می دونی دلت میخواد یه چیزی بگی که ازش هی نتیجه دلخواهتو بگیری، برای همین به نظرم همینجا یه پاراگراف بنویسم برات و دیگه تموم هر چی خواستی برداشت کن

اول این که بازی رو درجه سختی آخر تبدیل به یک چیز دیگه میشه، نه COD نه BF نه Crysis درجه سختی آخرشون اینطور نیست که یک سری نکته از گیم پلی حذف کنه، تیر ها Damage بیشتری میدن HP بار تو هم کمتره، زودتر میمیری؛ ولی توی این بازی M&E حذف میشه، دشمنا زودتر Detect ـتون میکنن، از استراتژی های مختلف استفاده می کنن تا شما رو گیر بندازن و همینطور به صدا و تغییرات تو محیط فوق العاده بیشتر مشکوکن. در واقع بعد اعتراضات به Conviction که هیچ بویی از مخفی کاری کلاسیک سری نبرده بود؛ و اعتراض فن ها یوبی با یه تصمیم هوشمندانه کاری کرد که نه سیخ بسوزه نه کباب. الان کسی که بخواد اکشن بازی کنه رو Perfectionist نمیره بازی رو مگر این که بخواد تاکتیکال بره که گفتم بخاطر اون خصوصیات بالا و تو خیلی از مراحل Reinforcemnet میریزه سرت وقتی Detect میشی خب باید با نقشه قبلی بره جلو و مسیر رو مطابق نقشه بره با توجه به کمبود خشاب و اسلحه یا مخفی کاری.
در مورد گیم پلی هم این که SC رو متهم می کنید به تحت تأثیر MGS بودن هم حرف فوقالعاده خنده داریه و اگر کسی هم بخواد بگه این سری از روی اون اسکی رفته جبهه ی Deus Ex فنن نه MGS فنایی که حتی MGS4ـشون هم به صورت محسوسی سعی کرده بود اسپلینترسلیزه شه گیم پلیش، چه برسه به Phantom Pain که ادامه ی سری SC حساب میشه به صورت معنوی

هیچ هم ملاک نرمال نیست؛ وقتی اطلاعات کافی هست از بازی که فلان درجه سختی فرق می کنه خب ملت منتقد هم می دونن حالا بستگی به دیدشون به بازی داره که کدوم رو برن. نرمال برای بازی هایی مثه Bioshock Infinite ملاک هست که وقتی بازی رو تموم می کنی یه درجه سختی دیگه برات آنلاک میشه نه این بازی ها.
ببن اصلا میگیم تمام این حرفهایی که زدی درست

، ولی در آخر من و بقیه یک بازی میخریم و اکثریت افراد هم بازیشون رو نرمال یا نهایت هارد شروع میکنن نه آخرین درجه ی سختی. پس بنابر این ملاک میشه درجه ی نرمال. هسته ی بازی باید جوری باشه که ترغیب کنه به مخفیانه رفتن نه اینکه چون سخته به صورت شوتر برم پس مخفیانه برم.
اینکه تو درجات سختی بالا یه سری موارد حذف بشه و هوش مصنوعی دشمن ها بالا بره یا تعدادشون زیاد شه هم اصلا چیز جدیدی نیست. تو هیتمن و متال گیر هم وجود داره این مورد. حتی بهتر هم تونستن در بیارن این مورد رو. و این هم برمیگرده به اقتضای این سبک که از این طریق سختش کنن. سبک شوتر اونجوری میطلبه که اثر تیر ها بیشتر و HP بار کمتر بشه ولی این سبک میطلبه که اینجوری سخت تر بشه. ربطی به اینکه یه بازی دیگه میشه کلا نداره
در مورد تقلید و این حرفها هم والله ما هیچ اصراری نداریم بگیم SC یا هر بازی دیگه از MGS اسکی رفتن یا هرچی

خود شمایی که از روزی که MGS V تایید شده داری تیکه بارون میکنی که از SC اسکی رفته اونم فقط به خاطر مرحله ی شب زیر بارون و دوربین دید در شبی که از MGS1 تو سری وجود داشته

(اون عکسی هم که گذاشتم بیانگر همین بود). الانم که MGS4 رو مورد عنایت قرار دادی پس وقتی اینجوری میگی انتظار نداشته باش جماعت MGS فن هم کف و سوت بزنن برات
یعنی چی مخفی کاری رو جزو اکشن میشه حساب کرد؟:biggrin1: اول اینکه هیچ چیز بدی در این وجود نداره که هر کسی با هر توانایی بتونه رو درجات پایین تر بازی رو انجام بده. بازی که نمیخواد بیخودی بازیکن رو عذاب بده که نتونه بازی کنه! دوم، تو این دوره زمونه اصلا بحث ترغیب و مجبور کردن و اینا مثل فحش میمونه:biggrin1: الان همه بازی ها دارن میرن به سمت ازادی عمل دادن به بازیکن که هر جور خواست، بازی رو انجام بده. MGSV خودش نمونه بزرگ این حرکته که دیگه تا جایی پیش رفته که بازی Open World شده و چرخه شب و روز بهش اضافه شده (که شدیدا استقبال میکنم من)، بعد ما اینجا در مورد ترغیب بازیکن صحبت کنیم؟:biggrin1:
با این بخش صحبتت هم اصلا موافق نیستم، دلیلش هم بالا توضیح دادم. آزادی عمل الان حرف اول رو میزنه. الان شوتر ها هم اکثرشون آپشن مخفی کاری رو تا یه حدی به بازیکن میدن.
در مورد MGS هم اون چیزی که شما میگی، اسمش ترغیب نیست، ضعف گیم پلی و کنترل هست:biggrin1: دیگه ما خودمون اینکاره ایم:biggrin1: MGS تا شماره سوم و قبل از درست کردن دوربینش (که البته باز کنترلش هنوز مشکل داشت)، برای این اکشن رفتن سخت بود که کنترلش این اجازه رو نمیداد. میخواستی اسلحه در بیاری، از پشت کاور شلیک کنی به قول فردین باید از 5 تا انگشتت هم زمان استفاده میکردی!!:biggrin1: به عبارت دیگه آب نبود، وگرنه MGS شناگر ماهری بود توی بخش اکشن:biggrin1: همونطور که وقتی دوربین و کنترل اسنیک توی MGS4 درست یا بهتره بگم استاندارد شد، بازی رو خیلی راحت مثل GeOW میتونستی تموم کنی (منهای یه مرحله خاص).
اون اکشن که گفتم رو جدی نگیر مشکل تفهیم معنایی داشتم تو بیانش

ببین تا حدودی با حرفت موافقم ولی خب مخاطب سبکی که میخواد رو میشناسه و بازی هم باید مخاطبش رو بشناسه نه اینکه برا جذب شوتر باز ها یا بازیکن های سبک های دیگه بیان گیم پلی رو به کل تغییر بدن. دقیقا مشکلی که اکثر بازی های نسل داشتن مثل همون RE که بیشتر بازی اکشن بود و یکی و نصفی هم سناریو گذاشته بودن که تا حدودی به مذاق طرفدارای قدیمی خوش بیاد.
یه مثالی که میتونم بزنم برا این مورد بازی های HnS هستن که سلاح گرم هم به انواع مختلف برای تنوع بهشون اضافه شد ولی اگه روزی برسه که شما بتونی DMC یا Darksiders یا هر HnS دیگه ای رو اگه دلت خواست بیخیال سلاح های سرد بشی و به صورت شوتر با سلاح گرم تموم کنی باید یه فاتحه برا اون بازی ختم کنی چون هویت اصلی خودش و سبک و ریشه ـش رو فدای آزادی عمل و جذب مخاطب های بیشتر کرده.
بازی باید تا جایی که میتونه ترغیب کنه به همون سبک اورجینالش و حالا برا تنوع یه سری آپشن ها رو هم در اختیار بازیکن بذاره ولی همین بلک لیست نه تنها این کارو کامل انجام نمیده بلکه تا حد زیادی هم ترغیب و کمک میکنه که اکشن بری (لباس مخصوص اکشن رفتن و وسایل مورد نیاز و حتی تروفی و اچیومنت گذاشتن برا اینکه چند تا مرحله رو به صورت Panther یا Assault تموم کنی) که با ریشه های بازی همخونی نداره

بازی نمیخواد و نباید بازیکن رو عذاب بده ولی بازیکنی هم که دوست نداره مخفی کاری بازی کنه باید بیخیال بازی مخفی کاری بشه
در مورد MGS هم منهای موردی که گفتی به نظر من همون MGS4 هم اکشن رفتنش به مراتب سخت تر از کانویکشن یا بلک لیست بود

لامصب آژیرو که میزدن از چپ و راست میریختن سر آدم و بیخیال هم نمیشدن تا همشون رو بکشی یا یه جا مخفی بشی و تازه اگه پیدات نکنن!
=====
در آخر بگم من قبول دارم بلک لیست از نظر گیم پلی و مخفی کاری به مراتب نسبت به کانویکشن پیشرفت داشته (هر چند که با قیافه و صدای سم و همینطور داستان و روایت این نسخه اصلا حال نکردم و تو این موارد کانویکشن رو بهتر میدونم) ولی هنوز با ایده آل فاصله ی زیادی داره و اینجوری نیست که بگیم این نسخه دیگه مخفی کاری رو ترکوند و به ریشه برگشت به خاطر درجه سختی Realstic.