برای من 3 ساعت گیم پلی عالی، خیلی با ارزش تر از 10 ساعت گیم پلی خوب هست (با احتساب فاکتور قیمت)اخه مشکلم همینه. بازی ۲۰ دلاره. شاید ۲۰ دلار توی استور پلی استیشن یا استور مایکروسافت چیزی نباشه ولی با نصف این قیمت میتونی بازی هایی رو تو استیم بخری که شاید چند برابر این بازی کانتنت داشته باشن.
اصلا نمیخوام اینساید رو با بقیه بازیا مقایسه کنم. و اعتقاد دارم فقط اتمسفرش میتونه اون رو بیاره توی لیست بهترین بازی های ایندای ولی واسه یه بازی با ۳ الی ۵ ساعت گیم پلی و بدون ارزش تکرار ۲۰ دلار زیاده.
ای بابا شما به هر کی میرسی میخوای باهاش درگیر شی خب برا من که اینطوریه کسایه دیگه ای هم هستن که وقتی برایه دومین بار بازی کردن خوششون اومدمن سوال کردم، نگفتم چرا این حرف رو زدی. همیشه این مواقع دوست دارم بدونم چقدر طول میکشه یکی اسم این بازی رو بکشه وسط. بازم خوبه 3 صفحه جلو رفت، خودش یه رکورد هست.
الان من کاری کلا ندارم چی خوبه چی بده، ولی باید بیشتر از یه بار تموم بشه تا ارزشش مشخص شه مگه؟
الان چقدر طول کشید تا باز پای TLOU بیاد وسط باز؟ شما زحمتش رو کشیدی یا قبلش کسی گفته بود؟
3 صفحه؟ 7 تا پست شد می فهمی؟ 7 تا پست
پ.ن: البته مشکلی با Tlou Tlou کردنتون ندارم به شخصه، خواستم رکورد رو تصحیح کنم.
3 صفحه؟ 7 تا پست شد می فهمی؟ 7 تا پستبازم خوبه 3 صفحه جلو رفت، خودش یه رکورد هست.
پ.ن: البته مشکلی با Tlou Tlou کردنتون ندارم به شخصه، خواستم رکورد رو تصحیح کنم.به انچارتد فن ها که خودشون قبلا حماسه tlou رو تجربه کردن نیازی نیست بگید .. متای بالاتر تضمین گوتی شدن نیست .
گرفتن 5 دلار برای هر ساعت بازی هر جوری حساب کنید زیادهبرای من 3 ساعت گیم پلی عالی، خیلی با ارزش تر از 10 ساعت گیم پلی خوب هست (با احتساب فاکتور قیمت)انصافا INSIDE فقط اتمسفر یا روایت داستان نیست، بلکه گیم پلی هم عالیه و تلفیقش با بقیه عناصر، یه تجربه شاید بشه گفت بی نظیر به وجود میاره. الان هم بازی شده 13 دلار که ارزشش رو بیشتر میکنه
البته کلا مقایسه بازی های مستقل با بازی های پرهزینه خیلی منصفانه نیست و انتظار هم ندارم INSIDE بخواد اکثر جوایز رو بگیره، ولی حداقل تو 5 تا بازی اول از نظر تعداد جایزه باشه، انصاف در موردش رعایت شده
پ.ن: تیم سازنده، سالی نیم ساعت از بازی رو میساخته (!)، سبکش هم جوری هست که فروش خیلی بالایی نمیکنه. شاید بشه بهشون حق داد که قیمتش رو 20 دلار گذاشتن چون مشخصه وقت زیادی برای ساختش گذاشتن.
من کی تا حالا گفتم کسی حق نداره حرف بزنه؟ کلا سناریو تخیلی می سازید می رید واسه خودتون. اون بازی هایی هم که نام بردی هیج کدوم حرفی ازشون در اینجا شده نشده، خود شما بودی تو پست 6 ام سریع این بازی رو کشیدی وسط. کلا من همونطور که گفتم همیشه دنبال می کنم ببینم تو این بحث ها چقدر طول می کشه پای TLOU کشیده بشه وسط ماشالا این سری همون صفحه اول این وظیفه خطیر رو به عهده گرفتید. ایشالا سال دیگه ببینم کسی می تونه رکورد بزنه تو پست دوم این کار رو کنه یا نه.اول شما برای ما مشخص کن چه مشکلی شخصی با tlou داری. هر وقت , هرکی, هر جا اسم tlou رو بیاره میپری وسط میدون معرکه گیری میکنی ... کم مونده برید تو تاپیک خود بازی بگید کسی حق نداره از بازی حرف بزنه ما حساسیت داریم ... اخه اینجا فرومه ... تاپیک هم تاپیک بهترین بازی ساله ... و tlou هم یکی از برندگان سابق و یکی از بهترین بازی ها.
همون طور که قطعا اسم ویچر... واکینگ دد .. جورنی ... و و و میاد .. اسم tlou هم میاد .
خب الان خیلی از بازی های مستقل قیمتشون همین 20 دلاره (مثل بازی های Retail که قیمتشون 60 دلاره)، نصف INSIDE هم کیفیت ندارن. من به نسبت عرف بازار (!) گفتمگرفتن 5 دلار برای هر ساعت بازی هر جوری حساب کنید زیادهتقصیر ما نیست که هر سال نیم ساعت بازی ساختن. الان پس فردا FF اومد بگن 200 دلاره، چون ساخت بازی طولانی شده ما بگیم چشم؟
چرا هر بازی ای که داستانش نامفهومه انقدر تحویل گرفته میشه آخه؟
![]()
نمیدونم چرا وقتی بازی های ناتی داگ می درخشن یهویی دوستان دلسوز میشن و مثل پدری فداکار نگران اینده ی صنعت گیم !!چرا داره آنچارتد اینقدر بین عموم گیمرها تبدیل میشه به «بُت»؟ منطقی ترین انتقادها هم با بدترین واکنش ها پاسخ داده میشه. مثل همین انتقاد فرهود. داره حکم کریستوفر نولان توی سینما رو پیدا میکنه آنچارتد.
عالی ساخته شدن هیچوقت ملاکِ بهتر بودن نیست، اینطوریه باید خیلی چیزها بهترین می موندند. پردازش یک ایده ی جدید هم خیلی مهمه. اگه فاکتور دوم حذف بشه، خیلی از سازنده ها دیگه به نوآوری روی نمیارن. قبول کنید به ضرر صنعته.
نمیدونم چرا وقتی بازی های ناتی داگ می درخشن یهویی دوستان دلسوز میشن و مثل پدری فداکار نگران اینده ی صنعت گیم !!
اگه با این دید و ذهنیت که همه چی باید رو پاشنه ی خلاقیت و ایده های نو بچرخه باشیم ۹۹ درصد بازی های صنعت گیم مضر هستن و باید از صحنه ی روز گار حذف بشن۰۰۰
فورتزا هورایزون ۳ برا این صنعت مضر میشه چون تقریبا همون شماره دو هست ولی کمی بزرگتر و بهتر.
ویچر سه مثل یه سم کشنده میمونه برا گیم چون همون شماره دو هست و فقط اپن ورد شده و اپن ورد بودن هم دیگه ایده و نواوری نیست
تلفیلد یک که اشغاله به تمام معناس نه تنها ایده نداره بلکه یه پسرفت کامل هست و برگشته به مضمون جنگ جهانی که برا یک دهه پیش هست!!
گیرز 4 یک لکه ی ننگ هست برا دنیای گیم هنوزم مثل ده سال پیش باید بچسبیم به یه کاور و لنسر رو بیرون بکشیم
هر بازی رو که شما با این دید برید سمتش محکوم به شکسته!
نه برادر من همه چیز نواوری نیست و هرجایی ظرفیت و کشش نواوری وجود نداره!
چیزی که الان موفقیت میاره تکامل و بهتر شدن با چاشنی اضافه کردن جزعیات جدیده.
انچارتد ۴ نمونه ی کامل یک تکامل و رو به بهتر شدن هست.
روایت داستان و روند پیشروی , لوکیشنها ,شخصیت پردازی, صحنه های سینمایی,توجه به جزعیات, گیم پلی و ایجاد تعادل بین اکشن و ادونچر, ریتم پیشروی و کلی چیزهای دیگه در کنار دستاورد های عظیم تکنیکی و فنی عناصری هستن که به طرز قابل ملاحظه ای نسبت به قبل ارتقا پیدا کردن و ترکیب جادوییشون با هم شاهکاری خلق کرده که اون همه تحسین و تمجید به دنبال داشت.
انچارتد و عناوینی مثل فورتزا و ویچر بیستر از خلاقیت به تکامل داشته هاشون احتیاج دارن.
این شرایط برای امثال انچارتد که با گیم پلی تقریبا ریل و واقعگرایانه ای مواجه هستن مشهودتره.
به هر حال همه از ای پی ها و ایده های جدید استقبال میکنیم ولی همه چیز ایده نیست . ایده هم همیشه قرار نیس مثبت و نتیجه بخش باشه.
هر چند که میدونم سر انچارتد بحث ایده و به وسط کشیدنش همش یه بهونه هست برا ...![]()