خودت خندت نگرفت این نوشتی؟ این شد مقایسه؟
بیا یک مقایسه برات نشون بدم
Take Two Worth: 25B
Activision Worth: 75B
Take Two revenue : 5.4B
Activision revenue: 7.5B
میخوای بحث مالی کنی، اعداد مالی بیار، با همین فکت خودت چرا اکتیویژن سه برابر تیک تو ارزش داره؟ مگه تیک تو دومین بازی پرفروش تاریخ نداره، میبینی چه فکت ضعیفی برای مقایسه آوردی
این از بحث مدیریت مالی راک استار-تیک دو که جمع شد رفت
دوم،
دلیل رو ببینید فقط

راک استار اومده گفته پورت PC مون اینقدر بده میترسیم همزمان با کنسول ها ریلیز کنیم تا برامون دردسر نشه بعد اگه از جای دیگه نیرو بذاریم برای پورت PC ریلیز کنسولی هم تاخیر میخوره

این الان باید با خجالت ایگنورش کنی بره نه که بیای با افتخار بعنوان ادله واردش کنی
نمیخوام اشاره کنم بازی که قرار بود ۲۰۲۲-۲۰۲۳ ریلز بشه با ۳ سال تاخیر هنوز آماده نیست بعد اینجا با افتخار از این موضوع یاد میکنند
بقیه حرف هات نوار خالی پر کردی و ارزش بحث نداشتن، بعد رولی جان
یه کم به background history خودت مراجعه کن بعد حرف از بازی اوریج و قانون و پایرت و.. بزن، اگه یادت نیومد میخوای خودم بگم؟ دیگه هرکسی اینجا بخوای رنگ کنی من نمیتونی، من هم نمیتونم جفتمون هم بقدر کافی میشناسیم و افکار و مواضع گیمینگمون میدونیم سو، بیخیال
اکتی چون با یه تیم حدودا 1000-2000 نفره هر سال یه کالاف میده مردم و نسخه ای 70 تا. با فروش کلی آیتم و همون 1000-2000 نفر یه تیم کوچیکش میشن پشتیبانی این بازی و تیم بزرگ میره سه سال دیگه نسخه بعدی رو بده و 1000 نفر دوم میان وسط برا بازی سال بعد. راکستار با 6000 نفر کارمند (تخمین) یه gta میده بعد یه تیم میره سراغ رد دد برا 5 سال بعد و تیم دوم میمونه برا پشتیبانی gta
کالاف بعد یه سال پشتیبانیشو قطع میکنه از بازی قبل، میگه بریزین تو جدیده ولی اون راکستار باید دائما اونو ساپورت کنه.
این نتایج سود مالی تیک تو هست
البته سال مالی 2023 منفی بودنش،قسمت اعظمش برا زینگاست که حدود 12 میلیارد خریداری شد و بیش از 11 هزار نفر کارمند داره تیک تو
__________
در مورد مطلب پورت هم یکی تو همین تاپیک اسکرین گذاشته بود از پورت لست و گفته بود ببین چقدر قوی هست کنسول، بچه ها بهش میگفتن تو این پورت طرف گند زده. میگفت هر چی، ببین
الانم با همون شکل توجیه اومدن. این همه کمپانی دارن همزمان با تیمای کوچیک سه چهار پلتفرمو همزمان میزنن، همین یدونه که با همین تاخیراش یکی از بدترین پورتا رو زده gta 4، فقط حالیشه.
این نکته خوبیه که چرا راکستار نمیخواهد نسخه PC را نه تایید کنه نه رد کنه. به نظر من 2 تا احتمال اصلی وجود داره: فرضیه اول: تیم سازنده تمرکزش را گذاشته روی کنسول تا بهترین اجرا را داشته باشه، چون گرافیک بازی و تکنولوژی ساختش به نظر خیلی بالا است، اینجوری راکستار متیونه امتیاز خوبش را مثل عنواین قبلیش بگیره و هم فروش بالایی را تجربه کنن. PC را هم بعد از polish کنسول میرن سراغش. فرضیه دوم: شرکت مادر یعنی Take Two برای کسب سود بیشتر قصد داره طبق سنت مسخره قدیمش نسخه PC را تایید نکنه تا نذاره هایپش برای مارکتینگ بخوابه و سعی کنه چند بار بازی را بفروشه، یک بار روی کنسول، یک بار روی اپیک و دفعه آخر هم روی استیم همه را هم با کف قیمت 69$ و قفل دنوو. البته ممکنه یه معجزه بشه و راکستار در ماههای آینده نسخه PC را هم معرفی کنه. ولی یک چیز مشخصه که این استراتژی و کلکهای رشتی دیگه دارن تاثیرشون را از دست میدن و نه تنها باعث فروش بیشتر نمیشن بلکه باعث ضرر هستن. حالا ببینیم اسکوئر و راکستار چقدر به این مسخره بازیها ادامه میدن.
نینتندو هم که کلا نیتندوئه
در مورد اسکوئر جزء آخرین شرکتای ژاپنی باقی مانده با اشل گذشته هست و گر نه قبلا کپکام، سگا، کونامی و ... هم چنین بودند ولی عمدتا اونا تغییر رویه دادن ولی فاینال عمدتا هدفش تو بازار ژاپنه و اونجا هم پلتفرمهای ژاپنی بیشتر طرفدار داره و براشون راحتترن و خودش هم داره تغییر موضع میده
Square Enix commits to better Xbox support in the future
و نسبت به پارسال اینموقع 14 درصد سقوط سهام داشتن و مثل اینکه مثال فاینال زیاد گفته شده.
خود سونی با عرضه هل دایورز رو pc
اولا 20 درصد به استیم پورسانت داد
ثانیا از کاربرای خود پلتفرمش هزینه اشتراک میگیره تا بازی کنن ولی تو pc چنین درآمدی نداره.
حاضر شد درآمدش از دو جا cut بخوره ولی پلیر پیدا کنه.
همون مورد دوم درسته.
راکستار چندهزار نفری افتاده روی GTA VI
بعد ایجاد یک تیم کوچکتر داخل استودیوها که به موازات تیم توسعه اصلی مراحل پورت رو انجام بدن چه نسبت هزینه ای در برابر سودی که قرار با فروش بازی روی pc ببری داره؟
تازه کار اینها از برای مثالCDP موقع انتشار سایبرپانک راحت تره چون سه چهارتا کنسول این وسط حذف شدن.
یه بعد دیگه ماجرا مادینگ pc هست. شما همزمان رو همه باشه pc داشته باشی میری pc
شما کنسول رو داشته باشی، بعد برا ماد میری pc ولی اگه همزمان بیاد نمیری اول کنسول بگیری بعد pc ، صاف میری pc
بعدم تو pc باید تنظیمات گرافیکی بیشتری اعمال کنی، این یعنی وقت اضافه گذاشتن رو نسخه pc چه از لحاظ نفرات و چه وقت. یادت باشه برا فروش نسخه pc اومدن rocktar editor رو چسبوندن به pc
بعدا اومدن چند ماه بعد برا کنولای xbox one و ps4 دادن
برا فروش ps4 و xbox one نسخه enhanced دادن.
خود نسخه pc قرار بود با کنسولای نسل بعد اونموقع بیاد. گفتن نرسیده و 3 یا 4 بار تاخیر خورد.
__________
سیاست فروشه و گر نه جمع کردن یه تیم پورت کاری نداره