Multi Platform The Callisto Protocol

سازنده
Striking Distance Studios
تاریخ انتشار
۲ ماه دسامبر ۲۰۲۲
ناشر
Krafton
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S
199592

بازی جدید خالق Dead Space در Game Awards 2020 معرفی شد و با اطلاعات بیشتر تاپیک به روز رسانی میشود.
--------------------------------------------
سازنده: Striking Distance Studios
ناشر: Krafton
تاریخ عرضه: 2022
پلتفرم: PC, PS5, Xbox Series X|S​
اطلاعات
  • بازی همچون Dead Space در سبک Cosmic Survival Horror خواهد بود.
  • داستان بازی در سال 2320 در یک زندان بر روی یکی از قمرهای مشتری به نام کالیستو اتفاق خواهد افتاد.
عکسها
-----------
screenshot-01.jpg screenshot-02.jpg screenshot-03.jpg screenshot-04.jpg screenshot-05.jpg
screenshot-06.jpg screenshot-07.jpg screenshot-08.jpg
 
آخرین ویرایش:
سلام و درود
ممنون دوست عزیز از مطالب مفید
فقط چرا بدون ابدیت بازی کردید، یه سری از مشکلات اساسی بازی با ابدیت رفع شده کلا
حالا من یه چیزی بگم
بازی رو خیلی دوست داشتم و برای من یه سری مشکلاتی داشت که اصلا به ماهیت بازی جور درنمیوند
مثلا بازی سوروایور هارر هست و باید از دشمنا بترسیم و فرار کنیم و قایم بشیم ولی همه چی برعکس بود برام، کاراکتر بازی خیلی over power بود و بیشتر من دوست داشتم که دشمنا بیان و لت و پارشون کنم، تو مبارزات تن به تن کارکتر خیلی قوی بود و می‌تونستی براحتی دشمنا رو دونه دونه بزنی و بیشتر دشمنا از ما میترسیدن تا ما از دشمنا، و این با ماهیت بازی در تناقض بود،
مورد بسیار آزاردهنده دیگه. مدیریت اینونتوریت بود و من همیشه ی خدا اینونتوریم پر بود و جا کم داشتم، کلی جون میکندم و راه مخفی پیدا میکردم و با لذت میرفتم تا پاداش این کشف رو بگیرم و متاسفانه جا نداشتم برا برداشتن پاداش ها( این صحنه ده ها بار تکرار شد برام)، چرا باید آیتم های که برا فروش هست (معادل جواهرات تو بازی های دیگه) تو اینونتری اصلی جا بگیرن،
مورد بعدی تعویض سلاح ها بود، عملا طوری طراحی شده بود که بازی نمی‌خواست وسط مبارزات سلاح عوض کنی ، باید چند تا دگمه برا تعویض یه سلاح می‌زدی و بعد با انیمیشن های به شدت کند سلاح عوض میکرد
و در آخر ،نبود باس فایت، عملا فقط یه باس فایت داشت بازی ،
با همه ی اینها من خیلی لذت بردم از بازی، نمی‌دونم چرا ولی با همه ی ایراداتی که داشت برام شدیداً لذت بخش بود و چند بار تموم کردم، گرافیک عالی و گیمپلی و کامبت عالی بود برام، طراحی محیط هم چون بازی خطی دوست دارم خیلی خوشم اومد،
منم شاید 10 روز پیش بازی رو برای اولین بار با Final Transmission تموم کردم. تو فکرش بودم بیام منم نظرم رو اینجا بدم، الان دیدم تاپیک رو و منم با شما خیلی هم نظرم در مورد بازی.

بازی با اینکه قرار هست مثل Dead Space تو سبک Survival Horror باشه دقیقا به علت سبک خاص مبازره از نزدیکی که داره اون حس ترس رو شاید بعد از یک ساعت اول که با مکانیکای بازی آشنا شدی دیگه نداره. دشمنا رسما دورت جمع میشن و به صورت آسیاب به نوبت شروع میکنن باهات دونه دونه درگیر بشن. همین باعث میشه دیگه خیلی بازی استرس خاصی نداشته باشه و اون حس ترس رو خیلی خوب منتقل نکنه، بر خلاف Dead Space.
از طرف دیگه دقیقا همون طوری که گفتین دقیقا سر اینکه سلاح های گرم به خصوص اوایل بازی قدرت خاصی ندارند و جا به جا شدن بین دوتا سلاح وسط مبارزه اصلا کار خوش دستی نیست. از طرف دیگه ریسک خاصی وجود نداره اینکه اجازه بدی دشمنا بهت نزدیک بشن و بعد با melee از خجالتشون در بیایی.
یک مشکل خیلی بد دیگه هم که گفتید inventory management هست، از اواسط بازی با بزرگتر شدنش شدتش کمتر میشه، ولی من خیلی وقتی هم برای خالی کردن inventory هم برای اینکه پول داشته باشم برای ارتقای وسایل هر چیز ممکنی که داشتم رو میفروختم جز مثلا یک خشاب برای تفنگ ها. آخر های بازی که تفنگ های جدید تر باز میشه و پول هم خوب پس انداز کردی و همه چیز رو ارتقا دادی یک مقداری بیشتر میشه روی سلاح های گرم تمرکز کرد ولی بازم به اون صورت برتری خاصی نسبت به melee/telekinesis وجود نداره.
در کل بازی بدی نیست، کیفیت بصری و پرفورمنس خوبی داره، از نظر سینمایی بودن بسیار دیدنی هست، دنیای جالبی خلق شده و شاید منم سر همین موارد خوشحال میشدم بازی ادامه داره میبود، ولی از نظر gameplay عمق کافی رو نداره و همین روی اون ایجاد حس ترس تاثیر مستقیم گذاشته. به نظرم منم در حد همون 6 از 10 خیلی نمره بدی برای این بازی نیست.
 
خب بعد مدت ها گفتم بیام و نقد خودم رو از این بازی بنویسم.
اول اینکه من اگر بخوام به لحاظ سلیقه و علاقه مندیم بگم چون ژانر این بازی وحشت بقا هست و از همه مهمتر توی دسته sci fi هم قرار میگیره و محیطی ایزوله و بسته رو نشون میده که در عمق فضا دچار حوادث کابوس واری میشه کافیه که منو عاشق خودش بکنه. درست مثل Doom 3 و Dead space و Prey 2006 و prey 2017 .
ولی نقد بازی رو فارق از علاقه مندیم انجام میدم. بازی ایراد داره، کم هم نه، زیاد. مشکل اساسی بازی که عمیقا بازی رو از عناوین بالا فاصله میده نبود روح و شخصیت هست. نمیدونم اینجا بهترین واژه همون در نیومدن استاد فراستی هست که میشه راجبش گفت😁. بازی در نیومده حقیقتا. به لحاظ ارائه تصویری و زیبایی های بصری عنوان کالیستو فوق العاده هست، صداگذاری بینهایت عالیه، دشمنان و enemy design بازی واقعا عالی هستن مخصوصا بعضیاش که خیلی جذابن مثل اون هیولاهایی که یدفعه از توی بدنشون در میان و میگیرنتون با اون گردن دراز و چهره کریه شون.
منتها بحث من بخش دیداری و شنیداری نیست. بازی داستان و روایتش خیلی ضعیفه و منطق روایی داخلش رعایت نشده، خیلی یکباره میندازتت داخل فاجعه قبل از اینکه با دنیای بازی اورینتت کنه، کرکترها اصلا و ابدا اون تاثیرگذاری رو ندارن و واقعا کاغذی هستن، اهدافشون و motivation شون شبیه پوسته ای نازک هست که عملا در رسیدن به معنای واقعی و عمق بازی ناکارآمد هستن هم شخصیت منفیش و هم کرکتر اصلی و همراهان. یک شتابزدگی واضحی در پیشبرد بازی در تمام ارکانش دیده میشه متاسفانه که دلیلش احتمالا همون چیزی هست که اسکوفیلد توی مصاحبه ش گفت.
کامبت بازی فاجعه هست، نه melee combat درست و حسابی داره و نه گانینگ بازی و سلاح هاش satisfy میکننت. حالا رفته رفته با پیشروی بازی یکم بهتر میشه البته ولی در کل در دوره ای که عنوان بنچمارکی مثل last of us میاد و اون شاخص های بینظیر مبارزاتی رو داره چه در بخش تن به تن و چه در مبارزات با اسلحه خب این بازی واقعا میشه گفت توی چند نسل قبل گیر کرده.
مکانیزم های طراحی بازی مثل اون گراویتی دیوایس که نمونه ش رو توی dead space هم دیده بودیم واقعا ناکارآمد و useless هست بر عکس همون دد اسپیس که چه در گیم دیزاین و حل پازل ها و چه در نبردها بسیار جذاب و کارآمد طراحیش کرده بودن.
استفاده بیش از اندازه از دریچه ها و کانال ها و عبور جیکوب از داخلشون واقعا دیگه خسته کننده میشه بعد از یه مدت.
الگوی مبارزات خیلی محدوده و دشمنان خلاقیتی برای مبارزه ندارن و صرفا همون مبارزات melee فاجعه بار و بدتر از اون مبارزات با سلاح که ابدا جذاب در نیومدن رو تا آخر بازی شاهد هستیم. دشمنان و skinهاشون جذاب و ترسناکه واقعا ولی کارکردشون باز هم مثل dead space نیست. کما اینکه قشنگ مشخصه که بازی خیلی سعی کرده که همون حال و هوا رو برای بایوفاژ ها در بیاره تا تداعی کننده نکرومورف ها باشن. در زمینه طراحی واقعا عالی هست ولی هنوز به لحاظ تنوع مبارزاتی و کارکرد ضعیفه.
تا اینجا میتونم به بازی نمره ۷ بدم ولی یک نمره دیگه ازش کم میکنم و بهش ۶ میدم اون هم به خاطر اینه که بازی عملا رو ps4 بدون پچ و آپدیت هاش غیر قابل بازی بود و روی ps5 هم مدام کرش میکرد و از بازی میپرید بیرون بدون آپدیت، ضمن اینکه توی منوها هم مشکلاتی داشت وسط بازی و ui بازی هم کلا فاجعه هست.
این بازی در ارائه حس و حال وحشت به مدد تکنولوژی های بصری و صداگذاری خارق العادش واقعا بینظیر عمل کرده و یکی از بهترین انیمیشن ها و مدلینگ های فیشیال رو داخلش میبینیم و قطعا برای طرفداران sci fi horror یک عنوان خیلی خوبه ولی واقعا پتانسیل هاش از بین رفت با مدیریت پروژه ضعیف و نقص های فراوان در گیم پلی و میشن دیزاین و عمق استراتژی جذب مخاطب.
نمره من به بازی :۶/۱۰
من فکر میکنم این بازی تجربه این قوی و لذت بخش هست. بازی در بخشه یکی از ستون های اصلی یعنی گرافیک حرفی باقی نذاشته و طراحی کاراکتر اصلیش کاملا نسل نهی هست و بازی های انگشت شماری ممکنه به گرد پاش برسن


مبارزات بنظرم یه چیز جدید هست هر چند یه جاهایی خوب در نیومده

هر چی بیشتر میری جلو بیشتر یاد میگیریشون مشکلات کمتر نمایان میشه و بازیش اونقدری طولانی نیست بخواد تکراری بشه و مدام در محیط های جدید قرار میگیریم . گراویتی دیوایس هم شخصا هیچ مشکلی باهاش نداشتم

تغییر اسلحه خیلی سخته که با پیشروی در بازی به اونم عادت میکنیم

این مورد تعویض اسلحه رو سازنده های میتونستن با یه اپدیت به راحتی حلش کنن و شاید میخواستن بازی به این روش سخت تر و استرس زا تر بشه ولی دیگه نسل هفتی هم نیست
 
آخرین ویرایش:
من موقع این بازی تازه پالس 3D و تی وی جدید گرفته بودم ، از بهترین عناوین گرافیکی فایو هم بود ، کلا تجربه‌ی خفنی از لحاظ شنیداری و بصری واسم بود 😎
حالا این وسط بخاطر اتفاقاتی که توی استودیو سازنده افتاده بود یه سری ضعف ها داشت ولی در کل دوستش داشتم😉
 
من خودم عاشق بازی هستم، واقعا هم فضاسازیش حرف نداره و توی بحث زیبایی بصری و صداگذاری فوق العادس. منتها بازی گیم دیزاینش واقعا ضعف داره. محتوای داستانی و کارگردانیش هم میتونست خیلی بهتر باشه، و از نظر من بازی هویت مستقل نداره در واقع. نحوه مبارزات چه تن به تن چه با اسلحه به نظرم یا ناقصه و کامل در نیومده یا اگر همین بوده خیلی کانسپت جذابی نداشته.
البته به قول دوستمون چون تجربه بازی خیلی طولانی نیست و زمانش منطقی هست به طور کلی تجربه لذت بخشی هست.
منتها با وجود تمام نقص هاش من واقعا بازیشو دوست داشتم، اگر شاید مشکلات تکنیکیش کمتر بود و یکم بعضی ایده هاش رو پخته تر میکردن میتونست قشنگ یه فرنچایز درست و درمون از داخلش درآورد. همین الانم من دوست دارم ادامه ش رو بسازن واقعا، بازی پتانسیلش واقعا خفن هست و دنیای خلق شده ش اگر روش کار بشه شک نکنید یکی از بهترین عناوین ژانر وحشت میتونه بشه.
من شخصا با وجود مشکلاتش شدیدا دوسش دارم. ولی نقدش رو سعی کردم واقع بینانه و به دور از علاقه های شخصیم بهش نگاه کنم.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or