من که ۱۰ دادم بهش
نیمه دوم فیلم حتی بهتره از اول
نیمه اول سنگینتر و ساکنتر و رویاییتر هست اما وقتی نیمه دوم با فرود نوسفراتو از قلعهاش تاثیرش رو سناریو و اشخاص زیاد میشه
تنش بیشتر میشه و هر سکانس پرتنشتر از سکانس قبلی هست
تا اینکه میرسه کجا اوجش؟
اون نمای آخر چی بود دقیقا؟
فکتون باز نموند؟
شاهکار بوده فیلم
سی دقیقه مونده به پایان هم لیلی رز دپ یه سکانس رو carry میکنه که شاهکار فیلمبرداری و کارگردانیه.
کلا حرف خیلی زیاده یه عالمه میشه حرف زد در موردش حتی فیلم بسیار عمیق و لایه به لایه و پر از جنبههای گوناگونه که همگی با پیچیدگی کار شده
فقط روایت مربوط به رفیق توماس و بازی فوقالعادش رو میشه از این فیلم برد بیرون و اونو نقش اول یه فیلم با scale کوچکتر کرد در این حد.
هر چی از این فیلم بگی کم گفتی در کل. عاشقانه تاریخی مسیحیت پاگانیسم کیمیاگری ترس روانشناختی ترس ماروالطبیعی تقابل عشق و امیال سطح پایین غریزی ( که یکی نوسفراتو نمادشه یکی توماس)، دکور موسیقی گریم کاستوم طراحی صدا موسیقی و ...
اصلا اگر خون آشام باشید و پای فیلم از لنز جهان بینی خون آشامیتون اثر رو ببینید داستان کنت اورلاک داستان قهرمانی در طلب عشق است.
برای زنده شدن از عشق
که در یک تناقضی شاعرانه
در موقع جون گرفتن از عشق و تجربه زندگی، میمیره. فردی که خود از قبل مرده بود
همین کار رو برا هر شخصیت میتونید بکنید. انقدر فیلم تک روایتش مسالح داره که اگر یک شخصیت رو انتخاب کنید مابقی مسائل میتونه در تناسب با اون و از زاویه دید اون روایت شه،
شما اگر الن هاتر رو اصلی بگیرید فیلم معناش چیز دیگهاس و اگر نوسفراتو، یه چیز دیگه. و این لایهها اصلا تداخل نداره با هم هر دو همزمان صحیحه.
بعدم اگرز نوسفراتوش رو خیلی دوست داره تنها شخصیتی هست که اون رو از سیاهی کامل به نور کامل رسوند هر چند سرنوشت نهاییش مشخصه
مابقی شخصیتها نور رو صورتشون بازی میکنه و با درجهبندی نور و سیاهی نیات درونیشون در اون لحظه نمایش داده میشه.
سوا از اینها فیلم به صورت خام زیباست در کل هر کدوم از نماها میتونه پوستر شه.
در ضمن پشت لایههای تراژیک و اتمسفر سنگینش فیلم یه طنز جاری تو سکانسها و دیالوگها به موقعش داره که اگر اونو بگیرید(چون ظریفه احتمال از دست رفتنش هست) مزه فیلم دو چندان میشه عین ادویهای پیدا کنید که غذایی که آلردی خوشمزه هست رو خوشمزهتر کنه
در کل من خیلی حال کردم