امتیاز بازی Splinter Cell: Blacklist

hosein me

کاربر سایت
Splinter-Cell-Blacklist.jpg





درود خوب اولین امتیاز بازی هم منتشر شد
برای شروع خوب بود امیدوارم میتا بره بالای 87

IGN:92

IGN – 9.2\10
MondoXbox – 9.2\10
God is a Geek – 9\10
Post Arcade (National Post) – 9\10
Game Informer – 9\10
EGM – 9\10
The Globe and Mail (Toronto) – 9\10
Polygon – 8.5\10
Official Xbox Magazine – 8.5\10
Eurogamer Italy 8\10
4Players.de 8\10
Official Xbox Magazine UK 8\10
GameSpot 8\10
VideoGamer 8\10
Eurogamer – 8\10
Gameblog.fr – 7\10
Edge Magazine – 6\10
95391824946429528199.jpg


شکه کننده!
دارای افکت های صوتی بسیار بالا
قابلیت ارتباط قوی برای بخش مولتی پلیر آنلاین
دارای بخش مولتی و بازی عالی چند نفره

47684080217877408570.jpg
 
آخرین ویرایش:
اون اکشن که گفتم رو جدی نگیر مشکل تفهیم معنایی داشتم تو بیانش :دی
ببین تا حدودی با حرفت موافقم ولی خب مخاطب سبکی که میخواد رو میشناسه و بازی هم باید مخاطبش رو بشناسه نه اینکه برا جذب شوتر باز ها یا بازیکن های سبک های دیگه بیان گیم پلی رو به کل تغییر بدن. دقیقا مشکلی که اکثر بازی های نسل داشتن مثل همون RE که بیشتر بازی اکشن بود و یکی و نصفی هم سناریو گذاشته بودن که تا حدودی به مذاق طرفدارای قدیمی خوش بیاد.
یه مثالی که میتونم بزنم برا این مورد بازی های HnS هستن که سلاح گرم هم به انواع مختلف برای تنوع بهشون اضافه شد ولی اگه روزی برسه که شما بتونی DMC یا Darksiders یا هر HnS دیگه ای رو اگه دلت خواست بیخیال سلاح های سرد بشی و به صورت شوتر با سلاح گرم تموم کنی باید یه فاتحه برا اون بازی ختم کنی چون هویت اصلی خودش و سبک و ریشه ـش رو فدای آزادی عمل و جذب مخاطب های بیشتر کرده.
بازی باید تا جایی که میتونه ترغیب کنه به همون سبک اورجینالش و حالا برا تنوع یه سری آپشن ها رو هم در اختیار بازیکن بذاره ولی همین بلک لیست نه تنها این کارو کامل انجام نمیده بلکه تا حد زیادی هم ترغیب و کمک میکنه که اکشن بری (لباس مخصوص اکشن رفتن و وسایل مورد نیاز و حتی تروفی و اچیومنت گذاشتن برا اینکه چند تا مرحله رو به صورت Panther یا Assault تموم کنی) که با ریشه های بازی همخونی نداره :دی بازی نمیخواد و نباید بازیکن رو عذاب بده ولی بازیکنی هم که دوست نداره مخفی کاری بازی کنه باید بیخیال بازی مخفی کاری بشه :دی

در مورد MGS هم منهای موردی که گفتی به نظر من همون MGS4 هم اکشن رفتنش به مراتب سخت تر از کانویکشن یا بلک لیست بود :دی لامصب آژیرو که میزدن از چپ و راست میریختن سر آدم و بیخیال هم نمیشدن تا همشون رو بکشی یا یه جا مخفی بشی و تازه اگه پیدات نکنن!
=====
در آخر بگم من قبول دارم بلک لیست از نظر گیم پلی و مخفی کاری به مراتب نسبت به کانویکشن پیشرفت داشته (هر چند که با قیافه و صدای سم و همینطور داستان و روایت این نسخه اصلا حال نکردم و تو این موارد کانویکشن رو بهتر میدونم) ولی هنوز با ایده آل فاصله ی زیادی داره و اینجوری نیست که بگیم این نسخه دیگه مخفی کاری رو ترکوند و به ریشه برگشت به خاطر درجه سختی Realstic.
این رو قبول دارم که استایل گیم پلی رو تغییر دادن برای جذب مخاطب بیشتر ولی این حرکت توی Conviction که مخفی کاریش محدود بود، جای سرزنش داشت ولی الان که مخفی کاریش حتی از سری کلاسیک هم دستت رو بیشتر باز میذاره، اصلا جای سرزنش نداره. منظورم هم از دستت رو باز میذاره، این نیست که هم اکشن بری هم مخفی کاری! منظورم اینه تو همون مخفی کاری دستت رو بی نهایت باز میذاره! نه تنها کل بازی رو میتونی جوری بری که کسی رو نکشی (توی Conviction وجود نداشت)، نه تنها میتونی جوری بری که کلا کسی تو رو نبینه (به جز یه مرحله خاص)، بلکه لول دیزاین بازی یه جوریه که هر کاری به ذهنت رسید میتونی در باب مخفی کاری انجام بدی.
در مورد ترغیب من حرفت رو قبول ندارم:دی بازی اگه اچیومنت داره برای Assault، برای Panther و Ghost هم داره. اگه لباس داره برای پیشروی اکشن برای پیشروی Panther و Ghost هم داره. پس تا اینجا ترغیب ها (!) مساویه:دی ولی بیشتری امتیاز رو به پیشروی Ghost میده. بعد از این حرفا گذشته، گفتم، اصلا نیازی به ترغیب نیست. کسی که عاشق مخفی کاری باشه، بازی رو به صورت مخفی کاری میره. کسی بخواد مخفی کاری بازی کنه بازی هیچ مشکلی تو این بخش نداره. اگه مشکل داشت این بخشش، آره جای سرزنش داشت. ولی الان هیچ ایراد فاحشی نداره، گیر دادین به ترغیب کردن!:دی بعد چجوریه بلک لیست در حالی که همون طور که گفتم با سیستم اقتصادیش عملا داره بازیکن رو به سمت پیش روی مخفیانه ترغیب میکنه، ترغیبش کافی نیست:دی بعد MGS4 در این زمینه خوب عمل میکنه؟:دی الان یه نفر که هیچ پیش زمینه ای از متال گیر نداره بشینه پای MGS4، دقیقا چه چیزی اینو ترغیب میکنه که مخفی کاری انجام بده؟:دی مثلا چه چیزی در لحظه مبارزه با Vamp یا Screaming Mantis یا کلا بقیه باس فایتای MGS4، بازیکنی که هیچ پیش زمینه ای از متال گیر نداره (یعنی نمیدونه که این یه بازی مخفی کاریه و باید مخفی کاری بره) رو ترغیب به مخفی کاری میکنه؟:دی (الته جواب ندادی هم مهم نیست چون ربطی به تاپیک نداره:دی)

خب این هم حرف شماست! :دی من وقتی بازی رو تموم کردم، یه بار دیگه کل بازی رو روی درجه سختی نرمال ( :دی ) خیلی راحت مثل یه بازی شوتر رفتم:دی به نظر من هم راحت تر از وقتی بود که میخواستی Blacklist رو شوتر بری.:دی

اتفاقا این حرف خنده دار حقیقت داره :))
میشه دقیقا در مورد اسکی رفتن MGS از SC یکمی اطلاعات بدی ؟ چون فک کنم اینجا کسی SC رو بازی نکرده!:-/
داداش:d اون موقع که کوجیما شخصیت پردازی ، روایت سینمایی ،گیم پلی مدرن و شخصیتهای کاریزماتیک مثل اسنیک رو وارددنیای گیم کرد بروبکس SC تو شیرموز بودن.
:-j
جالبه از 4 تا المانی که نام بردی، 3 تاش کمترین ارتباط رو با مفهوم Game داره، اون یکیش هم که زیرش وضع حمل کردی!
 
آخرین ویرایش:
جالبه از 4 تا المانی که نام بردی، 3 تاش کمترین ارتباط رو با مفهوم Game داره، اون یکیش هم که زیرش وضع حمل کردی!

عجب! پس شخصیت پردازی و روایت داستان ارتباط خاصی با مفهوم گیم نداره!! خوب شما بفرمایید این مفهوم گیم که میگی چی هست و چی بهش ارتباط داره؟

آکادمیک بخوای به قضیه نگاه کنی زمین و زمان دارن میگن بازی یعنی سرگرمی و این سرگرمی میتونه به طرق مختلف حاصل بشه. با ارایه یه گیم پلی محض که ریپلای ولیو بالا داره، با داستان گویی و ... مهم اینه که ان بازی سرگرم کننده باشه. حالا اینکه یکی میاد یه داستان روایت میکنه که این همه جذابیت و کشش داره مستقیما به هنر ان شخصی برمیگرده و هرکسی هم اینکارو رو بلد نیست انجام بده. من خودم از مخالفین شدید بستن القاب اغراق آمیز مثل بازیساز افسانه ای و ... به کوجیما هستم اما باید پذیرفت کوجیما در زمینه اینترتین کردن مخاطبین به روش قصه گویی مهارت استثنایی و عجیبی داره. و این نه یه ضعف برای بازی بلکه نقطه قوته.

من بارها این جملات تکراری رو از تو در جاهای مختلف شنیدم و فکر میکنم حتی دیگه خودتم بهش اعتقادی نداشته باشی و صرفا برات تبدیل به یه فرمول برای بحث کردن و کم نیاوردن باشه. اصرار داری که بگی MGS تازه رسیده به گیم پلی سه نسخه پیش SC و فلان و بهمام، خوب مهم نیست! یعنی به فرض که تو راست بگی هم اصلا نه جمله درستی هست و نه پایه علمی خواهد داشت. عالم و آدم میدونن که MGS یه بازی Character Driven و Story Driven‌ هست، نه بازی که بخواد روی گیم پلی مانور خاصی بده. ابزارش برای سرگرم کردن مخاطب درگیر کردن انها در داستان و ایجاد یه حس سمپاتی مشترک بین گیمرها و شخصیت های داستانه. در اینکار هم در حد استادی مهارت داره. اما SC برعکس به هیچ عنوان Story Driven‌ نیست! انقدر داستان میگه، انقدر روایت رو پیچیده میکنه که نیاز داشته باشه و تمرکز روی ارایه یه شبیه سازی بیشتر تا اینکه بخواد مارو درگیر روابط پیچیده و فلسفی سم فیشر کنه! تم داستانش هم بیشتر خیانت و اصطلاحا پیرنگ محوره. حالا اگه MGS بیاد گیم پلی متوسط اما داستان عالی ارایه بده میشه موفق اما اگه SC داستانش شاهکار باشه اما گیم پلیش نمیشه بازی خوب! این وجه تمایز این دوتا عنوان و دلیلی بر نادرست بودن حرف های تو هست!

قبلا هم بهت گفتم، اینجا هم میگم دوباره، MGS از روز اولی که این ژانر رو پایه گذاری کرد برای خودش یه سری استاندارد تعریف کرد و تا الان هم زیر انها ظاهر نشده! تو هر شمارش تونسته از پرسپکتیو خودش انچیزی باشه که باید. الانم تو آخرین شمارش داره به سمت مدرن شدن و پیچیده کردن گیم پلی میره. انم نه بخاطر اینکه به قول تو بیاد CT رو تقلید کنه، بلکه بخاطر اینکه کوجیما تو این چند ساله تحت تاثیر بازی های زیادی از جمله UC و TLoU بوده و تصمیم گرفته یه فکری به حال شیوه های روایت داستانش باشه. تمام تلاشش هم بر این هست که از این نظر به سطح جدید برسه (نظر شخصی:‌که عمرا نمیرسه و الان ND یا Remedy مثلا تو روایت داستان در طول بازی کاری میکنن که کوجیما تو کات سین ها به نصفش نمیتونه برسه!). اما در مقابل SC یه IP تموم شدس و سال هاست در یک روند نزولی کیفیت قرار گرفته و تو هر شمارش هم بیشتر از قبل افت میکنه و از استانداردهای خودش فاصله میگیره. SC اگه ریبوت نشه دیگه هیچ حرفی برای گفتن نداره! استدیوهای دیگه بازی هایی دارن میسازن و به جاهایی رسیدن که SC دیگه با این فرمت نمیتونه با انها رقابت کنه! فقط به ناچار تو هر شماره اکشن تر و نگاه بهش تجاری تر میشه که در نهایت قطعا منجر به مرگش میشه. اما حداقل MGS به لطف همون المان هایی که به قول تو کنترین ارتباط رو با مفهوم گیم دارن (lol) سرپاس و چیزی از ارزش هاش کم نشده! تازه شماره جدیدش به لطف عرضه روی X1 هم خاطب بیشتری براش میاره و هم میتونه کیفیتش رو هم ارتقا بده!
 
نظر شخصی:‌که عمرا نمیرسه و الان ND یا Remedy مثلا تو روایت داستان در طول بازی کاری میکنن که کوجیما تو کات سین ها به نصفش نمیتونه برسه!
حب البته این نظر شماست:dبحث اینکه بگیم داستان یا روایت داستان Alan Wake یا TLOU بهتر از MGSئه بی فایدس:dشاید بعضی ها(خیلی ها البته)متال گیر رو ترجیح بدن یا برعکس!
 
حب البته این نظر شماست:dبحث اینکه بگیم داستان یا روایت داستان Alan Wake یا TLOU بهتر از MGSئه بی فایدس:dشاید بعضی ها(خیلی ها البته)متال گیر رو ترجیح بدن یا برعکس!

خوب من گفتم نظر شخصی که بگم برای کسی فکت صادر نمیکنم!:دی اما الان از نظر فنی ND و Remedy و QD یا RS از نظر روایت داستان درگیر گیم پلی به مراتب از کوجیما جلوترن! مشکل کوجیما اینه که کاراش سکته زیاد داره. یعنی یذره گیم پلی، یه ساعت کات سین و ... این روش دیگه کارکردی نداره! الان همه میخوان کات سین رو یه جورایی داخل بازی بچپونن! من خودم عاشق MGS‌ ام و بینهایت از داستانش لذت میبرم اما منسوخ بودن فرم روایتش رو انکار نمیکنم.
 
داداش اون موقع که کوجیما شخصیت پردازی ، روایت سینمایی ،گیم پلی مدرن و شخصیتهای کاریزماتیک مثل اسنیک رو وارددنیای گیم کرد بروبکس SC تو شیرموز بودن.
تمام بحث ما سر گیم پلی بود و هیچ کی در مورد داستان و شخصیت پردازی حرف نزد. سری متال‌گیر از نظر گیم پلی ضعیفتر از SC بوده و خوشبختانه کوجیما هم این ضعف رو مثکه تو MGSV:PP تا حد امکان رفع کرده با این که استارتش از MGS4 خورده بود.
 
خوب من گفتم نظر شخصی که بگم برای کسی فکت صادر نمیکنم!:دی اما الان از نظر فنی ND و Remedy و QD یا RS از نظر روایت داستان درگیر گیم پلی به مراتب از کوجیما جلوترن! مشکل کوجیما اینه که کاراش سکته زیاد داره. یعنی یذره گیم پلی، یه ساعت کات سین و ... این روش دیگه کارکردی نداره! الان همه میخوان کات سین رو یه جورایی داخل بازی بچپونن! من خودم عاشق MGS‌ ام و بینهایت از داستانش لذت میبرم اما منسوخ بودن فرم روایتش رو انکار نمیکنم.
اون کاتسینای طولانی بازیای کوجیما برمیگرده به ژاپنی بودن و سلیقه ی چشم بادومیا . توی یاکوزا و اکثر JRPG ها و کلی بازیهای ژاپنی دیگه این نوع روایت و می بینی و فکر می کنم این شیوه کلی اونجا طرفدار داره . ( شخصا با این شیوه توی گیم حال می کنم ) ، اما ازونور ND و باهات موافقم که توی نوع روایتی که داره و خیلی از داستان درهنگام گیمپلی روایت میشه نظیر نداره . البته توی MGS یه عامل هست این وسط اونم دیالوگاییه که اسنیک از طریق کودک با اتاکان یا ... داره که درسته الان کسی ازین شیوه استفاده نمی کنه ولی برای فنای این بازی که کم هم نیستند یکی از جذابیتای روایی بازیه . ( هرچند اگه MGS4 و بازی کرده باشی توی اون ماکرو ویو هال یکی از نابترین لحظاتی که توی صنعت گیم هست و مربوط به داستان بازیهم میشه رو تجربه می کنه یعنی روایت داستان به وسیله خود گیمپلی بازی . حتی توی مبارزه اسنیک با ومپ هم اینو می بینیم . )
 
Ken Levine هم در زمینه داستان و روایت فراموش نگردد :> :دی

VALVE هم از قدیم الایام یه شیوه ی خاصی برا خودش داشته من خیلی دوست میداشتم :دی

راستش من لواین رو به چند دلیل در حد این اساتید نمیدونم. اول اینکه بیش از اندازه داستان هاش فلسفین. روایت یه داستان عامه پسند رو بلد نیست. مثلا همین اینفینیتی. در این که شاهکار بود شکی نیست اما انصافا چند نفر داستانش رو متوجه شدن؟‌خود تو بیا بگو ببینم چقدر از داستان رو فهمیدی؟‌ از محتوی سنگینش که بگذریم از نظر روایت در حد این بالایی ها نیست. اول اینکه برعکس چیزی که خودش ادعا میکنه زیاد نمیتونه روایت رو با جریان گیم پلی یکی کنه و بازیش پر از فیلمه و باید دید. دوم اینکه روایتش کم ایراد نیست. مثلا به نظر من اینفینیتی روایت اصولی نداره. تمام اطلاعات کلیدی رو میزاره آخر بازی میده و همه مخشون هنگ میکنه!

اما باز تاکید میکنم من دارم کن لیواین رو با استدیوهایی که گفتم مقایسه میکنم و در مقام مقایسه این حرف هارو زدم. دوم اینکه نمیگم داستان هاش بدن چون ماورا شاهکارن!‌ میگم ایرادش اینه که بیش از اندازه سنگین داستان میگه که هرکسی نمیفهمه، دوم اینکه روایتش خسته کننده و سقیل هست. نمیتونه اطلاعات رو ذره ذره به خورد گیمرها بده که سکته نکنن.

اون کاتسینای طولانی بازیای کوجیما برمیگرده به ژاپنی بودن و سلیقه ی چشم بادومیا

اول از اینکه این حرف درست نیست. اگرم درست باشه حرف منو اثباث میکنه چون در هر صورت یک ضعفه. کوجیما فقط برای ژاپنیا که بازی نمیسازه! باید همه بتونن ازش لذت ببرن.
 
راستش من لواین رو به چند دلیل در حد این اساتید نمیدونم. اول اینکه بیش از اندازه داستان هاش فلسفین. روایت یه داستان عامه پسند رو بلد نیست. مثلا همین اینفینیتی. در این که شاهکار بود شکی نیست اما انصافا چند نفر داستانش رو متوجه شدن؟‌خود تو بیا بگو ببینم چقدر از داستان رو فهمیدی؟‌ از محتوی سنگینش که بگذریم از نظر روایت در حد این بالایی ها نیست. اول اینکه برعکس چیزی که خودش ادعا میکنه زیاد نمیتونه روایت رو با جریان گیم پلی یکی کنه و بازیش پر از فیلمه و باید دید. دوم اینکه روایتش کم ایراد نیست. مثلا به نظر من اینفینیتی روایت اصولی نداره. تمام اطلاعات کلیدی رو میزاره آخر بازی میده و همه مخشون هنگ میکنه!

اما باز تاکید میکنم من دارم کن لیواین رو با استدیوهایی که گفتم مقایسه میکنم و در مقام مقایسه این حرف هارو زدم. دوم اینکه نمیگم داستان هاش بدن چون ماورا شاهکارن!‌ میگم ایرادش اینه که بیش از اندازه سنگین داستان میگه که هرکسی نمیفهمه، دوم اینکه روایتش خسته کننده و سقیل هست. نمیتونه اطلاعات رو ذره ذره به خورد گیمرها بده که سکته نکنن.



اول از اینکه این حرف درست نیست. اگرم درست باشه حرف منو اثباث میکنه چون در هر صورت یک ضعفه. کوجیما فقط برای ژاپنیا که بازی نمیسازه! باید همه بتونن ازش لذت ببرن.
قطعا اگه غیر ژاپنی ها از بازیهاش لذت نمی بردن و ازونجایی که به قول خودت یه بازی داستان محوره ، تا MGS4 به همون روش به کارش ادامه نمی داد و این همه فن بیس نداشت . البته خودش الان به هر دلیل به این نتیجه رسیده که اون روش و بذاره کناره و مقداری از استودیوهای غربی ( به قول خودت ND ) الگو بگیره . که باید منتظر موند و دید که نتیجه ش چی ازاب در میاد . من که به شخصه خوشبینم .
 
راستش من لواین رو به چند دلیل در حد این اساتید نمیدونم. اول اینکه بیش از اندازه داستان هاش فلسفین. روایت یه داستان عامه پسند رو بلد نیست. مثلا همین اینفینیتی. در این که شاهکار بود شکی نیست اما انصافا چند نفر داستانش رو متوجه شدن؟‌خود تو بیا بگو ببینم چقدر از داستان رو فهمیدی؟‌ از محتوی سنگینش که بگذریم از نظر روایت در حد این بالایی ها نیست. اول اینکه برعکس چیزی که خودش ادعا میکنه زیاد نمیتونه روایت رو با جریان گیم پلی یکی کنه و بازیش پر از فیلمه و باید دید. دوم اینکه روایتش کم ایراد نیست. مثلا به نظر من اینفینیتی روایت اصولی نداره. تمام اطلاعات کلیدی رو میزاره آخر بازی میده و همه مخشون هنگ میکنه!

اما باز تاکید میکنم من دارم کن لیواین رو با استدیوهایی که گفتم مقایسه میکنم و در مقام مقایسه این حرف هارو زدم. دوم اینکه نمیگم داستان هاش بدن چون ماورا شاهکارن!‌ میگم ایرادش اینه که بیش از اندازه سنگین داستان میگه که هرکسی نمیفهمه، دوم اینکه روایتش خسته کننده و سقیل هست. نمیتونه اطلاعات رو ذره ذره به خورد گیمرها بده که سکته نکنن.
از کجا میدونی روایت داستان عامه پسند رو بلد نیست ؟! :دی اینکه همیشه تو فاز خودش سیر میکنه :دی
منصفانه بخوام بگم چیزی حدود 70 % داستانش و خصوصاً پایانش رو فهمیدم ، اصلاً یکی از دلایلی که هنوز برای بار دوم شروعش نکردم همینه که نمیخوام مغزم دوباره ارور بده
اول اینکه برعکس چیزی که خودش ادعا میکنه زیاد نمیتونه روایت رو با جریان گیم پلی یکی کنه و بازیش پر از فیلمه و باید دید.
اتفاقاً 99% داستان رو داره تو جریان و قالب گیم پلیش میگه :دی
به نظرم بهتره این بحث ادامه پیدا نکنه ، چون هیچ ربطی به عنوان تاپیک نداره
من فقط خواستم یه پرانتز باز کنم که میترسم بسته نشه :دی
به لطف عرضه روی X1 هم خاطب بیشتری براش میاره و هم میتونه کیفیتش رو هم ارتقا بده!
دلیلش !؟ /:)
 
آخرین ویرایش:
اول اینکه برعکس چیزی که خودش ادعا میکنه زیاد نمیتونه روایت رو با جریان گیم پلی یکی کنه و بازیش پر از فیلمه و باید دید.
داستان اصلی بایوشاک اینفینایت هیچ فیلمی نداشت! نکنه شما اون چیزا که پروپاگاندا های کامستاک رو نشون میداد رو میگید؟:|
پ.ن: من از بایوشاک اینفینایت فقط یه جاشو نفهمیدم:
پیر شدن الیزابت
اونم وقتی برای بار دوم بازی کردم کاملا متوجه شدم:دی
 
این رو قبول دارم که استایل گیم پلی رو تغییر دادن برای جذب مخاطب بیشتر ولی این حرکت توی Conviction که مخفی کاریش محدود بود، جای سرزنش داشت ولی الان که مخفی کاریش حتی از سری کلاسیک هم دستت رو بیشتر باز میذاره، اصلا جای سرزنش نداره. منظورم هم از دستت رو باز میذاره، این نیست که هم اکشن بری هم مخفی کاری! منظورم اینه تو همون مخفی کاری دستت رو بی نهایت باز میذاره! نه تنها کل بازی رو میتونی جوری بری که کسی رو نکشی (توی Conviction وجود نداشت)، نه تنها میتونی جوری بری که کلا کسی تو رو نبینه (به جز یه مرحله خاص)، بلکه لول دیزاین بازی یه جوریه که هر کاری به ذهنت رسید میتونی در باب مخفی کاری انجام بدی.
در مورد ترغیب من حرفت رو قبول ندارم:دی بازی اگه اچیومنت داره برای Assault، برای Panther و Ghost هم داره. اگه لباس داره برای پیشروی اکشن برای پیشروی Panther و Ghost هم داره. پس تا اینجا ترغیب ها (!) مساویه:دی ولی بیشتری امتیاز رو به پیشروی Ghost میده. بعد از این حرفا گذشته، گفتم، اصلا نیازی به ترغیب نیست. کسی که عاشق مخفی کاری باشه، بازی رو به صورت مخفی کاری میره. کسی بخواد مخفی کاری بازی کنه بازی هیچ مشکلی تو این بخش نداره. اگه مشکل داشت این بخشش، آره جای سرزنش داشت. ولی الان هیچ ایراد فاحشی نداره، گیر دادین به ترغیب کردن!:دی بعد چجوریه بلک لیست در حالی که همون طور که گفتم با سیستم اقتصادیش عملا داره بازیکن رو به سمت پیش روی مخفیانه ترغیب میکنه، ترغیبش کافی نیست:دی بعد MGS4 در این زمینه خوب عمل میکنه؟:دی الان یه نفر که هیچ پیش زمینه ای از متال گیر نداره بشینه پای MGS4، دقیقا چه چیزی اینو ترغیب میکنه که مخفی کاری انجام بده؟:دی مثلا چه چیزی در لحظه مبارزه با Vamp یا Screaming Mantis یا کلا بقیه باس فایتای MGS4، بازیکنی که هیچ پیش زمینه ای از متال گیر نداره (یعنی نمیدونه که این یه بازی مخفی کاریه و باید مخفی کاری بره) رو ترغیب به مخفی کاری میکنه؟:دی (الته جواب ندادی هم مهم نیست چون ربطی به تاپیک نداره:دی)

خب این هم حرف شماست! :دی من وقتی بازی رو تموم کردم، یه بار دیگه کل بازی رو روی درجه سختی نرمال ( :دی ) خیلی راحت مثل یه بازی شوتر رفتم:دی به نظر من هم راحت تر از وقتی بود که میخواستی Blacklist رو شوتر بری.:دی
بذار اول یه سوال بپرسم بعد با توجه به جوابش ادامه بدیم بحث رو :دی

الان اگر داستان و شخصیت و صداپیشگی و موسیقی و این چیزا رو بذاریم کنار از نظر شما Black List بهترین نسخه ی SC هست یا نه؟ :دی اگه نیست چرا؟

در مورد MGS هم نمیدونم چطوری توضیح بدم ولی خودم که بازی میکنم بعضی وقت ها اکشن برم ولی حس میکنم که مخفی کاری رفتنش خیلی لذت بخش تره :دی
سری متال‌گیر از نظر گیم پلی ضعیفتر از SC بوده و خوشبختانه کوجیما هم این ضعف رو مثکه تو MGSV:PP تا حد امکان رفع کرده با این که استارتش از MGS4 خورده بود.
برادر Fact صادر نکن خواهشا :دی

گیم پلی MGS هیچ مشکلی نداشته فقط کلاسیک بوده و رفته رفته به اقتضای زمان مدرن تر شده. اولین نسخه ی SC حدودا دو سال بعد از دومین نسخه ی MGS عرضه شده و طبیعیه که از همون اول گیم پلی مدرن تری داشته باشه.
مثل این میمونه که بیای گیم پلی COD یا هیلو رو با مدال افتخار PS1 مقایسه کنی و بگی مدال ضعف داشته. نه، به خودی خود ضعفی نداشته. اقتضای اون زمان بوده.
در ضمن گیم پلی هم فقط دوربین و نوع کنترل کاراکتر نیست. خیلی چیزای دیگه هست که ه گیم پلی عمق میده.
 
عجب! پس شخصیت پردازی و روایت داستان ارتباط خاصی با مفهوم گیم نداره!! خوب شما بفرمایید این مفهوم گیم که میگی چی هست و چی بهش ارتباط داره؟

آکادمیک بخوای به قضیه نگاه کنی زمین و زمان دارن میگن بازی یعنی سرگرمی و این سرگرمی میتونه به طرق مختلف حاصل بشه. با ارایه یه گیم پلی محض که ریپلای ولیو بالا داره، با داستان گویی و ... مهم اینه که ان بازی سرگرم کننده باشه. حالا اینکه یکی میاد یه داستان روایت میکنه که این همه جذابیت و کشش داره مستقیما به هنر ان شخصی برمیگرده و هرکسی هم اینکارو رو بلد نیست انجام بده. من خودم از مخالفین شدید بستن القاب اغراق آمیز مثل بازیساز افسانه ای و ... به کوجیما هستم اما باید پذیرفت کوجیما در زمینه اینترتین کردن مخاطبین به روش قصه گویی مهارت استثنایی و عجیبی داره. و این نه یه ضعف برای بازی بلکه نقطه قوته.

من بارها این جملات تکراری رو از تو در جاهای مختلف شنیدم و فکر میکنم حتی دیگه خودتم بهش اعتقادی نداشته باشی و صرفا برات تبدیل به یه فرمول برای بحث کردن و کم نیاوردن باشه. اصرار داری که بگی MGS تازه رسیده به گیم پلی سه نسخه پیش SC و فلان و بهمام، خوب مهم نیست! یعنی به فرض که تو راست بگی هم اصلا نه جمله درستی هست و نه پایه علمی خواهد داشت. عالم و آدم میدونن که MGS یه بازی Character Driven و Story Driven‌ هست، نه بازی که بخواد روی گیم پلی مانور خاصی بده. ابزارش برای سرگرم کردن مخاطب درگیر کردن انها در داستان و ایجاد یه حس سمپاتی مشترک بین گیمرها و شخصیت های داستانه. در اینکار هم در حد استادی مهارت داره. اما SC برعکس به هیچ عنوان Story Driven‌ نیست! انقدر داستان میگه، انقدر روایت رو پیچیده میکنه که نیاز داشته باشه و تمرکز روی ارایه یه شبیه سازی بیشتر تا اینکه بخواد مارو درگیر روابط پیچیده و فلسفی سم فیشر کنه! تم داستانش هم بیشتر خیانت و اصطلاحا پیرنگ محوره. حالا اگه MGS بیاد گیم پلی متوسط اما داستان عالی ارایه بده میشه موفق اما اگه SC داستانش شاهکار باشه اما گیم پلیش نمیشه بازی خوب! این وجه تمایز این دوتا عنوان و دلیلی بر نادرست بودن حرف های تو هست!

قبلا هم بهت گفتم، اینجا هم میگم دوباره، MGS از روز اولی که این ژانر رو پایه گذاری کرد برای خودش یه سری استاندارد تعریف کرد و تا الان هم زیر انها ظاهر نشده! تو هر شمارش تونسته از پرسپکتیو خودش انچیزی باشه که باید. الانم تو آخرین شمارش داره به سمت مدرن شدن و پیچیده کردن گیم پلی میره. انم نه بخاطر اینکه به قول تو بیاد CT رو تقلید کنه، بلکه بخاطر اینکه کوجیما تو این چند ساله تحت تاثیر بازی های زیادی از جمله UC و TLoU بوده و تصمیم گرفته یه فکری به حال شیوه های روایت داستانش باشه. تمام تلاشش هم بر این هست که از این نظر به سطح جدید برسه (نظر شخصی:‌که عمرا نمیرسه و الان ND یا Remedy مثلا تو روایت داستان در طول بازی کاری میکنن که کوجیما تو کات سین ها به نصفش نمیتونه برسه!). اما در مقابل SC یه IP تموم شدس و سال هاست در یک روند نزولی کیفیت قرار گرفته و تو هر شمارش هم بیشتر از قبل افت میکنه و از استانداردهای خودش فاصله میگیره. SC اگه ریبوت نشه دیگه هیچ حرفی برای گفتن نداره! استدیوهای دیگه بازی هایی دارن میسازن و به جاهایی رسیدن که SC دیگه با این فرمت نمیتونه با انها رقابت کنه! فقط به ناچار تو هر شماره اکشن تر و نگاه بهش تجاری تر میشه که در نهایت قطعا منجر به مرگش میشه. اما حداقل MGS به لطف همون المان هایی که به قول تو کنترین ارتباط رو با مفهوم گیم دارن (lol) سرپاس و چیزی از ارزش هاش کم نشده! تازه شماره جدیدش به لطف عرضه روی X1 هم خاطب بیشتری براش میاره و هم میتونه کیفیتش رو هم ارتقا بده!
مفهوم گیم، اون هسته اشه. اون چیزی که این صنعت از نطفه اش شکل گرفت، در طول زمان پر و بال بهش اضافه شد و شد اینی که الان هست. این صنعت از شخصیت پردازی، روایت سینمایی و شخصیت های کاریزماتیک (سه المانی که اون دوستمون گفت) شکل نگرفت، بلکه از گیم پلی شکل گرفت. مطمئنا مهمترین بخش هر بازی، گیم پلی اش هست. چیزی که بازی رو به عنوان سرگرمی از سرگرمی های دیگه ای مثل فیلم و موزیک جدا میکنه، همین گیم پلی هست. متال گیر هم از همون اول گیم پلی قابل قبولی ارایه داد در کنار ویژگی های مثبت داستانیش وگرنه اگه گیم پلی نداشت، اصلا به عنوان بازی بهش نگاه نمیشد. در مورد هنر کوجیما تو داستان سرایی هم من یادم نمیاد جایی زیر سوال برده باشمش.
این در مورد پستی که نقل قول کردی. باقی پستت ربطی به نقل قول نداره و از بحثای جاهای دیگه آوردی قاطیش کردی، داری نتیجه گیری میکنی.

در مورد پاراگراف دوم حرفات، صحبتات در مورد وجه تمایز دو تا بازی رو قبول دارم، جایی غیر از این گفتم؟ ولی میگی نادرست بودن حرفات! کدوم حرفم؟ چیزی که نقل قول کردی؟ یا چیزی که تو فیس بوک گفتم و الان قاطی این بحث کردی؟ اگه اولیه، برو ببین اون حرف در جواب چه جور پستی زده شده. اگه دومیه، حرفای بعدیت رو دلیلی بر نادرست بودن حرفام نمیدونم. دیگه کاملا مشخصه که MGS از شماره چهارمش داره گیم پلی اش رو هم استاندارد میکنه. حالا این استاندارد رو SC درست کرده یا Hitman یا عمه من. من هیچ بحثی هیچ وقت روی داستان متال گیر نکردم. قبول دارم MGS یه بازی Character Driven و Story Driven هست ولی آیا با همون گیم پلی نسل قبلش، باز هم میتونه این نسل و نسل بعد هم به موفقیت برسه؟ مسلما پاسخ منفیه. این هم درستی حرف من رو میرسونه نه نادرستیش رو.
بحث اینجا در مورد گیم پلی بلک لیست بود که بازی از نظر گیم پلی هیچ مشکلی نداره. 90% احتمال میدم خودت هنوز بازی نکردی و از روی میانگین نمراتش داری قضاوت میکنی. بازی تو این دوره زمونه باید یک پکیج کامل باشه تا تحویل گرفته بشه. جایی که بازی هایی مثل Uncharted، Bioshock، Mass Effect، TLoU و ... هستن، گیم پلی SC هر چقدر هم شاهکار باشه، تا باقی المان هاش هم در همون حد نباشن، اون تاثیر و به قولی Influence رو روی صنعت نمیذاره.

MGS دقیقا کی این سبک رو پایه گذاری کرد!؟ اگه منظورت Metal Gearـه، این بازی و کلا بازی های اون دوره (از اوایل دهه 80 تا اواخر دهه 90) همشون مخفی کاری یه المان درون سبکی بوده براشون. یعنی آپشن و حق انتخاب. سبکی به نام Stealth/Action هنوز وجود نداشته. قبل از Metal Gear هم بازی هایی بودن که المان مخفی کاری به شدت ابتدایی داشتن تو گیم پلی اشون. این المان ها توی Metal Gear بیشتر بود ولی هنوز چنین سبکی وجود نداشت. سال 98 هم سه تا بازی اومدن که این ژانر رو بوجود آوردن. دیگه خودت میدونی چیا. Tenchu هم چند ماه زودتر از MGS1 ریلیز شد و حق آب و گلش بیشتر از MGS نباشه، کمتر نیست. اینکه MGS رو پدر این سبک و پایه گذار و اولین بازی و چه و چه میدونن، تصور اشتباهیه. دلیل این تصور اینه که نسبت به دو تا بازی دیگه، به شدت موفق تر عمل کرد و تونست اون تاثیر رو بذاره. وگرنه با منطق شما، GeOW هم پایه گذار کاورگیری تو شوترای سوم شخصه، در حالی که kill Switch، مثل نقل و نبات تو دهنتونه و هر جا بحث میشه، میگین Kill Switch زودتر این کاورگیری رو داشته. (مثال بود که قضیه راحت تر جا بیافته)
من اگه حرفی از CT زدم (تقلید رو که برای در آوردن حرص تو گفتم:دی )، در باب گیم پلی بود. بعد تو برای رد کردن حرف من از تاثیر پذیرفتن کوجیما از Uncharted و TLoU در باب شیوه روایت داستان میگی؟ خو چه ربطی داره؟
اما حداقل MGS به لطف همون المان هایی که به قول تو کنترین ارتباط رو با مفهوم گیم دارن (lol) سرپاس و چیزی از ارزش هاش کم نشده!
در این مورد هم بالاتر گفتم، اگه گیم پلی و کنترلش رو استاندارد نمیکرد، مطمئنا از ارزش های اون هم کم میشد چون تو این نسل، دیگه اون گیم پلی جواب گو نبود. پس سر پا بودنش به خاطر این نبود که اون المان هایی که به قول تو بیشترین ارتباط رو با مفهوم گیم (!) دارن حفظ کرده، به خاطر این بوده که علاوه بر حفظ اونا، گیم پلی اش رو هم بهبود داده. کاری که برعکسش رو SC نکرده.
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or