دقت نکردی یا من منظورم رو نرسوندم!
بحث سر کلیت و ماهیت بازی بود.
بازی تو شماره اول گفت من چی هستم، اینکه یه عده توقع یه فرمول جدید و عجیب و غریب از "گیم پلی" بازی دارن عجیبه.
گرافیک بازی که مشخصه کاملا نسل 9 هست و جهش گرافیکی مشخصه.
میمونه بحث گیم پلی که مشخصه با چی طرفیم و تکرار همون فرمول قسمت اول هست که مشخصا یا شما خوشت اومده یا نه.
پس تا حدود زیادی مشخصه با چی طرفیم.
شما جای اینکه بخوای ملاک رو افزایش بودجه و تعداد کارمند حساب کنی بهتره بگی توقع شما چی بوده که احساس میکنی براورده نشده یا نمیشه؟!
بحث سر تبلیغات و هایپ و مدت زمان ساخته. اگه قرار بوده صرفا تو همون مسیر نسخه اول باشه پس ۵ سال زمان ساخت سر چی بوده؟ این همه تبلیغ و بزرگنمایی برا چی بوده؟ شوکیس مایکروسافت یادمون نرفته دیگه چندسال پیش و چجوری نشون دادن این بازی.یه موردی که باید دقت کنیم اینه که هر بازی با شماره اولش تقریبا ادامه مسیر خودش رو یجورایی مشخص میکنه.
هلبلید 1 یه ساختار کلی و نوع گیم پلی و روایت رو برای خودش تعریف کرده که حالا تو شماره بعدش در تکامل همون سیستم قدم برمیداره.
به طبع اگه کسی با اون سبک و سیاق حال کرده از شماره دو هم لذت میبره و برعکسش.
اینکه از شماره دوم یه بازی توقع تغییر کلی دارید عجیبه.
نمایش بازی در راستای حال و هوای کلی بازی هست و مطمئن هستم بازی تو همون راهی که میره موفق میشه.
ظاهرا این مجسمه که تاد هاوارد بر میداره جایزه نیست بلکه رفرنس به یکی از قسمت های Indiana jones بود که خود جونز Golden Idol رو میدزده ،مراسم برای من خیلی خوب بود، نحوه اجرای مراسم واقعا به دل آدم میشینه ، من که خیلی خوشم اومد
مراسم به دور از خستگی توضیحات کلیدی بیان میشد دمشون گرم
فقط یکی تاد هاوارد رو بگیره یکی از جوایز ویترین رو برداشت برد
حالا برعکس من به عنوان هیتر درجه یک Hellblade 1 که حتا با فکر کردن بهش هم کرینج میشم، از این خوشم امده قبلا هم گفتم، دلیل اصلیش رنگ بندی بهتر بازیه. دیگه انقدر مرده نیست.
از حیث گیم پلی هم نگرانی خاصی ندارم. چون اول اینکه خود HB1 هم حالا GoW که نبود! و دوم اینکه تایین کننده کیفیت این بازی داستان و روایتش هست نه چیز دیگه. داستان و روایت رو هم نمیشه تو تریلر خوب نشون داد. منهای اسپویل شدن یه چیزی هست که باید تجربه کنی نه اینکه صرفا تو چند دقیقا ببینی. اگه این کارشون رو خوب در آورده باشن بازی موفقی میشه. پتانسیلش رو خیلی داره. تنها نکته نگران کننده اینکه مایکروسافت به موفقیت بازی خیلی امیدواره چون لول پیش بینی های اونا هم دقیقا مثل پیشبینی های منه برعکسه قشنگ
کامبت Avowed رو نمیدونم چی دربیاد، این کند بودنش ریسکیه یکم، Outer worlds ـم کامبت معمولیی داشت.
ولی چقد آرت استایل و گرافیک هنریش رو دوس دارم، از موقعی که معلوم شد دیگه از اون حالت دارک و مرده نمایش اولیه بازی در اومده خورد تو ذوقم ولی با این یکی نظرم عوض شد، شاید از نظر فنی بهترین نباشه اما همه چیز خیلی شارپ بنظر میرسه و نورپردازیش هم خیلی خوبه.
طراحی محیطا هم جذاب بنظر میرسه، خیلی از نظر رنگ بندی و حسش به BG3 نزدیکه.
اول شخص بودن ایندی هم بهترین اتفاق بود بنظرم شاید اگه سوم شخص میشد میتونست آنچارتد و توم ریدر اکس باکس باشه اما مگه مجبورن خودشونو ببرن زیر سایه دوتا از گنده ترین IP های تاریخ اونم وقتی که تو دوره قحطی اول شخص داستان محور هستیم؟
Arkane که بجا Dishonored و Prey داره سوپر هیرویی میسازه، کمپین CoD که رفته تو دیوار اکتیویژن میاد DLC بجا بازی تو پاچه ملت میکنه، Respawn که چسبیده به Apex و Starwars خبری از Titanfall 3 نیست، Doom هم که خفنه اما خیلی داستان محور نیست.
موند Machine Games که اونا هم بخوان Wolf رو ول کنن بزنن تو کار سوم شخص رسما فراموش میکنیم چیزی به اسم اول شخص داستان محور وجود داشته.
اکشن و کامبت اول شخص با ست پیس ها و پازلای آنچارتدی ترکیب بشدت خوبی بنظر میرسه
تمام این چیزایی که الان شما داری میگی ساخته و پرداخته ذهن شماست بازی نه مارکتینگ خفنی داشته نه سعی کرده بگه من قرار ـه اسکوپ خفنی داشته باشم . این حرفایی که چهار سال پیش خودشون زدن :بحث سر تبلیغات و هایپ و مدت زمان ساخته. اگه قرار بوده صرفا تو همون مسیر نسخه اول باشه پس ۵ سال زمان ساخت سر چی بوده؟ این همه تبلیغ و بزرگنمایی برا چی بوده؟ شوکیس مایکروسافت یادمون نرفته دیگه چندسال پیش و چجوری نشون دادن این بازی.
کسی نه مشکلی با سبک و سیاق داره نه اینکه بگیم نسخه دوم باید GOW میشده (که حتی اگه بخوان هم نمیتونن) ولی وقتی بازی ۵ سال در دست ساخت بوده و بودجه بی نهایت مایکروسافت رو داشته، انتظار میرفت که لااقل تو تریلراش چیز جدیدی جز پیاده روی و نمایش فقط گرافیک ببینیم.
این همه بازی تو هر سبک و ژانری که نسخه دومشون در مقایسه با قبلی چیز جدیدی برای ارائه داشته. هلبلید ۲ تا الان و طبق نمایش هاش بجز گرافیک هیچی برای ارائه نداشته و عملا ۵ سال فقط مویرگ چشم نشون دادن.
نمیشه هم بگیم این بازی فقط روایتشه که مهمه. چنین هایپی تهش برسه به فقط داستان یکم غیرقابل قبوله. وگرنه میومدن همون هایپ و تبلیغ در حد و اندازه نسخه اول رو بروز میدادن کسی هم چیزی نمیگفت (البته بماند سر خریده شدن سازندش درگیر بزرگنمایی فنهای Xbox هم شد).
من چون نمیخواستم هیچ گونه اسپویل شم قبل انتشار و حتی هنوزم، تقریبا اصلا اخبار و حواشی رو دنبال نکردم (جز همینجا تو بازیسنتر)همون مايكروسافت بايد يكم تو نحوه پرزنت بازياش تجديد نظر كنه به نظرم.
خودش با دست خودش فشار و هايپ و انتظار بيجا واسه خودش درست ميكنه.
من چون نمیخواستم هیچ گونه اسپویل شم قبل انتشار و حتی هنوزم، تقریبا اصلا اخبار و حواشی رو دنبال نکردم (جز همینجا تو بازیسنتر)
اما در کل برداشتم این بود که سر استارفیلد دقیقا همینطور که میگی شد و گویا خیلی قبل بازی فاز گیم 2 برداشته بودن (من واقعا خبر نداشتم چون کلا قبل بازی های مهم هیچ جوره حواشی رو دنبال نمیکنم که اسپویل نشم)
و دقیقا این کار اورهایپ کردن تا زمانی که هنوز موقعیتت و خروجی بازی هات رو +90 تثبیت نشده، اشتباه بسیار بزرگیه، والا من ندیدم سونی هم خیلی بازی هاش رو اورهایپ کنه، هایپ بالای بازی های سونی کاملا طبیعی و ناشی از فعالیت فن هاست نه خود سونی... نقش سونی میشه ساخت بازی هایی که این فن هارو جذب و به خودش وفادار کنه...