خوب قطعا می شه حرفای جالب تری از تعریف سیخ شدن مو و ربطش به موسیقی زد، ولی اینکه عمیقا و حقیقتا بخوای بررسی کنی که چرا یک مکانیک خوبه یا هدفش چی بوده یا مثلا چرا تخریب پذیری وجود داره و کلا بخوای این چرا ها رو بررسی کنی از حیطه تخصص منتقد خارجه، اینقدر کار سختی هست که حتی گیم دیزاینر های حرفه ای با سابقه کار زیاد هم بعضی وقتا درست انجامش نمی دن (نتیجش می شه یه بازی بد) و بینش خیلی خیلی عمیقی از بازی سازی و کلا هنر می خواد. اینکه منتقد بتونه اینا رو انجام بده خیلی فوق العادست ولی خوب مستحبه به قولی انجام دادنش ثواب داره ولی انجام ندی چیزی کم نمی شه ازت همه اینا نظر منن البته. خیلی هم نقد خون نیستم و شاید به همین دلیل اشتباه می کنم.
اصولا موقعی میشه نقد کرد که بخوای مثلا ایرادی بگیری وگرنه سیستم کمبت خوب هست تنوع داره دیگه اون کسی که منتقد چی میخواد بشکافه ؟! مثلا یکی میگه سیستم مبارزات صعیفه چرا اینجا دلیلش مهمه که مثلا چرا اینجوریه ولی وقتی خوبه دیگه منتقد نمیتونه هسته اتم بشکافه کهخوب قطعا می شه حرفای جالب تری از تعریف سیخ شدن مو و ربطش به موسیقی زد، ولی اینکه عمیقا و حقیقتا بخوای بررسی کنی که چرا یک مکانیک خوبه یا هدفش چی بوده یا مثلا چرا تخریب پذیری وجود داره و کلا بخوای این چرا ها رو بررسی کنی از حیطه تخصص منتقد خارجه، اینقدر کار سختی هست که حتی گیم دیزاینر های حرفه ای با سابقه کار زیاد هم بعضی وقتا درست انجامش نمی دن (نتیجش می شه یه بازی بد) و بینش خیلی خیلی عمیقی از بازی سازی و کلا هنر می خواد. اینکه منتقد بتونه اینا رو انجام بده خیلی فوق العادست ولی خوب مستحبه به قولی انجام دادنش ثواب داره ولی انجام ندی چیزی کم نمی شه ازت همه اینا نظر منن البته. خیلی هم نقد خون نیستم و شاید به همین دلیل اشتباه می کنم.
دقیقا واسه همین می گم این کار گیم دیزاینر و بازیسازه و منتقد یا گیمر 99 درصد اوقات توانایی اینکه بگه چرا یه چیز خوبه رو نداره.اصولا موقعی میشه نقد کرد که بخوای مثلا ایرادی بگیری وگرنه سیستم کمبت خوب هست تنوع داره دیگه اون کسی که منتقد چی میخواد بشکافه ؟! مثلا یکی میگه سیستم مبارزات صعیفه چرا اینجا دلیلش مهمه که مثلا چرا اینجوریه ولی وقتی خوبه دیگه منتقد نمیتونه هسته اتم بشکافه که
یه مبحث دیگه ای هم هست که چیزی که رضا میخواد و میگه منتقد باید چرایی خوب یا بد بودن فاکتور های بازی رو بررسی کنه، شدیدا پروسه طولانی و بلندی هست. عملا واسه نقد های نوشتاری جواب نمیده به نظر من. متنی که واقعا یه بازی رو بالا پایین بررسی کنه حداقل 5 هزار کلمه میشه و یه ربع خوندنش طول میکشه، این فرمت برای ویدئو های یوتیوب جوابگو هست، اما به صورت نوشتاری کمتر کسی میاد تحلیل به اون دقت رو بخونه، مخصوصا اگه هدفش صرفا آشنایی با بازی و سنجش سرگرمی اون باشه تا یاد گرفتن چیزی.دقیقا واسه همین می گم این کار گیم دیزاینر و بازیسازه و منتقد یا گیمر 99 درصد اوقات توانایی اینکه بگه چرا یه چیز خوبه رو نداره.
یه مبحث دیگه ای هم هست که چیزی که رضا میخواد و میگه منتقد باید چرایی خوب یا بد بودن فاکتور های بازی رو بررسی کنه، شدیدا پروسه طولانی و بلندی هست. عملا واسه نقد های نوشتاری جواب نمیده به نظر من. متنی که واقعا یه بازی رو بالا پایین بررسی کنه حداقل 5 هزار کلمه میشه و یه ربع خوندنش طول میکشه، این فرمت برای ویدئو های یوتیوب جوابگو هست، اما به صورت نوشتاری کمتر کسی میاد تحلیل به اون دقت رو بخونه، مخصوصا اگه هدفش صرفا آشنایی با بازی و سنجش سرگرمی اون باشه تا یاد گرفتن چیزی.
و یه نکته دیگه اینکه مخاطب نقد هم مهمه، گیمینگ یه مدیوم شدیدا چند وجهی هست. برا بررسی درست گیمپلی به مفهوم واقعی دیزاین و پیاده سازی، باید مکانیک های فیزیک بازی بررسی بشه. باید این دیزاین تو ستینگ مطرح بشه، هر سبک خودش استاندارد دیزاین و Specific Design داره که خودش چند کتاب اطلاعات و بررسی هست. راستش کسی که میره نقد IGN رو میخونه اصولا انتظار اینو نداره که ببینه چرا فاصله شهر اول از شهر دوم 50 سل هست و این وسط با چه فلسفه ای از کانتنت پر شده. فقط میخواد ببینه آیا بازی حال میده یا نه و اینکه گیمپلی و داستان چقدر بازی رو زنده نگه میدارن.
چیزی که رضا میخواد فکر کنم آنالیز بازی هست تا رویو کردنش. @REZA TAEL پیشنهاد میکنم Gamasutra سر بزنی، دقیقا بازی هارو از دیدگاهی که دوست داری بررسی میکن.
gamecritics قشنگ معلومه میخواد متارو بترکونه . لعنتی نمرشو گذاشته این اخرا بده تا حسابی بره رو اعصاب ملت . متا هم همون 94 میشه و اگه شانس بیاریم 95رتبه اش هم با نقد های اخیر از 52 برگشته 49 تو بازی های برتر (با تشکّر از سایت خودمون )
پ.ن: نمره EDGE هنوز ثبت نشده
الان این کمبو چیزی خاصیه؟ دوبار آر 1 زدی. یه بار مثلث. دوباره آر 1.توی 6 ثانیه ترکیب این حرکات اتفاق میافته توسط من ... گیف رو تا جایی که تونستم فشردش کردم ،
اسپویل داره .
ضریب اج در مقایسه با سایتهایی مثل IGN و Giant Bomb بالا نیست. اگر این چهارتا 10 اخیر هم ثبت نمیشدن باز میانگین از 95 تغییری نمیکرد چه برسه الان. 100 تا نقد ثبت شده برای بازی شوخی نیست. ممکنه GameCritics با یک امتیاز عجیب متا رو بکشه پایین فقط.اين ٨ ادج با اين ١٠ هايي كه اومده خنثي نميشه ?
L1 سپره ، R1 گرفتن تبر و R2 هم ترکیب میشه با اسکرولها و باز هم با L1 .. ، حالا جدا از اینکه چیزی نیست بیشتر خواستم جذابیت ترکیبشونو توی زمان کوتاه نشون بدم که لذت بخشه .الان این کمبو چیزی خاصیه؟ دوبار آر 1 زدی. یه بار مثلث. دوباره آر 1.
والا سایتای خارجی هم همچین نقد نمیکنن 99 درصدشون،همشون بررسی میکنن
خوب قطعا می شه حرفای جالب تری از تعریف سیخ شدن مو و ربطش به موسیقی زد، ولی اینکه عمیقا و حقیقتا بخوای بررسی کنی که چرا یک مکانیک خوبه یا هدفش چی بوده یا مثلا چرا تخریب پذیری وجود داره و کلا بخوای این چرا ها رو بررسی کنی از حیطه تخصص منتقد خارجه، اینقدر کار سختی هست که حتی گیم دیزاینر های حرفه ای با سابقه کار زیاد هم بعضی وقتا درست انجامش نمی دن (نتیجش می شه یه بازی بد) و بینش خیلی خیلی عمیقی از بازی سازی و کلا هنر می خواد. اینکه منتقد بتونه اینا رو انجام بده خیلی فوق العادست ولی خوب مستحبه به قولی انجام دادنش ثواب داره ولی انجام ندی چیزی کم نمی شه ازت همه اینا نظر منن البته. خیلی هم نقد خون نیستم و شاید به همین دلیل اشتباه می کنم.
آخ گفتی، همگی حتما این Game Design Deep Dive ها رو یه سری بزنید میان دقیقا روی اینکه چرا و چطور چنین چیزی وجود داره بحث می کنن. و البته همچین مقالاتی واسه نقد شدیدا افتضاح هستن، چون عمرا بتونی از روشون متوجه بشی بازی خوب هست یا نه، صرفا دلایل گیم دیزاینر در مورد اینکه چرا فلان چیز رو اینجور درست کردم رو می خونی. مثلا این میاد خیلی عمقی در مورد مرحله Clockworks Mansion صحبت می کنه که نه توی هیچ نقدی دیده می شه، نه اصلا به درد نقد و کسی که نقد می خونه می خوره.
چیزی که رضا میخواد فکر کنم آنالیز بازی هست تا رویو کردنش. @REZA TAEL پیشنهاد میکنم Gamasutra سر بزنی، دقیقا بازی هارو از دیدگاهی که دوست داری بررسی میکن.