ضمن تشکر از لحن صحبت خوبتون، من بعضی از حرفاتون رو کمی نتونستم بفهمم.
خواهش میکنم . کدوم خط ش رو دقیقا متوجه نشدید ؟
شما فرمودید هدف از ساخت بازی تو این نسل کسب سوده. این نوع گفتن شما، حاکی از یه عیب هست اگر اشتباه نکنم، (1) چون ما به عنوان بازی باز نگاه می کنیم، برای ما سودی وجود نداره، ( 2 ) بلکه لذت و وفاداری به نسخه های گذشته بیشتر اهمیت داره، به همراه پیشرفت و اضافات جدید.
1- منظور بنده از کسب سودبازیباز هانبودن . سود اصلا به ما مربوط نمیشه .
2- جواب رو خودتون دادید ! سازنده میاد برای کسب سود بازی رو تغییر میده . ما ازبازی خوب تو سبک خودش چی میخوایم ؟ میخوایم بهتر بشه ، نه اینکه سبکش دچار تحول بشه ! بازی جدید هیتمن نه تنها وفاداری ای به نسخه قبل نداشت ، بلکه اکشن و موارد اکشن هم بهش اضافه شد . حالا اینکه چه قدر اضافات به بازی اضافه شده ، کاری نداریم .
صحیحه که بازی ساز ها کارشون تقریبا درسته که تغییرات بنیادی رو ایجاد کنن، تا هر قشری بتونه بازی کنه، من خودم با نسل جدید رزیدنت اویل بیشتر حال می کنم، اما این بازی بیشتر حق طرفدارای گذشته هستش، تا افرادی که نسبت به سبک بازی علاقه ای ندارن.
بذارید با یه مثال منظورمو برسونم. فرض مثال به علت گرفتن کارت پایان خدمت، دوستانتون رو می برید به رستوران تا مهمونشون کنید. حالا یه عده مردم دیگه هم اونجا هستن، و بعضا بهتون تبریک می گن شاید، اما حالا، شما باید غذای اونا رو هم حساب کنید؟
نمی دونم مثالم درسته یا نه. شاید اشتباه باشه، اما خودم حس می کنم که بازی مورد علاقه من مثل اون غذایی می مونه که قراره منو باهاش مهممون کنن، اما حالا اگه قرار باشه به خاطر یه عده دیگه، سهم من کم تر بشه... خب ناراحت میشم!!
کار به درست و غلط بودن مثال شما نارم . شما دارید رو چیزی بحث میکنید که اصلا ربطی به نقد نداره . تمام این چیزایی که میگید در صورتی درسته که بخواید به عنوان یه بازیباز ، صرفا بازی کنید . به عنوان یه بازیباز صرف ، میتونی انتظارهات مختلفی داشته باشی. میتونی تعاریف خاصی از بازیت داشته باشی . میتونی بگی بازی برای این موارد ساخته شده و از من اینا رو میخواد ، پس منم باید تو همون غالب حرکت کنم و حق خروج از اون قالب روندارم ! اما این موارد اصلا ربطی به نقد کردن بازی نداره . وقتی میخوای بازی رو نقد کنی باید بازی رو به چالش بکشی . ( به قول شما در حد همون چیزی که بازی براش ساخته شده ) .
خوب من از هیتمن انتظار یه call of رو ندارم ، اما تنظار اکشن رو هم ندارم . اما وقتی اشکن و الِمانهای اکشن به بازی اضافه میشه ، چاره ای نیست جز اینکه بازی کامل ( هم به صورت اکشن و هم مخفیکاری و .. .) به چالش کشیده بشه و نقد بشه . وقتی المان اکشن بهبازی اضافه میشه ، بازیاز اصلیتش دور میشه . چون کلیتش زیرسوال میره . بازیباز ( کم حوصله و جدید ) به خودش میگه ، من این بخش رو باید اکشن برم یا مخفی کاری !!! خودش هم نمیدونه چه طور بازی کنه و اینجاست که ایرادات بازی تو گیم پلی مشخص میشه .
بنده تو نقد هم گفتم ، اینبازی برای حرفه ایها ابجکت ها و موارد عالی ای داره ، اما به هیچ وجه مناسب بازیباز های کم حوصله نیست . وقتی ایرادات بازی مشخص میشه که بیای بازی رو اکشن هم بازی کنی . تازه میفهمی اصلا نباید چنین مواردیروبه بازی اضافه میکردند .
شما خیلی از ضربه زدن به گیم پلی بازی، به خاطر المان های جدید حرف زدی. و همچنین فاصله گرفتن از اصول و معیارهای اصلی بازی هیتمن. اما من نمی تونم منظورتونو بفهمم. امکان داره مثالی بزنید؟ مثلا بگید فلان ویژگی تو Blood Money بوده و اینجا حذف شده. اما در مورد نقد کردن، همونطور که گفتید ایرادات در مقابل «خوبی» ها... شما خوبی های بازی رو کلا از نقدتون گذاشتید بیرون، به طوری که اگر کسی با بازی آشنا نباشه، وقتی نقدتون رو بخونه، شاید تعجب کنه که IGN بهش 9 داده! این بزرگترین ایراد این نقدِ شماست به نظرم.
اگر ign به بازی 7 میداد ! بازم اسمی از IGN میاوردید !؟ نباید امتیازهارو اینطوری مقایسه کنید . نقد بازی علاوه بر مواردی که تو پست قبل گفتم ، یه مقداری هم شامل سلیقه و علاقه منتقد هم میشه .
-----------------------------------------------
در مورد BLOOD MONY چیزی نمیتونم بگم ، چون اگه اشتباه نکنم بیشتراز 6 سال از زمانی که اون رو بازی کردم میگذره وچیزی یادم نیست به غیر از پیشرفت گرافیکی بی نظیرش در مقابل بازی قبلی سری . سرد و خشک بودن بازی ( جدی بودنش ) . سخت بودن و اینکه بازی اصلا المانهای اکشن نداشت وخیلی حرفه ای تر بود . امکاناتی که بازی اون وقت داشت ( 6 سال پیش ) ، بازی فعلی هم بدون تغییر یا با تغییرات کوچیک داره !
و در مورد گرافیک. نمی دونم المان های سنجش شما برای گرافیک چیه. قبول دارم که گرافیک بازی ای مثل Watch Dog گرافیکی مطلوب و مورد پسند همه هست، اما نمی تونم بفهمم مشکلای این گرافیک چیه.
به غیر از مدل نور پردازی که مدل این سبک گرافیکه، میشه بگید چه چیزایی آزار دهنده کرده اونارو؟
ملاک سنجش گرافیک یه بازی اولاز همه مقایسه بازی با سری قبلی خودشه . مثلا اون پیشرفتی که بازی شماره 4 ( BLOOD MONY) درمقابل شماره 3 داشت ، بازی جدید در مقابل بازی شماره 4 نداشت .
دومین ملاک ، سنجش گرافیک با بازیهای هم رده خودش و همینطور تنساب زمانه .
هیتمن تو هیچ کدوم ازاین موارد پیشرفتی نداشته . شاید شما بگی ، ساختار بازی چنین گرافیکی رو ایجاب میکرده ، امامن میگم این فقط و فقط ترفند سازنده برای اینه که ضعف گرافیک بازی رو بپوشونن . چون اصلا رومدلسازیها و طراحی محیط ، بافت ها و ابجکت ها به خوبی کار نشده . تمام اینا درحالیه که بازی تقریبا خطیه .
بازی SC CONVENTION هم یه بازی مخفی کاریه . اما با گرافیک REAL نه گرافیک مصنوعی با نورپردازی بسیار اغراق شده وتاکید بیش از حد بر قالب نارنجی رنگ !!!! چه طورشما تو حرفتون ادعا میکنید بازی REAL هست ؟! در صورتی که اصلا اینطوری نیست ! اگه دقت کرده باشی ، بازی از حالت سرد ، خشک و بی روح در اومده ( فقط برای جذب بازیباز های جدید ) و حالتی رنگی و فانتزی به خودش گرفته . تمامابجکت ها بازی با بافت های بی کیفیت ساخته شدن و با سبک نورپرازی خاص اونا رو پوشوندن تا بازیباز متوجه اش نشه . ( حالا شما بگو سبک بازی ایجاب میکنه و اصلا مهم نیست ) . اما تو نقد مهمه .