آمرزش اشتباهات فاحش ! " نقدی بر Hitman Absolution "

HosseinBrusli

کاربر سایت
Jun 19, 2010
3,265
نام
حسین
خب دیگه پس به این نتیجه رسیدیم که طراحی هنری تو همه بازی ها هست ولی بسته به واقع گرایانه بودن یا تخیلی بودن یا چیزی مابین اینها میتونه نوعش متفاوت باشه و نمیشه گفت فلان بازی طراحی هنری نداره!!

خوب مرتضی بالاخره باید به یه نتیجه هایی برسیم دیگه :d میشه اینطور گفت که مثلا شاید همه بازیها طراحی هنری داشته باشن ! :d

ببین مرتضی اخه خیلی راحت هم نیست : یادته یه مقاله در مورد مرگ های تاثیر گذار صنعت بازیها نوشتم : ؟

خوب مرگ اون شخصیت ها تو بازی ، یه نوع طراحی هنریه دیگه ! البته گاهی اوغات هم مثلا یه بازیباز احساساتش خیلی زیاده ، تو یه بازی مثل call of هم احساساتی میشه . خوب این یعنی بازی از لحاظ هنری روش اثر گذاشته که تو نسته با بازی همزاد پنداری کنه . در واقع میشه جمله اخر حرفت : " نوع طراحی هنری ها ممکنه متفاوت باشه ودر واقع هم میشه گفت تمام بازیها دارای طراحی هنری هستن ، حلاال درجه اش ممکنه رو بازیباز ها متفاوت باشه ، بعضی تو طبیعت بازی میبیننش و بعضی ها هم اون رو تو خودشون حس میکن " .

دوست عزیز عذر خواهی بابت اشتباهی که انجام دادم ؛ کثرت به معنی زیاد هست و از کلمه ی کثیر برگرفته شده . در واقع منظور من تضاد با این کلمه ای بود که به کار بردم و شما هم به اشتباه افتادید .
در مورد دوم تصور من از NPC شخصیت ـی هست که به نوعی نقش فرعی رو ایفا می کنه . البته الان برای رسیدن به معنی اصلیش سرچ زدم و دیدم تقریباً به درک من نزدیکه . NPC ها هم در این بازی اغلب در مراحلی مثل مترو و ی مرحله ی چینی ها وجود دارن . در واقع به اصطلاح عابران پیاده نوعی از NPC ها محسوب میشن.
در مورد سوم که 1 نمره از بازی کم کردم ، حرف های شما روی من موثر افتاد و از این بابت خوشحالم .
موفق باشید .

بالاخره اشاره کردید که منکر npc ها تکراری نیستید .
در مورد دوم هم تقریبا درست گفتید : البته باید گارد ها رو هم شامل اون تعریفتون بکنید . فقط هم تو مرحله مترو نیستن . همه جای محیط هستن . در واقع npc به چیزی گفته میشه که بازیباز میتونه باهاشون تعامل داشته باشه . نه اینکه چوب خشک باشن و به عنوان دکور صحنه رو پر کن .

در مورد سوم هم امیدوارم بیشتر کم کنید . از 9 شد 8 ! به نظرم 7 هم خیلی براش زیاده ! چون این بازی واقعا مشکلات زیادی داره . کافیه متای جهانی کاربان یا طرفدارن و فن های بازی رو ببینید . اونا دیگه منتقد نیستن ! که بگید اشتباه میکنن یا نظر شخصیشونه ! تو همین صفحه اول بازی سنتر هم میتونید متای کاربران بازی سنتر رو ببینید . ( البته از 45 نفر 8.5 بدست اومده ) و متای جهانی بازی هم 77.5 هست ! نه اون عددی که شما گفتی !

بنده هم خوشحالم که بحث روند منطقی تری رو پیش گرفته .
 

VahiD_ST

کاربر سایت
Nov 10, 2009
8,048
نام
وحید
کلا زدی له کردی بازی رو. :D
بازی هر چی نداشته باشه، ولی یکی از بهترین گرافیک های سال 2012 بود که بخصوص رو PC عالی ظاهرشد.
 

ManOfChaos

کاربر سایت
Feb 25, 2013
3
نام
مجتبی
با سلام. این اولین پست من تو این سایته، شاید به اندازه کافی با عرف این سایت آشنا نباشم، اما نقدی که شما کرده بودید رو کامل خوندم، منتها خوندن بقیه کامنت ها و پست ها برام امکان پذیر نبود، پس اگر ایرادی زیادی گرفتم که قبلا پاسخ دادید، عذر می خوام.
ابتدا عذر می خوام بابت اینکه صحبتام زیاده.

شاید به عنوان یک طرفدار پر و پا قرص هیتمن که میشه گفت اولین بازی ای بوده که بازی کردم... البته دقیقا به خاطر نمیارم، 10 سال پیش اینطورا بود که بازی رو شروع کردم، و یا با IGI بود، یا با Hitman اما در هر حال همیشه به این بازی علاقه داشتم و نوع سبک بازی رو عالی می دیدم و دنبال می کردم. اما با اینکه گاهی اوقات خیلی سخت گیر می شم، اما تا به حال متوجه نکات منفی که گفته بودید نشده بودم! و حتی بعضا ایراد های شما رو طوری می بینم که گاهی تصور می کنم اصلا شما بازی نکردید و یا اصلا با این سبک از بازی آشنا نیستید. همین نظر رو هم نسبت به منتقدان Gamespot دارم که امتیازی به این بدی برای بازی گذاشتن، اما خوشحالم که در سایت IGNبا دید درست تری به بازی نگاه شده و میشه امتیازی که حقش هست رو دید.
عرض می کنم چرا.
ابتدا می خواستم بگم ضمن پوزش از اینکه فقط با خوندن این نقد از شما، قوه انتقادی شما رو قضاوت می کنم، اما احساس می کنم نقد کردن رو طوری می بینید که اگر از یک بازی لذت نبردید و خوشتون نیاد، میاید و ایرادهاشو بیان می کنید و می گید بازی بدی بوده، و در کنارش هم میگید ولی با این مشکلات بازی ویژگی های خوب هم دارا بوده و این می شود نقد! مجددا برای این که اینگونه از این نقد قضاوت کردم عذر می خوام، اما احساس می کنم باید در این گونه نقد کردن تجدید نظری بکنید.

از «نگاهی به داستان»ِ نقد شما شروع کنیم که واقعا از اون تعجب کردم.
شما کاملا ظاهرا موضوع رو اشتباه فهمیدید!
طبق حرف هایی که 47 در ابتدای داستان میزد، پس از قضیه Blood Money برای مدت بسیاری دایانا براش مشتری جور می کرد و اون به حسابشون می رسید، و ظاهرا این امر زیر نظر Agency انجام می شد، یعنی برای اون شرکت. دقیقا به خاطر ندارم کسانی که در Blood Money اقدام به قتل 47 کردند چه کسانی بودند، بلاخره شش سال پیش بود، اما مشخصا مسئله مربوط به Agency نمی شده، چون در اون صورت دیگه 47 برای اونا کار نمی کرده.
روال فوق تا مدت ها ادامه داشته تا وقتی که تراورس، یکی از مدیرهای مربوطه Agency به 47 دستور کشتن دایانا رو میده، چون اون متهم به خیانت شده و 47 به دلیل اینکه شغلش ایجاب می کنه از مافوق اطاعت کنه میره تا دایانا رو به قتل برسونه، اما با این خاطره که در انتهای Blood Money این دایانا بوده که اونو نجات داده. به همین خاطر وقتی به اون میرسه، نمیتونه گلوله آخر رو شلیک کنه و اونو زنده میزاره و به حرفاش گوش میده و دایانا به عنوان آخرین خواسته ش از 47 می خواد ویکتوریا، دختری که تراورس دنبالش بود رو حفظ کنه، و نذاره دست Agency به اون برسه.
وقتی 47 قبول می کنه، دایانا رو برمیداره و می ره و تراورس باهاش دشمن میشه، به همین خاطر، 47به خاطر وفاداریش به دایانا، خودش رو با تراشیدن بارکد از Agency جدا می کنه و تصمیم میگیره سر از کار دختر در بیاره که چرا Agency دنبالشه و ازون محافظت کنه. در این بین، دکستر یک فرد سودجو، از جایی فهمیده بوده که ویکتوریا توش پول هست، برای همین تصمیم به دزدیدن اون میگیره، و وقتی 47 میره به طبقه بالای هتل، از حرکات دکستر میشه فهمید اون اصلا خبر نداشته Agency دنبال ویکتوریا بوده، و وقتی اینو می فهمه سعی می کنه ازش سوء استفاده کنه.
مابقی داستان هم تلاش 47 رو نشون میده برای نجات دادن دختر معصوم، ویکتوریا از چنگ افرادی که به دنبالش بودن و ما متوجه می شویم که ویکتوریا چه قابلیتی داره و خواسته دایانا چیه. این موضوعی بود که خود من از Absolution متوجه شدم و بعید می دونم چیزی غیر از این باشه، و چیزی که شما نوشتید، واقعا اصلا شبیه نیست! و حالا که 47 برای یک هدف مشخص تلاش می کنه، به عقیده من داستان بازی، حالت پخته تری میگیره و از یکنواختی قبلیا میاد بیرون.

اما بخش بعدی شما، قالب تکراری.
ما همیشه باید یک نکته رو مد نظر قرار بدیم، بازی های یک مجموعه الزام به هم پیوستگی و یکی بودن رو به همراه دارن. ما این حق رو نداریم که از فرض مثال بازی Mass Effect توقع داشته باشیم مانند Fallout یا Call Of Duty بشه. این بازی طبق خواسته ها و فرضیاتی ساخته شده که سازنده نباید از اونا فاصله بگیره. حالا شاید مثال من پرت باشه، اما اگر با سری Resident Evil آشنایی داشته باشید، متوجه شدید که وقتی بازی چهارم، و پنجم آمدن خیلی ها اعتراض کردن که این چه وضعشه، رزیدنت اویل یک بازی Survival Horror هستش، نه یه Action برای چی یهو اینقدر موضوع رو تغییر دادید و

---------- نوشته در 12:30 AM اضافه شد ---------- نوشته قبلی در 12:05 AM ارسال شده بود ----------

این اتفاق یه آشنایی زدایی شدید بود که جهت بازی رو تغییر داد و ما توی Resident Evil 6 دیگه کلا یه فیلم اکشن می بینم که هیچ شباهتی به قبلیا نداره. شکر خدا لااقل Capcom مرام گذاشته و Resident Evil: Revelations رو داره میده که باز هم آثار Survival Horror توش دیده میشه.
با این پیش زمینه به Hitman نگاه کنید. این بازی داستان یک ماموره که باید به محل خواسته شده بره و و هدفش رو بدون کمترین توجه بکشه و بیاد بیرون. اصلا کسی نباید متوجه بشه فرد مرده! این نوع بازیه، Silent Assassin یکی از لقب های اصلی 47 هست، و منی که بازی رو می خوام بخرم، حق این رو ندارم که توقع داشته باشم مثل مکس پین یا یک بازی اکشن سوم شخص شوتر برم و مراحل رو رد کنم.
حال سازنده های بازی، که عوض هم شده اند اتفاقا، قبلا Eidos مسئول بود اگه اشتباه نکنم، موظف هستن از چهارچوب بازی تجاوز نکنن و در عین حال، پیشرفت هایی رو به بازی اضافه کنن.
یکی از بهترین کارهایی که کردن اضافه کردن instinct بود. حالا توضیح میدم این ویژگی چقدر زیبا و حرفه ای بوده:
اولا، شاید این ویژگی شبیه Eagle Vision بازی AC باشه، اما هدفش چیزای متفاوتیه. EV ویژگی بوده که Animus به دزموند، یا بازیباز میداده، تا اون بتونه هدف های اساسین و دشمناشو شناسایی کنه، چون دزدموند خود اساسین نبوده و نمی تونسته جای اون فکر کنه، اما Instinct ابزاری بوده که به هیتمن اضافه شده تا، 1- وابستگی بازیباز رو به نقشه از بین ببره. با این ویژگی هدف شما نشون داده میشه و شما دیگه نیازی به نقشه نخواهید داشت. 2- ماهیت افراد مشخص شه. شما از پشت مانیتور قابلیت اینو ندارید که مردم رو از رفتارشون قضاوت کنید که مامور هستند، پلیس، مردم عادی یا هدف. پس با این حساب یکی از حواس 47 اینجا به شما اختصاص داده شده. 3- باز هم شما چون اونجا نیستید مسیر حرکت نگهبان هارو نمی تونید به خاطر بسپارید، پس مسیر حرکت اونا بهتون نشون داده میشه، یکی دیگه از دقت های 47 اینجا به شما داده میشه. 4- این ویژگی بهترین ویژگی بازی بود:
در بازی های گذشته شما لباس عوض می کردید تا شناسایی نشوید و تا وقتی که سوتی نمی دادید هیچ کس شما رو نمی شناخت، اما Square Enix اینجا منطقی تر فکر کرده و گفته مردم هر قماش همدیگه رو می شناسن. خودتون رو توی یه دونه مهمونی در نظر بگیرید. اگر خدمتکار باشید، مسلما بقیه خدمتکارهارو هم می شناسید. اگر پلیس باشید، بقیه همکاراتون رو هم می شناسید. پس اگر یه کچل یهو بیاد تو لباس های شما، بهش مشکوک میشید! این کیه؟ اینجا چی کار می کنه. پس اگر لباسی رو پوشیدید، افرادی که هم لباس شما هستند بهتون مشکوک میشن. اما من خدمتکار، کاری به مامورها ندارم. وظیفه من ازونا جداست، پس لزوما همشونو نمی شناسم. پس اگر یه کچل از جلوم با لباس مامورها رد میشه، من برای چی بهش گیر بدم؟ شاید از همین امروز صبح استخدام شده! من حق اعتراض ندارم.
این ویژگی واقعا هم بازی رو جذاب تره کرده، هم جالب تر و هم منطقی و طبیعی تر. چالشی برای شما ایجاد کرده که برای عبور از یک در، بهترین لباس رو انتخاب کنید تا شناسایی نشید. فرض مثال در مرحله کشتن لنی، من لنی رو با لباس آرایشگر کشتم. و هیچ کس به من شک نمی کرد وقتی رد میشدم. اونا چه خبر داشتن آرایشگر کیه.
پس فکر کنم دلیل مشکوک شدن یا نشدن بقیه الان مشخص میشه.
پس حالا می فهمیم instinct اینجا کاربردش چیه، مجددا شما اونجا نیستید، پس مشخص نمی شید کی بهتون مشکوک میشه. اما وقتی مشکوک میشه، می تونید کارایی بکنید که شبیه بقیه بشید. خودتون رو خسته نشون بدید، جلوی چشماتون رو بگیرید و... اینطوری فرصت دارید کمی از مشکوکیت کم کنید و سریع خارج بشید.
اما همیشگی نیست. نباید هم باشه! شما چقدر می تونید جلوی یه نفر که بهتون مشکوک شده ادا اطوار در بیارید. برای همین، این ویژگی instinct زمان داره. و بنا به سختی کار شما «حواس جمعی» شما زمانش بیشتر و کمتر میشه تا سریع تر خودتون رو از راه اونا بکشید کنار. اینم دلیل اینکه اون همیشه کار نمی کرده.
5- در سختی های متوسط و آسان، در instinct شما می تونید متوجه نکات بدرد بخوری بشید که ممکنه کمکتون کنه در کشتن تارگتاتون شناسایی نشید. مثلا قلابی که مقداری سنگ رو نگه داشته. مطمئنا اول که ببینیدش، فک می کنید فقط فضا سازی بازیه، اما کمتر چیزی تو بازی بی هدفه، برای همین سازنده ها با این ویژگی کمک کردن با محیط بیشتر ارتباط برقرار کنید و بفهمید می تونید اونا رو رو سر تارگتتون خراب کنید.
پس تا الان به واسطه همین instinct پنج تا ویژگی جدید که به بازی اضافه شده رو گفتم.
در مورد دفاع شخصی نظری ندارم، چون زیاد ازش استفاده نمی کردم.

اما در مورد گیم پلی. شما احتمالا بازی رو زیاد بازی نکردید، اما برای من، که هر مرحله رو چندین بار بازی کردم، به خاطر اینکه با تمامی راه های موجود هدفم رو بکشم، کاملا با شما مخالفم که اتفاقا واقعا راه های متنوع و زیبایی برای کشتن یک نفر وجود داره، که این باعث شده نسبت به بازی های قبلی جذاب تر شه! در یک مرحله، فکر کنم قبل از لنی، شما یه تارگتو، هم می تونی ماشین بندازی روش بکشی، هم میتونی به در برق وصل کنی تا برق بگیرتش، هم می تونی از پشت خفتش کنی، هم می تونی از انفجار ماشین قراضه ای که بنزینش میریزه بیرون استفاده کنی، هم میتونی تو نوشابش زهر بریزی و.... تازه اینا Silent Assassin هاش بودن. اگه حساس نباشی راحت تر هم می تونی باهاش کنار بیای. پس کاملا باهاتون مخالفم. این بازی اصلا خطی نیست.
و اینکه منتظر گارد ها بشن، این ویژگی بازیه. تو به عنوان یک قاتل حرفه ای نمی تونی خیلی راحت بری هدفتو بکشی بیای بیرون. باید حساب کتاب داشته باشی. بدونی الان که می خوای از اینجا عبور کنی، یه مامور وایساده، و تو مجبوری منتظر باشی تا ازونجا بره، یا میدونی توی فلان جا هدفت تنها میشه، پس باید صبر کنی تا اون بیاد، در غیر این صورت این بازی تو خانوادش قرار نمیگیره.
و اگه می گی کسایی که آشنا نیستن، ممکنه آزار ببینن، تقصیر ما نیست. یک بازی باز باید بدونه هر بازی، سیر خودشو داره و اگه بخواد ازون لذت ببره، باید باهاش سازگار باشه. من بازی Dark Souls حالم ازش به هم می خورد، اما وقتی فهمیدم اون چی می خواد ازم عاشقش شدم! یکی از دوستام هم حالش از همین هیتمن به هم می خورد، اما وقتی براش توضیح دادم موضوع چیه و باید چی کار کنی، زود تر از من بازی رو با لذت تموم کرد! تازه اومد گفت مرسی! این مشکل بازی بازه که توقع داره همه بازی ها تو سبکی که دوست داره باشن. هر سبک طرفدارای خودشو دارن. شرکت سازنده در Manual میگه این بازی چیه، در tutorial ها هم توضیح میده این کارارو بکنی برات بهتره، گوش کردن یا نکردنش با مائه.

و اما، حالت اکشن یا مخفی که گفتید، تا حدودی موافقم، اما دیفالت بازی مخفیه. به شما پول میدن که بری یه نفرو بدون سر و صدا بکشی بیای بیرون. پس اگر به خواستشون عمل نکنی، نباید توقع پول و امتیاز داشته باشی. مثلا توی Skyrim، اگر Questهای Dark Brotherhood رو طی کرده باشی، وقتی میگه برو عروس رو بکش، میگه وقتی داره فلان میکنه بکشش، و اگه تو اون کارو نکنی، بهت پول نمیده. این طبیعیه کاملا! بازی اینطوریه، پس تو اگر ازش تخطی کنی، نباید توقع امتیاز بالا داشته باشی.
من مرحله آخر بازیرو به صورت purest و به صورت Silent Assassin با امتیاز 450’000 تا که فکر نکنم خیلی ها تونسته باشن با این امتیاز رد کنن، تموم کردم. حالا اگر شمایی که با 35’000 تا رد کردی، مسلما قد من زحمت نکشیدی توی هدف بازی، پس نباید توقع این امتیاز رو داشته باشی.
و هوش مصنوعی رو باید با توجه به نیاز بازی ببینی، که بازم توضیح دادم نحوه برنامه نویسیشو. و از جهت منطقی بودن هم گفتم چه چیزایی منطقیه.
راستی یکی از مشکلای نقد شما، کلی گویی و این مدلیه که میگید هیتمن غیر منطقیه و دلایلتون رو کامل، یا با دقت کم بیان می کنی. من یک نقد کامل و جالب از مس افکت 3 خوندم توی مجله بازی نما، که خیلی مخالف عقیدم بود، اما همون طور که خود طرف گفته بود، بیش از 150 ساعت روی بازی وقت گذاشته بود، و نقد پخته بود و ایرادی نمی شد بهش گرفت، اما این نقد شما ... واقعا شک دارم بیش از 20 ساعت وقت گذاشته باشید. منی که فرض مثل برای هر مرحله، یک ساعت صرف آشنایی با دنیای مرحله می کنم، و یک ساعت صرف کشتن (گاهی بیشتر. مرحله لنی رو هم سایلنت اساسین رد کردم، کلا هشت ساعت زمان برد) واقعا بهم برمیخوره! حس می کنم کسی که اصلا فوتبال بازی نکرده است، خیلی راحت می آید و می گوید این چه مسابقه مزخرفی است!
اما گرافیک. مطمئنا شمایی که الان به این گیر می دید، ده روز بعد به Tomb Rider و لارای بیچاره هم گیر میدید، اما به نظر من، خیلی دارید سخت می گیرید. اولا ما اینجا تحت موتورهای حرفه ای شرکت هایی که برای Sony کار می کنن نیستیم، مثل Naughty Dog که Last Of Us رو داره میده بیرون، ما اینجا شرکتی رو داریم، که داره بازی رو برای هدف مشخصش، که همون Hitman بودنه میده بیرون. همین Hitman بودن و داشتن مراحل عمیق بازی با این سطح دقت، و اتفاقاتی که همه حساب شده اند، حجم بسیاری می بره، و اگر بخوایم گرافیک رو اضافه کنیم، حجم بازی سرسام آور میشه! همینطوریش بازی شش DVD داشته. و دستگاه های ما، علاوه بر PS3 ایکس باکس و PC هم داریم، که نیازمند گرافیک های پایین تر هستند، پس علاوه بر Texture های قوی، نیاز به Texture های ضعیفم داریم. با این همه باید سعی کنیم از مابقی بازی های هم دوره عقب نیفتیم. بازی های گرافیکی امسال، مس افکت، مکس پین، Dishonored، Assassin،FarCry ، CoD و... هر کدومشون تو چند حالت میرن. یا تو فاز انیمیشن میرن، مثل مکس پین، یا تو فاز نقاشی مثل، Borderlands و یا واقع گرایانه. به خانواده ما واقع گرایانه می خوره، اما به خاطر محدودیت هایی که داریم، نمی تونیم قدرت Medal Of Honor یا Farcry رو بریزیم رو بازی، پس باید سعی کنیم علاوه بر بالا بردن کار، کمی هم خلاقیت به کار بدیم تا ایراد ها کمتر به چشم بیاد، پس سبک جدیدی رو وارد می کنیم.
سبک گرافیک هیتمن مشخصا با بقیه بازی های امسال کاملا متفاوته، چون یک سبک جدید. افراد سنتی حتما بهش ایراد می گیرن، چون آشنایی زدایی داره، اما با تفکرات پست مدرن، گرافیک کاملا مطلوب به نظر می رسه، و میشه گفت نسبت به خواسته آدم، تونسته حد مطلوب رو ایجاد کنه. اما قبول دارم این مورد کاملا شخصیه، و ممکنه یکی از این سبک خوشش نیاد، پس بهش گیر بده، اما من اعتراضی نمی کنم.
در مورد زیاد بودن NPC ها، اگر حاضر شید مثل من بازی رو چندین بار انجام بدید، واقعا متوجه می شید همشون هدفمندن. من غیر از مرحله مترو، که اونم به خاطر اتفاقات درون بازی، مجبور بودن آدم های زیادی رو بذارن، آدم ها رو متناسب با نیاز شما، برای انواع تمام کردن های بازی، در جای جای بازی قرار می دن. این همش به خاطر داستانه، نه نشون دادن موتور گالایسر 2. شما اگر در این مورد خیلی حساس هستید، لطف کنید NPC هاتون رو معرفی کنید، من هدفشون رو می گم براتون. هرچند اگر شما می گید راه های کمتری برای کشتنه، مشخصه اکثر NPC هارو نمی دونید برای چی هستن.
شبیه بودن NPCها. شاید حرفه ای به این گیر بدیم، شاید هم نه. باز هم به نوع توقعمون از بازی برمیگرده. خیلی بازی هایی که برای چهره ها حالت های زیادی گذاشتن کمن، چون این مسئله اصلا نیاز ما نیست. توی هیتمن، اگر بخواهیم از دید 47 نگاه کنیم، مسائل مورد نظر ما، هویت افراد نیست، شغل اوناست. یعنی لباس هاشون. حالا Square Enix بیاد برای هر شخصیت یک چهره بذاره، به جز برای کسی که دنبال گیر دادنه، این موضوع اصلا اهمیتی نداره و کسی توجه نمی کنه، چون ما فقط دنبال لباسشون هستیم. پس «نیازی نیست» حجم بازی رو زیاد کنیم، اما برای تنوع و اینکه خیلی مسخره و تکراری نشه، لااقل برای هر لباس یک چهره تعریف می کنه تا چشم اذیت نشه. این دلیل کار بازی سازه. همه اینکارو می کنن.
در مورد باگها نسخه من نداشت، برای همین نظری ندارم، اما دلیل Checkpointها باز به سبک و هدف بازی برمیگرده. شما فراموش نکنید قراره تنها هدفتون رو بکشید، نه کس دیگه. پس اگر توی چک پوینت ها این ایرادارو می ذارن حقشون طبیعیه. هرچند تا به حال با چیزی که شما گفتید روبرو نشدم (شاید چون کسی رو نمی کشم کلا) ولی باز طبیعی می دونم. اگر Dark Souls بازی کنید چی می گید!
و در مورد مبارزه با گاردها، این قسمت باید سخت طراحی شه تا بازی باز بیشتر فکر کنه، تا همینطوری بزنه بکشه، و این چیزی که شما در باره جون می گید. والا Easy من بازی نمی کردم، مگر برای آشنا شدن با محیط، اما تو درجات سخت، به محض اینکه لو می رفتم کشته می شدم! برای همین هنوز نمی تونم بفهمم چه جوری اینطور می گید. با توصیفات شما این موضوع کاملا غیرطبیعی و مصنوعی است. اما چیزی که من دیدم اینطوری نبود. لااقل نه مثل مکس پین که خیلی بیشتر تیر می خورد.
حمل سلاح ها رو قبول دارم. این مشکل واقعا زشت و بعید بود.

حال در هر حال این دفاعیات من نسبت به نقد خشونت آمیز شما بود. اگه تا اینجا خوندید واقعا ازتون تشکر می کنم. لطف کردید. اگر هم ایرادی به من بگیرید، امکان نداره بگم نمی فهمی، و برم، تا جایی که امکان دارد بحث می کنم تا شما رو راضی کنم.
ولی با حرف هایی که اینجا زدم، و دلایلی که آوردم، مسئله علاقه شدید رو که به میان بیارم، این علاقه باعث میشه دید سختگیر تر بشه اتفاقا. منی که عاشق هیتمن هستم، اگر هیتمن جدید، حتی یه خرده هم تخطی کنه، اعصابم خورد میشه. برای اساسین اینطوری بودم امسال. واقعا به نظرم به Revelations رسید به حد بسیار مطلوب و مورد قبولی اومد، ولی توی این قسمت، علارقم اضافات ضعیف تر شد، پس اونو سزاوار نمره بالا نمیدونم. اما حد توقعات من با توجه به بازی های گذشته هیتمن، اونقدر بالانرفته بود که اینجا ناراحت شم. هرچند بالابود، اما بازی تونست همه اونارو برابرده کنه، و من رضایت داشتم.
و در ارتباط با نقدتون، باز هم میگم، که این نقد با دیدگاه بی طرف، یا دیدگاهی توی سبک بازی نیست، دیدگاهیه که نسبت به سبک مورد علاقتون دارید، و توقع دارید اونو توی Hitman هم ببینید، که این توقع بالا محسوب نمی شود، بیجا می شود. شما نباید از یک خانم توقع داشته باشید صبح ساعت شش برود سر ساختمان و تا ساعت 7 شب آجر بالا پایین کند. از یه آقای معمولی هم نباید توقع داشته باشید. اما اگه یه نفر کارش به اصطلاح عملگیه، و بیاد شروع کنه به کار و ساعت یک بعد از ظهر بگه بسه می خوام برم خونه، حق داری بهش اعتراض کنی. چون توقعت به جا و درست بوده.
پس با این اوصاف، هرچند مدت زیادی از اومدن بازی گذشته و الان هم داریم وارد ماههای بازی های جدید میشیم، ازتون خواهش دارم یک بار دیگه بازی رو درست انجام بدید و با توجه به توقع هایی که ازش میره نقد کنید، یا حداقل نقدتون رو پس بگیرید و تجدید نظر کنید.
موفق و سربلند باشید
 
آخرین ویرایش:

HosseinBrusli

کاربر سایت
Jun 19, 2010
3,265
نام
حسین
..................................................................

سلام . منم اول از همه بابت وقت گذاشتن برای خوندن نقد ازتون تشکر میکنم . دوم هم برای ریز بینی و نقد موشکافانه شما بر نقد بنده ازتون تشکر میکنم . نقد شما بسیار زیاد ، زیبا ، خوب وعالی بود . اما نکاتی هست که خلاصه خدمتتون عرض میکنم .

-----------------------
1- داستان : استان بازی چیزی بود که بنده نه تنها از خود بازی ، بلکه از روی منابعی همچون ویکی پیدا نشوتم و فکر نمیکنم چنین منبعی اشتباه کنه . ازطرفی فکر نمیکنم چیزی که من نوشتم وچیزی که شما نوشتید اشتباه باشه . در واقع شما هم داستان رو نوشتید ، اما از زاویه ای دیگر .

2- بخش عمده ای از صحبت های شما به این موضوع برمیگشت که بازی برای هدفی مشخص ساخته شده و بازیباز محبور به محدود شدن در این هدف هست ! به نظرم این حرف شما اشتباست . حداقل در این نسل اینطوریه . هدف سازنده از ساخت بازی ( تو این نسل ) کسب سود بوده نه وفاداری به نسخه های پیشین . نمیونه اش که خودتون هم اشاره کردید : اویل ،دویل ، سایلنت هیل و .... هست . این تغییرات بنیادی تو بازی نشون دهنده اینه که سازنده میخواد هر قشری از بازیبازها بتونه از بازی استفاده کنه وبتونه متناسب با روشی که دوست داره بازی رو تموم کنه . به همین دلیل میبینیم که در کمال تعجب ، مخفی کار ترین بازی جهان ، نه تنها اِلمانهای شوتر بهش اضافه میشه ، بلکه در راستای اکشن ترشدن فضای بازی و حالت داستانی بیشتر محیط های بازی هم کوچیک میشن !!! که تمام این موارد بزرگترین ضربه رو به بازی میزنه .

پس منی که قراره بازی رو نقد کنم ، باید بتونم با شرایط مختفی که بازی تعریف کرده ( شوتر ، مخفی کاری ، رزمی و ... ) بازی رو به جلو پیش ببرم و تو همه اونها کیفیت قابل قبولی رو ببینم . چیزی که هیتمن فاقد اون هست . همونطور که اشاره کردید هیتمن صرفا برای مخفی کاری ساخته شده . از مراحل ، معماها ، راهها ، اهداف ، نوع طراحی مراحل و ..... هر کدوم بر اساس سبک مخفی کاری طراحی شدن . اما در کمال تعجب میبینیم که اِلمانهای جدید نه تنها بازی رو از این حالت خارج کرده ، بلکه ضربه بزرگی رو هم به گیم پلی بازی زده . پس منتقد بازی ( هر کسی که میخواد باشه ) باید بتونه با تمام اِلمانهای اضافه شده به درستی بازی کنه و تو هر کدوم از این اِلمانها موفق به تجربه گیم پلی اصلی سری بشه که متاسفانه در هیتمن اینگونه نبوده . هیتمن جدید حتی ازنظر وفاداری به گیم پلی برجسته نسخه های قبلی هم گامی به عقب بوده .

از طرفی ، وقتی قراره بازی ای نقد بشه ، باید معیارهایی در نظر گرفته بشه . خوب یه منتقد اصلا نباید خوبی های بازی رو ملاک قرار بده ، چون دراین صورت تمام بازی های بزرگ 10 از 10 میشن ! باید ایرادات بازی درمقابل خوبی های بازی قرار بگیرن و از طرفی با لحاظ کردن معیارهایی مثل وفادری نسبت به سری ، کیفیت بازی با توجه به بازی های روز ، میزان درگیر کنندگی گیم گلی با توجه به سبک بازی و .... بازی روئ نقد کنه . بنده هم تو بخش نمرات نوشتم که این بازی برای حرفه ای ها بی نظیر و عالی هست وبرای مبتی ها .... . پس فکر کنم در مورد نقد تا حدودی تونستم باشم شما رو توجیه کنم .

نکته دیگه که در این رابطه باید بگم اینه که بنده نقدهای دیگه ای هم تو همین بخش دارم ، و فکر نکنم اونطور که شما فکر میکنید نقد بنده از روی احساس و علاقه و دوست داشتن یا نداشتن ، نسبت به این بازی بوده . درسته و قبول دارم که نقد بسیار تندی بود و شاید بخشی از این تندی نقد به دلیل فاصله گرفتن بیش از حد بازی جدید از اصول و معیارهای اصلی سری هیتمن و سبک مخفی کاری بود که اب پاکی بر پیکره تمامی هوادارن پروپاقرص سری بود .

به عنوان نکته اخر باید بگم ، همونطور که اشاره کردم تو نقد ، این بازی به عنوان بازی ای جدید عالیه و ارزش تکرار بازی بالاست ، اما به عنوان یک دنباله ، افتضاحی بیش نیست ونه تنها نگارنده ، بلکه خیلی از هواداران قدیمی سری رو راضی نکرده .


3- برخی نکاتی رو که گفتید NPC ، هوش مصنوعی ، گرافیک بازی و .... ، پاسخش تو پستهایی هست که به دوستان دیگه گفتم . اگه حوصله کنید و پست ها رو بخونید جواب بسیاری از سوالاتتون رو میگیرید . شاید هم از همون اول با خوندن پست های دوستان ، نوع دیگه از انتقاد رو در پیش میگرفتید .

فقط به صورت کوتاه در مورد گرافیک بگم ، هر بازی ای در هر نقدی با توجه به زمان خودش سنجیده میشه . نمیشه یه بازی 2013 بیاد و گرافیک پایین داشته باشه . بعدش فن های بازی بیان بگن چرا تو نقد به گرافیک نمره ضعیف دادی ، گیم پلی بازی چنین گرافیکی روایجاب میکنه و .... نه این درست نیست . حتی اگر هم درست باشه ، باید با توجه به زمان حال پیشرفتی روببینیم که قابل قبول باشه . کوتاه عرض کنم . شما تفاوت و جهش گرافیکی هیتمن 4 و هیتمن 3 رو ببین . حالا تفاوت گرافیک هیتن 5 و 4 رو ببین . تازه اخر نسل کنسولی ! یعنی یه شکست . یعنی کم کاری . یعنی نا امید کردن طرفدارن . هیتمن کم بازی ای نیست که بخوایم بگیم نباید با چیزی مقایسه بشه . اونقدر این سری عظیم و بزرگ و با محتوا هست که قابل قیاس باشه . شماره 5 این سری افول یه سبک و یه بازی بزرگ از یه سری بزرگ بود . همونطور که CALL OF از نسخه MW 2 اغاز افولش رو تجربه کرد ، اما جذابیتش رو حفظ کرد . هیتمن افولش شروع شده ، اما همچنان دارای بیشتری عمق مخفی کاری خواهد بود .


به عنوان نکته اخر و در رابطه با دلایلتون ، ( هر چیزی برای کاری ساخته شده و .... ) باید بگم کاملا درست میگید . اما فقط در چهارچوب سبک مخفی کاری بازی ! نه با تغییر گیم پلی بازی !
 

ManOfChaos

کاربر سایت
Feb 25, 2013
3
نام
مجتبی
خب، از همه کسانی که صحبت های منو خوندن تشکر می کنم. و اما منتقد عزیز.

ضمن تشکر از لحن صحبت خوبتون، من بعضی از حرفاتون رو کمی نتونستم بفهمم.

بخش عمده ای از صحبت های شما به این موضوع برمیگشت که بازی برای هدفی مشخص ساخته شده و بازیباز محبور به محدود شدن در این هدف هست ! به نظرم این حرف شما اشتباست . حداقل در این نسل اینطوریه . هدف سازنده از ساخت بازی ( تو این نسل ) کسب سود بوده نه وفاداری به نسخه های پیشین . نمیونه اش که خودتون هم اشاره کردید : اویل ،دویل ، سایلنت هیل و .... هست . این تغییرات بنیادی تو بازی نشون دهنده اینه که سازنده میخواد هر قشری از بازیبازها بتونه از بازی استفاده کنه وبتونه متناسب با روشی که دوست داره بازی رو تموم کنه . به همین دلیل میبینیم که در کمال تعجب ، مخفی کار ترین بازی جهان ، نه تنها اِلمانهای شوتر بهش اضافه میشه ، بلکه در راستای اکشن ترشدن فضای بازی و حالت داستانی بیشتر محیط های بازی هم کوچیک میشن !!! که تمام این موارد بزرگترین ضربه رو به بازی میزنه .

خب، صحیح که حرف من بر می گشت بازی برای هدفی معین ساخته شده، اما من ترجیح میدم به جای هدف از عبارت «نوع بازی» استفاده کنم. نوع بازی کانتر برای مثال اینه یه عده دوره هم جمع بشن و بازی کنن! فرض مثال البته، و نوع این بازی مخفی کاریه. شما فرمودید هدف از ساخت بازی تو این نسل کسب سوده. این نوع گفتن شما، حاکی از یه عیب هست اگر اشتباه نکنم، چون ما به عنوان بازی باز نگاه می کنیم، برای ما سودی وجود نداره، بلکه لذت و وفاداری به نسخه های گذشته بیشتر اهمیت داره، به همراه پیشرفت و اضافات جدید.
صحیحه که بازی ساز ها کارشون تقریبا درسته که تغییرات بنیادی رو ایجاد کنن، تا هر قشری بتونه بازی کنه، من خودم با نسل جدید رزیدنت اویل بیشتر حال می کنم، اما این بازی بیشتر حق طرفدارای گذشته هستش، تا افرادی که نسبت به سبک بازی علاقه ای ندارن.
بذارید با یه مثال منظورمو برسونم. فرض مثال به علت گرفتن کارت پایان خدمت، دوستانتون رو می برید به رستوران تا مهمونشون کنید. حالا یه عده مردم دیگه هم اونجا هستن، و بعضا بهتون تبریک می گن شاید، اما حالا، شما باید غذای اونا رو هم حساب کنید؟
نمی دونم مثالم درسته یا نه. شاید اشتباه باشه، اما خودم حس می کنم که بازی مورد علاقه من مثل اون غذایی می مونه که قراره منو باهاش مهممون کنن، اما حالا اگه قرار باشه به خاطر یه عده دیگه، سهم من کم تر بشه... خب ناراحت میشم!!
و در مورد رزیدنت اویل، من کسی هم که اومده تو رستوران و دیده یکی جشن گرفته و میرم بش تبریک میگم، اونم یه سیب زمینی سرخ کرده مجانی بم میده فرض مثال! خب حق دارم خوشحال شم.
اما اگر اون فرد یه غذا کم نمک یا با یه مشکل در هرحال بده... من نباید اعتراض کنم! درسته؟ :d
بازم شاید مثالم درست نباشه پس عذر میخوام.

اما در مورد اضافه شدن المان های شوتر و سایر المان ها، برای من طرفدار تا وقتی که اونا، منو از اصلیت بازی دور نکنن، برام مطلوب میشن، پس از این دید، باز هم حق به طرفدارا داده شده.
پس همونطور که گفتید این برای طرفدارا هستش بیشتر.
اما کوچک تر شدن فضای بازی رو زیاد موافق نیستم. یعنی اگر هم باشه، «به نظرم» ضربه ای به مدل مخفی کاری نزده، بلکه هیجان انگیز ترش کرده. مخفی کاری در جاهایی با امکانات کمتر، سخت تره. که این هم باز مطابق حرف شما، برای حرفه ای ها بهتره.

شما خیلی از ضربه زدن به گیم پلی بازی، به خاطر المان های جدید حرف زدی. و همچنین فاصله گرفتن از اصول و معیارهای اصلی بازی هیتمن. اما من نمی تونم منظورتونو بفهمم. امکان داره مثالی بزنید؟ مثلا بگید فلان ویژگی تو Blood Money بوده و اینجا حذف شده.

اما در مورد نقد کردن، همونطور که گفتید ایرادات در مقابل «خوبی» ها... شما خوبی های بازی رو کلا از نقدتون گذاشتید بیرون، به طوری که اگر کسی با بازی آشنا نباشه، وقتی نقدتون رو بخونه، شاید تعجب کنه که IGN بهش 9 داده! این بزرگترین ایراد این نقدِ شماست به نظرم.

و در مورد گرافیک. نمی دونم المان های سنجش شما برای گرافیک چیه. قبول دارم که گرافیک بازی ای مثل Watch Dog گرافیکی مطلوب و مورد پسند همه هست، اما نمی تونم بفهمم مشکلای این گرافیک چیه.
به غیر از مدل نور پردازی که مدل این سبک گرافیکه، میشه بگید چه چیزایی آزار دهنده کرده اونارو؟

بازم مچکرم از اینکه پاسخ دادید.
 

HosseinBrusli

کاربر سایت
Jun 19, 2010
3,265
نام
حسین
ضمن تشکر از لحن صحبت خوبتون، من بعضی از حرفاتون رو کمی نتونستم بفهمم.

خواهش میکنم . کدوم خط ش رو دقیقا متوجه نشدید ؟

شما فرمودید هدف از ساخت بازی تو این نسل کسب سوده. این نوع گفتن شما، حاکی از یه عیب هست اگر اشتباه نکنم، (1) چون ما به عنوان بازی باز نگاه می کنیم، برای ما سودی وجود نداره، ( 2 ) بلکه لذت و وفاداری به نسخه های گذشته بیشتر اهمیت داره، به همراه پیشرفت و اضافات جدید.

1- منظور بنده از کسب سودبازیباز هانبودن . سود اصلا به ما مربوط نمیشه .
2- جواب رو خودتون دادید ! سازنده میاد برای کسب سود بازی رو تغییر میده . ما ازبازی خوب تو سبک خودش چی میخوایم ؟ میخوایم بهتر بشه ، نه اینکه سبکش دچار تحول بشه ! بازی جدید هیتمن نه تنها وفاداری ای به نسخه قبل نداشت ، بلکه اکشن و موارد اکشن هم بهش اضافه شد . حالا اینکه چه قدر اضافات به بازی اضافه شده ، کاری نداریم .

صحیحه که بازی ساز ها کارشون تقریبا درسته که تغییرات بنیادی رو ایجاد کنن، تا هر قشری بتونه بازی کنه، من خودم با نسل جدید رزیدنت اویل بیشتر حال می کنم، اما این بازی بیشتر حق طرفدارای گذشته هستش، تا افرادی که نسبت به سبک بازی علاقه ای ندارن.
بذارید با یه مثال منظورمو برسونم. فرض مثال به علت گرفتن کارت پایان خدمت، دوستانتون رو می برید به رستوران تا مهمونشون کنید. حالا یه عده مردم دیگه هم اونجا هستن، و بعضا بهتون تبریک می گن شاید، اما حالا، شما باید غذای اونا رو هم حساب کنید؟
نمی دونم مثالم درسته یا نه. شاید اشتباه باشه، اما خودم حس می کنم که بازی مورد علاقه من مثل اون غذایی می مونه که قراره منو باهاش مهممون کنن، اما حالا اگه قرار باشه به خاطر یه عده دیگه، سهم من کم تر بشه... خب ناراحت میشم!!

کار به درست و غلط بودن مثال شما نارم . شما دارید رو چیزی بحث میکنید که اصلا ربطی به نقد نداره . تمام این چیزایی که میگید در صورتی درسته که بخواید به عنوان یه بازیباز ، صرفا بازی کنید . به عنوان یه بازیباز صرف ، میتونی انتظارهات مختلفی داشته باشی. میتونی تعاریف خاصی از بازیت داشته باشی . میتونی بگی بازی برای این موارد ساخته شده و از من اینا رو میخواد ، پس منم باید تو همون غالب حرکت کنم و حق خروج از اون قالب روندارم ! اما این موارد اصلا ربطی به نقد کردن بازی نداره . وقتی میخوای بازی رو نقد کنی باید بازی رو به چالش بکشی . ( به قول شما در حد همون چیزی که بازی براش ساخته شده ) .

خوب من از هیتمن انتظار یه call of رو ندارم ، اما تنظار اکشن رو هم ندارم . اما وقتی اشکن و الِمانهای اکشن به بازی اضافه میشه ، چاره ای نیست جز اینکه بازی کامل ( هم به صورت اکشن و هم مخفیکاری و .. .) به چالش کشیده بشه و نقد بشه . وقتی المان اکشن بهبازی اضافه میشه ، بازیاز اصلیتش دور میشه . چون کلیتش زیرسوال میره . بازیباز ( کم حوصله و جدید ) به خودش میگه ، من این بخش رو باید اکشن برم یا مخفی کاری !!! خودش هم نمیدونه چه طور بازی کنه و اینجاست که ایرادات بازی تو گیم پلی مشخص میشه .

بنده تو نقد هم گفتم ، اینبازی برای حرفه ایها ابجکت ها و موارد عالی ای داره ، اما به هیچ وجه مناسب بازیباز های کم حوصله نیست . وقتی ایرادات بازی مشخص میشه که بیای بازی رو اکشن هم بازی کنی . تازه میفهمی اصلا نباید چنین مواردیروبه بازی اضافه میکردند .


شما خیلی از ضربه زدن به گیم پلی بازی، به خاطر المان های جدید حرف زدی. و همچنین فاصله گرفتن از اصول و معیارهای اصلی بازی هیتمن. اما من نمی تونم منظورتونو بفهمم. امکان داره مثالی بزنید؟ مثلا بگید فلان ویژگی تو Blood Money بوده و اینجا حذف شده. اما در مورد نقد کردن، همونطور که گفتید ایرادات در مقابل «خوبی» ها... شما خوبی های بازی رو کلا از نقدتون گذاشتید بیرون، به طوری که اگر کسی با بازی آشنا نباشه، وقتی نقدتون رو بخونه، شاید تعجب کنه که IGN بهش 9 داده! این بزرگترین ایراد این نقدِ شماست به نظرم.

اگر ign به بازی 7 میداد ! بازم اسمی از IGN میاوردید !؟ نباید امتیازهارو اینطوری مقایسه کنید . نقد بازی علاوه بر مواردی که تو پست قبل گفتم ، یه مقداری هم شامل سلیقه و علاقه منتقد هم میشه .
-----------------------------------------------
در مورد BLOOD MONY چیزی نمیتونم بگم ، چون اگه اشتباه نکنم بیشتراز 6 سال از زمانی که اون رو بازی کردم میگذره وچیزی یادم نیست به غیر از پیشرفت گرافیکی بی نظیرش در مقابل بازی قبلی سری . سرد و خشک بودن بازی ( جدی بودنش ) . سخت بودن و اینکه بازی اصلا المانهای اکشن نداشت وخیلی حرفه ای تر بود . امکاناتی که بازی اون وقت داشت ( 6 سال پیش ) ، بازی فعلی هم بدون تغییر یا با تغییرات کوچیک داره !

و در مورد گرافیک. نمی دونم المان های سنجش شما برای گرافیک چیه. قبول دارم که گرافیک بازی ای مثل Watch Dog گرافیکی مطلوب و مورد پسند همه هست، اما نمی تونم بفهمم مشکلای این گرافیک چیه.
به غیر از مدل نور پردازی که مدل این سبک گرافیکه، میشه بگید چه چیزایی آزار دهنده کرده اونارو؟

ملاک سنجش گرافیک یه بازی اولاز همه مقایسه بازی با سری قبلی خودشه . مثلا اون پیشرفتی که بازی شماره 4 ( BLOOD MONY) درمقابل شماره 3 داشت ، بازی جدید در مقابل بازی شماره 4 نداشت .
دومین ملاک ، سنجش گرافیک با بازیهای هم رده خودش و همینطور تنساب زمانه .

هیتمن تو هیچ کدوم ازاین موارد پیشرفتی نداشته . شاید شما بگی ، ساختار بازی چنین گرافیکی رو ایجاب میکرده ، امامن میگم این فقط و فقط ترفند سازنده برای اینه که ضعف گرافیک بازی رو بپوشونن . چون اصلا رومدلسازیها و طراحی محیط ، بافت ها و ابجکت ها به خوبی کار نشده . تمام اینا درحالیه که بازی تقریبا خطیه .

بازی SC CONVENTION هم یه بازی مخفی کاریه . اما با گرافیک REAL نه گرافیک مصنوعی با نورپردازی بسیار اغراق شده وتاکید بیش از حد بر قالب نارنجی رنگ !!!! چه طورشما تو حرفتون ادعا میکنید بازی REAL هست ؟! در صورتی که اصلا اینطوری نیست ! اگه دقت کرده باشی ، بازی از حالت سرد ، خشک و بی روح در اومده ( فقط برای جذب بازیباز های جدید ) و حالتی رنگی و فانتزی به خودش گرفته . تمامابجکت ها بازی با بافت های بی کیفیت ساخته شدن و با سبک نورپرازی خاص اونا رو پوشوندن تا بازیباز متوجه اش نشه . ( حالا شما بگو سبک بازی ایجاب میکنه و اصلا مهم نیست ) . اما تو نقد مهمه .
 

ManOfChaos

کاربر سایت
Feb 25, 2013
3
نام
مجتبی
خب، گفتم چیارو متوجه نشدم دیگه، و شما هم پاسخ دادید.

با این پاسختون، اکثر مشکلات برطرف شد و ما به تفاهمی رسیدیم.

من با نقد کردن المان های جدید بازی مشکلی ندارم، اما اگر المان های مخفی کاری هم در نقد شما وجود داشت، و به ویژگی های مثبتش اشاره می کردید، من خیلی راحتت تر برخورد می کردم.
اما موافقم که بازی رو اگه بخوایم به عنوان یک بازی اکشن نگاه کنیم، به مشکل می خوریم. من معمولا بازی رو اول یه بار سرسری بازی می کردم که با محیط آشنا شم و در این بین به این مشکلا برخورده بودم، اما با فرض اینکه بازی اکشن نیست، به اون گیر نمی دادم، و حق با شماست که از این نظر هم باید نقد بشه، اما نباید به ویژگی های مثبت اشاره نشه.

من دو سایت برای دیدن وضعیت بازی ها داشتم برای خودم، پیش از کشف اینجا، IGN و همچنین Gamespot. البته Gamespot رو به عنوان اصل کاری می گرفتم تا رسیدن بازی هیتمن، که دیدم گیم اسپات اینقدر پایین داده و به IGN رفتم و وقتی دیدم اون نمره رو عادلانه تر داده، فهمیدم دید من به بازی مشکل نداره. برای همین به اون اشاره کردم.

اما حالا، در ارتباط با نقد های بازی هایی که از IGN یا گیم اسپات دیدم، منتقد ها برای نابودی بازی نمی اومدن جلو، می اومدن و ویژگی های خوب بازی رو توضیح می دادن و در کنار اون ویژگی های بد رو هم می گفتن. مثلا همین الان که نقد مربوط به Tomb Rider رو می دیدم، از 10 دقیقه اگه اشتباه نکنم، 7 دقیقه مربوط به تحلیل بازی و ویژگی های خوب بود و ما بقی به ویژگی های بد. به نظرم چنین نقد هایی بهتر به چشم میان تا نقدهای نابودگر. چند وقت پیش بازی نما عنوان اصلی روی جلد زده بود: «مس افکت پایانی ناشایست برای سه گانه ای کم نظیر» این نشون میداد مقاله انتقادیه، اما از 4 صفحه فقط یک صفحه ش انتقاد به سبک شما بود.
یاد منتقد معروف هفت افتادم، همون برنامه ای که فیلم های سینمایی رو نقد می کرد، کانال سه جمعه شبا، اگه درست گفته باشم، این آقا اومد «جدایی نادر از سیمین» رو کوبید و تا جا داشت انتقاد کرد، که من گفتم اوه اوه فرهادی گند زه رفته، اما وقتی فیلم رو دیدم، واقعا اینطوری نبود، و فیلم حتی اسکار هم گرفت. نقدهای یک سویه این مشکلارو هم دارن.


درباره جوابتون در مورد Blood Money، هنوز قانع کننده نیست. قبول دارم پیشرفت گرافیکش به اندازه خیلی زیاد نبود، اما فضای سرد و خشک و جدی (تقریبا) در این بازی وجود داشت، و مقوله سخت بودن هم اینجا باز نسبت به انتخاب درجه محسوب میشه. اگر بازی مثل اساسین یا Dark Souls بود و ما نمی تونستیم درجه سختی انتخاب کنیم، می شد اینطوری قضاوت کرد، اما اینجا متناسب با درجه سختی باید قضاوت کرد. به نظر من قسمت Purest سختی ای رو به بازی می ده که واقعا نظیرش کم در بازی های دیگه پیدا میشن.

و تغییرات جزئی... هنوز هم بی انصافی دارید قربان! من خیلی در مورد تغییرات توضیح دادم!

و اما گرافیک... حرفتون کاملا درسته. اما باز توقع رو ما نمی تونیم خیلی بالا ببریم. ما Skyrim به Oblivion رود دیدیم. آیا درسته بگیم فرض مثال اگر قراره Bethesda نسخه بعدی مجموعه بده، باید کاملا یک فیلم تحویلمون بده؟
من دیگه نمی گم بازی ایجاب می کرده یا مدل گرافیک خوب بوده، اما اینجا میگم شما واقعا سخت گیرانه برخورد می کنید. هیتمن در بین بازی های PC، اگر در بین بازی های هم عصرش گرافیک خیلی خیلی بالایی نداشته، اما خیلی هم کمتر از اونا نبوده.

و در مورد فانتزی و رنگی شدن و فاصله گرفتن از فضای بی روح هم تا حدودی موافقم.


مجددا ممنونم.
 

HosseinBrusli

کاربر سایت
Jun 19, 2010
3,265
نام
حسین
[/QUOTE]
با این پاسختون، اکثر مشکلات برطرف شد و ما به تفاهمی رسیدیم.

خوبه . :d

من با نقد کردن المان های جدید بازی مشکلی ندارم، اما اگر المان های مخفی کاری هم در نقد شما وجود داشت، و به ویژگی های مثبتش اشاره می کردید، من خیلی راحتت تر برخورد می کردم.
اما موافقم که بازی رو اگه بخوایم به عنوان یک بازی اکشن نگاه کنیم، به مشکل می خوریم. من معمولا بازی رو اول یه بار سرسری بازی می کردم که با محیط آشنا شم و در این بین به این مشکلا برخورده بودم، اما با فرض اینکه بازی اکشن نیست، به اون گیر نمی دادم، و حق با شماست که از این نظر هم باید نقد بشه، اما نباید به ویژگی های مثبت اشاره نشه.

اصالت یه بازی هیچ وقت از یاد بازیبازها نمیره . برای همین توچنین بازیهای بزرگ و با ریشه ای معمولا سعی میشه تغییراتی که تو ساختار بازی ها ایجاد شده نقد بشه ، نه خود بازی . چون اگه قرار باشه خود بازی نقد بشه خوب مثل همیشه در سطح بالایی خواهد بود .

من دو سایت برای دیدن وضعیت بازی ها داشتم برای خودم، پیش از کشف اینجا، IGN و همچنین Gamespot. البته Gamespot رو به عنوان اصل کاری می گرفتم تا رسیدن بازی هیتمن، که دیدم گیم اسپات اینقدر پایین داده و به IGN رفتم و وقتی دیدم اون نمره رو عادلانه تر داده، فهمیدم دید من به بازی مشکل نداره. برای همین به اون اشاره کردم.

پس بازیسنتر رو کشف کردی :d چه جالب ! امیدوارم از از این سایت خوشت اومده باشه .
اما حالا، در ارتباط با نقد های بازی هایی که از IGN یا گیم اسپات دیدم، منتقد ها برای نابودی بازی نمی اومدن جلو، می اومدن و ویژگی های خوب بازی رو توضیح می دادن و در کنار اون ویژگی های بد رو هم می گفتن. مثلا همین الان که نقد مربوط به Tomb Rider رو می دیدم، از 10 دقیقه اگه اشتباه نکنم، 7 دقیقه مربوط به تحلیل بازی و ویژگی های خوب بود و ما بقی به ویژگی های بد. به نظرم چنین نقد هایی بهتر به چشم میان تا نقدهای نابودگر. چند وقت پیش بازی نما عنوان اصلی روی جلد زده بود: «مس افکت پایانی ناشایست برای سه گانه ای کم نظیر» این نشون میداد مقاله انتقادیه، اما از 4 صفحه فقط یک صفحه ش انتقاد به سبک شما بود.

حق با شماست . خیلی کم از ویژگی های خوبش تو نقد گفته شده .

درباره جوابتون در مورد Blood Money، هنوز قانع کننده نیست. قبول دارم پیشرفت گرافیکش به اندازه خیلی زیاد نبود،

بالاخره قبول داری گرافیک پیشرفت نداشته یا نه !
و اما گرافیک... حرفتون کاملا درسته. اما باز توقع رو ما نمی تونیم خیلی بالا ببریم. ما Skyrim به Oblivion رود دیدیم. آیا درسته بگیم فرض مثال اگر قراره Bethesda نسخه بعدی مجموعه بده، باید کاملا یک فیلم تحویلمون بده؟

ربطی نداره . بازی با توجه به پیشرفت های گرافیکی زمان خودش سنجیده میشه . پیشرفت گرافیکی زمان حال ما هم خیلی بالاست . گفتم قرار نیست از گرافیکی چیزیمثل کرایسیس رو بخوایم . اما قرار هم نیست که سازنده با 4 تا جلوه قلابی ضعف های بازی رو بپوشونه و بگه گرافیک ما خوبه و اصلا کسی در باره گرافیک چیزی نگه . اخه چه نیازی به اون افکت نارنجی و تاکید بیش از حد روی اون هست که تو تمام بازی شاهد اون هستیم ؟! خوب مشخصه ! پوشوندن ضعف های عمده گرافیکی با ترفند نور !!! با این کار دیدبازیباز نسبت به گرافیک منحرف مشیه و در واقع گول میخوره .
من دیگه نمی گم بازی ایجاب می کرده یا مدل گرافیک خوب بوده، اما اینجا میگم شما واقعا سخت گیرانه برخورد می کنید. هیتمن در بین بازی های PC، اگر در بین بازی های هم عصرش گرافیک خیلی خیلی بالایی نداشته، اما خیلی هم کمتر از اونا نبوده.

برای بازی ای که اصالت داره و سری بزرگی هست ، باید سخت گیری کرد . اگه سری آلیانس بود ، میگفتیم خوب یه بازی سطحی و معمولیه ، پس اگه ضعیف هم باشه تعجبی نیست . اگه قوی باشه باید تعجب کرد .

و در مورد فانتزی و رنگی شدن و فاصله گرفتن از فضای بی روح هم تا حدودی موافقم.

مجددا ممنونم.

منم از نقد و صحبت های خوب شما ممنونم . :)
 

saManPrince

کاربر سایت
Nov 29, 2008
98
نام
Sinprim
هر کسی نقدی برای خودش داره و حسین جان هم نقد خودش رو نوشته بود و نباید زیاد از نقد ها خورده گرفت ولی من که کامل نقد رو خوندم و همچنین نقد بسیار زیبای ManOfChaos عزیز رو هم مطالعه کردم واقعا به این نتیجه رسیدم که حسین عزیز مخصوصا در باب گرافیک بازی اندکی کم لطفی کرده زیرا با مطالعه تکنولوژی و افکت های به کار رفته در این بازی به راحتی میتونیم تشخیص بدیم که جزء بهترین ها هستش و فقط به پولیش بیشتری نیاز داشته و aa هم در نسخه های کنسولی ابدا جواب نداده و نبودن aa خیلی بهتر بود ( فقط در نسخه های کنسولی )
 

chavosh_e

کاربر سایت
Dec 10, 2010
27
نام
chavosh
دوست عزیز ممنون از نقدی که کردید. ولی به نظر من از یه سری جهات بی انصافی کردید، به نظر من این بازی رو اصلا نباید با بازیه دیگه ای مقایسه کرد. این بازی سبک خودشو داره و من کمتر بازی رو تو این سبک آدم کشی دیدم. به خاطر همین خاص بودنش هم دلیلی نداره که هر کسی از این بازی لذت ببره. ولی اونایی که مثل من و چند تا از دوستان دیگه که اینجا نظراتشونو گفتن این بازی رو از اولین ورژنش تا الان بازی کردن این ورژن یه شاهکار بود. در اون قسمتی که شما گفتید انتظار زیاد در مراحل بازی خسته کننده میشه باید بگم که یه آدم کشی که بخواد کسی رو مخفیانه بکشه برای این کارش طبیعیه که وقت زیادی منتظر بمونه، پس اگه آدم خودشو تو شخصیت بازی بزاره از این حالت هم لذت میبره. پس کسی که طرفدار بازی های اکشن هست به نظرم اصلا نباید دور و بر این بازی هم بیاد. در مورد گرافیک بازی هم به نظرم در نوع خودش خیلی خوب. من هیچوقت نمیام گرافیک این بازی رو با بازی هایی bf مقایسه کنم
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر