PlayStation The Last Guardian

اخطار: هرگونه صحبت در مورد داستان و مراحل بازی [خارج از اسپویلر] که به نوعی بتواند چیزی را برای کاربران لو بدهد ممنوع است

0f58_the_last_guardian.png


توسعه دهنده: gen DESIGN / Japan Studio
ناشر: Sony Interactive Entertainment
طراح، نویسنده و کارگردان: Fumito Ueda
تهیه کننده: Yasutaka Asakura
آهنگساز: Takeshi Furukawa
پلتفرم: PS4
ژانر: Action Adventure
تاریخ انتشار:
ژاپن / آمریکای شمالی / استرالیا: December 6, 2016
اروپا: December 7, 2016
باکس آرت:
3nv7_tlg_box.png


5hmx_information.png

The Last Guardian سومین ساخته Team Ico که حال با نام "gen DESIGN" فعالیت می کند، از میانه های سال 2008 پس از کلید خوردن پروسه های تحقیقاتی اولیه آن با اسم رمز Project Trico وارد مراحل توسعه شده تا یک سال بعد به صورت رسمی در طی مراسم E3 معرفی شود. بعد از آن پروژه با نمایش کوتاهی در TGS نیز همراه شد ولی از آن نقطه به بعد The Last Guardian با عدم انتشار خود در تاریخ مقرر که تابستان 2010 بود کم کم پا به برزخ توسعه خودش گذاشت و به دنبال آن، شایعاتی از به بن بست رسیدن پروژه بالا گرفت که با جدا شدن Fumito Ueda طراح و کارگردان آن در همان سال آن شایعات به خودش رنگ صحت گرفت.

در میانه های سال 2012 پس از مشخص شدن سخت افزار کنسول نسل بعدی سونی، تیم کوچکی به کُندی مشغول به انتقال و بهینه سازی پروژه برای PS4 شدند. بعد از آن در تابستان 2014، Ueda با تأسیس استدیوی تازه ای و کوچاندن اعضای تیم سابقش به آن جا کار بر روی The Last Guardian که حال مراحل Re-Engineering را تماماً پشت سر گذاشته بود، با جدیت از سر گرفت تا به دنبال آن پروژه 7 ساله تیم که البته در واقع بیشتر از 3 سال تحت ساخت نبوده، سرانجام در E3 ـه 2015 دوباره رونمایی شده و برای عرضه در سال بعد در نظر گرفته شود.

The Last Guardian روایت گر قصه پسربچه ای بی نام است که پس از تبعید و حبس در دژی بزرگ با پیدا کردن موجودی افسانه ای که او را Trico صدا می کند قصد رویارویی با نگهبانان شبح مانند آن قصر و فرار به بیرون از دیوارهای بلندش را می کند. این که داستان این دو چطور تمام می شود را نمی دانیم که البته Ueda خودش می گوید که این قصه تنها بهانه و بستری برای نشان دادن ارتباط میان این دو است که هر چند با رفتاری سرد و توأم با نافرمانی و بی اعتمادی از هر دو طرف شروع می شود ولی قرار است که گره میانشان با پیشروی در قصه محکم و محکم تر شود.

6wnq_news.png

  • Fumito Ueda مصاحبه های مفصلی با رسانه های ژاپنی انجام می دهد و اطلاعات تازه ای از روند توسعه بازی به اشتراک می گذارد (متن مصاحبه)
  • در تاریخ 2 نوامبر آقای Yoshida طی گفت و گویی با وبسایت Gamespot اعلام می کند که در رابطه با نمایشهای جدید The Last Guardian محتاطانه عمل خواهد شد (منبع)
  • سونی در مراسم GDC 2016 بار دیگر انتشار The Last Guardian در سال جاری را تایید کرد (منبع)
  • آقای Phillipe Cardon معاون بخش اروپایی Sony نیز در مصاحبه ای با وبسایت فرانسوی Challenges، انتشار The Last Guardian در سال جاری را تایید کرد (منبع)
  • در تاریخ 12 سپتامبر، Shuhei Yoshida در قالب پستی در PS Blog اعلام کرد که تیم سازنده برای ارائه بی نقص ترین و پالیش شده ترین تجربه ممکن به مقداری زمان بیشتر احتیاج دارد و تاریخ عرضه بازی رسما به 6 دسامبر موکول شد (منبع)
  • در تاریخ 22 اکتبر، آقای Shuhei Yoshida در حساب توییتر خود خبر گلد شدن بازی را به صورت رسمی اعلام کرد (منبع)
w4uf_reviews.png


" تعظیم کن "

Washington Post - 10/10 - A Gaming Masterpiece
Telegraph - 5/5
PlayStation LifeStyle - 10/10
Guardian - 5/5
Time - 5/5
Hardcore Gamer - 5/5
Easy Allies - 5/5
Digitally Downloaded - 5/5
New York Daily News - 5/5
The Daily Dot - 5/5
Playstation Official Magazine UK - 10/10
Gameblog.fr - 10/10
Gamespot - 9/10
EDGE - 9/10 - Game of the Year
...

sivp_characters.png


0c44_characters_the_boy.jpg

پسربچه بی هویت قصه که بازیکن کنترل او را دست می گیرد با داشتن تتوهایی گرفته شده از قبایل "سمون" و "مائوری" بر روی بدن خودش این نظریه که شاید شبیه به پسربچه Ico بخاطر نشان هایی که در بین اهالی او شیطانی قلمداد می شوند – دو شاخ بر روی سر – حال در این قلعه حبس شده را تقویت می کند. پسربچه برای رو به رو شدن با نگهبان های قصر به Trico متکی است و Trico هم برای رهایی از غل و زنجیر فیزیکی خودش و ترس های روانی اش از محیط قصر به پسربچه.

ujd7_characters_trico.jpg

Trico موجود اسرارآمیزی که پسربچه او را پیدا و آزاد می کند، ترکیبی از حیوانات مختلف از جمله عقاب، گربه و سگ است. Trico حیوان ماده قصه، دو بال دارد که شاید با بزرگ شدن جثه اش بتواند با آنها پرواز کند و یا شاید هم صرفاً عملکردی شبیه به پره های ماهی در زیر آب را برایش داشته باشند. او همینطور دو شاخ شکسته شده نورانی و چشمانی با امکان تغییر رنگ بسته به احساساتش دارد. اینکه چرا Trico در قصر غل و زنجیر شده و چرا از نماد تک چشم می ترسد و اینکه آیا موجودات دیگری شبیه به او هم در این دژ وجود دارند همگی از همان جنس سوالات بی جواب کارهای Ueda هستند و هنوز زود است که بدانیم ماجرا از چه قرار است.

gjmi_characters_unknown_enemies.jpg

نگهبانان قصر که از سر تا پا در زره پوشیده شده هستند از یک جهت می توانند به دشمنان کرکتر اصلی در Ico و SotC ارتباط مفهومی داشته باشند و آن هم این نکته که بنظر می رسد جسمی ندارند و روح سیاهی که درون آنهاست ماهیت وجودشان باشد. با این تفاوت که بجای آنکه شبیه به Ico پسربچه با خود این ارواح درگیر شود، در این جا شبیه به SotC در کالبدی زره ای فرو رفته اند و ظاهراً با خارج شدن روح از این کالبد است که از بین می روند. اینکه چه چیزی این نگهبانان ناشناخته قصر را به نگه داشتن پسربچه و Trico در قصر وادار می کند و در پشت سر چه اتفاقی در حال رخ دادن است تاکنون به صورت راز باقی مانده است.

ayz2_screenshots.png


...

nlzo_artworks.png


...

...

ipeo_videos.png


ndze_e32015trailer.jpg

The Last Guardian - E3 2015 Trailer | PS4
480p - 720p - 1080p - GAMERSYDE - YouTube - آپارات
+
5ibn_ignvideopreview.jpg

The Last Guardian: Bringing Trico to Life - IGN First
480p - 720p - 1080p - YouTube - آپارات
+
grac_epicsoundtrack.jpg

Crafting The Last Guardian's Epic Soundtrack - IGN First
480p - 720p - 1080p - YouTube - آپارات
+
gdy2_e32016trailer.jpg

The Last Guardian - E3 2016 Trailer | PS4
480p - 720p - 1080p - GAMERSYDE - YouTube - آپارات
+
79l5_retrospectivevideo.jpg

The Last Guardian - ICO & Shadow of the Colossus Retrospective Video | PS4
360p - 720p - YouTube - آپارات
+
s2rg_actiongameplaytrailer.jpg

The Last Guardian – Action Gameplay Trailer | PS4
480p - 720p - 1080p - YouTube - آپارات
+
dact_cinematictrailer.jpg

The Last Guardian – CG Cinematic Trailer | PS4
480p - 720p - 1080p - YouTube - آپارات
+
38ta_introductionvideo.jpg

The Last Guardian - Introduction Video
1080p - YouTube - آپارات

f6l3_creators.png

Ico، اولین ساخته این تیم از یک جهت با The Last Guardian شباهت زیادی دارد، از آنجایی که Ico نیز در ابتدا برای PS1 در نظر گرفته شده با یک تأخیر یک ساله به PS2 منتقل شد تا ساخت آن نزدیک به 4 سال وقت بگیرد. بعد از آن Shadow of the Colossus با وجود آنکه ساخت آن عملاً قبل از انتشار Ico کلید خورده بود نیز از قائده پروسه طولانی ساخت در کارهای Ueda استثنا نشد و 4 سال دیگر از تیم وقت گرفت و از همین بُعد Yohsida آنها را ملقب به Team Olympic می کرد.

البته پروسه طولانی ساخت کارهای Team Ico با در نظر گرفتن اینکه Team Ico در هنگام ساخت هر دو کار در بهترین حالت ممکن 20-25 نفر عضو ثابت داشت تعجب برانگیز نیست، قائده ای که برای gen DESIGN فعلی و The Last Guardian نیز صادق است و همین مسئله تیم را وادار می کند تا بخشی از کارشان را به عهده اعضای Japan Studio بگذارند.

امّا با این همه چرایی اینکه The Last Guardian در طی همه این 7 سال در معرض توجه بوده را قاعدتاً باید در دو اثر قبلی Fumito Ueda طراح، نویسنده و کارگردان آن جستجو کرد، Ico و Shadow of the Colossus. اطلاعات بیشتر ...

 
آخرین ویرایش:
کسی ک واقا طرفدار کارا قبلی اوعدا و تیمش باشه ن منتظر متای بالا 90 نه رکورد گوتی و جوایز اخر ساله و نه فروش تخیلی یا گرافیک تکنیکی کمر شکنو ناتی داگی طرفدار واقعی tlg براشون مهم ترین چیز همون زمان عرضه ی بازیه و اینکه اون حسه خاصیرو ک فقط تو بازیا اوعدا هستو یبار دیگه تجربه کنن برا کسایی ک از سال 2009 منتظر این بازین همون مشخص شدن زمان عرضش بزرگترین و بهترین خبر ممکن بود و اینکه اوعدا تو مصاحبه هاش گفته بود بازی شروع ساخت و پایانش همونجوری بود ک میخواسته
 
کسی ک واقا طرفدار کارا قبلی اوعدا و تیمش باشه ن منتظر متای بالا 90 نه رکورد گوتی و جوایز اخر ساله و نه فروش تخیلی یا گرافیک تکنیکی کمر شکنو ناتی داگی طرفدار واقعی tlg براشون مهم ترین چیز همون زمان عرضه ی بازیه و اینکه اون حسه خاصیرو ک فقط تو بازیا اوعدا هستو یبار دیگه تجربه کنن برا کسایی ک از سال 2009 منتظر این بازین همون مشخص شدن زمان عرضش بزرگترین و بهترین خبر ممکن بود و اینکه اوعدا تو مصاحبه هاش گفته بود بازی شروع ساخت و پایانش همونجوری بود ک میخواسته
درسته زمانی SOC اومد من نه نگاه به گرافیکش کردم نه منتظر یه متا بالا اون بازی یه حسی به من داد که هیچ وقت دیگه نتونستم دوباره تجربش کنم واقعا تجربه دوباره این نوع بازی برایه من یه چیز باور نکردنیه اصلا هرکسی که تو کار این بازیا باشه وقتی بازی رو پلی کنه محو بازی میشه و دیگه هیچ چیزی براش مهم نیست هنوزم باورم نمیشه که تو ابان قراره این شاهکار رو بازی کنیم انتظار برایه این عنوان از هورایزون و گاد 4 و خیلی دیگه از انحصاریا دیگه برام سختره این بازیه که فقط اودا و تیمش میتونه بسازه باید قدر همچین بازی هایی رو بدونیم و به سونی افتخار کنیم که به غیر از انحصاریایه شاهکاری که داره یه همیچین بازی هایی هم داره که با روح و روانت بازی میکنه
 
از الان اینقدر هایپ کنید که وقتی بازی اومد...
چرا که نه, این دوره زمونه بازیهایی شبیه TLG خیلی کم پیدا میشه و اگه بتونه در سطح کارای قبلیش یا حتی بهتر ظاهر بشه شاید بهش امید ببندیم پا به پای U4 حرکت کنه.U4 اگه گرافیک و گیم پلی محشری داشت TLG هم میتونه طراحی هنری و داستان شگفت انگیزی به مخاطباش ارائه بده و اینکه ما هم نگفتیم قراره بازی قرن بشه
 
  • Like
Reactions: bluestar
هرچی فکر میکنم این موجود نمیتونه حس قدرت رو القا کنه.صرفا یه ترکیبی از چند تا حیوونه که گنده شده ،پرهاشم که دیگه خیلی مسخرست.هرچه زودتر باید قبل از عرضه بازی دوباره طراحیش کنن و یک موجود با ابهت نر بزارن که حداقل ابروی ادم حفظ بشه

جان حس قدرت !!! دقیقا کجاش مسخره هست ! اتفاقا یکی از چیزهای که باعث شده همه تو کف این بازی بمونن همین موجود به گفته شما مسخره هست =)) اون لایک های زیر پستتم جالبه جای فکر کردن داره !
 
هرچی فکر میکنم این موجود نمیتونه حس قدرت رو القا کنه.صرفا یه ترکیبی از چند تا حیوونه که گنده شده ،پرهاشم که دیگه خیلی مسخرست.هرچه زودتر باید قبل از عرضه بازی دوباره طراحیش کنن و یک موجود با ابهت نر بزارن که حداقل ابروی ادم حفظ بشه
یعنی کل کامنت آق فریبرز یه طرف اون موجود با ابهت نررررش به خاطر حفظ آبروی مسلمین یه طرف.^:)^
 
با احترام به فن های چند اتیشه بازی
اگه بعد این همه سال نتونه انتظارات رو براورده کنه اپیک فیل میشه اساسی! این بازی باید تو همه زمینه ها خوب کار کنه،فقط گرافیک هنری و داستان نیست باید گیم پلی و گرافیک فنی قابل قبولی داشته باشه.اگه بعد این همه تاخیر و ... نتونن یه چیز کامل بسازن به تاریخ میپوندن!!
 
The Last Guardian creator: 'I can't face playing my own game'
مصاحبه یه هفته پیش Ueda با گاردین.!
نکته خاص و جدیدی نداره اما یه چند تا نکته لابه لای متن بود که بنظرم جالب بود، گفتم بذارم شاید برای شما هم جالب باشه.:D
خبرنگار گاردین ازش در مورد چرایی تاکید و تشدید بازی هاش حول محور روابط های عمیق و پایه ریزی این دست از روابط سوال میپرسه و Ueda در جواب اشاره میکنه که از برهه زمانی کلید خوردن ساخت ICO و چه زمان حال که توسعه TLG باشه، اون و تیمش هیچوقت سعی نکردن ساخته هاشون رو بر اساس این اِلمان یعنی روابط های عمیق بین کرکترهای اصلی داستان شکل بدن یا قصد و هدف بخصوصی از این کار داشته باشن و حتی اصلا فکر نمی کردن که این نکته بعد ها تبدیل به "امضای" شناخته شده در کارهای بعدیشون بشه و Ueda میگه که بیشتر هدفش از خلق کرکتر دوم و جانبی علاوه بر شخصیت اصلی داستان ایجاد یه داینامیک برای شرح بیشتر داستان و اتفاقات و درنتیجه قراردادن سرنخ های بیشتر در مورد شخصیت اصلی برای بازیکنهاست و از دید اون این روابط در اصل مکانیزمی برای روایت بیشتر در بازی تلقی میشه و اشاره میکنه که ما همیشه دوست داریم و ترجیح میدیم که متریال لازم برای تعریف یک داستان بخصوص رو در اختیار بازیکن ها قرار بدیم تا اون ها خودشون با هر سطح از درک و آگاهی که دارند بتونن اثر رو در آخر تحلیل و تفسیر کنن، تا اینکه به زور بخوایم چیزی رو بهشون بقبولونیم.!

برای مثال این موضوع از رابطه شکل گرفته در SoTC استفاده میکنه که میگه ما بعد از ریلیز بازی فکر میکردیم رابطه و پیوند اصلی میان وندا و معشوقش باشه اما وقتی طرفدارای بازی تفسیر ها و احساسات خودشون رو با ما درمیان گذاشتن با کمال تعجب دیدیم که بیشتر بازیکن ها شاکله اصلی این رابطه رو بین وندا و اَگرو رویت کردن تا اون چیزی که ما و تیممون هدف داشتیم! و در اصل این برهانی بود که باعث پایه ریزی بیس و خلق دنیا و اتفاقات TLG شد و فکر میکردیم روایت این رابطه از زاویه دیگه هم بنظرم جالب بیاد.

وقتی در مورد سطح قابل کنترل بودن تریکو سوال میشه... اودا ذکر میکنه که هنوز Ueda و تیم سازنده دارن سعی میکنن بالانس و تعادلی بین رفتارهای خودجوش و چه بسا بلعکس اون ایجاد کنن. اودا در مورد این قضیه میگه که از طرفی اگه بازیکن بتونه سلطه زیاد روی کنترل یک کرکتر داشته باشه، باعث میشه که اون کرکتر به یک حیوون دست آموز تبدیل بشه و هدف موجودیت اون از بین بره... اما از طرفی دیگه هم اگه شما هیچ کنترل مطلقی روی اون کرکتر نداشته باشید هم باعث میشه اون کرکتر در طول بازی همش آزاردهنده باشه و مانع تصمیمات شما باشه.

در آخر هم Ueda میگه که قرار نیست بعد از ریلیز TLG به این زودی ها تجربه ش کنه، چون که وقتی بازی های خودش رو بعد از مدتی نزدیک به لانچ بازی میکنه همش از زوایه دید یه خالق به اثر نگاه میکنه و همش باگ ها و نکات منفی رو میبنیه که میترسه همش افسوس بخوره "چرا اینجا این ایده رو به کار نبردم؟" ، "چرا این باگ پچش نکردم "و...! اما فکر میکنه یک سال وقفه برای تجربه بازی کافی باشه.!:D
 
آخرین ویرایش:
zuooati3vw29zn0u82rm.jpg

Steve Haske از Inverse دمو E3 امسال رو تجربه کرده و درباره اش مقاله نوشته، اگه اشتباه نکنم از این آدم پادکستی هم درباره SotC تو سالگردش شنیده بودم و یعنی روی هم رفته آدم با سوادی تو این زمینه. کسی اگه حوصله نداره پاراگراف های زیر رو بخونه خلاصه اش اینطوره که گفته که با احتساب هوش مصنوعی و طراحی Trico تعجب می کنه چرا از اول هم این پروژه رو برای PS3 در نظر گرفته بودن و همینطور معتقده منتقدهایی که دائماً می گن این شبیه "بازی PS3" بنظر می رسه به طرز واضحی مدتهاست که سراغ اون کنسول نرفتن! تو ادامه درباره خود Ueda و تک بودنش در این صنعت حرف می زنه و اینطور صحبت های خودش رو تموم می کنه که این مضحکِ اگه کسی The Last Guardian رو بخاطر اینکه گرافیک CG-PhotoReal ـی شبیه U4 نداره دربارش گلایه کنه چون از همین 45 دقیقه ای که تجربه کرده می تونه بگه که نتیجه نهایی قراره چیز "خاصی" باشه و این وسط ترد کردن Last Guardian بخاطر اینکه زرق و برق نداره، حکم یه سیلی تو صورت تمام چیزهایی رو داره که Ueda و تیمش به سختی و این همه وقت برای ارائه اش جون کندن.

Watching the first footage of it now, the visuals frankly look too good to be able to run on hardware that struggled to run lavish triple-A offerings at 30 FPS in its ailing years. With the natural, animalistic design AI Ueda and his team wanted to give Trico, I’m surprised it was ever conceived as a PS3 game in the first place. Even if graphics were Ueda’s be-all-end-all benchmark, critics that say it looks like a PS3 game clearly haven’t revisited the console in some time.

Ueda is an interesting case as a developer. Ico and Shadow of the Colossus are games that command a huge deal of respect, reverence and enthusiasm from a surprisingly wide, or at least very vocal, fanbase. It’s unheard of enough that a developer could reach auteur status after only two games, and Ueda is certainly a creator of seemingly singular vision. Is there really any doubt he hasn’t poured his heart into this?

It’s ridiculous that anyone should be complaining that The Last Guardian doesn’t look as good as a game built from the ground up for PS4. Even from the 45 minutes I’ve played, I can tell the final game is going to be something special. Discounting it out of hand because it’s not as shiny as it would otherwise be is a slap in the face to everything Ueda and his team have worked so hard – and so long – to deliver.

گاهی وقتا فکر می کردم شاید چشم برزخی دارم که همیشه موقع دیدن Last Guardian فکر می کنم از خیلی بازیهای همین نسل بعضاً دستاورد فنی بزرگتری ـه، خوندن نظر چهار نفر مثل اینکه که می فهمن چی دارن می گن دلگرمی ـه واقعاً! Wired و Kotaku هم مصاحبه های کوتاهی با Ueda داشتن و Ueda گفته که هیچ وقت به این فکر نمی کرده که شاید The Last Guardian یک روزی عرضه نشه ولی دائماً با این فکر تیمش کلنجار می رفتن که باید ایده تازه ای رو شروع کنیم یا به حمایت و توسعه همین پروژه ادامه بدیم؟ منتها دلیل اینکه بی خیال این کار نشده به گفته خودش این بوده که برای سالها "روح و قلبش" رو داخلش ریخته بوده و نمی تونسته فراموشش کنه.

The Last Guardian کار یونیک و به شدّت عجیبی ـه که با وجود Ueda پشت خودش نیازی به نگرانی نداره و با خیال راحت می شه پیش بینی موفقیتش رو کرد ولی انقدر درگیر 4-5 نمره اختلاف و حتی سندروم +90 نباشین تو رو به قرآن! Dark Souls متا 89 داره و تو سال انتشارش هم حتی جزو 5 تای برتر تو بردن جوایز هم نشده! ولی الان با گذشت زمان جایگاهی داره که به صورت قطعی شده یکی از بهترین آثار تاریخ! متا و جوایز و نامزدی های مراسم مختلف اثری که ارزش موندگاری نداشته باشه رو نمی تونه موندگار کنه چون این مسائل زور چپونی نیست، هر اثری با گذشت زمانه که تو جایگاهی که استحقاقش رو داره قرار می گیره همونطور که این اتفاق برای Ico و SotC هم افتاد.

پی نوشت: اون عکس اول رو نویسنده Wired گذاشته و نوشته که باور کردنی نیست این آدم 46 سالشه چون هیچ فرقی چهره اش با سال 2002 که باهاش مصاحبه کردم نمی کنه! چی می شه گفت، ageless ـه عین کارهاش!
 
آخرین ویرایش:
صحبت های اخیر مردک دوست داشتنی در مورد مراحل توسعه بازی تو پادکست اخیر PS Blog:
As of right now, the game has been through many playtests already and the development team are now polishing it. In other words, the bulk of the game has been finished and now they are just testing out if it runs properly. After all, it’s important to ship out a game bug free or else the customers will get mad.

مثل چند دفعه آخری که خودشون ذکر کردن، یوشیدا هم گفته دیگه آخرای مراحل تولید و بیشتر مراحل ساخت تموم شده. و این مدتی هم که تا ریلیز مونده بیشتر (تماما) صرف پالیش و دی باگینگ میکنن. مثل این که GenD خودش دوست داشته تاریخ ریلیز بازی رو تو E3 معرفی کنه با اینکه میدونستن مجبور میشن تا لحظه های آخر تغییراتی تو بازی ایجاد کنن اما خیلی از این کار (تایید تاریخ انتشار) مطمئن بودن.! آخر هم یوشیدا گفته که برای اینکه از اسپویل شدن چیزی در مورد بازی جلوگیری بشه، از این بعد زیاد منتظر خبر یا هدزآنی از بازی تا زمان عرضه نباشین.!

دیگه داره خیلی جدی میشه.! کمتر از 100 {99 روز} روز دیگه!8->:-"

77cmmeh3o5rlfdazxib1.gif

!...Just take me
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or