خب بعد مدت ها گفتم بیام و نقد خودم رو از این بازی بنویسم.
اول اینکه من اگر بخوام به لحاظ سلیقه و علاقه مندیم بگم چون ژانر این بازی وحشت بقا هست و از همه مهمتر توی دسته sci fi هم قرار میگیره و محیطی ایزوله و بسته رو نشون میده که در عمق فضا دچار حوادث کابوس واری میشه کافیه که منو عاشق خودش بکنه. درست مثل Doom 3 و Dead space و Prey 2006 و prey 2017 .
ولی نقد بازی رو فارق از علاقه مندیم انجام میدم. بازی ایراد داره، کم هم نه، زیاد. مشکل اساسی بازی که عمیقا بازی رو از عناوین بالا فاصله میده نبود روح و شخصیت هست. نمیدونم اینجا بهترین واژه همون در نیومدن استاد فراستی هست که میشه راجبش گفت
. بازی در نیومده حقیقتا. به لحاظ ارائه تصویری و زیبایی های بصری عنوان کالیستو فوق العاده هست، صداگذاری بینهایت عالیه، دشمنان و enemy design بازی واقعا عالی هستن مخصوصا بعضیاش که خیلی جذابن مثل اون هیولاهایی که یدفعه از توی بدنشون در میان و میگیرنتون با اون گردن دراز و چهره کریه شون.
منتها بحث من بخش دیداری و شنیداری نیست. بازی داستان و روایتش خیلی ضعیفه و منطق روایی داخلش رعایت نشده، خیلی یکباره میندازتت داخل فاجعه قبل از اینکه با دنیای بازی اورینتت کنه، کرکترها اصلا و ابدا اون تاثیرگذاری رو ندارن و واقعا کاغذی هستن، اهدافشون و motivation شون شبیه پوسته ای نازک هست که عملا در رسیدن به معنای واقعی و عمق بازی ناکارآمد هستن هم شخصیت منفیش و هم کرکتر اصلی و همراهان. یک شتابزدگی واضحی در پیشبرد بازی در تمام ارکانش دیده میشه متاسفانه که دلیلش احتمالا همون چیزی هست که اسکوفیلد توی مصاحبه ش گفت.
کامبت بازی فاجعه هست، نه melee combat درست و حسابی داره و نه گانینگ بازی و سلاح هاش satisfy میکننت. حالا رفته رفته با پیشروی بازی یکم بهتر میشه البته ولی در کل در دوره ای که عنوان بنچمارکی مثل last of us میاد و اون شاخص های بینظیر مبارزاتی رو داره چه در بخش تن به تن و چه در مبارزات با اسلحه خب این بازی واقعا میشه گفت توی چند نسل قبل گیر کرده.
مکانیزم های طراحی بازی مثل اون گراویتی دیوایس که نمونه ش رو توی dead space هم دیده بودیم واقعا ناکارآمد و useless هست بر عکس همون دد اسپیس که چه در گیم دیزاین و حل پازل ها و چه در نبردها بسیار جذاب و کارآمد طراحیش کرده بودن.
استفاده بیش از اندازه از دریچه ها و کانال ها و عبور جیکوب از داخلشون واقعا دیگه خسته کننده میشه بعد از یه مدت.
الگوی مبارزات خیلی محدوده و دشمنان خلاقیتی برای مبارزه ندارن و صرفا همون مبارزات melee فاجعه بار و بدتر از اون مبارزات با سلاح که ابدا جذاب در نیومدن رو تا آخر بازی شاهد هستیم. دشمنان و skinهاشون جذاب و ترسناکه واقعا ولی کارکردشون باز هم مثل dead space نیست. کما اینکه قشنگ مشخصه که بازی خیلی سعی کرده که همون حال و هوا رو برای بایوفاژ ها در بیاره تا تداعی کننده نکرومورف ها باشن. در زمینه طراحی واقعا عالی هست ولی هنوز به لحاظ تنوع مبارزاتی و کارکرد ضعیفه.
تا اینجا میتونم به بازی نمره ۷ بدم ولی یک نمره دیگه ازش کم میکنم و بهش ۶ میدم اون هم به خاطر اینه که بازی عملا رو ps4 بدون پچ و آپدیت هاش غیر قابل بازی بود و روی ps5 هم مدام کرش میکرد و از بازی میپرید بیرون بدون آپدیت، ضمن اینکه توی منوها هم مشکلاتی داشت وسط بازی و ui بازی هم کلا فاجعه هست.
این بازی در ارائه حس و حال وحشت به مدد تکنولوژی های بصری و صداگذاری خارق العادش واقعا بینظیر عمل کرده و یکی از بهترین انیمیشن ها و مدلینگ های فیشیال رو داخلش میبینیم و قطعا برای طرفداران sci fi horror یک عنوان خیلی خوبه ولی واقعا پتانسیل هاش از بین رفت با مدیریت پروژه ضعیف و نقص های فراوان در گیم پلی و میشن دیزاین و عمق استراتژی جذب مخاطب.
نمره من به بازی :۶/۱۰