اگر کسی نمیخواد داستان بازی براش اسپویل بشه به هیچ وجه این تاپیک رو دنبال نکنه .
علی تو میگی طرز تفکر نیله فقط و من میگم که فقط طرز تفکر نیل نیست و خیلیها تو اون استودیو همچین تفکری دارن. عکس جشنهای Pride تو استودیو رو ببین، قرار نیس همه کاسه کوزهها سر نیل بشکنه. بعد کجای چیزایی که نیل سر کارکتراش اورد خلاف چهارچوب داستاننویسی بود؟بعد اعتبار؟ از اول هم بازی قرار نبوده فنسرویس باشه و نیل هم خودش گفت ۵۰ درصد فنها متنفر میشن و ۳ ۴ بار هم گفت. بعد خیلی از ایدههای امی داخل نسخه چهارم باقی مونده بودن پس نمیشه گفت احترام نذاشتن.
ببین حرفت راجب هنر فرد رو کاملا قبول دارم. یکم الان بازش میکنم، مثلا من تو یک جامعه مسلمان به دنیا اومدم(کاری با اعتقاد شخصی خودم ندارم) و اطرافم افرادی رو میبینم که مثلا نماز میخونن یا دعا میکنن و یا اعتقاد دارن. ازین جهت وقتی دستم به یک مدیومی برسه مثل کتاب یا فیلم یا گیم، طبیعتا کارکترهایی تو مدیوم من وجود دارن که احتمالا مذهبی هستن چون توی زندگی من وجود دارن. مثلا یهودی بودن شخصیت دینا که اتفاقا برای کارکترسازی چیز درستیه تعیین مذهب.(مثلا پرنس میشگین که شخصیت اصلی کتاب ابله داستایوفسکیه خب مسیحی مذهبیه اگه یادم مونده باشه) از اون طرف توی مسئله همجنسگرایی بازی ذرهای افراط نمیشه خدایی(بین کارکترارو میگم) و روابط بین الی و دینا رو من حتی تاحدودی بین دخترهای تو جامعه خودمون که رفیق صمیمی هستن هم میبینم(نه همش) و واسم کاملا قابل لمس بود. یکبار برای همیشه بحث مرگ جول رو باز کنم؛ جول توی اون فلش فوروارد ۲۰سالهی نسخه اول کارش ادمکشی و زورگیری و اینا بوده و طبیعیه که اون خصلتش حتی بیشتر هم بشه ولی توی ۵ سال نسخه دوم، جول توی یک جامعهای زندگی میکنه که همهچیز شبیه دوران قبل از شیوعه. بچهها یه گوشه بازی میکنن و یکی قصابی داره و یکی اون گوشه موزیک میزنه و بعضی شبها هم مهمونی خانوادگی میگیرن پس طبیعتا تاثیر میزاره روی خصلتش. توی اون سکانس هم تامی اسم خودش و جول رو میگه و جول خودش نمیگه اسمشو و اسم رو به یک "دختر"میگن. دیوید هم توی نسخه اول برای جلب اعتماد الی، اسمش رو بهش میگه و دوستش رو هم معرفی میکنه. جلوتر هم اینا افرادی هستن که نجاتشون دادن، mel میاد به تامی دست میده و اسمش رو میگه و طبیعتا تامی هم اسمشو میگه و میگه این برادرمه و نگاها میره سمت جول. دقیقا چی بگه اونجا خب؟ بگه اسمم به شماها ربطی نداره برین گم شین؟ این هم منطقی نیست خدایی. امیدوارم متوجه منظورم شده باشیاین بخشی که bold کردم خیلی درسته، خیلی ها تو ناتی داگ طرز تفکر مشابه نیل رو دارند و مسله همینجاست که این خیلی ها تغییرات ناتی داگ هست که در دوره عروج نیل رخ داده. الان دیر وقته وگرنه چند مقاله مفصل در همین باب امده که خیلی از اعضای ارشد جا به جا شدن (اینو حتما میذارم همینجا چون موضوع قشنگی برای بحث هست). و اینکه میگم اصلا و ابدا اینکه نیل دراکمن امده خط فکری شو در جز جز بازی اورده بد نیست! من نمیدونم همچین برداشتی کردی یا نه ! اتفاقا از نظر افلاطون و ارسطو هنر توسط "فرد" خلق میشه و این خوبه. من مثال زدم گه اتفاقا دلست 2 هم همینطور بازی شخص نیل دراکمن هست و این برای ویدیو گیم خوبه ولی حالا اینکه نیل موفق بوده یا نه بحث دیگه ای هست
من حقیقتا فکرمیکنم نقل قول نیل (که البته خودم ندیدم و صرفا شنیدم تو این فروم) بابت مرگ جوئل بوده! که خب به قول یکی از بچه ها مرگ جوئل شاید اجتناب ناپذیر بوده ولی نحوه مرگش که چه طوری چارچوب ساخته شده برای شخصیت ش (عدم اعتماد و بدبینی صرف ش) که در دلست یک دیدیم و حالا تغییر کرده بحثه! یکی مثل خوبی زد و گفته بود کسی مشکلی با مرگ شخصیت های اصلی نداره و از ند استارک و ارتور مورگان و جان مارستون مثال اورده بود ولی خب وقتی دلست 1 با گاردبالای جوئل شروع میشه و بعد از 20 سال میبینیم جوئل همچنان گاردبالایی داره و بازم همون شخصیت ایستاتیک سابق هست و حتی در انتهای دلست 1 بازم همون شخصیته، سخته تغییر 180 درجه ای ش در دلست 2 ...
این پلاتی که جول خودشو معرفی میکنه من خیلی باهاش مشکلی ندارم و میشه ازش رد شد . ولی دو تا پلات بازی رو بهش نقد دارم . یکی پلاتی که ابی و الی روبرو میشن و ابی از نیم متری تیر میزنه تو کله تامی ! اونجا تو ۹۹ درصد مواقع یا باید فرد کشته بشه یا به فرض محال اگر تیر کمونه کنه و بخواد به چشم و عصباش اسیب بزنه و باعث کور شدن فرد بشه . نیازمند یه تیم پزشکی مجرب و اماده است که طرفو نیم ساعته برسونن بالا سرشون که با توجه به دنیای tlou و وضعیت الی با دستی که ابی ازش شکسته و اون وضع دینا و جنازه جسی یه مقداری پلات بالییوودی میشه به نظرم ! یه پلات دیگه هم مربوط به مبارزه تامی و ابی و تلپورته اون دخترست یهو از نا کجا اباد تله پورت کرد که ابی رو نکشه تامی ! از این ضعف تو ملات ها تو نسخه اول من جایی ندیدم . راجع به استراکچرم که قبلا گفتم ولی با کلیت داستان مشکلی ندارم به هیچ وجه.ببین حرفت راجب هنر فرد رو کاملا قبول دارم. یکم الان بازش میکنم، مثلا من تو یک جامعه مسلمان به دنیا اومدم(کاری با اعتقاد شخصی خودم ندارم) و اطرافم افرادی رو میبینم که مثلا نماز میخونن یا دعا میکنن و یا اعتقاد دارن. ازین جهت وقتی دستم به یک مدیومی برسه مثل کتاب یا فیلم یا گیم، طبیعتا کارکترهایی تو مدیوم من وجود دارن که احتمالا مذهبی هستن چون توی زندگی من وجود دارن. مثلا یهودی بودن شخصیت دینا که اتفاقا برای کارکترسازی چیز درستیه تعیین مذهب.(مثلا پرنس میشگین که شخصیت اصلی کتاب ابله داستایوفسکیه خب مسیحی مذهبیه اگه یادم مونده باشه) از اون طرف توی مسئله همجنسگرایی بازی ذرهای افراط نمیشه خدایی(بین کارکترارو میگم) و روابط بین الی و دینا رو من حتی تاحدودی بین دخترهای تو جامعه خودمون که رفیق صمیمی هستن هم میبینم(نه همش) و واسم کاملا قابل لمس بود. یکبار برای همیشه بحث مرگ جول رو باز کنم؛ جول توی اون فلش فوروارد ۲۰سالهی نسخه اول کارش ادمکشی و زورگیری و اینا بوده و طبیعیه که اون خصلتش حتی بیشتر هم بشه ولی توی ۵ سال نسخه دوم، جول توی یک جامعهای زندگی میکنه که همهچیز شبیه دوران قبل از شیوعه. بچهها یه گوشه بازی میکنن و یکی قصابی داره و یکی اون گوشه موزیک میزنه و بعضی شبها هم مهمونی خانوادگی میگیرن پس طبیعتا تاثیر میزاره روی خصلتش. توی اون سکانس هم تامی اسم خودش و جول رو میگه و جول خودش نمیگه اسمشو و اسم رو به یک "دختر"میگن. دیوید هم توی نسخه اول برای جلب اعتماد الی، اسمش رو بهش میگه و دوستش رو هم معرفی میکنه. جلوتر هم اینا افرادی هستن که نجاتشون دادن، mel میاد به تامی دست میده و اسمش رو میگه و طبیعتا تامی هم اسمشو میگه و میگه این برادرمه و نگاها میره سمت جول. دقیقا چی بگه اونجا خب؟ بگه اسمم به شماها ربطی نداره برین گم شین؟ این هم منطقی نیست خدایی. امیدوارم متوجه منظورم شده باشی
این منوال یک چیز طبیعیه چون اوج فروش یک بازی توی همون ۳ روز اوله. مثلا آنچارتد۴ هم توی هفته دوم اینقدر افت داشت و کلی مثال دیگه... . اتفاقا توی هفته دوم تلو اندازه مجموع فروش ۹ بازی بعدی لیست، فروش داشته و نسخه اول تلو هم حتی تو لیست هست. یوزر اسکور هم بالا اومده و رسیده ۵.۱، اتفاقا شما پیدا کنید پرتقالفروش رافروش هفته دوم توی UK حدود %80 کاهش داشته فروش هفته دوم توی ژاپن %85. خودتون پرتقال فروش رو پیدا کنید .
دوره کوجیما تموم شده ولی خب متاسفانه بازی جدیدش گوتی سال 2019 شده! دقیقا تو مدت زمانی که ناتی داگ دلست 2 رو ساخته استدیوی روی فرمی که بالای 400 500 نفر عضو داخلی داره و انجین اماده نسل هشتمی و غیره کوجیما دث رو ارائه داد که گوتی سال شد. چه بسا بودجه و فرم همچون ناتی در اختیارش بود مثل کل تاریخ 20 30 ساله اش بازی با متای بالای +90 هم تحویل میداد
دوره فرد محوری تو بازیهای AAA تموم شده؟ برای همین هست هوادارها دنبال این بودند که بدونند کارگردان نسخه جدید اساسینز کرید اشراف اسماعیل هست یا نه ؟ اونم اساسیز کریدی که قشنگ در حالت کارخونه ای تولید میشه! بازم ملت میخوان بدونند کارگردانش کیه!
نیل دراکمن تاثیری نداشته تو حس و حال بازیهای اخیر ناتی داگ؟ از تغییر جنسیت بچه نیتین درک گرفته که خالق اصلی داستان و شخصیت ها یعنی امی هنینگ میخواسته پسر باشه که از استدیو اخراج میشه و نیل و بروس داستان رو به دست میگیرند و باقی ماجرا میدونید که نیل میگه چرا دختر نباشه؟. از DLC لفت بیهایند که کامل روی شخصیت الی تمرکز داره و دغدغه های جنسی ش، ,
و اصلا همین که بدمن انچارتد 4 از نیدین عوض میشه به یک مرد و کاشف به عمل میاد نیدین اونقدر بد نبوده که دوتا برادرهای درک رو مثل آب خوردن کتک میزده و در لاست لگسی کنار کلوئی یک شخصیت اصلی میشه! و همین حالا کل داستان دلست 2!
تو این پستم نمیخوام اصلا درباره خوده دلست 2 حرفی بزنم که خوبه یا نه! ولی ولی ولی به خاطر فن بازی و نمیدونم هرچی فکت هارو خدشه دار نکنید. ایدیولوژی نیل دراکمن در تک تک آثار اخیر ناتی داگ دست کم به صورت شعاری قابل مشاهده هست و اصلا نمیتونی نه تاثیری تو فرهنگ استدیو نداشته! سرپرست نویسندگان کل پروژه ها هست! کارگردان دلست 2 هست! نائب رییس کل استدیو هست! بعد خط مش فکری شو نمیبینیم تو بازیها؟ تو طراحی محیطهای بازی nجا از پرچم رنگین کمونی همجنسگراها استفاده شده! یعنی تو طراحی محیطهای ریز هم نظارت داشته و چیزایی که میخواسته رو اورده
روندی که استودیو با اخراج امی هنینگ و هدایت دراکمن پیش گرفته اصلا قابل قبول نیست و بازی های ناتی داگ رفته رفته بیشتر با ساخته های قبلی این استودیو در حال فاصله گرفتن هستن که بنظرم چیز خوبی نیست.
ببین حرفت راجب هنر فرد رو کاملا قبول دارم. یکم الان بازش میکنم، مثلا من تو یک جامعه مسلمان به دنیا اومدم(کاری با اعتقاد شخصی خودم ندارم) و اطرافم افرادی رو میبینم که مثلا نماز میخونن یا دعا میکنن و یا اعتقاد دارن. ازین جهت وقتی دستم به یک مدیومی برسه مثل کتاب یا فیلم یا گیم، طبیعتا کارکترهایی تو مدیوم من وجود دارن که احتمالا مذهبی هستن چون توی زندگی من وجود دارن. مثلا یهودی بودن شخصیت دینا که اتفاقا برای کارکترسازی چیز درستیه تعیین مذهب.(مثلا پرنس میشگین که شخصیت اصلی کتاب ابله داستایوفسکیه خب مسیحی مذهبیه اگه یادم مونده باشه) از اون طرف توی مسئله همجنسگرایی بازی ذرهای افراط نمیشه خدایی(بین کارکترارو میگم) و روابط بین الی و دینا رو من حتی تاحدودی بین دخترهای تو جامعه خودمون که رفیق صمیمی هستن هم میبینم(نه همش) و واسم کاملا قابل لمس بود. یکبار برای همیشه بحث مرگ جول رو باز کنم؛ جول توی اون فلش فوروارد ۲۰سالهی نسخه اول کارش ادمکشی و زورگیری و اینا بوده و طبیعیه که اون خصلتش حتی بیشتر هم بشه ولی توی ۵ سال نسخه دوم، جول توی یک جامعهای زندگی میکنه که همهچیز شبیه دوران قبل از شیوعه. بچهها یه گوشه بازی میکنن و یکی قصابی داره و یکی اون گوشه موزیک میزنه و بعضی شبها هم مهمونی خانوادگی میگیرن پس طبیعتا تاثیر میزاره روی خصلتش. توی اون سکانس هم تامی اسم خودش و جول رو میگه و جول خودش نمیگه اسمشو و اسم رو به یک "دختر"میگن. دیوید هم توی نسخه اول برای جلب اعتماد الی، اسمش رو بهش میگه و دوستش رو هم معرفی میکنه. جلوتر هم اینا افرادی هستن که نجاتشون دادن، mel میاد به تامی دست میده و اسمش رو میگه و طبیعتا تامی هم اسمشو میگه و میگه این برادرمه و نگاها میره سمت جول. دقیقا چی بگه اونجا خب؟ بگه اسمم به شماها ربطی نداره برین گم شین؟ این هم منطقی نیست خدایی. امیدوارم متوجه منظورم شده باشی
حقیقتش این ایراد رو دیگه نمیفهمم ینی چی. چرا جول یه دختر رو نجات داده؟سوال اصلی اینجاست چرا Abby زنده موند و چی شد Joel نجاتش داد ..؟
Oh wait deus ex machina
این دوستان کرانچ استودیو رو هم سر نیل میشکوندن ،، دیگه اینا که طبیعیهعلی تو میگی طرز تفکر نیله فقط و من میگم که فقط طرز تفکر نیل نیست و خیلیها تو اون استودیو همچین تفکری دارن. عکس جشنهای Pride تو استودیو رو ببین، قرار نیس همه کاسه کوزهها سر نیل بشکنه. بعد کجای چیزایی که نیل سر کارکتراش اورد خلاف چهارچوب داستاننویسی بود؟بعد اعتبار؟ از اول هم بازی قرار نبوده فنسرویس باشه و نیل هم خودش گفت ۵۰ درصد فنها متنفر میشن و ۳ ۴ بار هم گفت. بعد خیلی از ایدههای امی داخل نسخه چهارم باقی مونده بودن پس نمیشه گفت احترام نذاشتن.
حقیقتش این ایراد رو دیگه نمیفهمم ینی چی. چرا جول یه دختر رو نجات داده؟
از یوتیوب ببینی بهتر متوجه میشیحقیقتش این ایراد رو دیگه نمیفهمم ینی چی. چرا جول یه دختر رو نجات داده؟
بازی قبلش توی دهتا دیالوگ پیشزمینه میچینه که جول رفته اون سمتها و اصا الی هم با دوربین کلی روی اون اسکی لاج فوکوس میکنه. همینطوری کشکی نبوده بودن جول اونجا. یجورایی ایرادت مثل این میمونه که چرا دقیقا شب رد ودینگ، آریا استارک رسیده بود اونجا؟(ببخشید بابت مثال چون اولین چیزی که به ذهنم میاد رو مثال میزنم مگرنه مثال زیاده)ایراد نیست یک trope هست که باور پذیری داستان را کم میکنه که در مورد The Last of Us 2 حضور همزمان Joel و Abby در یک موقعیت dramatic هست ، اون ویدیو را نگاه کنی متوجه میشی من چی میگم