من با تک تک مثالهایی که آورد مخالفم.
چه در مورد MMO و چه در مورد بازیهای لایو سرویس این چندسال اخیر.
مشکل اصلی این بازیها این نیست که چون سرویس هستن دارن میمیرن ، مشکل اینه که صرفا بازیهای بدی هستن ، همین.
کدوم بازی سرویس محور این چند سال اخیر که فیل شده واقعا بازی خوبی بوده؟
مثالی که خودش آورد در مورد MMO و ورلد آو وارکرفت خودش زمانی از روی همه رد میشد ولی الان خودش در شرف فیل شدنه.
چرا که بد کار کرده و مسیر اشتباهی رفت نه اینکه بازیهای سرویس محور دارن نابود میشن.
تو همون دوره ریزش عظیم پلیرهای وارکرفت FF14 داشت پادشاهی میکرد و این دوباره هم تکرار میشه.
چرا صحبت از بازیهای موفقی مثل Pubg/Fortnite/Apex/Wazone یا گاچا مثل Genshin impact نکرده که همینطوری فقط آمارشون داره بیشتر میشه؟
یا اشاره میکنه و رد میشه.
چرا راه دور میریم ، فلسفه وجودی یک کمپانی موفقی مثل Riot کلا بر پایه لایو سرویسه.
میگم این مثل این میمونه که با مثال آوردن از چندتا بازی ضعیف مثل Forspoken یا امثالهم بگیم بازیهای Open World دارن میمیرن!
مثالهایی که آورد مثل Marvel avegers / Babylon's Fall و... واقعا بازی بدی بودن ، ربطی به لایو سرویس بودنشون نداشت.
بحث اصلی اینه که کمپانی ها و استودیوهایی که ایده خوب ، بودجه و زمان کافی نمیتونن اختصاص بدن نباید وارد یک سری سبکها بشن .
مثل لایو سرویس ، MMO یا امثالهم که بخوان رقابت کنن و بعد که شکست میخورن بگن ای بابا لایو سرویس دیگه ظرفیتش تکمیل شده و بازده مالی نداره و...
مثل مقایسه اپن ورلدهایی که Ubi میسازه با راکستار!
Ubi این حق نداره که بیاد بگه گیم پلی جهان باز داره میمیره چون فروش بازیهای من کم شده.
سیستم اینطوریه که یا میتونی بازی خوب بسازی حالا تو هر سبکی یا باید بری بیرون ، شوخی بردار نیست.