با سلام به دوستان عزیز..
امروز بعد از مدتها بالاخره فرصتی دست داد تا یه سری به اینجا بزنم و پست های دوستان رو بخونم..قصد هم ندارم بحث جدید رو راه بندازم..فقط یه سری مسایل در پست های دوستان به نظرم جالب اومد که اینجا متذکر میشم..
1- اینطور که پیداست تمام دوستان "کل تکنولوژی کامپیوتر" رو فقط در همین IBM Compatible PC خلاصه کردن و به معنای واقعی به پیشرفت ها توجه نمی کنند. با یک مثال کوچک مطلب رو روشن می کنم... خیلی قبل از اون که بحث پردازنده های 64 بیتی در دنیای PC مطرح بشه، دستگاه های شرکت APPLE از پردازنده های 64 بیتی استفاده می کردند و هیچ کس هم اهمیتی نمی داد. و یا دوستان چرا سیستمهای شرکت SUN رو نادیده می گیرند. سیستمهایی که حتی قدرت هدایت یک موشک اتمی رو نیز دارند ، آیا به نظر دوستان روی اونها هم از یه Intel P4 و یا یه AMD Athlon FX استفاده میشه!!!!. دقیقا مشابه موقعیت فعلی که دوستان براشون این پیشرفت ها در کنسول ها خیلی عجیب به نظر میاد... در مورد X360 اظهار نظر نمیکنم ولی در مورد CELL باید عرض کنم که تنها همون هسته اصلی بر پایه عماریRISC شرکت APPLE هست و همه عالمان فن کامپیوتر اعتقاد دارن که در طراحیCELL دست به نوآوری ها و ابداعات جدیدی زده شده. فقط در پایان گوشزد میکنم ( دوستان خودشون خیلی بهتر میدونن ولی گاهی تذکر لازمه)که PC یکی از پست ترین و ضعیف ترین انواع کامپیوترهای موجود هست.
===========
2- به واحدهای SPE در پردازنده CELL "هسته" اطلاق نمیشود، زیرا اصطلاح هسته رو وقتی به کار می برند که Multi-Purpose باشن که SPEها اینگونه نیستند بلکه واحد های تخصص یافته پردازشی هستند که هر کدوم دارای یک Vertex Processing Unit هستند که اونرو برای یک کنسول کاملا ایده آل می کنه... به همین دلیل بر سر نامیدن SPE ها به عنوان هسته هنوز هم بحث هست چون اونها واحد های پردازشی مجزا هستند اما Multi-Purpose نیستند.
============
3- در مورد ED RAM و اون پهنای باند 256 GB/s در X360 باید عرض کنم که این پهنای باند "به معنای حقیقی کلمه " کاربردی نیست بدین معنا که عملا این پهنای باند سر سام آور به یک پهنای باند 32 GB/s برای ارتباط با GPU محدود میشه که این خودش در نقش یک گلوگاه ( Bottle Neck ) اطلاعاتی میتونه باشه .. برای روشن شدن مطلب عکس زیر رو مشاهده بفرمایید:
===============
4-در مقاله بسیار جالبی که در سایت MegaGames خوندم ( لینک دقیقش یادم نیست) .. بحث جالبی پیش کشیده شده بود که هیچ کدوم از کنسول ها به معنای واقعی نمیتونن " نسل بعد" رو تحقق ببخشن و در ادامه مطلب یه سری بحث های فنی بسیار جالبی مطرح شده بود از تنگ ناها و کمبود های هر دو کنسول (PS3, X360 ) و در پایان اینطور نتیجه گیری شده بود ( که به نظر من هم میتونه تا حدودی درست باشه) که این " نسل بعد" در مفهوم حقیقی خودش در PC ها اتفاق خواهد افتاد...
در پایان عرض کنم که باز هم قصد مقایسه و برتر دونستن یک کنسول به دیگری رو نداشتم.. فقط یه سری مسایلی بود که نظرم رو جلب کرده بود.
فعلا.
Cheers
امروز بعد از مدتها بالاخره فرصتی دست داد تا یه سری به اینجا بزنم و پست های دوستان رو بخونم..قصد هم ندارم بحث جدید رو راه بندازم..فقط یه سری مسایل در پست های دوستان به نظرم جالب اومد که اینجا متذکر میشم..
1- اینطور که پیداست تمام دوستان "کل تکنولوژی کامپیوتر" رو فقط در همین IBM Compatible PC خلاصه کردن و به معنای واقعی به پیشرفت ها توجه نمی کنند. با یک مثال کوچک مطلب رو روشن می کنم... خیلی قبل از اون که بحث پردازنده های 64 بیتی در دنیای PC مطرح بشه، دستگاه های شرکت APPLE از پردازنده های 64 بیتی استفاده می کردند و هیچ کس هم اهمیتی نمی داد. و یا دوستان چرا سیستمهای شرکت SUN رو نادیده می گیرند. سیستمهایی که حتی قدرت هدایت یک موشک اتمی رو نیز دارند ، آیا به نظر دوستان روی اونها هم از یه Intel P4 و یا یه AMD Athlon FX استفاده میشه!!!!. دقیقا مشابه موقعیت فعلی که دوستان براشون این پیشرفت ها در کنسول ها خیلی عجیب به نظر میاد... در مورد X360 اظهار نظر نمیکنم ولی در مورد CELL باید عرض کنم که تنها همون هسته اصلی بر پایه عماریRISC شرکت APPLE هست و همه عالمان فن کامپیوتر اعتقاد دارن که در طراحیCELL دست به نوآوری ها و ابداعات جدیدی زده شده. فقط در پایان گوشزد میکنم ( دوستان خودشون خیلی بهتر میدونن ولی گاهی تذکر لازمه)که PC یکی از پست ترین و ضعیف ترین انواع کامپیوترهای موجود هست.
===========
2- به واحدهای SPE در پردازنده CELL "هسته" اطلاق نمیشود، زیرا اصطلاح هسته رو وقتی به کار می برند که Multi-Purpose باشن که SPEها اینگونه نیستند بلکه واحد های تخصص یافته پردازشی هستند که هر کدوم دارای یک Vertex Processing Unit هستند که اونرو برای یک کنسول کاملا ایده آل می کنه... به همین دلیل بر سر نامیدن SPE ها به عنوان هسته هنوز هم بحث هست چون اونها واحد های پردازشی مجزا هستند اما Multi-Purpose نیستند.
============
3- در مورد ED RAM و اون پهنای باند 256 GB/s در X360 باید عرض کنم که این پهنای باند "به معنای حقیقی کلمه " کاربردی نیست بدین معنا که عملا این پهنای باند سر سام آور به یک پهنای باند 32 GB/s برای ارتباط با GPU محدود میشه که این خودش در نقش یک گلوگاه ( Bottle Neck ) اطلاعاتی میتونه باشه .. برای روشن شدن مطلب عکس زیر رو مشاهده بفرمایید:
===============
4-در مقاله بسیار جالبی که در سایت MegaGames خوندم ( لینک دقیقش یادم نیست) .. بحث جالبی پیش کشیده شده بود که هیچ کدوم از کنسول ها به معنای واقعی نمیتونن " نسل بعد" رو تحقق ببخشن و در ادامه مطلب یه سری بحث های فنی بسیار جالبی مطرح شده بود از تنگ ناها و کمبود های هر دو کنسول (PS3, X360 ) و در پایان اینطور نتیجه گیری شده بود ( که به نظر من هم میتونه تا حدودی درست باشه) که این " نسل بعد" در مفهوم حقیقی خودش در PC ها اتفاق خواهد افتاد...
در پایان عرض کنم که باز هم قصد مقایسه و برتر دونستن یک کنسول به دیگری رو نداشتم.. فقط یه سری مسایلی بود که نظرم رو جلب کرده بود.
فعلا.
Cheers