عرضه برای کنسول های : PS3 و X360
تعداد بازیکن: تک نفره (چند نفره - نامعلوم)
ناشر: Rockstar
سازنده: Rockstar North
تاریخ انتشار: 16 اکتبر 2007
(ببخشید که ترجمه چندان خوب نیست. اگر می خواید متن اصلی رو بخونید از اسکن ها استفاده کنید یا به لینک پایین صفحه مراجعه کنید. ضمنا پیش نمایش بازی بطور کامل ترجمه نشده و قسمت هاییش رو حذف کردم)
قسمت اول:
"زندگی پیچیده شده است. من انسان هایی رو به قتل رسوندم، افرادی رو قاچاق کردم، افرادی رو فروختم. امکان داره اینجا، مسائل به شکل دیگری باشند." این جملاتی است که شخصیت بازی Grand Theft Auto IV یعنی Niko Bellic با حالتی معنادار به زبان می آورد. اینها تنها جملات یک روح شیطانی نیست که موقعیت های جدیدی را در شهری جدید جستجو می کند. بلکه این جملات به آینده این سری بازی، نیز اشاره می کند.
همچون بلیک، Grand Theft Auto نیز به شهری جدید یعنی جایی که بسیاری از مردم برای یافتن چیزی که به آن "رویای آمریکایی" می گویند نقل مکان کرده است. بعضی ها به آنجا پایتخت دنیا می گویند و بعضی های دیگر نیز آن را شهری که هرگز نمی خوابد می دانند. مهم نیست که شما به آنجا چه می گویید، نیویورک جایی است که همه چیز می تواند در آن به وقوع بپیوندد. بزرگترین مکان روی زمین، بهترین مکان برای قسمت بعد از این سری بازی.
مطالب آغازین اشاره می کند به سطح تغییراتی که در بازی رخ داده است. و البته به این معنا نخواهد بود که GTA به واقعیت رسیده است. در اینجا (GTA IV) چیزی به نام نیویورک وجود نخواهد داشت. بلکه نیویورک تنها تصوری است از Liberty City دوباره سازی شده در بازی جدید. جایی که بعضی از گیمرها آن را بهتر از مکان زندگی خود میشناسند.
شایعات بسیاری در این مدت پیچیده بود. برخی تصور می کردند که قسمت بعدی از این بازی به یک MMO تبدیل خواهد شد. برخی فکر می کردند بازی در جهان واقعی اتفاق می افتد و برخی دیگر نیز فکر می کردند ادامه این بازیها در فضا خواهد بود. اما باز هم همه چیز در همان Liberty City ادامه پیدا خواهد کرد.
Liberty City جدید، متروپلیس شلوغی است که خیابان هایش از جمعیت اشباع شده و بصورت عمودی به گسترش خود ادامه می دهد. بسیاری از نمادهای نیویورک واقعی در این شهر وجود دارند، اما با کمی تغییر. مثلا ساختمان های MetLife که به GetaLife تغییر نام داده اند یا مجسمه آزادی که به مجسمه خوشحالی تغییر نام داده.
"ما اینجا زندگی می کنیم،" مطلبی که Dan Houser یکی از طراحان اصلی بازی اشاره می کند و ادامه می دهد: "ما چند سالی است که اینجا هستیم. حتی افرادی که در اسکاتلند بودند مدت زیادی را اینجا با ما گذرانده اند. این محیطی بود که حتی در رویاهایمان نیز نمی توانستیم آن را برای یک بازی ویدیویی متصور شویم."
در GTA IV، استودیوی Rockstar چهار بخش از پنج بخش نیویورک، بعلاوه قسمتی از نیوجرسی را پیاده سازی کرده است. این شهر کوچکتر از شهر San Andreas است، اما حتی یک ذره از این فضا، خالی رها نشده است. شهر جدید بسیار شلوغ و به هم پیوسته است که چشمان هر کس را به خود جلب می نماید. شهری که نمایانگر چند دهه از بهترین طراحی و معماری است. با برج های بسیار بلند و جریان زندگی بسیار سریع. در GTA جدید منطقه بروکلین به Broker، منهتن به Algonquin، کویین به Dukes و برانکس به Bohan و نیوجرسی به Alderney تغییر نام پیدا کرده اند.
"این شهر کامل نیست،" Houser ادامه میدهد "ما شهری میسازیم که مانند نمونه واقعیش باشد و به خوبی برای ایجاد گیم پلی، گسترده باشد. این محیط ساخته نشده که یک بازی ویدویی باشد. ما سعی داریم بازیی بسازیم که مانند جهان واقعی باشد و هم چنان مانند یک بازی ویدیویی قابل بازی کردن باشد."
طراحی شهر و ماموریت ها طوری بوده که این دو مکمل یکدیگر باشند. همه چیز این جهان دلیلی برای وجود خود دارد، چه برای کامل کردن قسمتی از گیم پلی، چه برای ایجاد جو و فضای بازی.
"ما سعی داشتم تا به این شهر زندگی ای از نوع نسل بعد بدهیم. بتوانیم احساس حضور در آنجا را بوجود آوریم. احساسی از (که همیشه یکی از بخش های مهم GTA بوده است) اینکه در خیابان ها راه می روید یا به آهستگی رانندگی می کنید و زندگی را مشاهده می کنید که روال عادی خود را ادامه میدهد، و سعی می کنید که (با آن) مشغول تر و درگیر تر از همیشه باشید." Houser ادامه میدهد "ما سعی داریم تا چیزی بسازیم که بسیار لذت بخش تر (Fun)، قابل باورتر و زنده تر از همیشه باشد. این ها چیزهایی است که ما وقت بسیاری برای آنها گذاشته ایم. تا مثلا رفتارهای متفاوتی را برای عابران و مردم بوجود آوریم، تا بیشتر نسبت به محیط وابسته باشند و از آن تاثیر بگیرند. چیزهایی که ما مقدار کمی از آن را در گذشته بوجود آورده ایم. شخصی را می بینید که دارد سیگار می کشد و کمی آنطرف تر شخص دیگری در باجه تلفن مشغول حرف زدن است و شخص دیگری هم بر روی صندلی آن کنار نشسته است. اینها فوق العاده به نظر می رسد و بسیار واقعی تر است نسبت به قبل که مردم تنها در خیابان ها مشغول راه رفتن بودند."
جنبش و شلوغی یک شهر در حال پیشرفت
شهر با سطح بالایی از جزئیات به حال حرکت و زندگی درآمده. خورشید بر روی سطح اشیای شیشه ای به زیبایی میدرخشد، و جزئیات تکه آجر قدیمی را نمایان می سازد و حتی نشان می دهد که یک کیسه زباله چقدر می تواند واقعی به نظر برسد. زمانی که خورشید شروع به غروب کردن می کند چهره شهر نیز شروع به تغییر می کند. ساختمان هایی که هنگام روز بسیار زیبا به نظر میرسیدند در هنگام شب چهره ای نا زیبا پیدا می کنند. و این همان اختلافی است که در ظاهر نیویورک واقعی در روز و شب وجود دارد و سعی شده در Liberty City نیز پیاده شود.
"طراحی و شکل ظاهری شهر چیزی بود که ما بخوبی توانستیم در بازی پیاده کنیم. اینکه سعی داشته باشیم چنین چیزی را در بازی ویدیویی به وجود آوریم، کار جدیدی به حساب می آید. یکی از ویژگی های مهم نیویورک این است که با گردش در آن می توانید با افراد بسیار مختلفی (با ویژگی های مختلف) آشنا شوید. و این یکی از ویژگی های نیویورک بود که ما سعی داشتیم در بازی ایجاد کنیم. در بازی تعداد زیادی افراد غیر آمریکایی را خواهید دید."
یکی از این خارجی ها Niko Bellic است. کسی که از اروپای شرقی آمده است و هرگز به Liberty City مسافرت نمی کرد اگر به خاطر پسر عمویش Roman نمی بود. بلیک به این شهر آمد چون ایمیل هایی از Roman دریافت می کرد که: "من از این زندگی لذت می برم. رویای آمریکایی به حقیقت پیوسته. I have two woman. I have four hot tubs و من 15 تا ماشین اسپرت دارم." Houser توضیح میدهد "و بلیک این موضوع را باور می کرد." اعتقاد او برای رها کردن گذشته برای چیزی که فکر می کرد آمریکایی سبز و خرم باشد نمی توانست به چیزی فراتر از واقعیت برسد. Roman به او دروغ گفته بود. او مشهور و پولدار نبود و در حقیقت تا خرخره در مشکلات فرو رفته بود. او به پسر عمویش دروغ گفته بود تا بتواند اشتباهات خودش را در زندگی پنهان کند.
زمانی که متوجه این مسائل می شوید و می خواهید شخصی از گوشت و خون خود را خفه کنید به یاد می آورید که او (Roman) تنها دوست شماست که در آمریکا میشناسید. بر خلاف San Andreas بلیک این شانس را نخواهد داشت تا به محل زندگی خود بازگردد. زندگی او از لحظه ورودش به آمریکا شکل دیگری پیدا می کند. Roman شدیدا بدهکار است و بسیاری از خلاف کاران بدنبال او می گردند."
ادامه دارد ...
این
وبلاگ متن پیش نمایش رو بطور کامل گذاشته. اون هایی که فکر می کنن اسکن ها نا خواناست می تونن از اینجا استفاده کنند.
این
سایت هم قسمت های مهم این مطلب رو جدا کرده.
بقیه مطلب رو هم سعی می کنم تا فردا شب بزارم.
راستی تریلر بازی با الهام گرفتن از فیلم مستندی به نام Koyaaniqatsi (محصول 1982) ساخته شده که مدتی پیش از مستند چهار پخش شد. حتی آهنگ تریلر هم از آهنگ فیلم گرفته شده. ویژگی بارز این مستند استفاده از تصاویر با دور تند که با حالت معناداری به صورت فیلم در اومدن.