کیلزون رو فقط مثال زدم، اصلا شما فرض رو بزار رو شکست قطعی بازی، اینکه گوریلا از یه بازی شکست خورده رسیده باشه به یه آی پی جدید عام پسند موفق، خودش اثبات بهتریه به حرف من که در مورد استراتژی درست پلی استیشن بود. همین شکست رو با رایز و کرایتک مقایسه کن.
من بحثم سر استراتژی کلی ایکس باکس هست، حالا اینکه چند تا بازی (که توسط سکند پارتی ها ساخته شدن (ساخت هورایزن ها توسط پلی گراند سکند پارتی انجام شد، بازی جدید رو میشه گذاشت به حساب پلی گراند فرست پارتی)) موفق عمل کرده باشن، چیزی رو تغییر نمیده.
اینکه استودیو فرست پارتی AA بسازه بهتره یا AAA، رو نیاز شرکت مالک تعیین میکنه. شما استودیو سانتا مونیکا رو در نظر بگیر، این استودیو یه زمان ظاهرا یه MMO رو می ساخته که هزینه سنگینی روی دست سونی گذاشت و نهایت هم کنسل شد، اما تو پروژه بعدی اومدن GOW رو احیا کردن و یه AAA تراز اول رو ارائه دادن. سانتا مونیکا تو همین نسل می تونست 5 تا بازی بسازه بجای یدونه، اما آیا بازار اینو میخواست؟ 5 تا بازی می ساخت که تاثیر کلشون در حد GOW نبود، بازار قطعا چنین چیزی رو طلب نمیکنه.
نظر من اینه که نینجا باید AAA ساز بشه. مایکروسافت اینو باید بفهمه اما به نظرم میاد که نفهمیده.
از همین الان میشه وضعیت مایکرو تو نسل بعد رو قضاوت کرد. خوشبینانه نیست سونی کارهای خفنی داره انجام میده. گوریلا رو دو برابر بزرگ تر کرده، همینکار رو قطعا با ناتی داگ و سانتا هم انجام میده، ساکر پانچ و اینسومینک رو هم در اختیار داره و قطعا به زودی AAA سازهای دیگه ای هم به این جمع اضافه میکنه. هر کدوم اینها تو نسل آینده سالی یه بازی عرضه کنن، برای یک نسل کافیه.
مایکروسافت چطور؟ کوالیشن با لوگو چرخ دنده تا آخرالزمان GEOW بسازه، تازه با همون فرمولی که اپیک 12 سال پیش معرفی کرد!
343 تا آخرالزمان هیلو بسازه، اینم با همون فرمولی که بانچی n سال پیش معرفی کرد!
باید این دو استودیو طور دیگه ای امتحان بشن!
از طرف دیگه مایکروسافت یه سری استودیو خریده که به نظرم میاد ازشون انتظار دار که با هزینه کم براش بازی بسازن، همون فرمول AA. سازنده we happy few، ابسیدین، حتی همین نینجا تئوری، سازنده state of decay، استودیو تیم شیفر و ... به نظر میاد جزء این دسته هستند.
یه چیزی میگم شاید منطق نداشته باشه ولی به نظرم حقیقته، همین این استودیوها نسل بعد بازی عرضه می کنن، اما نهایت یکی از فرست پارتی های سونی مثلا سانتا یه بازی عرضه میکنه و هر چی مایکرو ساخته و عرضه کرده رو میشوره میبره!
صبحت های شما خیلی کلی بود ولی اکثریت رو قبول ندارم. چون اساسا در نگاه شما اثار سونی بیش از حد بت شده. من در همین حد بگم بازی AA پابجی از کل انحصاریهای سونی بیشتر فروخته (حالا یکم بیشتر، کمتر) و تاثیرش (یعنی بازیهایی مثل ایپکس و فورتنایت و CoD وارزون و بلک اوت و ...) چندین برابر اثار سونی بوده
درباره رشد استدیوها صحبت کردید من صرفا تحولات استدیوهای XGS از سال 2017 به بعد رو ردیف میکنم
استدیو Rare زمان ساخت SoT کلا صد نفر بود و الان به 250 نفر رسیده و از استدیوهای ثالث کمک میگیره ( ساخت بتل تادز به واسطه واکنش های منفی خیلی خیلی تاخیر خورده و مشخصا در حال بازسازی کلی هست)
کوالیشن زمان ساخت گیرز4 حدود 200 نفر بود و الان به 350 نفر رسیده و کمک دست Initiative شده و یکی از فنی ترین استدیوهای دنیاست! و در حال حاضر بیشتر به یک رهبر با یک بینش هنری نیاز داره
پلی گراند همینطور زمانی که با مایکروسافت شروع به کار کردن روی هرایزن زیره 100 نفر بودن و الان هدف 500 نفره (بشدت در عضوگیری سخت گیر هستند) و دو تیمه شدند. اینکه بگیم پلی گراند سکند پارتی بوده و موفقیت هاش به پای مایکروسافت نیست، خیلی ناجوانمردانه است! از کمک های استدیو ترن 10 بگیرید تا در اختیار دادن انجین داخلی به پلی گراند و غیره واز ابتدای تاسیس این استدیو...
خوده Initiative هم بهش اشاره شد استدیو تازه تاسیسی که هدف عضوگیری تاپ ترین تلنت ها در منطقه سانفرانسیسکو هست و به نظر با هایجک هایی که تا الان داشته موفق عمل کرده و به نظر براساس استخدامی ها شاهد یک بازی سینمایی خواهیم بود
و بازهم میگم نمیدونم چرا مثلا موفقیت اسپایدرمن در زمانی که اینسومنیاک سکندپارتی بود به پای سونی هست! ولی موفقیت Ori ها به پای مایکروسافت نیست؟ جز اینکه اری 2 قرار بود سال 2018 عرضه بشه ولی مایکروسافت تا دوسال به تیم اجازه داد بازی رو تاخیر بزنه؟ و مدت زمان بیشتری به ساخت اثر اختصاص بدن و نتیجه شده متای 90
براورده کردن رویای Age of Empires 4 به همراه یکی از خفن ترین استدیوهای استراتژیک ساز یعنی relic واقعا کم چیزی نیست! یک استدیو داخلی هم برای مدیریت برند AoE هم تاسیس کردند.
زنده کردن شبیه ساز پرواز مایکروسافت با کلی تکنولوژی جدید انقلابی که بدون شک ازخیلی هاش در بازیهای متفاوتی استفاده خواهد شد. همه این بازی ها AAA حساب میشن
343 که اصلا از لحاظ تعداد و اعضا داره یک غول بی شاخ و دم میشه! و خیلی اتفاقات بازتاب خبری در رسانه ها نداره و یکی از اقدامات درست اسپنسر برای این استدیو جمع کردن کل اعضا در یک ساختمون بود (تا قبل از اون دو ساختمون متفاوت داشتند) و بسیاری مسائل دیگه در همین حد که 3 4 تا استدیو فرعی زیردست 343 مشغول به ساخت هیلو متعلقات ش هستند
دادن فرصت سه ساله به استدیو turn 10 برای به وجود اوردن تکنولوژی و خلاقیت های جدید برای سری موتوراسپرت و رشد 30% اعضای استدیو در یکسال خرده گذشته
تصاحب استدیو برایان فارگو یعنی اینگزایل و براساس لیست استخدامی ها تایید شده در حال ساخت یک اثر AAA نقش افرینی هستند و از مدت زمانی که به XGS پیوستند 30 40% رشد اعضا داشتند
همینطور آبسیدین بعد از پیوستند به مایکروسافت رشد 30 40% ای داشته و تعداد اعضای بالغ بر 200 نفر شده و این بندگان خدا هم براساس لیست استخدامی ها در حال توسعه یک اثر AAA نقش افرینی هستند
استدیو نینجا تئوری هم از زمانی که به مایکروسافت پیوسته تا الان رشد دوبرابری داشته و دموهای هل بلید 2 و پروژه مارا رو دیدیم و واقعا خفن بودند! بیشتر یاده دوران طلایی بازیهای خطی نسل هفتم رو زنده نگه خواهند داشت که شما یک تجربه حدود ده ساعته فوق العاده غنی داشتید و خبری از المان های ضعیف RPG در بازیهای داستانی نبود (موردی که اکثریت بازیهای سینگل پلیر بهش روی اوردند از جمله همین بازیهای سونی)
و اتفاقا بگم خیلی جالبه بدونید برای مثال State of decay 2 در زمان عرضه از بازی دیترویت دیوید کیج موفق تر عمل کرد و یکی از دلایل جذب استدیو undead labs توسط مایکروسافت همین مورد میتونه باشه! حالا هم رشد داشتند و نسخه بعدی مثل اینکه خیلی گسترده تر!
و استدیو موجانگ سازنده ماینکرفت با اینکه واقعا شخصا اهلش نیستم ولی مایکروسافت در سطح گسترده ای این اثر , متعلقات ش رو به عنوان "بازی" رشد داشته و حقیقتا جای نقدی بهش نمیبینم. عنوانی که تعداد پلیرهای فعال ماهانه اش از کل جمعیت کشور ایران هم بیشتره !
در کل چیزی که میخوام بگم تنوع ژانری مایکروسافت وحشتناک بالاست. اکثریت این بازیها هم در قالب AAA هستند و همه رشد داشتند. ولی جایی که یک استدیو باید AA بسازه نباید جلوش وایستاد. برای مثال استدیو بند سونی به زور دیزگان رو قالب AAA اونم جهان باز عرضه کرد و مشخصا توان رقابت با کله گنده های این ژانر رو نداشت و نتیجه بعید میدونم حداقل از لحاظ برندینگ نتیجه مرغوبی از آب درامده باشه. (هرچند فروش بازی مثل اینکه خوب بوده ولی چقدر از بودجه رو برگشت داده معلوم نیست)