Multi Platform The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

سازنده
Virtuos
تاریخ انتشار
April 2025
ناشر
Bethesda
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S
به جز فاینالز هیچ کدوم از مثال ها آنریل 5 نبود :D با اینکه کلی استدیو خفن باهاش بازی ساختن ولی واقعا نمیشه یه مثال آورد که نتیجه خوب بوده. به نظرم این فاجعس :D درسته آنریل 3 هم این مشکل شبیه بودن بازیا به هم رو داشت تا حدی ولی باز چون خود انجین زیاد چیز تکمیلی نبود سازنده مجبور بود کلی باهاش ور بره کاستومایزش کنه واسه همین باز اوضاع خوب پیش میرفت یا آنریل 4 چون هنوز درگیر آپشنای چرت و پرت و سنگین نشده بود یا سازنده ها زامبی وار نیفتاده بودن رو است های آماده باز میشه باهاش بازی خوب ساخت. ولی آنریل 5 رسما شلنگو گرفته به صنعت ویدیو گیم.

درمورد انتظارتون از CDPR که بیاد آنریل رو برای اپن ورلد بهینه کنه که اینا دو سه نسل با موتور خودشون کشتی گرفتن آخر نتونستن یه بازی بهینه باهاش بدن بیرون حالا بیان یه انجین ترد پارتی رو بهینه کنن؟ یاد اون قضیه قوت موز میفتم :D
نگفتمم مثال هام برا انریل 5 هست...گفتم تو نسل قبل، بعد عناوین رو گفتم:دی طبیعا نسل قبل آنریل 5 وجود نداشت:دی
وگرنه Marvel Rivals رو این نسل هم داشتیم که پرفورمنسش انصافا بد نیست

در مورد قضیه اتمسفر هم همین سایلنت هیل 2 ریمیک رو ببین... فضای نسخه اورجینال رو تا جایی که تونسته حفظ کنه...ولی اونطرف ریمیک MGS3 با اینکه گرافیکی خوبه...ولی اصلا اون حس پالت های رنگی که کوجیما برا بازیاش استفاده می کرد رو نداره...(هر چند باز فیلتر انتخابی برا پلیر گزاشتن) برا همین میگم واقعا خوده سازنده و استدیو مهم هست:دی
 
یکی از دوستان میگفت این فقط پوسته گرافیکیه واسه یک عنوان 20 سال پیش با همون فیزیک و ... قدیمی، خب اینکه تو 2025 نمیشه به اندازه انگشتای دست بازی نام برد که همچین فیزیکی داشته باشه تقصیر کیه؟ :دی

فیزیک کریشن عالی هست... ولی چقدر از این فیزیک در راستای مستقیم خوده گیمپلی استفاده می شه؟ مشکلی که کریشن داره گاهی می تونه همین لذت بازی به صورت نرمال رو بگیره:دی

اگه عناوین بتسدا گیمپلیشون به طور مستقیم مثل زلداهای مدرن نیازمند همچین فیزیکی بود... هیچ عقل سلیمی نباید لحظه ای تو ذهنش برسه که حرف از تغییر انجین بزنه:دی
بعد کسی انتقاد می کنه کرم نداره که:دی مقصر خوده بتسدا هست وگرنه با اون سرمایه ای که داره راحت می تونست انجینشو به شدت بروز کنه یا حداقل یک انجین جدید می ساختن... و یه تیم می زاشتن تو مدت هفت هشت سال تو سکوت این تولز هارو انتقال بدن به اون!
 
به عنوان کسی که این بازی بهترین بازی همه عمرش هست و چند صد ساعت خودش و دی ال سی هاش را بازی کردم واقعا از این ریمستر خوشحالم و واقعا دارم لذت میبرم. واسه بازی ها زیاد احساساتی نمیشم ولی تو همون ثانیه های اول منوی اصلی وقتی اهنگ بازی پخش شد همون لحظه رفتم توی نزدیک ۲۰ سال قبل. زمانایی که بدون هیچ دغدغه ای فکرمون فقط بازی بود و لذتش هم چندین برابر. نا خود اگاه یه اشکی هم ریختیم اون وسط:D اگه اشتباه نکنم توی همین بازیسنتر یه تاپیک خیلی فعال داشت یادمه برای من و خیلیا واقعا بازی سنگینی بود و یه کد دستوری بود که وقتی توی بازی وارد میکردی گرافیک در حد کثافت و حتی خیلی پایین تر از پایینترین تنظیمات خودش پایین میمد ولی خب اونوقت میتونستیم بازیش کنیم:D
ولی در اصل این را خاستم بگم که با این که واقعا دارم ازش لذت میبرم ولی این که سازنده ها اسم ریمستر را روش گذاشتن کاملا دلیلش مشخصه و این که یه سری بازی را در حد ریمیک میدونن ممکنه فقط باعث بشه عده ای همون اول کار نا امید بشن و تحربه همچین اثری را از دست بدن.
بازی همون دقیقه اول همونجا که زندان بان هم زمان که داره تو چشمات نگاه میکنه و بدون این که دستش را تکون بده در را باز میکنه و بعدش وقتی پشت سرشون میری و انیمیشن های راه رفتن جنگیدن و هوش مصنوعی شون را میبینی هر چند برای زمان خودشون انقلابی بودن ولی برا بار دوم میری توی ۲۰ سال قبل:D . همه چیز مخصوصا انیمیشن ها به وضوح با یه ریمیک فاصله داره.
در کل خاستم بگم کسایی که بار اولشون هست میخان بازی کنن با دید یه ریمیک کامل و بازی های سال ۲۰۲۵ طرفش نرید وگر نه همون اوایل نا امید میشین و یکی از بزرگترین پر جزییات ترین و بهترین بازی های تاریخ را کامل نمیتونین تحربه کنین.
 
آخرین ویرایش:
تعداد پلیر های oblivion از 4 میلیون عبور کرد
Screenshot 2025-04-27 192020.jpg
وقتی تو کمتر از چهار روز بیشتر از 4 میلیون نفر بازیکن داشته.
یعنی حداقل یک میلیون فروش رو رد کرده.

امیدوارم به خاطر این موفقیت بتسدا آدرس رو اشتباه نگرفته باشه و TES 6 رو براش بتسداتموم بزاره.
ملت گشنه که چه عرض کنم ؟
دارن برای نسخه ای جدید از این مجوعه زار زار گریه میکنن .

وای به روزی که تیزر واقعی نسخه ششم منتشر بشه.
 
فیزیک کریشن عالی هست... ولی چقدر از این فیزیک در راستای مستقیم خوده گیمپلی استفاده می شه؟ مشکلی که کریشن داره گاهی می تونه همین لذت بازی به صورت نرمال رو بگیره:دی

اگه عناوین بتسدا گیمپلیشون به طور مستقیم مثل زلداهای مدرن نیازمند همچین فیزیکی بود... هیچ عقل سلیمی نباید لحظه ای تو ذهنش برسه که حرف از تغییر انجین بزنه:دی
بعد کسی انتقاد می کنه کرم نداره که:دی مقصر خوده بتسدا هست وگرنه با اون سرمایه ای که داره راحت می تونست انجینشو به شدت بروز کنه یا حداقل یک انجین جدید می ساختن... و یه تیم می زاشتن تو مدت هفت هشت سال تو سکوت این تولز هارو انتقال بدن به اون!
حرفاتو کامل قبول دارم اما بنظرم مشکل اصلی گشادی سازندس...

خب وقتی انجینت همچین قابلیتایی داره چرا ازش استفاده نکنی؟ مثلا این ویدیو رو همون زمان ضبط کرده بودم تو تاپیک استارفیلد آپلود کردم:
View attachment 274062-071af232433a795a9e60da7e0852d4b1.mp4

اینکه آبجکتا اینقد Interactive ـن، وزن خودشونو دارن، تازه هر قسمتشون یک وزنی داره (مثلا دم اون موجود فضاییه سبک تره از بدنش یا پایه های اون وسیله) و چقد واقع گرایانه با جاذبه اون سیاره جور درمیان و ...
خودش کلی موقعیت واسه گیم دیزاین ایجاد میکنه مثل ایجاد صحنه های اکشن جالب تر یا مثلا باس ها از این قابلیت های فیزیک استفاده کنن و اشیا رو سمتت پرت کنن، یا یک سری مینی گیم هایی تو گیم ایجاد کنن که قسمت فیزیک بازی رو به چالش بکشه و ...

خیلی کارا میشه باهاش کرد مخصوصا تو استارفیلد که بحث سیاره و جاذبه ها خیلی مهم بود تقریبا هیچ استفاده ای ازش نشد.

در مورد انجین هم بنظرم تا وقتی به نتیجه نرسیم که چه انجینی رو میشه جایگزین کریشن کرد نمیشه اصلا در موردش حرف زد :دی آنریل که همین الان به عنوان پوسته گرافیکی پدر سیستمارو درآورده چه برسه به اینکه کامل برپایه اون باشه، CDPR که از انجین خودشم فرار کرد، تنها چیزی که واقعا تو این نسل پشمامو ریختونده CryEngine ـه Kingdom Come Deliverance 2 بود که چه از نظر گرافیک چه فیزیک چه پرفورمنس فوق العاده بود :دی که اونم نمیدونم چرا خیلی تحویل گرفته نمیشه، البته ماد خورشم مشخص نیست تا چه حد جواب باشه.
 
آخرین ویرایش:
در مورد انجین هم بنظرم تا وقتی به نتیجه نرسیم که چه انجینی رو میشه جایگزین کریشن کرد نمیشه اصلا در موردش حرف زد :دی آنریل که همین الان به عنوان پوسته گرافیکی پدر سیستمارو درآورده چه برسه به اینکه کامل برپایه اون باشه، CDPR که از انجین خودشم فرار کرد، تنها چیزی که واقعا تو این نسل پشمامو ریختونده CryEngine ـه Kingdom Come Deliverance بود که از همه نظر معرکس :دی که اونم نمیدونم چرا خیلی تحویل گرفته نمیشه، ماد خورشم مشخص نیست تا چه حد جواب باشه.
اگه بحث انجین های خوب فعلیه ID Tech هم فوق العادست.
 
فکر بهشم قشنگه.

ریمستر اینو هرکاری میکنن امیدوارم اون رنگ و نور پردازی اصلی رو نگه دارن چون 1 درصد هم اگه متفاوت در بیاد اون حس و حال اصلی رو از دست میده. برای نمونه یکی چندسال پیش توی آنریل 4 اینترو رو باز سازی کرده بود اون تم خاکستری و کثیف بودن رو قشنگ نگه داشت:


اصن کپیتال ویستلند انقدر آلوده و کثیفه نباید نور آفتاب معلوم باشه
 
خب وقتی انجینت همچین قابلیتایی داره چرا ازش استفاده نکنی؟
البته این صدقه سری Havok Physics ـه که کاملا میشه رو هر موتوری که عشقت کشید Import ـش کنی حتی Unreal :دی

از قدیم این قابلیتا تو بازیا بتزدا Gimmick و ادا بودن و حاظرم هم شرط ببندم یکی از دلایلی که بازی بتزدا اینقدر لودینگ دارن همین قضیست . یعنی نه تنها هیچ چیزی به بازیای بتزدا اضافه نمیکنه بلکه این Physic Base بودن بی خودی آبجکت ها و اینکه دائم باید Track بشن گند زده به یک پارچه بودن بازیاش .

یکی از معقوله های اصلی بهینه کردن بازی اینه که شما ببینی چه چیزی رو چه مکانی نیاز داری و آیا اون چیز ارزش فدا کردن قابلیت اصلی گیمیت رو داره یا نه ؟ مثلا الان اینکه قابلمه بزاری رو سر NPC یهو کور میشه مهم تره یا اینکه بازی فضایی تا فیها خالدون پر شده از لودینگ ؟

RDR2 سازنده اومده تمام تلاشش رو کرده یک محیط پویا رو خلق کنه واسه NPC ها روتین شبانه روزی گذاشته فک کن مثلا میمود مثل بتزدا یـ همچین قابلیت های بیهوده ای رو میزاشت به نظرت میتونست این پویایی ها رو حفظ کنه ؟

کلا بتزدا تو زمینه دیزاین خیلی مشکلات ریز و درشت اینجوری داره هر دفعه هم میاد بزنه یـ جاش رو درست کنه میزنه یت جای دیگش رو ناکار میکنه
 
اینقدری که استارفیلد فشل بودن و محدودیت های انجین رو نشون همه پلیرها داد اسکایریم ، فالوت 3/وگاس تو زمان انتشارشون این کار رو نکردن.
واقعا تو یکسری از محدودیتهایی که Creation داره اینه که با ارفاغ نسل هفتیه ، اگه نگیم شش.

@K I 1 1 E R
اما انصافا فیزیک این بازیها برای جلب توجه نیست.
همه بازیها باید این مقدار از فیزیک و حتی خیلی پیشرفته تر رو داشته باشن.
ناسلامتی این فیزیکی بود که ما تو نسل هفت تجربه کردیم.
حتی کمی قبل تر از اون با هاف لایف 2 و...

اینکه باقی استودیوها و کمپانی ها یادشون میره که فیزیک و AI پیشرفته برای بازیهاشون طراحی کنن و همچنان تو قبل از نسل هفت موندن رو که نباید چماق کنیم و بزنیم تو سر بتسدا که چرا تو این کار رو میکنی که بار پردازشی بازی بره بالا.

مشکل اصلی به نظر من اینه که بتسدا روی انجین پایه ای سرمایه گذاری کرد که از لحاظ طراحی بالاخره یه توانی داشته و تا یه جایی میتونسته به روز باشه.
حالا هر چقدر هم به روزش میکنه ولی یکسری مشکلات خیلی پایه ای هستن و به راحتی قابل فیکس شدن نیستن.

در مقابل اونقدری هم روش سرمایه گذاری کرده و نتیجه هزاران ساعت کدنویسی و هزینه اضافه کردن ویژگیهای متفاوت به اون این شده که برای خیلی از ویژگیهایی که ارائه میده ــ که بازیهای اونها بر این اساس شناخته شدن ــ انجین دیگه ای وجود نداره که بخواد جایگزین Creation بشه.
============

یکی از معقوله های اصلی بهینه کردن بازی اینه که شما ببینی چه چیزی رو چه مکانی نیاز داری و آیا اون چیز ارزش فدا کردن قابلیت اصلی گیمیت رو داره یا نه ؟ مثلا الان اینکه قابلمه بزاری رو سر NPC یهو کور میشه مهم تره یا اینکه بازی فضایی تا فیها خالدون پر شده از لودینگ ؟
آره وجود این آبجکتها تو گوشه و کنار خونه ها یا... و امکان برداشتنشون به عنوان یه شی فیزیکی حتما فخر فروشی هم داره.
شاید اینکه بگی واقعا به این مورد نیازی نیست هم یه جورایی منطقی باشه.
ولی همه اینها به ایجاد ایمرژن خیلی کمک میکنه.
برای همین تجربه RPGهای بتسدا با بقیه کاملا فرق میکنن و این بازیها عمق گیم پلی متفاوتی دارن.

حالا فقط آبجکتها نیستن ، هوش مصنوعی NPCها و الگوی رفتاریشون هم جزو همین ویژگیهاست که بار پردازشی میخواد.
چندتا انجین/بازی RPG دیگه میشه نام برد که درشون NPCها همچین رفتاری داشته باشن؟:

View attachment How To Get The BEST Weapon At Level 1 In TES Oblivion Remastered.mp4
 
یه بخش از روح بازی های بتسدا رو همین آبجکتا تشکیل میدن کدوم بازی میتونی بعد اینکه 1000 نفرو کشتی برگردی شهر دزدکی وارد کتابخونه یکی بشی بعد کتاب هارو دونه به دونه بیاری بیرون جاشونو با قاشق و چنگال پر کنی؟:> اگه اینارو حذف کنن بازی های بتسدا فقط میشه یه بازی دیگه و غیر خاص. فک نکنم ارزش داشته باشه فقط بخاطر اینکه بازی یکپارچه بشه و دیگه لودینگی نبینیم از خیلی چیزا زده بشه
 
فک نکنم ارزش داشته باشه فقط بخاطر اینکه بازی یکپارچه بشه و دیگه لودینگی نبینیم از خیلی چیزا زده بشه
بدبختی همون قضیه لودینگ هم اصلا به اون بدی که همه تصور میکنن نیست :دی فقط استارفیلد بخاطر دیزاین بدش دهن مردمو تلخ کرده.
آره دو نسل پیش که هر لودینگ 30 ثانیه طول میکشید بد بود اما الان که نهایت هر لودینگ 2-3 ثانیه طول میکشه مشکلی ایجاد نمیکنه، تو استارفیلد خیلی رفت رو اعصاب چون دیزاینش جوری بود هی باید از این سیاره میرفتی اون یکی، از رو سیاره فست ترَول میکردی به شیپت و ... اینقد تعداد این لودینگا زیاد شده بود که کفری کرده بود همرو.

وگرنه یکی سال 2025 بشینه Fallout 4 بازی کنه آخرین چیزی که فک کنم به ذهنش برسه لودینگاش باشه، چون دنیاش به اندازه کافی بزرگ و پیوسته هست که نره رو اعصاب.
الدر اسکرولز جدیدم همینطور خواهد بود بنظرم، فقط امیدوارم بیخیال ساخت شهرای بزرگ بشن چون حداقل تو این وضعیت الانش جوابگو نیست و لودینگ سنتر میشه (Neon City starfield :|)
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or