یک مقوله ای این وسط هست که هرچی کنسلی و یا بستن رخ داده این نسل، همه رو تقصیر دادیم به ناشر.
از بستن لاینهد و کنسل شدن Fabel Legends و ScaleBound
تا کنسل شدن استاروارز های EA و بستن ویسرال گیمز و حتی بسته شدن Evolution توسط سونی و تقریبا مردن Drive Club
سر همین ScaleBound و فیبل من یسری چیزایی خوندم که ماکرو بسیار با اینا راه اومده و مشکل بر میگشته به خود سازنده. مثلا کامیا که به ددلاین ها توجه تمیکرده و سر جلسات حاضر نمیشده و کلا دایورت بوده. و یا همین Fable Legends که برای عرضه توی 2015 معرفی شد. و اینقدر نتونستن به کیفیت مناسب برسونن و بازیو نهایی کنن که سال 2017 هم بازی کنسل شد و هم استدیو درش تخته شد. (اتفاقا چند وقت پیش رفتم دوباره تمام نمایش های Fable Legends دیدم، اون زمان خیلی هایپ نشده بودم ولی بد نبودن واقعا
خوشم اومده بود
جالبیش اینجا بود که بازی چند بار بتا داشته حتی! به این حد قابل بازی و تکمیل بوده که کنسل شده)
سر قضیه ویسرال گیمز و استار وارزش هم مقاله بزرگی میخوندم که خیلی منطقی میگفت واقعا اینا به چیزی که میخواستن نرسیده بودن هنوز و EA اینجوری نبود که بگه "حال ندارم پول بدم، پس ببندیم اینجارو بیشتر معطل نشیم." خیلی داستان مفصل تری داره این قضیه ولی اون ذهنیت منفور و 100 درصد مقصری که از EA داریم خیلی به نظر واقعی نمیومد.
و یا Evolution و درایو کلاب. که اگر اشتباه نکنم برای لانچ برنامه ریزی شده بود و اینقدر مشکل داشت که مجبور شدن یک سال دیرتر رلیزش کنن و همون موقع هم بازی ناقصی عرضه کردن. (درایو کلاب از ریسینگ های خوب بود و همیشه طرفداریشو کردم ولی حرفم الان به سازندست) و طی چند آپدیت تونستن بازیو به حد خوبی برسونن ولی خب گویا مشکلات زیادی داشتن که باعث بسته شدن استدیو هم شد.
حتی سر GoW 2018 که قطعا جزو بهترین بازیای این نسل و بهترین انحصاری این نسل سونی بوده، داستان بازیو بخونین که بار ها به مشکل خوردن سر بازی. تا حدی که یکی دو بار از کل زدن کوبیدن ساختن. این مسائل بعد ip جدید و کنسل شده قبلیشونم رخ داد که وضع استدیو رو تا حد بالایی حیاتی کرده بود. به حدی که اگر بازی موفق نمیشد شاید واقعا در سانتا مونیکا هم تخته میشد. وسط ساخت بازیم بار ها به مشکلات زیادی خورده بودن و حتی اولین باری که یوشیدا بازیو میبینه و تجربه میکنه (به عنوان ادم بزرگه استدیو های سونی فرض کن بعد یک prequel که به حد قبل موفق نبوده، یک ip جدید که بعد هزینه های زیاد کنسل شده، بری بازی جدیدشونو تجربه کنی اولین بار ) و میبینه اینقدر بیلد بد بوده که گفته چرا باید پول بدیم اینو بسازین
قطعا اینا یک حرکت اشتباه میکردن اینا هم تخته میشدن...
حالا در کل نمیخوام خیلی بحث فاصله بگیره ولی طبق چیزایی که خوندم کنسلی فیبل و SB واقعا تا حد زیادی تقصیر تیم سازنده بوده نه ناشر