The Legend of Zelda
Tears of the Kingdom
ناشر: Nintendo
سازنده: Nintendo
سبک: Action Adventure, Open World
تاریخ عرضه: 12 می 2023
پلتفرم ها: Switch
مــتاکریتیک | اوپنکریتیک
96 | 96
آخرین ویرایش:
ماکان متروید پرایم جدا اینکه ویژوالی بیشتر ریمیک محسوب میشه و نه ریمستر، اتفاقا از نظر پرفرمنس خیلی خوبه شرایطش کاملا 60 فریم لاکه و کلا خیلی چیز ترتمیزی در آوردن. از نظر نحوه کنترل هم که تماما بروز رسانی شده و قشنگ به یه FPS مدرن تبدیلش کردن. در کل نسبت به توان سخت افزاری سوییچ کار خیلی خوبی از آب دراومده. یه سری از نکات ویژوالیش اصلا ماورای چیزیه که از سوییچ انتظار میره.حالا زلدا نه، چون کلا یه یونیورس دیگه ای از کیفیته و مخصوصا دیزاینرهاش خیلی آدمی زاد نیستن، ولی کلا باید بازی های نینتندو رو سر پرفورمنس های ضعیف حسابی بکوبن بلکه نینتندو کنسول های بهتر بده بیرون. واقعا این استراتژیش برای من قابل درک نیست و نمیفهمم چرا باید بازی هایی رو تجربه کنیم که از نظر گرافیکی و کلا پرفورمنس دو سه نسل عقبن؟ کی این استاندارد رو داره تعیین میکنه؟ چرا من باید یه بازی بزرگ رو 20 فریم تجربه کنم و حق اعتراض هم نداشته باشم؟ چون خود بازی باکیفیته؟ چه ربطی داره؟ این فضای مسمومی که فن های افراطیش ساختن جز اینکه به نفع جیب سازنده هاست خیرش به کی رسیده؟
مثلا من بیونتا 3 رو از نظر گیم پلی دوست داشتم، اما ویژوال بازی و پرفورمنسش ماقبل فاجعه است. با این حال متاش میشه 86. ریمستر Metroid Prime عملا همون بازیه و چون Switch خیلی سخت افزار بهتری از GC نیست () حتا ویژوال خفنی هم پیدا نکرده، با این حال متاش میشه 94! در صورتی که بازی اورجینال هرچقدر هم که خفن باشه (متاش فکر کنم 97 بوده!!!) ولی گذر زمان و قدیمی شدن رو که دیگه نمیشه انکار کرد! متروید پرایم ریمستر چی به بازی اصلی اضافه کرده که کماکان میتونه همون اسکورهارو تکرار کنه؟ ضمن اینکه باز پرفورمنس آنچنان خوبی نداره.
من واقعا منکر کیفیت بسیار بالای بازی های نینتندو نیستم، اما به همون اندازه که جذابیت بازی هاش غیر قابل بحثه، ضعیف بودن پرفورمنس و گرافیکش هم یه فکت غیر قابل انکاره و چرا نباید موقع تعیین ارزش بازی هاش لحاظ بشه این فاکتور؟ مثلا سر H:FW تو بسیاری از نقدها سر مساول فنی ایراد گرفته شد از بازی، مثل اینکه چرا فاگ هست و از اینجور چیزها و طبیعتا نمره هم کم کردن. چرا در خصوص اون بازی که اون ویژوال بزرگ رو داره ایرادات گرافیکی باید انقدر مهم باشه اما در بازی های Switch مثلا نه؟ چون سخت افزار ضعیفه؟ خوب چرا باید اصلا نینتندو یه کنسول انقدر ضعیف رو بده بیرون؟ چون طرفداراش به گرافیک اهمیت نمیدن؟ کلا برای من علامت سوال زیاد هست.
ماکان جان من خیلی وقته دیگه بازی های پی سی رو با یک فاصله چند ماهه بازی میکنمدوستان به نظر من این جواب ها یه مقدار توجیهی هست، به نظر من باید کوتاه امدن رو بزارن کنار نینتندو مجبور بشه در کنار نوآوری و کیفیت ذاتی بالای بازی هاش، سخت افزار قوی رو هم لحاظ کنه واقعا، نه اینکه مجبور باشیم مابین این پیشرفت های گرافیکی بازی های منسوخ رو بریم و بعد بگیم خوب سخت افزار ضعیفه دیگه، انتظار دیگه ای نمیشه رفت! نینتندو و یا هر کمپانی بزرگ دیگه ای، تا مجبور نباشه که نمیاد برای خودش هزینه بتراشه! بده همین زلدا فوق خفن رو با گرافیک و پرفورمنس بهتر بازی کنیم؟
فقطم بحث نینتندو نیست، مثلا همین Jedi Survivor، متاش شده 86 در صورتی که بازی بروکنه! اصلا قابل رفتن نیست انصافی! من رو حساب همین نمره بالا سریع رو PS5 گرفتم، اما باید کلی صبر کنم پچ بدن بلکه بشه درست تجربه اش کرد. هرچقدرم که گیم پلی خوب باشه وقتی از نظر فنی درست پیاده سازی نشده ایده، باید نمره پایین بگیره، یه 5 6 مهمونش کنن یاد بگیرن بازی ناقص و غیر قابل اجرا رو نباید داد بیرون، مخاطب هم تکلیفش روشن بشه، من نوعی بفهمم الان نباید رفت سراغش و باید صبر کنم وقتی استیبل شد بگیرمش.
کلا این سخت گیری های فنی به شکل سلیقه ای اعمال میشه، یه جا منتقد از در دروازه رد نمیشه و یبار تو سوراخ سوزن شیرجه میزنه.
ببین میتونی یه کاری کنی ما شبیه ساز بازها رو کلا از تجربه گیم های نینتندو محروم کنیکلا باید بازی های نینتندو رو سر پرفورمنس های ضعیف حسابی بکوبن بلکه نینتندو کنسول های بهتر بده بیرون
البته تنها چیزی ام که زلدا نیاز داره همین فریم و رزولوشن بالاترهمن بعید میدونستم بغیر از فریم ریت بهتر و رزولوشن بالاتر
اون سایت تازه کار تازه دو ساله وارد متا شده زیاد حساب نیستمتای بازی تا اینجا فقط یک نقد زرد داشته که تنها بازی که خاطرم نقد زرد نگرفته FORZA HORIZON 5 هست
ماکان یه پستی دادی که اینقدر تو دیوار بود که من احتمال میدم اکانتت هک شده افتاده در دستان اهل ستور حالا یا مثل همیشه ترول زیر پوستی کردی یا هک شدی بعید می دونم از فردی مثل تو یه پست بده که تو هر خطش چهار تا اطلاعات غلط باشه.حالا زلدا نه، چون کلا یه یونیورس دیگه ای از کیفیته و مخصوصا دیزاینرهاش خیلی آدمی زاد نیستن، ولی کلا باید بازی های نینتندو رو سر پرفورمنس های ضعیف حسابی بکوبن بلکه نینتندو کنسول های بهتر بده بیرون. واقعا این استراتژیش برای من قابل درک نیست و نمیفهمم چرا باید بازی هایی رو تجربه کنیم که از نظر گرافیکی و کلا پرفورمنس دو سه نسل عقبن؟ کی این استاندارد رو داره تعیین میکنه؟ چرا من باید یه بازی بزرگ رو 20 فریم تجربه کنم و حق اعتراض هم نداشته باشم؟ چون خود بازی باکیفیته؟ چه ربطی داره؟ این فضای مسمومی که فن های افراطیش ساختن جز اینکه به نفع جیب سازنده هاست خیرش به کی رسیده؟
مثلا من بیونتا 3 رو از نظر گیم پلی دوست داشتم، اما ویژوال بازی و پرفورمنسش ماقبل فاجعه است. با این حال متاش میشه 86. ریمستر Metroid Prime عملا همون بازیه و چون Switch خیلی سخت افزار بهتری از GC نیست () حتا ویژوال خفنی هم پیدا نکرده، با این حال متاش میشه 94! در صورتی که بازی اورجینال هرچقدر هم که خفن باشه (متاش فکر کنم 97 بوده!!!) ولی گذر زمان و قدیمی شدن رو که دیگه نمیشه انکار کرد! متروید پرایم ریمستر چی به بازی اصلی اضافه کرده که کماکان میتونه همون اسکورهارو تکرار کنه؟ ضمن اینکه باز پرفورمنس آنچنان خوبی نداره.
من واقعا منکر کیفیت بسیار بالای بازی های نینتندو نیستم، اما به همون اندازه که جذابیت بازی هاش غیر قابل بحثه، ضعیف بودن پرفورمنس و گرافیکش هم یه فکت غیر قابل انکاره و چرا نباید موقع تعیین ارزش بازی هاش لحاظ بشه این فاکتور؟ مثلا سر H:FW تو بسیاری از نقدها سر مساول فنی ایراد گرفته شد از بازی، مثل اینکه چرا فاگ هست و از اینجور چیزها و طبیعتا نمره هم کم کردن. چرا در خصوص اون بازی که اون ویژوال بزرگ رو داره ایرادات گرافیکی باید انقدر مهم باشه اما در بازی های Switch مثلا نه؟ چون سخت افزار ضعیفه؟ خوب چرا باید اصلا نینتندو یه کنسول انقدر ضعیف رو بده بیرون؟ چون طرفداراش به گرافیک اهمیت نمیدن؟ کلا برای من علامت سوال زیاد هست.
Gtaدر تکمیل فرمایشات قبلیم بنطر من خیلی سخته که خر و خرما رو باهم بخوایم! نمیگم شدنی نیست ولی خب چندتا گیم میتونیم نام ببریم که از نظر وسعت جهان و عمق گیم پلی مثل TotK باشن و در عین حال دستاورد گرافیکی هم باشن؟ من تنها چیزایی که به ذهنم میرسه فقط ویچر ۳ و سری هورایزن هستش که هیچکدوم هم گیم پلی ایمرسیو ندارن. حالا چرا روی ایمرسیو تاکید دارم؟ چون ارائه گیم پلی با این سطح از اینتراکتیوی نیازمند دیزاین خیلی دقیق در جای جای بازی و سطح پولیش خیلی بالا هستش.
من بعید میدونم میزان دقت و وسواسی که آنوما و تیمش صرف ساخت TotK در چند سال گذشته کردن، خرج بزرگ کردن بچه هاشون کرده باشن در نتیجه باید قبول کنیم که منابع محدودی وجود داره و اگه چنین گیمی بخوای بسازی خیلی سخته که از منظر گرافیک فنی هم بتونی کار بزرگی بکنی. یعنی اگه نینتندو سخت افزار خفن تری هم میداد من بعید میدونستم بغیر از فریم ریت بهتر و رزولوشن بالاتر، در ویژوال Totk تغییر محسوسی اتفاق میوفتاد.
ببین میتونی یه کاری کنی ما شبیه ساز بازها رو کلا از تجربه گیم های نینتندو محروم کنی
در مورد اینکه منتقد ها با نینتندو یه خورده مهربون ترند رو تا حدی قبول دارم. برای مثال از نظر من که خب نظر شخصیه هیچ کدوم از ماریوهای دوران 3d در حد امتیازهای 95 و این حدود نیستن و 85 اینا بیشتر بهشون میخوره ولی خب واقعا باید قبول کنیم زلدا اینطور نیست و واقعا هرچی میگیره حقشه حتی با تمام اشکالات فنی.
ضمن اینکه فراموش نکنیم شرکتها منابع محدودی در اختیار دارن و نینتندو داره منابعش رو صرف چیزی غیر از سخت افزار میکنه و این با سلیقه یکی مثل من کاملا قابل قبوله و اصلا همین رو میخوام. یه مثال گیمی که خودت طرفدارشی برات میزنم یه زمانی فاینل فانتزی بهترین بازی عمرم بود . زمان 7 و 8. هرقدر گرافیک بالاتر رفت همونقدر بازی برام بیخودتر شد نه بخاطر خود گرافیک (چون کیه که از گرفیک و فریم ریت بهتر بدش بیاد) بلکه بخاطر اینکه تمرکز روی گرافیک بود و جنبه هایی که بازی رو شاهکار میکرد کم کم فراموش شد. حالا یه عده هم بودن که دقیقا برعکس براشون 10 شد بهترین بازی بخاطر گرافیک بالا.
الان سونی و مایکرو پرچمدار گرافیک کنسولی هستن یه نینتندو این وسط مونده که بجای گرافیک رو چیزهایی تمرکز میکنه که سلیقه امثال من رو هم که اتفاقا کم نیستیم و فقط در فرومها که محل جنگ طرفداران گرافیک و مسائل فنیه صدامون کمه رو پوشش بده.
همین الان اگه رئیس نینتندو بیاد از من بپرسه دوست داری سیاست شرکت رو عوض کنیم و جذابیت گیم رو فدای گرافیک و پرفورمنس 60 فریم و اینها کنیم ( یعنی مشابه همینی که بقیه دارن انجام میدن) من بهش میگم نه دستت درد نکنه شما لطفا همین مسیر قبلی رو ادامه بدین اگرهم شد سالی 4 تا زلدا بیرون بدین
ایشون اتم نشکافته سه ساله همه دارن میگن سخت افزار نینتندو ضعیفهالان ماکان بنده خدا راست میگه دیگه حالا ایشون کاربر سرشناس و قدیمی هستند مثلا من الان این حرفو میزدم زنده نمیزاشتنم
بعدشم قیمت بازی هاشو تخفیف نمیزنه ریمستر هاش 60 دلار بعد چند سال هم 60 دلار می مونهکوروش به نظر من نینتندو کنسول های ضعیف میده بیرون، تا هزینه تولید بازی هاش پایین بمونه. همین زلدا مثلا، بخواد با ویژوال بهتر ساخته بشه، هزینه و زمان تولید رو باید چند برابر بکنن که به وضوح نمیخوان.
اما در کل من از اساس اصلا نگفتم از زلدا راضی نیستم، برعکس BotW یکی از بهترین تجربه های زندگیم بود و قطعا TotK هم همین راهو میره. اینکه بازی های نینتندو خیلی خاص و یونیک هست هم کاملا درسته و اصلا سر همین کنسول هاشو میگیرم. اما صحبتم کلا فقط نینتندو نبود، SW رو مثال زدم، میگم چرا به بازی که واقعا از نظر فنی فاجعه مطلقه هیچ گونه گیری نمیدن؟ مگه میشه به صرف اینکه گیم پلی خوبی داره مشکلات فنی که باز مشخصا به همون گیم پلی آسیب میزنه رو نادیده گرفت؟
به نینتندو هم میگم گیر بدیم که کنسول بعدیش رو بهتر بسازه بازی هاش جالب و جذاب تر بشن، نه اینکه الان بدن، یا بیان فقط به فکر شوکیس گرافیکی باشن مسلما ما همه نینتندو رو با همین استایل بازی سازی میخوایم، اما خوب ویژوال بهتر بسازن بد نیست انصافی
ببین منم گفتم دیگه مشکل نینتندو کامیونیتی به شدت وفادارش هستن که اصلا قابل قیاس با سونی و مایکرو نیستن .همین باعث اعتماد به نفس کاذب براشون شده .یه مثال برات بزنم .هر وقت دایرکت میزارن منم اگه بشه زنده میبینم بعد با خودم میگم عجب دایرکت بدی بود یا با ارفاق متوسط بود بعد میری تو کامیونیتی حالا یا اینجا یا اونور آب میبینی همچین دارن ازش تعریف میکنم با خودت میگی اینا همونایی را دیدن که منم دیدم .من الان بخش مقدمه رو تموم کردم از همینجاش معلومه شاهکاره، ینی اصن نیازی نیست جلو تر برم تا بگم. همین 10/10 عه
ایشون اتم نشکافته سه ساله همه دارن میگن سخت افزار نینتندو ضعیفه
ولی اینکه بیای بگی دو تا انحصاریشو بکوبن متای زرد بگیره حساب کار دستش بیاد مضحکه
مگه این همه سر قابلیتای آنلاینش و قیمت سرویس آنلاینش فحش نخورد؟ تغییری داد تو رویه؟
مگه انقدر بخاطر رفتارش با محتوای فن مید و ایونت های اسمش بهش اعتراض نشد؟ چی تغییر کرد
پس مطمئن باشید یه ماریو و زلدا با متای 60 هم بیاد اینا ( ینی مسئولین corporate) ادم نمیشن، صرفا به دولوپر ها توهین میشه