Rock, Paper, Shotgun Review
خب بالاخره نقدی که منتظرش بودم از وبسایت
Rock, Paper, Shotgun منتشر شد. اول از هرچیزی بگم که من تمامِ مدت منتظر این نقد بودم و نقدهای دیگه رو بهصورت گذرا صرفاً مرور کردم. RPS فقط در مورد بازیهای PC نقد مینویسه و تنها سایتیه که من به عنوان یه مرجع Honest قبولش دارم. این سایت نه دنبال جوسازیه، نه به بازیها
نمره میده و نه Review Code میگیره و نه قرارداد خاصی با ناشرها داره و ... کلاً سایتیه که هرچهقدر یه بازی خوب هم باشه بازم نقصهاش رو میگه و اکثر نقدهاش حالتی میانهرو داره یعنی سعی نمیکنه به یه بازی بتوپه. :d
من فقط ایراداتی که به بازی گرفته رو میگم؛ نکات مثبت رو بهصورت خلاصه، پایینتر نوشتم:
There are two distinct narratives here. One is more easily accessible for those unfamiliar with the series. It’s the story of a legendary soldier building a private army to track down a villain and save the world from his secret weapon. Behind that plot is an attempt to fuse together over 25 years of often nonsensical Metal Gear lore.
This is a series which has previously featured a man who shoots bees out of his mouth, a seemingly-immortal shirtless villain named “Vamp”, and more retcons than almost any comic book continuity in existence. But here’s the thing: I still invested in and actively enjoyed all of that – until now. To go into specifics would entail spoilers, but take it from me, a die-hard Metal Gear fan, that The Phantom Pain is where the series jumps the shark.
گفته Lore بازی غیرمنطقی و کشداره.
گفته بازی از کیفیت همیشگیاش فاصله گرفته و دیگه مثل قبل بهدرد فنهای سرسخت سری نمیخوره. (اینها رو من از چند نفر دیگه از طرفدارای سرسخت MGS هم شنیدم)
و حالا دلایلش رو شرح داده:
It’s not just the narrative content that is nonsense, but often the way it’s actually told. Snake (AKA “Venom Snake”, AKA “Big Boss”, AKA Jack, AKA John…are you still with me?) remains oddly mute for many of the game’s pivotal dramatic moments. Characters continue to talk at him as though they’ve heard his imaginary responses, and nothing about the dramatic glances Snake returns make these cutscenes any less awkward. It’s bizarre, in a way that does not feel intentionally Metal Gear.
بیگباس توی اکثر لحظات دراماتیک و محوری بازی ساکته و هیچ حرفی نمیزنه و کاراکترها هم همینطوری به صحبتکردن باهاش ادامه میدن؛ طوری که انگار مثلاً بیگباس داره با اشاره باهاشون حرف میزنه. زیادبودن این مسئله در طول میانپردهها واقعاً عجیب و غیرمنطقیه و اصلاً شبیه به یه Metal Gear نیست.
And yet, for a Metal Gear game, these cutscenes are surprisingly rare. In a way, it’s refreshing; rarely does The Phantom Pain’s narrative interrupt your stealthy sorties. Much of the characters’ lengthy exposition has been relegated to optional cassette tapes, which you can listen to while crawling on your belly through the underbrush. But this delivery from the backseat also results in a disjointed plot, the overt complexity of which does not benefit from this structure.
میانپردهها تعدادشون بهطرز عجیبی کم شده و حضور کاراکترها از میانپردهها انتقال پیدا کرده به یکسری نوارِ کاسِتهای اختیاری که در حال سینهخیز رفتن لای بوتهها بهشون گوش میدی و این نوع داستانگویی، بهشدت غیرمنسجمه و پیچیدگیش کاملاً بیهوده است.
Dramatic pacing is shot to hell, too: the story moves along like a learner driver’s first time behind the wheel, alternately slamming the accelerator and brake every few seconds.
سرعتِ روایت داستان اصلاً خوب، متعادل و یکدست نیست؛ مثل کسی که تازه میخواد رانندگی یاد بگیره و بار اولشه که پشت فرمون میشینه؛ یعنی یکهو پاش رو میذاره روی گاز و هر چند ثانیه یهبار میزنه رو ترمز.
This is a game where you can defeat a boss by ordering a supply crate to drop on their head. It’s bizarre in a way that feels completely, wholeheartedly, intentionally Metal Gear. I don’t have nearly enough space to talk about all of these such moments, and I wouldn’t want to – they’re for you to discover.
میشه فرمان بدی که یه صندوقچه رو از رو هوا بندازن رو سر یه باس و تا اینحد احمقانه میشه یه باس رو شکست داد.
البته اشتباه نکنید! RPS اصلاً نقد منفیای در مورد بازی ننوشته بلکه برعکس؛ سراسر از گیمپلی و جزئیات مکانیکها و روشهای مختلف انجام ماموریتها و هوش مصنوعی عالی دشمنها و منصفانهبودن درجهی سختی تعریف کرده و گفته بازی بهشدت Rewardingـه. واسهی اینکه ببینید RPS چهقدر سایت Honestـیه و اصلاً یهطرفه به قاضی نمیمیره، ببینید آخر نقدش چی نوشته:
Such player-driven drama, comedy, and action eclipses anything in the disappointing scripted narrative. The Phantom Pain is one of the worst Metal Gear stories ever told. It functions neither as a standalone narrative nor as worthwhile insight into the series overall. And yet, The Phantom Pain is the best stealth-action game ever made, one where playing flawlessly is just as thrilling as outright failure. And boy – what a thrill.
نقدش عالیه؛ حتماً بخونید:
http://www.rockpapershotgun.com/2015/09/07/metal-gear-solid-v-the-phantom-pain-review/