic ، فکر کنم لازم بود گفته بشه، اندازه جیره یک سالم امروز پست دادم...