توی این قسمت جدید سایت Kojima Productions یه مصاحبه با کوجیما کرده ...من هم اونو ترجمه کردم تا همه بخونیدش.اما اول خواهش می کنم به 3 تا نکته توجه کنید :
1. من اصلا خوب نمی تونم انگلیسی رو به فارسی ترجمه کنم ، پس به بزرگی خودتون ببخشید.البته بعضی از مطالب جوریند که باید انگلیسیشو خوند .(شاید هم مترجم عرضه نداره!!)
2. بعضی جاها نکاتی رو تو پرانتز نوشتم که به فهم مطلب کمک می کنه.
3. نوشته های منبع هایی که دادم یکم ریزه ( شایدم مشکل از چشم منه ) ولی اگه همینطوری نتونستید بخونید از Magnifier استفاده کنید . Start -> All Programs -> Accessories -> Accessibility -> Magnifier
SM = SHOWMAYBE
HK = Hideo Kojima
-------------------------------------------------
SM : خوب تریلر جدید MGS4 کارشو شروع کرد...
HK : متاسفانه بازی در حال حاضر قابل بازی کردن نیست.ما داریم یه سیستم جدید برای گیم پلی به وجود میاریم و من واقعا دوست دارم اونو به همه نشون بدم. با این همه ، هنوز زوده.ما قصد داشتیم با تریلر سال پیش ( TGS ) کیفیت های صوتی و تصویری MGS4 رو به مردم نشون بدیم.دموی جدید ، یه دموی Real-Time ه که به این قصد ساخته شده تا دنیای افسانه ای بازی ، خط داستانی و شخصیت های بازی رو نشون بدیم.
SM : داستان با MGS4 ، به چه جهتی سوق پیدا می کنه؟
HK : داستان بازی بعد از وقایع MGS2 و در طول نوعی جنگ های نماینده ای ( اشاره به PMC ها ) اتفاق می افته.این زمینه ای از متد های مدرن جنگیه که در اون سرباز ها به عنوان یه شغل ، سرباز هستن.جنگ به عنوان یه واقعه بین تسلیحات اتوماتیک و PMC ها نشون داده میشه.مردم دیگه نمیتونن مثل قبل ، جنگ رو تحت پیگرد قانونی قرار بدن (؟؟؟...فک کنم یعنی محکوم کنن)
SM : جنگ بین PMC ها ... به نظر زمینه ی بسیار هم دوره ای میاد ( با الان ).این روزا خبرای زیادی از جنگ های وکالتی هست که توسط PMC های مختلفی که الان در سراسر دنیا مغازه (!!!) باز کردن ، شروع شده.
PMC : HK ها برای دلایل اقتصادی به جنگ اعزام میشن. بنابراین کار های اونا با توجه به ایدیال هایی مثل وفاداری و میهن پرستی قابل پیش بینی نیست.جنبه های اقتصادی دوست و دشمن اونا رو مشخص می کنه.این، محیطیه که این دفعه باهاش سر و کار داریم.
MGS3 : SM روابط بین دوست و دشمن در شرایطی که هر کدوم از دولت ها در تاریخ داشتن ، رو بررسی می کرد . به نظر میرسه تجارت این دفعه جای تاریخ رو پر می کنه.
HK : بله،ما زمینه ی داستان بازی رو از ایده ی کنترل شدن جنگ توسط سازمان های خصوصی گرفتیم.داستان توی دنیایی که پیش بینی میشه تا 5 الی 10 سال دیگه به همین شکل در بیاد ، اتفاق می افته .همه ی سرباز ها توی سری MGS در بدنشون نانوماشین نصب شده بود .در MGS4 همه ی اسلحه ها و میدان های جنگ هم توسط نانو تکنولوژی کنترل میشن.مردم می تونن بدون استفاده از تسلیحات هسته ای یا دیگر اسلحه های کشتار جمعی ، جنگ راه بندازن، چون میدون های جنگ محیط های دستکاری شده اند.با این همه چون میدون های جنگ از این راه کنترل میشن جنگ هیچ وقت تموم نمیشه.مناطق جنگی کنترل شده هر روز درخواست برای سرباز ها و اسلحه های بیشتر ، می کنن بنابراین PMC ها موفق میشن و رونق پیدا می کنن .
SM : بنابراین MGS4 یه تهدید جدی به آینده ی ما رو به نمایش میذاره...
HK : در داستان ما اصل و نسب PMC های مادر ( منشأ ) رو به سمت یه سازمان وسیع پیگیری میکنیم: Outer Heaven که توسط Liquid Snake اداره میشه.بعد از مدتی می فهمیم که Outer Heaven دارای قدرتی ارتشی برابر با قدرت ارتشی بقیه ی دنیا شده.و این به خاطر اینه که همه ی ملت ها به PMC ها تکیه کردن. ArmsTech به صورت همزمان برای ارتش آمریکا و Outer Heaven اسلحه فراهم می کنه بنابراین Outer Heaven دارای ذخیره ی عظیمی از تسلیحات میشه.این رویدادهای جهانی کم کم یه حس بحران رو به اسنیک پیر ( Old Snake ) القا می کنه و بعد سازمان ملل بهش دستور میده تا در خطوط دشمن نفوذ کنه و این جاست که داستان شروع میشه.
SM : داستان کجا اتفاق می افته ؟توی تریلر به نظر میاد که یه جایی تو خاور میانه باشه.
HK : من نمی تونم مکان دقیق رو مشخص کنم اما می تونم بگم یه جایی تو خاور میانه ست.
SM : یکی از نکات برجسته ی MGS4 اینه که همه ی شخصیت های سری MGS برگشتن...
HK : اول از همه ما Old Snake رو داریم. حروف S و I رو از Solid بردارید؛ میشه OLD .این حروف کلمه ی IS رو تشکیل میدن و این نشون میده که قدرت Snake - و حضورش - داره پژمرده میشه و داره از بین میره.و همین قضیه این جمله ( CatchPhrase ) رو برای MGS4 به ما میده : SOLID SNAKE - IS = OLD SNAKE
SM : خب OLD SNAKE دقیقا چند سالشه؟
HK : صورتش خیلی پیر شده اما واقعا از اونی که نشون میده خیلی جوون تره.بدنش از پیری زودرس رنج می بره که به خاطر اینه که توسط یه پروژه ی مهندسی ژنتیک به دنیا اومده : Les Enfents Terribles ( بچه های هولناک!! یا The Terrible Children ) . ما همچنین بازگشت Liquid Snake ، همزاد و نیروی مخالف Solid رو داریم. اون واقعا Ocelot ه یا Liquid ؟ این یکی رو دیگه الان فاش نمی کنم!!
SM : و بقیه ی شخصیت ها از سری MGS ؟
HK : اول از همه Meryl برمی گرده.ما اونو از MGS [تا حالا] ندیدیم.اون به عنوان فرمانده ی جدید FOXHOUND بر می گرده.Naomi هم بر می گرده.اون بعد از دستگیر شدن در MGS با موفقیت فرار می کنه و ما Campbell رو می بینیم که البته دیگه Colonel نیست اما برمی گرده.Campbell پیر شده اما از Snake قوی تره! ( He's old, but he is more vigorous than Snake. )
SM : ما Raiden رو از MGS2 توی تریلر جدید دیدیم که طراحی شخصیتش یادآور نینجا بود...
HK : رایدننقش مؤثری توی داستان داره. دلایل این طراحی شخصیت Raiden رو در طول داستان MGS4 می فهمید.
SM : توی تریلر دیدیم که Raiden اسلحه های اتوماتیک و بزرگ MGS4 رو یکی بعد از اون یکی از بین می بره - Gekkou که شبیه Metal Gears ه؟ آیا بازیکنان می تونن این کارا رو بکنن؟
HK : با Raiden نمی تونید بازی کنید اما مطمیناً در طول بازی باز هم اونو می بینید که این کارو انجام می ده. ممکنه یه چیزی شبیه این رو تو بازی ببینید که اسنیک یه جا قایم شده و Raiden داره می جنگه ! ( می خنده) می تونید به Raiden با همون دید نینجا نگاه کنید.
SM : نکته ی مهم دیگه ای هست که بخواید بگید ؟
HK : من می خواستم چند اسکرین شات از بازی رو در تریلر قرار بدم اما تریلر دارای یه سیستم گیم پلی جدید میشه که ما هنوز اونو نامگذاری نکردیم.فعلا بهش می گیم Octo-Cam که مخلوطی از دو کلمه ی Octopus و Camouflage ه.
Octopus: SM ( اختاپوس )؟
HK : اختاپوس می تونه رنگ پوست و شکل بدنش رو با توجه به محیط اطراف عوض کنه. می تونه خودشو به صورت برآمدگی در بیاره یا می تونه شکل مرجان و یا شن و ماسه رو در زیر دریا به خودش بگیره. در بازی هم بازیکن می تونه به دیوار بچسبه یا روی زمین دراز بکشه و دقیقا Texture دیوار یا زمین رو به خودش بگیره و یه سطح درست مثل سطح اون رو تشکیل بده. این یک افکت تصویریه که فقط توسط PS3 قابل انجام شدنه.
SM : به نظر سخت میاد که آدم بتونه دشمنانش رو تو بازی پیدا کنه...
HK : ( می خندد ) فک کنم بتونید راه های مختلفی رو برای این کار پیدا کنید.
SM : معلومه که شما واقعا دارید سخت از سخت افزار PS3 برای رندر کردن حالت های صورت کار می کشید. کار کردن با PS3 (development) به چه شکله؟
HK : خیلی از مردم قبلا این سوالو از من کردم اما من فقط می تونم بگم که کار سختیه.سوال سختی برای جواب دادنه.برای تولید MGS4 ، حالت های صورت رو با استفاده از سیستمی که Facial Expressions Capture نام داره ، درست می کنیم( کلمه ی اصلی : غنی می کنیم).
SM :بنابراین هدف نهایی شما از ساخت MGS4 چیه ؟
HK : من واقعا می خواستم با MGS3 این سری رو تموم کنم اما هنوز معما های زیادی مونده بود که باید حل می شد و من نمی تونستم درخواست کسانی رو که تقاضای یه بازی جدید رو کرده بودن نادیده بگیرم. اما مطمین باشید این بازی به همه ی سوالا جواب میده حتی به اونایی که در ورژن MSX2 ی Metal Gear مطرح شدن.
منبع : Fifteen Minutes of Game - Kojima Productions
----------------------------------------------
توی همین قسمت از سایت Kojima Productions صحبت هایی در باره ی فیلم متال گیر کرده که خلاصه ی نکات مهمش اینه :
آقای Uwo Boll که یه زمانی در Yahoo Japan News نوشته بود که فیلم متال گیر رو کارگردانی می کنه ، این کارو نمی کنه چون کوجیما میگه!!!اصلا به قول یکی از بچه ها کذب محض بوده که از اول ایشون می خواسته فیلمو کارگردانی کنه.اما کوجیما گفته که فیلم ساخته خواهد شد و اینکه با هالیوود قرارداد امضا کرده!!
اما یه نکته ی مهم اینه که کوجیما نه این فیلمو کارگردانی می کنه و نه حتی سناریوشو می نویسه.
یه نکته ی مهم دیگه اینکه گفته داستان فیلم یه داستان دیگست و از رو بازی ساخته نمیشه.همچنین گفته که فیلم فقط مخصوص طرفداران بازی نخواهد بود ( مثل FF : Advent Children به خاطر این که باید چیز هایی رو از قبل می دونستن. ) .
Kojima : Though a little late , but Metal Gear Solid will be adapted to movie
لینک منبع : Celluloid Heroes - Kojima Productions