این تاپیک مخصوص ارائه و بحث در مورد کلیه آمار فروش ، درامد و تعداد پلیر ها در صنعت Gaming (PC ، موبایل ، کنسول و ....) و نرم افزار های مرتبط به آنها میباشد
یه زمانی دن متریک اومد گفت کنسولتون انلاین نباشه نمیتونید بازی کنید و همه علیهش جبهه گرفتن و این سیاستش (با وجود اینکه بعدا کنسل شد) عملا یکی از دلایل ضربه خوردن به برند XBOX در نسل قبل شد.اما، کاملا موافقم که اگر یه روزی حق انتخاب گرفته بشه جای انتقاد هست. اگر یه روزی بازی ها فقط و فقط روی اشتراک قابل بازی بودن، سیاست کاملا اشتباهی هست.
یه زمانی دن متریک اومد گفت کنسولتون انلاین نباشه نمیتونید بازی کنید و همه علیهش جبهه گرفتن و این سیاستش (با وجود اینکه بعدا کنسل شد) عملا یکی از دلایل ضربه خوردن به برند XBOX در نسل قبل شد.
ولی حالا همون سیاست داره اجرا میشه ولی با زبانی نرمتر و بدون درگیر کردن مستقیم مخاطب
چطوری؟
اگر آنلاین نباشی تقریبا نمیتونی از گیم پس استفاده کنی(پس کنسولت همیشه باید انلاین باشه تقریبا )
همین سیاست نرم رو هم کم کم مایکرو (و شاید بقیه) در مورد حذف مالکیت هم دارن اعمال میکنن. وقتی تو بصورت اجاره ای میتونی موقتا صاحب همه چیز بشی ، حتی اگر اجازه خرید دائم و مالیکت رو داشته باشی بازم میری سراغ کرایه کردن و وقتی اکثریت جامعه اون پلتفرم سراغ اجاره رفتن کم کم خرید هم حذف میشه(حذف هم نشه در مقابل اجاره کردن بسیار پرهزینه میشه).
+
همیشه انلاین بودن و رسیدن همه پول بازی دست ناشر سیاستی بود که دن متریک از نسل 8 تو فکرش بود ولی نحوه ارائش خیلی تند و ضربتی بود و بین عامه گیمرا نتوسنت جا بیفته، ولی اسپنسر تونسته با کلمات و مدلی متفاوت همین سیاست رو پیاده کنه که طبیعتا بنفع مایکرو شده و از این بابت باید از اسپنسر تقدیر کنه مایکرو
.
به جای اینکه 70 دلار بدی به بازی و یک دور تمومش کنی بعد آرشیوش کنی با همین مبلغ میتونی 7 ماه از سرویس اجاره ای استفاده کنی و ده ها بازی را تموم کنیمن مخالف اجبار هستم. حالا هر شرکت یا هر سیستمی باشه اجبار معمولا منجر به سواستفاده و فساد میشه.
اما در مورد سرویس های اشتراکی و اجاره ای فعلا در شرایط حاضر به نظرم کاملا به سود گیمر هست. بازی ها جز تکنولوژی هستند و همیشه رو به جلو بهتر میشن (حداقل به لحاظ فنی) و معمولا 90 درصد گیمرها بازی های روز را بازی میکنن و کمتر بر میگردن سراغ بازی هایی که قبلا انجام دادن. این مالکیت روی بازی با توجه به هزینه هاش برای اکثر بازی ها بی معنی هست. به خصوص در فضای دیجیتال که سخت هست بازی را دست دوم فروختن.
به جای اینکه 70 دلار بدی به بازی و یک دور تمومش کنی بعد آرشیوش کنی با همین مبلغ میتونی 7 ماه از سرویس اجاره ای استفاده کنی و ده ها بازی را تموم کنی.
من خودم مالک ده ها بازی به صورت دیجیتالی روی پلتفرم XBOX, Steam و PS هستم که در زمانش کلی پول دادم بابتشون ولی تقریبا محال هست برگردم 90 درصد اون بازی ها را بازی کنم. اون زمان اگه سرویس اشتراکی اجاره ای بود میتونستم با هزینه خیلی کمتر بازیشون کنم و الکی هزینه نکنم. الانم اگه خیلی به یکی از این عناوین علاقه داشتم میتونستم برم با هزینه خیلی خیلی کمتر صاحب اون بازی بشم.
منظورم اینه که مالکیت روی بازی زمانی مهم میشه که گیمر بخاد هی برگرده یک بازی را دوباره انجام بده. اونم شاید برای هرکس نسبت به 5-6 تا بازی در کل نسل نیاز باشه که خب شرایط برای خرید باز هم الان وجود داره و میشه عناوینی را خیلی علاقه داری بخری.
با حذف تگ 70 /60 دلاری
منهای بزرگان صنعت گیم که با عشق بازی می سازن و استودیو های ابر شاهکار سازی مثل راکستار , فک میکنی 99 درصد این صنعت به کجا می ره ؟
اگه صنعت گیم تا به امروز به اینجا رسیده به خاطر فروش بازی ها بوده , به خاطر اهرم فشار گیمر ها بوده
تا نسل 7 اگه بازی یه کمپانی کیفیت لازم نداشت = فروش ضعیف =تغییر سیاست کمپانی
با شروع 7 و قدرت گرفتن مایکروسافت بخشی بزرگی از اهرم فشار از گیمر ها گرفته شد , انلاین گیمینگ گسترش پیدا و کمپانی یه چاه نفت جدید کشف کردن
با وجود بازی های انلاین که روزانه پول چاپ می کردن , کمپانی ها دیگه به گیمر های معمولی نداشتن
نتیجه اش هم نابودی اکتی و EA و سالهای اخیر یوبی بود
در مورد مدل درآمدی گیم پس و کلا سیستم های اشتراکی نتیجه گیری اینجوری سطحی نمیتونه باشه که بیای بگی سونی 60 دلار میتونه برای TLOU2 بگیره اگه بیاره روی سرویس طرف با 10 دلار بازی میکنه پس سونی 50 دلار این وسط میبازه.
طبق مطالعاتی که در سال 2020 صورت گرفته به طور متوسط یک گیمر آمریکای حدود 166 دلار در سال برای خرید بازی هزینه میکنه. این رقم مثلا در سال 2017 حدود 133 دلار در سال بوده. حالا طبق همون مطالعات متوسط جهانی این رقم خیلی پایین تر و در نزدیکی های 50 الی 60 دلار در سال هست.
حالا در مدل گیم پس ماکروسافت میاد اشتراک سالیانه را به قیمت 120 دلار به فروش میرسونه. در کنار اون اشتراک کامل یا التمیت هم 180 دلار هست. یعنی اگر با قیمت کامل ماکروسافت بتونه مخاطبین را تشویق به خرید بکنه انتظار میره یک رقم متوسطی در حد 130-140 دلار به ازای هر کاربر بتونه پول دریافت کنه. یعنی شما اگر سمت درآمدی را در نظر بگیری ماکروسافت با این سیستم در صورت موفقیت میتونه میانگین درآمدی حتی بیشتری از شیوه سنتی بدست بیاره. این رقم هم متوسط نسبت به زمان هست و فرقی نداره نسبت به یک ماه بگیری یا یک سال یا ده سال نتیجه یکسانه.
نکته حائز اهمیت این هست که اکثر خریدارن طبق گفته ماکروسافت علاوه بر اون اشتراک گیم پس در طول سال بازم اقدام به خرید بازی میکنن. یعنی احتمالا اون رقم 130-140 دلار در بعد کلی حتی بیشتر هست و با یک سری خرید دیگه هم ترکیب بشه متوسط بیاد روی ارقام بالاتری مثل 170-180 دلار به ازای هر یوزر در سال.
حالا به همه اینها این نکته را هم اضافه کنید که گیم پس شامل خریدهای درون برنامه نیست. یعنی این درآمدها همچنان ادامه داره.
چرا گیم پس برای کاربر سود داره؟ خب روی کاغذ گیمر به طور میانگین با وجود گیم پس باید بیشتر هزینه کنه. آمار که این را نشون میده. اما در نقطه مقابل بیشتر بازی میکنه. چیزی که ماکروسافت هم به دفعات بهش اشاره کرد. گیم پس باعث میشه گیمر بیشتر و بیشتر بازی کنه. برای گیمر با یک هزینه 180-120 دلار در سال میتونه به انبوه بازی دسترسی داشته باشه و این را برای خودش سودمند میدونه.
برای ماکروسافت چرا سودمنده؟ خب مشخصه چون به طور میانگین همونطور که بالاتر گفتم گیمر را مجبور میکنه بیشتر هزینه کنه و بیشتر بازی کنه. گیمری که به طور میانگین سالی 1 بازی فول پرایس میخرید اینجا سه بازی میانگین هزینه میکنه ولی خب عوضش میتونه کلی بیشتر بازی کنه.
تنها چیزی که الان این مدل را کامل سودده برای ماکروسافت نکرده اینه که خیلی با آفرهای زیاد دارن ارائه میکنن و هنوز شاید نصف یوزرها هم فول پرایس عضو نشدن. ولی خب جلوتر بعد یک مدت که یوزرها بیشتر شد قطعا این آفرها کمتر خواهد شد. بعلاوه ماکروسافت دستش بازه میتونه قیمت را هم کمی ببره بالاتر.
نهایتا باید اشاره کنم در بخش سرمایه گذاری هم گیم پس قطعا سرمایه گذاری بیشتری نسبت به مدل سنتی نیاز داره. ولی خب اینم باید در نظر بگیریم که ما یک کپیتال اینوستمنت داریم که انجام میگیره و با افزایش یوزر جبران خواهد شد. فورزا برای 25 میلیون نفر الان روی سرویس دی وان عرضه شده. پسفردا با همون هزینه برای 50 - 60 و 100 میلیون یوزر عرضه خواهد شد و اونجا سریع تر هزینه ها جبران میشه.
خوده ماکروسافت قبلا گفته بود که گیم پس وقتی به ۱۰۰ ملیون کاربر رسید تازه سود دهی میکنه .خیلی دوست داری یک سری حرف که منبعش معلوم نیست معده مبارک کی هست را مدام اینور انور تکرار کنی؟ یکبار جوابت را در مورد مدل درآمدزایی اینها دادم اینجا پیست میکنم.حرف جدیدی نداری ریپلای نزن لطفا
امسال عناوین گیم پسی، از بازیهای ابرشاهکار رقیب گوتی بیشتری گرفتن، بنابراین استدلالت رد میشهبه جای اینکه 70 دلار بدی به بازی و یک دور تمومش کنی بعد آرشیوش کنی با همین مبلغ میتونی 7 ماه از سرویس اجاره ای استفاده کنی و ده ها بازی را تموم کنی
دنیایی گیم با صنعت غذایی اشتباه گرفتی ؟ هر چقد بیشتر بخوری بهتره ؟
با حذف تگ 70 /60 دلاری
منهای بزرگان صنعت گیم که با عشق بازی می سازن و استودیو های ابر شاهکار سازی مثل راکستار , فک میکنی 99 درصد این صنعت به کجا می ره ؟
اگه صنعت گیم تا به امروز به اینجا رسیده به خاطر فروش بازی ها بوده , به خاطر اهرم فشار گیمر ها بوده
تا نسل 7 اگه بازی یه کمپانی کیفیت لازم نداشت = فروش ضعیف =تغییر سیاست کمپانی
با شروع 7 و قدرت گرفتن مایکروسافت بخشی بزرگی از اهرم فشار از گیمر ها گرفته شد , انلاین گیمینگ گسترش پیدا و کمپانی یه چاه نفت جدید کشف کردن
با وجود بازی های انلاین که روزانه پول چاپ می کردن , کمپانی ها دیگه به گیمر های معمولی نداشتن
نتیجه اش هم نابودی اکتی و EA و سالهای اخیر یوبی بود
حالا این اندک اهرم فشاری هم که مانده از گیمر ها بگیریم نتیجه اش 10 سال که پیش روی همه است , بیشمار بازی های موبایل
این شاخه از دنیای گیم دقیقا برای شما ساخته شده سالانه ده ها هزار بازی عرضه می شه همه هم رایگان هزینه اشتراک هم نمی خواد
با قدرت گرفتن سرویس های اشتراکی دیگه نظر فن بیس اهمیتی نداره
بعد از ابر فاجعه cowboy bebop چه اتفاقی افتاد ؟ هیچی
بعد از ابر فاجعه Masters of the Universe: Revelation چه اتفاقی افتاد ؟
Kevin Smith- reviews don’t matter, Netflix doesn’t care, and he’s still gettin paid
کجا این حرف رو زده؟خوده ماکروسافت قبلا گفته بود که گیم پس وقتی به ۱۰۰ ملیون کاربر رسید تازه سود دهی میکنه .
آرون گرینبرگ مدیر بخش بازاریابی ایکس باکس در مصاحبه این موضوع را تایید کرده که سرویس ایکس باکس گیم پس در حال حاضر سوددهی چندان برای مایکروسافت ندارد.امسال عناوین گیم پسی، از بازیهای ابرشاهکار رقیب گوتی بیشتری گرفتن، بنابراین استدلالت رد میشه
کجا این حرف رو زده؟
منبع هم لطف کنید
آرون گرینبرگ مدیر بخش بازاریابی ایکس باکس در مصاحبه این موضوع را تایید کرده که سرویس ایکس باکس گیم پس در حال حاضر سوددهی چندان برای مایکروسافت ندارد.
شما به فارسی هم سرچ کنی میبینی که این در حال حاضر سودی خاصی نداره ولی در بلند مدت سودهی میکنه .
لطفا منبع ذکر کنیدخوده ماکروسافت قبلا گفته بود که گیم پس وقتی به ۱۰۰ ملیون کاربر رسید تازه سود دهی میکنه .
فعلا مایکروسافت این رو گفته:خوده ماکروسافت قبلا گفته بود که گیم پس وقتی به ۱۰۰ ملیون کاربر رسید تازه سود دهی میکنه .
یا استودیو Obsidian در مورد گیم پس و اختیاراتی که براشون فراهم کرده:Because of Game Pass, I can see where we fit in," says Tim Schafer, studio head of Double Fine
یا یک آپشن دیگه که گیم پس از نظر توسعه دهندگان فراهم کرده :Obsidian boss Feargus Urquhart feels that Game Pass will enable the RPG studio [which Microsoft acquired in 2018] to create things that wouldn't get approved otherwise. Such as its upcoming survival game, Grounded.
We can do maybe more DLC because there are more live customers all the time. And DLC could be something very short, very long, we can start thinking about mod communities..."
منبعYou can be a game of any type and length on Game Pass. I think the game talks to you while you're making it and tells you what size it needs to be. When you're talking about a single purchase, there is a value proposition. 'Well this game I can play for thousands of hours, whereas this one I can't'. People do think about that .But this is the oldest question in games. I've been doing this for 30 years and back at LucasArts we were having this same exact conversation about the fact we always put '40 hours of gameplay' on the back of the box. And we'd be like couldn't we just make smaller games and explore a little idea rather than this giant idea? Now we can do both. .
منبع : سرچ
لطفا منبع ذکر کنید
الان هر ماه بودجه ساخت یه بازی AAA درمیاد چند در صدش برای بازیسازان هست ؟فعلا مایکروسافت این رو گفته:
Xbox Game Pass is sustainable."
Ben Decker, head of gaming services marketing, Xbox.
———
خود جیم رایان یادمه گفته بود ، برای توسعه هربازی AAA حداقل ۱۰۰ میلیون دلار خرج باید کنار گذاشت ، خوب ما اگه ارزون ترین پلن گیم پس در نظر بگیریم یعنی ۱۰ دلار و فرضا ۱۸ میلیون کاربر (که الان از ۲۵ میلیون هم رد کرده) ، در واقع ماهیانه ،بودجه یک بازی AAA هم بیشتر از گیم پس بیرون میاد
تیم شفر در یک مصاحبه گفته بود :
یا استودیو Obsidian در مورد گیم پس و اختیاراتی که براشون فراهم کرده:
یا یک آپشن دیگه که گیم پس از نظر توسعه دهندگان فراهم کرده :
این هم نظر تیم شفر از امکانی که گیم پس براشون کار گذاشته:
منبع
البته من خودم شخصا از انلاین محور بودن زیاد ui کنسول xbox شاکی ام ولی همین اخیرا چهار روز نت نداشتم ولی مشکلی در اجرای بازی های گیم پس مثل فیفا نداشتم.اگر آنلاین نباشی تقریبا نمیتونی از گیم پس استفاده کنی(پس کنسولت همیشه باید انلاین باشه تقریبا )
وقتی اکثریت جامعه اون پلتفرم سراغ اجاره رفتن کم کم خرید هم حذف میشه(حذف هم نشه در مقابل اجاره کردن بسیار پرهزینه میشه).
در کویر ترین سال تاریخ گیم مجموع بازی های گیم پسی به انداره Death Stranding هم گوتی نگرفتن horizon forbidden west دو ماه تاخیر نمی خورد امروز پشت سنگر گوتی اهمیتی نداره بودیامسال عناوین گیم پسی، از بازیهای ابرشاهکار رقیب گوتی بیشتری گرفتن، بنابراین استدلالت رد میشه
کجا این حرف رو زده؟
منبع هم لطف کنید
more DLC آپشنفعلا مایکروسافت این رو گفته:
Xbox Game Pass is sustainable."
Ben Decker, head of gaming services marketing, Xbox.
———
خود جیم رایان یادمه گفته بود ، برای توسعه هربازی AAA حداقل ۱۰۰ میلیون دلار خرج باید کنار گذاشت ، خوب ما اگه ارزون ترین پلن گیم پس در نظر بگیریم یعنی ۱۰ دلار و فرضا ۱۸ میلیون کاربر (که الان از ۲۵ میلیون هم رد کرده) ، در واقع ماهیانه ،بودجه یک بازی AAA هم بیشتر از گیم پس بیرون میاد
تیم شفر در یک مصاحبه گفته بود :
یا استودیو Obsidian در مورد گیم پس و اختیاراتی که براشون فراهم کرده:
یا یک آپشن دیگه که گیم پس از نظر توسعه دهندگان فراهم کرده :
این هم نظر تیم شفر از امکانی که گیم پس براشون کار گذاشته:
منبع
View attachment My source is that I made it the F@#& up.mp4منبع : سرچ
الان 25 ملیون حدودا کاربر داره ولی سودی چندانی برای مایکروسافت نداره .
عقل و منطق حکم میکنه که حداقل 3 برابر تا 4 برابر کاربر لازمه
خیلی دوست داری یک سری حرف که منبعش معلوم نیست معده مبارک کی هست را مدام اینور انور تکرار کنی؟ یکبار جوابت را در مورد مدل درآمدزایی اینها دادم اینجا پیست میکنم.حرف جدیدی نداری ریپلای نزن لطفا