نقد میتوانست نقد بهتری باشد.
نوشتن پاراگرافی که توضیح بده که "چرا" موسیقی گاو شگفت انگیزه، از کلمه شگفت انگیز در متن استفاده نشه حتی، ولی کل متن اینو برسونه که چرا موسیقی شگفت انگیزه، به جای این که :
«سیخ شدن موهای بدن» یک پدیده طبیعی است که بدن انسان هنگام مواجهه با «ترس»، «استرس» و «شادی» تجربه میکند. حال باید به این موارد، موزیکهای نسخه جدید God of War را هم اضافه کنیم. تم اساطیری بازی به قدری با جو و شرایط بازی همخوانی دارد که گویا بازی بر اساس این آهنگها ساخته شده است. نزدیکترین تجربهای که میتوان از لذت این جادوی بینظیر نام برد، سری فیلمهای «ارباب حلقهها» ها است. «Bear McCreary» که قبلا هنر خود را در سریالهایی مثل «Da Vinci’s Demons» و «The Walking Dead» نشان داده بود، با آهنگسازی این عنوان، یک بار دیگر ثابت کرد که یک استاد تمام عیار است. در کنار آهنگهای بازی، صداپیشگی بینظیر شخصیتها مخصوصا کریتوس در بالاترین سطح ممکن انجام شده است. «Christopher Judge» صداپیشه جدید God of War نه تنها ثابت میکند که صدای او برای شخصیت کریتوس ساخته شده، بلکه یکی از ماندگارترین شخصیتهای موجود را به واسطه صداپیشگی خود در این نسخه، خلق کرده است.
^
الان تنها چیزی که از چند خط بالا نصیب خواننده میشه اینه که موسیقی بازی به قدری خوبه که موهای بدن رو سیخ میکنه، تم اساطیری با موزیک هم خوانی داره، و بقیه متن کارنامه آهنگساز. با 6 خط خیلی کارای بهتری میتونستی بکنی.
مثلا در مورد گرافیک بازی :
به شخص هیچ عنوانی را در طول زندگی گیمری خود تجربه نکردهام که تا به این حد در بخش بصری دارای جزییات باشد
اید گفت کلمات در وصف گرافیک بازی ناتوان هستند
در تک تک صحنههای بازی دقایقی نظارهگر هنر استودیو سانتامونیکا بودم
لحظاتی که شخصیتهای بازی با یکدیگر صحبت میکنند، دوربین بازی از پشت کریتوس به نزدیک شخصیتها رفته و جزییات وحشتناک آنها را به نمایش در میآورد
ببین اینا برا منتقد جملاته هرزه، کلماته هرزه در واقع کنار هم، اینا چیزی از گرافیک مخصوص گاو بهمون نمیگه، نوشتن این جملات شما رو از یه گیمرعادی به عنوان یه منتقد جدا نمیکنه، چون هر کسی میتونه ببینه این موضوع رو ببینه که " کلمات در وصف گرافیک بازی ناتوانه"، هنر ساتامونیکا و جزییات وحشتناک.
پیشنهادمم اینه که برای سری های بعد نقداتون، یه تیکه از بازی رو، بدون اسپویل بتونی در یه پاراگراف توضیح بدی «به طوری که»، کل پاراگراف اون "در وصف گرافیک بازی ناتوان بودن" رو به خواننده «انتقال» بده، تا اینکه دقیقا بگی "کلمات در وصف بازی ناتوانه"، این خیلی کلاس کارتو میاره پایین. این موضوع در مورد موسیقی، دیزاین و هر نکته ای میتونی به کار ببری، میتونی برای توضیح در مورد هر عنصر از بازی، اون تکه ای از بازی رو جدا که حامل بیشترین برجستگی این عنصره، موسیقی/گرافیک/دیزاین و ... و بقیه اش به هنر نویسندگیت بر میگردی که چطور تو 6 خط بتونی شگفت انگیز بودن رو به خواننده «برسونی»، نه اینکه بهش «بگی»
نقد پرچگالی عی نیست متاسفانه، من صفت های تعریفی رباد میببنم فقط پشت هر مکانیزم بازی. بدون اینکه بدونم چرا این مکانیزم ها فوق العادن.
با تشکر
خسته هم نباشی.
در مورد اینا نمیشه توضیح داد ! اگه کسی بخواد توضیح بده باید کاملا وارد جزییات شه و اونوقت صدای همه در میاد که اسپویل شد !خسته نباشید به نویسنده نقد.دوست داشتم در مورد مبارزات(تفاوتش در درجه های سختی بالاتر و همینطور عناوین هم سبکش) / طراحی مراحل / گوناگونی دشمنان و دیگر موجودات بازی توضیحات بیشتری داده بشه.
This brutally violent mythological adventure was the last place I ever thought I’d find deep, meaningful ruminations on what it is to be a father, and the sacrifices involved. God of War is brilliant in ways I never thought games could be. That it’s also perhaps the most highly polished game I’ve ever played, with unsurpassed presentation and mechanics, is actually secondary to the fact that it generated in me the kind of childlike awe I haven’t experienced in decades. I have been writing about video games for almost 20 years now, and in all that time I have never given any game a perfect score. Until now.
والا سایتای خارجی هم همچین نقد نمیکنن 99 درصدشون،همشون بررسی میکننالبته چیزی که ما خوندیم نقد نبود یک ریویو بود.
حمید دوستمون هم اشاره کرد اساسا این چیزایی که تو سایتهای فارسی/انگلیسی زبان میخونیم چه در سینما و چه در بازی نقد نیستند صرفا ریویو هستند که به صورت کلی بفهمی اون اثر رو باید ببینی/تجربه کنی یا نه
حالا وضع در سینما به واسطه قدمت و گستردگی خیلی بهتره ولی خب در ویدیو گیم هیچ، خیلی کم پیش میاد در چندسایت اصلی بازی فارسی زبانمون متنی پیدا کنیم که یک اثر رو واقعا نقد کنه و اون رو به تحلیل بکشونه
As someone who was never a fan of Kratos and his puerile antics in the past, I can't believe how much I love the new God of War. Like Tomb Raider before it, the series has managed to keep something of its heritage while grounding its previously inaccessible main character and filling the whole experience with depth and feeling.
And while there are a lot of comparisons to draw between the two revived series — especially the similarly structured and excellent Rise of the Tomb Raider — God of War has done it without wiping the narrative slate clean, and that's to its great credit.
نقد همینه دیگه، فقط می گن فلان چیز خوبه یا بده. اینکه چرا خوبه یا بده رو اگه منتقد می تونست انجام بده که می شد گیم دیزاینر نه منتقد
خوب قطعا می شه حرفای جالب تری از تعریف سیخ شدن مو و ربطش به موسیقی زد، ولی اینکه عمیقا و حقیقتا بخوای بررسی کنی که چرا یک مکانیک خوبه یا هدفش چی بوده یا مثلا چرا تخریب پذیری وجود داره و کلا بخوای این چرا ها رو بررسی کنی از حیطه تخصص منتقد خارجه، اینقدر کار سختی هست که حتی گیم دیزاینر های حرفه ای با سابقه کار زیاد هم بعضی وقتا درست انجامش نمی دن (نتیجش می شه یه بازی بد) و بینش خیلی خیلی عمیقی از بازی سازی و کلا هنر می خواد. اینکه منتقد بتونه اینا رو انجام بده خیلی فوق العادست ولی خوب مستحبه به قولی انجام دادنش ثواب داره ولی انجام ندی چیزی کم نمی شه ازت همه اینا نظر منن البته. خیلی هم نقد خون نیستم و شاید به همین دلیل اشتباه می کنم.نه بابا فکر میکنی، در همین چارچوب های نقد میشه انقدر قشنگ میشه صحبت کرد که آخرش نتیجه کار رو میبینی واقعا لذت میبری