اگر کسی نمیخواد داستان بازی براش اسپویل بشه به هیچ وجه این تاپیک رو دنبال نکنه .
قطعا میدونی من یکی از کسایی هستم که به بخش هایی از داستان ایراد گرفتم و یکی از بزرگترین مشکلاتم شخصیت پردازی abby و غیر قابل هضم بودنش بود. اما ، برای این که ببینیم کلیت داستان tlou 2 تونسته ساختار شکنی بکنه فقط به شخصیت پردازی ها نمیشه نگاه کرد . ببین دو تا سناریو خیلی ساده میشد برای نسخه دوم در نظر کرفت :
۱.یه تیم از فایرفلای بیاد سراغ الی و جول یکیشونو گروگان بگیره و در اخر ما همشونو تیکه پاره کنیم و اندینگ با غروب افتاب بیاد بالا !
۲.جول کشته بشه توسط هر شخصی و با الی بزنیم تمام مسببین این کار رو تیکه پاره کنیم و اندینگ با غروب افتاب بیاد بالا !
خوب تا اینجا که میشه یه تکرار مکررات که هر مخاطبی رو جذب میکنه . شخصیت و قهرمان ما هم جول و الی میمونن و تمام ! اما داستان نسخه دومنمیخواسته اینو بگه اصلا !
و چرا بهش میگیم ساختار شکن ؟ چون یه کار خیلی سخت رو به مخاطب هاش محول میکنه . ازت میخواد داستان ۱ رو تموم شده بدونی و حالا از بیرون به داستان نگاه کنی . جول و الی ۲ نفر بودن از هزاران نفر در دنیای tlou ولی خیلی های دیگه همهستن که حق حیات دارن . و حق رو با خودشون میدونن . تو نسخه دوم باید اینو قبول کنی . که این واقعا سخته برای هر مخاطبی ، عصبیت میکنه و به راحتی نمیتونی بپذیریش ، حتی من با انتقام نگرفتن الی هم مشکلی ندارم واقعا . چون تو اواخر بازی وقتی میرسه بالا سر abby میبینه یه دختر هیکلی و مغرور با چه فلاکت و قیافه داغونی به یه چوب بسته شده و له شده . هم قیافش و هم هیکلش ، حتی وقتی طناب رو از دستاش باز میکنه به قدری یارو رو حقیر شده میبینه که اولش بیخیال کشته شدنش میشه و یه جورایی اونو حتی مال کشته شدنم نمیبینه ! در نهایت عصبانیت دوباره بهش غلبه میکنه تا اخرین لحظه انتقام میبرتش و در حالی که داره خفش میکنه و در حالی که میتونه جونشو بگیره یاد جول میفته و با حقارت تمام ولش میکنه. و نمیکشتش .
tluo 2 یه ویدیو گیم استاندارد بر اساس عادت های همیشگی مخاطب هاش نیست . یه گیم واقع گرایانه است که شاید تو یه سری شخصیت پردازی ها و پلات ها ضعف داشته باشه اما کلیت داستانش بر اساس واقعیت زندگی بنا شده نه عادت قهرمان پروری ما !
p s : اتفاقاتی که تو زندگی واقعی ما انسان ها میفته واقعا ! همشون افتاده . خانواده ای که خرج میکنه، دادگاه میگیره پول قصاص رو واریز میکنه و وقتی قاتل بالای چوب دار میره پاهاش میلرزه و به غلط کردن میفته و مرگ رو جلو چشماش میبینه . خانواده مقتول میبخشتش . تو همین ایران خودمون پره از این اتفاقات .
p.s 2 : همه اینارو گفتم ولی همچنان معتقدم اگر استراکچر داستان یا حداقل یه سری از شخصیت پردازی ها و پلات ها تغییر میکرد بیشتر میپسندیدم داستان رو .
نویسنده باید پایان دلخواه من و شما رو وارد بازی کنه پس ؟ حرفی که میزنید از پایه و اساس غلط هست . داستان رو نویسنده هر جوری که دوست داره مینویسه و توی یه بازی خطی قرار نیست حق انتخاب به شما داده بشه . داستان قرار بوده اینطوری نوشته بشه و شده . همونطور که قبلا هم گفتم هر ساختار شکنی تاوان داره و یکی از تاوان هاش حمله به نویسنده هست . یکی دیگه از تاوان هاش از دست رفتن بخشی از فن های بازی هست !حالت دوم اینکه نویسنده پایان دلخواه خودش رو روایت کنه و الی تصمیم به بخشش بگیره.
کلا کامنت من و سناریوهایی کاملا کلیشه ای و فن پسندی که میشد راجع به نسخه دوم نوشت رو نخوندی ! داستان کاملا بر اساس واقعیات زندگی نوشته شده و نه قهرمان پروری های همیشگی !اتفاقا قرار نیست داستان بر اساس واقعیت زندگی باشه نه قهرمان پروری. همین الان هم الی و ابی برا خودشون سوپر هیرویی هستن با اون همه جک و جونوری که کشتن
اتفاقا بازی سعی میکنه از روز سوم سیاتل این چالش رو برای الی به وجود بیاره که آیا میتونه این قضیه رو رها کنه یا نه. اگه دقت کرده باشید از یه جا به بعد جسی بهش میگه که: "بذار این موضوع رو روشن کنیم، وقتی تامی رو پیدا کردیم همه چی تموم میشه و میریم پی کارمون، اوکی؟" الی هم در کلام قبول میکنه ولی با این حال جلوتر وقتی میبینه به اکواریوم نزدیک تر شده و یه قایقم اونجا هست طمعش اجازه نمیده بیخیال ابی بشه. یکم بریم جلوتر، بعد از کشته شدن اوون و مِل توی تئاتر تامی از الی میپرسه با این موضوع که ابی تهش زنده مونده کنار میای؟ الی هم در جواب میگه چاره ای ندارم و باید اوکی باشم.خب توی داستان این حالت دوم اتفاق میافته در حالی که داستان هنوز مخاطب رو آماده بخشش نکرده و اون تغییر جهت ناگهانی الی صدمه شدیدی به داستان بازی میزنه.
اتفاقا بازی اول قرار بوده که بازی با کشته شدن ابی به پایان برسه، اما نویسنده ها احساس کردن چنین چیزی توی اون موقعیت با شخصیت الی همخوانی نداشته و داستان رو عوض کردن. اینکه فکر میکنید چرخه زنجیروار انتقام رو نمیبینیم خیلی برام عجیبه! ابی یه تعدادی از نزدیک ترین دوستاش رو از میده سر این موضوع، تامی تقریبا از ماریا طلاق میگیره، اون طفل معصوم (JJ) هم سر کشت و کشتاری که یه عده دیگه راه انداختن یتیم شده. بماند که کشته شدن جول خودش یه بخش مهم و شروع کننده چرخه بوده.اما توی داستان بازی ما نه انتقام میگیریم، نه وقایع زنجیرواری رو شاهد هستیم تا بخشش الی رو هضم کنیم و نه میذاریم ابی به همو تیر چوبی بمونه و زجر بکشه و نه ابی رو با عذاب خودش رها میکنیم. همین باعث میشه پایان بازی به شدت ضعیف باشه انگار یه نفر با عجله خواسته سر و ته داستان رو به هم بیاره.
گفتم که حالت دوم همون پایان منظور نویسنده بوده که خب توضیح دادم درست پرداخت نشده.نویسنده باید پایان دلخواه من و شما رو وارد بازی کنه پس ؟ حرفی که میزنید از پایه و اساس غلط هست . داستان رو نویسنده هر جوری که دوست داره مینویسه و توی یه بازی خطی قرار نیست حق انتخاب به شما داده بشه . داستان قرار بوده اینطوری نوشته بشه و شده . همونطور که قبلا هم گفتم هر ساختار شکنی تاوان داره و یکی از تاوان هاش حمله به نویسنده هست . یکی دیگه از تاوان هاش از دست رفتن بخشی از فن های بازی هست !
کلا کامنت من و سناریوهایی کاملا کلیشه ای و فن پسندی که میشد راجع به نسخه دوم نوشت رو نخوندی ! داستان کاملا بر اساس واقعیات زندگی نوشته شده و نه قهرمان پروری های همیشگی !
چون الی و ابی جک و جونور کشتن قهرمان هستن ؟
اتفاقا بازی اول قرار بوده که بازی با کشته شدن ابی به پایان برسه، اما نویسنده ها احساس کردن چنین چیزی توی اون موقعیت با شخصیت الی همخوانی نداشته و داستان رو عوض کردن. اینکه فکر میکنید چرخه زنجیروار انتقام رو نمیبینیم خیلی برام عجیبه! ابی یه تعدادی از نزدیک ترین دوستاش رو از میده سر این موضوع، تامی تقریبا از ماریا طلاق میگیره، اون طفل معصوم (JJ) هم سر کشت و کشتاری که یه عده دیگه راه انداختن یتیم شده. بماند که کشته شدن جول خودش یه بخش مهم و شروع کننده چرخه بوده.
شرمنده اگه این قسمت رو بد متوجه شدم. اگه منظورتون چرخه بخشش هست که خب بازم ابی بعد از کشته شدن مِل و اوون از الی و دینا میگذره. حالا بار اول توی جکسون هم همچین چیزی اتفاق میوفته اما اونجا دنبال جول بودن و الی همچنان حرکتی نزده بود. ولی بار دوم تا مرز کشتن الی و دینا پیش رفت که تهش به واسطه لِو بیخیالشون شد.کامنتم رو کامل بخونید گفتم چرخه زنجیروار بخشش نه انتقام
دور دوم هستم با ابی ولی داستان بازی دارای خلاء هست و به شخصه باعث شد برای من پایانش جذاب نباشهشرمنده اگه این قسمت رو بد متوجه شدم. اگه منظورتون چرخه بخشش هست که خب بازم ابی بعد از کشته شدن مِل و اوون از الی و دینا میگذره. حالا بار اول توی جکسون هم همچین چیزی اتفاق میوفته اما اونجا دنبال جول بودن و الی همچنان حرکتی نزده بود. ولی بار دوم تا مرز کشتن الی و دینا پیش رفت که تهش به واسطه لِو بیخیالشون شد.
پ.ن: اگه مثل من بازی رو فقط یک بار رفتید بنظرم جا داره حداقل دو دور تموم کنیم تا یه سری از جزئیاتی که جا انداختیم یا فراموش کردیم رو کامل در جریانشون قرار بگیریم.
محمد بر خلاف تصورات اصلا جو تیمی تو ناتی داگ از بین نرفته ،، حتی استان هم هنوز دپارتمان خودش رو داره و چند نفر روی داستان کار میکنن ... حتی وقتی دراکمن و تیم میبینن نمیتونن اون داستان و اون احساسی که میخوان رو به وجود بیارن هالی گراس رو برای نوشتن داستان دعوت میکنن ...
از نشونه های یه سازنده و نویسنده خوب اینه که بیشتر از همه خودش منتقد کار و اتفاقات باشه و بیشتر از همه به کارش شک کنه ... نمونش کوری بارلوگ. که تو مصاحبه اش میگه ، بعضی روزا با خودم میگفتم اصلا این کاری که میکنیم درسته ، چیز خوبی در میاد؟
دراکمن نه مثل کوجیما فرد گراست (فضای استودیو این اجازه رو بهش نمیده ) و نه مثل کوجیما خودش رو پرفکت میدونه ....
خود دراکمن وقتی بازی رو معرفی میکنن ، میگه انتظار داره خیلی از طرفداری نسخه اول از بازی متنفر بشن ...
از اون طرف کوجیما میگه هر کی بازی من رو درک نکرده ، fps بازه
قصدم مقایسه یا کوبیدن کوجیما نیست ، چون اسم کوجیما رو آوردی گفتم ، از طرفی کوجیما هم حق داره .... اون موقع که بازی های یه مشت بپر بپر ساده بودن ،، اومد بازیهای داستان محور عمیق و سنگینی ارائه کرد که کلا صنعت گیم و نگاهی که بهش میشد ، رو تغییر داد ، من خودم وقتی متال گیر ۳ رو بازی کردم باورم نمیشد همچین داستان خفنی تو ویدئو گیم روایت شده ...
ولی خب دوره کوجیما ها ، میکامی ها ، ساکاگوچی ها و و و تموم شده ،، اون موقع بازی ها با تیم های چند یا نهایتا ۵۰,۶۰ نفره ساخته میشد و هر کسی چندین وظیفه رو به عهده میگرفت ، الان بازی ها رو یه تیم چند صد نفره میسازه ، الان یه بخش رو چند نفر روش کار میکنن نه اینکه یه نفر روی چند بخش کار کنه ... هیچ وقت دیگه به اون دوره فردیت تو بازی سازی بر نمیکردیم .. مگر بازی های ایندی...
توصیه میکنم این مقاله رو بخونی
The Last of Us Part II: چطور ناتیداگ وسط تراژدی، یک عنوان کلاسیک خلق کرد
دقیقا با همین بینشت و برداشتی که از کامنت من داشتی ، از بازی ها هم برداشت میکنید و کاملا تکلیف معلومه ....دوره کوجیما تموم شده ولی خب متاسفانه بازی جدیدش گوتی سال 2019 شده! دقیقا تو مدت زمانی که ناتی داگ دلست 2 رو ساخته استدیوی روی فرمی که بالای 400 500 نفر عضو داخلی داره و انجین اماده نسل هشتمی و غیره کوجیما دث رو ارائه داد که گوتی سال شد. چه بسا بودجه و فرم همچون ناتی در اختیارش بود مثل کل تاریخ 20 30 ساله اش بازی با متای بالای +90 هم تحویل میداد
دوره فرد محوری تو بازیهای AAA تموم شده؟ برای همین هست هوادارها دنبال این بودند که بدونند کارگردان نسخه جدید اساسینز کرید اشراف اسماعیل هست یا نه ؟ اونم اساسیز کریدی که قشنگ در حالت کارخونه ای تولید میشه! بازم ملت میخوان بدونند کارگردانش کیه!
نیل دراکمن تاثیری نداشته تو حس و حال بازیهای اخیر ناتی داگ؟ از تغییر جنسیت بچه نیتین درک گرفته که خالق اصلی داستان و شخصیت ها یعنی امی هنینگ میخواسته پسر باشه که از استدیو اخراج میشه و نیل و بروس داستان رو به دست میگیرند و باقی ماجرا میدونید که نیل میگه چرا دختر نباشه؟. از DLC لفت بیهایند که کامل روی شخصیت الی تمرکز داره و دغدغه های جنسی ش، ,
و اصلا همین که بدمن انچارتد 4 از نیدین عوض میشه به یک مرد و کاشف به عمل میاد نیدین اونقدر بد نبوده که دوتا برادرهای درک رو مثل آب خوردن کتک میزده و در لاست لگسی کنار کلوئی یک شخصیت اصلی میشه! و همین حالا کل داستان دلست 2!
تو این پستم نمیخوام اصلا درباره خوده دلست 2 حرفی بزنم که خوبه یا نه! ولی ولی ولی به خاطر فن بازی و نمیدونم هرچی فکت هارو خدشه دار نکنید. ایدیولوژی نیل دراکمن در تک تک آثار اخیر ناتی داگ دست کم به صورت شعاری قابل مشاهده هست و اصلا نمیتونی نه تاثیری تو فرهنگ استدیو نداشته! سرپرست نویسندگان کل پروژه ها هست! کارگردان دلست 2 هست! نائب رییس کل استدیو هست! بعد خط مش فکری شو نمیبینیم تو بازیها؟ تو طراحی محیطهای بازی nجا از پرچم رنگین کمونی همجنسگراها استفاده شده! یعنی تو طراحی محیطهای ریز هم نظارت داشته و چیزایی که میخواسته رو اورده
دقیقا با همین بینشت و برداشتی که از کامنت من داشتی ، از بازی ها هم برداشت میکنید و کاملا تکلیف معلومه ....
این تاپیک و مبحثی که واردش شدی خیلی از اون بازی ها کمال رسون و تعریفی که از گیم داری، فاصله داره ... اشتباهی اومدی
"GTA V" new trailer was awesome! This free control is future of the game, way higher than anywhere, makes me depress as matter fact.(cont..)
— HIDEO_KOJIMA (@HIDEO_KOJIMA_EN) July 11, 2013
I don't think our "V" can reach that level. Rockstar's team are the best. W/o question they will pull up the possibility of game.
— HIDEO_KOJIMA (@HIDEO_KOJIMA_EN) July 11, 2013
من کلا تاکید روی دختر نیتن رو نمیفهمم الان مثلا اگه پسر بود چه تغییری توی پلات اصلی حاصل میشد یا چه فرقی به حال فنها داشت؟ کلا یه اپیلاگه دیگه سخت نگیرین الکی. بعد همونطور که امی خالق آنچارتده، نیل هم خالق دنیای تلو و لفتبیهاینده و هرکاری دلش خواست میتونه با داستان و کارکتراش بکنه و حتی یجورایی ایدهاش رو از زمان دانشجویی خودش داشته. n تا پرچم رنگینکمانی؟ حقیقتش من یکی بیشتر ندیدم و فقط دلیلشم هم نیل نیست. تعداد کارکنان با این گرایش توی ناتیداگ زیادن و نیل خودش اصا استریته. اصل رو ول کردین چسبیدین به فرع. هرچیزی هم گفته بشه دراکمن پرافتخارترین کارگردان این دهه بوده و کارنامهاش گویای همهچی هست
علی تو میگی طرز تفکر نیله فقط و من میگم که فقط طرز تفکر نیل نیست و خیلیها تو اون استودیو همچین تفکری دارن. عکس جشنهای Pride تو استودیو رو ببین، قرار نیس همه کاسه کوزهها سر نیل بشکنه. بعد کجای چیزایی که نیل سر کارکتراش اورد خلاف چهارچوب داستاننویسی بود؟بعد اعتبار؟ از اول هم بازی قرار نبوده فنسرویس باشه و نیل هم خودش گفت ۵۰ درصد فنها متنفر میشن و ۳ ۴ بار هم گفت. بعد خیلی از ایدههای امی داخل نسخه چهارم باقی مونده بودن پس نمیشه گفت احترام نذاشتن.در کل یکسری حرف مثل همیشه بدون منطق نوشتی و تا به فن بازی هات ادامه بدی و در جواب نداشته بازم دری وری ...
یک بخشی از صحبت هات امدی گفتی کوجیما خودش رو پرفکت میدونه! نمیدونم این چه پرفکتی ای هست که وقتی GTAV رو میبینه از بازی خودش نا امید میشه و رسما اینو اعلام میکنه؟!
Hideo Kojima depressed by GTAV
دختر نیتین هم برای من مهم نیست (که هرچند حداقل بهتر بود به خاطر احترام به امی هنینگ هم شده میذاشتند پسر باقی بمونه) ولی صرفا مثالی (کمی) بود که بگیم نه طرز تفکر فردی نیل دراکمن کاملا در یک اثری که 900+ روش کار کردند مشخصه
درباره پرچم رنگین کمونی هم شما یکی رو دیدی! چنتا رو ندیدی و مهم نیست ولی بازم تاییدی بر این حرفه نیل دراکمن به عنوان نفر اول پروژه روی جزییات ریز هم نظارت داشته و خواسته هاشو اورده در طراحی یکسری موارد کوچیک!
نیل هم هرکاری دوست داره میتونه با شخصیت ها انجام بده ولی در چارچوب اصول درست داستان نویسی ! کسی که دلست 2 رو میخره به خاطر اعتبار لست 1 بوده.
تازه اگه واقعا کل بازی یا نیمه اول یا حتی مارکتینگ بازی با ابی بود، من میگفتم "Bold".این کسایی که حرف از ساختار شکنی در داستان سرایی میزنند انگار کوجیما بدبخت 25 ساله متال گیر نمیسازه
بخش الی حداقل جسی یا تامی( با اینحال وای که چقدر توی کل بازی این بشر Out of character بود:/) رو داشت خوشت ازشون بیاد.جالبه اکثرا از بخش ابی و کاراکترش بد میگن ...
و من کاملا برعکسم و بخش الی و پرداخت خودش و مخصوصا اطرافیانش به نظرم یه 10 lvl از بخش الی پایین تره
عجب...عجب...
نه اقا...همین الان کوجیما بره یک بازی ترسناکی یا MGS بسازه خودم با سر میخرم.دوره کوجیما تموم شده ولی خب متاسفانه بازی جدیدش گوتی سال 2019 شده!