خیر من بازی رو نکوبیدم حقیقت رو گفتم .. دیدگاه یکی از معدود شرکت هایی هم که درباره قیمت بازی ها نظر داده نشر کردم که ازقضا مهمترین بازیش cod .دوست عزیز شما نمیشه بدون اینکه پای بازی دیگه ای رو وسط بکشی به دیگران جواب بدی؟ حتما باید یه بازی دیگه ای رو بکوبی تا بتونی حرف بزنی؟
نقد به خودی خود بد که نیست هیچ به شدت هم نیازه نه فقط تو دنیای گیم بلگه تو هر زمینه ای نقد و منتقد باید باشه همیشه منتقد بوده همیشه هم نقد وجود داشته ولی متا یه قضیه دیگه است متا ارزش گذاری عددی روی یه اثره که این به نظر من به شدت اشتباهه تمام مشکلم با متا اینه که باعث مقایسه بیهوده بین آثار مختلف میشه چون برای هر چیزی یه معیار عددی داره به نظرم متا و متاپرستی باعث میشند قدرت انتخاب و البته سلیقه مصرف کننده بره زیر سایه یه عدد فرقی هم نمی کنه تو چه زمینه ای باشهاین مثالات نقض رو میتونی نسبت به کل نسبت بدی . در کل متا اهمیت غیر قابل چشم پوشی داره . شما همین اینساید رو ببین ..اگه این نمرات و تحسین ها رو نمیگرفت .. هیچ اسمی ازش نبود .. هیچ کسم ازش یادی هم نمیکرد ... همون journey رو اگه منتقدا مثل تام چیک باهاش برخورد میکردن و تمام جنبه های هنری بازی رو نادیده میگرفت و نقد میکردن که یازی چیزی به اسم گیم پلی نداره .. چیزی به اسم چالش نداره ... و نمرات زرد ردیف میکردن .... کی اصلا با این بازی اشنا میشد .. چه برسه که به یه بازی جریان ساز و تاریخی و به یاد موندنی تو این صنعت تبدیل شه ... بازی هایی از استودیوهای کوچکی که پشتوانه مالی پشتشون نیست و توان تبلیغاتی ندارن .
شما همین بازی رو ببین تا متای بازی در حد دو نسخه قبل تیم ایکو نشد ... و متا اومد روی ۸۳ پتک رو گرفته بودن بیوفتن به جونش .. در حالی که حتی بعضی از اون نقد های زرد هم بازی رو در حد و اندازه های دو ico و sotc دونستن و تو خیلی از نقد های مثبت حتی بهتر از اونها ... به این میگن میتاییسم . و عدد گرایی . الان میشه فاینال فانتزی ۱۵ رو هم مثال زد , یه سری با فن بیس عظیم و تو عمرم هم بازی رو ندیدم با این حجم از تبلیغات و هایپ گسترده ... دیگه براش اونت های اختصاصی هم میگرفتن ... فیبم و انیمه و هزار تا چیز منشعب هم براش ساختن ... ولی حداقل فروشش تو ژاپن تبدیل به بدترین شماره ff تو بیست سال اخیر شد .
شما الان به زحمت jrpg با متای بالا پیدا میکنی ... حتی اون شاهکاراش هم مثل ni no kuni و فایر امبل و ژنوبلید و ... رو نود نمیان ... جوری شده که استاندارد و سقف نمرات این سبک شده ۷۵ , اگه بیشتر شد فوق العاده و عالیه .. اگه تا بین ۶۵ و ۷۵ بود ارزش امتحان کردن داره ... این تازه برای منیه که عاشق این سبکم .. کسی که نیست چی؟ این یعنی نابود کردن یه ژانر . فقط من نیستم اکثریت بچه هایی که تو همین سایت دوستدار سبک jrpg هستن تاکید دارن که روی نقد منتقدای غربی در مورد jrpg حساب نکنید. خیلی از این منتقدا تخصصی نقد نمیکنن ... خیلی از این منتقدا بر اساس ژانر و محتوا نقد نمیکنن ... بیشتر حس میکنم ... بیشتر بازی,ها میرن روی ترازوی مقایسه با بلاک باستر ها و غول های بزرگی که تجربه کردن و میکنیم و هیچی دیگه له میشن میره . البته این بیشتر برای کسایی صادقه که نقد ها رو نمیخونن و سایت های مورد اعتماد ندارن فقط روی اوریج نمرات نظر میدن
همون طور که خودت گفتی مثال نقض زیاد هست، خیلی بازی ها هم هستن اصلا نقد نمی شن ولی فروش خوبی دارن. کلا نمی تونی بگی مستقیم به امتیاز میانگین ربط داره. صحبتت رو هم در مورد بازی های jrpg نمی گیرم، شما خودت می گی عدد گرایی نکنیم بعد میایی شاکی هستی که چرا بازی های اون سبکی امتیاز بالا نمی گیرن دیگه؟! تا اونجا که من دیدم ژانر نابود نشده، مگه اینکه به نظرت هر ژانری که توش امتیاز 90 به بالا نباشه نابود خواهد شد! شاید دلیلش این باشه که دارن در جا می زنن، صاحب سبک ترینشون همین FF بود که ماشالا نسل قبل خیلی ضعیف عمل کرد با اون شونصد تا ورژن شماره 13 رو دادن که قریب به اتفاق قبول داشتن پسرفت بود واسه این سری بازی. اون فروش کم FF XV تو ژاپن هم خیلی مهم نیست وقتی بازی 5 ملیون تو یه روز فروش کرد و رکورد فروش رو شکست در تمام تاریخ بازی های این سری!این مثالات نقض رو نمیتونی به کل نسبت بدی . در کل متا اهمیت غیر قابل چشم پوشی داره . شما همین اینساید رو ببین ..اگه این نمرات و تحسین ها رو نمیگرفت .. هیچ اسمی ازش نبود .. هیچ کسم ازش یادی هم نمیکرد ... همون journey رو اگه منتقدا مثل تام چیک باهاش برخورد میکردن و تمام جنبه های هنری بازی رو نادیده میگرفت و نقد میکردن که بازی چیزی به اسم گیم پلی نداره .. چیزی به اسم چالش نداره ... و نمرات زرد ردیف میکردن .... کی اصلا با این بازی اشنا میشد .. چه برسه که به یه بازی جریان ساز و تاریخی و به یاد موندنی تو این صنعت تبدیل شه ... بازی هایی از استودیوهای کوچکی که پشتوانه مالی پشتشون نیست و توان تبلیغاتی ندارن .
شما همین بازی رو ببین تا متای بازی در حد دو نسخه قبل تیم ایکو نشد ... و متا اومد روی ۸۳ ملت پتک رو گرفته بودن بیوفتن به جونش .. در حالی که حتی بعضی از اون نقد های زرد هم بازی رو در حد و اندازه های دو بازی ico و sotc دونستن و تو خیلی از نقد های مثبت حتی بهتر از اونها ... به این میگن میتاییسم . و عدد گرایی . الان میشه فاینال فانتزی ۱۵ رو هم مثال زد , یه سری با فن بیس عظیم و تو عمرم هم بازی رو ندیدم با این حجم از تبلیغات و هایپ گسترده ... دیگه براش اونت های اختصاصی هم میگرفتن ... فیلم و انیمه و هزار تا چیز منشعب هم براش ساختن ... ولی حداقل فروشش تو ژاپن تبدیل به بدترین شماره ff تو بیست سال اخیر شد .
شما الان به زحمت jrpg با متای بالا پیدا میکنی ... حتی اون شاهکاراش هم مثل ni no kuni و فایر امبل و ژنوبلید و ... رو نود نمیان ... جوری شده که استاندارد و سقف نمرات این سبک شده ۷۵ , اگه بیشتر شد فوق العاده و عالیه .. اگه تا بین ۶۵ و ۷۵ بود ارزش امتحان کردن داره ... این تازه برای منیه که عاشق این سبکم .. کسی که نیست چی؟ این یعنی نابود کردن یه ژانر . فقط من نیستم اکثریت بچه هایی که تو همین سایت دوستدار سبک jrpg هستن تاکید دارن که روی نقد منتقدای غربی در مورد jrpg حساب نکنید. خیلی از این منتقدا تخصصی نقد نمیکنن ... خیلی از این منتقدا بر اساس ژانر و محتوا نقد نمیکنن ... بیشتر حس میکنم ... بیشتر بازی,ها میرن روی ترازوی مقایسه با بلاک باستر ها و غول های بزرگی که تجربه کردن و میکنیم و هیچی دیگه له میشن میره . البته این بیشتر برای کسایی صادقه که نقد ها رو نمیخونن و سایت های مورد اعتماد ندارن فقط روی اوریج نمرات نظر میدن
اولا این بلانصبت شما هر کس هر غلطی کرد توجیح کار نمی شه، من نمی دونم چرا فکر می کنید وقتی فلان شرکت یه کاری رو می کنه پس دلیلی خوبی برای توجیح کارای اون شکلی هست. یه جوری هم می گی بازی های هنری تک و توک انگار سالهاست یه بازی نیومده هنری باشه! الان این بازی های نیمه ایندی که دست کمی از بازی های AAA ندارن رو ببین شما، همه قیمت مختلفی دارن با توجه به محصول بین 20-50 معمولا نوسان داره اکثرا هم بین 30 و 40 هستن. نمونه هاش هم فراوونه. همین جوریش فروش بازی های AAA خیلی داره کم میشه مخصوصا این اواخر خیلی هاشون فروش ناامید کننده داشتن مثلا dishonored 2 هنوز 6 ماه نگذشته 30-35 درصد تخفیف خورد. والا ملت هم وقتی اونهمه انتخاب دارن کمتر میان 60 تا واسه بازی ها.الان شما cod های سالیانه بدون ذره ای ارزش هنری رو دارن بهت میدن ۱۰۰ دلار و تازه اکتی صداش در اومده که قیمت بازی ها کمه و اصلا کی گفته قیمت بازی ها ۶۰ دلار باشه . اون تک و توک بازی هنری مثل این که هم یه روحیه تازه ای به گیمرا میده و هم به صنعت ... میگی چقدر بدن ؟ بیست دلار خوبه ؟
به هیچ عنوان، فوق فوق اش سیستم اشون از AAA تبدیل شده مستقل که خیلی واسه مشتری ها بهتر هم شده. شما یک مثال بزن از ژانری که نابود شد دیگه وجود نداره اصلا. تازه خیلی از ژانر ها با قدرت برگشتن مثل Couch coop و Beat `em up و Horror. به جای اینکه منتظر دلقک بازی های publisher ها باشیم که هر چقدر پول در بیارن بازم می خوان (Dead Space همینجوری مرد)، طرف ما سازنده هایی مثل REd Barrels هست که بازی رو می دن با قیمت مناسب، فروش نجومی ندارن ولی در حد خودشون فروش می کنن هم مشتری راضیه هم سازنده، ادامه هم میدن به ساخت خیلی هم خوب.همین متا و متاپرستی و تاثیرش روی دنیای گیم باعث شده چندین ژانر عملا دیگه تو این صنعت وجود نداشته باشه ترس سازنده ها از امتیاز پایین و به دنبالش فروش کم محصول و ضرر باعث شده خیلی از ژانر ها عملا نابود بشن
همون طور که خودت گفتی مثال نقض زیاد هست، خیلی بازی ها هم هستن اصلا نقد نمی شن ولی فروش خوبی دارن. کلا نمی تونی بگی مستقیم به امتیاز میانگین ربط داره. صحبتت رو هم در مورد بازی های jrpg نمی گیرم، شما خودت می گی عدد گرایی نکنیم بعد میایی شاکی هستی که چرا بازی های اون سبکی امتیاز بالا نمی گیرن دیگه؟! تا اونجا که من دیدم ژانر نابود نشده، مگه اینکه به نظرت هر ژانری که توش امتیاز 90 به بالا نباشه نابود خواهد شد! شاید دلیلش این باشه که دارن در جا می زنن، صاحب سبک ترینشون همین FF بود که ماشالا نسل قبل خیلی ضعیف عمل کرد با اون شونصد تا ورژن شماره 13 رو دادن که قریب به اتفاق قبول داشتن پسرفت بود واسه این سری بازی. اون فروش کم FF XV تو ژاپن هم خیلی مهم نیست وقتی بازی 5 ملیون تو یه روز فروش کرد و رکورد فروش رو شکست در تمام تاریخ بازی های این سری!
Final Fantasy XV sells 5 million copies on first day, fastest selling in series history
از نظر بازی هم تعداد کمی نیستن تو این سبک تو راه هستن، خودت حتما در جریان هستی.
اولا این بلانصبت شما هر کس هر غلطی کرد توجیح کار نمی شه، من نمی دونم چرا فکر می کنید وقتی فلان شرکت یه کاری رو می کنه پس دلیلی خوبی برای توجیح کارای اون شکلی هست. یه جوری هم می گی بازی های هنری تک و توک انگار سالهاست یه بازی نیومده هنری باشه! الان این بازی های نیمه ایندی که دست کمی از بازی های AAA ندارن رو ببین شما، همه قیمت مختلفی دارن با توجه به محصول بین 20-50 معمولا نوسان داره اکثرا هم بین 30 و 40 هستن. نمونه هاش هم فراوونه. همین جوریش فروش بازی های AAA خیلی داره کم میشه مخصوصا این اواخر خیلی هاشون فروش ناامید کننده داشتن مثلا dishonored 2 هنوز 6 ماه نگذشته 30-35 درصد تخفیف خورد. والا ملت هم وقتی اونهمه انتخاب دارن کمتر میان 60 تا واسه بازی ها.
الان بهت قول می دم این بازی ها دست AAA ها بود همه 60 تا بودن:
Save 15% on Space Hulk: Deathwing on Steam
Save 10% on Shadow Tactics: Blades of the Shogun on Steam
Planet Coaster on Steam
به هیچ عنوان، فوق فوق اش سیستم اشون از AAA تبدیل شده مستقل که خیلی واسه مشتری ها بهتر هم شده. شما یک مثال بزن از ژانری که نابود شد دیگه وجود نداره اصلا. تازه خیلی از ژانر ها با قدرت برگشتن مثل Couch coop و Beat `em up و Horror. به جای اینکه منتظر دلقک بازی های publisher ها باشیم که هر چقدر پول در بیارن بازم می خوان (Dead Space همینجوری مرد)، طرف ما سازنده هایی مثل REd Barrels هست که بازی رو می دن با قیمت مناسب، فروش نجومی ندارن ولی در حد خودشون فروش می کنن هم مشتری راضیه هم سازنده، ادامه هم میدن به ساخت خیلی هم خوب.
الان خیلی از بازی های مستقل دیگه نقد هم نمی شن حتی ولی میرن رو استور موفق همی می شن!
وفقط یه نکته اینه که این اماری که از فروش ff اومد شیپ بود که اشتباه اعلام شد فروشه . بعدم اولین نسخه از سری بود که روی دو کنسول و در همه مناطق به طور همزمان عرضه میشد .
والا ضرری هم نمی کنیپس اینکه سود دهی و قیمت همین تک و توک بازی بین بازی های بزرگ و پرخرج که واقعا ارشش رو دارن هم زیر سوال ببریم که فقط باید بریم ایندی بازی کنیم .
Adventure point and clickشما یک مثال بزن از ژانری که نابود شد دیگه وجود نداره اصلا.
60 دلار بابت کپی بازی سال قبل با یه شماره جدید جلوش یا بابت سیزن پس میدن بعد این آقا بازی ای که سازندش حداقل 7-8 سال روش وقت گذاشته میگه 60 دلار زیادشه! من بازیش نکردم و دفاعم نمیکنم ازش ولی میدونم این مدل بازیهان که به گیمر بودن ارزش میدن. SoC ازهمین دست بازیها بود که کلی زمان و هزینه صرفش شد و نه فروش خوبی کرد نه اونقدرهام متای خوبی داشت ولی بهترین بازی عمر خیلی ها شد.یه چیزی دیگه هم در مورد این بازی، این سیستم قیمت گذاری رو باید درست کنن برای بازی های AAA دیگه شورش رو در اوردن. الان این بازی 60 تا واقعا واسش زیاده. کی یاد می گیرن فیمت مناسب بذارن با توجه به محصول مثل بازی های جدید ایندی و نیمه ایندی خدا می دونه.
شما اگر طرفدار این سبک هستی واقعا بعیده داری می گی فقط نمونه های کوچیک واسه مو بایل میاید...شرکت Daedalic معرف حضورتون هست که تخصصش بازی های این سبکی هست و تقریبا هر سال یه بازی می ده؟ و یا Wadjet Eye Games که تخصص اش بازی ای این سبکی و پیکسل آرت هست اونم هر سال حداقل یه بازی می ده که همیشه بازخورد خوبی داشته. اینم لیست بازی هایی که جدیدا اومدن و یا تو راه هستن، خودت بشمار تو همین یک ماه چند تا اومده:Adventure point and click
به طور کامل نابود نشد اما اینقدر کم شده که حد و اندازه نداره .. الان فقط نمونه های کوچک برای موبایل میاد
60 دلار بابت کپی بازی سال قبل با یه شماره جدید جلوش یا بابت سیزن پس میدن بعد این آقا بازی ای که سازندش حداقل 7-8 سال روش وقت گذاشته میگه 60 دلار زیادشه! من بازیش نکردم و دفاعم نمیکنم ازش ولی میدونم این مدل بازیهان که به گیمر بودن ارزش میدن. SoC ازهمین دست بازیها بود که کلی زمان و هزینه صرفش شد و نه فروش خوبی کرد نه اونقدرهام متای خوبی داشت ولی بهترین بازی عمر خیلی ها شد.
نقد به خودی خود بد که نیست هیچ به شدت هم نیازه نه فقط تو دنیای گیم بلگه تو هر زمینه ای نقد و منتقد باید باشه همیشه منتقد بوده همیشه هم نقد وجود داشته ولی متا یه قضیه دیگه است متا ارزش گذاری عددی روی یه اثره که این به نظر من به شدت اشتباهه تمام مشکلم با متا اینه که باعث مقایسه بیهوده بین آثار مختلف میشه چون برای هر چیزی یه معیار عددی داره به نظرم متا و متاپرستی باعث میشند قدرت انتخاب و البته سلیقه مصرف کننده بره زیر سایه یه عدد فرقی هم نمی کنه تو چه زمینه ای باشه
همین متا و متاپرستی و تاثیرش روی دنیای گیم باعث شده چندین ژانر عملا دیگه تو این صنعت وجود نداشته باشه ترس سازنده ها از امتیاز پایین و به دنبالش فروش کم محصول و ضرر باعث شده خیلی از ژانر ها عملا نابود بشن
برای بار هزارم متای بازی Shadow Of The Colossus نمره فوق العاده 91 هست، یکم تحقیق کنید قبل پست دادن.60 دلار بابت کپی بازی سال قبل با یه شماره جدید جلوش یا بابت سیزن پس میدن بعد این آقا بازی ای که سازندش حداقل 7-8 سال روش وقت گذاشته میگه 60 دلار زیادشه! من بازیش نکردم و دفاعم نمیکنم ازش ولی میدونم این مدل بازیهان که به گیمر بودن ارزش میدن. SoC ازهمین دست بازیها بود که کلی زمان و هزینه صرفش شد و نه فروش خوبی کرد نه اونقدرهام متای خوبی داشت ولی بهترین بازی عمر خیلی ها شد.
این همه صفحه بحث کردین، یه نفر رو ندیدم بگه همه این نمرات نسبتا پایینی که گرفته هیچ ربطی به ضرص قاطع با محتواش (!) نداره، حالا یکی اومده میگه چرا باید کم میگرفته، چرا اصلا نمره کم داده؟ خب مشخصه دیگه اشکال فنی داره، کدام بازی هست که نداشته باشه؟؟؟؟؟؟The Last Guardian is not perfect, but those issues are nothing compared to its wonderful gameplay and its beautiful setting. This game and its soundtrack will live forever in the gaming world.
مسئله اینجاس که فقط مشکل فنی و تکنیکی نیست تو اون نقد ها، حداقل تو یکی دو تا که من خوندم. یه سری مشکل طراحی بازی هم هست.چه بحث شدیدی در گرفته اینجا!دوستان ولش کنین بره، ارزشش رو نداره، بالاخره بعضی از منتقدین دوست دارن یه اشکال فنی بگیرن دیگه و یه نمره ای رو بچربونن بهش و بره..
اینم یه نقدی از سایت Areajugones که نقد خوبی کرده بنظرم!! یعنی اینکه میدونسته چجوری نقد کنه! این مهمه!
این همه صفحه بحث کردین، یه نفر رو ندیدم بگه همه این نمرات نسبتا پایینی که گرفته هیچ ربطی به ضرص قاطع با محتواش (!) نداره، حالا یکی اومده میگه چرا باید کم میگرفته، چرا اصلا نمره کم داده؟ خب مشخصه دیگه اشکال فنی داره، کدام بازی هست که نداشته باشه؟؟؟؟؟؟
ولی اگر شما یه منتقد درست و حسابی که سرش به تنش بیارزه پیدا کردید که از محتوای غنی این اثر اشکال گرفته باشه، به من بگید تا کلا خودمو برای همیشه بن کنم !
یعنی من واقعا ماندم اگر این مشکلات فنی نبود، قرار بود چه اتفاقی بیفته، اونجا خیلی جالب می شد!!