- Hitman: Absolution
- PC, Xbox 360, Playstation 3
- Published by Square-Enix
- Developed by Io Interactive
- French release: Available
- US release: Available
مقدمه :
حدود 6 سال پیش آخرین عنوان سری بازیهای Hitman با نام غیر رسمی 4 منتشر شد . طفداران سری تا مدتها منتظر عنوانی جدیدازاین سری بودند تااینکه سرانجام اواخر سال 2009 ، سازنده این سری اعلام کرد در حال ساخت نسخه ای جدید است . اخرین بازی این سری Hitman Absolution نام دارد که باز هم به صورت غیر عددی نام گذاری شده . اما آیا این بازی شایسته این همه صبر بوده ؟!
نگاهی کلی به داستان Hitman Absolution :
47 به آخر خط رسیده . اودیگر تاب و توان این همه خیانت و درگیری راندارد وباید با مهارت های خود از مرگ حتمی نجات پیدا کند و در این راه ، محکم ترین سدش Blake Dexter نام دارد . شخصیت منفی جدیدی که هدفش ازبین بردن مامور 47 است . مامور 47 توسط سازمانی که زمانی برایش کار میکرد مورد خیانت قرار میگیرد و به طعمه اصلی این سازمان برای شکار به شمار میرود . از طرفی سازمان مخفی مرتکب قتل هایی شده که همگی آنها را به گردن مامور 47 انداخته و به همین دلیل پلیس هم به دنبال اوست . تنها کسی که میتوانست حقیقت راروشن کند رابط او به نام داینا در سازمان مخفی است ، که این رابط اول بازی میمیرد و مامور 47 تنها روزنه امید نجاتش را از دست میدهد . در حال حاضر مامور 47 فقط بااتکا به توانایی هایش میتواند زنده بماند یا بمیرد ! بعد از تمام این اتفاقات او مامور میشود که از یک دختر جوان از paymasters سابق خود ، در مقابل فروشندگان سلاح محافظت کند و ....
تکراری با قالبی جدید :
بازی Hitman چیز جدیدی برای معرفی ندارد و کلیت بازی بر پایه سری های قبلی استواراست . تمام مکانیزم های جدیدی که معرفی شده یا در بازیهای مشابه وجود دارد و یاقبلا مورداستفاده قرارگرفته . یکی ازمهمترین قابلیتهای اضافه شده به بازی Instinct Mode نام دارد که درواقع بسیار شبیه به دید Eagle Eye بازی Assassian Creed است . این قابلیت به بازیباز اجازه میدهد دشمن ها ، نگهبانان و مسیر آنها را شناسایی کند . البته میزان دید و اطلاعات دیداری در این قابلیت ، با درجات سختی مختلف متفاوت خواهدبود . از دیگر قابلیت های Instinct Mode میتوان به دیدن دشمنان پشت دیوار و همینطور قابلیت انتخاب چند دشمن برای از پادر آوردنشان اشاره کرد . استفاده از Instinct Mode به لطف دوربین افتضاح بازی در مخفی گاه ها ، تجربه ای بسیارآزاردهنده را به بازیبازمیدهد ، به طوریکه شاید به خاطر همین دید محدود شناسایی و مجبور به شروع مجدد بازی شود . دیگر قابلیتی که همانند Convention به بازی اضافه شده ، دفاع شخصی است که بسیار مبتدیانه ، کم عمق و تکراری و مصنوعی است .
گیم پلی بازی بسیار محدودتر از عنواوین قبلی سری شده و راه هایی کمتری رابرای نابودی هدف در اختیار بازیباز میگذارد . در واقع بهتر است بگوییم که گیم پلی مبتنی بر داستان بازی بسیار خسته کننده است و نکته جذابی را در بر نمیگیرد . درواقع تمامی مشکلات بازی هم از همین جا شروع میشود . محدودیت فضا برای رسیدن به تجربه ای سینمایی باعث شده بازی بسیار به بازیهای خطی شبیه شود و محدودیت هایی غیر واقعی و غیر طبیعی به وجود آورد که عملا به جای اینکه بازیباز از بازی لذت ببرد ، مدام ذجر میشکد ! این محدودیتها مخصوصا در درجات بالای سختی بازی باعث کاهش تنوع مراحل مختلف و همینطور صبر زیاد برای از پا در آوردن هدف شده که برای بازیبازان کم تجربه و آنهایی که اولین تجربه در این سری را دارند بسیار آزار دهنده است . چون برای اجتناب از برخورد با گارد ها باید زمان بسیار زیادی ، منتظر تغییر مکان گارد ها و محافظین بمانند تا بتوانند به خروجی های مناسب برسند . این زمان روی درجات بالای سختی به بیش از 2 ساعت برای هر بخش کوچک هم میرسد !! .
بازی به صورتی طراحی و ساخته شده که بر اساس میل بازیباز میتواند اکشن یا به صورت مخفی کاری دنبال شود . اما زمانیکه بازیباز قصد دارد بازی را اکشن دنبال کند باز هم محدودیت هایی ساخت بازی مانع از لذت کافی از بازی میشوند . مهم ترین محدودیت امتیازات منفی است که به بازیباز داده میشود و تبعات مختلفی دارد و دیگر نکته هوش مصنوعی متزلزل و نابسامان بازی است که بازیباز را اذیت میکند . بازی Hitman واقعا بازی بی منطق و غیر واقعی است که مشکلات بسیارزیادی را در خود دارد . بازی علی رغم اینکه سال 2012 منشر شده ، اما همچنان از HUD قدیمی و کلاسیک استفاده میکند که چندان خوشایند نیست . این در صورتی است که سازندگان اعلام کرده بودند با بازی سینمایی طرف هستی که HUD بازی این حرف را نقض میکند .
غوطه ور در مشکلات و باگ :
بازی Hitman انقدر مصنوعی و پر ازمشکل است که باید لیستیفهرست وار برای آن نوشت . از مهم ترینمشکلات بازی میتوان به گرافیک بازی اشاره کرد که با توجه با آخر نسل وهمینطور بازیهای مشابه ، بسیار کهنه ، زشت و قدیمی است . گرافیک بازی وطراحی مراحل بازی آنقدر زشت اند که سازنده اکثر بازی را در طول شب ، محیط های تنگ و ساختمانی طراحی کرده تا از ضعف موتور در اجرای بافت و تکسچر ، چیزی مشخص نباشد . بدترین وضعیف ترین قسمت بازی هم که مانور زیدی روی آن داده میشد نور پردازی بازی بود که افتضاح وحتی گاهی اوقات ازار دهنده است . نکته آزار دهنده گرافیک بازی به همین جا ختم نمیشود و میشود در اینمورد به NPC های احمق بازی اشاره کرد . NPC هایی یک شکل که فقط برای پر کردن مرحله و به رخ کشیدن قدرت موتور Glacier 2 درون بازی حضور دارند .
چهر های یکسان بازی بسیار زیاد است و حتی پلیس ها وگاردهایی شبیه به هم از نظر چهره و هیکل در کل طول بازی وجود دارند که رو اعصاب بازیباز رژه میروند ! گرافیک بازی بهنسبت بازی قبلی بسیر پیشرفت کرده ، اما در مقابل بازیهای روز اصلا حرفی برای گفتن ندارد و بسیار قیمی است . انیمیشن ها بازی با اینکه Motion Cpture شده اند ، اما همچنان کم تعداد و تکراری ان و تمامی گاردها از یک نوع انیمیشن استفاده میکنند .
از دیگر مشکلات بازی میتوان به مشکلات و باگهای عجیب بعد از هر Checkpoint اشاره کرد . فرض کنید 3 هدف دارید و هدف اول را پا در میآورید وتمامی نگهبانان را هم میکشید و بازی را ذخیره میکنید . بعد از درگیری ودر صورتیکه کشته شدید ، با شروع مجدد بازی و در کمال تعجب خواهید دیدکه تمامی نگهبانان کشته شده هم مثل شا برگشته اند ، منتهی هدف از بین رفته ! از این جور مشکلات در بازی به وفور یافت میشود . نکته دیگر در مورد باگ های بازی مربوط به تیراندازی و درگیری بین گاردها و مامور 47 است که گاهیی اوقات دیده میشود گارد موردنظر به صورتی عجیب به هوا پرت میشود یا داخل در ، میز وصندلی گیر میکند و ... !
اما برسیم به مشکلات عجیب بازی در گیم پلی که بازیباز را در درجات سخت بازی به جنون میکشانند . گیم پلی بازی هنگام درگیری گاردها با مامور 47 ، بسیار مصنوعی و پر ایراد طراحی شده .
این ایراد را میتوان در تیراندای و دفاع شخصی به وفور مشاه هکرد . در صورت درگیری ، گاردها باید 2 خشاب گلوله روی مامور 47 خالی کند تا او بمیرد ! در صورتی که مامور 47 با 3 مشت میمیرد و بر عکس همین هم صادق است . مثلا میشود گاردها را با 3 مشت ، کشت ، اما با یک خشاب گلوله هم نمیمیرند ! این وضعیت روی درجه Easy بسیار وخیم تر است و مامور47 با هزارن گلوله هم از پا در نمی آید ! که بسیار غیر طبیعی ومصنوعی است و به کل گیم پلی بازی ضربه بزرگی را وارد کرده .
یکی دیگر از مشکلات عجیب گیم پلی حمل سلاح ها و وسایل محتلف بدون اینکه حتی معلوم باشند ، است ! این در صورتی است که مامور 47 فقط 4 سلاح را میتواند حمل کند ( مثل واقعیت ) ، اما هیچ کدامشام دیده نمیشوند ! همچنین درمراحل مختلف و زمانی که به دنبال هدف هستیم ، اگر از جلوی گاردها رد شوید ، انگار که شما را نمیبینند ، در صورتی که در برخی مراحل به خود وبی جهت ، فقط و فقط بین تمام NPC ها و مامورین به شما گیر میدهند و به شما مشکوک میشوند .
خستگی ناپذیر :
بازی علیرغم تمامی ایرادات بزرگ وکوچکش ، از نکات وبی هم بهر منداست . ازاین نکات میتوان به سطح مخفی کاری خوب برای بازی بازهای با صبر و حوصله بالا و قابلیت تکرار مجدد مراحل بازی اشاره کرد که مقداری ارزش بازی رابالا میبرد . پایان برخی مراحل بازی با توجه به انتخاب های بازیباز میتواند متفاوت باشد . هر چند که به نسبت عناوین قبلی محدودترشده ، اما همچنان بازیباز میتواند شاهد پایانهای متفاوتی باش .
اسلحه های بازی به نسبت عناوین قبلی بسیار بیشتر شده و علاوه بر آن قابلیت استفاده از سلاح های سرد هم به بازیباز داده شده که صحنه های جالبی را پدید خواهند آورد . علاوه بر این موارد سلاح های بازی قابلیت شخصی سازی را هم دارند که میتوان برخی ازانها را با پوینت های مختلف خریداری کرد .
تنها نکته مثبت :
تنها نکته ای که Hitman Absolution در آن میدرخشد حضور دیوید بتسون ، صداگذار شخصیت 47 است . هر چند 47 در بازی حرفی نمیزند و تمام حرفهایش را دیوید در میان پرده ها خواهد زد . البته در مورد صدا گذاری بازی هم باید به این نکته اشاره کنیم که اصلا کیفیت و چیز خاصی ندارد و عمده صدا های بازی تکراری و مشابه اند .
اما او برای مدتی دیوید بتسون از پروژه کنار گذاشته شده بود و قرار بود فرد دیگری جایگزین شود که خوشبختانه با تمهیداتی که انجام شد ، دیوید بتسون مجددا به تیم برگشت . اما درمورد صدا گذاری و موسیقی بازی باید به نکته ای ناراحت کننده اشاره کرد وآن هم خدا حافظی سلطان بزرگ موسیقی یعنی ( جاسپر کید ) ، از سری Hitman است . البته هنوز به صورت رسمی تایید نشده . به هین دلیل در این شماره پیتر کید جایگزین شده و کار صدا گذاری و موسیقی را انجام داده که البته اصلا به پای کارهای ( جاسپر کید ) افسانه ای نمیرسد . در بخش موسیقی بازی حرف چندای برای گفتن ندارد و از موسیقی های بسیار سطحی برای بازی استفاده شده .
نتیجه :
بازی جدید Hitman Absolution اصلا سزاوار نمرات بالا نیست . سیستم پلیسی بازی به شدت مشکل دارد و پلیس ها بی جهت به حرکت های شما مشکوک میشوند که بسیار غیر طبیعی است ! حتی اگر صورت خود را بپوشانید هم شمار را میشناسند !! که در نوع خود عجیب است . شاید اگر این بازی 3 سال زودتر عرضه میشد این همه مشکل نداشت . سری Hitman عالیست . اما Hitman Absolution عالی نیست و سقوطی است با شیب تند .
امتیازات بازی :
متای بازی :
کمیک سری Hitman ( به زبان انگلیسی ) :
برای اطلاعات کامل راجع به کمیک های منتشر شده سری Hitman و نام آنها روی عکس زیر کلیک کنید .