اینکه یک عده برای تجربه عناوین انحصاری PS5 بعد بازی کردن نسخه های قبلی روی PC ترغیب بشن برن PS5 بخرن ممکن هست ولی باید دید چقدر این جامعه آماری میتونه بزرگ باشه؟
به صورت کلی تغییر یا اضافه کردن پلتفرم طبق آمارها خیلی سخت تر دیگه اتفاق می افته. یعنی طبق اکثر آمارها ملت راحت منتظر میشن بازی مورد علاقه شون را روی پلتفرم خودشون بازی کنن تا اینکه به خاطرش یک پلتفرم دیگه تهیه کنن. فقط هم مختص بازی های PS5 رو PC نیست و همین آمار فروش خیلی خوب SOT روی PS نشون داد که خیلی ها دوست داشتن تجربه اش کنن ولی منتظر موندن بیاد روی PS5 و مثلا نرفتن به خاطر اون XBOX بگیرن یا روی PC تجربه کنن. الان با وجود Game Pass و Epic Games بازم میبینی بازی که با هزینه خیلی کم روی گیم پس در دسترس هست روی Steam فروش خیلی خوبی میکنه. یعنی حتی ملت در حد سوییچ کردن لانچر و فروشگاه هم حاضر نمیشن پلتفرمشون را عوض کنن.
این به کنار، اصلا این قضیه Day One و حتی Lunch Window بازی کردن، زیادی بزرگنمایی شده و مختص کامیونیتی گیمینگ هست و تو واقعیت برای اکثر گیمرها اهمیتی نداره. نمونه اش، دیگه از Spiderman که ip بزرگتری نداریم، 6-7 ماه از عرضه اش گذشته 11 میلیون فروخته، یعنی حدود 1/6 یا 16 درصد دارندگان PS5 تا الان تهیه اش کردن و یک درصد زیادی احتمالا در آینده و ماه های آتی بازی را تهیه میکنن. پس نشون میده خیلی ها میتونن منتظر باشن برای تجربه بازی ها. من خودم PS5 هم دارم و با اینکه گیمر هم هستم و نسبتا تایم زیادی را تو فضای گیمینگ سر میکنم هنوز کلی از بازی ها ازجمله همین انحصاری ها مثل Spiderman2 را هنوز بازی نکردم. دلیلش هم خیلی واضح هست و اونم اینه که محتوا برای تجربه کردن به شدت زیاده و اصلا آدم احساس کمبود محتوا نمیکنه. به خصوص اگر چندتا پلتفرم داشته باشی.
وقتی امار رسمی وجود داره ( تنها 11 ماه بعد از عرضه با وجود کرونا وکمبود شدید 8 درصد PC پلیر های امریکا PS5 خریدن ) نیازی به حدس و گمان نیست
Mat Piscatella: According to The NPD Group's PlayerPulse, only about 1/3 of PC players in the US owns a PS4, and only 8% own a PS5. Sony - PC
بله Spiderman یه IP عظیم در دنیای سینما و کمیک بوده اما چه ارتباطی به دنیایی گیم داره ؟ کل نسخه های قبلی تا قبل از قرارداد سونی و نسخه های اینسامنیاک چقد فروخته بودن ؟ کل نسخه های قبلی روی هم جمع بزنی به اندازه یه نسخه معمولی COD نفروختن
Starfield هشت ماه بعد از عرضه 2.5 تا 3 میلیون روی استیم فروخته / Fallout 4 بعد از 9 سال 8 تا 10 میلیون نسخه روی استیم فروخته
بعد 11 میلیون نسخه فروش یه بازی 70 دلاری اون فقط در 6 ماه کم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
گاد قبلی چقدر ترغیب کرد،همون قدر که این نسخه رو دادن.
تو دیتاهای لیک شده،عناوین مختلفی دیده میشود از بازیهای نسلهای بعدی.
این چه مدل پروژه کشوندنی هست که قراره چندین سال طول بکشه و اگه کشوندنی قراره صورت بگیره تو چرا گس روز اول میدی که به نوعی داری استیم تبلیغ میکنی،چون اونجا هزینه اشتراک انلاین نداره.
این صحبت هرمن تنها برای آروم کردن جو هست. همونطور که ماکرو پشتیبانی از بازیاشو قطع کرد رو pc و رفت و بعد از حدود یک دهه برگشت و دید نتونست جذب کنه
________
و این سونی ترغیب گر، اومده با پشتیبانی از دسته ایکس باکس ترغیب کنه ببره رو کنسولش.
و اگه این انحصاریا جواب میداد، عناوین انحصار زمانی، هیچ موقع رو سایر پلتفرمها نمیومد.
واقعا خبر نداری که استیم بازار اصلی بازی های GAAS صنعت گیم ؟ 90 درصد بازی های GAAS موفق به لطف استیم مشهور شدن ؟ بعید خبر نداشته باشی
ما رو سر کار گذاشتی....
شما وقتی اومدی بازیت رو عملا Time Exclusive کردی و به طرف مقابلت هی سیگنال میدی که بازیم رو تو یـ باز ـه خاص منتشر میکنم اونم تو دوره زمونه ای که ملت میخوان لایبرری بازیاشون یـ جا باشه و قطعا با منتظر موندن هیچ مشکلی ندارن نمیتونی انتظار حرکت چشم گیری از سمت PC گیمر ها داشته باشی . ته ته زوری که بتونی بزنی چند هزار یونیت بیشتر واسه هر انحصاری باشی همین . یعنی در خوشبینانه ترین حالت یـ عده محدود رو مجبور میکنی سخت افزارت رو بخرن که عملا هیچ سودی برات نداره . اون کسی که پلتفرم اصلیش PC ـه واسه تجره عناوین مورد علاقش بر میگرده رو همون PC و هیچی کف دست سونی نمیندازه (از این منظر میگم که End Goal سونی عوض کردن کامل پلتفرم گیمر هدف ـه تا بابت ترد پارتی ها تو PSN خرج کنه)
پ.ن 1: همین چند وقت پیش Kingdom Hearts برا استیم معرفی شد و کلی سر و صدا کرد . ملت یـ جوری رفتار میکردن که انگار ورژن اپیک استور وجود خارجی نداره و بازی داره تازه واسه PC پورت میشه . خلاصه یـ عده فک میکنن همه مثل خودشون که به اصلاح Gamer Enthusiast هستن و میخوان Day 1 همه چیز رو تجربه کنن و صبرشون کمه ولی نمیدونن خیلی وقتا منتشر شدن که هیچی فقط منتظر میمونن تا یـ بازی تخفیف بخوره و بعد تهیش کنن .
پ.ن 2: به نظر خودم سیاست فعلی سونی باید اینجوری باشه :
بازیای لایو سرویس و سینگل پلیر با مخاطب های محدودتر (Rachet and Clank, Demon Souls , Returnal و ...) Day 1
بازیای بلاک باستری سینگل پلیر کنسول سلر 3 الی 6 ماه تاخیر
این استراتژی مضحک چه سودی داره ؟
HZD حدود 24 میلیون فروخته / 3.3 میلیون نسخه روی استیم فروخته
GOW 2018 حدود 24 میلیون نسخه فروخته / فقط 2.5 میلیون نسخه روی استیم بوده
Spiderman 2018 هم حدود 23 میلیون فروخته / فقط 1.3 میلیون روی استیم بوده
مایلز 11 میلیون نسخه فروخته / 450 هزار نسخه روی استیم بوده
این امار فروش سونی , اون طرف مایکروسافت که همه چیز اش کنسول اش فدا کرد به کجا رسید ؟
چند تا بازی مایکروسافت بالای 5 میلیون نسخه روی استیم فروخته ؟ کلا 2 بازی
Forza Horizon 5 /4 ( دیگه نماد کیفیت و موفقیت مایکروسافت ) 2.5 تا 3 میلیون روی استیم فروختن
GEARS 5 زیر 500 هزار نسخه فروخته
سایر بازی های سینگل پلیر خطی چقد فروختن ؟ دیگه بزرگتر از RE داریم ؟ رکورد فروش سری RE روی استیم زیر 2 میلیون نسخه است
و.....
مخاطب بازی های سینگل پلیر خطی روی استیم در حد همین 3 تا حداکثر 5 میلیون
طوری رفتار نکنید که انگار 20/ 30 میلیون نفر روی استیم بازی سینگل پلیر خطی بازی می کنن
اون طرف PSN بزرگترین استور کنسول / PC صنعت گیم ( گردش مالی PSN
دو برابر استیم ) + PS پلاس سالانه 3 تا 3.5 میلیارد دلار درامد داره
بعد سونی با اون استراتژی مضحک 19 میلیارد دلار درامد به خطر بندازه ؟ شاید 3 تا 5 میلیون نفر که ممکن بازی های AAA سینگل پلیر خطی بخرن از اینجا تا خود ژاپن علامت سوال