والا هر دو تا نظرت رو بیشتر میشه «اشتباه» دونست تا «نامحبوب».
در مورد بازیهای تکنفره، اصلاً نمیشه گفت عمرشون تموم شده. اتفاقاً توی یه دوران طلایی و خفنی هم به سر میبرن و همین امسال بین بهترین بازیها، اینا تکنفره بودن:
Resident Evil Village
Metroid Dread
Ratchet and Clank: Rift Apart
Psychonauts 2
Returnal
و چیزهای دیگه مثل Deathloop که حالت چندنفره هم دارن، ولی خیلیها تکی بازی میکنن.
یا Forza Horizon 5 و Halo Infinite که بخش تکنفره هم دارن و آدم میتونه همون بخش رو بازی کنه و کلی هم لذت ببره.
پارسال هم این بازیهای تکنفره کلی جایزه گرفتن:
The Last of Us 2
Ghost of Tsushima
Hades
Final Fantasy VII Remake
Half-Life: Alyx
Doom Eternal (بخش چندنفره هم داره، ولی اصل معروفیتش به خاطر بخش داستانی هست)
سال دیگه هم احتمال داره حتی وضعیت بهتر بشه و بازیهای تکنفره بیشتری رو ببینیم که میترکونن.
اگه بحث محبوبیت و فروش باشه هم اکثر بازیهایی که نوشتم، فروش خوب تا فوقالعادهای داشتن و کلی مشتری پیدا کردن. یعنی کلاً مفهومی به نام مرگ بازیهای تکنفره نداریم!
در مورد اون ۱۰۰ ساعت هم... من تقریباً هیچ بازی چندنفرهای انجام نمیدم (این روزها فقط Forza Horizon 5 هست که بعضی وقتها چندنفره بازی میکنم)، ولی باز انقدر بازی تکنفره باکیفیت زیاد داریم که نمیرسم همه رو انجام بدم. یعنی اگه آدم پلتفرمهای مختلف رو داشته باشه در کنار بازیهای متنوع، وقت کم هم میاره برای تموم کردن کل بازیهای تکنفره باکیفیت.
----------------
در مورد بازیهای مستقل هم اشتباه میکنی و مفهوم ثابتی نداریم که بشه گفت بازی مستقل فقط باید فلان طور باشه و توی همهشون باید از یه پلتفرم بپریم روی اون یکی و... Kena بازی مستقل هست، Hades هم بازی مستقله و Unpacking هم همینطور. چقدر اینا شباهت دارن به همدیگه؟ The Artful Escape، The Forgotten City و Inscryption و Art of Rally همگی بازی مستقل هستن، ولی کوچیکترین ارتباطی به همدیگه ندارن و هرکدوم یه مدل گیمپلی و طراحی و... رو ارائه میدن. اینا فقط بازیهای همین یکی دو سال اخیر هستن و اگه سالهای بیشتری رو در نظر بگیریم که تنوع خیلی بالاتر میره و مثلاً صحبتی که کرده بودی، اصلاً در مورد Superhot صدق نمیکنه، در حالی که بازی مستقل هست.
کلاً تنوع بازیهای مستقل دستکمی از بازیهای غیرمستقل نداره و اتفاقاً خیلی وقتها نوآوریها و خلاقیتهای بیشتری هم توشون دیده میشه و به خاطر همینه که انقدر طرفدار دارن. اگه آدم فقط سراغ یه گروه خاصی از این بازیها بره (مثلاً سبک روگلایک/روگلایت)، بعد از یه مدت المانهای مشابهی توی اینا میبینه ولی بازیهای مستقل انقدر سبکهای متنوعی دارن که اصلاً نمیشه گفت تکراری و خستهکننده و اینا هستن.
----------------
در مجموع بین نظر اشتباه و نامحبوب تفاوت هست و بعضی موارد هستن که با دلیل و مدرک میشه اشتباه بودنشون رو مشخص کرد. مثلاً اگه من بگم «بایرن مونیخ توی این سالها هیچ افتخاری به دست نیاورده»، یه صحبت اشتباهه ولی اگه بگم «سبک بازی بایرن مونیخ حالم رو بهم میزنه»، این میشه یه نظر سلیقهای که ممکنه یه عده باهاش موافق باشن و یه عده مخالف.