نینجا گایدن 2 با هیچ سی پی یویی 60 فریم ثابت نمیده. حتی i9 9900K که اورکلاک شده باشه هم یه جاهایی میاد زیر 50. گرچه میشه گفت بازی تقریباً 60 فریم اجرا میشه ولی بازم بی نقص نیست مثل نسخه اول. نکته ای که در مورد نینجا گایدن باید بهش توجه کنید اینه که سرعت بازی به فریم ریت بستگی داره و این یعنی اگه بازی 30 فریم اجرا شه، سرعت بازی هم نصف میشه و فریم ها با سرعت نصف روی صفحه به نمایش در میان! اینطور نیست که احساس کنید مثل بازیهای نرمالِ 30 فریمی بازی روون نیست. کلاً صحنه آهسته میشه.
این جور بازیها تا با CPUـهایی در رده 6700K براحتی قابل بازی نشن، Playable در نظر گرفته نمیشن. حالا شاید 5 سال دیگه که ضعیفترین CPUـها هم در حد 8700K/3700x بشن اون موقع توقعشون از نظر Playable بودن فرق بکنه.
===
نکته ای که برام جالب بودن این بود که من PS3 رو بعد از مدتها روشن کردم و نزدیک به 40-50 تا بازی تاپشو دانلود کردم و شروع کردم به تست کردن. گرافیک بازیهای AAAـه اون نسل خیلی تو ذوق نمیزنه چون آپ اسکیل کردن از 720p به 1080 یا 4K بخوبی توسط تلویزیون های امروزی انجام میگیره و افت کیفیت خاصی مشاهده نمیکنید. ولی چیزی که بیشتر از همه تو ذوق میزنه (جدای ازین که Level Design اکثر بازیهای اون نسل که گرافیک خوبی داشتن با استانداردهای امروز همخونی نداره) سرعت کند سیستم و فریم ریت تو دیوار اکثر بازیهاست. واقعاً افتضاح هست ازین نظر. حالا من کاری به بعضی پورتهای خیلی بد مثل RDR یا Bayonetta ندارم که همون موقع هم مورد تمسخر قرار گرفتن ولی بازیهایی که برای اون زمان خیلی روون و خوب به نظر میومدن الان اصلاً قابل تحمل نیستن. همون GoW III که خودم فکر میکردم زمان لانچش خیلی روون اجرا میشه بشدت فریم متغیرش توی ذوق میزنه. یه جاهایی 30 فریمه، یه جاهایی که اتفاقی نمیوفته قشنگ مشخصه فریم میره رو 50-60!
همین مساله بشدت توی بازیهایی که زیر 30 فریم میان تو ذوق میزنه، Infamous 1 الان بازی کردنش مرد میخواد
افت فریم های شدید و ....
The Last of Us هم همینطور، خیلی جاها مشخصه زیر 30 فریم هست. Uncharted 1 که مشکل شدید Screen Tearing داره که مشخصه برای بهبود کیفیت یه جاهایی VSync غیرفعال میشه که افت فریم کمتر به چشم بیاد.
خلاصه از کل بازیهایی که تست کردم، Uncharted 2/3 تنها بازیهایی بودن که از نظر Framerate/Framepacnig خیلی با ثبات بودن (اونا هم یه جاهایی افت فریم داشتن البته).
نکته جالبتر اینه که بازیهایی که 60 فریم هستن، با این که گرافیک کمتری دارن، خیلی خیلی بروز تر به نظر میان. هم از نظر قابلیت بازی هم از نظر Image Quality خیلی دلچسب تر هستن. الان که دیگه گرافیک یه بازی ای مثل GoW 3 یا The Last of US قدیمی شدند، چیزی که ازشون باقی مونده یه کنترل بد و افت فریم های شدید هست.
نتیجه کلی این شد که واقعاً قدر RPCS3 رو دونستم، بازیهایی مثل Drakengard, Asura's Wrath, Heavenly Sword و خیلی بازی دیگه که با 60 فریم و 4K خیلی خیلی خیلی خیلی بیشتر قابل بازی میشن. همین Heavenly Sword رو روی PS3 بازی کردم، بالا اوردم
روی RPCS3 با بیلد آخر و 4K اجرا کردم در حد بازیهای AA این نسل به نظر میاد