TwistedFate

کاربر سایت
Jul 31, 2013
407
نام
Alireza
شما و دوستانی که لایکت کردند احتمالا از حرف من بدتون امده ولی عزیز عین واقعیت رو گفتم

نه تنهای ویلین بعدی دنیای مارول، بلکه ویلین بعدی کل سینما همین مخاطبین عمده ای هستند که پای فازهای بعدی دنیای مارول بشینند. فیلمهایی که نه جهان بینی خاصی دارند، نه فرمی جدیدی ارائه میکنند و نه هیچی! صرفا عین شابلون یکسری الگو تکرار میشه

در تاریخ سینما از دوران فیلم های وسترن اسپاگتی و گنگستری و جنگی و اکشن های ارنولدی و غیره هر موجی بوده بالاخره تموم شده و حتی در سینمای فانتزی هر فرانچایزی بالاخره پایانی داشته همچون هری پاتر (که ادامه اش حیوانات شگفت انگیز با مخ خورد زمین)، ارباب حلقه ها (که ادامه اش هابیت شکست خورد) و سری فیلمهای اکس من، دزدان دریایی کاراییب و حتی جنگ ستارگان غیره ... همه یک نقطه اوج پایانی داشتند ولی خب کمپانی ها بابت پول پرستی بیش از حد ادامه دادند اما با عدم استقبال مخاطبین رو به رو شدند

فیلمهای دنیای مارول حالا دوره طولانی تری نسبت به فرانچایزهای گذشته روی اوج بودند ولی بالاخره باید به پایان برسن و به نظر eng game بهترین پایان بود. اگر قرار باشه این شابلون مثل گذشته مخاطب داشته باشه و پول ساز، مشکل واقعی برای سینما به وجود میاد. و این مسله صرفا حرف من نیست و افراد بزرگی مثل جیمز کامرون درباره اش صحبت کردند

بلاکباستر های هالیوود هیچوقت جهان بینی خاصی توشون نبوده و هیچوقت هم بخاطر وجودشون آسیبی به سینمای مستقل و جهان بینانه وارد نشده. حداقل میشه الان خوشحال بود که یه فرانچایز بلاکباستر تونسته کیفیت خودشو توی 22 عنوان حفظ کنه و احتمالا میتونه همین سطح کیفی رو توی عناوین آیندش حفظ کنه.
این حرفا هم دقیقا صرفا حرف شما و افرادی مثل شماست که یا چون خودتون از این عناوین لذت نبردین میخواین با آوردن دلایلی مثل اینکه این فیلما دارن سینما رو نابود میکنن بقیه رو هم قانع کنید که ازشون لذت نبرن(که موفقیت خاصی هم تو این کار ندارین:D) یا این که صرفا میخواین با اینطور نظرها خودتون رو کول نشون بدید:D این بزرگی هم که ازش نام بردی همونیه که از همین الان برای چهارتا دنباله از آواتار برنامه ریخته تا بتونه از این عنوان (شما بخون شابلون) تا جایی که میتونه پول دربیاره.
 

Outer Heaven

کاربر سایت
Apr 21, 2011
4,317
شما و دوستانی که لایکت کردند احتمالا از حرف من بدتون امده ولی عزیز عین واقعیت رو گفتم

نه تنهای ویلین بعدی دنیای مارول، بلکه ویلین بعدی کل سینما همین مخاطبین عمده ای هستند که پای فازهای بعدی دنیای مارول بشینند. فیلمهایی که نه جهان بینی خاصی دارند، نه فرمی جدیدی ارائه میکنند و نه هیچی! صرفا عین شابلون یکسری الگو تکرار میشه

در تاریخ سینما از دوران فیلم های وسترن اسپاگتی و گنگستری و جنگی و اکشن های ارنولدی و غیره هر موجی بوده بالاخره تموم شده و حتی در سینمای فانتزی هر فرانچایزی بالاخره پایانی داشته همچون هری پاتر (که ادامه اش حیوانات شگفت انگیز با مخ خورد زمین)، ارباب حلقه ها (که ادامه اش هابیت شکست خورد) و سری فیلمهای اکس من، دزدان دریایی کاراییب و حتی جنگ ستارگان غیره ... همه یک نقطه اوج پایانی داشتند ولی خب کمپانی ها بابت پول پرستی بیش از حد ادامه دادند اما با عدم استقبال مخاطبین رو به رو شدند

فیلمهای دنیای مارول حالا دوره طولانی تری نسبت به فرانچایزهای گذشته روی اوج بودند ولی بالاخره باید به پایان برسن و به نظر eng game بهترین پایان بود. اگر قرار باشه این شابلون مثل گذشته مخاطب داشته باشه و پول ساز، مشکل واقعی برای سینما به وجود میاد. و این مسله صرفا حرف من نیست و افراد بزرگی مثل جیمز کامرون درباره اش صحبت کردند
در مورد قسمت اول حرفت که خب خیلی شیک به یه عده خیلی زیادی که چندین ساله با این کاراکترا بزرگ شدن توهین میکنی. همه قرار نیست فیلمای فلسفی کوبریک و تارکوفسکی و نولان و... رو بشینن نگاه کنن.
مشکل ادامه دزدان دریایی و اکس من ها مثل دارک فینیکس این بود استدیو سازنده هیچ درکی از شخصیت ها و دنیاشون نداشت که فیلم های جدیدشون تبدیل به ضعیف ترین نسخه های سری شدن. ملت هم شست و شوی مغزی نشدن که هر چی با لوگوی اکس من و دزدان دریایی ببینن هجوم ببرن سینما.همه این فیلما نسخه آخرشون هم شکست تجاری بود و هم از لحاظ امتیازات ضعیفترین نسخه سری بودن. نقطه مقابل اینا میشه مارول که با مدیریت خوب میاد تو 22 فیلم یه سطح کیفی خیلی خوب رو حفظ میکنه و اند گیم هم تازه شروع کاره. قطعا تا وقتی هم کارای باکیفیت بدن هم منتقدا ازشون تعریف میکنن هم استقبال خوبی تو گیشه میشه.
امثال مارول کار خودشون رو میکنن و امثال نولان، اسکورسیزی و دل تورو و کوارون و ایناریتو و هم کار خودشون میکنن.سینما فقط اون چیزی که شما و امثال شما فکر میکنن نیست. قرار هم نیست اونجوری که فکر میکنین باشه. خوبی مدیوم سینما اینه هر نوع داستانی برا هر نوع مخاطبی هر سال اکران میشه. اگه قرار باشه صرفا روی بیاریم به یه نوع داستان گویی و فیلمای دیگه رو حذف کنیم که خب این مدیوم قطعا معنی خودشو از دست میده.
 
آخرین ویرایش:

mehdi88

کاربر سایت
Dec 31, 2011
434
فک کنم از اول پیدایش سینما یه سری اشخاص بودن همیشه فاز اینو داشتن چرا فیلم عامه پسند میسازید سینما فراتر از این حرفاست و ...
اما این اشخاص یادشون رفته سینما سرگرمیه مهمترین رسالتش سرگرم کردنه سینما قرار نیست فلسفه باشه ، قرار نیست درس اخلاق بده و ... همه اینا بودنشون خوبه و غنی تر میکنه فیلم ها رو ولی اون سرگرمیه مهم ترین فاکتوره
الان چه اشکالی داره مارول فیلمهایی با کیفیت استاندارد و خوب میسازه که مخاطب عامم لذت میبره و میفروشه ؟ این پول کجا میره ؟ غیر اینکه باعث رشد این صنعت میشه ؟
فیلمای مستقل و فیلمای خیلی شاخ این صنعتو سرپا نگه میدارن ؟ سینمای اروپا چرا ورشکست و بیچاره شد جلوی هالیوود ؟

میگی شابلون گذاشتن کپی کردن ، عزیزم کلیت داستانها خیلی وقته ریشش خشک شده و به انتها رسیده الان تمام فیلما کلیت داستان تکراری دارن چیزی که باعث میشه دارک سیتی با ماتریکس متفاوت باشه جزئیاته همین جزئیات باعث میشن ایرون من و کاپیتان امریکا با وجود کلیت کاملا مشابه متفاوت از هم باشن .
یکم از بالای منبر بیایم پایین اون شخصی که اونجرز میبینه لزوما فیلم بین کژوال یا ادم سطحی و ... نیست شما مطمئن باش اکثر بچه های اینجا شاهکارای سینمارو دیدن لذتشم بردن در کنارش وقتی هیجان و آدرنالین و سرگرمی میخوان اکشن آرنولد و اونجرز و وسترن اسپاگتی و ... رو هم دیدن
این نگاه از بالا به پایین بخاطر دیدن چهارتا فیلم خیلی مشمئز کنندس ! اگه به فیلم دیدنه من از ۱۳ سالگی دارم فیلم میبینم و اکثر کارای مهم سینمارو از ۱۹۲۰ به اینور دیدم اما هنوزم فیلم اکشن یجور به هیجان میاره منو و فیلم فلسفی یجور دیگه
 

arash1996

کاربر سایت
May 17, 2012
1,478
نام
آرش
بلاکباستر های هالیوود هیچوقت جهان بینی خاصی توشون نبوده و هیچوقت هم بخاطر وجودشون آسیبی به سینمای مستقل و جهان بینانه وارد نشده.
اتفاقا همین چند روز پیش جی جی آبرامز گفت که فیلم‌های کوچک‌تر دارند برای بقا می‌جنگند و باید از چنین فیلم‌هایی مراقبت کنیم.
کلا الآن شرایط جوری شده که به جز فیلم‌های ترسناک و ابرقهرمانی، احتمال موفقیت کلی ژانرهای دیگه توی گیشه به‌شدت پایین اومده و به خاطر همین هم هست که فیلم‌های سایر ژانرها رو بیشتر توی سایت‌هایی مثل نتفلیکس می‌بینیم.
برای مثال، این سهم ژانر کمدی از گیشه در دهه گذشته‌ است که با شیب تندی در حال کاهشه:
moviecomedy-embed-2019.jpg

ژانر عاشقانه هم که تقریبا مرده و به جز موارد اندکی، فیلم‌های متعلق به اون ژانر به موفقیت چندانی نمی‌رسند. وضعیت بقیه ژانرها هم تفاوت چندانی نداره.


کلا اوضاع سینما جوری شده که به جز برای یه سری فیلم‌های خاص، مخاطب حاضر نیست که از خونه‌اش بیرون بزنه و به سینما بره و این موضوع هم تقصیر فیلم‌های ابرقهرمانیه و هم تقصیر سایت‌های استریم‌کننده‌ی فیلم. آینده سینما خیلی متفاوت‌تر از چیزی خواهد بود که در گذشته شاهدش بودیم ولی تعیین خوبی یا بدی این موضوع در توان من نیست.

فیلمی که خوب باشه ازش استقبال میشه مثلا conjuring با 20 میلیون دلار ساخته شد نزدیک به 320 میلیون دلار فروخت اما ادامش بدرد نخورد .... فیلمی که خوب باشه استقبال هم میشه مثل تایتانیک .... یا فیلم های طنز من خودم دوست دارم اما همشون مسخره بازی شده تا طنز بودن
The Conjuring که یه فیلم ترسناکه و همون‌طور که گفتم، فیلم‌های ترسناک و ابرقهرمانی سینما رو قبضه کرده‌اند. مشکل فروش ژانرهای دیگه‌است که حتی اگه بهترین نقدها و CinemaScore ها رو هم بگیرند، بازم موفقیت‌شون رو هواست. مثل فیلم Booksmart که امتیازهای Rotten Tomatoes و CinemaScore اون به ترتیب 97 و +B بودند. اون امتیازها برای فیلم Long Shot ‌به‌ترتیب 81 و B و برای فیلم The Kid Who Would Be King به‌ترتیب 89 و +B بودند. هر سه این فیلم‌ها به شکست‌های تجاری تبدیل شدند و این‌ها فقط تعدادی از فیلم‌هایی هستند که در سال 2019 مردم و منتقدها به‌ظاهر ازشون خوششون اومده ولی کسی به دیدنشون نرفته. استثناهایی از فیلم‌های موفق ژانر کمدی و سایر ژانرها هم هست ولی معمولا اوضاع به این شکله.

یه زمانی فیلم‌های بد هم می‌تونستند به سوددهی برسند ولی الآن اگه فیلمت جز ژانرهایی که گفتم نباشه، هرچقدر هم که خوب باشه، باز هم تضمینی به درآوردن بودجه‌اش نیست؛ چه برسه به سودآوری.

خوندن این مقاله از The New York Times هم خالی از لطف نیست که به چشم‌انداز سینما در 10 سال آینده و چگونگی بقای فیلم‌هایی مثل فیلم‌های فعلی در اون زمان می‌پردازه.
 
آخرین ویرایش:

Ali Venom

کاربر سایت
Jul 2, 2013
6,703
نام
ali
بلاکباستر های هالیوود هیچوقت جهان بینی خاصی توشون نبوده و هیچوقت هم بخاطر وجودشون آسیبی به سینمای مستقل و جهان بینانه وارد نشده. حداقل میشه الان خوشحال بود که یه فرانچایز بلاکباستر تونسته کیفیت خودشو توی 22 عنوان حفظ کنه و احتمالا میتونه همین سطح کیفی رو توی عناوین آیندش حفظ کنه.
این حرفا هم دقیقا صرفا حرف شما و افرادی مثل شماست که یا چون خودتون از این عناوین لذت نبردین میخواین با آوردن دلایلی مثل اینکه این فیلما دارن سینما رو نابود میکنن بقیه رو هم قانع کنید که ازشون لذت نبرن(که موفقیت خاصی هم تو این کار ندارین:D) یا این که صرفا میخواین با اینطور نظرها خودتون رو کول نشون بدید:D این بزرگی هم که ازش نام بردی همونیه که از همین الان برای چهارتا دنباله از آواتار برنامه ریخته تا بتونه از این عنوان (شما بخون شابلون) تا جایی که میتونه پول دربیاره.

کی گفته جهان بینی نداشتند؟ پس فیلمی مثل ترمیناتور 2 چی میگه این وسط و یا همین مدمکس اخیر که به نظرم الهام گرفته از مفهوم کتاب کیمیاگر پائولو کولیو هست. و یا سری هری پاتر که پست بالاتر اشاره کردم و ... مارول به سینمای مستقل که رحم نکرده هیچ! حتی بیخ خر Big Five هم گرفته و پیش بینی میشه تا چندسال دیگه به لطف اضافه شدن مجموعه فاکس نصف کل گیشه امریکا بدست دیزنی بیافته. یکسری قراردادهای ترکمنچای دیزنی با سینمادارها هم بماند...

جیمزکامرون اونقدر داره که این چیزا عین خیالش هم نباشه! جالبه بدونی یکبار نصف کل ثروتش رو به خاطر طلاق دادن زنش از دست داد و عین خیالش نبود. دلیلی که سالها اواتار داره تاخیر میخوره به خاطر اینکه جیمزکامرون بتونه تکنولوژی مد نظرش رو تو سینماها پیاده کنه. یک قدم رو به جلو باشه نه صرفا تکرار مکررات

درباره اینکه گفتی من لذت نبردم و میخوام کول باشم و این حرفا کاشکی یک شناختی از من میداشتی و میدونستی سه تا اونجرز رو به خاطر اشتیاقم پرده ای دیدم ولی هر چیزی باید پایانی داشته باشه...

این نظر جیمز کامرونی هست که دوتا فیلم اخیرش در صدرجدول پرفروشترینهای تاریخ قرار دارند: «امیدوارم که فیلم‌های مارول کم کم فرسوده شوند. نه این که فیلم‌ها را دوست نداشته باشم. نه. اما به هر حال در فضای علمی-خیالی داستان‌های دیگری هم به غیر از مبارزه یک سری مرد بی‌خانواده که در بین اعمالشان چند شهر را هم خراب می‌کنند وجود دارد.»

جواب باقی دوستان هم تقریبا مشابه متن بالا هست
 

susha

کاربر سایت
Jun 11, 2011
3,009
نام
مجید
اتفاقا همین چند روز پیش جی جی آبرامز گفت که فیلم‌های کوچک‌تر دارند برای بقا می‌جنگند و باید از چنین فیلم‌هایی مراقبت کنیم.
کلا الآن شرایط جوری شده که به جز فیلم‌های ترسناک و ابرقهرمانی، احتمال موفقیت کلی ژانرهای دیگه توی گیشه به‌شدت پایین اومده و به خاطر همین هم هست که فیلم‌های سایر ژانرها رو بیشتر توی سایت‌هایی مثل نتفلیکس می‌بینیم.
برای مثال، این سهم ژانر کمدی از گیشه در دهه گذشته‌ است که با شیب تندی در حال کاهشه:
View attachment 109902

ژانر عاشقانه هم که تقریبا مرده و به جز موارد اندکی، فیلم‌های متعلق به اون ژانر به موفقیت چندانی نمی‌رسند. وضعیت بقیه ژانرها هم تفاوت چندانی نداره.


کلا اوضاع سینما جوری شده که به جز برای یه سری فیلم‌های خاص، مخاطب حاضر نیست که از خونه‌اش بیرون بزنه و به سینما بره و این موضوع هم تقصیر فیلم‌های ابرقهرمانیه و هم تقصیر سایت‌های استریم‌کننده‌ی فیلم. آینده سینما خیلی متفاوت‌تر از چیزی خواهد بود که در گذشته شاهدش بودیم ولی تعیین خوبی یا بدی این موضوع در توان من نیست.
فیلمی که خوب باشه ازش استقبال میشه مثلا conjuring با 20 میلیون دلار ساخته شد نزدیک به 320 میلیون دلار فروخت اما ادامش بدرد نخورد .... فیلمی که خوب باشه استقبال هم میشه مثل تایتانیک .... یا فیلم های طنز من خودم دوست دارم اما همشون مسخره بازی شده تا طنز بودن
 

Safety & Peace

ارباب مطلق سوزوران
کاربر سایت
Sep 4, 2011
13,185
نام
تونی آلمِیدا
کی گفته جهان بینی نداشتند؟ پس فیلمی مثل ترمیناتور 2 چی میگه این وسط و یا همین مدمکس اخیر که به نظرم الهام گرفته از مفهوم کتاب کیمیاگر پائولو کولیو هست. و یا سری هری پاتر که پست بالاتر اشاره کردم و ... مارول به سینمای مستقل که رحم نکرده هیچ! حتی بیخ خر Big Five هم گرفته و پیش بینی میشه تا چندسال دیگه به لطف اضافه شدن مجموعه فاکس نصف کل گیشه امریکا بدست دیزنی بیافته. یکسری قراردادهای ترکمنچای دیزنی با سینمادارها هم بماند...

جیمزکامرون اونقدر داره که این چیزا عین خیالش هم نباشه! جالبه بدونی یکبار نصف کل ثروتش رو به خاطر طلاق دادن زنش از دست داد و عین خیالش نبود. دلیلی که سالها اواتار داره تاخیر میخوره به خاطر اینکه جیمزکامرون بتونه تکنولوژی مد نظرش رو تو سینماها پیاده کنه. یک قدم رو به جلو باشه نه صرفا تکرار مکررات

درباره اینکه گفتی من لذت نبردم و میخوام کول باشم و این حرفا کاشکی یک شناختی از من میداشتی و میدونستی سه تا اونجرز رو به خاطر اشتیاقم پرده ای دیدم ولی هر چیزی باید پایانی داشته باشه...

این نظر جیمز کامرونی هست که دوتا فیلم اخیرش در صدرجدول پرفروشترینهای تاریخ قرار دارند: «امیدوارم که فیلم‌های مارول کم کم فرسوده شوند. نه این که فیلم‌ها را دوست نداشته باشم. نه. اما به هر حال در فضای علمی-خیالی داستان‌های دیگری هم به غیر از مبارزه یک سری مرد بی‌خانواده که در بین اعمالشان چند شهر را هم خراب می‌کنند وجود دارد.»

جواب باقی دوستان هم تقریبا مشابه متن بالا هست
الان مشکلت اینه که چرا فیلم های مارول روند تکراری دارن و ملت نباید زیاد بهشون بها بدن؟:D
Get a life بابا. زمانش که برسه، هر چیزی به پایان خودش میرسه و تموم میشه میره. لازم نکرده واکنش غیر عادی نشون بدیم و سلیقه ملت رو ببریم زیر سوال چون مطلقا به ما ربطی نداره ملت چی نگاه میکنن و چی میپوشن و چی میخورن و چکار میکنن.
جناب جیمز کامرون هم اگر فکر میکنن "داستان‌های دیگری هم به غیر از مبارزه یک سری مرد بی‌خانواده که در بین اعمالشان چند شهر را هم خراب می‌کنند" وجود داره، لطف کنن خودشون بسازن یا سعی میکردن توی آواتار قبلیشون داستانی غیر از "نابودی ساکنان یه سیاره دیگه برای منابعشون و فردین شدن یکی از سربازان برای دفاع از اون ها" پیاده میکردن(:|
 

Frobary

Loyal Member
Jun 6, 2007
28,468
نام
محمد
در مورد این بحث شکل گرفته، من نمی دونم این موضوع دنباله های آواتار شوخی هست یا جدی (واقعا دنبال نکردم)، ولی اگه جدی باشه، حقیقتا حرف جیمز کامرون خیلی منبع خوبی برای درست قلمداد کردن موضوع نیست چون خودش هم دقیقا داره همین کار رو میکنه! شوخی هم باشه که هیچی :D
Avatar 2 - 18 December 2020
Avatar 3 - 17 December 2021
Avatar 4 - 20 December 2024
Avatar 5 - 19 December 2025
 

Ali Venom

کاربر سایت
Jul 2, 2013
6,703
نام
ali
الان مشکلت اینه که چرا فیلم های مارول روند تکراری دارن و ملت نباید زیاد بهشون بها بدن؟:D
Get a life بابا. زمانش که برسه، هر چیزی به پایان خودش میرسه و تموم میشه میره. لازم نکرده واکنش غیر عادی نشون بدیم و سلیقه ملت رو ببریم زیر سوال چون مطلقا به ما ربطی نداره ملت چی نگاه میکنن و چی میپوشن و چی میخورن و چکار میکنن.
جناب جیمز کامرون هم اگر فکر میکنن "داستان‌های دیگری هم به غیر از مبارزه یک سری مرد بی‌خانواده که در بین اعمالشان چند شهر را هم خراب می‌کنند" وجود داره، لطف کنن خودشون بسازن یا سعی میکردن توی آواتار قبلیشون داستانی غیر از "نابودی ساکنان یه سیاره دیگه برای منابعشون و فردین شدن یکی از سربازان برای دفاع از اون ها" پیاده میکردن(:|

شرمنده دیگه تو تاپیک "فیلم" درباره فیلم ها بحث میکنیم :D ولی مارول شده COD صنعت گیم و خیلی وقته به پایانش رسیدیم ولی این روند غیرطبیعی فروشش داره ادامه پیدا میکنه. در حالی که گفتم فرانچایزهایی مثل ارباب حلقه ها و هری پاتر و ... وقتی در اوج تموم شدند، مخاطب هم پایان شون رو قبول کردند ولی مارول و اونجرز به یک چرخه پولسازی بدون اتمام تبدیل شدند

جیمز کامرون یکی از مثال ها بود ولی پارسال لوک بسون یک فیلم بلاک باستر (والرین)نسبتا خوب ساخت (حداقل میشه گفت از 10-12 تا اثار مارول بهتر بوده) ولی حتی نتونست بودجه 250 میلیون دلاری شو در بیاره. تو یک مصاحبه گفت دیگه مهم نیست چی میسازین ولی اگر تو بنر تبلیغاتی تون لوگوی مارول نباشه نمیتونید فروش خوبی رو تجربه کنید. جالبه بدونی سالها پیش کمپانی برادران وارنر تو یک تست یک انیمیشن رو به یکسری مخاطب نشون میدادند و نمرات ورژنی که اولش لوگوی دیزنی می امده بالاتر از ورژن بدون لوگوی دیزنی بوده.

کوین فایگی با مارول همراه دیزنی ما رو بردند به دوران پیش از هیچکاک که حتی مهم نیست کارگردان فیلم کی هست ...

در مورد این بحث شکل گرفته، من نمی دونم این موضوع دنباله های آواتار شوخی هست یا جدی (واقعا دنبال نکردم)، ولی اگه جدی باشه، حقیقتا حرف جیمز کامرون خیلی منبع خوبی برای درست قلمداد کردن موضوع نیست چون خودش هم دقیقا داره همین کار رو میکنه! شوخی هم باشه که هیچی :D
Avatar 2 - 18 December 2020
Avatar 3 - 17 December 2021
Avatar 4 - 20 December 2024
Avatar 5 - 19 December 2025

جیمزکامرون گفته که اگر قسمت دوم و سوم در سطح انتظارش نباشند، قسمت های چهار و پنچ لغو میشه
 

barneysawyer

کاربر سایت
Feb 28, 2012
1,729
نام
nucky thompson
در میان بحث دوستان درباره سینمای بدنه .به نظر من مشکلی که شاید خیلی ها با این که سوپر هیرو ها دارن سینما رو فتح می کنند و هر روز یک هیرو جدید به فیلم در میاد فقط این نیست که چرا این همه هیرو داره پشت سر هم ساخته میشه. مشکل اصلی تنبل کردن و حریص کردن اهالی این صنعت برای استفاده مکرر از یک فرمول جواب پس داده برای تمام آثار ساخته شده است که این مهم ترین ضربه ای که به سینما می خوره حالا چه به سینمای بدنه و تجاری چه به سینمای جدی و هنری . استفاده از چارچوب های سینمای سویرهیرویی الان دیگه داره به سبک های دیگه هم سرایت می کنه و شاهد ورژن های جدیدی هستیم که یک کاراکتر ادبی یا قدیمی رو به یک نیمه سوپر هیرو تبدیل می کنن.مثل شرلوک هلمز - تارزان- شاه آرتور و خیلی های دیگه حتی شاهد یک ورژن نیمه سوپرهیرویی از آبراهام لینکلن هم بودیم تو این سال ها .اقتباس های تازه و خلاقانه خیلی خوبه ولی دیگه وقتی سینما پر انواع سوپرهیرو هست چرا باید یک کاراکتر که هویت داره رو به شکل اون ها بازسازی کرد . کم مونده یک نسخه سوپرهیرویی از پدرخوانده بدن بیرون . یا مشکلی که متاسفانه بعد فیلم های مارول بوجود اومده طمع سازندگان فیلم ها برای ساخت یونیورس های سینماییه . در حالیکه خیلی هاشون اصلا پتانسیل ندارن . نتیجه اش میشه این که شیامالان میاد به زور دو تا فیلم خوب اش رو به هم ربط میده تا یک نوع اونجرز بسازه که خروجی اش خاطره همون دو فیلم رو هم خراب می کنه . یا اون دارک یونیورس . همین طور هم اضافه کردن رگه های طنز به اکثر آثار جدیدی که ساخته میشه در حالیکه اصلا نیازی به این حرکت نیست .نمونش میشه این که شین بلک به تاثیر از آثار مارول کل پردیتور رو با کمدی ترکیب میکنه در حالیکه قبلا سر آیرون من 3 که یک بخش رسمی از ماروله این قدر کمدی استفاده نکرده بود که در نگاه اول جالب و خلاقانه است ولی تیر خلاص رو می زنی به این کاراکتر

البته خب خداییش هم فرمول اکثر فیلم های سوپرهیرویی یکسان شده جدیدا داستان ها تقریبا شروع یکسانی داره پایانش هم یکسانه از این نظر که من خودم خیلی کامیک باز نیستم و نمی دونم که منبع اقتباس اشون کمیک های خاصیه یا نه نویسنده ها بر اساس کامیک های متعدد این داستان رو نوشتن ولی تفاوت زیادی بین چهارچوب داستانی ایرون من 1 و دکتر استرنج و کاپیتان مارول و انت من نمی بینم . خیلی کم پیش میاد که یک سری نوآوری های ریز انجام بشه ولی از بس این روند ثابته که تماشاگر ها این نوآوری هارو رو سرشون می گذارن و فیلم رو حلوا حلوا می کنند هرچند خود فیلم واقعا قوی نباشه . اما تبدیل میشه به یک شاهکار نمونش ددپول که شوخی هاش و خشونت اش تا به حال در فیلمی دیده نشده بود ولی هیچ کس داستان بی عمق و ضعیف اش رو و همین طور عدم انسجامش رو ندید به خصوص تو قسمت دوم که اصولا داستان واقعا فقط یک بهانه بود برای شوخی های پشت سرهم طوری که به نظر می اومد چند قسمت از شوی کمدی saturday night live با محوریت ددپول رو به هم چسبونده بودن به عنوان فیلم . اصلا قصدم اهانت به طرفدار های فیلم نیست چون خودم واقعا از دیدنش لذت بردم و خیلی دوستش داشتم اما خیلی بی انصافیه که از ضعف هاش نگذریم

جیمز کامرون هم به نظرم حرفش تا حدی درسته و جایگاه و احترامش هم واجبه . اما فیلم نامه آلیتا رو بر اساس یک مانگا نیمه سوپر هیرویی نوشته . برای همین فکر می کنم الان دیگه نظرش عوض شده باشه . و به نظرم دوستان به جای این که جبه گیری کنند سر حرف ایشون و یک سری کلا ایشون رو زیر سوال ببرن به اصل حرف اش بپردازن . در سال های گذشته خیلی ها این چنین نظراتی داده بودن ولی خب در این سال ها دیگه کسی نمی تونه همه گیر شدن این سبک فیلم هارو زیر سوال ببره و خیلی از چهره ها دارن کم کم به این سینما جذب میشن . از حضور بازیگر های نسبتا گزیده کاری مثل خواکین فینیکس که قبلا جایی خوانده بودم به این سینما علاقه ای نداره تا خیلی های دیگه . به همین دلیل خیلی نباید به این سخنان استناد کرد

آثار سوپرهیرویی کارهای قابل قبولی هستن . یعنی من خودم استقبال می کنم تا 100 سال بعد این فیلم ها سینما و سلیقه مخاطب نوجوان رو قبضه کنند تا شاهد فروش و محبوبیت مزخرفاتی مثل سری فیفتی شیدز یا توایلایت و امثالهم باشیم . اما اگه می خوان این روند ادامه پیدا کنه بهتره یک فکری به حال روایت داستان هاشون بکنن. و بیشتر به کارگردانا بها بدن که شاهد آثاری مثل لوگان و سری بتمن های نولان باشیم .

برای پایان کار هم من پاسخی به سوال دوستمون که باعث باز شدن این بحث شد بدم که به نظرم ویلین بعدی مارول سازنده های خود فیلم ها هستن . که با بنچاق کردن المان های مورد علاقه ترند های رو بورس این سال ها آثارشون به گند میکشن و باعث میشن تاریخ مصرف پیدا کنه و چند سال بعد دیگه فقط بدنامی ازشون بمونه یا برای این که فروش فیلم هاشون کم نشه سعی می کنند از فرمول های یکسان استفاده کنند و تا جای ممکن از یک کاراکتر استفاده کنن برای همین خیلی تغییرات بنیادی تو روایت نمیدن و صرفا کاراکتر رو از این قسمت می برن اون قسمت . این از مارول . درباره دی سی هم که سران دی سی مهم ترین ویلین ها هستن که یک تنه از بس ریبوت می کنند و میبینن ا گند خورده توش 6 ماه بعد با یک بازیگر و تیم جدید شروع می کنند کلا بیننده رو از این کاراکتر ها زده می کنند
 
آخرین ویرایش:

Origami 2008

عضو تحریریه
Oct 2, 2014
5,491
نام
سپهر
@mehdi88 کاربر عزیز چند تا سوال آن بالا مطرح کردند که خودش یک بحث می شود که قطعا به یک نتیجه واحد نمی رسد؛ این که سینما یک صنعت سرگرمی است یا یک هنر؟!

در میان بحث هایی که مورد جایگاه آثار سوپرهیرو در سینما توسط کاربران ایجاد شده، قابل ذکر است که بگویم مهم ترین عنصر موفقیت یک اثر در سینما، ماندگاری آن است که شاید حالا حالا آثار سوپرهیروهایی نتوانند که در سینما و در ادبیات سینما ماندگار شوند و حتی تبدیل به اثری شود که حتی توسط منتقدان به صورت آکادمیک به آن بپردازند و یا نکاتی را استخراج کنند که حتی به دانش آموزان رشته سینما به آن ها بیاموزند. توی طول تاریخ شاید تنها دو فیلم سوپرهیرویی تا حالا توانستند در سینما ماندگار شوند؛ یکی نسخه کلاسیک سوپرمن و دیگری کینگ کونگ دهه 30 میلادی. این تازگی ها هم شوالیه تاریکی به جمعشان اضافه شده است اما نظر در مورد که این فیلم نولان درباره بتمن است و بتمن یک سوپرهیرو است، در این فیلم هیچ نمونه بارزی از سوپرهیرویی بتمن نمی بینم. فیلم یک اکشن مهیج خالص می ماند که قهرمانش یک تیپ و یک کاستوم دارد و درباره نیروی شر بپا می خیزد! یک لاگ لاین دوخطی جذاب برای یک فیلم اکشن جذاب که مثل صدتا فیلم اکشن دیگر با چنین لاگ لاینی ساخته می شوند.

فیلم های سوپرهیرویی صرفا از خط مش هنر سرگرمی پیروی می کندو اکنون موفق شدند که جایگاه خوبی در کشاندن مخاطبان به سینما و فروش های چند میلیاردی دست پیدا کنند. فقط در همین حد و نه بیشتر. نگران هم نباشیم که سوپرهیرو ها خیز بلند در جشنواره ها برمی دارند؛ فکر کنم بلک پکنتر یک نمونه خاص بود و آن با توجه به موقعیت این گونه بیرون از متن سینما در هالیوود ابسورد امروزه!
اما اگر مسئله باکس آفیس مطرح شود؛ سینما در هر مقطع یک طریقی بوده و مخاطبانش آن طریق را دنبال می کردند؛ دهه 90 اوج فروش فیلم های درام و ملودرام بود. فروش تایتانیک نمونه بارز است که با زیبایی آمریکایی خط پایان آن سینمای پرفروش ملودرام است و دهه 80 و 70، سینمای کمدی و ظهور اسلشر و ژانر وحشت که جن گیر از آن سر بلند بیرون می آید و سینمای دهه گذشته که آثار پرخرج آخرالزمانی و علمی تخیلی (نه سوپرهیرویی) موفق شدند که در فروش جایگاه عالی به دست بیاورند.
 
آخرین ویرایش:

rabin88

کاربر سایت
Dec 18, 2018
701
کسی که میشینه فیلم سوپر هیرویی میبینه مسلما داستانشو حفظه!یه انسان معمولی که در اثر یه اتفاق یه قدرت عجیب به دست میاره بعد چند تا پیروزی بدست میاره قوی میشه یهو از یه فرد بدجنس شکست بسیار بد
میخوره و مخاطب یا فکر میکنه مرده(یعنی میخوان فکر کنه ولی مخاطب داستان رو حفظه!) یا اینکه کارش تمومه.بعد سوپر هیرو میره تلاش میکنه برمیگرده و حریف بدجنسش رو شکست میده!
همین دو خط کل سناریوی فیلمهای سوپر هیرویی هستن.ولی با اینکه هممون اینا رو حفظیم وقتی نیاز به فیلم اکشن و سرگرمی داریم بازم میشینیم اینا رو میبینم.سینما سرگرمیه و سلیقه ایه کسی نمیتونه
به کسی بگه چی خوبه و چی بده یا چی ببینه و چی نبینه.
در اینکه فیلمهای سوپر هیرویی قابل پیش بینی و پر از تکرار مکررات هستن شکی نیست ولی خب سرگرم کننده هم هستن و هنوز هم میشه ازشون لذت برد هر چند منم قبول دارم با ادامه این روند سینما به ورطه ی
نابودی کشیده میشه و فقط فیلمهای فانتزی و تخیلی و سوپرهیرویی میفروشن که این یعنی ضربه به فیلمنامه های شاهکار.
 

Aurlito

کاربر سایت
Feb 16, 2008
1,749
نام
چوبک
Screenshot_476.png

میدونم دارم پررو بازی در میارم اما این سایت به هیچکدوم از درخواستهای من بها نداده در حالی که در سال گذشته 200 هزار تومن پای سایتشون خرج کردم! اشتراکم رو به 10 تا خارجی دادم و اونها با کمال میل ازین سایت استفاده کردن! خداییش سایت خوبیه. سرعت من 5 مگ (بایت) هست با این سایت. اما واقعا ازینکه به درخواستهام بها نمیدن ازشون نارحتم. یک سال پیش گفتم ام اس تی تری کی رو بذارن، گذاشتن. نمیدونم چون تو یوتیوب همش هست دانلودش نکردم نارحت شدن، دیگه برام فیلم نمیذارن. سایت خوبیه یا سایت بدیه؟ شما نظر بدید! به نظر من مخاطبین کشور احتیاج به یک چیزی مثل ریفترکس دارن و این سایت باید بذاره همش رو. حتی اگر فایل صوتیشه. تمت.
 
  • Smile
Reactions: Arima Kishou

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

  • Top
    رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
    or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر