اگر کسی نمیخواد داستان بازی براش اسپویل بشه به هیچ وجه این تاپیک رو دنبال نکنه .
نقد دانکی رو که گذاشتیم اون بالا
فگر کنم شما علاوه بر این که حرف های من و اون ویدیو رو درست متوجه نشدی دست به بازی هم نزدیمطمئنی ویدیو درست دیدی ؟
اول ویدیو یه مثال ریاضی می زنه
هر عددی که دوست داری انتخاب کن
ضربدر 3
بعلاوه 6
تقسیم بر 3
جواب بدست امده رو منهای عدد اولیه کنه
جواب =2
مهم نیست تو چه عددی انتخاب میکنی جواب در هر شرایطی عدد 2
Tlou part 2 هم دقیقا همین
دو بار با سگ بازی میکنی بعد گیمر مجبور میکنه در نقش الی اون سگ بکشه
دینا باردار از اون طرف پلیر مجبور با همین مربع یه زن باردار دیگه mel بکشه
در تمام طول بازی بدون حق انتخاب گیمر مجبور به انجام کار های میکنه که دوست نداره
یا مثلا این که چرا تو بازی زیاد پشت هم مربع زده میشه تو درگیری نزدیک
کجای ویدیو این ها رو گفته
در تمام مدت گیم پلی و زمانی که دشمنی پلیر رو می گیره و برعکس و کات سین ها مربع تکرار می شه
مربع در واقع همون QTE
بعد از مدتی برای این دوستمون تبدیل به جوک شده که هر اتفاقی در بازی می افته با چند تا مربع حل می شه
در مورد پرسپکتیو
من پیشنهاد میکنم ویچر 2 بازی کنی
حالا یه همچین مفهوم ارزشمندی که کارگردان بهش رسیده رو بیار بذار کنار نقد دوزاری که شما برای تأیید حرفت میذاری.فگر کنم شما علاوه بر این که حرف های من و اون ویدیو رو درست متوجه نشدی دست به بازی هم نزدی
اولا اول شما سگ میکشی مثل سگ های دیگه و فکری روشون نمیکنی. بعد بازی داستان این سگ بخصوص رو توضیح میده. این باعث میشه شمایی که مخاطبی به این فکر کنی تو درگیری جنگ و هر چی ما هیچ ایده ای از بک استوری طرفی که میکشیم نداریم و همین کشیدن ماشه رو راحت تر میکنه. حالا یه همچین مفهوم ارزشمندی که کارگردان بهش رسیده رو بیار بذار کنار نقد دوزاری که شما برای تأیید حرفت میذاری.
یارو میگه بازی باعث میشه کاری رو بکنم که نمیخوام جالب اینجاس کارگردان دقیقا همین میخواد همین اذیت شدن شما موقع جنگیدن با الی همین احساسی که تو طول دو نسخه بازی کردن الی باعث شده درون شما بوجود بیاد این احساس میتونستی راجع به هر کدوم از اون دشمنای معمولی داشته باشی اگه داستانش سختی هاشون عقایدشون مثل الی درک میکردی. خوب عزیزم اگه ناراحت میشی این صحنه ها رو مبینی همیشه doom هست برای بازی کردن.
مثل این میمونه که مثلا جنگ black water تو got منتقد ها بیان بگن نه چرا کرکتر محبوب ما رو بدون این که ما بخوایم جلوی هم قرار داده
در مورد اون قضیه مربع هم بشین ویدیو رو از دقیقه ۹ یه بار دیگه نگاه کن.
در مورد پیشنهادتم نه مرسی وقت ندارم ما داریم راجع این بازی صحبت میکنیم.
کلا اکثر دوستانی اینجا شروع کردن ترول و ... از جمله خود شما تو تاپیک بازی قبل از عرضه مخالف قضیه همجنسگرایی الی بودید و کلی راجع به انحطاط جوامع غربی صحبت کردی. تعجبی از شماها نیست چرا الان این اشکالات آبکی رو میگیرید. من یکی دو نفر بین شماها دیدم که خیلی اتفاقا قبولشون دارم و این برام عجیب که چجوری نسخه این بازی رو پیچیدن اونا.
کارگردان بهش برسه یعنی تونسته یه احساسی خلق کنه که تو مدیوم دیگه ای غیر ممکن بود این انتقال احساسات به مخاطب. نه این که کارگردان خودش بهش رسیده بقیه نرسیدن (باورم نمیشه این مسئله رو هم باید توضیح میدادم )حالا یه همچین مفهوم ارزشمندی که کارگردان بهش رسیده رو بیار بذار کنار نقد دوزاری که شما برای تأیید حرفت میذاری.
اینجا تاپیک بررسی فیلم یا سریال نیست که کارگردان بهش برسه
در دنیای گیم , گیمر با تجربه گیم پلی و انتخاب خودش باید به مفهوم ارزشمند برسه
من متوجه نمیشم چرا باید پارت دو از این فانتزی های شما پیروی کنه؟ انتخاب یا آزادی عمل داستانی یه انتخاب که کارگردان تصمیم میگیره انجامش بده یا نه. این که مثلا تو بازی god of war ما توانایی انتخاب داستان رو نداریم دلیل بر ناقص بودن بازی نیست. مثل این میمونه من ناراحت بشم که چرا کریتوس زد اون همه آدم بیگناه کشت باید حق انتخاب میداد مثل ویچر! این اشکالاتی که داری میگیری استاندارد نیست دوست عزیز. کارگردان انتخابش این بوده که حسی رو که میخواد منتقل کنه و با توجه به همین نقدی که داری ازش دفاع میکنی موفق هم بوده. پرسپکتیوی که من راجع بهش حرف میزنم صرفا یه انتخاب moral مثل بازی ویچر یا مثلا fallout نیست که هر کسی انتخابی بکنه. این جا میخواد مفهوم کلی قضاوت زیر سوال ببره. میخواد تو رو جای تمام اضلاع جنگ و نفرت قرار بده تا ببینی حق با همست و حق با هیچکی نیست. این هدف با این شیوه تو هیچ مدیای دیگه ای انجام نشده بود.این یعنی کارگردان داره تو بازی به پرسپکتیو اهمیت میده این همه به صراحت نشون میده تو همچین شرایطی خوب و بد دیگه معنی پیدا نمیکنه
CDPR روند داستانی و سرنوشت شخصیت ها به دست گیمر سپرده و این ما هستیم که تصمیم می گیریم , کدوم شخصیت بده یا خوب / کی لایق زنده ماندن هست یا نیست
عزیز من میخوای شما که کارگردانی برو جای دراکمن سرنوشت ابی رو به گیمر ها واگذار کن لول به همون همجنسگرایی گیر بدید سنگین تره این چیزایی که میگی رسما شوخی دیگهاگه نیل دراکمن کارگردان و نویسنده بود , در انتهای بازی سرنوشت ابی به گیمر ها واگذار می کرد
خوب مثل این که شما واقعا دوست نداری یا نمیتونی اون قسمت ببینی من برات ترجمه میکنم:این دستمون میگه
در تمام مدت گیم پلی و زمانی که دشمنی پلیر رو می گیره و برعکس و کات سین ها مربع تکرار می شه
مربع در واقع همون QTE
بعد از مدتی برای این دوستمون تبدیل به جوک شده که هر اتفاقی در بازی می افته با چند تا مربع حل می شه
میگه حمله نزدیک فقط از l1 و مربع استفاده میکنه و این خسته کنندست!.( بماند که همون l1 زدن به موقع خودش یه چالش و ترکیبش با مربع واقعا ارضا کنندس از نظر گیم پلی) این جملش بود.ثانیش اگه میخوای دقیقا ۹.۰۶ ثانیه.melee combot is just dodge with l1 and spam square for punches. this repitition is fatguing.
نه متأسفانه خوب یادت نیست. شما از یه تریلر مثل کاری که الان میکنی به این نتیجه رسیده بودی که بازی ضد مرد و دراکمن یه sjw که سعی میکنه برتری زن ها رو نشون بده. بنده مثال gow3 رو زدم که صحنه دختر پوزایدن چه از نظر خشونت بی مورد چه از نظر کارگردانی جای اضافی بود و اگه میخوای ازین بازی اشکال بگیری پس gow هم بی مشکل نیست.یادم میاد با خود شما سر خشونت سه گانه god of war بحث می کردم
خشونت سه گانه در مقابل tlou part 2 شبیه خاله بازی
دیگه با خشونت مشکلی نداری ؟
مشکل دقیقا همین جاستکارگردان بهش برسه یعنی تونسته یه احساسی خلق کنه که تو مدیوم دیگه ای غیر ممکن بود این انتقال احساسات به مخاطب. نه این که کارگردان خودش بهش رسیده بقیه نرسیدن (باورم نمیشه این مسئله رو هم باید توضیح میدادم )
من متوجه نمیشم چرا باید پارت دو از این فانتزی های شما پیروی کنه؟ انتخاب یا آزادی عمل داستانی یه انتخاب که کارگردان تصمیم میگیره انجامش بده یا نه. این که مثلا تو بازی god of war ما توانایی انتخاب داستان رو نداریم دلیل بر ناقص بودن بازی نیست. مثل این میمونه من ناراحت بشم که چرا کریتوس زد اون همه آدم بیگناه کشت باید حق انتخاب میداد مثل ویچر! این اشکالاتی که داری میگیری استاندارد نیست دوست عزیز. کارگردان انتخابش این بوده که حسی رو که میخواد منتقل کنه و با توجه به همین نقدی که داری ازش دفاع میکنی موفق هم بوده. پرسپکتیوی که من راجع بهش حرف میزنم صرفا یه انتخاب moral مثل بازی ویچر یا مثلا fallout نیست که هر کسی انتخابی بکنه. این جا میخواد مفهوم کلی قضاوت زیر سوال ببره. میخواد تو رو جای تمام اضلاع جنگ و نفرت قرار بده تا ببینی حق با همست و حق با هیچکی نیست. این هدف با این شیوه تو هیچ مدیای دیگه ای انجام نشده بود.
عزیز من میخوای شما که کارگردانی برو جای دراکمن سرنوشت ابی رو به گیمر ها واگذار کن لول به همون همجنسگرایی گیر بدید سنگین تره این چیزایی که میگی رسما شوخی دیگه
خوب مثل این که شما واقعا دوست نداری یا نمیتونی اون قسمت ببینی من برات ترجمه میکنم:
میگه حمله نزدیک فقط از l1 و مربع استفاده میکنه و این خسته کنندست!.( بماند که همون l1 زدن به موقع خودش یه چالش و ترکیبش با مربع واقعا ارضا کنندس از نظر گیم پلی) این جملش بود.ثانیش اگه میخوای دقیقا ۹.۰۶ ثانیه.
نه متأسفانه خوب یادت نیست. شما از یه تریلر مثل کاری که الان میکنی به این نتیجه رسیده بودی که بازی ضد مرد و دراکمن یه sjw که سعی میکنه برتری زن ها رو نشون بده. بنده مثال gow3 رو زدم که صحنه دختر پوزایدن چه از نظر خشونت بی مورد چه از نظر کارگردانی جای اضافی بود و اگه میخوای ازین بازی اشکال بگیری پس gow هم بی مشکل نیست.
هر چند بر خلاف شما با تجربه کردن این بازی مطمئن شدم هیچ کدوم از صحنه های خشن بازی مثل اون صحنه دختر پوزایدن بی مورد نبود.
البته با شناختی که از شما تو این فروم دارم هیچ حرفی برات قانع کننده نیست و تهش دوباره با مغلطه حرفای قبلیت تکرار میکنی و کلا دنبال بحث نیستی ولی باز اینم گذاشتم که یه مقدار جو عجیبی که تو این فروم بر ضد بازیی که قبل از عرضه نسخش پیچیده بودی عوض شه کسی که تجربه نکرده تحت تأثیر این عجایبی که میگی قرار نگیره.ا
این مبارزه آخر هم اینقدر مربع زدم ساعدم درد گرفتخب بلاخره تموم شد تبریک میگم به هرکسی اینو تموم کرده، آخر بازی خیلی کمدی بود الی ابی رو از بالا میاره پایین باهم میرن توی ساحل آبی میخواد بره الی میگه بیا مبارزه کنیم آبی قبول نمیکنه چاقو میذاره روی گلوی اون بچه تا آبی قبول میکنه، آبی دندوناش تیزن مثل گرگ دوتا از انگشت های الی رو با دندون قطع میکنه (توی فیلم هندی هم این صحنه ها رو نمیبینیم) بعد در حین خفه کردن یه لحظه شاید چند صدم ثانیه قیافه جول با گیتار میاد جلوی چشمش بعد میبخشتش (من فکر کردم لابد توی خوابی چیزی میبینه جول میگه نه انتقام منو نگیر، یا جول ناراحته) این یه ثانیه که جول با گیتار اومد جلوی چشمش سریع فهمید انتقام خوب نیست گفت برو، این مبارزه آخر هم اینقدر مربع زدم ساعدم درد گرفت،من توی تاپیک اصلی نمره نمیدم چون دوستان ناراحت میشن بخوام نمره بدم با ارفاق 7.5 میدم گیم پلی خوبه انیمیشن ها عالیه بازی خیلی متنوع هست ولی مینی مپی نداره قسمتهای با ابی زجر کامله، گرافیک بازی خوبه ولی منو تحت تاثیر قرار نداد، خیلی موقع ها از بس محیط بزرگه آدم قاطی میکنه کجا بره، توی صحنه هایی هم که باید مخفی کاری اگه مخفی کاری نکنی یه مشت آدم میریزن سرکله آت، بعد یه سری اسلحه ها دکورن مثل هفت تیر باید کلی تیر بزنی تا بمیره دشمن، بازی میتونست خیلی کوتاهتر باشه بنظرم همون قسمت که آبی میتونست سر این دوتا رو ببره باید سر میبرید تموم میشد میرفت، من دیگه از این IP زده شدم صد درصد شماره بعدی هم ساخته میشه بخاطر دلایل تجاری من به خودم عهد کردم که سمت شماره بعدی نرم چون از این بازیهای آب بندی و فرسایشی متنفرم
من از داستان خیلی خوشم اومد به این دلیل که اول این حسو به مخاطب منتقل میکنه که باید بری انتقام بگیری و واقعا هم به شکل فوق العاده ای این حس همزادپنداری با الی و انتقام خون جوئلو ایجاد میکنه برات. جلوی چشمت مهمترین شخصیت بازیو به بدترین شکل ممکن از بین میبره و در عمل فقط باید مرگشو نظاره گر باشی.
اما نیمه دوم بازی ناگهان کنترل همون فردی که تا دقیقه پیش قرار بوده ازش انتقام بگیرمو، میده دستت و اونجا بازی میاد کلی میپردازه به شخصیت اببی. از گذشتش میگه، عشقش، ترس از ارتفاع و ... و حتی در ادامه اتفاقاتی می افته که کامل این شخصیتو دگرگون میکنه و یک جورایی این شخصیت رابطه ای براش شکل میگیره که شبیه به رابطه جوئل و الی هستش. یعنی بازی تا آخر سعی میکنه که به مخاطب بگه که این کسی که الی داره میره بکشه، مثل همه انسانه و حتی یک حس دوگانگی برات ایجاد میکنه که من الان باید طرفدار اببی باشم یا الی که تک تک افرادو به قتل رسونده.
در آخر دوباره سوییچ میکنه رو الی و حالا نوبت میرسه به مرحله انتقام که واقعا مرحله سختیه برای ما چون تا اونجا هر دو بخش داستانو دیدیم و کاملا می دونیم هر دو شخصیت چه کار هایی کردند.
اما الی تصمیم میگیره انتقام بگیره و وقتی ابیو از بالای جایی که زندانی شده نجات میده، اببی هم همون جا میره سراغ نجات لیو و اصلا حضور الی براش مهم نیست (یک جورایی بازی دوباره رابطه الی و جوئلو در قالب رابطه اببی و لیو برای مخاطب و الی نمایش میده)
الی اینجا کوتاه میاد اما موقعی که تصمیم می گیره برگرده، چهره مرگ جوئل میاد جلوی چشمش و دوباره هدف انتقام براش زنده میشه.
بعد از این که در حال کشتن ابیه، دوباره چهره جوئل میاد تو ذهنش که اونجا به الی میگه اگر باز هم مجبور بشه و دوباره تاریخ تکرار بشه باز هم الیو از تو بیمارستان نجات میده.
اینجاست که الی به خودش میاد و اببیو رها میکنه تا بره و یک جورایی تو اببی و لیو، سرگدشت و شخصیت خودش و جوئلو میبینه.
در نهایت هم بعد از اون صحنه بازی به ما نشون میده که الی همه چیزو به خاطر این حس انتقام از دست داده.
درست مثل اببی که در طول بازی تمام دوستان و همه چیزشو به خاطر همون انتقام خون پدرش از دست میده.
به نظرت داستان نسخه اول زیر سوال نمیره با پذیرش ابی ؟ این یه تیکه از نقدی که من راجع به داستان بازی نوشتم :من این متنو برای چند تا از دوستان و منتقد ها که به داستان بازی انتقاد داشتند فرستادم و گفتم اینجا هم قرار بدم به عنوان نظر شخصی خودم:
متن به صورت کامل داستان بازیو اسپویل میکنه و اگر تموم نکردید به هیچ عنوان نخونیدش:
قطعا اگر هم زیر سوال بره، من به عنوان یک نکته منفی بهش نگاه نمیکنم و به نظرم ساختار شکنی کردن در شماره دوم و حداقل من که خیلی راضی بودم از اتفاقات داستانی.به نظرت داستان نسخه اول زیر سوال نمیره با پذیرش ابی ؟ این یه تیکه از نقدی که من راجع به داستان بازی نوشتم :
کارگردان جسور بازی بعد از کشتن جول و game over کردن بخشی از طرفداران ، حالا بی رحم تر و به هدف شکستن تابوی داستان نسخه اول ، رابطه پدر و فرزندی و نجات احساسی الی را اشتباه و لایق تاوان می داند ! از این جا به بعد شاید میتوان انتهای داستان را حدس زد ! شاید انتقامی در کار نخواهد بود . جول تاوان نجات الی و جلوگیری از ساخت واکسن را داده است . پدری که سال ها قبل دختر خود را به علت یک دستور اشتباه و یک اطاعت بی رحم از دست می دهد . با دختری به نام الی اشنا می شود و ابتدا به دید یک معامله به ان نگاه میکند اما رفته رفته این رابطه به یک رابطه پدر و فرزندی تبدیل شده و نمی تواند در برابر کشته شدنش بی تفاوت باشد . درست یا غلط او را نجات می دهد . اتفاقی که 90 درصد مخاطبان و طرفداران ان را دوست دارند ! یعنی نجات دادن الی ! اما این بار کارگردان عرصه را تنگ تر می کند . و بخش عمده ای از طرفداران نسخه اول را تحت فشار قرار داده و از ان ها میخواهد کنترل قاتل جول را به دست گرفته و بپذیرند کاری که در نسخه اول با جول انجام داده اند اشتباه بوده ! این بخش از داستان که به نظر نگارنده مهمترین بخش داستانی بازی هست جای ساعت ها و روز ها بحث و تفکر داشته و به سادگی نمی توان ان را انالیز و هضم کرد . در اینجا تصمیم با شماست ! ایا می توانید اتفاقات نسخه اول را اشتباه و اجازه کشته شدن الی را می دادید ؟ ایا در دنیای واقعی حاضر هستید عزیزتان را برای نجات بشریت از دست بدهید ؟ در واقع پاسخ به این سوال نقطه اختلاف مخالفان و موافقان داستان بازی است که از قضا هر دو جزو طرفداران نسخه اول هستند . عده ای متنفر می شوند و عده ای عاشق . هدفی که کارگردان داشته و ان را به سر انجام رسانده .
قطعا از لحاظ سلیقه ای که نمیشه در موردش بحث کرد . ولی از نظر تکنیکالی میتونیم قبول کنیم داستان نسخه اول زیر سوال رفت و در نتیجه خیلی از فن های نسخه اول میتونن با داستان زاویه پیدا کنن . البته من جزو این دسته نیستم و داستان و روایت پارت دوم رو بی نقص می دونم . هر چقدر هم که سنگین و تلخ باشه !قطعا اگر هم زیر سوال بره، من به عنوان یک نکته منفی بهش نگاه نمیکنم و به نظرم ساختار شکنی کردن در شماره دوم و حداقل من که خیلی راضی بودم از اتفاقات داستانی.